Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kraakte

Re: Inrijden op 6 jarige leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:02

ik ben ook nu pas bezig met mijn pony inrijden, die wordt januari 7. wel al licht grondwerk gedaan en al maar ik voelde gewoon aan dat ze er nog niet klaar voor was om echt te gaan werken. als ik haar nu zie denk ik ja, NU is ze pas eindelijk volwassen, dus ben blij dat ik zo lang gewacht heb. (heb haar trouwens als 2jarige gekocht)
Ik heb haar ook gekocht om in te spannen en heb een andere pony om te rijden dus heb ook de mogelijkheid gehad om zo lang te wachten.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:25

Interessant onderwerp. En ik heb alles gelezen en ben het vrijwel eigenlijk met alles wel eens. Wat ik nu ga schrijven heb ik niet uit een blad of is wetenschappelijk bewezen. Maar ik denk dat het goed is om een paard te beleren met 3 jaar omdat rond deze leeftijd een paard alles veel sneller oppikt. Zoals we weten leert een kind in hun begin jaren ontzettend veel en zijn het net sponzen. Zo is het denk ook met paarden een paard is met 3jarige leeftijd al bijna een puber (menselijk gezien) en is rijp om te leren. Maar daar heb je de andere kant weer over het uitgroeien van het paard daar ben ik het ook dan wel mee eens. Zoals ik het gedaan heb met mijn paard is gewoon zadelmak maken en beleren op 3jarige leeftijd en gewoon rustig aan al is het 2 a 3x in de week 15 minuten en veel aan de hand doen met het paard. Leert het paard snel geef je het weer een paar maandjes rust en blijf je zo rustig aan werken met het paard zodat het toch blijft leren. Beleer je een paard op 6jarige leeftijd is het wel uitgegroeid maar leert het naar mijn idee lang niet zo snel als een jong paard en levert het voor de toekomst meer problemen op denk ik..... En als het helemaal niet klopt wat ik zeg waarom dan niet zadelmak maken op 6 of 8jarige leeftijd???

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 12:29

madelief88 schreef:
Op basis van dit artikel begrijp ik dat je aan de rug van het paard schade aanricht op het moment dat je erop gaat zitten zo lang de groeischijven in de rug nog niet volgroeid zijn.
Mijn vraag is dus eigenlijk: Op het moment dat je op 4 jarige leeftijd op het paard gaat zitten, ben je dan wel echt goed bezig? Of ben je dan net zo 'verkeerd' bezig als mensen die op een 2,5 jarige/3 jarige gaan zitten (gekeken naar de rug)?

Ehh op vierjarige leeftijd zat ik nog niet op een paard.. haha.

Ik zou zeggen: op het moment dat je op een vierjarig paard gaat zitten.

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 22:58

Het hangt er toch ook volledig van af hoevaak dat er met het dier gereden wordt of niet?
Mijn paard is zadelmak gemaakt als ze +- 3.5 jaar oud was. Sindsdien rijd ik er wel op maar wel 1 x per week , voor de rest staat ze 24/24 op wei. Heeft dit dan ook geen andere soort invloed?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:16

Davina21 schreef:
Interessant onderwerp. En ik heb alles gelezen en ben het vrijwel eigenlijk met alles wel eens. Wat ik nu ga schrijven heb ik niet uit een blad of is wetenschappelijk bewezen. Maar ik denk dat het goed is om een paard te beleren met 3 jaar omdat rond deze leeftijd een paard alles veel sneller oppikt. Zoals we weten leert een kind in hun begin jaren ontzettend veel en zijn het net sponzen. Zo is het denk ook met paarden een paard is met 3jarige leeftijd al bijna een puber (menselijk gezien) en is rijp om te leren. Maar daar heb je de andere kant weer over het uitgroeien van het paard daar ben ik het ook dan wel mee eens. Zoals ik het gedaan heb met mijn paard is gewoon zadelmak maken en beleren op 3jarige leeftijd en gewoon rustig aan al is het 2 a 3x in de week 15 minuten en veel aan de hand doen met het paard. Leert het paard snel geef je het weer een paar maandjes rust en blijf je zo rustig aan werken met het paard zodat het toch blijft leren. Beleer je een paard op 6jarige leeftijd is het wel uitgegroeid maar leert het naar mijn idee lang niet zo snel als een jong paard en levert het voor de toekomst meer problemen op denk ik..... En als het helemaal niet klopt wat ik zeg waarom dan niet zadelmak maken op 6 of 8jarige leeftijd???

