Zo staat het ook uitgelegd dat je zo inderdaad moet afstijgen.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

dit is opsteigen en het topi gaat over afsteigen 
joyce2 schreef:Doanique schreef:Nu dus voor mij ook, beugels uit en desnoods nog even met je onderbeen op de kont van je paard een zetje geven zodat je recht beneden komt en niet half gedraait.
Uuuh, lees ik dat nou goed, of bedoel jij wat anders dan ik denk? Want zo als ik het lees zet je jezelf dus nog even af met je onderbeen, op de kont van het paard. Dan moet je dus een heel braaf paard hebben!
Doanique schreef:joyce2 schreef:
Uuuh, lees ik dat nou goed, of bedoel jij wat anders dan ik denk? Want zo als ik het lees zet je jezelf dus nog even af met je onderbeen, op de kont van het paard. Dan moet je dus een heel braaf paard hebben!
Ik bedoel het zo:
Je zwaait je rechter been er overheen en pakt dus met je rechter hand het zadel vast aan de achterkant.
Je legt je onderbeen/knie misschien 3 tellen op het zadel om recht te hangen.
Zodat je dus met je buik op je zadel ligt.
Been eraf, van je paard af.
Da's handiger dan dat je jezelf aan dat zadel weer half recht moet hijsen en dus je zadel alsnog verschuift.
wendyenbram schreef:Ik stap altijd af,door eerst mijn rechtervoet uit de beugel te halen. deze zwaai ik over het zadel heen. en dan blijf ik op armen steunen haallinker voet eruit en dan veer ik op de grond.
Veulen84 schreef:Afstijgen gaat officieel zo:
De teugels worden gekruist in de linkerhand genomen. De ruiter steunt met de linkerhand voor de schoft op de manenkam, de recht op de voorboom en doet de rechtervoet uit de stijgbeugel. Hij verheft zich uit het zadel en steunt op beide handen. Het rechterbeen wordt gestrekt over het kruis gebracht, zonder dit aan te raken. Steunend op beide handen, sluit de ruiter het rechterbeen tegen het linker, neemt de linkervoet uit de stijgbeugel en laat zich vlug op de grond zakken. Vervolgens worden voorboom en manenkam losgelaten.
In de praktijk zie je vaak dat de rechterhand verplaatst word naar de achterboom.
Afstijgen met 2 voeten tegelijk is meer een voltige oefening (afvlanken) en de meeste paarden beschouwen het als eng en onaangenaam.
Met 1 voet naar de grond is gevaarlijker, er is kans dat je voet door de beugel schiet of dat je meegesleurd word.
max66 schreef:Hier precies zo. Doordat je op je armen steunt hang je ook niet met je gewicht aan 1 kant!
Ik vind het wel veiliger om twee voeten tegelijk uit de beugels te halen, alleen kan ik het niet. Heb ik nooit zo geleerd en nu lukt het me niet. Ik leer mijn dochtertje wel om twee voete tegelijk uit de beugels te halen. Ze kan het ook op een kleinere pony (is dan niet zo hoog) maar op een groter paard durft ze dit (nog) niet.
schrikdraad schreef:Ook 2 benen uit de beugels.
Juist bij jonge paarden.