Wat is nou de juiste manier van afstijgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:10

Volgens het ORUN boek doe je het goed :)

Zo staat het ook uitgelegd dat je zo inderdaad moet afstijgen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:00

Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 25-06-12 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:02

joyce2 schreef:
Doanique schreef:
Nu dus voor mij ook, beugels uit en desnoods nog even met je onderbeen op de kont van je paard een zetje geven zodat je recht beneden komt en niet half gedraait.

Uuuh, lees ik dat nou goed, of bedoel jij wat anders dan ik denk? Want zo als ik het lees zet je jezelf dus nog even af met je onderbeen, op de kont van het paard. Dan moet je dus een heel braaf paard hebben!

Ik bedoel het zo:

Je zwaait je rechter been er overheen en pakt dus met je rechter hand het zadel vast aan de achterkant.
Je legt je onderbeen/knie misschien 3 tellen op het zadel om recht te hangen.
Zodat je dus met je buik op je zadel ligt.
Been eraf, van je paard af.

Da's handiger dan dat je jezelf aan dat zadel weer half recht moet hijsen en dus je zadel alsnog verschuift.

chrisiee021

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:04

Kipzel schreef:
Ik heb geleerd eerst beide voeten uit de beugels te doen.
Mocht je paard er vandoor schieten als je halverwege bent, dan blijf je in ieder geval niet met je linkervoet in de beugel vasthangen :Y)

zo is het mij ook geleerd en vind ik ook het pretigst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:05

Doanique schreef:
joyce2 schreef:

Uuuh, lees ik dat nou goed, of bedoel jij wat anders dan ik denk? Want zo als ik het lees zet je jezelf dus nog even af met je onderbeen, op de kont van het paard. Dan moet je dus een heel braaf paard hebben!

Ik bedoel het zo:

Je zwaait je rechter been er overheen en pakt dus met je rechter hand het zadel vast aan de achterkant.
Je legt je onderbeen/knie misschien 3 tellen op het zadel om recht te hangen.
Zodat je dus met je buik op je zadel ligt.
Been eraf, van je paard af.

Da's handiger dan dat je jezelf aan dat zadel weer half recht moet hijsen en dus je zadel alsnog verschuift.

En dan heb je een pony die bokt, en lig je er naast...
Nee dat is niet echt de manier, je mag wel eens goed kijken naar hoe t wel moet.

LukieBradley

Re: Wat is nou de juiste manier van afstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:07

Wat goed is weet ik niet maar ik heb mezelf geleerd:
Rechtervoet eruit, been overzwaaien, druk zetten met mijn handen, linkervoet eruit en dan naar de grond.
Ik belast op deze manier de rug het minste.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:12

Ik doe beide voeten uit de beugels en dan eraf. En ja, ook bij jonge paarden, die geven/gaven geen kik. Ik ben niet zo groot en dus stap ik bij jonge paarden altijd op met een krukje, dat hebben ze ook zo geleerd.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:19

Ook 2 benen uit de beugels.
Juist bij jonge paarden.

xBeauuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:12

Volgens mij is eerst allebei uitdoen toch wel beter.. Alleen doe ik het op de andere manier. Dus eerst een voet uit beugel , over kont van mijn pony heen "zwaaien" en dan leun ik zegmaar , doe ik mijn andere voet uit mijn beugel en veer ik op de grond.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:15

Zoals jij het doet Beauuu is de "officiële" manier :)

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 20:49

Ik doe altijd allebei mijn voeten uit de beugels. Lijkt mij fijner voor het paard, je kan niet blijven hangen als hij er vandoor schiet, en je hangt niet zo aan je paard.

Bentotoet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-12 16:53

mij is geleerd via zn kont eraf te glijden :+ nee grapje
mij is geleerd of twee voeten te gelijk of eerst rechts los dan been eroverheen zwaaien dan linkervoet uit de beugel..

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:45

wendyenbram schreef:
Ik stap altijd af,door eerst mijn rechtervoet uit de beugel te halen. deze zwaai ik over het zadel heen. en dan blijf ik op armen steunen haallinker voet eruit en dan veer ik op de grond.

Hier precies zo. Doordat je op je armen steunt hang je ook niet met je gewicht aan 1 kant!

Ik vind het wel veiliger om twee voeten tegelijk uit de beugels te halen, alleen kan ik het niet. Heb ik nooit zo geleerd en nu lukt het me niet. Ik leer mijn dochtertje wel om twee voete tegelijk uit de beugels te halen. Ze kan het ook op een kleinere pony (is dan niet zo hoog) maar op een groter paard durft ze dit (nog) niet.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:49

Veulen84 schreef:
Afstijgen gaat officieel zo:
De teugels worden gekruist in de linkerhand genomen. De ruiter steunt met de linkerhand voor de schoft op de manenkam, de recht op de voorboom en doet de rechtervoet uit de stijgbeugel. Hij verheft zich uit het zadel en steunt op beide handen. Het rechterbeen wordt gestrekt over het kruis gebracht, zonder dit aan te raken. Steunend op beide handen, sluit de ruiter het rechterbeen tegen het linker, neemt de linkervoet uit de stijgbeugel en laat zich vlug op de grond zakken. Vervolgens worden voorboom en manenkam losgelaten.

In de praktijk zie je vaak dat de rechterhand verplaatst word naar de achterboom.

