Inrijden welke methode gebruik jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanneOV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:00

Ik heb nog nooit een paard ingereden, maar ben erg gecharmeerd van de Freestyle Methode. Paard voorbereiden op wat er komen gaat en opbouwen, maar inderdaad, meerdere wegen leiden naar Rome. En bij elke combinatie past een andere methode

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:38

pol013 schreef:
Wat ik me da altijd afvraag:
zijn paarden dan zulke tere wezens dat ze niet kunnen tegen 5-10 minuten schrik.
WTF!!!!! moet dat op mijn rug; er af! er af! er af!, damn gaat niet. Hmm ga er niet dood aan. Persoon op mijn rug is ook gewoon rustig, Hmm valt wel mee. Ah, gaat er ook weer vrijwillig af en leef nog steeds.

In de natuur maken ze zich wel eens meer zorgen om hun leven en overleven dat vaak ook gewoon (tenzij ze gegrepen en opgevreten worden dan tenminste).

Waarom zou een dier niet even flinke stress mogen hebben om er een zeer korte tijd later achter te komen dat het allemaal wel meeviel. Waarom moeten we stress ten alle tijden vermijden? Loopt een paard dan zo snel een trauma op? Stress is pas echt negatief als het te lang duurt en je er onvoldoende invloed op hebt.

Ik heb er niets op tegen dat een paard zich even het apenzuur schrikt om even later de hele boel positief af te sluiten. Daar leren ze gewoon van. Ik kan niet zeggen of ik gelijdelijk perse beter vind.

Ik kan mij wel voostellen dat ik persoonlijk niet kundig genoeg ben om er correct op te blijven zitten en het weer positeif af te sluiten. Dus zou ik zelf eerder kiezen om een gelijdelijke poging te doen.

En dat is dus 'flooding', zo heb ik een paard in training gehad, waar het ook op die manier is geprobeerd, alleen daar ging het fout, die raakte volledig in paniek en brak haar hoefbeen...

Dat kan dus ook...

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:46

_coquette_ schreef:
@Bonnieaw: Waarom heb je er voor gekozen om dit te doen in een volle rijbak?

Ja haha dat is wel een beetje apart geef ik toe. Ik had het met een ander paard ook niet zo gedaan denk ik, maar zij is ontzettend koel. Ik heb voor in erop ging veel met haar gewandeld tussen de paarden door en ik wist dat ze daar niet op reageerde.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 14:49

Wij hebben er hier ook 1 staan die niet zou passen bij zo'n aanpak. Gaat helemaal op blind.
Ellende vind ik wel dat hij dus in zijn hele leven ook meteen redelijk met fluwelen handschoentjes aangepakt is en dus ook heel onzeker gebleven is. Die had je toch af en toe wat meer de stuipen op het lijf moeten jagen om hem te leren dat het niet meteen het einde van de wereld is. Die komt nu op zijn oude dag pas wat uit zijn schulp. Jammer van al die voorgaande jaren.

Aan de andere kant zou 90% van onze paarden op deze manier net zo prima gefunctioneerd hebben.

Dat het bij een paar paarden niet past maakt voor mij echter de hele aanpak nog steeds niet perse verkeerd. Ik kan het niet hoor. Brrr blijf daar mooi van af. Maar dat is meer mijn onvermogen.

sliert

Re: Inrijden welke methode gebruik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 16:17

Herman Koorman heeft twee keer een merrie voor mij zadelmak gemaakt. Ik heb er zelf een stuk of 60 beleerd en dan meer volgens "methode" van Ts, maar die 2 die naar Herman zijn gegaan, daarvan wist ik dat die hoe dan ook de eerste keer verschrikkelijk uit hun pannetje zouden gaan. En bij zulke sensibele paarden verpest je het levenslang als je er af valt. Dus bij die twee merries heb ik de voorbereiding gewoon zelf gedaan, maar zelfs het erop hangen durfte ik zelf niet aan. Dus de rest heeft Herman gedaan, wat ook maar goed was. Ik had zeker mijn nek gebroken......
Overigens krijgt Herman vaak de lastigste exemplaren en niet de doorsnee paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:50

