"Moet" iedere ruiter kunnen springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 12:59

..............................
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 05-07-22 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaike1993

Re: "Moet" iedere ruiter kunnen springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:22

Dat lijkt mij ook het beste. Ze zijn nog veel te wispelturig.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:26

Ik vind persoonlijk dat iedere ruiter een beetje moet kunnen springen onder het mom van een onafhankelijke zit. Niet ieders hart ligt daar maar ik vind dat je toch een beetje balkjes moet kunnen draven en ong 35 cm kunnen springen...

Maaike1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:28

liekec schreef:
Ik vind persoonlijk dat iedere ruiter een beetje moet kunnen springen onder het mom van een onafhankelijke zit. Niet ieders hart ligt daar maar ik vind dat je toch een beetje balkjes moet kunnen draven en ong 35 cm kunnen springen...

35 cm klinkt voor mij wel als best wat, maar ik ben niet heel goed in schatten. Ik zat meer aan 20 cm te denken.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:35

Jeetje.. Wat veel lessen. Zou de kids minder laten lessen (2x per week lijkt mij meer dan zat?).
Ze zijn nog zo jong. Kunnen ze ook eens zelf wat rijden en tutten met de pony's en wellicht vakernmet vriendinnen spelen.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:37

Nou, zo generaliseren ... iedere ruiter moet springen:

Nee, ik zal dat bv niet gaan doen.
Heerlijk drafje, galopje vind ik mooi genoeg.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:41

ik vind 5 x per week lessen en een eigen pony redelijk verwend overkomen... en het lijkt me nu juist leuk om als 7 jarige ook een keer lekker los te kunnen rijden...
@maaike, ik ben dr zelf ook niet zo goed in maar volgens mij is 35 cm wel redelijk. Of 30 cm.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:49

Ik vind het wel belangrijk dat ze de van basis springen hebben.

over de 5 x per week lessen. Mijn dochter van 7 lest 1 x in de week en mag vrij rijden hoeveel ze wil(om de dag een kwartiertje)
Mijn dochter van 9 (hahah toevallig ) lest 2 x in de week en rijd daarnaast nog 4 x in de week vrij (een half uurtje) Maar mijn kids hebben dan ook geen prive lessen dus ik denk dat het wel een stuk minder insentief is.

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 13:52

....................................
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 05-07-22 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Maaike1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:24

El75 schreef:
liekec schreef:
ik vind 5 x per week lessen en een eigen pony redelijk verwend overkomen... en het lijkt me nu juist leuk om als 7 jarige ook een keer lekker los te kunnen rijden...
@maaike, ik ben dr zelf ook niet zo goed in maar volgens mij is 35 cm wel redelijk. Of 30 cm.

Waarom verwend? De meiden doen het erg graag en daar waar de ouders er geen kaas van hebben gegeten zal er door mensen die er wel verstand van hebben het geleerd moeten worden.
De dames rijden ook 2x per week vrij, dus het is niet enkel lessen. Echter, van zelf maar wat aanrommelen gaan ze het niet correct leren, maar dat is mijn mening.
3

Ik vind het ook niet verwend. De een heeft nou eenmaal het geld om dit te doen. Dan mag diegene het er ook aan uitgeven.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:30

Ik zeg ook niet dat je je geld daar niet aan uit moet geven, ik zeg alleen dat ik het verwend over vind komen. Of het zo is is een tweede.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:36

anneliesdj schreef:
Pff 7 en 9 jaar oud en dan 5x in de week priveles??
Ik zou het niet eens goed vinden dat ze zo fanatiek zijn, er moet ook nog tijd zijn om met vriendinnen wat te doen.

Dat doet me denken aan toen ik 12 jaar oud was en met het paard van m'n moeder M1 reed. Ik vond het allemaal machtig mooi. Toen werd ik bij de jury geroepen. Hij was hartstikke kwaad, dat zo'n jong meisje door haar ouders werd gedwongen om zo te presteren, ik hoorde nog bij de pony's te spelen. Ik werd op geen enkele manier gedwongen, ik wou het juist zelf graag. Juist super toch dat de kinderen zo fanatiek zijn?

