Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
roxxxiejjj schreef:Tigra_ schreef:Ik vindt het eigenlijk wel knap dat iemand daar eerlijk in is. In plaats van er gewoon op zitten en dus toch deels onbewust het paard overvraagd.
Persoonlijk zou ik dat alleen maar waarderen denk ik als iemand dat zou zeggen op wat voor manier dat dan ook bedoelt is. Het fijn als je weet waar je sterke punten liggen maar veel belangrijker wat je minpunten zijn en dus bv het niet "kunnen" stoppen, te ambitieus/enthousiast. En dus ook bewust kiezen om het betreffende paard gewoon niet te rijden.
Maar anderszijds als je weet waar je minpunten liggen kan je er iets aan doen lijkt me? Als je dit daadwerkelijk als minpunt ziet dan.
Willemke2 schreef:Roxxieej, een paard pubert niet........ verder worden er nog steeds te veel jonge paarden gewoon verprutst door mensen met te weinig ervaring. Dit werkt niet alleen nadeling op het geestelijke gedeelte van een jong dier. Ook lichamelijk worden er helaas veel te veel aan gort gereden.
Lielle schreef:maar dat heeft toch helemaal niets met de discussie te maken![]()
roxie, de meesten zullen idd het beste met hun paard/pony voor hebben en ervan overtuigd zijn dat ze het beste ervoor doen, maar ik zie helaas veel te veel gevallen waarin dat toch echt niet het geval is. Maar ook dat is volgens mij niet de discussie. Het is nooit goed om een paard te verkloten, dat ben ik wel met je eens. Maar de kans dat je dat bij een jong paard doet, is groter dan bij een wat ouder paard dat vaak al eea gewend is en/of op zich heeft leren passen. Goede begeleiding bij een jonkie is essentieel, maar wie krijgt dat dan ook iedere dag? Je hebt al snel wat verprutst met een sensibel jong paard, er hoeft maar een keer iets mis te gaan en je kunt er jaren ellende van hebben.
Enne tja je hebt mensen met paarden en paardenmensen, daar zit sws ook nog een verschil in
Lielle schreef:maar dat heeft toch helemaal niets met de discussie te maken![]()
roxie, de meesten zullen idd het beste met hun paard/pony voor hebben en ervan overtuigd zijn dat ze het beste ervoor doen, maar ik zie helaas veel te veel gevallen waarin dat toch echt niet het geval is. Maar ook dat is volgens mij niet de discussie. Het is nooit goed om een paard te verkloten, dat ben ik wel met je eens. Maar de kans dat je dat bij een jong paard doet, is groter dan bij een wat ouder paard dat vaak al eea gewend is en/of op zich heeft leren passen. Goede begeleiding bij een jonkie is essentieel, maar wie krijgt dat dan ook iedere dag? Je hebt al snel wat verprutst met een sensibel jong paard, er hoeft maar een keer iets mis te gaan en je kunt er jaren ellende van hebben.
Keer een bijrijdster gehad, die een paard echt in no time he-le-maal had verprutst. ja en helaas ben je er niet altijd zelf bij. Willemke2 schreef:Ik had het van te voren inderdaad niet aan zien komen, Meid met een bijzonder goeie babbel en met proefrijden leek het allemaal heel aardig. Paard raakte vertrouwen kwijt, en was rijtechnisch verprutst en liep zelfs lichamelijke klachten op. Ik kan hier niet in detail gaan maar het is allemaal met het paard wel weer goed gekomen.
roxxxiejjj schreef:Wat vinden jullie ervan als iemand zegt dat iemand niet op een bepaald paard kan rijden omdat hij/zij dat paard in kwestie dan stuk zou rijden? En dan in de richting van teveel van het paard vragen waardoor hij stuk gaat.
Ik vraag me af, waarom vraag je dan zoveel? Je kan je toch ook prima aanpassen naar het paard? Of is het aanpassen aan het paard niet goed? Ik zou van een jong paard wat net onder de man is niet zoveel vragen als van een paard dat al jaren meedraait en zodra een paard wat ouder en stijfer wordt hier ook mijn training op aanpassen, dit is mijn mening erover.
Wat is jullie mening hierover?