Verstandig of laf? paard heeft zijn dag niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-12 17:01

Had het laatst met mn leasemerrie.... Die liep met opzadelen al nukkig te doen (meer dan normaal tenminste :+ ) en toen ik er eenmaal op zat werd het niet beter... Soms is ze wat stijf, dan helpt het om lekker door te gaan en veel figuren te rijden, maar die keer niet. Omdat ze met opzadelen al anders deed dan anders leek het me dat alles bij elkaar genomen ze echt geen zin had dus heb iets simpels gedaan, goed afgesloten en lekker gaan uitstappen. Ze wil altijd heel graag werken en doet onwijs haar best dus als ze zó duidelijk maakt dat ze geen zin heeft, heeft het wat mij betreft geen nut om door te rijden. :)

uniong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:41

wat ze zegt klopt eigelijk wel mits dit vaker gebeurt en je ook echt op een verkeerd moment stopt. probeer daarom ook altijd met een goede oefening (hou simpel dan ook)en een goed gevoel af te sluiten dan kan het paard er ook nooit misbruik van maken.

Georgina1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 15:17

Je hoeft niet altijd tot het uiterste te gaan, plezier is ook belangrijk. Wel zou ik altijd proberen om met iets positiefs af te sluiten.

Webding

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:35

je hoeft echt niet elke dag een gevecht te beginnen met je paard.
Soms hebben ze er gewoon echt geen zin in. Als ik merk dat mijn halve stalletje die dag weer heerlijk nukkig is
en alle truukjes nog eens boven haalt, ga ik echt geen uur met hel vechten.
Dan rij ik gewoon wat korter en doe de oefeningen die hij 9/10 flink doet.
Ik heb liever dat we wat korter hebben gereden en een positieve en ontspannen
sessie hebben gehad dan wanneer ik een uur kwaad ben geweest.
Ook een nieuwe oefeningen of een oefening waar hij wat moeilijker bij doet, doe ik maar 2 of 3 keer na elkaar,
want anders blijft die oefening frustratie oproepen en zal hij ze nooit met plezier doen.
Zoals ik al zei, liever ene kortere sessie. Een paard kan geen klok lezen
en weet echt niet of je nu 20min hebt gereden of een uur.

Wanneer hij natuurlijk het echt uithangt of gewoon smerig is, zal ik hem wel aanpakken.
Maar ik doe er heel erg mijn best voor om ontspannen te eindigen met oefening die we beide leuk vinden

Nuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 18:38

nicole_hetty schreef:
heey,

gister had ik een discussie met iemand na aanlijding dat mijn paard haar dag niet had.

elk paard zal het wel eens hebben. een dag waarop het allemaal even niet zo gaat als anders.
mijn paard doet eigenlijk altijd haar uiterste best om alles aan te nemen wat ik vraag. natuurlijk gaat niet altijd alles goed, maar ze probeert het wel. nu heeft ze soms even haar dag niet. dan gaan simpele dingen verkeerd die ze anders heel goed doet. gister had ze zo'n dag. ze was iets meer gespannen dan normaal en daardoor gingen de oefeningen niet zo als dat het zou moeten. na een paar rondjes stap en draf ben ik afgestapt. heb mijn paard een aai over de bol gegeven en terug gezet in het land. morgen weer een dag!
nou was er iemand die ik dat vertelde en die vond het maar laf dat ik niet doorzette om de foutjes goed te krijgen. ze zei dat als ik dat vaker zou doen dat mijn paard daar misbruik van zou maken en vaker vervelend zou worden. omdat het afstappen een beloning voor haar foute gedrag zou zijn.
oke dat zou kunnen, zelf denk ik daar anders over.
mijn paard had haar dag niet. zelf vind ik niet dat ik dan door moet gaan tot een gevecht. dat gevecht ga ik toch niet winnen en vind ik ook niet nodig. zelf denk ik dat een paard eerder onthoud dat ik in ga op het negatieve gedrag, dan wanneer ik mijn paard weer terug zet in het land. natuurlijk wel met grenzen. een paard dat elke dag een probleem maakt zet ik er wel even doorheen. maar dit ging echt om 1x in de zoveel tijd dat een paard zijn dag niet heeft.

ik ben heel benieuwd hoe jullie hier over denken?
een paard dat altijd zijn uiterste best doet met het werk, maar wat soms even niet "wil".
toegeven en geen gevecht aan gaan of doorzetten tot het wel goed gaat?

