Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:Miekemuis_ schreef:Mijn 3 jarige BWP merrie is nogal heet, maar ik probeer haar toch minstens 5 minuten aan "lange" teugel te laten stappen voor ik ga draven. Dan draaf ik haar laag en rond, en daar is ze heel goed in. Ik richt haar niet op, het is een springpaard dus opgericht nagefelijk hoeft voor mij niet.
Ik rij ook een 10 jarige. Afstamming en ras onbekend, maar hij ziet eruit zoals een kleine fries met vlekken.
Die laat ik 5 minuten aan de lange teugel stappen, daarna ga ik aan de lange teugel draven. Ook 5 minuten langs elke kant. Hij is namelijk altijd stijf, maar na die 5 minuten is hij helemaal los en ga ik aan het werk. Hij loopt uit zichzelf opgericht, maar ik probeer hem ook wat lager in te stellen om zijn rug te ontspannen.
Andere paarden probeer ik ook laag en rond te rijden, ik ben ook een springruiter. Buiten het paard van mijn vriend. Dat is een echt dressuurpaard, en dan vind ik het ook leuk om hem zo te rijden, opgericht en hem al zijn "truukjes" laten doen (travers, renvers, ...)
Ik vind het altijd apart dat springruiters vinden dat die "truukjes" niet nodig zijn. Die "truukjes" zijn nu juist nodig om het paard zich gelijk te laten ontwikkelen (in de spieren). Een soepel lichaam en krachtige achterhand lijkt me juist ook voor een springpaard belangrijk.
We dressuren met ons paard (M1) en springen (B). De pony springt zelfs erg goed en door de dressuurbasis die hij heeft is hij gemakkelijk door het parcours te sturen. Hij changeert namelijk ook erg gemakkelijk. Ik denk dat die dressuurbasis juist erg belangrijk is bij het springen.
Miekemuis_ schreef:Babootje schreef:Ik vind het altijd apart dat springruiters vinden dat die "truukjes" niet nodig zijn. Die "truukjes" zijn nu juist nodig om het paard zich gelijk te laten ontwikkelen (in de spieren). Een soepel lichaam en krachtige achterhand lijkt me juist ook voor een springpaard belangrijk.
We dressuren met ons paard (M1) en springen (B). De pony springt zelfs erg goed en door de dressuurbasis die hij heeft is hij gemakkelijk door het parcours te sturen. Hij changeert namelijk ook erg gemakkelijk. Ik denk dat die dressuurbasis juist erg belangrijk is bij het springen.
Die zijn toch ook niet nodig? met truukjes bedoel ik dan piaffe of een pirouette en die dingen. Een springpaard moet kunnen verzamelen en verruimen op een hulp van de zit, maar moet geen piaffe kunnen. Zo bedoel ik het meer. De dressuurbasis is super-mega-belangrijk, maar piaffe is imo geen basis meer.