trainen hoeveel dagen per week en hoe intensief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 19:54

Ik rij mijn pony zes dagen in de week, tien minuten in- en uitstappen en veertig minuten intensief rijden. En een keer in de week een buitenritje voor de afwisseling. Één dag in de week vrij en soms twee, maar dan krijgt hij wel andere beweging zoals wandelen, longeren of in de stapmolen. :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:08

Ik heb een 9 jarige Friese ruin. Ik rij recreatief dressuur :D dus dressuur zonder wedstrijdambitie. Belangrijk doel op dit moment is afvallen en in conditie komen, zowel van paard als ruiter :P
Verder al 3,5 jaar bezig, met resultaat, om hem minder op de voorhand te hebben, meer achterhand eronder, rustig draftempo en dat stabiel krijgen net zoals het nageeflijk lopen en ontspannen.
in principe is ons schema:
Maandag: longeren, met of zonder pessoa
Dinsdag: rijden met christ fellsattel (goed voor min zit en evenwicht, goed voor paard mbt gevoeligheid hulpen, leren ontspannen, kan ik dan goed voelen)
Woensdag: grondwerk of lange lijnen in tuig (ook bandje slepen, later wagentje) met mijn zoon van 10
Donderdag: rijden met Trekker zadel. Dat is echt figuren rijden etc
Vrijdag: licht longeerwerk, los werken of beetje vrjheidsdressuur,
Zaterdag: grondwerk met mijn zoon
Zondag: vrij, lekker uitgebreid poetsen en wat gras eten bijv.

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:32

Ik rij nu net 2 weken op mijn (nieuwe) paard, ze is nu 7 weken onder het zadel :).
Rijden gebeurt 3 á 4 keer in de week en dan word ze 2/3 keer gelongeerd. Ook is ze nog een dagje vrij.

Het rijden is nu nog niet zo heel intensief, ik probeer nu gewoon een boel met stelling en buiging en overgangen te doen. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:36

little_birdy schreef:
ik vraag mij af hoeveel dagen jullie trainen met jullie paard ?
en waaruit de training dan bestaat ,
en hoe oud je paard is,
wedstrijd gericht of niet ?

mijn paard rijd ik 6 a 7 dagen per week

training is vooral dressuurmatig vaak 20 min tot 40 minuten (in uitstappen niet meegeteld)
5 keer per week dressuurmatig
1 keer per week springles
1 keer per week stap ik een rondje buiten of is hij vrij

mijn paard is 6 bijna 7 jaar oud,

brand los

Bij mij bijna hetzelfde (afhankelijk van het weer overigens).
4 a 5 x per week dressuurmatig
1 x per week springen
1 a 3 x per week vrij of buitenritje (afhankelijk van het weer dus). Bij "vrij" wordt ie wel gelongeerd dus.
Mijn E pony is 9 jaar oud, M1 dressuur met 3 WP en B springen met 2 Wp

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:43

2x in de week intensief dressuur op Z niveau, 1x in de week springles (ene keer intensiever dan andere keer) wat basiswerk en meestal een flinke buitenrit.

Lees net dat sommige mensen hun paard vrij geven na een dag intensieve arbeid omdat dit het beste zou zijn. Graag wil ik daar tochvevenvop reageren. Slechter bestaat namelijk niet! En het artikel wat dit zou vermelden is dan niet goed gelezen. Na een intensieve arbeid is het juist het beste om de dag erna wat licht basiswerk te doen. Lichte beweging met wat rek en strek oefeningen. Als een paard (of mens) spierpijn heeft zitten er te veel afvalstoffen in de spieren. Door te bewegen worden deze afvalstoffen veel makkelijker en sneller afgevoerd. Ga zelf maar eens flink sporten waar je spierpijn aan overhoudt en de dag daarna helemaal niks doen. Je spierpijn kan wel een week aanhouden. Doe nu eens hetzelfde en ga de dag er na rustig een beetje sporten en rek en strek oefeningen doen. Durf te wedden dat je spierpijn na 1 a 2 dagen over is. Bij paarden werkt het net zo.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:51

Mijn jonge paard rij ik 3 à 4 keer in de week, soms wat minder. Hierbij probeer ik gewoon de ontspanning op te zoeken en rij ik meestal een half uurtje dressurmatig, binnenkort wil ik buitenritjes gaan maken en een sprongetje gaan nemen. 1 of 2x per week les (zit bij de 3 à 4 keer per week), dan is ze soms bezweet en hier zoeken we ook vooral de ontspanning op maar wel iets intensiever. Mijn paard heeft nog balansproblemen en is te vroeg ingereden dus we doen het allemaal op ons tempo, en dat vind ik wel fijn. Naast het rijden doen wij nog Parelli, hiermee vullen we de week op, -1 vrije dag.
Niet zo'n druk schema :+

