Doorzitten in de overgangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:49

Snorro schreef:
44Myrthe44 schreef:
Doorzitten, zo ''waarschuw'' je je paard dat er een overgang aankomt..

Inderdaad.. Zo heb ik het ook geleerd.

Ik roep altijd dat er een onbewaakte overgang aankomt en ie zelf maar moet uitkijken of er een trein aankomt voor me :D :D *\o/* sorry ben wat melig... met risk-op-ban-hier.nl _O-

Jessx

Re: Doorzitten in de overgangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 09:26

:')

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:29

doorzitten :+

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 09:47

Voor diegene die blijven lichtrijden, maken jullie de overgang dan precies op het moment dat je staat? Of zit?
Het lijkt me staand heel lastig om ineens een andere beweging en tempo te moeten opvangen.
Bij jonge paarden vind ik het een heel ander verhaal, dat is sowieso anders qua balans en ben je nog aan het aanleren.

Ik probeer iig altijd ontspannen te blijven doorzitten, omdat ik ook mijn zit gebruik bij de hulpen.
Als ik langzaam wil draven of juist wil verruimen kan het zijn dat m'n paard in stap op galop valt (jong paard), lichtrijdend is dat minder (duidelijk voor hem dat ik draf bedoel), maar gebeurt het toch is het geen mooie overgang iig.

chantalxoxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:07

ik blijf doorzitten, zo heb ik het geleerd.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 12:14

Ligt geheel aan het paard. Ik heb met lichtrijden op het paard wat ik nu rijdt, net wat meer te zeggen dan wanneer ik doorzit (stresserig typje+fries). Galop doen we zowieso nog niet , maar met mijn overgang van draf naar stap, blijft ik 7/10 keer lichtrijden. Als het werk goed gaat, zit ik wel door omdat ze het uiteindelijk wel moet leren. Probeer tussendoor, als het werk ontspannen gaat, wel veel door te zitten, maar dit gaat bijna altijd op een laag tempo omdat ze op een hoger tempo bijna niet is uit te zitten.

Verder is mij gewoon geleerd, door te zitten voor een overgang...

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:06

Het echte doorzitten voor een overgang is er bij mij wel een beetje uitgesleten. Meestal zet ik de overgang in op het moment dat ik zit, en dan blijf ik dus gewoon zitten. Maar echt van te voren gaan zitten doe ik niet meer.

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:16

doorzitten :D

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:19

Uhmm, normaal doe ik 4 keer ofzo doorzitten en dan zet ik in.

maar met die wat ik nu rijd, die gaat meteen héél snel als ik dat doe, omdat ie weet dat ie dan mag :') , dus dan doe ik iets langer doorzitten totdat hij netjes bij me blijft en dan zet ik hem aan :)

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:23

Doorzitten :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:18

Een overgang draf-stap ga ik eerst op m'n zit terugrijden, waarbij ik blijf lichtrijden. Wanneer het tempo laag ik ga ik de laatste paar passen doorzitten voor ik daadwerkelijk de overgang maak.
Om van draf naar galop te gaan ga ik ook de laatste passen doorzitten, al ben ik ook wel is gewoon al aan het doorzitten als ik besluit aan te galopperen. Stap-draf blijf ik ook even doorzitten voor ik ga lichtrijden, en galop-draf ga ik eigenlijk meteen al lichtrijden ;)

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:40

Vrijwel altijd doorzitten

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:45

ligt eraan hoe los mijn paard is. Ze zit namelijk echt dramatisch door en als ze nog niet los is probeer ik het niet eens :') als ze helemaal lekker loslaat en zich ontspant pak ik wel stukjes doorzitten mee en dan dus ook naar stap. Van galop naar draf ga ik gelijk lichtrijden omdat ze anders erg rennerig en gespannen word, van stap naar draf zit ik een paar passen door tot ze goed draaft en ik gelijk op het goede been kan gaan staan

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 13:49

Ik zit altijd door in de overgangen.ik vind dit fijner en heb dan idd ook meer een controle gevoel.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:55

Ik heb altijd geleerd om eerst een paar passen door te zitten als je van stap naar draf gaat, van draf naar stap en van draf naar galop.

