[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:35

Wat een fijn, open en eerlijk topic! Daar zou ik graag een steentje aan bij willen dragen!

ArGieVai, ik lees dat je druk bezig bent met het verbeteren van je houding, top! Je blokkeert het paard op deze manier. Het valt me op je eerste en laatste foto op dat het voorbeen strekt, maar het achterbeen echt niet meekomt. Daardoor duikt het paard neerwaarts, wat jij met je houding probeert te compenseren. Ik denk inderdaad dat het te maken heeft met een gebrek aan kracht. Probeer dat 'strekken' even niet te doen, maar eerst te werken aan spieropbouw en souplesse. succes!

Leetje1996, goed dat je met overgangen en tempowisselingen bezig ben! Ik vind da galopfoto niet zo verkeerd hoor, ze lijkt lekker onder je door te galopperen. Probeer wat beter rechtop te gaan zitten, zonder te blokkeren. De draffoto is wat neerwaarts. Ik had op dit moment graag gezien dat je haar wat voorwaartser laat gaan. Ik denk dat op die foto het tempo net te laag ligt voor een fijne draf. Succes!

Citaat:
Vinden jullie dat een pony die in mei 3 is geworden en sindsdien 2 a 3x per week een kwartiertje wordt gereden aan de teugel moet lopen? Hebben jullie verder nog tips voor mij?

Carmenbrum, laat zo'n jong paard eerst lekker balans zoeken, dat kost tijd, zeker als ze nog groeispurten hebben. Aan de foto's te zien heb je nog weinig contact met de mond, klopt dat? Probeer daar een elastische verbinding mee te krijgen. Gewoon lichte, gelijke druk proberen te krijgen en te houden. Jou handen mogen de mond van het paard gaan volgen. Dat is even lastig, maar wel een fijne manier om ze aan wat druk te laten wennen, uiteindelijk zakken ze vanzelf een keer.
Laatst bijgewerkt door shirleyp op 10-08-12 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:39

Bedankt voor de reacties op mijn foto's op pagina 1! Leuk om al die verschillende foto's en adviezen te lezen!

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:45

Ik ben echt een sucker voor houding, dus zal allereerst vanuit houding reageren := Aangezien ik er nogal afwijkende theorieen wat betreft rijden op nahoud zal ik verder niet echt veel ingaan op het rijden zelf omdat dit topic niet de plek is voor rijtehnische discussies. So here it goes :D

RenWaBi, jouw foto's zijn een mooie illustratie van spiegeling door het paard. Je zit zelf licht naar voren met een ongekantelde beken, daarmee jezelf uit het zadel duwende. Je zit zo ook wat voor je zwaartepunt, om dit te compenseren moet je je rug- en bovenbeenspieren aanspannen wat resulteert in een niet afhangend been en een terugwerkende zit door het niet kunnen meezitten met de beweging van het paard. Je hebt je handen breed en laag, wat uitnodigt tot duiken. Op de tweede foto staat je hand vast op je been.
Het paard wordt op de voorhand gedrukt en dit zie je terug: haar achterhand komt niet tot dragen en blijft stuwen. Het paard laat de hals niet vallen, ook vind ik haar strak in de lendenen ogen. Op beide foto's heb ik het idee dat ze wat over haar tempo loopt waardoor ze gaat grijpen met de voorhand. Persoonlijk ben ik geen fan van het achter de loodlijn rijden en is het imo enkel averechts, maar dat heeft met rijstijl te maken.
Het paard neemt wel fijn het bit aan en dat is al een grote plus +:)+ Juist omdat het paard zo fijn in de hand is is het niet meer dan eerlijk om te zorgen dat ze niet voor jou hoeft te gaan compenseren: dat betekent werken aan je eigen houding. Rechtop, bekken kantelen, ontspannen in de rug en schouders, been laten afhangen en zorgen dat je onafhankelijker wordt in je handhouding. Dan kun je veel meer gaan loswerken, waar jij en je paard baat bij zullen hebben gezien haar geschiedenis. Op het moment dat jij je bekken kantelt en je boven je zwaartepunt zit kun je haar gaan ondersteunen en zal zij daadwerkelijk kunnen gaan dragen, daarmee ruimte creërende voor haar hals om in te korten en haar neus om eruit te komen, waardoor ze op of voor de loodlijn kan komen zonder dat jij het gevoel in je handen verliest.