Hoe deze mensen het paard uit het filmpje ook gestart hebben, het zijn echt enorme prutsers wat mij betreft. Dit kan ECHT anders bij IEDER paard. Hoe krijg ik een aard wat nooit meer zonder spanning een ruiter accepteert... nou precies zoals in dit filmpje. Met een beetje mazzel krijg je er ook nog gratis een permanente blessure bij.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 17:52

Fellor schreef:
Hoe deze mensen het paard uit het filmpje ook gestart hebben, het zijn echt enorme prutsers wat mij betreft. Dit kan ECHT anders bij IEDER paard. Hoe krijg ik een aard wat nooit meer zonder spanning een ruiter accepteert... nou precies zoals in dit filmpje. Met een beetje mazzel krijg je er ook nog gratis een permanente blessure bij.

Op welke manier werk jij?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:03

dit volg ik even. ik ben namelijk bezig met een 2.5 jarige merrie. ik leer haar de beginselen. verder vind ze de bak nog wel spannend alleen. ik gooi haar zeg maar dan 'los'. ze rent dan wel de hele bak, door. omdat ze nooit alleen heeft gestaan. maar het gaat al steeds beter, liefst wil eigelijk wel gaan beginnen met longeren. gewoon de basis. commando's enz.
dus ik leees alles even. :o

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 19:15

Fellor, die aanname hoeft niet zo te zijn natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:06

Cer schreef:
Fellor, die aanname hoeft niet zo te zijn natuurlijk...

Daar ben ik het niet mee eens :)

Op de vraag hoe ik werk. Ieder paard is een individu en krijgt een andere basis mee, maar hier heeft er nog ooit eentje gebokt en de paarden hebben ook nooit spanning na het opstappen. het is een kwestie van de goeie timing, de goeie voorbereiding en "take the time it takes" zodat je uiteindelijk jezelf helpt door sneller iets te gaan doen ipv alweer bezig zijn met corrigeren van spanning door het inrijden.
De paarden zijn zodanig voorbereid dat ze veel spannendere dingen accepteren dan een ruiter, de hulpen kennen vanaf de grond, en alle kanten op zonder negatieve reactie wijken voor druk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:49

Ik heb alleen mijn eigen paarden beleerd en zou ook nooit een paard van iemand anders willen beleren. Ik had met mijn paarden al een vriendschap opgebouwd van enkele jaren. Het maakte mijn paarden op een gegeven moment niet meer uit of ik er nou naast, voor, achter of op zat. :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:03

Fellor schreef:
Ieder paard is een individu en krijgt een andere basis mee, .... de goeie voorbereiding ....De paarden zijn zodanig voorbereid

Ja dat snap ik, dat is ook het ideale plaatje :j
Maar wat als voor jou iemand de basis heeft verkloot, geen voorbereiding heeft gedaan bijv? En je hebt met karakters te maken.. Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Het is niet zo dat als het op de manier gebeurd zoals in het filmpje, dat het paard zn leven lang onbetrouwbaar blijft. Daar ben ik het dan weer niet mee eens :)

Wat niet wegneemt dat je een groen paard op een veel makkelijkere manier kan inrijden, of althans, een veiliger manier :j Mits het paard een open karakter heeft.. Althans, dat denk ik.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:06

Cer schreef:
Fellor schreef:
Ieder paard is een individu en krijgt een andere basis mee, .... de goeie voorbereiding ....De paarden zijn zodanig voorbereid

Ja dat snap ik, dat is ook het ideale plaatje :j
Maar wat als voor jou iemand de basis heeft verkloot, geen voorbereiding heeft gedaan bijv? En je hebt met karakters te maken.. Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Het is niet zo dat als het op de manier gebeurd zoals in het filmpje, dat het paard zn leven lang onbetrouwbaar blijft. Daar ben ik het dan weer niet mee eens :)

Wat niet wegneemt dat je een groen paard op een veel makkelijkere manier kan inrijden, of althans, een veiliger manier :j Mits het paard een open karakter heeft.. Althans, dat denk ik.

Ook als het paard geen open karakter heeft. Alleen dat vergt wat meer kennis en kunde... en geduld...

En dat laatste is voor de meeste mensen altijd het probleem. Maar je kunt ieder paard iets leren door het in stappen op te bouwen, alleen je moet wel de juiste stappen nemen en bij sommige paarden een tussenstap nemen.

