Rechtrichten als oplossing voor ongelijke voeten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:06

Oke ja het paard wat ik lease staat op ijzers dus een ander verhaal dan een paard wat niet op ijzers staat.
Ik volg het topic verder ook even ben heel benieuwd.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:29

Maris schreef:
mijn paard heeft geen ijzers onder ;) Plus dat het misschien behoorlijk belastend is om een paard opeens recht te zetten voor alle pezen etc ?!

Ligt eraan hoe hoog de hielen zijn, je kan ze verlagen, maar als ze binnen 2 weken weer even hoog zijn heb je het probleem niet verholpen, osteo, fysio etc met goede training kan uitkomst bieden, maar veel hoefsmeden gaan door met de stand zoals het is, vaak wordt het hierdoor erger

Mijn paard is van dit ( net Vd ijzers af)
Afbeelding

Naar dit gegaan ijzerloos goed bekappen en training
Afbeelding

Dit is niet in 1 keer gedaan maar in etappes ;)

Nou was ik er snel bij en is ze heel soepel dus met buiging had ik weinig problemen maar in de middendraf zag je dat lv korter was dan rv

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:47

dat is al een heel mooi verschil zeg!

mijn jonge paard heeft ook 2 verschillende voetjes waarvan de ene vrij stijl is, ik heb hem sinds dit voorjaar thuis en hij is nu een paar keer bekapt door mijn eigen hoefsmid en ik moet zeggen dat ik ook al wel ietsje verbetering begin te zien...
ben benieuwd hoe gelijk hij het kan krijgen...

Splinter

Re: Rechtrichten als oplossing voor ongelijke voeten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:59

Moet er wel bijvermelden dat ze voordat ze op ijzers ging gelijke voeten had ;)

Als je nu nog een jong paard hebt zou ik het rigoureus aanpakken en omlaag zetten :j eventuele met osteo Etc erbij, nu kan je nog eea veranderen ;)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:00

Ik ben nu een jaar bezig met rechtrichten aan de hand, en ik zie verandering in de vorm en het slijtingspatroon van de hoeven. Dit wordt iedere bekapbeurt opnieuw bevestigd door mijn hoefsmid.

Helaas ben ik vorig jaar niet begonnen met het nemen van foto's. Dus voor jullie een vergelijking maken kan ik helaas niet doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:02

Splinter schreef:
Moet er wel bijvermelden dat ze voordat ze op ijzers ging gelijke voeten had ;)

Als je nu nog een jong paard hebt zou ik het rigoureus aanpakken en omlaag zetten :j eventuele met osteo Etc erbij, nu kan je nog eea veranderen ;)

dat is wel bizar, hoe is dat enorme verschil ontstaan dan?
dan hoeft toch nog met op ijzers staan te maken te hebben?
mijn smid gaf juist aan dat het met een ijzertje eronder vaak nog beter te corrigeren is...

Omdat die van mij pas 2,5 is corrigeert hij heel voorzichtig beide voeten iets zodat ze meer gelijk groeien, dat kan omdat hij nog niet in het werk staan...

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:22

Ik weet zeker dat het met de ijzers te maken heeft gehad :j
Toen ik vroeg aan m'n smid wat eraan te doen zei hij : ja met ijzers kan je het corrigeren :?
Ja daar stond ze net een jaar op 8)7 in 1 jaar groeit de hoefcapsule uit dus het was compleet ' zijn ' hoef, ben toen ook overgestapt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:26

nou dat corrigeren is niet erg gelukt dan met die ijzers... :+

hopen dat je het nu in orde krijgt!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:31

Het is al in orde hoor foto's zijn uit 2010 :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:34

Als ik de hielen bij mijn paard zou willen verlagen moet ik ( of de bekapper ) flink in de zool snijden aan de achterzijde. een jaar of 6 geleden is dat wel geprobeerd, met bloed uit de hoeven als gevolg. Dus nu houd ik netjes de zoolhoogte aan om te verlagen en niet lager. Hielen zijn wel al lager hoor, maar nog steeds hoger als van zijn andere voorhoef.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:38

Maar is het bij alle paarden ook zo dat de schouder die bij de steile hoef hoort de minst ontwikkelde schouder is ? Mischien wel logisch, want paard zal dan met grazen zeer waarschijnlijk met andere been naar voren staan en die dus meer belasten en zo sterker maken !?!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 22:43

Als je echt in de "echte" zool moet snijden om de hielen te verlagen moet je het uiteraard niet doen, dan zou ik een osteo inschakelen en alleen trainen in rechtrichten :j
Dan zal je zien dat je de hoef langzaam kan verlagen ( meestal)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:16

Naar mijn mening heb je met ongelijke voeten te maken met 3 dingen:
Erfelijkheid, trauma en training.