Silkaay, ook bij jou zie ik een ruiter die eerst aan de houding mag gaan werken. Ik mis op dit moment enorm het plezier, ik vind de foto's er niet uitzien alsof jullie samen genieten. Je zit lichtelijk voorover, met een holle rug, een uitgedraaide bekken, en je gebruikt je enkels als vering. Hierdoor kun je nooit ontspannen zitten: je bent stijf in je rug en schouders, duwt jezelf uit het zadel vanuit je voeten en hiermee werk je enorm terug. Ook je handen tonen een terugwerkende input. Het paard krijgt niet de kans fijn door te springen en blijft over met een stuwende achterhand en een grijpende voorhand. Foto twee geeft ditzelfde beeld, hier is ook te zien hoe je jezelf uit het zadel drukt, evenals foto 3. Op foto 4 zit je een stuk netter, maar ook hier leun je voorover en kantel je je bekken niet.
Wat ik voornamelijk zie is dat er veel storing is tussen jullie omdat je gemixte signalen doorgeeft door je houding. Daardoor wordt het paard alleen maar moeilijker te rijden en wordt jij wat hard in de hand om het effect te bereiken dat je wil. Maar dat gaat er niet komen dmv teugelhulpen, want je verteld iets heel anders, verwarrends aan je paard met je houding. Ik denk dat je daar heel veel winst kunt pakken, en dat jullie een hele leuke combinatie kunnen worden, want je hebt een leuk paard onder je lopen!

Ook bij ArGieVai zie ik een incorrecte houding, hoewel dit keer de andere kant op! Je zit erg achterover, bijna tot in het extreme. Zo zit je juist achter je zwaartepunt, wat gecorrigeerd wordt in rug, buik en bovenbenen, zorgende voor spanning in de algehele houding. Dat je je handen wel naar voren zet is dan weer een pluspunt en toont erg vriendelijk, maar juist daarom is het zonde dat je met je houding je paard tot stuwen aanzet. Dit zie je ook terug in de foto's. Ik zie het paard niet vanuit de schoft omhoogkomen in de hals, hoewel ik denk te zien dat het paard hier ook zwak bespierd is wat het beeld versterkt. Toch zou dit vrij langgelijnde paard er baat bij hebben wat meer te verkorten in het lichaam. Ondanks het flegmatieke lijkt het me een paard wat wel bereidt is voor de juiste ruiter te werken, dus daar heb je al wat fijn rijwerk verricht. Ik denk dat ze inderdaad veel baat heeft bij versterking van de achterhand, dat maakt het voor haar allemaal al een stuk makkelijker. Weet je zelf waarom je zo veel achterover zit? Doe je dit op elk paard of specifiek op haar omdat ze wat flegmatiek is?

Pfoe, dat was wel weer even genoeg voor vandaag :+ Zal morgen nog even verder kijken als ik tijd heb!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:47

Ik plaats ook weer even een stipje om mee te lezen met dit nieuwe topic :)

En ArGieVai, ik vind het er nog niet echt 'relaxed en gemakkelijk' uitzien op de foto's die je post. Nog een beetje alsof jullie allebei moeten zoeken wat je aan elkaar hebt en hoe je het beste met elkaar om kan gaan. Verder mag je inderdaad wel een metertje naar voren gaan zitten met je bovenlijf :P. Ik denk dat dat ook al een stuk scheelt in evenwicht en aanleuning :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:53

Dit zijn de meest recente foto's die ik heb, van ong een maandje geleden. Ik zou graag willen weten wat de punten zijn waar we aan moeten werken qua hals/hoofdhouding, zelf vind k dat het er steeds fijner uit gaat zien. (:

