Verschilt per keer. De ene keer loop ik er naast en haal ik het zadel er al af, en gooi ik zijn zweetdeken al op. En wanneer hij minder bezweet is stap ik hem onder het zadel uit.
Hier zoals gezegd verschilt het nogal, maar van de week had ie echt echt echt zijn best gedaan, dan stap ik eraf. Want zolang ik erop zit moet hij allert en voorwaarts blijven, ook aan lange teugel. Vond dat ie wel lekker mocht uit plomtidommen, dus dan moet ik eraf, want dan mag hij wel meesloffen.
vroeger na trainen of zelfs een buitenrit liep ik de laatste 10 minuten ernaast,met de singel paar gaatjes losser
bertie
Geplaatst: 16-11-12 20:48
Wat een bijzondere vraag! Bijzonder, in positieve zin.
Een paard leert van ons, altijd, zolang we met het paard interactie hebben.
Bij het uitstappen zijn we zelf vaak ontspannen, en niet zo geconcentreerd op 'dit wel, dat niet'.
Ik laat leerlingen naast het paard lopen zodra ze om welke reden dan ook de nodige concentratie niet kunnen opbrengen. Zodra een leerling weer voldoende concentratie kan opbrengen - 'bij de les zijn' - stijgen ze weer op en kunnen verder gaan met bewust 'rijden'.
Vaak erger ik me als ik mensen zie die zogenaamd aan het uitstappen zijn, maar (onbewust?) daarbij paarden ondertussen foute aanwijzingen zie geven. Paarden leren ALTIJD. Ook tijdens uitstappen.
Misschien kun je inderdaad beter afstappen.
normann_love
Geplaatst: 17-11-12 16:01
ik ga er nooit af!! blijf er heerlijk op zitten maar als je last van je knie krijgt snap ik het natuurlijk dat je er af stapt
Ik blijf ook altijd wel zitten tijdens het uitstappen..
Whild
Geplaatst: 19-11-12 11:42
Alhoewel mijne 24/7 buiten staat en dus tijd genoeg heeft om zijn rugspieren uit te flexen, loop ik er na het rijden ook vaak even naast. Lijkt me toch ook fijn voor hem dat hij even op dezelfde ondergrond kan lopen zonder ruitergewicht. Zoals velen al zeiden; afstappen, snoepje geven, singel beetje losser en een paar rondjes stappen. Ook niet altijd hoor, maar na een flinke buitenrit of als hij goed zijn best heeft gedaan in de bak, zeker.. Verder doe ik het ook om de reden dat er een verschil moet zijn tussen de stap die ik verlang tijdens het rijden en het uitsjokken op zijn gemakje om af te koelen. Dit verschil vind ik gemakkelijker te maken als ik ernaast loop.
Ik doe beide, maar na een lange buitenrit of zware training stap ik eigenlijk altijd wel af. Vind het wel zo eerlijk en fijn tegen over het paard en bovendien is het voor mij zelf ook wel goed. Scheelt een hoop in spierpijn.
Djeradalover
Geplaatst: 19-11-12 18:22
Ik heb vroeger op een manege gereden waar je altijd de pony aan de hand moest uitstappen. Dit was zowel bij de beginners als bij de gevorderde, de reden hierachter weet ik niet.
Zelf stap ik ook gewoon uit terwijl ik er nog op zit, overdag over de harde weg uitstappen en savonds gewoon in de bak.
Eerst even erop daarna ernaast en singel een gaatje losser. Die van mij moet altijd piesen na het rijden en dat doet ze niet als ik erop zit.
Caitlin_K
Geplaatst: 19-11-12 18:41
Het ligt eraan, waar ik zin in heb, hoe paardlief bezig is. De ene x blijf ik zitten, en doe ik de singel iets losser en geef paardlief lange teugel, en de andere x doe ik het zadel af, en halster om en stap paardlief aan de hand uit, of ik stap zonder zadel en hoofdstel paardlief uit met halster, terwijl ik erop zit.
Vaak ga ik er ook af als ik in de bak bezig ben geweest. Zodat zelf mijn benen ook weer een beetje in beweging komen en ik dus zelf ook niet stijf raak. En omdat ik het lekker vind om even niet meer het gevoel te hoeven hebben 'boven' een paard te staan. Dus gewoon lekker laag een beetje kriebelen en wandelen.
corientjuhh
Geplaatst: 20-11-12 09:05
Erop met zadel Erop alleen met zweetdeken (vind ik het fijnst) Ernaast met halster Of halster en dan met longeerlijn (dat ze rondjes om me heen stapt en dan met lichaamstaal dr stilzetten naar me.toe laten komen wegsturen etc)
Ik blijf er op zitten, maar stap altijd wel buiten uit. We hebben een pad van 700m op het terrein, dat heen en terug is genoeg uitstappen en dan even uit de bak. Heerlijk!
Moor25
Geplaatst: 21-11-12 00:42
Ik wissel af, soms erop, soms ernaast
LisaLuna
Geplaatst: 21-11-12 01:09
Ik blijf er op zitten kan ik zelf ook even uitzitten . En altijd als ze klaar is (en ik ben eraf gestapt) doe ik de singel al even 1 gaatje losser. Gewoon dat ze weet dat ze dan klaar is!
Soms gaan we nog een rondje de polder in. Anders stap ik af, want mijn paard vindt uitstappen in de bak nutteloos 'Klaar is klaar' denkt ze volgens mij, en dan moet ik dus blijven rijden om haar haar rondjes te laten uitstappen. Dit schiet niet op, dus dan stap ik af en lopen we lekker aan de hand.
AlexVB
Geplaatst: 23-11-12 15:35
Ik denk dat het op het paard of naast het paard uitstappen afhangt van persoonlijke voorkeur en het paard. Ik zou een paard dat erg hard gewerkt heeft en daardoor erg bezweet is eerder in de hand laten uitstappen (zonder zadel) dan een paard dat lekker rustig zijn oefeningen etc heeft gedaan.
_Dune_
Geplaatst: 25-11-12 17:44
Na een korte bosrit stap ik uit onder het zadel, na een lange, pittige rit loop ik vaak het laatste stuk ernaast. In de bak ga ik er meestal ook naast lopen, dan blijf ik zelf ook wat warmer.