Een ander op je paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:28

Vala schreef:
Ik vind het altijd geweldig als zo'n paard geanalyseerd wordt door de eigenaar als zijnde lastig en dan helemaal niks doet met een ander erop :D

Zo frustrerend hoe die meiden van 7 en 10 kunnen wegrijden met niks in hun handen, helemaal fijn ontspannen door het lijf en aan de teugel en ik soms zit te klooien.
Of vanuit draf naar halthouden, bij mij zelden vierkant en bij hun iedere keer! -O-

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:32

Heel soms laat ik andere op mijn paardje.

geef af en toe ook wel eens een lesje aan beginners, maar merk dan wel dat ze bij mij vervelend word
overigens loop ze voor andere ook niet en moet ik zeggen dat ze mag lopen anders staakt ze of loopt achteruit.

zelf rijd ik niet erg vaak in de zomer zo 3/4 keer per week maar in de afgelopen 5 weken maar 2 x erop gezeten(het is overigens een haf)

Poosje81

Re: Een ander op je paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:33

Hier wordt er ook royaal gedeeld met de paarden :j Baggio is nu met pensioen, maar voor die tijd reed mijn vriendinnetje er jaren op (in de sport) en velen hebben buitenritten met hem gereden. Mijn andere hengstje heb ik zelf permanent uitgeleend om het zo te zeggen. En ik rijd weer op paarden van anderen.
Delen is leuk :j

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 19:34

Vala schreef:
Ik vind het altijd geweldig als zo'n paard geanalyseerd wordt door de eigenaar als zijnde lastig en dan helemaal niks doet met een ander erop :D

Ze zeggen toch niet voor niets dat iedereen vindt dat z'n eigen paard het moeilijkst is ;)

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:04

met mijn vorige paard had ik er absoluut geen problemen mee, wie vroeg mocht er op

maar met mijn nieuwe paard moet ik er niet aan denken, nou is zij ook nog maar net onder het zadel dus echt bevorderlijk zou het ook niet voor haar zijn.
zij is voor mij hét paard en gewoon van mij, punt, afblijven :D
ik ga ook geen verhalen ophangen dat ze eenkennig of gevaarlijk is of iets dergelijks, ik wil het gewoon niet, klaar.
Nou is ze overigens wel klein dus ik zou vele al af kunnen wimpelen met een 'je bent te groot/te zwaar' :Y)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:16

Ik heb altijd verzorgpony's gehad, en weet heel goed hoe fijn het is.
Heb dus al regelmatig vriendinnen op mijn paard laten rijden, iedereen die het lief vraagt oid mag er eigenlijk wel op.
Wel als ik er bij ben! Nouja behalve mijn vriend die mag altijd maar die rijd ook vaker op haar dan ikzelf. :o

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:25

Nee op mijn paard komt geen ander. Het voegt voor mij ook erg weinig toe moet ik zeggen.

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:47

Ik liet wel andere op mijn paard rijden.
Gevorderden en beginners.
Bij beginners vond ik het altijd leuk dat ze eens konden voelen hoe een fijn paard voelt ipv zo'n stug
manegepaard. En daar bleef ik dan gewoon bij en beperkte ik het tot de laatste 15 minuutjes van mijn training, mochten ze ff een paar rondjes draven.

Bij gevorderden vond ik het altijd juist heel leuk om me eigen paardje eens vanaf de grond te zien.
En niets in leuker als de complimentjes dat die zo fijn te rijden was. dan ben je toch op de goede weg.
En ik genoot er altijd van als me instructrice erop ging. A: mooi om te zien, ze was veeeeeel verder dan mij B: ik had daar enorm profijt van als ik er dan zelf weer op stapte, ik kon namelijk even voelen hoe zij hem had afgesteld.

Nu heb ik heb ook een x uitgeleend voor de Orun cursus, hier heb ik hem na enkele keren wel uit gehaald.
Paar kreeg 3x 3 verschillende ruiters erop en daar is ie echt te gevoelig voor...Was voor mij gewoon niet meer te rijden daarna.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:38

Ik wil geen andere op mijn paard. Hebben ook nog niet zoveel mensen opgezeten alleen de persoon die hem ingereden heeft en die had eens iemand bij en ik zelf. Dus in totaal maar 3 en nu alleen ik nog maar. Vindt het best. Het is niet zozeer dat het misschien niet zou gaan maar ik vindt het sowieso geen fijn idee dat een andere er bv afvalt kan altijd gebeuren, of dat er dingen stuk gaan wil ik liever zelf doen. Dus nee ik wil het niet. Ik zou voor sommige misschien wel een uitzondering maken maar ik zou niet jan en alleman erop zetten.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:42

Op de mijne wel hoor, ben daar niet zo lastig mee :)
Er rijden standaard nog twee anderen op hem in de week (bijrijdsters).

