murphy102 schreef:De uitgangspositie voor een paard is altijd een paard dat in de hand is gesteld:
dat dus nageeft in nek- en kaakgewricht, als gevolg daarvan de hals ahw laat vallen en de teugel "uit de hand kauwt".
Daarop volgend geeft diréct de hand na (deze ontspant zónder los te gooien). Precies wat Aerdenhout ook zegt: dit wordt váák vergeten!
Daarop volgend zal het paard de rug ontspannen, loslaten!! Voorwaarde!
Dit in de handstellen kun je al voor elkaar krijgen (met goede instructie) vanuit halthouden. Er vanuit gaande dat de ruiter een redelijk goede zit heeft en geleerd heeft zich bewust aan te spannen en te ontspannen. Ik heb het nog niet eens over een onafhankelijke zit.
Zoniet, dan voorlopig nog niet aan beginnen, want dan gaan we de fout in.
Vanuit deze positie kun je gaan beginnen te werken.
Een paard dat zijn rug wegdrukt valt niet voorwaarts te rijden zijn of recht te richten.
Zónder teugelcontact zal de opgewekte energie aan de voorkant "verlaten", dwz dat het paard op de voorhand zal blijven gaan en zelfs kan gaan rennen.
We willen uiteindelijk dat de opgewekte energie gaat circuleren door het paard:
Van achteren naar voren en dmv de halve ophouding terug naar het achterbeen (hetgeen later in de opleiding v.h. paard zal resulteren tot verzameling).
Mensen die alleen met hoofd-halshouding bezig zijn, zo van: "die kop moet naar beneden" doen aan symptoombestrijding.
Als de rug niet ontspannen is, zal het paard deze wegdrukken: het gevolg is: hoofd omhoog.
Dit is een mening, niet 'de uitgangspositie'. Ik ken het juist andersom, een paard moet eerst rechtgericht zijn en gaat dan automatisch aanleuning zoeken. Het gekke is dat je dat in je laatste zin onderschrijft. Eerst ontspanning en recht en dan zakt het hoofd. Waarom zou je dan eerst "in de hand stellen" en adhv daarvan nageven?
Opgewekte energie kanaliseer je in mijn boek met je zit, niet met je teugels. Dat "energie tegenhouden aan de voorkant" kan prima op andere manieren, m.n. met je zit, heeft zelfs de voorkeur. Kijk maar naar western.
Grappig he, en manier zoals ik die ken noemt zich ook klassieke dressuur. Dus je kan wel roepen "bij ons in de klassieke dressuur" maar voor mijn idee is wat jij propageert juist heel erg dressuur zoals ze dat de laatste 20 jaar rijden.