Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Ffortuna schreef:Weet je wat ik altijd zo wonderlijk vind van dit soort topics? Bijna niemand zegt het paard vroeg in te rijden. Maar waarom zie je dan in de echte wereld dat de meeste paarden gewoon met 2,5/3 jaar uit de opfok worden getrokken, hup zadel erop, aan de longe, ruiter erop en rijden maar? Durven die mensen hier soms niet voor uit te komen in een topic als dit, dat doorgaans overheersd wordt door naturals die menen dat je vooral tot 5/6 jaar moet wachten (grijns, ik ken 1 persoon die dat doet en omdat ze zo lang wacht kan ze haar paarden niet aan en heeft ze dus 2 paarden waarvan de schijfjes mooi dichtgegroeid zijn maar waar ze dus niet op kan rijden)? Als je je kop boven het maaiveld steekt wordt deze er bijna afgehakt door gebruikers die je vaak terug ziet komen in dergelijke topics... Ik vertel dus lekker ook niks over hoe ik mijn 2-jarige beleer, heb geen zin in gezeur
robunny schreef:ik ben ook voorstander van het laat inrijden,maar wat is beleren..
toen mijn veulen nog bij de moeder stond begon ik met voetjes vragen, en haar aaien en aanraken overal.
met een 1 jaar ging ik spelenderwijs een handdoek op haar rug leggen en over balkje heen stappen aan de hand en er tussendoor lopen.ook een stukje langs de weg etc. ik heb 2 maanden geleden voor het eerst een boomloos zadel erop gelegd, ze keek niet op of om, maar stap niet op voor ze 3,5/4 jaar is,heeft ze meer tijd nodig dan krijgt ze die van mij.ik ben van mening dat wanneer je vroeg in rijd,je paardje ook vroeg "versleten" is, ik wil toch wel zo lang mogelijk van mijn meisje genieten.( ze is nu 1,5). ik zie aar 1x pw/1x per 2 weken.en geniet dus volop van haar jeugd tussen haar leeftijds genootjes.
. Goos_Horses schreef:Bo_cassey, dat vind ik weer regelrechte onzin. Iemand van 50 kilo kan met onkunde veel meer verpesten dan iemand die 80 kilo weegt en een nodige porsie ervaring heeft.
Bo_Cassey schreef:Goos_Horses schreef:Bo_cassey, dat vind ik weer regelrechte onzin. Iemand van 50 kilo kan met onkunde veel meer verpesten dan iemand die 80 kilo weegt en een nodige porsie ervaring heeft.
Dat zijn andere factoren. Dan kun je er van alles bij verzinnen. Ik heb liever iemand van 80 kg. mét armen op mijn paard dan iemand van 50 kg. zonder armen. Je kan van alles eraan toevoegen wat de 80 kg.ruiter de meest gewenste maakt.
Laat ik het anders zeggen: ervan uitgaand dat de ervaring gelijk is, zet ik liever iemand van 50 kg. op een jonge rug dan iemand van 80 kg.
al is bij een jong paard de spieropbouw nog minder gevorderd dus dan is het zeker een aandachtspuntje. Georgina1 schreef:Fysiek niet klaar zijn is één ding, maar ook mentaal is het heel zwaar voor een jong paard om een training te verwerken. Alleen dat is al een reden om niet zo jong te beginnen denk ik.
Als ik les heb -zo'n 20 minuten- dan is hij daarna lichamelijk niet moe maar staat meneer wel ontzettend te gapen. Ze leren erg veel, daarom is het wel zaak om het rustig aan te doen.