Eerst voorwaarts of eerst rechtrichten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Eerst voorwaarts of eerst rechtrichten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 05:52

Het maakt niet uit hoe veel je aan de hand werkt, het paard zal zijn balans opnieuw moeten vinden met het ruitergewicht op zijn rug. Een goede basis aan de hand is sowieso noodzakelijk, maar gaat hem niet helemaal voorbereiden op het uiteindelijke echte werk. En door gas te geven maak je het een paard juist makkelijker. Een verzameld gecontroleerd galopje bij een net te beleren paard is veel lastiger en moeilijker voor hem dan vaart maken.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 06:17

Misschien is er geen standaard regel voor het trainen en rechtrichten van een paard. Misschien zijn beide stellingen wel goed. Ik denk dat je vooral heel erg goed moet kijken en luisteren naar het paard zelf en per paard de training aanpassen.

Ik denk dat het voor sommige paarden makkelijker is om eerst tempo te maken en daarna balans te vinden en dan recht te richten. Ik denk dat bij andere (flegmatieke) paarden het juist moeilijk is om verzameling en rechtgerichtheid vanuit tempo te rijden en begin je eerst met het rechtrichten zodat het paard gemakkelijker beweegt en daardoor ook makkelijk en werkwillend een pasje vooruit wil gaan doen.

Niiennke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:04

Eerst lekker voorwaarts laten lopen, vanuit hier kun je gaan werken aan het rechtrichten en andere zaken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 15:10

Eerst voorwaarts "aan het been", en vanuit vanuit het paard gezien diens achterhand, zonder dat lukt geen enkel vervolg-traject.

Ieder paard (ook iedere hond trouwens) is van nature, dus zonder ruiter, min of meer "scheef".

Een paard dat niet goed voorwaarts (dat is niet hetzelfde als snel of overijld, maar is reactief op de aanwijzing van je zit/been) loopt, heeft veel meer moeite balans te houden onder de ruiter.
De allereerste regel bij de opleiding van welk paard dan ook, is dan ook: voorwaarts, op eigen benen.
Als de balans er wat is, komt ook het vermogen tot ontspannen, en de figuren en oefeneingen, waarna er aan "recht richten" gewerkt kan worden.
Aanleuning zou geen doel moeten zijn, dat komt geleidelijk aan, met de balans onder de ruiter.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 19:05

Het kip of het ei, wat was er eerder...

Denk dat het ook per paard verschilt. Mijn merrie krijg ik niet in een goede voorwaartsheid als ze niet in balans is en recht is. Dat moeten we eerst in orde krijgen; balans, dan kan ze meer voorwaars, en kunnen we het rechtrichten meer gaan uitbreiden. Ze moet wel op de hulpen reageren, dat doet ze ook, maar echt goed voorwaarts is ze nog niet. Zeker niet als we net beginnen en ze de balans nog niet heeft. naarmate het rijden voorderd en ze meer in balans komt, kan ze ook meer bewegen en meer voorwaarts worden :)

Silpanzano94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 16:14

Eerst voorwaarts en dat je paard aan je been is. Daarna kan je aan de rest werken..

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 21:30

Eerst vooruit, dan blijven ze ook rechter dan dat je meer terug gaat rijden.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 22:33

Rivaldo schreef:

Rechtrichten doe je niet door voorwaarts te rijden. Daar is echt wel iets meer voor nodig

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-12 23:19

Twist1991 schreef:
Rivaldo schreef:

Rechtrichten doe je niet door voorwaarts te rijden. Daar is echt wel iets meer voor nodig

Een paard dat niet recht is kun je beter eerst voorwaarts rijden, en niet teveel zitten klooien met been en hand.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 11:16

Rechtrichten doe je door rechtrichtende oefeningen te doen, niet door voorwaarts te rijden. Rechtrichten betekent niet dat het paard 'rechtdoor' loopt. Het betekent dat het paard niet langer links of recht - handig is maar gewoon recht.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 19:08

Nee, want bijvoorbeeld als een jong paard voor het eerst onder het zadel komt, dat is dus per defenitie een "scheef" paard, zoals alle jonge ongetrainde paarden meer of minder "scheef" zijn, wordt er ten eerste gewerkt aan VOORWAARTS bewegen, en in geen geval aan "recht richten", dat komt pas veel later.

Vanuit het principe "voorwaarts" (wat eigenlijk het makkelijkste is dat een paard zou moeten kunnen, gezien het feit dat het een loop-ren-vlucht dier is, dat in geval van wat dan ook eigenlijk altijd VOORWAARTS uit een situatie probeert te komen), wordt er dan een "stuur" op gezet: links, rechts, stoppen.

