Met krukje opstappen beter voor paard rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Met krukje opstappen beter voor paard rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:16

ah...het houten Ikea krukje....brings back memories :)
Helaas is het arme ding een verschrikkelijke dood gestorven tijdens een speelpartijtje met een verder niet bij naam te noemen paard ;)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:26

Tijd terug heeft er in een uitgave van Bit of Hoefslag ook een heel artikel gestaan over de krachten die tijdens het opstappen op eenzijdig op de rug van het paard komen. Daarin stond ook dat het 'recht leggen' van je zadel na het opstappen ook heel slecht is. Sommige mensen doen dat, die stappen op en hangen dan even in 1 beugel om de boel weer recht te trekken. Dat is dus ook geen fijne belasting voor de wervelkolom van je paard.
Een krukje voorkomt veel van die piekbelasting op het paard, maar je kunt ook iemand vragen even tegen te hangen, bijvoorbeeld als je paard niet naast een krukje wil/kan stilstaan.

Ik rijd op een manege (als ik rij) en ivm eigen rugproblemen en flink krachtsverlies in voornamelijk mijn linkerbeen stap ik altijd op met een krukje. Er zijn maar een paar paarden die het krukje echt eng vinden, en daardoor voor mij niet geschikt zijn. De andere paarden blijven eigenlijk altijd wel staan als iemand ze vasthoudt en er zijn er een paar die ook in hun eentje prima snappen wat de bedoeling is.
Helaas zijn mijn klachten nu zo heftig dat ik maar op 2 paarden kan rijden omdat hun gangen vlak zijn, maar ook op de kleinste van de 2 zet ik er gewoon een krukje naast. (Of eigenlijk doet iemand anders dat voor me, want ik mag zelfs het krukje niet tillen momenteel. :\ )

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:34

Met krukje is niet alleen goed voor zadel en paardenrug maar ook voor je eigen rug.Het is mij zelfs opgedragen door de othopedisch chirurg.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:52

Als het mogelijk is altijd met een krukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:54

HippoLogic schreef:
Narnia schreef:
Ook ik stap op met een krukje en sinds kort ben ik begonnen met ook rechts op te stappen...weet iemand hier waarom we standaard rechts op stappen!?

Ik meen dat dit uit de cavalerie historie afkomstig is. ALs je je zwaard links draagt (zodat je hem met je rechterhand gemakkelijk kunt pakken) stijg je het gemakkelijkst links op, dan kom je niet in de knel met je zwaard dat voor je hangt.

+:)+ :j

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:57

Toen ik mijn pony (haflinger) nog had, vond ik met een krukje opstappen altijd iets voor stijve en/of dikke mensen.

Nu ik mijn huidige paard heb (die zo'n 20 cm groter is), ben ik daar anders over gaan denken :)) Ik merk dat het voor hem prettiger is als ik met een krukje opstap, ik hang veel minder aan één kant en zit er sneller op. Voor mezelf is het ook gewoon een stuk makkelijker, en mocht hij niet helemaal goed anagesingelt zijn, dan hangt het zadel ook niet meteen op zijn buik.

Suzanne556

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:01

Ik stap ook altijd op met een krukje, alleen als het niet kan, stap ik de ene keer links op en de andere keer rechts :)

Zil

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:50

Het is naar mijn idee veel beter voor de rug om met krukje op te stappen. Ik probeer het ook altijd te doen, anders via muurtje of ander opstapje...
Ik heb eigenlijk geen verdere keus, want ik haal het niet eens door mijn vreselijk nie-lenig-zijn-nie.... :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:53

Waratje schreef:
In Groot Brittanie is het zelfs al vele jaren verplicht bij alle stallen om via een opstapje op te stappen. Ze hebben daar vaak een speciaal muurtje of zoiets voor.

True. :)
Ik heb in GB gewerkt en ik wist dat dus niet en ow ow... ik kreeg op mn falie... :oo
Daar vinden ze het echt not done om geen muurtje / krukje te gebruiken. Overal waar ik kwam sprong men eerst op de muur of op het hek en dan op het paard.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:56

Grappig dat het dus helemaal nergens op slaat dat traditioneel op alle maneges nog rechts op word gestapt.

Daardoor kan ik dus gewoon niet links opstappen :')

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:56

Zil schreef:
Het is naar mijn idee veel beter voor de rug om met krukje op te stappen. Ik probeer het ook altijd te doen, anders via muurtje of ander opstapje...
Ik heb eigenlijk geen verdere keus, want ik haal het niet eens door mijn vreselijk nie-lenig-zijn-nie.... :D

Hier hetzelfde :Y)

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 19:59

Gisteren een keer geprobeerd zonder krukje op te stappen omdat mijn paard steeds wegstapte. Ik kreeg met veel pijn en moeite mijn voet in de beugel, maar omhoog hijsen ging niet. Dus toen maar paard met de neus in de hoek gezet, met krukje heeel snel opgestegen en de illusie dat ik uberhaupt leni genoeg ben om zonder kruk op te stappen, in de kast geschoven haha

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:03

D'r is iets met krukjes waardoor ik altijd een beetje in de knoop zit met hoe ik nou precies op moet stappen. Ik vind ze eng, te klein, staan nooit precies daar waar ik blijkbaar mijn voet wil zetten, en je moet nog steeds die dubbele opstap maken, die als je 'm verkeerd doet zo'n scheve belasting geeft. (Eerst afzetten met rechts, dan doorduwen met je linkervoet in de beugel, als je links opstapt.)