Afbeelding

Afbeelding

En nog een filmpje van de galop, mijn eigen punt hier is dat zn neusje er nog iets meer uit mag.
http://www.youtube.com/watch?v=0CNrFRLGrKU&feature=plcp

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 23:54

@ ShirleyP denk echt dat je gelijk hebt daar in, wat zou jij aanraden om wel met haar te doen? Hoe kan ik haar wel goed aan het been en voorwaarts laten blijven lopen zonder stukken goed flink naar voren te rijden en tempowisselingen te rijden? Zodra ik dit niet doet kakt zij namelijk volledig in, moet echt de hele tijd bezig zijn... Ik merk ook echt dat ik tegen zit, terwijl ik op mijn eigen paard inmiddels zo goed als recht zit (zat, hij is net ziek geweest dus even rust..) terwijl eigen paard veel hoger opgooit en veel meer beweegt (gelders). Misschien een idee om haar wat dieper/ronder te rijden, meer voltes, buigen, hele overgangen en zo van achter meer mee proberen te krijgen? Wil zoals ik zei ook galoptraining gaan doen om meer kracht te krijgen.. Beginnend op vlakke grond, maar uitbouwen naar duin/heuvels..

Weet niet meer wie het zei, maar zonder zadel rijden heeft indd heel erg geholpen tot nu toe, alleen paard heeft nu lichtelijk last van zijn lichaam door koliek, trap en slecht zadel waardoor ik hem nu even niet meer rij en wacht tot ik een goed zadel heb, hij naar de osteo is geweest en ik merk dat hij het kan hebben. (m'n eigen ventje) en Taloom ken ik nog niet goed genoeg om zonder zadel op te gaan zitten (kan nogal een aparte zijn af en toe). Wel een idee om toch eens te gaan kijken of ik aan de longe met bijzet zonder beugels/teugels en evt. zonder zadel gewoon eens aan mijn zit kan gaan werken... Al is het 1 keer per week, zou toch wel moeten helpen denk ik?

@ Killyenn; dankje, ik heb het inderdaad vooral op haar, op mijn eigen paard zit ik juist meer naar voren (hij is erg sterk van voren en juist heel voorwaarts) op beide heb ik dus een balansprobleem, waar ik wel aan het werk mee ben dmv zonder zadel (al gaat dat nu even niet) en zoals hierboven beschreven misschien 1 keer per week aan de longe gewoon alleen gaan zitten. Misschien dat jij nog tips hebt hoe ik hier effectief mee aan de gang kan gaan?

Sheran

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 00:05

Aan je zit werken is altijd goed :j. Dat zou ik zelf ook weer eens wat vaker moeten doen, maar ik rijd niet zo vaak meer. Soms heb je een balansprobleem zonder dat je het zelf door hebt, en ben je afhankelijker van beugels en teugels dan je zou willen :)

Deze foto van mij en mijn paardje is van vandaag, ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Ze heeft kissing spines en vindt het moeilijk haar rug een beetje rond te maken. Met mijn houding ben ik niet zo blij, maar ik zit haar er geloof ik niet erg mee in de weg.
Afbeelding

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 00:09

ArGieVai schreef:
@ ShirleyP denk echt dat je gelijk hebt daar in, wat zou jij aanraden om wel met haar te doen? Hoe kan ik haar wel goed aan het been en voorwaarts laten blijven lopen zonder stukken goed flink naar voren te rijden en tempowisselingen te rijden? Zodra ik dit niet doet kakt zij namelijk volledig in, moet echt de hele tijd bezig zijn... Ik merk ook echt dat ik tegen zit, terwijl ik op mijn eigen paard inmiddels zo goed als recht zit (zat, hij is net ziek geweest dus even rust..) terwijl eigen paard veel hoger opgooit en veel meer beweegt (gelders). Misschien een idee om haar wat dieper/ronder te rijden, meer voltes, buigen, hele overgangen en zo van achter meer mee proberen te krijgen? Wil zoals ik zei ook galoptraining gaan doen om meer kracht te krijgen.. Beginnend op vlakke grond, maar uitbouwen naar duin/heuvels..

