strakke neusriem helpt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 14:46

Puchje schreef:
anneliesdj schreef:
Je slaat de spijker op zijn kop.
Wat doe jij als je stilstaat en ze steekt dr hoofd omhoog, mond open?
Dan werk je tegen met je hand, anders zou ze de onderhals niet gebruiken.
Op het moment dat ze stilstaat en nageeflijk is beloon je door weer weg te rijden of haar de hals te laten strekken. Wil je langer stilstaan en steekt ze het hoofd omhoog dan werk je niet tegen maar rijd je voorwaarts weg, maakt haar actief en opnieuw nageeflijk en gaat weer halthouden. Ze zal echt wel 3 of 4 keer opnieuw dr hoofd omhoog steken maar op den duur zal ze zich toch meer op jou gaan concentreren, je bent actief aan het rijden, je vraagt wat van haar.
Simpelweg terugtrekken als ze de neus eruit steekt resulteert altijd in open mond en hals erop van de kant van paard.

_/-\o_

@Puchje,

Bedankt voor je nuttige bijdrage aan de discussie...
+:)+

Puchje

Re: strakke neusriem helpt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:57

Het sarcasme siert je niet.
Graag gedaan, alles wat ik bedoel zegt Annelies al.
In dit geval, jouw rijtechnische probleem vind ik de oplossing van Annelies geweldig.

Ik rijd met een kneveltrens, met enkel een hoge neusriem, geen lage. Die lage zou er voor zijn om een watertrens stiller in de mond te laten liggen, maar dat ligt het meeste aan de handen van de ruiter.
Als die niet stil zijn, kan daar een martingaal of neusriem ook weinig aan veranderen.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 14:59

troi schreef:
Tja ik ben dus western ruiter, rijd nooit met neusriem en heb nooit last van een klapperend bit of zoiets. Ik ken een aantal mede wn ruiters en die gebruiken enkel een hoge neusriem in het begin van de opleiding om te voorkomen dat het paard leert om de mond te openen. Daarna nooit meer.. Ik snap dus echt de functie van de engelse lagere neusriem niet en vermoed dat het een groot deel cultuur is..

Edit, er zit natuurlijk wel een groot verschil in rijstijl qua bit contact en ik kan me voorstellen dat het bij een paard dat echt hangt op het bit danwel een ruiter die hangt aan het bit nuttig is om verschuiven te voorkomen/verbloemen. Maar dat is toch helemaal de bedoeling niet van teugelcontact? Of zie ik dat verkeerd?

ik rijd inmiddels ook bijna 10 jaar western. heb nog nooit met een neusriem/sperriem gereden.
ik denk dat inderdaad vooral het verschil zit in rijstijl. een westernruiter laat het bit 'los', dus is hier sprake van een compleet ander contact met de mond dan de manier waarop een engelse ruiter rijdt.
omdat een engelse ruiter met veel meer contact rijdt, is een sperriem misschien wel noodzakelijk voor een goede ligging van het bit, maar heb vaak het idee dat een sperriem wordt gebruikt om te voorkomen dat het paard zijn mond open doet bij o.a. halthouden. (om dus rijtechnische problemen te verbloemen)

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 15:11

Puchje schreef:
Het sarcasme siert je niet.
Graag gedaan, alles wat ik bedoel zegt Annelies al.
In dit geval, jouw rijtechnische probleem vind ik de oplossing van Annelies geweldig.

Ik rijd met een kneveltrens, met enkel een hoge neusriem, geen lage. Die lage zou er voor zijn om een watertrens stiller in de mond te laten liggen, maar dat ligt het meeste aan de handen van de ruiter.
Als die niet stil zijn, kan daar een martingaal of neusriem ook weinig aan veranderen.

Tja maar zij gaat er ook maar vanuit dat ik aan mijn teugels trek, vind ik ook een knappe aanname.
Maar daar gaat het hier niet om. Het was slechts een aanleiding tot mijn vraagstuk, waarop ik hier weer een discussie opende. Over jawel de neusriem
*\o/*

Ik ga wat betreft mijn rijtechnische problemen liever af op iemand die het ziet gebeuren, of iemand die mij en mijn paard kent. Dan iemand die een paar woorden hoort en gelijk maar een conclusie trekt.

