Waarom beleren wij een paard al op 3jarige leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wijcoolx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:02

va mij mag het al op zn 2e

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 10:38

Mijn instructrice heeft een top nrpsser. Het paard is ingereden op zijn derde, is nu vier. Zij rijdt er zelf twee keer per week op en haar instructeur, een dressuurruiter van hoog niveau, rijdt het paard ook twee keer per week. Om de twee weken starten ze nu in de l2. Na drie wedstrijden al zes keer een eerste plek. Waarom niet? Deze mensen zijn zeer kundig, het paard is echt geen puppie.

Bokje12

Re: Waarom beleren wij een paard al op 3jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:15

Van mij mogen ze wel iets leren als ze drie zijn, maar echt aan het werk gaan zou ik zelf mee wachten.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:25

Ffortuna schreef:
Weet je wat ik altijd zo wonderlijk vind van dit soort topics? Bijna niemand zegt het paard vroeg in te rijden. Maar waarom zie je dan in de echte wereld dat de meeste paarden gewoon met 2,5/3 jaar uit de opfok worden getrokken, hup zadel erop, aan de longe, ruiter erop en rijden maar? Durven die mensen hier soms niet voor uit te komen in een topic als dit, dat doorgaans overheersd wordt door naturals die menen dat je vooral tot 5/6 jaar moet wachten (grijns, ik ken 1 persoon die dat doet en omdat ze zo lang wacht kan ze haar paarden niet aan en heeft ze dus 2 paarden waarvan de schijfjes mooi dichtgegroeid zijn maar waar ze dus niet op kan rijden)? Als je je kop boven het maaiveld steekt wordt deze er bijna afgehakt door gebruikers die je vaak terug ziet komen in dergelijke topics... Ik vertel dus lekker ook niks over hoe ik mijn 2-jarige beleer, heb geen zin in gezeur :P

Dit heeft niets te maken met beleren onder het zadel als ze 3 zijn. Ik ken een pony die met een jaar of 12 pas zadelmak gemaakt werd (eerst alleen fokmerrie geweest) en dat ging ook prima. Rijd lekker veel buiten ook, superbraaf.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:32

De minimale leeftijd is hier 3. Eerder doen we het gewoon niet. Afhankelijk van het paard en zijn ontwikkeling beginnen we op 3/3,5 jarige leeftijd maar als het paard er naar onze mening niet aan toe is, blijven ze rustig in het land staan tot ze 4 of 5 jaar zijn.

Beleren betekent hier, laten wennen, verkennen, de basis erop zetten en weer lekker terug zetten in het land. 2x in de week worden ze een kwartiertje onder het zadel gereden en dan is het ook weer klaar.
Soms zijn ze er gewoon echt aan toe om iets te doen, daar maken we op deze manier gebruik van.

Omdat we 3 jarige paarden echt nog als kleutertjes zien laten we ze zo lang mogelijk lekker paard zijn. Rond hun 4e levensjaar mogen ze een keer mee naar dressuurles en tegen de tijd dat ze 5 worden gaan ze mee springen en op concours. Eerder op concours en echt intensief springen vind ik gewoon kinderarbeid :)

Je zal een 4 jarige van ons niet snel op concours zien springen.

robunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:06

ik ben ook voorstander van het laat inrijden,maar wat is beleren..

toen mijn veulen nog bij de moeder stond begon ik met voetjes vragen, en haar aaien en aanraken overal.
met een 1 jaar ging ik spelenderwijs een handdoek op haar rug leggen en over balkje heen stappen aan de hand en er tussendoor lopen.ook een stukje langs de weg etc. ik heb 2 maanden geleden voor het eerst een boomloos zadel erop gelegd, ze keek niet op of om, maar stap niet op voor ze 3,5/4 jaar is,heeft ze meer tijd nodig dan krijgt ze die van mij.ik ben van mening dat wanneer je vroeg in rijd,je paardje ook vroeg "versleten" is, ik wil toch wel zo lang mogelijk van mijn meisje genieten.( ze is nu 1,5). ik zie aar 1x pw/1x per 2 weken.en geniet dus volop van haar jeugd tussen haar leeftijds genootjes.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:17

robunny schreef:
ik ben ook voorstander van het laat inrijden,maar wat is beleren..

toen mijn veulen nog bij de moeder stond begon ik met voetjes vragen, en haar aaien en aanraken overal.
met een 1 jaar ging ik spelenderwijs een handdoek op haar rug leggen en over balkje heen stappen aan de hand en er tussendoor lopen.ook een stukje langs de weg etc. ik heb 2 maanden geleden voor het eerst een boomloos zadel erop gelegd, ze keek niet op of om, maar stap niet op voor ze 3,5/4 jaar is,heeft ze meer tijd nodig dan krijgt ze die van mij.ik ben van mening dat wanneer je vroeg in rijd,je paardje ook vroeg "versleten" is, ik wil toch wel zo lang mogelijk van mijn meisje genieten.( ze is nu 1,5). ik zie aar 1x pw/1x per 2 weken.en geniet dus volop van haar jeugd tussen haar leeftijds genootjes.