In geen geval wordt er dan iets gedaan met "scheef zijn" of "recht stellen".
Dat kan logischerwijze ook helemaal niet, aangezien het paard eerst voorwaarts moet zien te bewegen met een ruitergewicht, dus: punt 2 is balans (met die ruiter op de rug) zien te vinden. Om dat te vinden moet het paard meerdere malen per week niet te lang vooral rechtere stukken getrained worden.

Het paard vindt diens balans, vervolgens, enigzins, onder de ruiter, en dan blijkt bij het meer sturen, in figuren zoals voltes etc., dat het paard in meerdere of mindere zin scheef is.
DAN PAS kan daar aan gewerkt worden.

Een paard dat niet in eerste instantie voorwaarts en voorwaarts gericht is, kan zich nooit een balans onder de man/vrouw ontwikkelen, aangezien die nooit dragend zal gaan bewegen/lopen.
Let wel dat ik hier niet bedoel: een paard dat zo "voorwaarts" is dat het onder de ruiterrreet wegloopt, dat is ook geen balans, maar juist een teken van geen balans, in snelheid zoekt een paard door op de voorhand te vallen zijn natuurlijke balans, zonder ruiter, dat is dus niet de bedoeling, nu moet het paard eerst die zelfde natuurlijke balans vinden MET een ruiter op de rug.. Dat probeert ieder paard in eerste instantie met wat-ie kent: op de voorhand.

Als er een ruiter opzit die met de teugels steedt ophoudt, tegenhoudt, inhoudt, krijg je dus een "hangend" paard. Het paard moet eerst diens evenwicht zien te hervinden met zo'n gewicht(je) op diens rug, en moet leren, zijn gewicht iets meer naar de achterhand te verleggen.

Gaat dat eenmaal, dan kan het paard ook de gevraagde figuren uitvoeren, maar het is juist in deze figuren, afgewisseld met rechte lijnen waar het duidelijk wordt of het paard "scheef" loopt, en in welke zin.

Pas dan kan er er GERICHT aan recht rijden/stellen gewerkt worden, aangezien ook dit weer behoorlijk wat BALANS en kracht van het paard neemt. Dat moet er dus eerst wel zijn.

Maar dat is mijn visie.

Georgina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:21

Eerst voorwaarts, dan rechtrichten, maar in stap kun je ook al veel oefenen hoor.

lesley_oo7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:10

Mijn instructice raad voor alle oefeningen aan dat ie eerst voorwaarts moet lopen. Zonder een goede balans kan een paard inderdaad niet recht lopen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:17

@ terpentijn: je gaat nu uit van jonge paarden, bij oudere paarden (herscholing) kan het een heel andere verhaal zijn.

Daarnaast wil ik absoluut geen gebruik maken van de vluchtreflex, dat bevordert niet echt een gezonde houding bij het paard. Een paard mag pas voorwaarts, als het dat niet uit vluchtreflex doet.
Als een paard niet voorwaarts kan zonder balans, dan werken we eerst aan een betere balans in een lagere gang.

Ik werk ook eerst aan sturen en vooral stoppen, voordat ik voorwaarts ga :D

Clauwwie1803

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:11

Hmm.. Toevallig kwam ik dit topic tegen.

Mijn paard die heeft heeft last gehad van een erg lastig scheefheid.. Hij deed alles precies andersom dan dat je zou denken. Het is in elk geval erg lastig uit te leggen.
Maar ik les bij een vrouw in Roswinkel ( Drenthe ) en die heeft mij geleerd dat ik eerst moet rechtrichten, voordat ik voorwaarts ga. Natuurlijk moet je paard wel reageren op je been. Maar ga je eerst alleen voorwaarts rijden dan krijg je daar uiteindelijk problemen mee.

Mijn paard wou op den duur niet meer galopperen, doordat ik niet streng genoeg was in het rechtrichten.
Inmiddels gaat het richt rechten echt super en wil hij ook weer galopperen. :)

Inmiddels heb je al zoveel reactie's gehad, maar toch wou ik je dit nog even vertellen. :)

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:22

Ik zie voorwaarts als: aan het been en goed onderbrengen van de achterbenen. Wanneer ik een paard langzaam laat gaan, maar hij gebruikt zijn rug goed en tilt zijn achterbenen netjes onder het lijf, vind ik het paard voorwaarts.