Fijn om te horen dat ook jij niet denkt dat de oplossing bij een strakke neusriem ligt. Bedankt voor je inhoudelijke bijdrage. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:13

Nee hoor, ik zeg helemaal niet dat je aan de teugels trekt. Maar als zij haar hoofd omhoog steekt wil jij de nageeflijk terug ja?
Hoe doe je dat dan terwijl je blijft staan?

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:20

Waarschijnlijk heeft je instructuur ook uitgelegd dat het nageeflijk blijven bij het halthouden al begint bij de voorbereiding op halthouden? Als een paard compact en goed over de rug loopt en geconcentreerd is op zijn werk, heeft hij geen reden om bij halthouden zijn hoofd omhoog te gooien.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:20

amarial schreef:
WhySoWhite schreef:
Onzin ik rijdt western en daar heb je niet eens een neusriem.. Ze zijn er wel maar die zitten vrij los. Ik weet dat toen ik nog dressuur reed ik mijn neusriem altijd 2 vingers onder het jukbeen had zitten en wel vrij aangesloten.

In de western rij je niet zoveel op de teugels als in de dressuur.. Daar zit verschil in hé.

Kijk en daar zit de fout in de 'dressuurwereld' (wat een naar woord). Je rijdt een paard nooit op de teugels. Een paard weegt minimaal 500 kilo. Hoe wil je dat alleen op teugels rijden?

Een goede dressuurruiter rijdt op zit en benen en begrenst met de teugel. Daar zit toch een heel groot verschil in. Overigens rijdt de westernruiter op dezelfde manier (in de training). Rijden doen we op zit en benen en begrenzen met de teugel.

Ben blij dat ik les krijg in dressuur van een instructrice die ik in het western heb leren kennen. Zij snapt de essentie van paardrijden en dressuur en haar hoofddoel is paardrijden zonder pijn/angst voor de paarden en ze hamert daar heel erg op. Zouden meer mensen moeten doen..
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 23-11-12 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 15:20

zo kwam dat wel over maar goed nevermind.
Hand sluiten, dus millimeterwerk. en dan zorgen dat ze haar aandacht weer naar mij wil verplaatsen door of iets been aan te sluiten of met stem.

Maar ik ben weg, ga even rijden. Zal eens kijken of me vandaag nog wat opvalt met rijden..

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:21

Maar als je de neusriem echt aansnoert dan gaat je paard met zijn hoofd schudden en dat rijd verschrikkelijk irritant heb ik ervaren. Dan kan je beter een gaatje losser doen zodat je van dat geschud af bent en verder fijn kan rijden. Ik ben niet voor een te losse neusriem(dat kan niet fijn zitten voor een paard) maar een neusriem die netjes aansluit en waar 2 vingers tussen passen.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:52

Citaat:
Als je dat schrijft, wek je de indruk dat je zelf ook zo strak mogelijk aansnoert. Letterlijk.

"Strak" is niet 2 vingers er tussen. Dat is namelijk gewoon "normaal / correct".
Alles losser dan normaal is los en alles strakker dan normaal is strak.

Dus je spreekt jezelf nu wel wat tegen.

*edit* Ik zie nu ook de foto hierboven.
Die neusriem zit dus niet correct.
De bovenste neusriem moet 2cm ONDER het jukbeen geplaatst worden. Hij zit er nu zowat tegen aan.

Dat veroorzaakt dat je bit omhoog gehaald wordt door je sperriem.
Dus zoals ik eerder al schreef: een hoofdstel dat niet correct zit. ;)

Haal die neusriem maar eens 2 gaten naar beneden én een gaatje losser (want 't zit nu zo strak om de lippen dat ik me afvraag of daar nog wel bloed doorheen kan komen). En je zal zien dat je paard daar erg dankbaar voor zal zijn.

Misschien heb ik het dan iets TE geschreven :+.
Foto was om te laten zien dat een gecombineerde neusriem ook wel strak kon, ipv alleen een aansnoerneusriem.
Ik gebruik dat hoofdstel niet, was toen ik haar gekocht heb.

Dit is het hoofdstel wat ik nu gebruik, zit zo strak mogelijk maar wel met een bontje er onder.
Wie een bontje gebruikt weet dat ze niet superstrak zitten dan.
Sperriem was los was naar het rijden.