Dus je zult als ruiter/trainer soms wat inventiever moeten zijn...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:20

Suelza schreef:
Ook als het paard geen open karakter heeft. Alleen dat vergt wat meer kennis en kunde... en geduld...
En dat laatste is voor de meeste mensen altijd het probleem. Maar je kunt ieder paard iets leren door het in stappen op te bouwen, alleen je moet wel de juiste stappen nemen en bij sommige paarden een tussenstap nemen.
Dus je zult als ruiter/trainer soms wat inventiever moeten zijn...

Daarom denk ik dat de meeste mensen met een paard met een open karakter een heel eind komen :j maar dat de paarden met een wat lastiger karakter (dominant, onzeker, etc) de paarden zijn die uiteindelijk bij een prof terechtkomen omdat het bij de particulier niet helemaal gelukt is. Wat niet wil zeggen dat het nooit meer goedkomt, maar wat dan dus wat meer tijd en misschien een andere aanpak vraagt als wanneer zo'n dier gelijk bij een prof had gestaan.

Daarom is er, denk ik, ook niet één methode om zadelmak te maken?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:34

Klopt, met je hond ga je ook op puppy cursus, maar met een jong paard prutsen mensen maar een eind weg...

Momenteel heb ik een jong paard staan, wat gruwelijk verprutst is (overigens niet door toedoen van de eigenaar, maar waarschijnlijk door een niet-oprechte verkopende partij), daar heb ik mijn handen vol aan.

Ik durf te stellen, dat als je dit paard dmv een floodingtactiek gaat corrigeren, dat of de ruiter zijn rug breekt (dat paard laat zich dan achterover op je vallen) of het paard doorzet en volhoudt, totdat hij een been breekt, in een hek stort of wat dan ook.

Hier spreek je dus over een paard wat alles behalve open is en toch kun je dat wel rechtzetten dmv het stapje voor stapje opbouwen en blootstellen aan nieuwe prikkels.

Het 'hoeft' echt niet zo rigoureus... Waarom moet je een paard zo bang maken, als het gewoon echt niet nodig is? Leg mij eens gefundeerd uit, waarom je dat zou doen? Want ik doe altijd mijn uiterste best om het te begrijpen, maar ik kan er met mijn verstand niet bij. Tenzij een paard echt staatsgevaarlijk is, niemand meer durft, hij enkeltje slager krijgt en dit de laatste hoop is. Maar zelfs dan vraag ik mij af of het nodig is en of je een blijvend effect hebt en houdt.

Misschien bij een stakend paard? Wat zijn ruiter eraf 'geleerd' heeft te bokken? Dan kan zoiets prima werken denk ik. Want dat dier is dan geconditioneerd in het 'afbokken van de ruiter', dus dan kun je hem 500 aaitjes over zijn kop geven en dan smijt hij je er evengoed weer af. Op zo'n paard zit ik ook met secondelijm aan het zadel gekleefd. Je moet dan wel, maar dat is niet vergelijkbaar met een jong paard. Dat is niet vergelijkbaar, omdat de omstandigheden anders zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:44

Suelza schreef:
Klopt, met je hond ga je ook op puppy cursus, maar met een jong paard prutsen mensen maar een eind weg...

Nee hoor, er zijn genoeg mensen die niet met hun hond naar cursus gaan. Hence het aantal niet opgevoede honden.
En dan ook nog het aantal niet-kundige cursusgevers...

Citaat:
Momenteel heb ik een jong paard staan, wat gruwelijk verprutst is (overigens niet door toedoen van de eigenaar, maar waarschijnlijk door een niet-oprechte verkopende partij), daar heb ik mijn handen vol aan.
Ik durf te stellen, dat als je dit paard dmv een floodingtactiek gaat corrigeren, dat of de ruiter zijn rug breekt (dat paard laat zich dan achterover op je laat vallen) of het paard doorzet en volhoudt, totdat hij een been breekt, in een hek stort of wat dan ook.

Nou, dan doe je dat bij dat paard niet.. lijkt me logisch :?

