"Ik kan niet op dat paard rijden, ik rijd hem kapot"?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:49

Het ligt er ook aan wiens en welk paard. Ik ken wel mensen die niet willen dat iedereen op zijn of haar paard gaat zitten, want een paard is soms zo gereden door een persoon dat hij daar totaal aan gewend is. Als jij dan komt met je andere maniertjes, kan dat het verwarring brengen. Een paard(vind ik) ik veel puurder met het rijden als hett eenn of meerdere ruiters met dezelfde rijstijl hebben. Als hij op steeds weer verschillende manieren gereden wordt dan wordt hij mindersnel stuk gereden.maar met je eigen paard bijvoorbeeld kun je veel meer omdar je elkaar door en door kent. Bij een jong paard moet je dus nagaan: moet hij later een of meerdere ruiters krijgen.

Willemke2

Re: "Ik kan niet op dat paard rijden, ik rijd hem kapot"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:11

Roxxieej, een paard pubert niet........ verder worden er nog steeds te veel jonge paarden gewoon verprutst door mensen met te weinig ervaring. Dit werkt niet alleen nadeling op het geestelijke gedeelte van een jong dier. Ook lichamelijk worden er helaas veel te veel aan gort gereden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:47

roxxxiejjj schreef:
Tigra_ schreef:
Ik vindt het eigenlijk wel knap dat iemand daar eerlijk in is. In plaats van er gewoon op zitten en dus toch deels onbewust het paard overvraagd.
Persoonlijk zou ik dat alleen maar waarderen denk ik als iemand dat zou zeggen op wat voor manier dat dan ook bedoelt is. Het fijn als je weet waar je sterke punten liggen maar veel belangrijker wat je minpunten zijn en dus bv het niet "kunnen" stoppen, te ambitieus/enthousiast. En dus ook bewust kiezen om het betreffende paard gewoon niet te rijden.

Maar anderszijds als je weet waar je minpunten liggen kan je er iets aan doen lijkt me? Als je dit daadwerkelijk als minpunt ziet dan.

Niemand is perfect en niemand hoeft perfect te zijn. Dat iemand graag met een paard intensief werkt prima toch, waarom zou jij je dan moeten aanpassen aan het paard terwijl je ook gewoon kan zeggen nee, ik stap er niet op. Als je weet dat je snel te veel vraagt, waarom zou je dat ten eerste het paard aandoen en jezelf als je ook gewoon niet kunt doen en gewoon op een paard rijden wat wel past bij je ambitie of jouw prestatie-gericht rijden.
Ik denk juist dat het een ruiter goed maakt als je weet wat je ligt en wat niet. En ja je kan er aan werken maar wat jezelf zegt is het wel een minpunt? Op sommige paarden blijkbaar wel op andere niet. Dus ik zie niet zo direct in waarom je dan aan jezelf moet werken als je daar zelf geen probleem mee hebt. Als je nu een eigen paard hebt die je niet weg wil doen en je weet dat je teveel wil van dat paard. Dan moet je er aanwerken, maar anders toch niet. Je kan namelijk niet bij ieder paard passen. En waar de een houdt van de pittige, werkwillige paarden zoeken andere weer een paard waar ze gewoon hun rondje op kunnen maken en de bossen in trekken. Paarden zat dus....

Waar komt het idee vandaan dat je je perse bij ieder paard moet schikken als het niet past dan past het niet. Als ik met een paard niet door een deur kan op wat voor manier ook en ik daardoor telkens een "gevecht" aan zou moeten gaan. Is het dan niet beter om gewoon toe te geven dat het niet past en het paard een ruiter te gunnen dat wel past en jezelf ook het plezier van een paard waarmee je kan samenwerken en niet tegenwerken. Je hoeft imo helemaal niet perfect te zijn en dus ook niet jezelf aan ieder paard aan te passen op een manier die jouw persoonlijk helemaal niet ligt. Of totaal tegenover gesteld is.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 21:13

Willemke2 schreef:
Roxxieej, een paard pubert niet........ verder worden er nog steeds te veel jonge paarden gewoon verprutst door mensen met te weinig ervaring. Dit werkt niet alleen nadeling op het geestelijke gedeelte van een jong dier. Ook lichamelijk worden er helaas veel te veel aan gort gereden.