Even wat voorbeelden uit eigen ervaring.

Mijn vorige merrie kreeg ik toen ze 13 was, had iets ongelijke voeten en met grazen een duidelijke voorkeurs voet. Toen ze 19 was ben ik anders gaan trainen. Haar gaan rechtrichten, dus het links en rechthandig maken van het paard. Ze stond altijd ook ongelijk op de poetsplaats, dus nooit 4kant. Maar na enige tijd (lees 2-3 jaar) ging ze steeds beter staan. Ze ging zelf 4kant staan op de poetsplaats. De hoefsmid deed haar al geruime tijd en die vond ook dat haar voeten gelijker werden. Als je een paard links en rechtshandig wilt maken (wat nooit compleet lukt imo) wordt hij bewuster en sterker in het lijf en zal zijn lijf gelijkmatiger gaan gebruiken, ook in vrijheid.

Mijn huidige merrie kreeg ik met scheve voeten en een scheefstaand in de schouders. Met trainen kreeg ik dit wel een heel eind beter, maar nooit echt. Tot we er achter kwamen waarom ze scheef stond. Ze heeft een oude breuk in de schoft en die staat aan 1 zijde behoorlijk scheef. Geen wonder dat haar ene schouder lager stond en dus ongelijke voeten heeft.

Op stal werd een veulen geboren, na enkele dagen/weken zagen we dat ze scheve voeten aan het ontwikkelen was. Dus de hoefsmid er bij gehaald. Die zei he das toeval, ik heb nog 2 veulens van de zelfde hengst met allemaal scheve voeten. De smid is met grote regelmaat geweest en nu ze 1,5 jaar is zie je nog iets ongelijke voeten, maar niet noemens waardig.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:39

Denk dat er goed gekeken moet worden naar de oorzaak van een scheve voet. Als er een lengteverschil in de benen is heeft rechtrichten misschien minder invloed, maar lijkt me dan zeker nodig voor het paard om de belasting zo veel als mogelijk gelijk te houden om erger te voorkomen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:44

TinePine schreef:
Denk dat er goed gekeken moet worden naar de oorzaak van een scheve voet. Als er een lengteverschil in de benen is heeft rechtrichten misschien minder invloed, maar lijkt me dan zeker nodig voor het paard om de belasting zo veel als mogelijk gelijk te houden om erger te voorkomen.

Dat ben ik met je eens, maar in het geval van mijn huidige merrie, laat ik de voeten toch nu echt met rust. De smid en ik zijn samen van mening dat in haar geval het beter is om haar niet te veel te corrigeren in de scheefstand in haar voeten. Dus ja je moet naar het hele paard kijken en dan in samenspraak met smid, behandelend arts/fysio/osteo en trainer kijken wat het best is.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:22

Japeloup schreef:
TinePine schreef:

Dat ben ik met je eens, maar in het geval van mijn huidige merrie, laat ik de voeten toch nu echt met rust. De smid en ik zijn samen van mening dat in haar geval het beter is om haar niet te veel te corrigeren in de scheefstand in haar voeten. Dus ja je moet naar het hele paard kijken en dan in samenspraak met smid, behandelend arts/fysio/osteo en trainer kijken wat het best is.

Voeten corrigeren heb ik ook mijn twijfels bij als het op latere leeftijd is. Wat ik wel beschrijf is het vanzelf veranderen van de voeten door een andere belasting. Daar is bij mij geen smid aan te pas geweest.
Mijn paardje heeft ook al zo lang als ik hem heb en misschien wel zijn hele leven (17) rechtsvoor een voet welke iets naar binnen staat gedraaid en iets stijler. Dat wil de smid ook niet corrigeren, maar ik moet dus met rijden wel zijn leningheid trainen en dat doe ik op de grond en erop. Ik merk duidelijk verschil. Ook aan het voetje. Het wordt iets minder, slijt beter/ rechter af. Alleen het naar binnen gedraaid zijn blijft. Dat zal de natuurlijke stand zijn.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 23:57

mijn merrie heeft een grasvoet. Deze is steiler en smaller. waar ze overigens totaal geen problemen mee heeft.
Ze is vorig jaar gaan schrapen en moest toen op ijzers zodat de voorkant (toom) weer kon groeien.
Nu een aantal maanden later zie ik duidelijk verschil. De smid kwam elke 6 weken nieuwe ijzers eronder slaan en liet haar ietsjes zakken van achteren.