Met mijn posts bedoel ik te zeggen dat alles "losjes" niet altijd even goed is.
Natuurlijk is vet strak ook niet goed.
Alleen als je het bit heel los hangt, slaat het tegen de achterste kiezen aan.
Het ging alleen over de neusriem. :+

(PS. Het is zo moeilijk om iets uit te leggen als je het niet met elkaar bespreekt in het echt)

Afbeelding

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 15:54

anneliesdj schreef:
Nee hoor, ik zeg helemaal niet dat je aan de teugels trekt. Maar als zij haar hoofd omhoog steekt wil jij de nageeflijk terug ja?
Hoe doe je dat dan terwijl je blijft staan?

Tsja iedereen heeft een eigen manier.. De een rukt ze naar beneden, de ander laat ze lekker met het hoofd omhoog staan.
Ik zet druk op mijn teugels en span mijn kuiten.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:08

Ik heb ook jaren met een combi gereden en nu ik les heb van iemand ben ik er wel achter gekomen dat dichtsnoeren niet altijd hoeft te werken.
Na een aantal lessen heeft hij de sperriem er af gehaald en de hoge neusriem een gaatje losser gedaan en mijn paard liep en loopt nu nog veel fijner.
Een sperriem werkt niet per definitie bij elk paard dus.
Bij sommigen kan het misschien een uitkomst bieden maar het is en blijft inderdaad symptoonbestrijding.
Ik rij nu enkele weken zonder de sperriem en merk duidelijk verschil in hoe ze loopt....
Bij mij komt hij er tenminste niet meer om of ik moet wedstrijd hebben maar dan gaat hij heel losjes zodat hij geen werking heeft.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:11

Ik hou helemaal niet van trekken, dus ga zeker niet aan een neusriem zitten trekken :Y)

Lijkt me nou niet echt bepaald diervriendelijk...... := ... Maar je ziet het zoveel... Ook dat de sperriem als een malle aangetrokken wordt... :n

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:35

ik wil het commentaar van anneliesdj nog even aanvullen. Als een paard de onderhals opzet, wordt bijna altijd de rug weggedrukt. De oplossing ligt dan in mijn ogen meer in het nageeflijk over de rug rijden van de overgang en het sterker laten worden van de rugbespiering dan in het aansnoeren van de neusriem. Rijtechnisch is er dan nog wat werk te doen en de instructier kan daar beter mee aan het werk dan aan het hoofdstel zitten. De nageeflijkheid heeft alles te maken met lossigheid in hele lichaam en dus ook in het kaakgewricht. Waarom wil iemand alle beweeglijkheid in hoofd en kaak wegnemen om dan toch te willen dat een paard rustig op het bit kauwt en schuimt :?

De functie van de gecombineerde neusriem komt voort uit de "ouderwetse" hoge neusriem. Deze diende om de kaken bij elkaar te houden zodat het paard de mond niet zo wijd kan openen dat er geen druk meer op de lagen uitgeoefend kan worden maar dat het bit in de mondhoeken ligt. Hier kan een paard veel meer druk hebben dan op het tandvlees en is dus minder bestuurbaar. Door de veranderde manier van rijden in de dressuur werd ook het minder ver openen van de mond een probleem en werd de sperriem toegevoegd om de lippen op elkaar te houden. De vraag is alleen: waarom doet het paard de mond open ? Stress, pijn...
Veel problemen, maar niet allemaal, zijn rijtechnisch op te lossen, niet met bitten of neusriemen.

Ts: heb je al geprobeerd je paard wat lager in te stellen bij de overgang naar halthouden, met horizontale halshouding ipv beginnende oprichting, dat maakt het rondhouden vna de rug makkelijker waardoor je paard het mss beter uitvoeren kan zonder veel handdruk.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:48

Ik rijd zonder sperriem en mijn neusriem zit niet zo heel strak := Ik heb er geen problemen mee als mijn paard zijn mond opent. Het is een uitting van wat er in de rest van zijn lijf gebeurt en aan mij de schone taak om dat te verbeteren. Het dichtsnoeren van zijn mond gaat alleen deze uitting tegen maar verandert natuurlijk niets aan wat er in het paardenlijf gebeurt. En dat is in mijn ogen nou net waar het om draait.