Vandaag laat ik er voor het eerst voor het 'effect' iemand anders op, vind het ook wel fijn om mijn paard is te zien onder een echt goede ruiter. Zij kan hem helpen, en daar ben ik dan ook mee geholpen!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 19:07

Momenteel behalve met uitstappen eigenlijk nooit iemand.
In de 3 jaar dat ik haar heb is ze een paar keer gereden door een vriendin maar thats it.

Heel eerlijk?
Ik wil het gewoon liever niet en daarnaast is ze niet altijd even voorspelbaar.
Het moet echt een persoon zijn die ik vertrouw en dan nog blijf ik er het liefste zelf bij haha.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 15:41

Nee er zit nooit iemand anders op mijn paarden, omdat ik dat liever niet wil. De enigste die er op mag is mijn instructeur.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 15:44

Mijn paard lanceerde alles wat los is vast zat. Waar wilde nog nooit iemand vrijwillig op :')
Mn pony is doodbraaf daar kan ik in de bak iedereen opzetten. Buiten houd ik haar voor de zekerheid met beginners aan een touwtje.

FloortjeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 15:50

Op mijn huidige paard laat ik geen andere rijden.
T is dr nogal een met een gebruiksaanwijzing en ik zou het mezelf nooit vergeven als er wat mis gaat.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 15:58

Ik laat bijna iedereen op mijn paard, het is geen gemeen of gestresst dier dus iedereen die gewoon kan paardrijden in de zin van alle gangen fatsoenlijk uit kan zitten, mag erop hoor.

Ik vind het goed om regelmatig verschillende mensen erop te laten, het is een jong paard en ik wil dat mijn paard voor iedereen makkelijk te rijden is dus dat kan ik dan mooi zien en vragen wat zij ervan vinden. Mocht ik haar ooit te koop zetten wil ik gewoon dat iedereen er een leuk rondje mee kan rijden en het niet één of ander raar eenkennig dier is wat geen stap meer zet met een vreemde.

Overigens vind ik het echt een perfecte manier om te zien of ik alles een beetje volgens het boekje aan leer, mijn paard is 5 jaar en leert alles dus via mijn maniertjes (welke gedurende de tijd toch wel eens af kunnen gaan wijken van de standaard dingetjes).

Foash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 21:47

Heb er niet heel veel problemen mee, als ik er zelf maar bij ben en ik weet wie er op zit, ik laat niet zomaar de eerste de beste die ik tegen kom even op mn paard.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:20

Hangt af van het paard. Ik heb een 12 jarige die ik met een gerust hart durf uit te lenen aan een vriendinnetje maar mijn 3-jarige rijd ik zelf en daar gaat niemand anders op behalve mijn instructrice die af en toe kijkt of de knopjes allemaal goed werken. Nu gaat zelfs de drie-jarige een weekje door iemand anders gereden worden omdat ik tentamens moet leren dus dat vind ik wel spannend. Ik leen mijn paarden alleen uit aan mensen die ik door en door erop vertrouw dat ze mijn paarden minstens net zo goed verzorgen als ik dat zelf probeer te doen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 10:24

Alleen als ik weet dat die persoon vriendelijk en correct rijd mag die op mijn paard.

Zo heeft mijn weidegenootje en mijn echtgenoot mijn paard alleen nog maar mogen uitstappen.
Ik had een bijrijdster met wie het onmiddellijk klikte en zij heeft toen mijn paard 3 maanden gereden toen ik in de lappenmand lag.
Maar zelfs 1 van mijn beste vriendinnen mag er niet op omdat ik vind dat ze ellendig streng rijd :+

Mijn paard durft bokken, steigeren, ervandoor gaan, een halve koprol maken, van zodra ze haar ruiter niet sympathiek vind,
dus voor de veiligheid van ruiter en paard laat ik er zelden iemand anders op.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:52

Heel sporadisch stapt er wel eens een ander op mijn paard. Maar liever niet, dat is namelijk niet goed voor mijn bloeddruk gebleken en paard ziet er ook lang niet altijd de lol van in :D