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:30

Ik ben bezig met herstel van een rug ontsteking.. Hierbij is mij sterk aangeraden om eerst recht te richten en hem op zijn eigen benen te late lopen. Als ik met hem nu alleen maar voorwaarts zou knalle is het zijn laatste rit geweest.. Voor mij dus ook met mijn volgende paarden - eerst ontspanning en lang laag vanuit daar opbouwen naar voorwaarts en rond.
Dan leren ze echt op hun eigen benen te lopen!

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:15

Skala der Ausbildung: éérst takt en ontspanning waarvanuit naar de (onafgedwongen!) aanleuning. Dan pas heb je een goede basis om het paard recht te gaan richten ohz (ih skala komt zelfs schwung daar nog voor).

Het rechtrichten aan de hand wat momenteel zo populair is resulteert 9 van de 10 keer in valse buiging.
Zelfs indien goed uitgevoerd kan je je afvragen of het een waardevolle gymnastiserende werking heeft aangezien balans en krachtinwerking op het paardenlichaam totaal veranderen wanneer je erop gaat zitten.

Volgens het skala werkend ga je vanzelf rechtrichtende oefeningen toepassen op het moment dat de basisvoorwaarden er zijn(denk aan schoudervoor/schouderbinnen id hoeken e.d)

Dus:lekker werken aan "voorwaarts"dwz tact en losgelatenheid waarna aanleuning.Scheefheden komen vanzelf aan bod wanneer je de tools hebt om ze daadwerkelijk te bewerken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:09

piepenfiets schreef:
Skala der Ausbildung: éérst takt en ontspanning waarvanuit naar de (onafgedwongen!) aanleuning. Dan pas heb je een goede basis om het paard recht te gaan richten ohz (ih skala komt zelfs schwung daar nog voor).Het rechtrichten aan de hand wat momenteel zo populair is resulteert 9 van de 10 keer in valse buiging.
Zelfs indien goed uitgevoerd kan je je afvragen of het een waardevolle gymnastiserende werking heeft aangezien balans en krachtinwerking op het paardenlichaam totaal veranderen wanneer je erop gaat zitten.

Volgens het skala werkend ga je vanzelf rechtrichtende oefeningen toepassen op het moment dat de basisvoorwaarden er zijn(denk aan schoudervoor/schouderbinnen id hoeken e.d)

Dus:lekker werken aan "voorwaarts"dwz tact en losgelatenheid waarna aanleuning.Scheefheden komen vanzelf aan bod wanneer je de tools hebt om ze daadwerkelijk te bewerken.

Piepenfiets, als jij het Skala goed zou interpreteren, dan weet je ook dat de onderdelen van het Skala NIET afzonderlijk te zien zijn.
In het Skala loopt alles als een rode draad in elkaar over.
Zonder ontspanning geen tact en losgelatenheid en dus ook geen aanleuning.
Zonder "rechtgericht" zijn, is er geen ontspanning en losgelatenheid en dus ook geen aanleuning.
Aanleuning ontstaat "vanzelf" als aan een aantal onderdelen voldaan wordt.

Als een paard een bepaald niveau heeft, voldoet het in meer of mindere mate aan ALLE onderdelen van het Skala.
En verder in de opleiding wordt alles meer en meer verfijnd

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 12:21

cherie78 schreef:
piepenfiets schreef:
Skala der Ausbildung: éérst takt en ontspanning waarvanuit naar de (onafgedwongen!) aanleuning. Dan pas heb je een goede basis om het paard recht te gaan richten ohz (ih skala komt zelfs schwung daar nog voor).Het rechtrichten aan de hand wat momenteel zo populair is resulteert 9 van de 10 keer in valse buiging.

Piepenfiets, als jij het Skala goed zou interpreteren, dan weet je ook dat de onderdelen van het Skala NIET afzonderlijk te zien zijn.
In het Skala loopt alles als een rode draad in elkaar over.
Zonder ontspanning geen tact en losgelatenheid en dus ook geen aanleuning.
Zonder "rechtgericht" zijn, is er geen ontspanning en losgelatenheid en dus ook geen aanleuning.
Aanleuning ontstaat "vanzelf" als aan een aantal onderdelen voldaan wordt.