Citaat:
Het 'hoeft' echt niet zo rigoureus... Waarom moet je een paard zo bang maken, als het gewoon echt niet nodig is? Leg mij eens gefundeerd uit, waarom je dat zou doen? Want ik doe altijd mijn uiterste best om het te begrijpen, maar ik kan er met mijn verstand niet bij. Tenzij een paard echt staatsgevaarlijk is, niemand meer durft, hij enkeltje slager krijgt en dit de laatste hoop is. Maar zelfs dan vraag ik mij af of het nodig is en of je een blijvend effect hebt en houdt. Misschien bij een stakend paard? Wat zijn ruiter eraf 'geleerd' heeft te bokken? Dan kan zoiets prima werken denk ik. Want dat dier is dan geconditioneerd in het 'afbokken van de ruiter', dus dan kun je hem 500 aaitjes over zijn kop geven en dan smijt hij je er evengoed weer af. Op zo'n paard zit ik ook met secondelijm aan het zadel gekleefd. Je moet dan wel, maar dat is niet vergelijkbaar met een jong paard. Dat is niet vergelijkbaar, omdat de omstandigheden anders zijn.

Maar dat is hier toch ook niet het issue? Omdat we niet weten wat er bijv. bij het paard op het filmpje aan de hand is. Dus wordt er niks vergeleken denk ik? Ik ben het met je eens dat een echt groen paard meestal niet zo is. Maar hebben we die nog in NL? Ze zijn altijd wel ergens in handen geweest, wat al dan niet goed is gegaan.. Opvoeden begint al aan de hand, en als een dominante baby niet op zn plek gezet wordt, kan het een lastig verhaal worden. Hetzelfde als een bange poepert die gepampert wordt.. enzovoorts.

Maar het kan werken bij een dominant paard wat geen leiding accepteerd, of inderdaad bij een paard wat al geleerd heeft dat de ruiter er heus af kan, of iets anders. Zoveel paarden (zoveel verkeerde opvoedingen), zoveel methodes..

Ik denk overigens dat de flooding-methode niet zo heel vaak voorkomt. Maar dat de meeste mensen het met rust/opvoeding doen (of althans proberen), en een aantal daarvan met teveel getrut :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:45

Cer schreef:
Suelza schreef:

Nee hoor, er zijn genoeg mensen die niet met hun hond naar cursus gaan. Hence het aantal niet opgevoede honden.
En dan ook nog het aantal niet-kundige cursusgevers...

Citaat:
Ik durf te stellen, dat als je dit paard dmv een floodingtactiek gaat corrigeren, dat of de ruiter zijn rug breekt (dat paard laat zich dan achterover op je laat vallen) of het paard doorzet en volhoudt, totdat hij een been breekt, in een hek stort of wat dan ook.

Nou, dan doe je dat bij dat paard niet.. lijkt me logisch :?

Ik doe dat zowiezo niet, dus dat is geen issue. Ik zeg alleen, dat het bij dat paard al tricky zou worden.

Citaat:
Het 'hoeft' echt niet zo rigoureus... Waarom moet je een paard zo bang maken, als het gewoon echt niet nodig is? Leg mij eens gefundeerd uit, waarom je dat zou doen? Want ik doe altijd mijn uiterste best om het te begrijpen, maar ik kan er met mijn verstand niet bij. Tenzij een paard echt staatsgevaarlijk is, niemand meer durft, hij enkeltje slager krijgt en dit de laatste hoop is. Maar zelfs dan vraag ik mij af of het nodig is en of je een blijvend effect hebt en houdt. Misschien bij een stakend paard? Wat zijn ruiter eraf 'geleerd' heeft te bokken? Dan kan zoiets prima werken denk ik. Want dat dier is dan geconditioneerd in het 'afbokken van de ruiter', dus dan kun je hem 500 aaitjes over zijn kop geven en dan smijt hij je er evengoed weer af. Op zo'n paard zit ik ook met secondelijm aan het zadel gekleefd. Je moet dan wel, maar dat is niet vergelijkbaar met een jong paard. Dat is niet vergelijkbaar, omdat de omstandigheden anders zijn.