Nog fijner vind ik daarom de opstap waar je helemaal de beugel niet nodig hebt, maar je gewoon rechtstreeks je been over het paard heen doet. Nog veel zachter en makkelijker, en ook geschikt als je zonder zadel wilt en toch niet zo handig bent in de opsprong. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:13

NeverGiveUp schreef:
Grappig dat het dus helemaal nergens op slaat dat traditioneel op alle maneges nog rechts op word gestapt.

Daardoor kan ik dus gewoon niet links opstappen :')

Links bedoel je. ;)
Ach, het levert ook wat orde op in de bak bij het op- en afstappen. :+

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:42

Ik stap al jaren met een krukje op zowel bij een pony als een paard. Kan mij niet eens meer herinneren wanneer ik zonder ben opgestapt. Het is beter voor het paard zijn rug en het zadel, Daarnaast ook gelijk een stukje opvoeding.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:15

Supervixen schreef:
Ik ben wel benieuwd naar bewijzen dat opstappen zonder krukje niet goed is voor de rug van je paard. Zijn er onderzoeken naar gedaan? Dat het niet goed is voor je zadel op den duur kan ik me nog iets bij voorstellen.

Als je aan één kant gaat hangen trek je je zadel op de wervels en trek je daar dus spieren overheen... Ik hoef je niet te vertellen dat dat best zeer kan doen.. Buiten dat trek je de boom van je zadel krom als je dat vaak genoeg doet

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:18

Ik stap bij mijn grote fries altijd met trappetje op, bij mn 1.56 paardje bijna nooit. maar dat ga ik toch wel weer doen.
Ik ben ook van mening dat het beter voor je paard en zadel is.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:22

Niet alleen beter voor de rug van je paard, ook voor mijn eigen rug. :=
M'n paard is tegen de 1.70 en ik ben zelf 1.54 en niet de lenigheid zelfe :+

Als ik met krukje opstijg, staat mijn paard altijd netjes stil.
Als ik zonder opstijg (als het me al lukt) loopt ze weg als ik er nog half naast hang en hangt het zadel ook scheef.
Dus voor mij niet zonder krukje

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:05

met krukje is voor jezelf ook veel fijner omdat je dan niet zo'n eind omhoog hoeft :P

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:07

Voor mij nooit zonder krukje, mede omdat ik dan heel erg last van mn knie/rug krijg, maar ook voor de pony en het zadel.
Ik kom er wel op zonder krukje (met veel moeite :') ) maar liever dus niet als het even kan.
En soms vergeet ik krukje wel eens en dan vraag ik gewoon of mn moeder bijv me even een duwtje bovenbeen kan geven. Niet te hard want heb ook wel eens meegemaakt dat ik er aan de andere kant weer af lag... :')

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:10

Als ik op wandeling moet afstappen (vooral in de winter ivm ijsplekken ed) en dan opnieuw opstappen... Mijn god, als ik dat zou filmen zou ik mij doodschamen :') Ik heb dan nog maar een pony van 1m55 :=

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:15

Ik stap al jarenlang de ene keer rechts en dan weer links op. Eerste paar keer is heel lastig, omdat je links opstijgen gewend bent :+
Wel met een krukje, voor lessen op andere locatie en cc heb ik zo'n opklapkrukkie, maar die zijn levensgevaarlijk :oo Dan stap ik vaak via de trailer op :Y)

Deed het vroeger trouwens nooit, stapte altijd vanaf de grond aan de linkerzijde op, totdat de zadelmaker mijn zadel uit elkaar haalde en mij een scheefgetrokken boom liet zien :oo

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:19

Ik stap al jaren met krukje op,het is niet alleen beter voor het paard maar ook voor je eigen bekken..

Laatst ging ik echt enorm af :o Bij buitenzinnig hebben ze een opstaphulp zodat je met je barebackpad of zonder zadel op je paard kan komen zonder krukje,waarbij de druk ook niet op de rug komt zoals met opstijgen met beugels..Ze waren bij mij om wat zadels te passen en heb toen geprobeerd met dat ding op mijn paard te komen,nou ik kon er dus echt niet opkomen..Ben echt zo stijf wat dat betreft en stond gigantisch voor ... Met mijn gestuntel :D

123demio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:02

Dat is beter voor de rug van joun pony of paard.
Dus blijf goed oefenen, dan lukt dat opstappen met krukje vast beter! ; )

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 10:04

Ik stap niet met krukje op, maar met -- hangen --
Zodra ik opstap, dat er iemand een de andere kant ook op de beugel leunt, zo voorkom je dat het zadel glijd, en dat het evenwicht aan beide kanten is..
Krukje is zekerbeter voor zijn rug!