Als een paard een bepaald niveau heeft, voldoet het in meer of mindere mate aan ALLE onderdelen van het Skala.
En verder in de opleiding wordt alles meer en meer verfijnd

Ik zeg slechts dat de 3 eerste onderdelen van het skala voorwaarden zijn om op een constructieve manier oefeningen te verrichten om te kunnen "rechtrichten" Cherie.
De wisselwerking tussen de onderdelen is mij prima duidelijk maar een uitgebreide bespreking ervan heeft hier waarschijnlijk geen plaats.
Ik heb slechts geprobeerd TS een antwoord te geven waarvan ik denk dat ze er wat mee zou kunnen(level'en)
Een gesimplificeerde uitleg zo je wil.
Beginnen bij het begin.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:03

Mag ik even een offtopic vraag stellen, maar wel in de categorie rechtrichten? Aan de hand met kaptoom gaat dit makkelijker, maar ohz vind ik het lastig op te lossen en weet ik niet of het eens ben met mijn instructrice, so here goes:
Als mijn rechtsgebogen paard, links erg vasthoudt; hoe kan ik hem dan goed voorbereiden op een linkerbuiging? Ik probeer dit dmv buitenhand, binnenbeen en zelfs mn buitenbeen, maar hij loopt het liefste overal doorheen. Ik probeer dan heel lichtjes met binnenhand vd hals toch maar te vragen, maar op die manier wordt het alsnog 'de bocht een beetje om trekken'. In stap gaat het al beter op zit, maar wanneer we een stukje rechtdoor gaan, wil hij gelijk de rechterbuiging weer in gaan.
Ik snap dat dit vanaf een pc niet te beoordelen is, maar als je begint met rechtrichten van een scheef paard, dan loopt iedereen er toch tegen aan dat de ene hand nog niet gelijk aangenomen wordt. Ik ben benieuwd.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 17:05

Mij valt vooral op, dat wat blijkbaar velen verstaan onder "voorwaarts zijn" van het paard, synoniem is aan "vooruit knallen" , of "onder de ruiter uitlopen" of "overtempo gaan".

Voorwaarts aan het been heeft echter NIETS met snelheid van lopen het paard te maken, maar met het reageren van het paard op een hele lichte been/zithulp. Het paard moet in alle gevallen in staat zijn voorwaarts te denken, moet voorwaarts "gericht" zijn. En moet de door de ruiter eenmaal aangegeven gang, het tempo, het ritme, ook vast kunnen houden, en niet steeds terugvallen, in een lagere "versnelling".

De snelheid van het paard bepaalt de ruiter zelf, als het goed is.

Een voorwaarts gericht paard is niet een "snel" paard.

Een NIET voorwaarts gericht paard is "traag aan het been" (het ruiterbeen) en reageert na herhaaldelijke hulpen dus niet met meer impuls naar voren toe.

Een paard dat aldus traag aan het been is, zal ook niet fatsoenlijk vervolg-opdrachten uit kunnen voeren.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:56

Eerst voorwaarts. Dat is het enige wat ik erover wil zeggen. :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:58

Eerst voorwaarts..een paard moet voorwaarts "denken" voordat je terug kunt rijden..wil niet zeggen dat je hem ellenlang naar voren moet jagen..maar scherp maken aan je been.

Anna_Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:02

Jotoma schreef:
Mag ik even een offtopic vraag stellen, maar wel in de categorie rechtrichten? Aan de hand met kaptoom gaat dit makkelijker, maar ohz vind ik het lastig op te lossen en weet ik niet of het eens ben met mijn instructrice, so here goes:
Als mijn rechtsgebogen paard, links erg vasthoudt; hoe kan ik hem dan goed voorbereiden op een linkerbuiging? Ik probeer dit dmv buitenhand, binnenbeen en zelfs mn buitenbeen, maar hij loopt het liefste overal doorheen. Ik probeer dan heel lichtjes met binnenhand vd hals toch maar te vragen, maar op die manier wordt het alsnog 'de bocht een beetje om trekken'. In stap gaat het al beter op zit, maar wanneer we een stukje rechtdoor gaan, wil hij gelijk de rechterbuiging weer in gaan.
Ik snap dat dit vanaf een pc niet te beoordelen is, maar als je begint met rechtrichten van een scheef paard, dan loopt iedereen er toch tegen aan dat de ene hand nog niet gelijk aangenomen wordt. Ik ben benieuwd.

Wat ik altijd moest doen van mijn instructrise bij een paard wat ook link vasthoudt was ook aan de rechterhand links stelling vragen. Dus de binnenteugel als de buitenteugel zien en goed begrensen en echt links stelling vragen ook aan de rechter kant. Bij hem werkte dit erg goed omdat hij dan zich vaker op links kon richten en wat hem ook altijd hielp waren veel voltes en andere figuren en maar stelling links houden. Voor stelling links is gevoel erg belangrijk om te weten hoe ver je kan gaan. Bij dat paard werkte dat echt heel goed :) Succes ermee :)