Er is een verschil tussen beleren en belasten. Dit topic gaat over het laatste.
Beleren in de brede vorm (omgang, meelopen, voetjes geven) vind ik iets dat je heel vroeg al moet doen. En heb je een keuze? Een veulen van een paar weken (of paar dagen) oud springt rustig op je, en voor jezelf en het paard is het het veiligst om dat direct af te leren. Het is toch ook niet de bedoeling (in mijn ogen) dat hij zijn eerste voetje aan de smid moet geven :) .

Snakey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:27

-

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:27

om toch nog even weer te reageren. Mensen willen in deze tijd ook niet anders meer.

Wij hebben diverse paarden te koop, meeste 4 jarigen zijn nog niet onder het zadel.
Mensen zetten direct hun grote ???? erbij, want waarom is die 4 jarige nog niet onder het zadel zal wel een draak van een bok zijn zal wel wat mankeren en ga maar door.
Mensen willen nagenoeg ook geen groene paarden meer, ze moeten er direct op kunnen kruipen en dat werkt de markt ook in de hand om paarden toch maar op jongere leeftijd onder het zadel te doen.

Dan kan men wel zeggen niemand durft het meer te zeggen dat ze met jonge leeftijd onder het zadel komen, gebeurd wel degelijk dat men het niet openbaar zet om hier compleet aan de schandpaal genageld te worden snap ik ook nog wel.

Wij doen het wel met 3 jarige leeftijd maar is afhankelijk van het paard, zo hebben we er ook ene 5 jarige staan die er nog niet klaar voor is en dus nog niet onder het zadel is.

Silpanzano94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:35

Ik ben het eens met reactie hiervoor. Dat zie je idd steeds vaker! Sommige willen het liefst mrt 6 jarige leeftijd ook in Z zitten dus dan beginnen ze maar vroeg.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:39

Een vraag over de 'groeischijven-theorie'. Waarin wordt volgens onderzoek de schade merkbaar/zichtbaar? Het feit an sich zegt mij niet veel over de mogelijke schade door wel/niet vroeg inrijden.
Ik ken paarden die jong zijn ingereden en intensief getraind zijn met een prima rug.
Ik ken paarden die hun hele leven al extensief worden gebruikt met een @#$%-rug. (wanneer die zijn ingereden weet ik niet).
Inrijden en trainen gaat om zoveel meer dan de groeischijven.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:11

Het gewicht van de ruiter lijkt me ook niet onbelangrijk.... Wanneer ik (50 kg) op een 3-jarige ga zitten, is dat toch een heel ander verhaal dan iemand van 80 kg.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:35

Bo_cassey, dat vind ik weer regelrechte onzin. Iemand van 50 kilo kan met onkunde veel meer verpesten dan iemand die 80 kilo weegt en een nodige porsie ervaring heeft.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:45

Goos_Horses schreef:
Bo_cassey, dat vind ik weer regelrechte onzin. Iemand van 50 kilo kan met onkunde veel meer verpesten dan iemand die 80 kilo weegt en een nodige porsie ervaring heeft.

Dat zijn andere factoren. Dan kun je er van alles bij verzinnen. Ik heb liever iemand van 80 kg. mét armen op mijn paard dan iemand van 50 kg. zonder armen. Je kan van alles eraan toevoegen wat de 80 kg.ruiter de meest gewenste maakt.
Laat ik het anders zeggen: ervan uitgaand dat de ervaring gelijk is, zet ik liever iemand van 50 kg. op een jonge rug dan iemand van 80 kg.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:55

Mijn jonge paard is nu 4 en half. Voor ze het land op ging hebik haar regelmatig gelongeerd met zadeltje en hoofdstel. Straks in oktober komt ze terug op stal en zal ze ingereden worden. Haar moeder is ook met die leeftijd ingereden, bevalt mij goed.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:01

Mijn ouders hebben een 4jarige fjord. Deze accepteerde op zn 1,5 het zadel al en er is op zn 2,5 voor hey eerst op gezeten. Bij 3 jaar heeft hij voor het eerst onder de man gestapt en verder zijn we nog niet. Ik wil hem eerst zo veel mogelijk laten uitgroeien en we hebben de tijd. We hopen hem namelijk nog vele jaren bij ons te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:18

Bo_Cassey schreef:
Goos_Horses schreef:

Dat zijn andere factoren. Dan kun je er van alles bij verzinnen. Ik heb liever iemand van 80 kg. mét armen op mijn paard dan iemand van 50 kg. zonder armen. Je kan van alles eraan toevoegen wat de 80 kg.ruiter de meest gewenste maakt.
Laat ik het anders zeggen: ervan uitgaand dat de ervaring gelijk is, zet ik liever iemand van 50 kg. op een jonge rug dan iemand van 80 kg.