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:52

vibabu schreef:
Lees net dat sommige mensen hun paard vrij geven na een dag intensieve arbeid omdat dit het beste zou zijn. Graag wil ik daar tochvevenvop reageren. Slechter bestaat namelijk niet! En het artikel wat dit zou vermelden is dan niet goed gelezen. Na een intensieve arbeid is het juist het beste om de dag erna wat licht basiswerk te doen. Lichte beweging met wat rek en strek oefeningen. Als een paard (of mens) spierpijn heeft zitten er te veel afvalstoffen in de spieren. Door te bewegen worden deze afvalstoffen veel makkelijker en sneller afgevoerd. Ga zelf maar eens flink sporten waar je spierpijn aan overhoudt en de dag daarna helemaal niks doen. Je spierpijn kan wel een week aanhouden. Doe nu eens hetzelfde en ga de dag er na rustig een beetje sporten en rek en strek oefeningen doen. Durf te wedden dat je spierpijn na 1 a 2 dagen over is. Bij paarden werkt het net zo.

Dat ligt eraan, als een paard de volgende dag in de wei staat en kan grazen is er niets mis mee, dan loopt het alsnog. Als het de hele dag in de stal staat heb je inderdaad wel gelijk, maar een hele dag in de stal staan en er alleen uitkomen om te trainen is sowieso niet goed voor een paard.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:54

Ik 'train' mijn paard niet op vaste dagen, kijk wat ze de voorafgaande dagen heeft gedaan, hoe ze was en hoe ze op de dag zelf is.

Heb alleen op donderdagochtend les. Dus dat staat wel vast, meestal bouw ik daar dan omheen. Dus de volgende dag longeren ivm mogelijke spierpijn en dan in het weekend kijken hoe ze is.

Denk dat ik vaak om de dag rijd en de andere dag dan longeer. Paard wordt niet vrolijk als we niks doen. Rijden een halfuur, soms iets langer, soms iets korter. Als ze doet wat ik van d'r vraag zijn we zo klaar. En longeren ook een halfuur volgens hetzelfde principe. Niet te lang moeilijke dingen vragen.

Naast het 'werk' komt ze sowieso in de paddock en vaak wandelen we nog over de weg, of gaat ze nog eens in de paddock.

Mijn paard is 4 jaar en we zijn op weg naar de B, volgende maand een oefenwedstrijdje en ik ga een startpas aanvragen voor komend jaar.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:59

Het lopen in de wei is zeker niet genoeg om de afvalstoffen te kunnen afvoeren! Een paard gaat spierpijn uit de weg en zal zelf de spieren niet oprekken omdat het niet fijn is. De dag na zware arbeid is het het beste om dezelfde oefeninge mee te pakken maar veel minder intensief te maken. Zo voer je afvalstoffen af en niet door een paard een paar stappen door de wei te laten lopen.

little_birdy

Re: trainen hoeveel dagen per week en hoe intensief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 21:02

vibabu dat klinkt interresant

ik train de komende week helemaal niet helaas
mijne loopt niet zuiver
heb hem nu een zakje buut gegeven hoop dat het werkt
ik denk dat ik hem overtraind heb

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:05

vibabu schreef:
2x in de week intensief dressuur op Z niveau, 1x in de week springles (ene keer intensiever dan andere keer) wat basiswerk en meestal een flinke buitenrit.

Helemaal mee eens.
Ook denk ik dat wanneer je je paard traint via 'supercompensatie' je je krachttraining veel intensiever moet doen.
Een uur intensief dressuren in de bak, is nog geen krachttraining. Hartslag van het paard komt niet snel boven de 140 uit.
Dus ben ik van mening dat het gymnastiseren wat de meeste ruiters doen tijdens de dressuur niet gelijk is aan krachttraining en je paard na een intensieve training een dag lichte arbeid laten verrichten niet nodig is.

Ik rijd mijn paard 7 dagen in de week, met om de week een springles en een paar keer per maand het bos in.
Gemiddeld rijd ik zo'n uur per dag (dressuur).

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:12

Ik heb een paardje van 5,5 en rijd 3x a 4x per week gemiddeld zo'n 1,5u buiten. Daar doe ik mn oefeningen....