Grof corrigeren, dus heel erg laten zakken doen we niet. Ze is nu bijna 6jaar. Helaas hebben de vorige eigenaren hierin te weinig gedaan. Mijn smid zegt dat helemaal gelijk niet zal lukken.
Omdat ze de laatste tijd elke keer de ijzers verloor ga ik het een periode zonder proberen.

Wel heb ik 2x per jaar een osteopaat om haar te behandelen. dit preventief.
Het is vooral belangrijk dat de knieën, kogels zoveel mogelijk op 1 lijn zitten. Dit ook om scheefheid te beperken.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:51

jolanda20 schreef:
mijn merrie heeft een grasvoet. Deze is steiler en smaller. waar ze overigens totaal geen problemen mee heeft.
.

Dat vraag ik me dus af, heeft een paard daar idd geen last van ?! Ik kan me zo voorstellen dat dit doorwerkt op de rest van het lichaam..... Ongelijke belasting is natuurlijk zowieso niet echt goed, en dat doen ze al doordat ze die graashoef hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:04

pasdedeux schreef:
Dat klopt je ziet bij ongelijke voeten altijd ongelijke bespiering. De vraag is wat was er eerder? Meestal toch de ongelijke voeten. Rechtrichten is iets waar iedereen mee bezig is als het goed is maar is echt lastiger met een paard met ongelijke voeten omdat de kant van de stijle voet het voor het paard in de overgang hals/1e rib al moeilijk maakt correct te buigen in de hals. Hoe krijg je toch meer gewicht op de stijle voet. Gebruik contrastelling.

Tja, dat is moeilijk. Het komt voor bij paarden die een voorkeurshouding hebben bijvoorbeeld bij het grazen. Dan zie je ze bijvoorbeeld met 1 voet naar voren staan. In dat geval (dat de ene hoef dus groter is dan de andere).
Maar het kan ook komen door een afwijking (in de vorm van de hoef, plat of bokhoef) of een beperking. Het enige dat je kunt doen is je smid vragen hem beslag te geven dat de beweging zoveel mogelijk ten goede komt.
Rechtrichten zal de vorm van de voet niet veranderen. Je kunt met rechtrichten/trainen wel zorgen voor een gelijke bespiering.

Edit: ik had het verhaal van vitalequine nog niet gelezen, maar zo denk ik er ook over.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:08

nou theoretisch zal rechtrichten wel helpen natuurlijk. want daardoor belasten ze b.v. beide voorhoeven evenveel en zal de hoge hiel meer naar beneden komen en de voorkeur voor 1 been naar voren om te grazen verdwijnen.
Maar kan je door 1 uurtje per dag rechtrichten idd zoveel bereiken dat de overige 23 uur je paard ook rechter en meer in balans loopt. dat weet ik niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:10

Maris schreef:
nou theoretisch zal rechtrichten wel helpen natuurlijk. want daardoor belasten ze b.v. beide voorhoeven evenveel en zal de hoge hiel meer naar beneden komen en de voorkeur voor 1 been naar voren om te grazen verdwijnen.
Maar kan je door 1 uurtje per dag rechtrichten idd zoveel bereiken dat de overige 23 uur je paard ook rechter en meer in balans loopt. dat weet ik niet.

De voorkeurshouding van een paard zal nooit verdwijnen. Net zoals een paard rechts of linksgebogen geboren is (en blijft). Door recht richten kun je hem wel gelijker bespierd krijgen en zo grotere problemen voorkomen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:12

Is dat zo ? Dat de voorkeurshouding blijft ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:25

Maris schreef:
Is dat zo ? Dat de voorkeurshouding blijft ?