Afstijgen met 2 voeten tegelijk is meer een voltige oefening (afvlanken) en de meeste paarden beschouwen het als eng en onaangenaam.
Met 1 voet naar de grond is gevaarlijker, er is kans dat je voet door de beugel schiet of dat je meegesleurd word.

Ik doe het precies zo, zelfs met mijn rechterhand op de voorboom. ZO kan je heel gecontroleerd en rustig afstappen, als het paard schrikt oid dan zit je er ook zo weer op.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:52

Ik doe altijd eers bijde beugels uit en dan zwiep ik mezelf der gewoon af :P

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:00

max66 schreef:
Hier precies zo. Doordat je op je armen steunt hang je ook niet met je gewicht aan 1 kant!

Ik vind het wel veiliger om twee voeten tegelijk uit de beugels te halen, alleen kan ik het niet. Heb ik nooit zo geleerd en nu lukt het me niet. Ik leer mijn dochtertje wel om twee voete tegelijk uit de beugels te halen. Ze kan het ook op een kleinere pony (is dan niet zo hoog) maar op een groter paard durft ze dit (nog) niet.

Als je 2 voeten uit de beugels haalt, hoe zwaai je dan je been erover? Je hebt dan toch geen steun? Schuur je dan niet met je been over de kont van het paard? Of je moet een soort afzet nemen en een wilde zwaai eroverheen maken.. beiden lijkt me niet erg rustig voor het paard.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:44

dat afzetten doe ik dus door mijn hand om te manenkam te houden, alleen moet je wel een paard hebben die zijn hoofd omhoog houd anders verlies je daar je evenwicht.

Het is zo dat linkervoet in de beugel houden de officiële manier volgens het boekjes is, maar dat wil niet zeggen dat dit de juist manier of veiligste manier is. Net als op en afstappen aan de linkerkant het juiste is volgens het boekje, maakt het niks uit of je links of rechts op en afstapt. Het is zelfs beter om af te wisselen, zowel voor je paard als voor je tuig.
Maar om ontopic te blijven, ik vind allebei de beugels uitdoen en dan afstappen zelf het veiligst omdat je zo niet in de beugel kan blijven hangen, en ja je hebt dan inderdaad weinig steun als het paard tijdens het afstappen gek doet, maar ook al heb je je linkervoet nog in de beugel, het blijft een zwak moment.

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 20:52

xBeauuu schreef:
Eerst een voet uit beugel , over kont van mijn pony heen "zwaaien" en dan leun ik zegmaar , doe ik mijn andere voet uit mijn beugel en veer ik op de grond.

Idem. Denk dat paardlief het ook niet zo leuk vind als ik mezelf met twee benen tegelijk van het zadel af zwiep. :')

bubble_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:49

Ik heb geleerd om je rechtervoet uit de beugel te halen en dan je r. been over je paard heen te zwaaien, om vervolgens schuin over het zadel te 'liggen' en dan je linkervoet uit de beugel en je dan omlaag laat zakken.
Maar dat ik heb ik mezelf afgeleerd toen mijn linkerenkel verstuikt was.
Nou doe ik altijd allebei de beugels uit, houd het zadel met mn linkerhand vast en leun een beetje voorover om dan rustig maar vloeiend af te stappen.. Heb er nog nooit commentaar van mijn lesgever op gehad

HarriesHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:56

het ligt eraan..de ene keer ga ik eerst in de dameszit zitten en dan glijd/spring ik er af,
de andere keer haal ik eerst mijn rechtervoet uit de beugel, en zwaai die over het zadel heen. K blijf dan op mn armen steunen, haal mijn linker voet eruit en dan veer ik op de grond.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:03

ik laat mijn linker voet in de beugel tot mijn rechterbeen erover is, dan leun ik op het zadel, in die beweging haal ik mijn linker voet uit de beugel en laat ik me naar beneden glijden. Door een probleem in mijn voorvoet moet ik er niet aan denken om eraf te springen zoals het hoort, auw.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 16:11

Ik doe mijn beide voeten uit de beugels, geen probleem mee.

Voeten uit de beugels, ik buig wat naar voor en dan met een soepele zwaai het been erover en hup ik ik ben van mijn paard.

Moet wel toegeven dat je dit niet moet doen bij een jong, verschietachtig paard :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:55

schrikdraad schreef:
Ook 2 benen uit de beugels.
Juist bij jonge paarden.

Ik ook, weet je zeker dat bij onverwachte actie van paard veilig op de grond komt en niet blijft hangen of per ongeluk met je linkerbeen in zn buik schopt.
En lees hier dat met 2 beugels uit hele grote en flinke sprong maakt, maar kan het tch erg beheerst hoor, schrikken ze nooit van.

En vind het niet vergelijkbaar met opstappen, dan ben je al bezig met omhoog, met afstappen denk je toch echt omlaag. Denk dat er maar weinig ruiters zijn die tijdens het afstappen wer net zo vlug en vloeiend kunnen gaan zitten bij onverwachte reactie van het paard, denk dat 99% dan toch echt op de grond ligt doordat niet flexibel genoeg bent gezien linkerbeen nog `vast` zit?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 12:14

Beide benen uit de beugels, rechterbeen rustig over het paard zwaaien, even blijven hangen en dan laten zakken.

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 16:30

Ik doe ook altijd allebei mn voeten uit de beugels en dan rechterbeen rustig over de kont en dan naar beneden laten zakken