Paardrijden volgens DIR (Doing it right)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:16

stef schreef:
tamary: Dat wordt nergens gezegt, er wordt alleen gezegt roken op een paard.
Roken op paard in een zand binnenbak geeft geen brandgevaar.
Bos wat in de fik vliegt, ja, heel vervelend, maar heeft niks met paardenwelzijn te maken :n

Jawel hoor, het paard rookt passief mee als jij rookt ook al ben je buiten. Aangezien roken en passief meeroken bijzonder schadelijk voor de gezonheid is zou je het kunnen zien als een vorm van onnodige dierenkwellerij. :7

LadyMadonna

Re: Paardrijden volgens DIR (Doing it right)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:18

als je erop zit?
Knap paard :j

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:50

Ik neem aan dat jij rookt Stef? Jij hebt dus geen enkel idee hoe belastend sigaretten rook is voor iemand met problemen aan zijn luchtwegen [of je wilt het bewust niet weten].
Paarden hebben erg gevoelige luchtwegen. Ook al ben je buiten in een grote open ruimte, dan nog heeft een paard daar hinder van.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:58

Wat heeft het ermee te maken of ik wel of niet rook?

Als ik kijk waar de luchtwegen van een paard beginnen en waar de rook is als iemand óp zijn paard zit te roken, nee, dat krijgt dat paard echt niet binnen :n
Mocht je er nu naast staan is het een ander verhaal.
Maar op je paard roken aanpakken als punt bij een stuk over paardenwelzijn gaat IMO echt nergens over.
(let wel, ik heb het dus niet over of het charmant is, verstandig is, potentieel gevaarlijk is, maar puur en alleen over paardenwelzijn

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:00

Abacab schreef:
Ik neem aan dat jij rookt Stef? Jij hebt dus geen enkel idee hoe belastend sigaretten rook is voor iemand met problemen aan zijn luchtwegen [of je wilt het bewust niet weten].
Paarden hebben erg gevoelige luchtwegen. Ook al ben je buiten in een grote open ruimte, dan nog heeft een paard daar hinder van.

Ik ben ook niet voor het roken te paard, maar het paard ondervind hier imo geen hinder van als je erop zit.
Tenzij je probeert hem in de neus te blazen en as op zijn rug laat vallen :+

Maar over DIR, moet alles in een hokje geplaatst worden? Kunnen we niet gewoon eens logisch nadenken.
En er is al zoveel info te vinden overal, op internet, in de bieb, in boekenwinkels.
Zelfkennis en inzicht lijkt me beter dan klakeloos een bepaalde methode volgen.

Maar dit zie je toch ook bij honden, katten, vissen ect. Men leert tegenwoordig niet meer over dieren, willen ze hebben maar verder..
Worden ze lastig, gaan ze weg. is het toch teveel werk, huppa mp op.
Dat mensen zich maar eerst eens in het dier wat ze hebben verdiepen, dan heb je geen DIR nodig.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:00

hahaha abacab maak je een grap? ik ben een tijd geleden gestopt met roken. maar voorheen wachtte ik juist tot ik op het paard zat, zodat ik zeker weet dat ze er geen last van heeft. dat het er reteordinair uitziet is een mening. 1 die ik deel overigens. maar het heeft niks met paard en zijn welzijn te maken. als je op je paard zit en dan rookt, heeft het paard daar geen last van. abacab, al eens van wind gehoord?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:07

Abacab schreef:

ik rook niet maar ga ook niet op een paard zitten, mijn dochter rijdt paard en rookt niet.
En ook ik ben van mening dat een paard geen last heeft van een rokende ruiter zolang die ruiter zijn peuken niet uitdrukt op het paard, de sigaretten niet in de oren stop van het dier, of eventueel mbv een een of andere constructie de rook direct in de neus en/of mond van het paard blaast.
Ik vind het geen gezicht dat iemand zit te kwalmen op het paard maar dat is een andere discussie, idem over brandveiligheid.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:48

Abacab schreef:

Misschien moet men dan ook niet meer in de buurt van auto's komen ivm uitlaatgassen :?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:07

Als jullie zeggen dat het er niet uit ziet dan is dat julie mening. Dat sigarettenrook slecht is voor je luchtwegen [en daarmee ook die van het paard ivm passief meeroken] is gewoon een feit. Dat is ook de reden waarom er niet meer gerookt mag worden in de horeca. Ik verwacht zelf dat er over een jaar of 5 ook niet meer gerookt mag worden in openbare parken en op terrasjes, in NY is dat al zo.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:23

ja dan moet je ouders ook verbieden te roken in huis waar de kinderen bijzijn....en geloof me genoeg ouders roken thuis! dus denk dat die ene peuk te paard in de buitenlucht nog niet zo heel erg is.

