Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dus dressuur zonder wedstrijdambitie. Belangrijk doel op dit moment is afvallen en in conditie komen, zowel van paard als ruiter
.
little_birdy schreef:ik vraag mij af hoeveel dagen jullie trainen met jullie paard ?
en waaruit de training dan bestaat ,
en hoe oud je paard is,
wedstrijd gericht of niet ?
mijn paard rijd ik 6 a 7 dagen per week
training is vooral dressuurmatig vaak 20 min tot 40 minuten (in uitstappen niet meegeteld)
5 keer per week dressuurmatig
1 keer per week springles
1 keer per week stap ik een rondje buiten of is hij vrij
mijn paard is 6 bijna 7 jaar oud,
brand los
vibabu schreef:Lees net dat sommige mensen hun paard vrij geven na een dag intensieve arbeid omdat dit het beste zou zijn. Graag wil ik daar tochvevenvop reageren. Slechter bestaat namelijk niet! En het artikel wat dit zou vermelden is dan niet goed gelezen. Na een intensieve arbeid is het juist het beste om de dag erna wat licht basiswerk te doen. Lichte beweging met wat rek en strek oefeningen. Als een paard (of mens) spierpijn heeft zitten er te veel afvalstoffen in de spieren. Door te bewegen worden deze afvalstoffen veel makkelijker en sneller afgevoerd. Ga zelf maar eens flink sporten waar je spierpijn aan overhoudt en de dag daarna helemaal niks doen. Je spierpijn kan wel een week aanhouden. Doe nu eens hetzelfde en ga de dag er na rustig een beetje sporten en rek en strek oefeningen doen. Durf te wedden dat je spierpijn na 1 a 2 dagen over is. Bij paarden werkt het net zo.
vibabu schreef:2x in de week intensief dressuur op Z niveau, 1x in de week springles (ene keer intensiever dan andere keer) wat basiswerk en meestal een flinke buitenrit.
Lees net dat sommige mensen hun paard vrij geven na een dag intensieve arbeid omdat dit het beste zou zijn. Graag wil ik daar tochvevenvop reageren. Slechter bestaat namelijk niet! En het artikel wat dit zou vermelden is dan niet goed gelezen. Na een intensieve arbeid is het juist het beste om de dag erna wat licht basiswerk te doen. Lichte beweging met wat rek en strek oefeningen. Als een paard (of mens) spierpijn heeft zitten er te veel afvalstoffen in de spieren. Door te bewegen worden deze afvalstoffen veel makkelijker en sneller afgevoerd. Ga zelf maar eens flink sporten waar je spierpijn aan overhoudt en de dag daarna helemaal niks doen. Je spierpijn kan wel een week aanhouden. Doe nu eens hetzelfde en ga de dag er na rustig een beetje sporten en rek en strek oefeningen doen. Durf te wedden dat je spierpijn na 1 a 2 dagen over is. Bij paarden werkt het net zo.
vibabu schreef:Het lopen in de wei is zeker niet genoeg om de afvalstoffen te kunnen afvoeren! Een paard gaat spierpijn uit de weg en zal zelf de spieren niet oprekken omdat het niet fijn is. De dag na zware arbeid is het het beste om dezelfde oefeninge mee te pakken maar veel minder intensief te maken. Zo voer je afvalstoffen af en niet door een paard een paar stappen door de wei te laten lopen.
) echter, sinds ik hem masseer en hij zich beter bewust is geworden van zijn eigen lichaam, merk ik verschil, hij loopt nu nog wel meteen actief weg na het rollen, maar hij gebruikt zijn lichaam nu veel strategischer, met meer druk op de spieren die het zwaar heben gehad tijdens de wedtsrijd of training.
op woensdag en zaterdag stevige dressuur of springles en op de andere dagen vrij rijden. Ze zweet vrijwel altijd, hoeveel hangt af van de zwaarheid vd arbeid.
original schreef:vibabu schreef:2x in de week intensief dressuur op Z niveau, 1x in de week springles (ene keer intensiever dan andere keer) wat basiswerk en meestal een flinke buitenrit.
Lees net dat sommige mensen hun paard vrij geven na een dag intensieve arbeid omdat dit het beste zou zijn. Graag wil ik daar tochvevenvop reageren. Slechter bestaat namelijk niet! En het artikel wat dit zou vermelden is dan niet goed gelezen. Na een intensieve arbeid is het juist het beste om de dag erna wat licht basiswerk te doen. Lichte beweging met wat rek en strek oefeningen. Als een paard (of mens) spierpijn heeft zitten er te veel afvalstoffen in de spieren. Door te bewegen worden deze afvalstoffen veel makkelijker en sneller afgevoerd. Ga zelf maar eens flink sporten waar je spierpijn aan overhoudt en de dag daarna helemaal niks doen. Je spierpijn kan wel een week aanhouden. Doe nu eens hetzelfde en ga de dag er na rustig een beetje sporten en rek en strek oefeningen doen. Durf te wedden dat je spierpijn na 1 a 2 dagen over is. Bij paarden werkt het net zo.
Helemaal mee eens.
Ook denk ik dat wanneer je je paard traint via 'supercompensatie' je je krachttraining veel intensiever moet doen.
Een uur intensief dressuren in de bak, is nog geen krachttraining. Hartslag van het paard komt niet snel boven de 140 uit.
Dus ben ik van mening dat het gymnastiseren wat de meeste ruiters doen tijdens de dressuur niet gelijk is aan krachttraining en je paard na een intensieve training een dag lichte arbeid laten verrichten niet nodig is.
Ik rijd mijn paard 7 dagen in de week, met om de week een springles en een paar keer per maand het bos in.
Gemiddeld rijd ik zo'n uur per dag (dressuur).
vibabu schreef:Het lopen in de wei is zeker niet genoeg om de afvalstoffen te kunnen afvoeren! Een paard gaat spierpijn uit de weg en zal zelf de spieren niet oprekken omdat het niet fijn is. De dag na zware arbeid is het het beste om dezelfde oefeninge mee te pakken maar veel minder intensief te maken. Zo voer je afvalstoffen af en niet door een paard een paar stappen door de wei te laten lopen.