Paard is nooit te oud om te leren. Groen = groen ben ik van mening.
Waarom niet inrijden op 6/8 jarige leeftijd? Dan zouden de prijzen fors omhoog gaan. Want een paard dat 8 jaar in de 'opfok' staat of waar i.i.g. niets mee gedaan wordt, kost alleen maar geld. Een 3 jarige die een B-proefje kan lopen is verkoop klaar en levert geld op

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 09:29

Naar aanleiding van dit artikel en de recente nieuwsberichten zou ik het volgende willen zeggen:

Geen LDR; met wat voor reden dan ook, vooral niet voor 6de leeftijd gezien de invloed op de rug
Springen voor 6e tot een absoluut minimum beperken: sowieso slecht voor het beenwerk en de rug
liefst alleen grondwerk, zo lang mogelijk.

In de praktijk zal dit helaas anders lopen mede gezien de commerciele belangen..

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:08

Colway schreef:
Davina21 schreef:

Paard is nooit te oud om te leren. Groen = groen ben ik van mening.
Waarom niet inrijden op 6/8 jarige leeftijd? Dan zouden de prijzen fors omhoog gaan. Want een paard dat 8 jaar in de 'opfok' staat of waar i.i.g. niets mee gedaan wordt, kost alleen maar geld. Een 3 jarige die een B-proefje kan lopen is verkoop klaar en levert geld op

Daar heb je ook wel een punt, de paarden worden inderdaad duurder hoe langer je ze houd, maarja als je om de welzijn van het dier denkt zou het wel kunnen de we in de toekomst toch die kant op gaan en dat alles duurder word...... (of niet)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:10

Nee want dan gaat de paardenmarkt nog meer op z'n gat ;-)

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:13

Het is een hele mooie discussie en mensen weten wel wat beter is voor het paard maar het gebeurd niet want dan gaat de markt op z'n gat....... :? Het zijn maar enkele die hun paard lekker laten uitgroeien en later beleren en dat zijn denk ik de mensen die hobbymatig zelf een veulentje fokken voor het leven en er lekker de tijd voor hebben. Daar komt het op neer.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:20

madelief88 schreef:
Vilar schreef:

Wauw, echt onwijs bedankt, hier heb ik echt wat aan, wat een informatief artikel! Dan klopt mijn gevoel wel helemaal (met dit artikel dan).
Heb het voor het grootste gedeelte doorgelezen, wat een hoop info. En het antwoord op mijn vraag staat er gewoon in :)

Ondertussen heb ik het artikel ook helemaal doorgelezen, maar voor mijn gevoel komt ze toch nog met weinig harde feiten? Sowieso houd ik niet zo van wetenschappelijke artikelen in de ik-vorm en ook vind ik dat wetenschappers objectief moeten zijn in hoe ze schrijven (geen eigen mening geven, hooguit in het nawoord), wat deze schrijfster duidelijk niet is. Ik wil dus niet zeggen dat ze geen gelijk heeft, maar aan de hand van dit artikel kan ik daar weinig over zeggen. Ze zegt bijvoorbeeld wel dat het schadelijk kan zijn voor de rug, maar de echte feiten blijven voor mijn gevoel achterwege..?

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:03

Dit is echt een goeie. Wel een eindeloze discussie hihi! :D

Ik ben echt total into sport, maar geloof me, paard zijn welzijn blijft bij mij HET belangrijkste, in tegenstelling tot vele andere jumpingruiters of dressuurruiters enz...
Ik vind dat je een paard veulen moet laten zijn tot zijn 3 jaar, dan kan je beginnen opleren. Maar dan een rustige opleer periode, niet 1 maand en er op zitten.
Je paard echt opleren tot ie de perfecte basis heeft tot een parcours, duurt lang en geen 3 maanden, want hier in belgie gebeurt het wel vaak zo.
Ik vind dat men vooral ook moet denken aan hoe een paard zich voelt, sommige paarden blijven lang 'kinds' en dan kan je beter gewoon wat langer wachten.