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:06

ik rijd sowieso bijna altijd in doorzitten. Het eerste drafje doe ik lichtrijden, als ik merk dat mijn paard niet los genoeg is rijd ik daarna nog eventjes licht, maar de rest zit ik altijd door

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:10

Van draf naar stap blijf ik zo lang mogelijk lichtrijden en ga ik de laatste drafpas pas zitten. Beetje om de rug te ontlasten. (Jong paard ;) ) Zeker in het begin met losrijden. Als ze verder in de training mooi bij elkaar blijft en me 'laat' zitten dan wil ik wel gaan doorzitten in de overgang, maar absoluut niet als ze niet genoeg ontspant.

Draf - galop is een moeilijke overgang. Ze heeft er sowieso lang over gedaan om normaal (niet zo hard en uit elkaar) te kunnen galopperen (want waar laat je in hemelsnaam die vier benen? :+ ). Maar nu die aan de longe beter gaat, neem ik de galop ook vaker mee in het rijden. Maar die rijd ik dan ook meestal pas als ze me 'laat' zitten, dus dan wel vanuit het doorzitten. Of ik rijdt de overgang stap-galop, dan blijft ze wat makkelijker bij elkaar.

sjoerdijpma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:45

Altijd doorzitten tijdens de overgangen. Ik zit ook altijd door.....

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:49

Ik heb altijd geleerd om door te zitten tijdens de eerste en de laatste passen draf, maar in de praktijk varieert het wat ik doe.

Zo heb ik bijvoorbeeld weleens op een fries gereden die zo hoog opgooide in draf dat ik doorzitten niet eens hoefde te proberen... bij die merrie ging ik dus zo snel mogelijk lichtrijden. Daarna keek ik dan wel op welk been ik beland was. }:0

Bij mijn huidige bijrijd-/verzorgpaard heb ik soms erg veel moeite om de rem te vinden. Dan blijf ik af en toe lichtrijden tijdens de overgang terug, zodat ik met mijn lichtrij-tempo het draftempo wat kan verminderen. Op die manier krijg ik trouwens niet echt een nette overgang, we vallen dan meer uit de draf dan dat ik een overgang naar de stap rijd. Als ik dus een nette overgang terug wil rijden dan kan ik juist beter tòch door gaan zitten voor / in de overgang. Dan kan ik beter aanvoelen wat de achterhand doet (en deze proberen actief te houden...). Bij de overgang naar de galop toe is het momenteel juist een goede oefening om door te gaan zitten. Het aanspringen in de galop gaat ons namelijk het beste af wanneer de achterhand in ieder geval een bèètje actief is. En laat dat nou net ook de enige omstandigheid zijn waarbij paardlief mij door laat zitten. :+

Al met al heeft het doorzitten rondom de overgangen zeker mijn voorkeur. Ik kan het paard dan net wat beter aanvoelen, en het ziet er ook nog eens netjes uit. Maar soms maak ik dus wel een andere keuze.

eluderennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:57

Ik ga altijd doorzitten voor de overgangen maar dit omdat je dit ook moet op concours.
Bij mijn jonge paard blijf ik soms nog lichtrijden voor de overgang naar galop.
Zo springt ze makkelijker in de goede galop aan en blijft ze constanter in de overgang.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 22:54

Ik ga langzamer lichtrijden en houd mijn been erbij zodat er vertraagd wordt met behoud van impuls. Laatste stukje ga ik doorzitten en houd ik mijn benen erbij om een vloeiende overgang te maken.

Deze overgang lukt ons vrijwel altijd goed :+ van galop naar draf is een tikken lastiger :=