Losrijden: lang en laag of direct in de krul?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Re: Losrijden: lang en laag of direct in de krul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:00

@Willem47: het gaat me in dat voorbeeld niet om de oefening, maar om het gebruik van de spieren ;)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:44

Babootje schreef:
Miekemuis_ schreef:
Mijn 3 jarige BWP merrie is nogal heet, maar ik probeer haar toch minstens 5 minuten aan "lange" teugel te laten stappen voor ik ga draven. Dan draaf ik haar laag en rond, en daar is ze heel goed in. Ik richt haar niet op, het is een springpaard dus opgericht nagefelijk hoeft voor mij niet.
Ik rij ook een 10 jarige. Afstamming en ras onbekend, maar hij ziet eruit zoals een kleine fries met vlekken.
Die laat ik 5 minuten aan de lange teugel stappen, daarna ga ik aan de lange teugel draven. Ook 5 minuten langs elke kant. Hij is namelijk altijd stijf, maar na die 5 minuten is hij helemaal los en ga ik aan het werk. Hij loopt uit zichzelf opgericht, maar ik probeer hem ook wat lager in te stellen om zijn rug te ontspannen.

Andere paarden probeer ik ook laag en rond te rijden, ik ben ook een springruiter. Buiten het paard van mijn vriend. Dat is een echt dressuurpaard, en dan vind ik het ook leuk om hem zo te rijden, opgericht en hem al zijn "truukjes" laten doen (travers, renvers, ...)

Ik vind het altijd apart dat springruiters vinden dat die "truukjes" niet nodig zijn. Die "truukjes" zijn nu juist nodig om het paard zich gelijk te laten ontwikkelen (in de spieren). Een soepel lichaam en krachtige achterhand lijkt me juist ook voor een springpaard belangrijk.
We dressuren met ons paard (M1) en springen (B). De pony springt zelfs erg goed en door de dressuurbasis die hij heeft is hij gemakkelijk door het parcours te sturen. Hij changeert namelijk ook erg gemakkelijk. Ik denk dat die dressuurbasis juist erg belangrijk is bij het springen.

Die zijn toch ook niet nodig? met truukjes bedoel ik dan piaffe of een pirouette en die dingen. Een springpaard moet kunnen verzamelen en verruimen op een hulp van de zit, maar moet geen piaffe kunnen. Zo bedoel ik het meer. De dressuurbasis is super-mega-belangrijk, maar piaffe is imo geen basis meer.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:04

Miekemuis_ schreef:
Babootje schreef:
Ik vind het altijd apart dat springruiters vinden dat die "truukjes" niet nodig zijn. Die "truukjes" zijn nu juist nodig om het paard zich gelijk te laten ontwikkelen (in de spieren). Een soepel lichaam en krachtige achterhand lijkt me juist ook voor een springpaard belangrijk.
We dressuren met ons paard (M1) en springen (B). De pony springt zelfs erg goed en door de dressuurbasis die hij heeft is hij gemakkelijk door het parcours te sturen. Hij changeert namelijk ook erg gemakkelijk. Ik denk dat die dressuurbasis juist erg belangrijk is bij het springen.

Die zijn toch ook niet nodig? met truukjes bedoel ik dan piaffe of een pirouette en die dingen. Een springpaard moet kunnen verzamelen en verruimen op een hulp van de zit, maar moet geen piaffe kunnen. Zo bedoel ik het meer. De dressuurbasis is super-mega-belangrijk, maar piaffe is imo geen basis meer.

Ik ben ook niet van mening dat een springpaard een goede correcte pirouette enz. moet kunnen.
Máár, het paard moet wel zó getraind zijn, dat het wel mógelijk is er een 'pirouette' uit te halen.

Een paard dat goed aan de hulpen staat, alle hulpen begrijpt, lekker los in het lichaam is, goed in de bespiering zit, hoor je zo een (werk)pirouette te kunnen vragen hoor. Misschien geen 6je waard in een dressuurproef, maar wel goed op het achterbeen en buiging.