Dus ;
3 jaar een jaartje longeren eerst zonder zadel enzo, en dan met en mogen er ook wel bijzetteugels of pessoa bij. Nu hangt het van paard tot paard af natuurlijk. Als alles vlot gaat kan je na een dik half jaar wel eens rustig gaan rijden, ik zou dan wat rijden in de piste en wandelingen, hoe jonger ze buiten komen, hoe beter.
Vanaf hun 4 jaar kan je ze dan beginnen doorrijden, met natuurlijk genoeg rustdagen, anders zijn ze het rap beu! 2 jaartjes doorrijden, springlessen pakken, 1ste parcourstjes.

En dan begint die puberteit ... tegen de 5 - 6 jaar, daarom is het degelijk moeilijk om een 6 jarig paard op te leren.
Een jong paard is ingewikkeld, maar een puberig paard is gewoonweg moeilijk!

Nu , dit is iedereen zijn eigen keuze :)

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 16:05

Bij een arabisch volbloed wacht je best een jaartje langer, zij zijn minder snel volgroeit door de aantal wervels die ze minder hebben, ik ben de laatste tijd veel met die paardjes bezig, ook in de springsport.
En op hun 4 worden die pas opgeleerd, en zijn wel heeeeel erg leergierig, dus is het ook wel sneller allemaal ;)

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 20:05

Ik ben het helemaal met je eens.
Mijn mening is ook dat je een paard niet eerder moet rijden dan dat hij 5 is.
Het is niet voor niks zo dat de paarden die superjong al heel zwaar lopen al snel gesleten botten hebben.
En dan spreken we nog maar niet over de racepaarden die op 2 jaige leeftijd al racen...

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:46

ik kan helaas uit ervaring spreken als ik zeg dat mijn paard te jong is ingereden.
hij was 2 maanden voordat hij 3 werd zadelmak gemaakt. (dit gebeurd echter heel vaak)
nu is hij inmiddels 9 en heeft hij een doorgezakte rug. hij is altijd recreatief gereden en ik weeg maar 58 kilo dus lijkt mij dat de meest voor de hand liggende oorzaak is: te jong inrijden.

natuurlijk is 6 jaar de beste leeftijd wanneer alles volgroeid is. maar men wilt tegenwoordig een paard het liefst al in de topsport hebben op 4/5 jarige leeftijd.

denk dan eens aan springpaarden wat daar de gevolgen van zijn van de gewrichten belasten op jonge leeftijd wanneer nog niet alles volgroeid is. (sterker nog er zijn zelfs springpaarden, weet niet of dit ook in nederland gebeurd, die worden geopereerd om de benen sterker te maken zodat ze hoger kunnen springen en meer op kunnen vangen)

hierbij probeer ik geen ruzie te maken dus graag een beetje goed beargumenteerde reacties.
ik zeg hierbij ook super eerlijk dat ik mijn paardje zelf heb ingereden en daarom ook benieuwd naar reacties van anderen of het inderdaad te maken heeft met dat ik hem te vroeg heb ingereden.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 20:57

Mijn merrietje is nu 5,5. Vorige eigenaar heeft haar zadelmak laten maken met 3 daarna in de verkoop omdat ze niet snel genoeg zou zijn. De ranch die haar gekocht heeft zette haar in voor beginnerslesjes. Ze heeft er 9 maanden gestaan en toen heb ik haar gekocht. In de 1,5 jaar dat ik haar heb 2x 4 maanden niet gereden. Ben wel een beetje onder de indruk van hetgeen ik gelezen heb.......doe ik er goed aan om haar een half jaar te laten staan en alleen nog grondwerk te doen...

wijdeweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:01

zijn er mensen met paarden die 20 of 30+ zijn,die weten wanneer hun paard ingereden is bijvoorbeeld?
Ik ben daar benieuwd naar eigenlijk...de mijne is bijna 30 jaar en toch wel iets de rug ingezakt. Ik heb geen historie van haar dat ik weet of ze vroeg ingereden is,wel weet ik dat ze 2 veulen heeft gehad.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:10

Ik kijk wat dit soort zaken betreft liever naar de praktijk dan naar de theorie. Als we deze theorie om zouden zetten naar kinderen dan zouden die vooral niet hard moeten sporten, want oeioeioei die groeischijven! En zo zijn er wel meer dingen die in theorie niet goed zouden moeten zijn, maar in de praktijk anders uitpakken.