Ik krijg er een enkele keer commentaar op, maar het is vaak uit een soort onwetendheid merk ik. Maar ik wil niet dat iemand aan mijn neusriem gaat zitten. Het scheelt wel dat mijn instructrice het nut van een strakke neusriem ook niet ziet, maar als je instructeur daar anders over denkt is dat lastig.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:50

darwin schreef:
Het kwalijke van strakke neurriemen vind ik dat je daardoor de wangen tegen de kiezen aandrukt, en aangezien die kiezen vaak scherp zijn aan de buitenkant krijg je dus dat de slijmvliezen van de wang kapot gaan.
Druk zelf je wang maar eens tegen je kiezen aan als je aan het eten bent, gegarandeerd dat je op je wang bijt.
Hier wordt dus zonder of met een losse neusriem gereden.

En een stalgenoot zich maar afvragen waarom dr paard toch elke keer zn mond van binnen kapot heeft, hoe komt het toch.
Overigens bijt ie ook z'n tong kapot.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:20

S_uus schreef:
darwin schreef:
Het kwalijke van strakke neurriemen vind ik dat je daardoor de wangen tegen de kiezen aandrukt, en aangezien die kiezen vaak scherp zijn aan de buitenkant krijg je dus dat de slijmvliezen van de wang kapot gaan.
Druk zelf je wang maar eens tegen je kiezen aan als je aan het eten bent, gegarandeerd dat je op je wang bijt.
Hier wordt dus zonder of met een losse neusriem gereden.

En een stalgenoot zich maar afvragen waarom dr paard toch elke keer zn mond van binnen kapot heeft, hoe komt het toch.
Overigens bijt ie ook z'n tong kapot.

Of ze vinden het gek dat het paard niet met he bit speelt, nee dat beest durft zijn mond niet meer te bewegen omdat dit pijn aan de binnenkant van zijn wangen veroorzaakt.

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:41

@ darwin

Puur uit nieuwschierigheid he.. Hoe zit het als het paard 1x of 2x in het jaar naar de tandarts gaat?

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:43

Oh hij opent zijn mond wel, maar niet omdat hij kauwt.. :=
Hoe het komt dat zn tong ook elke keer kapot gebeten is weet ik verder niet hoor maar vriendelijke foto's kan er ik niet maken van rijden oid.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:46

Bij een té strakke neusriem reageren paarden vaak niet fijn, bit kan niet goed de 'meldingen' geven. Ook ben je het paard gewoon constant pijn aan t doen, gewoonweg de he-le-tijd, zelfs als je te teugels los laat.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:19

anneliesdj schreef:
Waarom zijn aansnoerneusriemen zo dik?
Met een dun neusriempje komt het paardenhoofd toch veel mooier uit?

dat is persoonlijke smaak hoor (en hangt ook af van je paard zijn hoofd wat mooier uitkomt) Maar ik vind een brede neusriem toch echt mooier bij mijn paard :o
Ik heb toevallig ook zo'n aansnoerneusriem, gewoon omdat er in de winkel bijna alleen maar hoofdstellen met aansnoerneusriemen waren :+ Maar ik doe hem niet strakker dan een 'gewone' neusriem. Ik zie het gewoon als een ander sluitingssysteem, welke ik trouwens niet zo handig vind..

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:22

Benno08 schreef:
anneliesdj schreef:
Waarom zijn aansnoerneusriemen zo dik?
Met een dun neusriempje komt het paardenhoofd toch veel mooier uit?

dat is persoonlijke smaak hoor (en hangt ook af van je paard zijn hoofd wat mooier uitkomt) Maar ik vind een brede neusriem toch echt mooier bij mijn paard :o
Ik heb toevallig ook zo'n aansnoerneusriem, gewoon omdat er in de winkel bijna alleen maar hoofdstellen met aansnoerneusriemen waren :+ Maar ik doe hem niet strakker dan een 'gewone' neusriem. Ik zie het gewoon als een ander sluitingssysteem, welke ik trouwens niet zo handig vind..