Niet meer strekken betekent niet dat je niet meer voorwaarts kunt. Probeer dit sneller op elkaar te doen. Vijf passen verruimen, tien passen arbeidsdraf, etc. Denk dat je beter vijf goede passen middendraf kunt hebben, dan een hele diagonaal waarbij ze haar voorbeen aan het einde leuk strekt, maar achter niets meer kan geven. Houd het kort, ook je stukjes verzameling. Begin je rit ook meteen met wat tempowisselingen in stap, laat haar meteen scherp zijn. Die van mij wordt ook scherper van wat eenvoudige zijgangetjes. Of gewoon op de volte even de achterhand wat naar buiten zetten. Flegmatiek heeft vaak ook te maken met focus en mentaal bezig houden. Maak het leuk voor het paard door veel te belonen.

Galoptraining klinkt goed! En wat dacht je van longeren? Of wat werk met balkjes? Houd haar mentaal ook fris!

Dieper en ronder zou ik niet doen, dan moet je achter echt goed kunnen bijrijden. Mocht ze nu zelf wat ronder aanbieden, zonder impulsverlies, dan kun je het wel stukjes meepakken. Wel blijven checken of je het kunt veranderen. Neus er uit, zakken, ronder, opwaartser. Lengtebuiging is voor de souplesse altijd goed :j

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 00:14

Sheran schreef:
Deze foto van mij en mijn paardje is van vandaag, ik ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Ze heeft kissing spines en vindt het moeilijk haar rug een beetje rond te maken. Met mijn houding ben ik niet zo blij, maar ik zit haar er geloof ik niet erg mee in de weg.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-O6BCYNGV.jpg

Fijn plaatje hoor! Mooie lengte in haar lijf! Paard lijkt zich er fijn bij te voelen. Lijkt mij een mooie houding om naar toe te werken voor een paard met kissing spines. Ik probeer mijn trainingen altijd zo te starten en te eindigen.

Het mag nog iets opwaartser, maar kan me voorstellen dat je je eerst richt op de lengte in de bovenlijn. Let wel op dat ze niet gaat hangen in je hand. Doet ze dat wel eens?

Je houding valt best mee hoor!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 00:56

Dank je wel! Ze heeft inderdaad snel de nieging om in de hand te gaan hangen, zodat ze niet meer op haar eigen benen loopt. Ik moet constant blijven opletten dat ik dat niet laat gebeuren. De laatste tijd gaat dat best lekker, ze wordt gedwongen op haar eigen benen te lopen en dat zie ik ook wel terug in haar houding :j
Nu kunnen we weer gaan opbouwen, ze heeft net weer een maand of 3 stilgestaan...

RenWaBl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 07:37

@Killyenn: bedankt voor je uitgebreide uitleg! Ik zal vragen of een vriendin van me wilt longeren op het paard, zodat ik dan aan mijn houding en zit kan werken. :)

Leetje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:39

[quote="shirleyp"]

Leetje1996, goed dat je met overgangen en tempowisselingen bezig ben! Ik vind da galopfoto niet zo verkeerd hoor, ze lijkt lekker onder je door te galopperen. Probeer wat beter rechtop te gaan zitten, zonder te blokkeren. De draffoto is wat neerwaarts. Ik had op dit moment graag gezien dat je haar wat voorwaartser laat gaan. Ik denk dat op die foto het tempo net te laag ligt voor een fijne draf. Succes!