Ik heb nooit gesprongen, en ik heb daar spijt van. Ik moest op school echter wel examen doen in springen. Ik heb toen heel snel wat springlesjes moeten nemen en ben geslaagd, maar gevoel voor springen, nee, dat heb ik niet. Dat vind ik erg jammer. Dus zolang ze er plezier in houdt, haar er zeker door mee laten gaan, het kan later alleen maar handig zijn.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 17:40

Of het nu verwend overkomt of niet doet er toch helemaal niet toe? Het lijkt me net een fantastische kinderdroom voor je kinderen TS! :D Ze willen het toch zelf?

En wat die bekkenproblemen betreft: zelf reed ik als kind minstens 6 uur per week (ook omdat ik het gewoon fantastisch leuk vond, er kwam helemaal geen enkele vorm van bemoeienis of 'dwang' aan te pas) en ik heb toch ook nooit enige fysieke last ofzo gehad. Niet dat dat telt als wetenschappelijk materiaal, maar ik dacht: ik deel het maar even :P

En hoe breder de basis die ze krijgen, hoe beter me dunkt! Elke les die ze meekrijgen hebben ze mooi gehad :)

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 19:02

5x in de week privéles.....waarom krijgen ze dat?

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 08:41

...........................................
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 05-07-22 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:16

ik zou gwn dan mijn kind zelf laten kiezen of hij of zij door wil gaan met springen
50cm dan vind ik dat je het springen al aardig onder de knie hebt.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 09:27

.....
Sorry, keileuk voor die kinderen maar stikverwend....
En ik vraag me af of die instrukteur dat ook zegt tegen mensen die het wat minder breed hebben?
Waarschijnlijk alleen degene die ze een lekker schuldgevoel aan kan praten en die het geld ervoor heeft.

Ik zou mezelf ( zelfs als ik het geld ervoor had ) eens heel hard achter de oren krabben.
Me afvragen, wil ik dit werkelijk? heb ik me niet gewoon een oor aan laten naaien?
Hoe lossen andere mensen dit op?

Maar ook, is dit de les die ik mijn kinderen wil meegeven?

Ik weet natuurlijk niet welke afspraken je hebt met je kinderen maar binnen Reiki hebben we het over energie uitwisseling, dus dat het geven en nemen klopt.
Als ik kinderen Reiki leer, vraag ik de ouders - als die de 150 euro betalen - of ze een gepaste opdracht willen verzinnen, die dat waard is, dus dat het kind iets doet voor het geld.
Ik kan me voorstellen dat ze de auto 1x per week helemaal wassen en zuigen, de keuken poetsen, 2 uur per dag huiswerk maken etc....
Een moeder heeft met haar kind afgesproken om 3 weken zonder zeuren naar bed te gaan, nu zijn ze allemaal blij, dat gezeur kostte erg veel energie.

Lautje138

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:28

Toen ik die leefteid had ( 10) met eigen pony heb ik het ook lekker op mijn eigen houtje gered. Kreeg 1 keer per week les waar mijn moeder bij aanwezig was. ( zij had ook geen verstand van paarden en paardrijden) en doordat mijn moeder altijd oplette kon zij mij wat begeleiden tijdens het rijden wanneer ik geen les had. En anders lekker aanmodderen.
Ik heb pas leren springen toen ik 3 jaar reed. Het is geen must, maar wat sommigen hier ook zeggen, de zit en balans gaat er wel op vooruit!

987ZYX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 13:49

........................................
Laatst bijgewerkt door 987ZYX op 05-07-22 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:58

Ik zie er het probleem ook niet zo van. Idd bij een selectie van een willekeurige sportclub worden kinderen van die leeftijd ook dagelijks getraind en.zullen ze nooit alleen bezig zijn, omdat ze daarbij zichzelf de verkeerde dingen aan kunnen leren.
Maar bij het paardrijden, waarbij je niet alleen jezelf het verkeerde aan kunt leren, maar ook je dier kunt verpesten, word het bijna als een taboe gezien dat deze kinderen dagelijks daarin begeleid worden.

Ik werd als kind ook dagelijks begeleid, maar in mijn geval konden mijn ouders dat. Om echt goed te leren rijden is zoiets wel heel voornaam, zolang ze er zelf maar plezier in houden.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:11

Wat heerlijk voor je dochters dat jullie ze de mogelijkheid geven om zo verderop te komen! De mensen die het hebben over 'verwende' dochters zouden denk ik maar wat graag zelf zulke ouders hebben gehad (inclusief ik).