Is er wel eens onderzoek naar gedaan of de groeischijven bij een vroege belasting zich misschien wel perfect aanpassen aan het werk? Zolang ik geen andere insteken zie is dat ene onderzoekstheorietje wmb vrijwel waardeloos.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:18

Veel jonge turners (topsport/olympisch niveau) hebben rond 35 toch behoorlijke fysieke klachten door het te zwaar belasten van een nog groeiend lichaam.
Gewichtheffen voor bodybuilding mag volgens mij ook niet voor je 18e. En dat is ook niet zonder reden.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:20

HELP....iemand een idee

Mijn merrietje is nu 5,5. Vorige eigenaar heeft haar zadelmak laten maken met 3 daarna in de verkoop omdat ze niet snel genoeg zou zijn. De ranch die haar gekocht heeft zette haar in voor beginnerslesjes. Ze heeft er 9 maanden gestaan en toen heb ik haar gekocht. In de 1,5 jaar dat ik haar heb 2x 4 maanden niet gereden. Ben wel een beetje onder de indruk van hetgeen ik gelezen heb.......doe ik er goed aan om haar een half jaar te laten staan en alleen nog grondwerk te doen...maakt dat nog verschil

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:26

Niek 2 x dezelfde vraag stellen heeft weinig zin. Er is hier niemand die jou een antwoord kan geven. Niemand hier kent het paard of zijn gesteldheid.

Ik ken 1 paard, Zadelmak gemaakt met 3,5 is nu 37 en word nog steeds bereden. Gooi daar alle theorie maar op. Het kan dus wel. Als het met verstand gedaan word.

Lissie hoe vaak reed je? Had je het al ooit eerder gedaan(paard zadel mak maken en doorrijden)? Wat was jou niveau erin zeg maar en hoe ben je begeleid. Hoe was het paard gestald (weidegang/stal) Al dit soort factoren vind ik dan wel heel interessant.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:37

Mijn ervaring is dat toen ik een 5 of 6 jarig, wat was het ook al weer, ponietje voor de kar zette, dat dat prachtig ging. Beestje was er klaar voor, zéér leergierig, pakte het meteen op. Super concentratie vermogen ook.
Waarom vanaf z'n 3e rustig aan doen als je met 6 jaar een vliegende start kunt maken met een reeds fantastisch opgevoed paard?
(Zonder overvragen uiteraard.)

Wat ik overigens wel interessant vind, hoe zit het met het trekken van bv een lichte sulky? Ik zou graag vaker shetjes gaan beleren, maar vraag me af, ze mogen dus vanaf 4 jaar iets slepen, maar zou je met een karretje moeten wachten tot 5 of 6 jaar?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:38

tamary schreef:
Veel jonge turners (topsport/olympisch niveau) hebben rond 35 toch behoorlijke fysieke klachten door het te zwaar belasten van een nog groeiend lichaam.
Gewichtheffen voor bodybuilding mag volgens mij ook niet voor je 18e. En dat is ook niet zonder reden.

We weten al een tijdje dat je met een 3 jarige niet elke dag een uur keihard moet gaan trainen. Net als dat kinderen niet elke dag 5 uur keihard zouden moeten sporten. Maar waar is de middenweg? Ik denk dat een gepaste belasting op jonge leeftijd helemaal niet slecht hoeft te zijn en misschien zelfs wel goed voor een zelfde soort belasting op latere leeftijd.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 21:55

:D ok......jammer....

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 07:37

phormicola schreef:
tamary schreef:

We weten al een tijdje dat je met een 3 jarige niet elke dag een uur keihard moet gaan trainen. Net als dat kinderen niet elke dag 5 uur keihard zouden moeten sporten. Maar waar is de middenweg? Ik denk dat een gepaste belasting op jonge leeftijd helemaal niet slecht hoeft te zijn en misschien zelfs wel goed voor een zelfde soort belasting op latere leeftijd.

Het akn zeker goed zijn maar zoek wel de gulden middenweg.
Ik heb geturnd toen ik 4 was, topturnen tot mijn 15e. Ik ben nu bijna 18.
Ik heb een knie waaraan ik geopereerd moet worden omdat die kapot is
En ik heb een rugprobleem.. tsja of dat positief is...

monacoDJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:28

maakt niet uit hoe oud ze zijn, alleen als ze jong zijn, kan je ze makkelijker alles leren (kwa rij-manieren)