[quote]

Dankje voor de tips!! Mijn lesgever zei ook al over die draf hetzelfde, ik ga ermee aan het werk!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:43

Hoe ik dat doe, Nombrado. Door heel veel overgangen te rijden en heel veel te schakelen. In het begin alleen in stap en draf. Maar later als de galop ook goed is, ook daarin.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:41

Sheran schreef:
Aan je zit werken is altijd goed :j. Dat zou ik zelf ook weer eens wat vaker moeten doen, maar ik rijd niet zo vaak meer. Soms heb je een balansprobleem zonder dat je het zelf door hebt, en ben je afhankelijker van beugels en teugels dan je zou willen :)

[ Afbeelding ]

1 van de mooiste die ik hier voorbij zie komen.
als je naar de beenzetting in draf kijkt, zie je dat het achterbeen het draag en stuwbeen is...heel goed.
neusje eruit
rug omhoog kàn niet....biomechanisch en is dus niet nodig met rijden.
als je dit paard nog sterker maakt in de achterhand , langzaam tempo leert draven en dragen, dan wil je niet weten hoe goed hij zijn lijf nog kan gebruiken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:42

FriesWytske schreef:
Hoe ik dat doe, Nombrado. Door heel veel overgangen te rijden en heel veel te schakelen. In het begin alleen in stap en draf. Maar later als de galop ook goed is, ook daarin.

ga eerst eens een heeeeeeeeeeeel langzaam tempo een tijdje draven en stappen.
overgangen komt later wel

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:53

even stipje voor mij. ben wel nieuwschierig!
ben zelf nog hard aan het werk, en ja k weet me fouten.
dit was gister avond

Afbeelding
Afbeelding

k weet, tenen niet naar buiten, rechterop gaan zitten en dus me schouder naar achter, meer op me billen, handen hoger en die buitenhand niet vergeten!!

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 10:55

nombrado schreef:
Sheran schreef:

[ Afbeelding ]

als je naar de beenzetting in draf kijkt, zie je dat het achterbeen het draag en stuwbeen is...heel goed.
neusje eruit
als je dit paard nog sterker maakt in de achterhand , langzaam tempo leert draven en dragen, dan wil je niet weten hoe goed hij zijn lijf nog kan gebruiken.

Nombrado hoe kan je zien dat het acterbeen het draag en stuwbeen is?
En hoort het paard dan niet in horizontaal evenwicht te lopen als ik naar de foto kijk zie ik een paard dat nog wel op de voorhand is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:04

R_ali_R schreef:
nombrado schreef:

neusje eruit

Nombrado hoe kan je zien dat het acterbeen het draag en stuwbeen is?
En hoort het paard dan niet in horizontaal evenwicht te lopen als ik naar de foto kijk zie ik een paard dat nog wel op de voorhand is.

Kijk naar de hoeken van de benen, daaraan kan je zien dat dit paard het achterbeen en voorbeen bijna gelijktijdig neerzet (2 tact in draf, en weinig meer te zien helaas in de huidige dressuur)
dat is dan dus meteen horizontaal evenwicht (alleen gebruik ik die term niet ;) )

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:06

Chanice92 schreef:
dit was gister avond

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

k weet, tenen niet naar buiten, rechterop gaan zitten en dus me schouder naar achter, meer op me billen, handen hoger en die buitenhand niet vergeten!!

ga een rijden met je teugels los (dus aan het gespje) en recht boven je paard zitten.
kruin is hoogste punt...
je bent teveel met de voorkant bezig , waardoor je zo gaat zitten. (en een te hoog tempo)
Ga eerst eens lekker zitten in een draf waarin het paard zijn rug loslaat/ontspant

oja, en binnenhand los ;) ...sturen en stelling vragen doe je met je zit...dus zal je eerst daaraan moeten werken voordat het paard ontspannen en los kan bewegen.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:08

Heeft iemand nog tips/commentaar voor mij? voel me overgeslagen :o

Ed_Pin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:18

nombrado schreef:
Chanice92 schreef:
dit was gister avond

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

ga een rijden met je teugels los (dus aan het gespje) en recht boven je paard zitten.
kruin is hoogste punt...
je bent teveel met de voorkant bezig , waardoor je zo gaat zitten. (en een te hoog tempo)
Ga eerst eens lekker zitten in een draf waarin het paard zijn rug loslaat/ontspant

oja, en binnenhand los ;) ...sturen en stelling vragen doe je met je zit...dus zal je eerst daaraan moeten werken voordat het paard ontspannen en los kan bewegen.