Eens, al vind ik het wel van belang dat diegene van 50 kilo wel zijn of haar spieren goed getraind heeft en goed kan zitten. Ik wil in elk geval iemand die het paard niet hindert maar ben met je eens dat wat minder gewicht fijner is voor het dier. Al denk ik dat dat niet specifiek geldt voor een jong paard maar voor alle paarden :) al is bij een jong paard de spieropbouw nog minder gevorderd dus dan is het zeker een aandachtspuntje.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 15:20

Ffortuna: idd, natuurlijk is minder gewicht voor elk paard fijner. Maar om de redenen die je zelf al noemt, vind ik het bij een jong paard echt een punt van aandacht.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 12:02

wie is 'wij' als ik vragen mag?
iedereen weet toch dat een paard op zijn achtste is uitgegroeit? :)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 09:32

Ik heb mijn huidige paard ook met 3 jaar laten beleren. Hij is nu 3,5, we rijden 2x in de week max een half uur, waarvan 1x les zonder galop werk en 1x buitenrit in stap over het harde. Naar mijn mening werkt lichte belasting juist versterkend voor een paard, maar dat is uiteraard slechts een mening/idee. Ik weet dat een paard op zijn 8e pas is uitgegroeid maar ik heb hier nog geen wetenschappelijk onderbouwde theorie gezien dat belasting voor die leeftijd ook daadwerkelijk schade oplevert. Dat is uiteraard ook afhankelijk van de mate waarin een paard belast wordt.

Georgina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:19

Fysiek niet klaar zijn is één ding, maar ook mentaal is het heel zwaar voor een jong paard om een training te verwerken. Alleen dat is al een reden om niet zo jong te beginnen denk ik.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:25

Georgina1 schreef:
Fysiek niet klaar zijn is één ding, maar ook mentaal is het heel zwaar voor een jong paard om een training te verwerken. Alleen dat is al een reden om niet zo jong te beginnen denk ik.

Dat is zeer zeker waar. :j Als ik les heb -zo'n 20 minuten- dan is hij daarna lichamelijk niet moe maar staat meneer wel ontzettend te gapen. Ze leren erg veel, daarom is het wel zaak om het rustig aan te doen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:26

Wat mij betreft, zowel psychisch als mentaal is 4 de minimale leeftijd. Mijn haflinger is nu 4,5 en ik heb er denk ik 2x echt een ritje op gemaakt..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:02

Ik denk dat het belangrijk is dat een dier in het werk kan "groeien".
Door prikkelingen worden spieren, pezen en botten sterker, een paard jaren in de wei laten lopen en dan bedenken dat het wel oud genoeg is om aan de gang te gaan kan dus meer schade opleveren dan één die een hele nette opbouw heeft gehad op een jongere leeftijd.
Vergeet niet dat de botsterkte in de groei periode al voor een deel bepaald wordt, te weinig prikkels, geen sterke botten, te veel prikkels, ook geen sterke botten en eerder slijtage, de kunst is dus om daar net tussen te blijven zitten.
Zo zie ik niks positiefs in het vele longeren wat sommige mensen heel lang met hun jonge paarden doen, dat kan zeer belastend zijn om continu op een volte te bewegen, vooral als ze eens weg springen oid. (weinig prikkels voor pezen en botten om sterker te worden en wel redelijk grote belasting)
Dan liever een lichte ruiter er op die onafhankelijk zit en wat meer rechtuit kan rijden. (meer prikkels voor pezen en botten om sterker te worden en minder grote belasting)
En wat sommige mensen zeggen; ik doe heel rustig aan en zit er maar af en toe op.. klinkt heel mooi, maar als je iets maar af en toe doet worden de spieren niet door training sterker en kan zo'n ritje nog wel eens veel belastender zijn als voor het even oude dier die wel met enige regelmaat lichte arbeid verricht!

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:10

Ik rij ze sowieso niet graag eerder in dan met 4 jaar. Maar als ik mijn 3 jarige en mijn 4 jarige nu zie zou ik zo op mijn 3 jarige stappen en mijn 4 jarige liever nog even laten staan (nu laat ik ze allebei staan tot volgend voorjaar dan zijn ze 4 en 5).

Verder is er een verschil tussen beleren (leren luisteren aan de hand, wennen aan een bitje/zadel, een keerje zo er op zitten desnoods een rondje stappen terwijl iemand hem vast houd) en beleren dat gelijk alle knoppen er op moeten stap, draf, galop en een paar keer per week echt aan het werk. Dat laatste doe ik echt niet voor hun 4de, met dat eerste begin ik rond de 3 jaar (en daarvoor moeten ze natuurlijk ook luisteren aan de hand maar dan breng ik ze alleen van de wei naar stal en terug).