Ik denk dat sommigen het fanatieke misschien wat minder zouden willen zien. Veel mensen willen echt presteren in de paardensport en daar is niets mis mee. Aan de andere kant is de kans vrij groot dat kinderen een 'overdosis' pony krijgen en er op een gegeven moment helemaal mee stoppen. Vooral omdat ze veel lessen en dan wel echt hun best moeten doen kan dat best snel gaan.

Het verschil tussen fanatiek turnen, voetballen en hockeyen en paardrijden is dat rijden meer een 'way of life' dan een sport is. Voor de mensen op bokt in ieder geval grotendeels wel. Jullie staan er meer in als 'sportmensen' en daar komt waarschijnlijk ook het fanatieke trainen vandaan.

Je zegt ook dat kinderen van 'aanklooien' niet zo veel leren, aangezien ze dan niet gericht ergens aan werken. Ook dat is weer een verschil met 'gewone' sporten. Júist van dat aanklooien leren kinderen onwijs veel. Namelijk dat het niet alleen draait om trainen, wedstrijden en prestaties, maar dat het erom gaat dat je het leuk hebt met je pony.

Aanklooien klinkt negatief. Maar leren longeren, tuig poetsen, vlechten, zonder zadel tikkertje spelen op de pony en schrikparcoursen maken zijn dingen waar kinderen onwijs veel van leren (balans, lenigheid, zien hoe een pony loopt en zich gedraagd) en waardoor ze er waarschijnlijk veel meer 'lol' houden in het rijden en daar ook weer profijt van hebben.

5x In de week les is hartstikke goed, maar ik denk dat de vooruitgang net zo snel, zo niet sneller zou gaan als er 2/3 keer van gemaakt wordt. Dressuur en/of springen maakt dan niet zoveel uit, aangezien er (neem ik aan) in de basisspringlessen ook veel dressuur wordt meegepakt. Wat de springinstructeur echter zegt over het 2x in de week springen omdat je anders weer overnieuw kunt beginnen vind ik wel een beetje flauwekul. 1x in de week springen is meer dan genoeg, behalve natuurlijk als je zelf meer wil.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:17

Ik kreeg ook 3 keer per week les toen ik 9 was, en ging na een jaar priveles 2 keer per week in de groepsles bij de plaatselijke ponyclub.
Ik vind het juist een heel bewuste keuze van de ouders om het ze goed aan te leren en niet zomaar wat te gaan rommelen. :)

Wat betreft het springen vind ik het heel belangrijk dat kinderen ook een sprongetje kunnen maken. Vaak zijn de springertjes toch wat minder angstig dan kinderen die enkel dressuur rijden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 14:25

El75 schreef:
Het is mij niet helemaal duidelijk waarom mijn meiden verwend zouden zijn. Zou het anders zijn indien ze bijv. op turnen zaten en in een selectie zaten waardoor ze 5x in de week zouden trainen? Zouden ze dan ook verwend zijn of dan niet omdat je een jaarlijkse contributie betaald? Ik zie het verschil namelijk niet. Of wij nu 40, 60, 80 of 100 euro per les willen betalen dat beslissen wij en niet de kinderen. Zij hoeven dan ook niet een tegenprestatie wat dat betreft te leveren. Het enige wat ik wel wil is dat wanneer ze les hebben ze ook echt hun best doen. Een beetje rondstappen of crossen met de pony dat doe je maar heerlijk wanneer je vrij gaat rijden, maar wanneer je lest dan zet je je ook voor 100% in. Wij vinden dat het belangrijk is dat de meiden op de juiste manier leren rijden en hebben daarom gekeken wat in onze ogen de beste manier was.

Ze zitten niet in een selectie, het zijn beginners (tenminste dat maak ik op uit jou woorden) rijden geen wedstrijden.
Dat je wilt dat je kids goed leren rijden en omgaan met pony's is helemaal niets mis mee.
Maar niet alles hoeft mi onder het toeziend oog van een lesgever te gebeuren.
Dat een lesgever zegt dat ze minstens 2 X per week les moeten hebben in het springen, vind ik complete onzin. En is denk ik meer de ervaring die ik dan heb.
Bixie wedstrijden zijn een leuk startpunt om te kijken of hetgeen ze leren ook in praktijk toegepast kan worden.