Citaat:
Maar dat is hier toch ook niet het issue? Omdat we niet weten wat er bijv. bij het paard op het filmpje aan de hand is. Dus wordt er niks vergeleken denk ik? Ik ben het met je eens dat een echt groen paard meestal niet zo is. Maar hebben we die nog in NL? Ze zijn altijd wel ergens in handen geweest, wat al dan niet goed is gegaan.. Opvoeden begint al aan de hand, en als een dominante baby niet op zn plek gezet wordt, kan het een lastig verhaal worden. Hetzelfde als een bange poepert die gepampert wordt.. enzovoorts.

Maar het kan werken bij een dominant paard wat geen leiding accepteerd, of inderdaad bij een paard wat al geleerd heeft dat de ruiter er heus af kan, of iets anders. Zoveel paarden (zoveel verkeerde opvoedingen), zoveel methodes..

De ruiter in dit filmpje, werkt gewoon volgens deze methode en heeft daar gewoon succes mee. Dat is 'zijn' kracht. Ieder zijn ding. Dus op basis daarvan kun je wel stellen dat hij zo werkt, ook in dit filmpje.

Citaat:
Ik denk overigens dat de flooding-methode niet zo heel vaak voorkomt. Maar dat de meeste mensen het met rust/opvoeding doen (of althans proberen), en een aantal daarvan met teveel getrut :)

Het was een vraag...

Waarom zou je dat wél doen?
Laatst bijgewerkt door Suelza op 05-12-12 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:46

Suelza schreef:

Was dat maar zo, de gemiddelde hond heeft echt niets geleerd hoor, luisteren absoluut niet naar hun baasje.

Maar goed, over een eind wegprutsen, die man uit het filmpje vind ik er niet uitzien als prutsen. Ik zou het niemand aanraden, want velen anderen zijn vallen er wel af bij dat soort sprongen en dan ben je ver van huis. Maar als je het kan, zoals hij, tja.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:51

labyrinth schreef:
Suelza schreef:

Was dat maar zo, de gemiddelde hond heeft echt niets geleerd hoor, luisteren absoluut niet naar hun baasje.

Maar goed, over een eind wegprutsen, die man uit het filmpje vind ik er niet uitzien als prutsen. Ik zou het niemand aanraden, want velen anderen zijn vallen er wel af bij dat soort sprongen en dan ben je ver van huis. Maar als je het kan, zoals hij, tja.

Met een hond op cursus gaan, is iets wat vele malen gangbaarder is, dan een jong paard in training zetten, danwel onder begeleiding trainen.

Zeker in de paarden 'proberen' veel mensen het eerst zelf, alleen al om het feit het een behoorlijk kostenplaatje met zich mee kan brengen en niet iedereen dat op kan brengen.

Edit: Daarnaast hoor je mij nergens zeggen dat deze man 'een eind weg aan het prutsen is' ik zei, dat veel mensen een eind wegprutsen.

En vwb het feit dat de 'gemiddelde hond' niet gehoorzaam is, dat is een aanname, er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek die dat ondersteund... Maar goed, dat is off-topic, ik zei het ook niet om er een honden-discussie van te maken.

Ik vraag alleen waarom je zou kiezen voor een dergelijke wijze. Ik werk niet zo en ben benieuwd naar 'gefundeerde' redenen om het wel te doen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:56

@Selza
De meeste mensen gaan ook met hun puppy niet op cursus.
Het is wel zo dat een paard gevaarlijker kan zijn dan een pup.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:59

Suelza schreef:
Het was een vraag...

Omdat het voor sommige paarden wel werkt. Dat ze leren dat je niet doodgaat als er iets op je rug zit,en dat je het er niet afkrijgt en dat ze leren dat bokken geen gevolgen heeft (hun actie heeft niet het beoogde resultaat dus zullen ze accepteren dat het zo gaat). Dat ze het daarna ook niet meer proberen. Maar het vereist wel heel veel kunde van de ruiter/begeleider. Want als het mislukt, mislukt het ook goed.
De meeste paarden die goed voorbereid zijn, vertonen dit gedrag ook niet, dus ziet het er nooit zo uit.
En een aantal die dat dan toch doen, die hebben hier baat bij :j
Ik heb er ook al een aantal zo zadelmak gemaakt zien worden, werkte prima, en zijn binnen vrij korte tijd hele fijne paarden geworden :j

En als het werkt, waarom zou je het níet doen?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:59

Brainless schreef:
@Selza
De meeste mensen gaan ook met hun puppy niet op cursus.
Het is wel zo dat een paard gevaarlijker kan zijn dan een pup.