"Veel jonge dieren die op internet staan wegens 'geen klik' zijn in mijn ogen vaak paarden die in de 'pubertijd' zitten en dus in verzet komen omdat ze het niet langer meer accepteren en naar mijn mening is dat omdat er dus teveel gevraagd wordt van zo'n jong paard. Paarden moeten tegenwoordig veel te snel op hoog niveau presteren...."

Dit is wat ik zei, pubertijd tussen aanhalingstekens als in de zin van wanneer een paard ouder en sterker wordt vaak het niet meer pikt, en dan in verzet komt.

Waarom legt iedereen de nadruk op jonge dieren? Oudere dieren kunnen net zo goed aan gort gereden worden door mensen die de kunde niet hebben. En dan vaak met name de brave paarden die niet in verzet komen en braaf als een strijkplank door de bochten gaan. (even als voorbeeld) Maar anderzijds iedereen die het wil leren zal de kans ook nemen/krijgen om dit te doen, op een jong of ouder dier.
Maakt het het minder erg dat een manege pony aan gort gereden wordt? Daar hoor je bijna nooit iemand over, in tegenstelling tot mensen die een eigen paard hebben waar 9 van de 10 x commentaar op geleverd wordt over het welzijn en het berijden van het dier.

Ik ben van mening dat iedereen het welzijn van zijn/haar eigen dier voorop stelt en dus het beste weet hoe hij of zij er mee om moet gaan of iig zijn/haar best doet dat te doen. Ik ben het ook niet altijd eens met anderen, en anderen ook niet met mij. Maar ik rijd mijn paard en paarden van een ander wel op een eerlijk manier en krijg begeleiding waar ik dat nodig acht.

Ik ben ook van mening dat wanneer je niet helemaal goed weet hoe een jong paard te rijden maar er wel eentje hebt je met de juiste begeleiding een paard echt niet hoeft te verzieken. Ook al ben je soms wat minder stabiel in het zadel of rijdt je niet altijd op het verkeerde been, een paard hoeft daar echt niet altijd geestelijk van in de knoop te raken, niet wanneer de vertrouwensband goed genoeg is.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:22

Ik ben het met Roxxxiejjj eens.
Kijk maar eens naar die manegepaarden. Ik zie vaan kindertjes van5 of 6 die denken dat been geven een sxhop geven is. Een argument hiervoor was gegeven: ja anders lopen ze niet. Dat vond ik geen argument want ze zijn gewoon hard voor het been geworden. En zulke ponys konden eerst heel wat,maar worden daarna slecht gereden. Nee dan snap ik dat ze hard voor her been worden en niets willen, want ze snappen het gewoon niet. Als je ze(die kinderen) meteen leert dat dit niet een correcte manier is,snappen z het heus wel.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:28

maar dat heeft toch helemaal niets met de discussie te maken :?

roxie, de meesten zullen idd het beste met hun paard/pony voor hebben en ervan overtuigd zijn dat ze het beste ervoor doen, maar ik zie helaas veel te veel gevallen waarin dat toch echt niet het geval is. Maar ook dat is volgens mij niet de discussie. Het is nooit goed om een paard te verkloten, dat ben ik wel met je eens. Maar de kans dat je dat bij een jong paard doet, is groter dan bij een wat ouder paard dat vaak al eea gewend is en/of op zich heeft leren passen. Goede begeleiding bij een jonkie is essentieel, maar wie krijgt dat dan ook iedere dag? Je hebt al snel wat verprutst met een sensibel jong paard, er hoeft maar een keer iets mis te gaan en je kunt er jaren ellende van hebben.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 21:37

Lielle schreef:

roxie, de meesten zullen idd het beste met hun paard/pony voor hebben en ervan overtuigd zijn dat ze het beste ervoor doen, maar ik zie helaas veel te veel gevallen waarin dat toch echt niet het geval is. Maar ook dat is volgens mij niet de discussie. Het is nooit goed om een paard te verkloten, dat ben ik wel met je eens. Maar de kans dat je dat bij een jong paard doet, is groter dan bij een wat ouder paard dat vaak al eea gewend is en/of op zich heeft leren passen. Goede begeleiding bij een jonkie is essentieel, maar wie krijgt dat dan ook iedere dag? Je hebt al snel wat verprutst met een sensibel jong paard, er hoeft maar een keer iets mis te gaan en je kunt er jaren ellende van hebben.