Instructrice stapt er wel vaker op, maar verder ben ik heel kieskeurig in wie erop mag. En ik blijf er sowieso altijd zelf bij :) Het is niet dat ik denk zelf beter te rijden dan anderen (er zullen legio mensen zijn die paardlief stukken beter zullen kunnen rijden dan ik), maar mn ongelukken zitten in een klein hoekje en zeker met een sensibel paard wat zeker niet alles zomaar pikt en af en toe ook nog eens vergeet dat gezond verstand gebruiken wel handig is. Als er eens wat misgaat, dan liefst gewoon mijn eigen schuld en mijn eigen probleem, geen gedoe met derden die je dan dingen kwalijk gaat nemen :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:56

Mijn man mag van mij zo op mijn paard stappen, maar verder, op een enkeling na, eigenlijk niemand. Hou em het liefst gewoon voor mezelf :Y)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:59

Ik heb voor 1 dag een bijrijdster die er prima mee weg rijdt. Mijn instructrice is er ook wel eens opgestapt. Een vriendin van me heeft hem gereden toen ik geopereerd was.
Oh en de dochter van een vriend van me heeft ook wel eens gereden.

Alleen mensen van wie ik weet dat ze eerlijk zijn en netjes rijden mogen erop. Zo voor een keertje dan. Maar alleen als ik weet hoe iemand rijdt en ik er zelf bij ben.
Behalve mijn bijrijdster. Zij gaat gewoon alleen en dat klikt prima. Maar dat is ook wel zo gegroeid. Van poetsen, naar spelen, naar rijden. Eerst met mij erbij, maar uiteindelijk alleen.

Mijn pony is niet de makkelijkste en vooral kieskeurig naar mensen. Maar als ik zie dat het klikt heb ik er niet zo'n moeite mee. Als het niet klikt gebeurt het niet, want dan heb ik wel een probleem voor een paar weken lang :+

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 14:59

Ik mik regelmatig wel eens een beginneling op mijn merrie om uit te stappen. Voor echt te rijden is ze iets te fris en sluw voor een beginneling, maar zolang ze niet in de mond gaan hangen en het netjes houden heb ik er geen probleem mee. Toen ik op vakantie was heb ik ook iemand anders mijn paard laten rijden. Haar paard was toen kreupel dus het kwam haar ook goed uit en ze was mischien geen Anky, maar kan wel netjes rijden. Toen ik mijn merrietje weer oppakte merkte ik ook niets van verschil.
Dat sommige echt geloven dat zij alleen goed met hun paard kunnen rijden vind ik heel kinderachtig. Een paard gaat echt niet stuk of alles verleren omdat er af en toe eens een ander op zit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:01

Ik wil helemaal niemand op mijn paard hebben. Ik was vroeger heel makkelijk met bijrijders en alles maar daar ben ik goed van terug gekomen.
Een rondje uitstappen soms. Maar verder...nee.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:06

Ik vraag me wel af of een paard eenkennig kan worden als er maar 1 iemand op zit.

Ik had vroeger mijn merrie op de manege staan, met bijrijdster, en af en toe iemand anders als het zo uitkwam. Kleine kinderen die een rondje wilde stappen was ook geen probleem...
Nu heb ik haar al ruim 4 jaar bij huis, en rijdt ik als enige. Paar maanden geleden wilde ik 1 van de buurkinderen (13 jaar) op haar laten uitstappen, ging ze in volle draf ervandoor. En vervolgens iedereen die probeerde haar tegen te houden ontwijken, de draak... :')
Keer erop gewisseld met mijn bijrijdster, ik had de zenuwen, ze versnelde al in draf, ging in galop van links naar rechts springen en de oren vanaf het begin af aan al plat.

Vind het wel jammer, wil straks in het voorjaar mijn "veulen" inrijden, maar dan heb ik dus niemand om op haar te laten rijden.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 15:10

Ik laat weleens een meisje van 12 mijn pony uitstappen en binnenkort mag ze haar een keer volledig gaan berijden kijken of het dan ook klikt en dan mag ze haar evt vaker gaan berijden.
Mijn zoontje rijd weleens op haar ( stappen).
Gisteren nog een vriendin die een fjord heeft aangeboden dat zij haar een keertje gaat rijden voor even de afwisseling ( haar fjord loopt nog maar net onder het zadel)