Voor de rest tja een bit, zweep,hulpteugels en sporen worden hard of zacht door de ruiter-hand/gebruiker EN de opvoeding van een paard komt er ook bij kijken vergeet dat er niet bij te zetten! sommige paarden hebben een goede opvoeding gehad en ander paard weer niet!

uhm bij ons word weer gewoon gerookt hoor in de kroegen enz..... ik denk niet dat ze het algeheel roken gaan verbannen op straat.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:57

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:05

Abacab schreef:
Als jullie zeggen dat het er niet uit ziet dan is dat julie mening. Dat sigarettenrook slecht is voor je luchtwegen [en daarmee ook die van het paard ivm passief meeroken] is gewoon een feit. Dat is ook de reden waarom er niet meer gerookt mag worden in de horeca. Ik verwacht zelf dat er over een jaar of 5 ook niet meer gerookt mag worden in openbare parken en op terrasjes, in NY is dat al zo.

Er is een verschil tussen iets niet begrijpen en je zin doordouwen natuurlijk hè.

Vertel me: hoe kan een paard in aanraking komen met de rook van een ruiter die eróp zit?

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:12

ik denk dat er veel ergere dingen gebeuren met paarden dan roken te paard, ik ben persoonlijk ook van mening dat daar de aandacht veel meer naar toe zou moeten gaan en niet de kwestie of iemand wel verstand in z'n hoofd heeft omdat hij/zij rookt op het paard in de buitenlucht en wat voor desastreuze gevolgen dat heeft voor het dier en de luchtwegen ervan, tja dat is mijn mening.

ik heb meer meelij met een paard zonder schuil mogelijkheden in deze warme tijd en de pony's die met dit weer alsnog 3 a 4 uur in de bak lopen omdat het geld opbrengt daar gaat mijn aandacht naar uit.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:27

Abacab schreef:

Te paard in het bos of in een gesloten ruimte met meer dan 100 rokers, is wel een groot verschil he.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:19

stef schreef:
Abacab schreef:

Er is een verschil tussen iets niet begrijpen en je zin doordouwen natuurlijk hè.

Vertel me: hoe kan een paard in aanraking komen met de rook van een ruiter die eróp zit?

Vind dit wel een gevalletje voor jouw topic Stef!!!
Slaan we niet een beetje door.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:22

Volgens mij is er niet 1 juiste methode.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:40

Afbeelding
Spoiler:
Sorry, beetje flauw grapje ;)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:35

Abacab schreef:

Ik neem mijn paard niet mee naar een cafe, en daar mag je wel buiten roken.
Misschien er even in verdiepen wanneer je passief meerookt.

vraag me af of een paard ook dronken wordt als iemand een borrel te paard drinkt....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:25

Ongelovelijk dat er nog mensen zijn die serieus ingaan op dat roken-punt }:0

Blijkt maar weer dat er maar weinig zijn die hoofd en bijzaken kunnen onderscheiden, en dat soort mensen moet zich al helemaal niet bezig gaan houden met reglementvorming....

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:01

He flauw hoor Jasmijn, het begon net amusant te worden :D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:05

stef schreef:
Abacab schreef:

Nou Stef, dat valt me dan weer vreselijk van je tegen, want ik begrijp niet waarom het nodig is om persoonlijk te gaan worden. Maar blijkbaar voel jij je zo persoonlijk aangesproken dat je het nodig vind om je eigen frustratie tegen alle kritiek op rokers, op mij te gaan botvieren en zo onder de gordel uit de hoek te komen. En jij had nog nooit een OW gehad???? <<)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:09

AaronYve schreef:
Ik ben ook niet voor het roken te paard, maar het paard ondervind hier imo geen hinder van als je erop zit.

Nee, maar iemand die bovenop z'n paard zit te roken wanneer dat paard ineens een sprongetje opzij maakt wel. Net zoals je geen snoep of kauwgom in je mond hoort te hebben wanneer je rijdt.

Maar dat is vast dan ook weer geneuzel ;)

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:13

Angela schreef:
Een hulpteugel kan het paard ook helpen om beter te gaan bewegen. Het moet echter zijn om het paard iets uit te leggen, niet om het paard ergens toe te dwingen.

Dit vind ik heel mooi verwoord :j Ben het er ook mee eens.
Een hulpteugel hoeft niet 'slecht' te zijn, mits hij goed gebruikt wordt.

Net als een zweep en spoor (die van jou wel 'mogen'), zijn ook hulpmiddelen. Maar niets mis mee, áls ze goed gebruikt worden. Geld precies hetzelfde voor hulpteugels.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:15

Koper schreef:
AaronYve schreef:

Nee, maar iemand die bovenop z'n paard zit te roken wanneer dat paard ineens een sprongetje opzij maakt wel. Net zoals je geen snoep of kauwgom in je mond hoort te hebben wanneer je rijdt.

Maar dat is vast dan ook weer geneuzel ;)

Quote de rest van me post ook even dan. Enne uhm wind? En hoe ver zit je van je paard z'n neus af?
Sorry maar dit is idd geen dicussie meer waard.
Lees de posten van de overige bokkers maar goed door. Mij kun je er niet van overtuigen dat het zo slecht is voor je paard dat hij passief mee gaat roken. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 08:17

Het gaat helemaal niet om passief meeroken, snap dat dan. Het gaat om als ruiter stikken in whatever je in je mond hebt wanneer je paard onverwachts een hupsje maakt.