Hahah ik reageerde even op wat Willemke2 schreef omdat er onduidelijkheid was over wat ik had geschreven :) Enne tja je hebt mensen met paarden en paardenmensen, daar zit sws ook nog een verschil in ;)

Ik moet wel zeggen ik kijk nu anders naar de stelling, als iemand met een bepaalde reden(zoals ook in het topic genoemd) niet op het paard stapt. Al ben ik wel van mening dat het wanneer het eenmalig is of voor enkele keren je er prima veel van kan leren.

Ik heb tot nu toe zelf nog nooit een paard afgeslagen voor ik het geprobeerd had, maar ik heb daar ook van geleerd, ik weet daardoor heel goed waar mijn eigen grenzen liggen op bepaalde paarden en toch zal ik altijd blijven proberen. Als iets echt niet lukt dan gewoon een stapje terug en iets doen wat wel lukt denk ik dan maar, en zo steeds een stapje verder. Overvragen heb ik naar mijn idee nooit gedaan het moet altijd leuk blijven voor paard en ruiter, al moet ik buiten nog welleens in discussie met mijn paard over welke kant we op gaan, al vindt hij het dan niet leuk dealt ie er maar mee.
Laatst bijgewerkt door bfsunshine op 27-11-12 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:38

Ik sla vaak genoeg een paard af. Ben ik nu een mens met paarden?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 21:46

Nee? Waar leid je dat uit af? Ik reageer daar op wat Lielle schreef. ;)

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:48

Lielle schreef:

Hier ben ik het ook mee eens
Als je je eigen paard altijd zelf rijd en je laat er zomaar ineens iemand op rijden kan het ook je paard verpesten. Maar het ligt er ook aan wie. :j

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:51

een goed gereden paard is niet zomaar verprutst als je er eens iemand anders opzet. Wij hebben een paard waar geen andere ruiter op komt, omdat daar in het verleden te veel is mis gegaan, en ze nu eindelijk wat vertrouwen heeft gekregen, maar normaal zijn we daar helemaal niet moeilijk in. Ik vind het juist erg boeiend om eens iemand anders erop te zien.

kim_dura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 21:58

Ja maar ik bedoel als er een verkeerde aanpak gebruikt word, dat kan een paard.toch flink 'verpesten'

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 22:02

kim_dura schreef:
Ja maar ik bedoel als er een verkeerde aanpak gebruikt word, dat kan een paard.toch flink 'verpesten'

Na meerdere keren, maar na 1 keertje niet meteen. Ze kunnen hooguit ergens van schrikken maar dat wil niet gelijk zeggen dat ze dan getraumatiseerd zijn voor het leven hoor :P

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:04

Oh je kunt wel degelijk een paard in een uur verpesten. Zelfs wel binnen een half uur! Ergens van schrikken is helemaal niet erg maar een paard kan wel in een half uur op andere manieren totaal verprutst worden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:07

op zich ben ik dat met je eens, maar dan ben je als ruiter wel heel apart bezig. Maar lang voordat het zo ver is, heb ik hem/haar van mijn paard gesleurd. En dan ga ik voor het gemak even uit van een doorgereden paard dat al eea heeft meegemaakt, en niet een jonkie dat nog niets kent of een neuroot die wel eea heeft meegemaakt (waarvan we er dus een hebben staan).
Laatst bijgewerkt door Lielle op 27-11-12 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:09

Oh maar je hebt er hele aparte tussen zitten :D Keer een bijrijdster gehad, die een paard echt in no time he-le-maal had verprutst. ja en helaas ben je er niet altijd zelf bij.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:11

en dat had je vooraf niet kunnen zien? Niet aanvallend bedoeld, gewoon nieuwsgierig. En in welk opzicht? Vertrouwen verkloot, of rijtechnisch verprutst?