Ja, voor zover ik weet wel. Net zoals het links of rechtsgebogen zijn. Heeft te maken met de houding waarin het veulen in de baarmoeder heeft gelegen.
Je kunt het recht trainen maar train je niet meer zal het paard altijd weer in zijn natuurlijke "scheefheid" terugkomen.
De hoeven worden in de veulentijd gevormd. In de drie jaar tijd dat een paard in zijn voorkeurshouding op de wei staat of - zoals Vitalequine al zei - ergens in heeft gestaan en heeft ontlast. Daar valt als hij ouder is nog maar weinig aan te veranderen.
Hooguit kan een smid verdere afwijkende stand veranderen, maar dat kan alleen maar bij jonge paarden en zelfs daar is nog discussie over.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:28

Ik denk dat het wel degelijk uitmaakt. Want als je aan het rechtrichten bent, ben je bezig om je paard links en rechts handiger te maken. Als je je zelf ook rechtricht dan maakt het niet uit of je met links of rechts je boterham smeert. Als je het goed doet, heb je geen duidelijke voorkeurs kant. Dit is niet in een paar weken klaar, daar zal je lange tijd mee bezig zijn.
Ik ben nu zelf aan een tijd bezig om links en rechts gelijker te worden, maar moet er wel aan blijven denken en aan werken. Zo is het met een paard ook naar mijn idee.

Nu snap ik ook niet zo goed, waarom je de voeten van je paard niet zou mogen corrigeren op latere leeftijd. En dan heb ik het over minimaal corrigeren. Als we naar onze eigen schoenen kijken zie je ook slijtage aan je schoenen. Maar als we nieuwe schoenen kopen, zijn die weer standaard en helpen ons om niet nog schever te gaan lopen. Zo zie ik het ook moet de voeten van een paard en de taak van de smid. Je paard helpen om niet nog schever te worden in zijn voeten en millimeter voor millimeter optimaler te gaan staan op zijn voeten en benen.

Even iets wat er los van staat, maar wel verband houd met. Ik was laatst in de stad om nieuwe hardloopschoenen te kopen met mijn man. Had de winkel een scanner staan om zijn voeten te meten. Ze kijken dan of je wel optimaal op je voeten staat. Nou nee dus, heeft hij last van zijn lijf of voeten, nee. Verkoper liet hem voelen wat schoenen voor hem kunnen betekenen. Eerst schoenen zonder correctie voor zijn voetstand. Dat loopt oké zei m'n man. Toen de schoenen met correctie, hij voelde direct het verschil en loopt veel lekkerder op zijn nieuwe schoenen met die correctie er in. Waarom zou dat voor een paard dan niet goed zijn, om licht te corrigeren en voor ons mensen wel?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:50

Japeloup schreef:
Even iets wat er los van staat, maar wel verband houd met. Ik was laatst in de stad om nieuwe hardloopschoenen te kopen met mijn man. Had de winkel een scanner staan om zijn voeten te meten. Ze kijken dan of je wel optimaal op je voeten staat. Nou nee dus, heeft hij last van zijn lijf of voeten, nee. Verkoper liet hem voelen wat schoenen voor hem kunnen betekenen. Eerst schoenen zonder correctie voor zijn voetstand. Dat loopt oké zei m'n man. Toen de schoenen met correctie, hij voelde direct het verschil en loopt veel lekkerder op zijn nieuwe schoenen met die correctie er in. Waarom zou dat voor een paard dan niet goed zijn, om licht te corrigeren en voor ons mensen wel?

Licht corrigeren is heel wat anders als de vorm van de voet proberen te veranderen. Ik heb ook eens een paard gehad met 1 "voorkeursvoet" waarbij de ene smid deze dus beperkte en zelfs terugbracht met beslag (denk maar aan een knellende schoen) terwijl de andere smid dat echt niet wilde doen. Paarden krijgen niks van een voorkeursvoet, hooguit speelt het nadelig mee bij verkoop omdat sommige mensen dit liever niet zien. Erger vind ik een combinatie van bok- en platte voet, waarbij een paard dus ook echt scheef staat. Zo'n paard zou ik dus ook nooit kopen.
Een goede smid die bij het beslaan goed naar de vorm van de voet kijkt is uitermate belangrijk. Een voet die qua vorm wat schuin wegloopt aan de zijkant (zie je vaak bij lange tenen) zal gemakkelijker een zijwaartse beweging maken waardoor het risico op artrose in het gewricht groter is. Een smid zou dan beslag kunnen geven dat hem zijwaarts wat meer ondersteuning geeft en een opzet waardoor hij gemakkelijker afrolt. Dus met afwijkende standen kan een smid qua correctie veel. Maar wil je bijvoorbeeld een voorkeursvoet in grootte beperken of zelfs terugbrengen dan geef je een ijzer dat de voet beperkt of zelfs beknelt. Daar ben ik niet voor en daar geef ik mijn smid gelijk in.