Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
pol013 schreef:Wat ik me da altijd afvraag:
zijn paarden dan zulke tere wezens dat ze niet kunnen tegen 5-10 minuten schrik.
WTF!!!!! moet dat op mijn rug; er af! er af! er af!, damn gaat niet. Hmm ga er niet dood aan. Persoon op mijn rug is ook gewoon rustig, Hmm valt wel mee. Ah, gaat er ook weer vrijwillig af en leef nog steeds.
In de natuur maken ze zich wel eens meer zorgen om hun leven en overleven dat vaak ook gewoon (tenzij ze gegrepen en opgevreten worden dan tenminste).
Waarom zou een dier niet even flinke stress mogen hebben om er een zeer korte tijd later achter te komen dat het allemaal wel meeviel. Waarom moeten we stress ten alle tijden vermijden? Loopt een paard dan zo snel een trauma op? Stress is pas echt negatief als het te lang duurt en je er onvoldoende invloed op hebt.
Ik heb er niets op tegen dat een paard zich even het apenzuur schrikt om even later de hele boel positief af te sluiten. Daar leren ze gewoon van. Ik kan niet zeggen of ik gelijdelijk perse beter vind.
Ik kan mij wel voostellen dat ik persoonlijk niet kundig genoeg ben om er correct op te blijven zitten en het weer positeif af te sluiten. Dus zou ik zelf eerder kiezen om een gelijdelijke poging te doen.
_coquette_ schreef:@Bonnieaw: Waarom heb je er voor gekozen om dit te doen in een volle rijbak?
Fellor schreef:Hoe deze mensen het paard uit het filmpje ook gestart hebben, het zijn echt enorme prutsers wat mij betreft. Dit kan ECHT anders bij IEDER paard. Hoe krijg ik een aard wat nooit meer zonder spanning een ruiter accepteert... nou precies zoals in dit filmpje. Met een beetje mazzel krijg je er ook nog gratis een permanente blessure bij.

Cer schreef:Fellor, die aanname hoeft niet zo te zijn natuurlijk...

Fellor schreef:Ieder paard is een individu en krijgt een andere basis mee, .... de goeie voorbereiding ....De paarden zijn zodanig voorbereid

Mits het paard een open karakter heeft.. Althans, dat denk ik. Cer schreef:Fellor schreef:Ieder paard is een individu en krijgt een andere basis mee, .... de goeie voorbereiding ....De paarden zijn zodanig voorbereid
Ja dat snap ik, dat is ook het ideale plaatje
Maar wat als voor jou iemand de basis heeft verkloot, geen voorbereiding heeft gedaan bijv? En je hebt met karakters te maken.. Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Het is niet zo dat als het op de manier gebeurd zoals in het filmpje, dat het paard zn leven lang onbetrouwbaar blijft. Daar ben ik het dan weer niet mee eens
Wat niet wegneemt dat je een groen paard op een veel makkelijkere manier kan inrijden, of althans, een veiliger manierMits het paard een open karakter heeft.. Althans, dat denk ik.

Suelza schreef:Ook als het paard geen open karakter heeft. Alleen dat vergt wat meer kennis en kunde... en geduld...
En dat laatste is voor de meeste mensen altijd het probleem. Maar je kunt ieder paard iets leren door het in stappen op te bouwen, alleen je moet wel de juiste stappen nemen en bij sommige paarden een tussenstap nemen.
Dus je zult als ruiter/trainer soms wat inventiever moeten zijn...
maar dat de paarden met een wat lastiger karakter (dominant, onzeker, etc) de paarden zijn die uiteindelijk bij een prof terechtkomen omdat het bij de particulier niet helemaal gelukt is. Wat niet wil zeggen dat het nooit meer goedkomt, maar wat dan dus wat meer tijd en misschien een andere aanpak vraagt als wanneer zo'n dier gelijk bij een prof had gestaan.
Suelza schreef:Klopt, met je hond ga je ook op puppy cursus, maar met een jong paard prutsen mensen maar een eind weg...
Citaat:Momenteel heb ik een jong paard staan, wat gruwelijk verprutst is (overigens niet door toedoen van de eigenaar, maar waarschijnlijk door een niet-oprechte verkopende partij), daar heb ik mijn handen vol aan.
Ik durf te stellen, dat als je dit paard dmv een floodingtactiek gaat corrigeren, dat of de ruiter zijn rug breekt (dat paard laat zich dan achterover op je laat vallen) of het paard doorzet en volhoudt, totdat hij een been breekt, in een hek stort of wat dan ook.