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:07

Kwpn
3 jaar
3 maand onder het zadel
momenteel zijn we aan het leren lang laag , dit doet ze erg goed ze wilt zelfs al in de krul maar dat vindt ik zelf te snel dus doen we lang laag :)

amberlaamers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:09

Ik heb een haflingertje van 5 jaar oud.
Meestal stap ik uitgebreid warm, dan even draven
en dan rijd ik haar naar beneden.
T blijft ook koudbloed, dus extra los rijden en extra uitstappen.

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:41

Met mijn BWP van 7 jaar begin ik eerst met instappen, figuren rijden etc. voordat ik naar de draf ga. dit herhaal ik in draf en ook in galop. Daarna begin ik pas met nagevelijkheid. Wel hou ik haar in het begin meteen al voorwaarts.

Gorgeous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 18:09

Ik begin altijd met een actieve voorwaartse stap laag en rond over de rug. Ik stap lang los altijd. Daarna ga ik draven en doe ik eigenlijk het zelfde als in de stap (veel voltes, lichtjes inbuigen beide kanten, tempo wisselingen) Zodra ik voel dat ze losser wordt en makkelijker gaat lopen pak ik haar op. Dit is de eerste paar rondjes vaak nog lichtrijden en lekker actief voorwaarts. ik vind dat je een paard de tijd moet geven om echt hoog in te komen :) Daarna galopeer ik. Dit doe ik altijd in oprichting, laag diep in voor de galop vind ik geen optie omdat een paard dan vaak de neiging heeft om op de voorhand te duiken en dat wil ik absoluut niet hebben :) na de galop stap ik even en pak ik haar echt op en doe ik wat oefeningentjes en vervolgens stap ik haar uit, dit doe ik ook redelijk lang, het uitstappen. Ook hier houd ik haar nog nagevelijk maar wel vrij (een soort halstrekken) en ook met uitstappen moet ze actief doorstappen :)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:19

Ik rijd nu verschilende paarden en bij elk paard is het bijna anders. De meesten zijn lang losstappen en los indraven en galoperen, maar heb er 1tje waarbij ik gwn losstap en daarna bijna letterlijk in de krul moet trekken anders kun je er niets uithalen. Dit paardje is 18jaar en is altijd zo gereden geweest. Ik heb al anders geprobeerd met hem maar zonder enig succes, dus doe het maar zo ( maar wel iets vriendelijker en ook altijd zonder hulpmiddel) om hem echt aan het werk te zetten en wat goeds uittekregen. Spijtige zaak maarja.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 10:06

Ik heb een 5-jarige KWPN merrie die ik meteen in de krul los rijd, anders als ik wil oppakken word ze gigantisch tegen de hand de rest van de tijd haha.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 00:26

Ik stap aan de lange teugel, dan draaf ik 10 min lang laag, pak ik een galopje mee en dan werk ik hem verder los door stelling en buiging te vragen.
Ook een beetje wijken etc, voltes vergroten en verkleinen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 10:21