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:13

Ik had het van te voren inderdaad niet aan zien komen, Meid met een bijzonder goeie babbel en met proefrijden leek het allemaal heel aardig. Paard raakte vertrouwen kwijt, en was rijtechnisch verprutst en liep zelfs lichamelijke klachten op. Ik kan hier niet in detail gaan maar het is allemaal met het paard wel weer goed gekomen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:18

Ik ben ook wel eens een maandje teruggezet in de training omdat ik zo stom was te geloven dat iemand kon rijden en dat dus eigenlijk niet kon. Nu was mijn wedstrijdpaard zeer sensibel en de "ruiter" in kwestie bleek achteraf nog maar 4x op paard te hebben gezetten. Bij de eerste bocht raakte de ruiter in onbalans, drukte daardoor zijn buitenbeen aan en mijn hengst ging keurig zijwaarts met het resultaat dat de ruiter er naast lag en dat was nou net iets waar mijn hengst echt helemaal van in de stress raakte. Het heeft me even wat tijd gekost dat hij het vertrouwen were had dat een ruiter toch niet zomaar valt.

Aan de andere kant was die paard het ideale leerpaard, ik heb verschillende lesklanten op hem gezet om iets duidelijk te maken, elke fout pikte hij op.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 22:18

willemke, en dat in een half uur?

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 10:56

Willemke2 schreef:
Ik had het van te voren inderdaad niet aan zien komen, Meid met een bijzonder goeie babbel en met proefrijden leek het allemaal heel aardig. Paard raakte vertrouwen kwijt, en was rijtechnisch verprutst en liep zelfs lichamelijke klachten op. Ik kan hier niet in detail gaan maar het is allemaal met het paard wel weer goed gekomen.

Leek wel aardig? Ik zou dat denk ik al niet vertrouwen, wil sws mijn bijrijdster echt wel meerdere keren zien rijden voor dat ze hem alleen mag rijden, met tips van mij waar ze aan kan werken.

Wat is in no time? 1x? of meerdere keren rijden? Ik voel zelf aan mijn paard als hij ergens van geschrokken is de dag ervoor, en weet ook precies wanneer er een hoefsmid of dierenarts op het erf geweest is. paard is panisch voor smeden en dierenartsen..
Neem aan dat je dan toch vrij vlot aan je paard merkt dat er iets niet lekker zit? Of is het paard dan al gelijk helemaal stuk?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:05

roxxxiejjj schreef:
Wat vinden jullie ervan als iemand zegt dat iemand niet op een bepaald paard kan rijden omdat hij/zij dat paard in kwestie dan stuk zou rijden? En dan in de richting van teveel van het paard vragen waardoor hij stuk gaat.

Ik vraag me af, waarom vraag je dan zoveel? Je kan je toch ook prima aanpassen naar het paard? Of is het aanpassen aan het paard niet goed? Ik zou van een jong paard wat net onder de man is niet zoveel vragen als van een paard dat al jaren meedraait en zodra een paard wat ouder en stijfer wordt hier ook mijn training op aanpassen, dit is mijn mening erover.

Wat is jullie mening hierover?

Ik ben zelf altijd erg gedreven met rijden, wil graag leren, en vind dressuren en springen helemaal geweldig. Was na mijn vorige verzorgpaardjes, dus eigenlijk ook opzoek naar een wat meer sportpaard, waar ik lekker meer kon dressuren en springen. Mijn vorige verzorgpaardjes, waren allebei recreatief.. En toen kwam Gaspard op mijn pad. Een draver van 23 jaar oud, met artrose en een luchtweg infectie. Tsja, ex-collega en vriendin van mijn moeder was de eigenaar, en vroeg of ik een keer mee wou om te rijden. Zo gezegt zo gedaan, en zo was Gaspard mijn nieuwe verzorgpaard. Moet hem idd ook aangepast rijden, en merk ook soms van mezelf dat ik iets te gedreven heb gereden en dat is de keer erop ook te merken in zijn loopje... Maar hij heeft er nooit last van verder hoor! Gelukkig soms alleen wat stijfjes, en dat valt eruit te rijden!

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:29

Soms moet je wegens omstandigheden snelle beslissingen maken, Roxxxxxxxiej, en heb je geen tijd of gelegenheid een bijrijdster vaak te zien rijden.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 11:48

Zou je er dan niet eerder voor kiezen, achteraf gezien, om wanneer het echt niet mogelijk is het zelf te doen een persoon niet te laten rijden wanneer je die persoon maar 1x hebt zien rijden? Dan even alleen maar losgooien/wandelen en poetsen. Het paard leren kennen en wanneer de eigenaar weer tijd heeft rijden/longeren?

Willemke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 12:31

Zoals ik al zei, soms heb je geen keuze en moet training gewoon doorgaan.