Het ligt eraan, is dit de enige keer dat ze haar dag niet heeft of heeft ze dit vaker?

nicole_hetty

Re: Verstandig of laf? paard heeft zijn dag niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 11:43

het is eigenlijk af en toe. mijn E-pony nog minder dan 1x per maand. en mijn D-pony is wel wat vaker humeurig. maar mijn D-pony is ook en echte merrie in haar doen en laten. als mijn E-pony haar dag niet heeft stop ik direct. ik weet dat het dan weinig zin heeft om door te gaan. maar mijn D-pony pak ik wel even door tot ze braaf is. alleen vraag ik op zo'n dag wat minder van haar.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:46

Als mijn paard zijn dag niet heeft dan respecteer ik dat. Daar heb ik soms ook last van.
Ik probeer wel altijd positief af te sluiten, en dus niet zomaar 'op te geven'. Dus ik doe een stapje terug, vraag dingen die hij minder moeilijk vindt en als dat goed gaat dan stop ik.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:50

Een paard kan natuurlijk weleens z'n dag niet hebben, heel herkenbaar voor mensen. Wat ik wel altijd verwacht van mijn paard, ondanks dat hij zijn dag niet heeft, hij gehoorzaamd en doet wat ik vraag. Als ik toch dressuurmatig ga oefenen, wil ik niet dat het op een gevecht uitloopt. Ik merk het aan de kleine dingetjes, doe het dan bewust rustiger aan maar verwacht wél ten alle tijden alle aandacht en inzet. Hierdoor gaan mijn paarden ook geen misbruik maken van zo'n 'rustdagje'.

rayquaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:32

Een paard kan net als een mens ook zijn dag weleens niet hebben.
Als ik het van te voren al op merk dat het paard zijn dag niet heeft
wordt het een lekker ritje om het paard los te werken. Mocht je het pas
tijdens het rijden zelf merken, is het in mijn ogen niet verkeerd om niet
met je paard in gevecht te gaan. Het rijden moet leuk zijn en blijven voor beide,
dus zowel voor de ruiter als het paard.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:38

Als ik merk dat mijn paard haar dag niet heeft, dan rij ik haar lekker simpel even los, doe wat makkelijke oefeningen en als ze dat braaf doet, dan zet ik haar weg. Ik ga er dus zeker niet meteen af, maar verwacht wel van haar dat ze netjes even stap, draf en galop doet beide kanten op, desnoods een lekker voorwaarts neerwaarts over de rug, maar ik wil haar niet het gevoel geven dat ze onder het werk uit komt als ze gaat lopen klieren of zo.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:43

Merkte vanochtend dat mijn paard heeeeeeel erg rustig was, niet zo voorwaarts dus. Niet sloom, want alert was hij wel, maar gewoon zo relaxt, dat zwaar aan de training gaan niet goed aanvoelde. We hebben lekker gewandeld over de landweggetjes en in het bos bij ons en ik heb hem even een beetje losgewerkt a la Emiel Voest. Verder vond ik het prima, hoor. Morgen weer een dag. En ja, ik pas me aan aan mijn eigen stemming EN aan dat van mijn paard. Doe ik al jaren en ik vind daar niets mis mee. :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-12 23:38

Als mijn paard in een duidelijke ik-heb-er-vandaag-echt-geeeen-zin-in-bui is, dan zorg ik er altijd voor dat hij wel een paar rondjes in elke gang ontspannen en over zijn rug door de bak heen is geweest. En dan een rondje buiten uitstappen en weer terug de wei in.
Als ik eraan moet gaan lopen sjouwen word ik gefrustreerd, en hij dan al helemaal. Deze buien komen niet zo heel vaak voor trouwens;)