Ik zeg eerlijk dat bij mijn paard de focus op de hoofd en halshouding ligt. Maar dat ligt ook aan mijn paard, daar zijn dit de aandachtspunten. NIet heel veel front, en dat moet je dus echt erin trainen.
Afhankelijk van het gevoel van de dag bepaal ik of er direct in de krul gereden wordt of dat langeteugelen even mag. Ook bepaal ik afhankelijk van gevoel of ik snel galop pak of eerst de hele training afwerk in draf en dan pas galoppeer. Of het half half doe.
IN stap ben ik vaak bezig met verruimen en opvangen. Momenteel gaat opvangen vaak tegen de hand en dat moet ik bij dit paard gewoon streng aanpakken, dat mag gewoon niet, ze probeert er graag onderuit te komen. Beter 1 of 2 keer streng zijn en dan het juiste resultaat dan 20 keer zoetsappig bezig zijn en nog geen resultaat. Ook met achterwaarts, altijd recht en absoluut 'in de krul'. Sta je hier iets van rug wegdrukken of tegen de hand komen toe, dan heb je er 2-3 trainingen later nog last van.
GAat het direct de eerste keer goed, dan herhaal ik het niet meer. Soms ben ik na 20 minuten klaar en heb ik alle oefeningen incl. wissels getraind. Soms zit ik 45 minuten op m'n paard. Nooit langer eigenlijk, behalve met buitenritten natuurlijk.
Ik rij ook veel buiten en dan ligt de nadruk op voorwaarts, voorwaarts en nog eens voorwaarts. Ik wil absoluut reactie hebben en hoe meer voorwaarts hoe beter. Daar profiteer ik in de bak dan weer van, scherpte, dat is heel belangrijk. Bij mijn paard is scherpte voor hoofd-halshouding het belangrijkste vanwege bouw. Maar doordat ik zo train is achterbeen ook gewoon scherp.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 17:40

Eerst instappen met losse teugel, dan met contact op de binnenhoefslag actief maken voor de hulpen. Vooral voorwaarts, schakelen en wat figuren. Na het galoperen pak ik ze meestal op. :j

Suzanne556

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 22:13

Ik stap altijd lang en laag in en uit. Als ze een beetje warm is en ik ook de andere kant op ben gegaan, pak ik haar steeds meer op.

Gribeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 04:43

Bij mij is het vooral belangrijk dat mijn paarden voorwaarts en ontspannen zijn voor ik aan mijn echte training start!!!
Dat is niet noodzakelijk met lange teugels..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:35

Elynkwpn schreef:
Kwpn
3 jaar
3 maand onder het zadel
momenteel zijn we aan het leren lang laag , dit doet ze erg goed ze wilt zelfs al in de krul maar dat vindt ik zelf te snel dus doen we lang laag :)

Kijk uit dat lang en laag niet uitmondt in lang en laag en op de voorhand.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:30

welsh cob.
18 jaar.
basisniveau.
we beginnen met lange teugel stap/draf/galop met overgangen, voltes enz.
daarna kan ik haar vrijwel meteen oppakken.

leanneboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:21

hallo, ik moet instructeur altijd lang laag losrijden ongeveer een halfuur lang en dan zo laag mogelijk ongeveer halsstrekken en als ik hem daarna oppak is die meteen heel los.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:25

Er tussen in. Ze moet wel weten waar ze moet lopen :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:45

Ik vind het kunnen afwisselen van hoofd- en halshouding ook erg belangrijk. In plaats van een half uur lang en laag tussendoor ook wat dieper of wat hoger etc.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:47

Cavalia schreef:
Ik heb een 5-jarige KWPN merrie die ik meteen in de krul los rijd, anders als ik wil oppakken word ze gigantisch tegen de hand de rest van de tijd haha.

En dan nooit lager ingesteld?

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:49

ik rijd mijn paard eerst 5 min in stap ronder en lager, dan in draf 5 min ronder en lager, dan ga ik weer stappen en pak ik hem wat meer op en pak ik wat oefeningen erbij als sb en travers en keertwendingen om hem wat soepeler te maken, en vervolgens ga ik verder in draf ook hetzelfde doen. Ik rijd heb bewust niet ronder en lager in galop in omdat dat een moeilijk punt is en hij dan helemaal uit elkaar valt, aand het eind van de training kan ik dit wel meepakken.. Tussen het rijden door wissel ik nog steeds regelmatig van hoger ingesteld naar wat lager, althans dat is waar we op trainen.
Het gaat hier om een 7 jarige fries die M2 loopt.

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:49

Geryon schreef:
Ik vind het kunnen afwisselen van hoofd- en halshouding ook erg belangrijk. In plaats van een half uur lang en laag tussendoor ook wat dieper of wat hoger etc.

helemaal mee eens, je moet ten alle tijden de halshouding kunnen wisselen..