Helaas is het arme ding een verschrikkelijke dood gestorven tijdens een speelpartijtje met een verder niet bij naam te noemen paard
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) HippoLogic schreef:Narnia schreef:Ook ik stap op met een krukje en sinds kort ben ik begonnen met ook rechts op te stappen...weet iemand hier waarom we standaard rechts op stappen!?
Ik meen dat dit uit de cavalerie historie afkomstig is. ALs je je zwaard links draagt (zodat je hem met je rechterhand gemakkelijk kunt pakken) stijg je het gemakkelijkst links op, dan kom je niet in de knel met je zwaard dat voor je hangt.
Ik merk dat het voor hem prettiger is als ik met een krukje opstap, ik hang veel minder aan één kant en zit er sneller op. Voor mezelf is het ook gewoon een stuk makkelijker, en mocht hij niet helemaal goed anagesingelt zijn, dan hangt het zadel ook niet meteen op zijn buik. Waratje schreef:In Groot Brittanie is het zelfs al vele jaren verplicht bij alle stallen om via een opstapje op te stappen. Ze hebben daar vaak een speciaal muurtje of zoiets voor.

Supervixen schreef:Ik ben wel benieuwd naar bewijzen dat opstappen zonder krukje niet goed is voor de rug van je paard. Zijn er onderzoeken naar gedaan? Dat het niet goed is voor je zadel op den duur kan ik me nog iets bij voorstellen.
) maar liever dus niet als het even kan.
Ik heb dan nog maar een pony van 1m55

Dan stap ik vaak via de trailer op 
Bij buitenzinnig hebben ze een opstaphulp zodat je met je barebackpad of zonder zadel op je paard kan komen zonder krukje,waarbij de druk ook niet op de rug komt zoals met opstijgen met beugels..Ze waren bij mij om wat zadels te passen en heb toen geprobeerd met dat ding op mijn paard te komen,nou ik kon er dus echt niet opkomen..Ben echt zo stijf wat dat betreft en stond gigantisch voor ... Met mijn gestuntel