Kan, weet ik niet. Ik heb mij nooit in statestieken verdiept. En zolang ik geen last heb van andermans hond, interesseert mij dat ook niet zoveel.

Verkeerde stelling van mij, forget it!

:j

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:03

Cer schreef:
Suelza schreef:
Het was een vraag...

Omdat het voor sommige paarden wel werkt. Dat ze leren dat je niet doodgaat als er iets op je rug zit,en dat je het er niet afkrijgt en dat ze leren dat bokken geen gevolgen heeft (hun actie heeft niet het beoogde resultaat dus zullen ze accepteren dat het zo gaat). Dat ze het daarna ook niet meer proberen. Maar het vereist wel heel veel kunde van de ruiter/begeleider. Want als het mislukt, mislukt het ook goed.
De meeste paarden die goed voorbereid zijn, vertonen dit gedrag ook niet, dus ziet het er nooit zo uit.
En een aantal die dat dan toch doen, die hebben hier baat bij :j
Ik heb er ook al een aantal zo zadelmak gemaakt zien worden, werkte prima, en zijn binnen vrij korte tijd hele fijne paarden geworden :j

En als het werkt, waarom zou je het níet doen?

Dat begrijp ik zelf ook wel. Maar dat kun je ze ook leren met minder stress. Dus 'waarom' zou je het zo doen. Ik weet uiteraard wel hoe de methode werkt en waar dit op is gebaseerd, zoals je zult begrijpen.

Ik vraag mij alleen oprecht af 'waarom' je het zo zou doen. Dus dit is nog steeds het antwoord niet wat ik zoek.

Dus nogmaals, 'waarom' zou je voor een dergelijk 'aanvallende' methode kiezen, als het ook op een andere manier kan. Waarom?

Begrijp je mijn vraagstelling?

Ik kom niet verder dan dat de ruiter het niet anders kan. Voor het paard kan het, mijns inziens, namelijk wel anders.

Tenzij iemand mij het tegendeel kan bewijzen (en bij voorkeur op basis van wetenschappelijk onderzoek, zodat ik het zelf ook kan nazoeken).

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:09

Ik heb even mee gelezen, en het filmpje bekeken. Echter is dit niet mijn voorkeur kwa beleren... Ik vin het zelf fijn rustig aan te beginnen en stapje voor stapje te doen. Ik heb zelf meerdere pony's en paarden ingereden voor andere en voor een handelstal destijds. Maar altijd rustig aan en elke keer een klein stapje, ik vind en merk toch wel als je rustig aan doet en elk stapje voorzichtig neemt, het paardje ook een stuk rustiger is als je er eenmaal op klimt omdat die toch wel door heeft dat je het niet overhaast doet en die je dan toch een beetje meer kent. Ik denk dat de methode van t filmpje meer is voor echte handelstallen in hogere klassen eventueel, die snel alles willen doen. Maar nogmaals, zo zou ik het zelf niet willen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:09

Suelza schreef:
Dus nogmaals, 'waarom' zou je voor een dergelijk 'aanvallende' methode kiezen, als het ook op een andere manier kan. Waarom?
Begrijp je mijn vraagstelling?

Ja hoor, zo blond ben ik nou ook weer niet..
Je gaat ervan uit dat het op de andere manier ook kan, maar is dat zo? Bij de paar paarden die bij ons zo zadelmak gemaakt zijn, ging dat niet. Kan heel goed aan de toenmalige kunde gelegen hebben. Het was toen de benadering van "er is 1 kans, die móet werken, en zo gaat het lukken". En dat was ook zo. Op de rustigere aanpak bleven de paarden onbetrouwbaar. (Maar zoals ik eerder al zei, waren deze dieren niet groen).

Verder, maar dan praat ik voor anderen, kan het in een commerciele omgeving een kwestie van tijd zijn? Maar dat zou ik ook niet weten, dat zou gevraagd moeten worden aan de mensen die deze methode gebruiken :j