Citaat:Het 'hoeft' echt niet zo rigoureus... Waarom moet je een paard zo bang maken, als het gewoon echt niet nodig is? Leg mij eens gefundeerd uit, waarom je dat zou doen? Want ik doe altijd mijn uiterste best om het te begrijpen, maar ik kan er met mijn verstand niet bij. Tenzij een paard echt staatsgevaarlijk is, niemand meer durft, hij enkeltje slager krijgt en dit de laatste hoop is. Maar zelfs dan vraag ik mij af of het nodig is en of je een blijvend effect hebt en houdt. Misschien bij een stakend paard? Wat zijn ruiter eraf 'geleerd' heeft te bokken? Dan kan zoiets prima werken denk ik. Want dat dier is dan geconditioneerd in het 'afbokken van de ruiter', dus dan kun je hem 500 aaitjes over zijn kop geven en dan smijt hij je er evengoed weer af. Op zo'n paard zit ik ook met secondelijm aan het zadel gekleefd. Je moet dan wel, maar dat is niet vergelijkbaar met een jong paard. Dat is niet vergelijkbaar, omdat de omstandigheden anders zijn.
Cer schreef:Suelza schreef:Klopt, met je hond ga je ook op puppy cursus, maar met een jong paard prutsen mensen maar een eind weg...
Nee hoor, er zijn genoeg mensen die niet met hun hond naar cursus gaan. Hence het aantal niet opgevoede honden.
En dan ook nog het aantal niet-kundige cursusgevers...Citaat:Momenteel heb ik een jong paard staan, wat gruwelijk verprutst is (overigens niet door toedoen van de eigenaar, maar waarschijnlijk door een niet-oprechte verkopende partij), daar heb ik mijn handen vol aan.
Ik durf te stellen, dat als je dit paard dmv een floodingtactiek gaat corrigeren, dat of de ruiter zijn rug breekt (dat paard laat zich dan achterover op je laat vallen) of het paard doorzet en volhoudt, totdat hij een been breekt, in een hek stort of wat dan ook.
Nou, dan doe je dat bij dat paard niet.. lijkt me logisch
Citaat:Het 'hoeft' echt niet zo rigoureus... Waarom moet je een paard zo bang maken, als het gewoon echt niet nodig is? Leg mij eens gefundeerd uit, waarom je dat zou doen? Want ik doe altijd mijn uiterste best om het te begrijpen, maar ik kan er met mijn verstand niet bij. Tenzij een paard echt staatsgevaarlijk is, niemand meer durft, hij enkeltje slager krijgt en dit de laatste hoop is. Maar zelfs dan vraag ik mij af of het nodig is en of je een blijvend effect hebt en houdt. Misschien bij een stakend paard? Wat zijn ruiter eraf 'geleerd' heeft te bokken? Dan kan zoiets prima werken denk ik. Want dat dier is dan geconditioneerd in het 'afbokken van de ruiter', dus dan kun je hem 500 aaitjes over zijn kop geven en dan smijt hij je er evengoed weer af. Op zo'n paard zit ik ook met secondelijm aan het zadel gekleefd. Je moet dan wel, maar dat is niet vergelijkbaar met een jong paard. Dat is niet vergelijkbaar, omdat de omstandigheden anders zijn.
Citaat:Maar dat is hier toch ook niet het issue? Omdat we niet weten wat er bijv. bij het paard op het filmpje aan de hand is. Dus wordt er niks vergeleken denk ik? Ik ben het met je eens dat een echt groen paard meestal niet zo is. Maar hebben we die nog in NL? Ze zijn altijd wel ergens in handen geweest, wat al dan niet goed is gegaan.. Opvoeden begint al aan de hand, en als een dominante baby niet op zn plek gezet wordt, kan het een lastig verhaal worden. Hetzelfde als een bange poepert die gepampert wordt.. enzovoorts.
Maar het kan werken bij een dominant paard wat geen leiding accepteerd, of inderdaad bij een paard wat al geleerd heeft dat de ruiter er heus af kan, of iets anders. Zoveel paarden (zoveel verkeerde opvoedingen), zoveel methodes..
Citaat:Ik denk overigens dat de flooding-methode niet zo heel vaak voorkomt. Maar dat de meeste mensen het met rust/opvoeding doen (of althans proberen), en een aantal daarvan met teveel getrut
Suelza schreef:Klopt, met je hond ga je ook op puppy cursus, maar met een jong paard prutsen mensen maar een eind weg...
labyrinth schreef:Suelza schreef:Klopt, met je hond ga je ook op puppy cursus, maar met een jong paard prutsen mensen maar een eind weg...
Was dat maar zo, de gemiddelde hond heeft echt niets geleerd hoor, luisteren absoluut niet naar hun baasje.
Maar goed, over een eind wegprutsen, die man uit het filmpje vind ik er niet uitzien als prutsen. Ik zou het niemand aanraden, want velen anderen zijn vallen er wel af bij dat soort sprongen en dan ben je ver van huis. Maar als je het kan, zoals hij, tja.

Suelza schreef:Het was een vraag...
Waarom zou je dat wél doen?

Brainless schreef:@Selza
De meeste mensen gaan ook met hun puppy niet op cursus.
Het is wel zo dat een paard gevaarlijker kan zijn dan een pup.
Cer schreef:Suelza schreef:Het was een vraag...
Waarom zou je dat wél doen?
Omdat het voor sommige paarden wel werkt. Dat ze leren dat je niet doodgaat als er iets op je rug zit,en dat je het er niet afkrijgt en dat ze leren dat bokken geen gevolgen heeft (hun actie heeft niet het beoogde resultaat dus zullen ze accepteren dat het zo gaat). Dat ze het daarna ook niet meer proberen. Maar het vereist wel heel veel kunde van de ruiter/begeleider. Want als het mislukt, mislukt het ook goed.
De meeste paarden die goed voorbereid zijn, vertonen dit gedrag ook niet, dus ziet het er nooit zo uit.
En een aantal die dat dan toch doen, die hebben hier baat bij![]()
Ik heb er ook al een aantal zo zadelmak gemaakt zien worden, werkte prima, en zijn binnen vrij korte tijd hele fijne paarden geworden
En als het werkt, waarom zou je het níet doen?

Suelza schreef:Dus nogmaals, 'waarom' zou je voor een dergelijk 'aanvallende' methode kiezen, als het ook op een andere manier kan. Waarom?
Begrijp je mijn vraagstelling?