opzich vind ik het best grappig, dat je teveel bezg met de voorkant zegt.. op een foto zie je toch maar een moment opname, en krijg je eigenlijk een vertekend beeld als je het mij vraagt.
k doe namelijk niks met de voorkant, ze loopt zelf al snel zo met der hoofd naar beneden,
ze loopt niet een hoog tempo, ze loopt sneller als een gemiddeld paard, en strekt ze al snel als je gewoon normaal draaft.
en mijn zit is inderdaad beroerd, maar dat komt door mijn rug.. en mijn handen moet k meer gaan dragen,

maar bedankt voor het commentaar!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:26

Chanice92 schreef:
opzich vind ik het best grappig, dat je teveel bezg met de voorkant zegt.. op een foto zie je toch maar een moment opname, en krijg je eigenlijk een vertekend beeld als je het mij vraagt.
k doe namelijk niks met de voorkant, ze loopt zelf al snel zo met der hoofd naar beneden,
ze loopt niet een hoog tempo, ze loopt sneller als een gemiddeld paard, en strekt ze al snel als je gewoon normaal draaft.
en mijn zit is inderdaad beroerd, maar dat komt door mijn rug.. en mijn handen moet k meer gaan dragen,

maar bedankt voor het commentaar!

dat zie je duidelijk aan de manier waarop je zit op je paard.
momentopname of niet....het is er dus.
dat je zit beroerd is vanwege je rug kan ik niet over oordelen (een paard voelt alles van de ruiter, dus ook dat)
als je als ruiter alles maar als excuus neerzet om niet kritisch naar jezelf te hoeven kijken? (iets wat ik altijd en bijna dagelijks doe bij mijzelf met rijden) Waarom post je dan foto's? (oprechte vraag hoor!)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:28

love_shyboy schreef:
Dit zijn de meest recente foto's die ik heb, van ong een maandje geleden. Ik zou graag willen weten wat de punten zijn waar we aan moeten werken qua hals/hoofdhouding, zelf vind k dat het er steeds fijner uit gaat zien. (:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

En nog een filmpje van de galop, mijn eigen punt hier is dat zn neusje er nog iets meer uit mag.
http://www.youtube.com/watch?v=0CNrFRLGrKU&feature=plcp

geen makkelijke opgave met dit paard, die achter hoger is dan voor :o
Met dit paard zou ik juist in een extreem langzaam tempo gaan werken omdat ze dan leren te zakken in de achterhand en daar de spieren sterker maken.
ze loopt nu met haar hoofd te diep (achter de loodlijn) en niet mooi in 1 lijn aan de teugel.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:32

Nombrado, vraagje voor jou als je het niet erg vind :)
Serieuze interesse hoor, ik hoop echt dat je even de moeite wil nemen om het verder uit te leggen.

Je hebt het er al een paar keer over gehad dat je in een langzaam tempo werkt om je paard gedragen te krijgen en sterker te maken. Hoe moet ik dit zien, wat gebeurt er dan met het paard? Waarom gaat een paard vanachter zakken als ze langzaam gaan? Waarom worden ze dan niet gewoon lang en gaan ze kortere passen maken waarbij ze verder en verder op de voorhand vallen? Dat is namelijk wat ik zie gebeuren bij de mensen in mijn omgeving die niet 'durven te rijden' met name op de wat jongere paarden, maar ook zeker op oudere paarden die langere tijd zo gereden worden. Wat doe jij anders dat jouw paarden dan wel actief blijven?

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:34

nombrado schreef:
FriesWytske schreef:

ga eerst eens een heeeeeeeeeeeel langzaam tempo een tijdje draven en stappen.
overgangen komt later wel

Maar als je heel langzaam gaat stappen en draven maak je het voor het paard dan niet moeilijker en meteen zwaarder dan dat je eerst tempowisselingen rijd en naar het langzame toe werkt?