Klopt inderdaad.
Maar er zijn ook aansnoerneusriemen van simpel 2cm hoor :)
Ik heb 1 van 4cm en wou liefst een van 3cm.. :=

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 18:31

star_hutch schreef:
Waarschijnlijk heeft je instructuur ook uitgelegd dat het nageeflijk blijven bij het halthouden al begint bij de voorbereiding op halthouden? Als een paard compact en goed over de rug loopt en geconcentreerd is op zijn werk, heeft hij geen reden om bij halthouden zijn hoofd omhoog te gooien.

true is ook zo. maar gaat hier om een 4-jarige waar nog heel wat knopjes opmoeten. Instructeur zegt inderdaad nageeflijk houden in de overgang, ik stop met rijden zeg maar.. en tja dan gaat paardlief wat anders doen

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-12 18:34

Ibonn schreef:
ik wil het commentaar van anneliesdj nog even aanvullen. Als een paard de onderhals opzet, wordt bijna altijd de rug weggedrukt. De oplossing ligt dan in mijn ogen meer in het nageeflijk over de rug rijden van de overgang en het sterker laten worden van de rugbespiering dan in het aansnoeren van de neusriem. Rijtechnisch is er dan nog wat werk te doen en de instructier kan daar beter mee aan het werk dan aan het hoofdstel zitten. De nageeflijkheid heeft alles te maken met lossigheid in hele lichaam en dus ook in het kaakgewricht. Waarom wil iemand alle beweeglijkheid in hoofd en kaak wegnemen om dan toch te willen dat een paard rustig op het bit kauwt en schuimt :?

De functie van de gecombineerde neusriem komt voort uit de "ouderwetse" hoge neusriem. Deze diende om de kaken bij elkaar te houden zodat het paard de mond niet zo wijd kan openen dat er geen druk meer op de lagen uitgeoefend kan worden maar dat het bit in de mondhoeken ligt. Hier kan een paard veel meer druk hebben dan op het tandvlees en is dus minder bestuurbaar. Door de veranderde manier van rijden in de dressuur werd ook het minder ver openen van de mond een probleem en werd de sperriem toegevoegd om de lippen op elkaar te houden. De vraag is alleen: waarom doet het paard de mond open ? Stress, pijn...
Veel problemen, maar niet allemaal, zijn rijtechnisch op te lossen, niet met bitten of neusriemen.

Ts: heb je al geprobeerd je paard wat lager in te stellen bij de overgang naar halthouden, met horizontale halshouding ipv beginnende oprichting, dat maakt het rondhouden vna de rug makkelijker waardoor je paard het mss beter uitvoeren kan zonder veel handdruk.

Gepoogd ja :P heb haar sowieso 3/4 tijd dat ik haar rijd haar in een lage houding, zijn nog niet aan oprichting toe. probleem zit hem ook nog in de reactie op de ophouding. (4jarige ;) )

Heb er net mee geoefend. moest haar wel een paar keer flink terugzetten want anders liep ze er gewoon dwars doorheen, maar als ze het eenmaal doorheeft dan is het inderdaad ophouding en dan staat ze stil met haar hoofd in dezelfde houding als in beweging.

star_hutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 21:13

NoekAa_ schreef:
star_hutch schreef:

true is ook zo. maar gaat hier om een 4-jarige waar nog heel wat knopjes opmoeten. Instructeur zegt inderdaad nageeflijk houden in de overgang, ik stop met rijden zeg maar.. en tja dan gaat paardlief wat anders doen

misschien het halthouden laten voor wat het is en eerst met het nageeflijk blijven in de overgangen aan de slag gaan?
dus stap-draf/draf-stap, draf-galop/galop-draf, stap-galop/galop-stap.
als je paard hierin sterk wordt (dus netjes over de rug beneden blijft), kun je stilstand-stap/stilstand-draf/stilstand-galop meenemen en is het halthouden maar een peuleschilletje en wordt het halthouden een onderdeel van het rijden en niet zoals jij zegt: stoppen met rijden.
en omdat je paard nog groen is, ziet hij waarschijnlijk niet het verschil tussen halthouden-omdat-we-klaar-zijn-met-rijden (dus hoofd omhoog) en halthouden-omdat-dit-een-onderdeel-van-het-rijden-is.
misschien heb je hier wat aan!