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:17

Trainen dmv supercompensatie lijkt me geweldig maar ik denk dat voor de meeste van ons geldt dit meer fout kan doen dan goed. In mijn ogen hoef je niet boven een hartslag van 140uit te komen om spierpijn te krijgen. Ik kan bijv best wat krachtoefeningen gaan doen zonder dat mijn hartslag flink omhoog gaat maar ik de volgende dag flinke spierpijn aan overhoud.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:57

vibabu schreef:
Het lopen in de wei is zeker niet genoeg om de afvalstoffen te kunnen afvoeren! Een paard gaat spierpijn uit de weg en zal zelf de spieren niet oprekken omdat het niet fijn is. De dag na zware arbeid is het het beste om dezelfde oefeninge mee te pakken maar veel minder intensief te maken. Zo voer je afvalstoffen af en niet door een paard een paar stappen door de wei te laten lopen.

Hier wil ik even op in gaan.
In principe klopt het wat je zegt, echter heb je uitzonderingen. ik ben Sportmasseur voor paarden en masseer mijn paard dan ook 1 keer in de week preventief, hierdoor is mijn paard zich beter bewust geworden van zijn eigen lichaam.
vroeger, toen wij terug kwamen van concours of een zware wedstrijd ging hij altijd eerst rollen en daarna lopen, hij bleef wel een half uur tot een uur lopen. ik vermoed dat hij dit uit zich zelf al deed voor het behoud van zijn spieren (hij stapt zich zelf b.v. ook uit na het losgooien, hoef ik niks voor te doen :) ) echter, sinds ik hem masseer en hij zich beter bewust is geworden van zijn eigen lichaam, merk ik verschil, hij loopt nu nog wel meteen actief weg na het rollen, maar hij gebruikt zijn lichaam nu veel strategischer, met meer druk op de spieren die het zwaar heben gehad tijdens de wedtsrijd of training.
ik vermoed dat hij dus wel degelijk zijn spierpijn er uit aan het lopen is.

Dan nog een ander puntje. ik ben dit jaar als sportmasseur mee geweest met de WK TREC ruiters.
deze ruiters hebben in temperaturen van rond de 40 graden zware prestaties geleverd.
een route van 45 km en de volgende dag een MA en een PTV die niet mis waren.
zij hebben juist bewust na de wedstrijd hun paarden op 2 weken rust gezet.
ze staan wel is waar 24 uur per dag in de wei, maar er werd verder helemaal niks mee gedaan.
en dat ook voor het behoud van de spieren. maar dat is natuurlijk wel een heel ander niveau van prestaties leveren.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:27

Mijn trainingen zijn wat aangepast
Op dit moment probeer ik ze 5 keer in de week aan het werk te hebben.
Dressuur, springen, longe en buiten rijden. Rij afwisseld intensief en gewoon relax maar wel serieus.
De 8 jarige rijd ik meestal 2 keer Dressuur en 1 x longe en 2 x buiten en af en toe springen ipv
De 15 jarige 2x longe, 2x dressuur, 1x springen en 1 of 2 keer buiten stappen.

Ik rijd 20 min - 45 min exc. In/uitstappen

Mijn 15 jarige pony probeer ik om de dag een half uur actief te stappen aan de hand, soms erop.

De paarden komen elke dag buiten op het land/paddock

Wxyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:36

Ik train alledrie mijn paarden maximaal drie dagen achter elkaar en dan een dag rust.
Dag 1 is wat rustiger als dag 2 en 3. Op dag 2 en 3 train ik intensief, dag 4 mogen ze weer bijkomen.
Ik heb drie hele verschillende paarden en bij elk paard is het niveau van training dan ook anders.
Ik stap altijd na het rijden in het bos uit aan een losse teugel.
Ik heb een andalusier van 5 jaar, een fries van 5 jaar en een hannoveraan van 6 jaar.
Jong grut dus:)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:43

@ mdh, naar mijn mening (gebaseerd op ervaringen) is er qua denken een verschil tussen endurance/trec ruiters en dressuur/springruiters. Ik zal niet zeggen dat het een beter is dan het ander, maar beide groepen houden er vaak een andere strategie op na. Voor beiden is wat te zeggen. Maar je moet als ruiter doen wat bij jou en je paard past... Persoonlijk maak ik dan ook gebruik van het goeds uit twee werelden...

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:47

Ik longeer mijn ponybeest 2 tot 3 keer in de week, met touwtjes voor ontspanning, laag en rond, met veel overgangen en veel galop om de achterhand sterker te krijgen..

Dan heb ik gemiddeld 1 keer per week dressuurles, van 30-60 minuten, dat ligt eraan hoe hij op die dag aanvoelt. Doet hij zijn oefeningen netjes dan stoppen we eerder om het goed af te sluiten :j

Zelf rijd ik hem buiten mijn les 1 tot 2 keer in de week..

En de overige dagen heeft hij vrij.. 's Zondags proberen we een buitenritje te maken, maar dit lukt niet altijd..

