Correcte stelling en buiging zonder teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 08:50

Nee,dan bent u fout bezig. Als het aard gaatbrennen wanneer u het bit bestuurt,en zonder niet dan bent u te bruut en heeft u geen idee wat u doet met u handen en zou u niet op een paard mogen zitten. Ik zou ook niet vooruit lopen ls iemand dreigr mn neusbeen te breken.
En een gespierd paard is niet meteen een correct gespierd paard. Dikke onderhals en veel schouderspieren is ook gespierd...
Magrathea schreef:
jerich0 schreef:
IK heb maar 1 voorbeeld besproken. Er zijn genoeg tandproblemen,maar zoals ik al zwi ligt het bit in het tandloos gedeelte van de mond. Hoe veroorzaakt dit dan problemen? Dan ben je gewoon bruut en dan moet je in het algemeen van een paard afblijven.
Als het paard nageeft op een andere plaats is dit gewoon niet nageven,maar iets wat de bitloze aanhangers alweer hebben uirgwvonden en een klassieke term aan hebben gegven door weinig inspiratie die voor verwarring zorgt.
In mijn ogen is bitloos rijden uitgevonden door iemand die te weinig van paarden kent en beweert alles te down voor et paard,niet eseffende dat as de spierwn van het paard net goed getraind zijn,het net meer schade doet als het paard constant het extra gewicht van de ruiter moet dragen en kunstjes moet doen zonder de nodige spierwn te hebben waardoor meer slijtage ontstaat in de rugwervels en gewrichten.
Denkt u nu echt dat een bit meer pijn doet dan even op dat super du

Goh. Dan ben ik toch wel erg raar bitloos bezig... Mijn leasepaard is supergespierd, en toch rijden we bitloos. Waarom? Omdat ze het bit niet accepteert: de laatste keer dat ik met een bit op haar rug zat was ze alleen maar rondjes aan het rennen. Toen mijn instructrice even een sidepull hoofdstelletje omdeed bij haar was het direct over. En ja, ze kan ook prima ontspannen en nageven, zonder dat ik er even op los trek aan het neusbot.
Ik denk niets over bitloos vs bitloos, dat doet mijn paard voor me :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 08:56

jasmijn78 schreef:

Sombra schreef:
Je moet even de rest van mijn teksten lezen want dan kun je zien dat ik niet veel anders zeg dan dat jij zegt.

Ik heb de verkeerde gequote, sorry :o

Geryon schreef:
Ik wissel niet elke keer af hoor. Ik rijd twee keer per week met een bithoofdstel en ongeveer twee keer per week rijd ik met touwhalster/neckrope. Rest ben ik recreatief bitloos buiten aan het rijden, waar hij niet hoeft te werken.

?? Niet elke keer afwisselen? Ergens zeg je ook nog met bit te rijden, dus dan rij je in een week tijd toch met 3 verschillende optomingen? En al zou je een hele week met het een en een hele week met het ander rijden... Dan nog zie ik daar geen meerwaarde in?

Met twee/drie verschillende optomingen, klopt ja.

Geryon schreef:
Als we met touwhalster rijden, trainen we voornamelijk mijn zit- en beenhulpen, en neckreining (dmv sturen, slalommen met pionnetjes, sprongetjes, balkjes die ik neerleg om overheen maar ook doorheen te gaan, veel tempowisselingen, overgangen enz.). Met neckrope hetzelfde. 'Hobbelen' dus, maar toch effectief. Ik noem het altijd werken aan de beginnersbasis zegmaar (links gaan, rechts gaan, remmen en harder )

Ik heb niet zo veel met 'hobbelen', sorry ;) Als je geen goede aanleuning hebt kun je wendingen, overgangen en tempowisselingen rijden tot je een ons weegt... maar dan train je helemaal niets. Dus de effectiviteit ervan ontgaat mij totaal.

Het gaat mij ook niet om het trainen wanneer ik niet met mijn normale hoofdstel rijd en dus geen goede aanleuning heb. Het enige wat ik ermee wil bereiken is meer plezier en betere reactie op mijn hulpen. En daarin is het wel effectief. Paard concentreert zich nu al (nog) beter op mijn zithulpen bij het echte trainen bijvoorbeeld.

Geryon schreef:
Ik kan heel goed begrijpen dat het voor ruis zou veroorzaken, vooral hoe jij het uitlegt, maar dat is bij ons dus (gek genoeg) niet zo.

Ik kan mij dat niet zo goed voorstellen. Maar misschien is jou definitie van 'goed' anders dan die van mij :) Het is maar net waar je voor jezelf de lat legt. Het ene paard komt ook eerder in verzet tegen 'ruis in de communicatie' dan de andere. Maar of je met jouw manier van training echt progressie zal boeken op rijtechnisch/dressuurmatig vlak, dat betwijfel ik sterk.

Progressie zal ik zeker ook niet boeken op rijtechnisch/dressuurmatig vlak, behalve dat het het echte trainen iets vermakkelijkt doordat ik een betere reactie heb op mijn (zit)hulpen, en doordat mijn paard er meer voor in is. (vooral dat laatste vermakkelijkt het)

Ik ben ook van mening dat het maar hobbelen is, begrijp me niet verkeerd. Maar tijdens het hobbelen moet hij zich puur concentreren op mijn zit- en beenhulpen. In het begin ging dat wat minder, maar dat gaat nu ook al veel beter. Ik kan dus ook wel zeggen dat het ook geholpen heeft qua concentratievermogen, iets wat hij altijd al niet veel had :Y)

Dus het is niet zozeer effectief op gebied van trainen, maar op het gebied van een nóg betere basis, en dus indirect effectief op gebied van trainen, ook omdat mijn paard daar nu meer in voor is. Vooral dat laatste.

Als ik een paard moet trainen ga ik ook zeker niet hobbelen en bitloos rijden en doen. Daar is het bij mij niet voor bedoelt, want inderdaad, hier train je je paard niet mee.

Geryon schreef:
Ik ben hier zeer tevreden over

Als jij tevreden bent dan moet je het vooral zo houden. :) Zoveel mensen zoveel wensen. ;)[/quote]

Oke, deze post is gruwelijk mis gegaan, ik zal even dikgedrukt maken wat mijn reactie is.