Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Twist1991 schreef:Rivaldo schreef:Eerst vooruit, dan blijven ze ook rechter dan dat je meer terug gaat rijden.
Rechtrichten doe je niet door voorwaarts te rijden. Daar is echt wel iets meer voor nodig
piepenfiets schreef:Skala der Ausbildung: éérst takt en ontspanning waarvanuit naar de (onafgedwongen!) aanleuning. Dan pas heb je een goede basis om het paard recht te gaan richten ohz (ih skala komt zelfs schwung daar nog voor).Het rechtrichten aan de hand wat momenteel zo populair is resulteert 9 van de 10 keer in valse buiging.
Zelfs indien goed uitgevoerd kan je je afvragen of het een waardevolle gymnastiserende werking heeft aangezien balans en krachtinwerking op het paardenlichaam totaal veranderen wanneer je erop gaat zitten.
Volgens het skala werkend ga je vanzelf rechtrichtende oefeningen toepassen op het moment dat de basisvoorwaarden er zijn(denk aan schoudervoor/schouderbinnen id hoeken e.d)
Dus:lekker werken aan "voorwaarts"dwz tact en losgelatenheid waarna aanleuning.Scheefheden komen vanzelf aan bod wanneer je de tools hebt om ze daadwerkelijk te bewerken.
cherie78 schreef:piepenfiets schreef:Skala der Ausbildung: éérst takt en ontspanning waarvanuit naar de (onafgedwongen!) aanleuning. Dan pas heb je een goede basis om het paard recht te gaan richten ohz (ih skala komt zelfs schwung daar nog voor).Het rechtrichten aan de hand wat momenteel zo populair is resulteert 9 van de 10 keer in valse buiging.
Zelfs indien goed uitgevoerd kan je je afvragen of het een waardevolle gymnastiserende werking heeft aangezien balans en krachtinwerking op het paardenlichaam totaal veranderen wanneer je erop gaat zitten.
Volgens het skala werkend ga je vanzelf rechtrichtende oefeningen toepassen op het moment dat de basisvoorwaarden er zijn(denk aan schoudervoor/schouderbinnen id hoeken e.d)
Dus:lekker werken aan "voorwaarts"dwz tact en losgelatenheid waarna aanleuning.Scheefheden komen vanzelf aan bod wanneer je de tools hebt om ze daadwerkelijk te bewerken.
Piepenfiets, als jij het Skala goed zou interpreteren, dan weet je ook dat de onderdelen van het Skala NIET afzonderlijk te zien zijn.
In het Skala loopt alles als een rode draad in elkaar over.
Zonder ontspanning geen tact en losgelatenheid en dus ook geen aanleuning.
Zonder "rechtgericht" zijn, is er geen ontspanning en losgelatenheid en dus ook geen aanleuning.
Aanleuning ontstaat "vanzelf" als aan een aantal onderdelen voldaan wordt.
Als een paard een bepaald niveau heeft, voldoet het in meer of mindere mate aan ALLE onderdelen van het Skala.
En verder in de opleiding wordt alles meer en meer verfijnd

Jotoma schreef:Mag ik even een offtopic vraag stellen, maar wel in de categorie rechtrichten? Aan de hand met kaptoom gaat dit makkelijker, maar ohz vind ik het lastig op te lossen en weet ik niet of het eens ben met mijn instructrice, so here goes:
Als mijn rechtsgebogen paard, links erg vasthoudt; hoe kan ik hem dan goed voorbereiden op een linkerbuiging? Ik probeer dit dmv buitenhand, binnenbeen en zelfs mn buitenbeen, maar hij loopt het liefste overal doorheen. Ik probeer dan heel lichtjes met binnenhand vd hals toch maar te vragen, maar op die manier wordt het alsnog 'de bocht een beetje om trekken'. In stap gaat het al beter op zit, maar wanneer we een stukje rechtdoor gaan, wil hij gelijk de rechterbuiging weer in gaan.
Ik snap dat dit vanaf een pc niet te beoordelen is, maar als je begint met rechtrichten van een scheef paard, dan loopt iedereen er toch tegen aan dat de ene hand nog niet gelijk aangenomen wordt. Ik ben benieuwd.
Succes ermee