Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:mijn paard heeft geen ijzers onderPlus dat het misschien behoorlijk belastend is om een paard opeens recht te zetten voor alle pezen etc ?!
Splinter schreef:Moet er wel bijvermelden dat ze voordat ze op ijzers ging gelijke voeten had![]()
Als je nu nog een jong paard hebt zou ik het rigoureus aanpakken en omlaag zetteneventuele met osteo Etc erbij, nu kan je nog eea veranderen
TinePine schreef:Denk dat er goed gekeken moet worden naar de oorzaak van een scheve voet. Als er een lengteverschil in de benen is heeft rechtrichten misschien minder invloed, maar lijkt me dan zeker nodig voor het paard om de belasting zo veel als mogelijk gelijk te houden om erger te voorkomen.
Japeloup schreef:TinePine schreef:Denk dat er goed gekeken moet worden naar de oorzaak van een scheve voet. Als er een lengteverschil in de benen is heeft rechtrichten misschien minder invloed, maar lijkt me dan zeker nodig voor het paard om de belasting zo veel als mogelijk gelijk te houden om erger te voorkomen.
Dat ben ik met je eens, maar in het geval van mijn huidige merrie, laat ik de voeten toch nu echt met rust. De smid en ik zijn samen van mening dat in haar geval het beter is om haar niet te veel te corrigeren in de scheefstand in haar voeten. Dus ja je moet naar het hele paard kijken en dan in samenspraak met smid, behandelend arts/fysio/osteo en trainer kijken wat het best is.
jolanda20 schreef:mijn merrie heeft een grasvoet. Deze is steiler en smaller. waar ze overigens totaal geen problemen mee heeft.
.
pasdedeux schreef:Dat klopt je ziet bij ongelijke voeten altijd ongelijke bespiering. De vraag is wat was er eerder? Meestal toch de ongelijke voeten. Rechtrichten is iets waar iedereen mee bezig is als het goed is maar is echt lastiger met een paard met ongelijke voeten omdat de kant van de stijle voet het voor het paard in de overgang hals/1e rib al moeilijk maakt correct te buigen in de hals. Hoe krijg je toch meer gewicht op de stijle voet. Gebruik contrastelling.
Maris schreef:nou theoretisch zal rechtrichten wel helpen natuurlijk. want daardoor belasten ze b.v. beide voorhoeven evenveel en zal de hoge hiel meer naar beneden komen en de voorkeur voor 1 been naar voren om te grazen verdwijnen.
Maar kan je door 1 uurtje per dag rechtrichten idd zoveel bereiken dat de overige 23 uur je paard ook rechter en meer in balans loopt. dat weet ik niet.
Maris schreef:Is dat zo ? Dat de voorkeurshouding blijft ?
Japeloup schreef:Even iets wat er los van staat, maar wel verband houd met. Ik was laatst in de stad om nieuwe hardloopschoenen te kopen met mijn man. Had de winkel een scanner staan om zijn voeten te meten. Ze kijken dan of je wel optimaal op je voeten staat. Nou nee dus, heeft hij last van zijn lijf of voeten, nee. Verkoper liet hem voelen wat schoenen voor hem kunnen betekenen. Eerst schoenen zonder correctie voor zijn voetstand. Dat loopt oké zei m'n man. Toen de schoenen met correctie, hij voelde direct het verschil en loopt veel lekkerder op zijn nieuwe schoenen met die correctie er in. Waarom zou dat voor een paard dan niet goed zijn, om licht te corrigeren en voor ons mensen wel?