Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
madelief88 schreef:Op basis van dit artikel begrijp ik dat je aan de rug van het paard schade aanricht op het moment dat je erop gaat zitten zo lang de groeischijven in de rug nog niet volgroeid zijn.
Mijn vraag is dus eigenlijk: Op het moment dat je op 4 jarige leeftijd op het paard gaat zitten, ben je dan wel echt goed bezig? Of ben je dan net zo 'verkeerd' bezig als mensen die op een 2,5 jarige/3 jarige gaan zitten (gekeken naar de rug)?
Davina21 schreef:Interessant onderwerp. En ik heb alles gelezen en ben het vrijwel eigenlijk met alles wel eens. Wat ik nu ga schrijven heb ik niet uit een blad of is wetenschappelijk bewezen. Maar ik denk dat het goed is om een paard te beleren met 3 jaar omdat rond deze leeftijd een paard alles veel sneller oppikt. Zoals we weten leert een kind in hun begin jaren ontzettend veel en zijn het net sponzen. Zo is het denk ook met paarden een paard is met 3jarige leeftijd al bijna een puber (menselijk gezien) en is rijp om te leren. Maar daar heb je de andere kant weer over het uitgroeien van het paard daar ben ik het ook dan wel mee eens. Zoals ik het gedaan heb met mijn paard is gewoon zadelmak maken en beleren op 3jarige leeftijd en gewoon rustig aan al is het 2 a 3x in de week 15 minuten en veel aan de hand doen met het paard. Leert het paard snel geef je het weer een paar maandjes rust en blijf je zo rustig aan werken met het paard zodat het toch blijft leren. Beleer je een paard op 6jarige leeftijd is het wel uitgegroeid maar leert het naar mijn idee lang niet zo snel als een jong paard en levert het voor de toekomst meer problemen op denk ik..... En als het helemaal niet klopt wat ik zeg waarom dan niet zadelmak maken op 6 of 8jarige leeftijd???
Colway schreef:Davina21 schreef:Interessant onderwerp. En ik heb alles gelezen en ben het vrijwel eigenlijk met alles wel eens. Wat ik nu ga schrijven heb ik niet uit een blad of is wetenschappelijk bewezen. Maar ik denk dat het goed is om een paard te beleren met 3 jaar omdat rond deze leeftijd een paard alles veel sneller oppikt. Zoals we weten leert een kind in hun begin jaren ontzettend veel en zijn het net sponzen. Zo is het denk ook met paarden een paard is met 3jarige leeftijd al bijna een puber (menselijk gezien) en is rijp om te leren. Maar daar heb je de andere kant weer over het uitgroeien van het paard daar ben ik het ook dan wel mee eens. Zoals ik het gedaan heb met mijn paard is gewoon zadelmak maken en beleren op 3jarige leeftijd en gewoon rustig aan al is het 2 a 3x in de week 15 minuten en veel aan de hand doen met het paard. Leert het paard snel geef je het weer een paar maandjes rust en blijf je zo rustig aan werken met het paard zodat het toch blijft leren. Beleer je een paard op 6jarige leeftijd is het wel uitgegroeid maar leert het naar mijn idee lang niet zo snel als een jong paard en levert het voor de toekomst meer problemen op denk ik..... En als het helemaal niet klopt wat ik zeg waarom dan niet zadelmak maken op 6 of 8jarige leeftijd???
Paard is nooit te oud om te leren. Groen = groen ben ik van mening.
Waarom niet inrijden op 6/8 jarige leeftijd? Dan zouden de prijzen fors omhoog gaan. Want een paard dat 8 jaar in de 'opfok' staat of waar i.i.g. niets mee gedaan wordt, kost alleen maar geld. Een 3 jarige die een B-proefje kan lopen is verkoop klaar en levert geld op
madelief88 schreef:Vilar schreef:Hier een interessant artikel: http://www.equinestudies.org/ranger_200 ... 8_pdf1.pdf
Wauw, echt onwijs bedankt, hier heb ik echt wat aan, wat een informatief artikel! Dan klopt mijn gevoel wel helemaal (met dit artikel dan).
Heb het voor het grootste gedeelte doorgelezen, wat een hoop info. En het antwoord op mijn vraag staat er gewoon in
tamary schreef:Veel jonge turners (topsport/olympisch niveau) hebben rond 35 toch behoorlijke fysieke klachten door het te zwaar belasten van een nog groeiend lichaam.
Gewichtheffen voor bodybuilding mag volgens mij ook niet voor je 18e. En dat is ook niet zonder reden.
phormicola schreef:tamary schreef:Veel jonge turners (topsport/olympisch niveau) hebben rond 35 toch behoorlijke fysieke klachten door het te zwaar belasten van een nog groeiend lichaam.
Gewichtheffen voor bodybuilding mag volgens mij ook niet voor je 18e. En dat is ook niet zonder reden.
We weten al een tijdje dat je met een 3 jarige niet elke dag een uur keihard moet gaan trainen. Net als dat kinderen niet elke dag 5 uur keihard zouden moeten sporten. Maar waar is de middenweg? Ik denk dat een gepaste belasting op jonge leeftijd helemaal niet slecht hoeft te zijn en misschien zelfs wel goed voor een zelfde soort belasting op latere leeftijd.