Welk nivo hebben de pony's gelopen?

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 09:59

El75 schreef:
NynckeL schreef:
.....
Sorry, keileuk voor die kinderen maar stikverwend....
En ik vraag me af of die instrukteur dat ook zegt tegen mensen die het wat minder breed hebben?
Waarschijnlijk alleen degene die ze een lekker schuldgevoel aan kan praten en die het geld ervoor heeft.

Ik zou mezelf ( zelfs als ik het geld ervoor had ) eens heel hard achter de oren krabben.
Me afvragen, wil ik dit werkelijk? heb ik me niet gewoon een oor aan laten naaien?
Hoe lossen andere mensen dit op?

Maar ook, is dit de les die ik mijn kinderen wil meegeven?

Ik weet natuurlijk niet welke afspraken je hebt met je kinderen maar binnen Reiki hebben we het over energie uitwisseling, dus dat het geven en nemen klopt.
Als ik kinderen Reiki leer, vraag ik de ouders - als die de 150 euro betalen - of ze een gepaste opdracht willen verzinnen, die dat waard is, dus dat het kind iets doet voor het geld.
Ik kan me voorstellen dat ze de auto 1x per week helemaal wassen en zuigen, de keuken poetsen, 2 uur per dag huiswerk maken etc....
Een moeder heeft met haar kind afgesproken om 3 weken zonder zeuren naar bed te gaan, nu zijn ze allemaal blij, dat gezeur kostte erg veel energie.

Het is mij niet helemaal duidelijk waarom mijn meiden verwend zouden zijn. Zou het anders zijn indien ze bijv. op turnen zaten en in een selectie zaten waardoor ze 5x in de week zouden trainen? Zouden ze dan ook verwend zijn of dan niet omdat je een jaarlijkse contributie betaald? Ik zie het verschil namelijk niet. Of wij nu 40, 60, 80 of 100 euro per les willen betalen dat beslissen wij en niet de kinderen. Zij hoeven dan ook niet een tegenprestatie wat dat betreft te leveren. Het enige wat ik wel wil is dat wanneer ze les hebben ze ook echt hun best doen. Een beetje rondstappen of crossen met de pony dat doe je maar heerlijk wanneer je vrij gaat rijden, maar wanneer je lest dan zet je je ook voor 100% in. Wij vinden dat het belangrijk is dat de meiden op de juiste manier leren rijden en hebben daarom gekeken wat in onze ogen de beste manier was.

Het gaat niet om hoe vaak ze per week trainen, ik ben persoonlijk geen voorstander van dat hele fanatieke trainen, maar een ander zou mijn manieren weer geen goed idee vinden.

De rede waarom ik het stikverwend vind, is 5x per week privé-les, zonder tegenprestatie.

Vanaf een jaar of 7, zou ik bij zulke dingen, een passende tegenprestatie vragen.
Zodat kinderen leren dat je niet zomaar alles kunt krijgen....maar vooral ook dat het erg leuk is om iets te doen voor datgene wat je heel graag wil.
Ik zou dus bv zeggen, je zorgt dat je allemaal hele goede punten op school haalt, gemiddelde moet gelijk blijven of omhoog. En je daar ook aan houden, als het achteruitgaat, de lessen stoppen, eerst schoolprestaties op peil.
Of dingen die niet lekker lopen thuis: eerst zorgen dat je je schoenen en jas opruimt, je kamer opgeruimd is etc....
Ik noem maar wat voorbeelden.

Peppertree, ik zou niet weten waarom ik jaloers zou moeten zijn.
Ik vind het super dat die kinderen dat kunnen en gun ze het van harte, alleen zou ik er iets aan vast plakken.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 10:07

Nou....Als kinderen een sport willen beoefenen en ze mogen dat van hun ouders zie ik niet helemaal in waarom ze daar een tegenprestatie voor zouden moeten leveren.

Als kinderen graag op voetballen willen hoeven ze daarvoor toch ook geen klusjes te gaan doen? Misschien moeten ze wel klusjes doen, maar staat dat los van de sport.

Toen ik het had over jaloezie had ik het niet direct over een persoon. Ik proefde alleen in sommige reacties wat afgunst.