Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
terpentijn schreef:Ook heel bijzonder dat @Sombra van mij weet wat ik met mijn paarden doe. En HOE ik het doe. Ik ben dus nu ook volgens @Sombra: "een typisch voorbeeld van.. etc." (citaat van Sombra)
Ik ken @Sombra niet en die mij ook niet.
Heel apart.
Anoeska schreef:Mooi gezegd Anoeska!Heel specifiek wat me ergert: Jij zegt "de ander heeft het niet begrepen" daarmee geef je aan dat het allemaal aan de ander ligt. Als je bedoelt dat wat je wil zeggen niet goed over komt, open dan met "ik kan het allemaal niet duidelijk genoeg uitleggen". Dan hou je het wat meer bij jezelf.
aerdenhout1 schreef:Alleen al omdat meneer stierenvechter is geweest, zou ik afhaken!!
Dat alleen al is natuurlijk niet eerlijk tegenover zowel de stier als het paard!
: hij zal niet voor niets gestopt zijn en alles je ergens leert zitten, paard beheersen en de kans krijgt om heeeeeeeeele goed ( en dure) paarden te rijden is het daar wel. loriene schreef:Nou nou Sombra....in de dressuur ben je nooit compleet.
Er is altijd een verbeterpunt,vanochtend na de les sprak ik even met de instructeur van onze dochter,deze zei: ze is op de goede weg,nu kan ze de puntjes op de i zetten.
loriene schreef:Heb het filmpje even bekeken ElCid.
Kan het mis hebben maar in het midden van het filmpje mis ik volgens mij een stukje.
Volgens mij moest het paard in het midden ergens overheen lopen en ineens issie ergens anders.
Wel mooi om naar te zien maar een trainingsclinic.....nee.
? terpentijn schreef:Ook heel bijzonder dat @Sombra van mij weet wat ik met mijn paarden doe. En HOE ik het doe. Ik ben dus nu ook volgens @Sombra: "een typisch voorbeeld van.. etc." (citaat van Sombra)
Ik ken @Sombra niet en die mij ook niet.
Heel apart.
nee dan komen we ver 
terpentijn schreef:@Sombra, jij bent echt wel het schoolvoorbeeld van .
KasparovX schreef:Prachtig voorbeeld, Sombra. Ik heb er eigenlijk niets aan toe te voegen, je posts spreken voor zich. Inhoudelijk over dressuur ben ik het niet eens met je oneens, dat is het mooie, maar het gaat om de manier waarop het gebracht wordt.
Draai het nou eens om, als iemand dit verhaal tegen jou zou houden over een andere methode (inclusief “ik heb 60 jaar ervaring en gezien dat het bij alle paarden werkt”) zou jij je mening dan veranderen?
Het blijven maar woorden. Het zou toch beter werken als iemand zelf iets fantastisch moois laat zien zodat al die “onwetenden” aan jou gaan vragen: Hoe doe je dat? Dan komt je informatie pas echt over.
En nog een kleine kanttekening, ik verwijt “de klassiekers” niets, ik verwijt bepaalde bokkers iets. Van de genuanceerdere klassiekers hoor je helaas minder.
janouk schreef:@sombra
heb je ooit aan het paard gevraagd of hij/zij wel beter wil leren bewegen of hij/zij wel dressuurmatig getraind wil worden? Je zegt dat de training nooit correct is, maar dat perfectie nagestreefd moet worden. Door wie? Door de ruiter.
Misschien is je paard wel veel gelukkiger als hij crossend over de hei, volledig uitelkaar gevallen, op de voorhand loopt. Misschien wil hij/zij wel helemaal niet prachtig perfect dressuur matig getraind worden, maar bevalt de manier waarop veel recreatie ruiters hier op bokt met hun paarden omgaan het paard wel veel beter, niet gehinderd door enige vorm van kennis/boeken/training etc. Op een manier die jij zo verafschuwt blijkbaar.
maar ze zijn nog gelukkiger als hun lichaam fijn aanvoelt als ze lekker in de wei staan. Peppertree schreef:Wel een grappige ontwikkeling dat een topic over een nare bijsmaak zich razendsnel ontwikkeld tot een topic dat per direct bij iedereen voor een nare smaak zorgt.
Voornamelijk ook dat niemand zich er verantwoordelijk voor voelt aangezien zij gelijk hebben en de rest niet. Heel vermakelijk. Van een afstandje.
Sombra schreef:Ik zeg nergens dat mensen die hun paard niet Dressuurmatig trainen dat hun paarden niet gelukkig zijn. Mensen die hun paard kopen om lekker mee buiten te rijden dat is prima toch? Ik heb alleen wel bezwaar tegen mensen die een paard kopen en dat het paard van alles moet kunnen (Dressuurmatig) maar de persoon van geen toeters en blazen weet. Daar wordt je paard niet beter van.
Door je paard je paard te laten, niets mis mee maar probeer een paard niet in houdingen en oefeningen te dwingen en deze oefeningen te 'misbruiken' om je eigen naam hoog te houden.
ElCid schreef:loriene schreef:Heb het filmpje even bekeken ElCid.
Kan het mis hebben maar in het midden van het filmpje mis ik volgens mij een stukje.
Volgens mij moest het paard in het midden ergens overheen lopen en ineens issie ergens anders.
Wel mooi om naar te zien maar een trainingsclinic.....nee.
Kan goed zijn; het filmpje is een compilatie dus er kunnen goed stukjes ontbreken; gaat om een beeld te geven.
Maar, waarom geen trainingsclinic; train jij je paarden niet?
) Naar zijn natuur, anatomie, geest, karakter en gemoedstoestand. Daar is niet zweverigs of discutabels aan, dat zijn feiten dames en heren
) dat wanneer je écht klassiek rijdt (en nee ik ben geen kenner, wat dat betreft juist een beginner) voel je je één met het paard en heb je een euforie-gevoel. Zelfs als het niet lukt, blijf je geduldig en ga je uit van de goede wil en de mogelijkheden van het paard.. 

jerich0 schreef:Opnieuw nog nooit iets inhoudelijks gezien van een niet-klassieker ( nu beter terpi?) Terwijl de klassiekers hier misschien betweterig zijn, maar tenminste inhoudelijk kunnen reageren. Misschien zorgt kennis wel voor een nar bijsmaak. Vandaar dat dit zo overkomt bij veel bokkers. Hahaha
terpentijn schreef:Ik ben het geheel met vorige poster eens.
terpentijn schreef:@Sombra, jij bent echt wel het schoolvoorbeeld van (verkapte) intolerantie en arrogantie,