Pony is 7,5 jaar oud :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 22:54

Ik rijdt mijn vierjarige merrie 3-4 keer per week, op woensdag,zaterdag en zondag altijd. Soms een keertje meer :) op woensdag en zaterdag stevige dressuur of springles en op de andere dagen vrij rijden. Ze zweet vrijwel altijd, hoeveel hangt af van de zwaarheid vd arbeid.

Op dagen dat ik niet rijdt gaat ze op de paddock.

Edit: 1 rijsessie duurt ong een uur. In en uitstappen niet inbegrepen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:20

@mdh gaat het bij endurence ook om het kweken van spieren? In mijn ogen is dat uithoudingsvermogen en niet het sterker maken dmv trainen van spieren. Bodybuilders trainrn ook heel anders dan een marathonloper... ik ben ook van mening dat een duurloper een langere tijd nodig heeft om te herstellen. Puur omdat de spieren anders gebruikt worden. Ik denk dat je echt wel een andere herstelperiode heb dan een "bodybuilder". ik geloof er alleen niet in dat een paard bij zichzelf denkt goh ik heb spierpijn en als ik flink ga rekken en strekken dan is het morgen over.... Ik geloof niet dat een paard dat vermogen/die denkwijze heeft. Zou wel fijn zijn... Want dan zou het paard het ook andersom kunnen doen.als ik nu deze oefening doe dan word ik sterker.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:29

Ik houd aan wat de DA mij geadviseerd heeft. Dag 1 intensief, dag 2 de basis en dag 3 veel stapwerk en strechen. Daarna eventueel een dag vrij. Maar een paard heeft die dag vrij 1x per week minimaal wel echt nodig. Gewoon lekker in de wei lopen, mentaal erg goed maar ook voor de herstelperiode :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:28

De andersomvraag is ook interessant: hoeveel dagen vrij moet/mag/kun je een paard per week vrij geven om het leuk te houden? Vervelen paarden zich? Zijn ze graag aan het werk? Of is dat per paard verschillend?

Andere trainingsvraag die ik hierin ook interessant vind: moet je altijd hetzelfde schema aanhouden? Ik heb met mijn werk een cyclus van 4 weken: 3 weken relatief rustig, 4e week veel werk dus training van paard staat dan lager. Die week rij ik bijv niet of maar 1 keer. Kan dat kwaad?

Zo ook met de kwartalen. Begin vh nieuwe kwartaal moet ik BTW aangiftes doen, dus meer werk. Minder traintijd voor paard, dus rij ik wat minder, longeer ik wa korter bijv. Zal een paard daar last van hebben? Is een paard gebaat bij regelmaat en structuur of is het voor opbouw, rust van spieren, bijkomen lichamelijk en geestelijk niet erg als er af en toe eens een week minder getraind wordt? Ben benieuwd hoe jullie over deze zaken denken.

En: TS heeft nu het gevoel paard overvraagd te hebben al die tijd. Hoe kwalijk is het voor paard zowel fysiek als mentaal als zij nu ineens rigoureus het roer om gooit? Of is dat juist goed? Of zou ze beter de
Trainingsfrequentie etc moeten afbouwen (al is dat nu lastig want ik begrijp dat hij een blessure heeft?)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 07:36

original schreef:
vibabu schreef:

Helemaal mee eens.
Ook denk ik dat wanneer je je paard traint via 'supercompensatie' je je krachttraining veel intensiever moet doen.
Een uur intensief dressuren in de bak, is nog geen krachttraining. Hartslag van het paard komt niet snel boven de 140 uit.
Dus ben ik van mening dat het gymnastiseren wat de meeste ruiters doen tijdens de dressuur niet gelijk is aan krachttraining en je paard na een intensieve training een dag lichte arbeid laten verrichten niet nodig is.

Ik rijd mijn paard 7 dagen in de week, met om de week een springles en een paar keer per maand het bos in.
Gemiddeld rijd ik zo'n uur per dag (dressuur).

Een uur intensief dressuur geen krachttraining? En waarom denk je dat? Hoe lang/veel moet je rijden om spieren op te bouwen dan? Want met dat 'gymnastiseren' wat wij dus enkel doen krijgt mijn paard toch echt wel veel meer spiermassa van.. En dan rijd ik niet eens 7 dagen per week (wat ik trouwens ook echt veel te veel vind en veel te eentonig).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:43

vibabu schreef:

Ben ik het helemaal mee eens. Ik ben een groot voorstander van het geven van gelijkmatige beweging. Op een dagje "vrij" wordt er bij mij dan ook altijd nog gelongeerd.

sjoerdijpma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:44

Zo'n drie kwartier per dag. Als je maar zoveel mogelijk tijd doorbrengt met je pony. Dit versterkt de band.