achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:08

Ja dat klopt, ik voel het ook niet.

Ik voel zelfs niet als ze in de verkeerde galop zit :o
Maar daarom ben ik zo benieuwd naar wat nou het juiste is, dan weet ik in ieder geval dat ik niet verkeerd bezig ben.

Een goede instructrice vinden zit ik nu ook al heel lang mee, want ze willen allemaal dat ik aan de voorkant zit.

Anoniem

Re: achterhand onderzetten aan de losse teugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:14

Zou het niet zoiets zijn zoals het bij veel dingen is (alhoewel misschien eerder in de grondwerkachtige dingen), dat je het uiteindelijk wel gaat weten als de tijd er is? Klinkt misschien heel zweverig hoor, maar ik kan het wat moeilijk omschrijven.

Je ziet bv. heel veel vragen "hoe laat je je paard liggen", en je kan dat liggen als een kunstje gaan bekijken en allerlei trucjes gaan gebruiken. Maar ik denk als je op de grond met je paard werkt dat je vanzelf op een bepaald punt komt dat je weet hoe je je paard kan laten liggen en dat je hier samen met je paard aan gaat werken. Ik had dit zelf bv. bij zijwaarts vragen (op de grond), ik had nooit een idee hoe ik daar aan moest beginnen, ik zocht wel dingen op en ik las tips en dingen, maar toch leek ik er nog niet klaar voor ofzo, weet niet hoe ik het moet zeggen. En laatst ging ik tijdens een training spontaan werken aan het zijwaarts, en de pony ging zowaar ook nog .. Ok, niet zoals het zou moeten, maar zeker wel een begin waar verder mee gewerkt kan worden.

Zou dat met rijden ook niet zo zijn? Dat je beter kan starten met de motor aan te drijven en van voor niet gaan prullen maar hier gewoon licht contact houden. En als je dan verder bent dat je op een bepaald moment wel gaat voelen wat nodig is? Gesteund door een instructeur die kan vertalen wat jij denkt te voelen? Ik ben nu zelf ook weer beetje dressuurmatig begonnen en ik heb ook geen flauw idee waar te beginnen, maar ik ga er vanuit dat ik het vanzelf wel merk en met regelmatig een lesje dat dat wel in orde moet komen. Of denk ik te makkelijk? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:17

Je begint toch altijd met voorwaarts.. dus lijkt mij een hele goede van jou [***]!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:20

Sammy_xxs schreef:
Ja dat klopt, ik voel het ook niet.

Ik voel zelfs niet als ze in de verkeerde galop zit :o
Maar daarom ben ik zo benieuwd naar wat nou het juiste is, dan weet ik in ieder geval dat ik niet verkeerd bezig ben.

Een goede instructrice vinden zit ik nu ook al heel lang mee, want ze willen allemaal dat ik aan de voorkant zit.

Aan die voorkant zitten is ook niet zo erg, als je maar weet wanneer je moet loslaten( ontspannen) en daar gaan zoveel ruiters de mist mee in!
Leren rijden en het gevoel krijg je ook niet met 1 of 2 lessen... daar gaan soms maanden overheen!!
Wat wel kan helpen is op andere paarden gaan rijden die al verder zijn door getraind!
Voorbeeld is een van mijn 1/2 pension klantjes die eerst op een Arabiertje reed wat soms wel soms niet ging.
Die heeft toen een paar keer op een van mijn andere paarden ( Z dressuur) gereden en de knop was om!
Nu kan ze eigenlijk al mijn paarden fijn rijden, dus ook de wat moeilijker die niet zo hoog zijn gereden.
Nu rijd ze het Z paard in de officielle wedstrijden en is in enkele wedstrijden nu L1 met winst!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:28

Wellicht dat jij over veel talent en ruiter gevoel beschikt en heeeeeeeeeeeeel veel KM maakt [***] zo niet dan denk ik dat je er iets te gemakkelijk over denkt.

Het loslaten zoals Aerdenhout1 zo mooi beschrijft is heel belangrijk. Ik voelde niet het juiste moment. Totdat ik één week mijn paarden heb gestald in de buurt van mijn toenmalige instructrice. Elke dag reed ik mijn twee paarden (en daarnaast ook nog buitenritten) bij haar in de les (vakantie geld nuttig besteed noemde ik dat, echtpaar in het huisje, paarden op de wei waar we zo zicht op hadden). Dat was me pas een week :+ . Kunnen jullie het voorstellen wat het met je doet als één week lang een goede instructrice door jouw heen als het ware elke dag je paard rijdt. Toen heb ik op haar aanwijzingen de halve ophouding hulpen leren geven naast het juist loswerken enz. Het op het juiste moment loslaten vond ik zo moeilijk, als een mantra heeft ze in mijn ziel gekerfd: aannemen - nageven - aannemen - nageven. Ik kon het openen van de kaak niet voelen en was dus altijd net te laat met nageven. Totdat ik het voelde. Het is nog steeds als het niet goed gaat, dat ik terug ga naar het begin van die week en precies ga rijden zoals zij toen vertelde dat het moest. Dan hoor ik haar stem en aanwijzingen in mijn hoofd. Als het gevoel er eenmaal is en je krijgt het juiste contact dan wil je nooit meer anders als met dat fijne contact, swingende rug paardrijden en dat lukt dan ook. Met mijn latere instructie (ze werd ziek en heeft me overgedragen) die ook vanuit klassieke instructie (Duits) les geeft kwamen de verfijningen en borduurden we voort op het geleerde van die week. Daar ben ik nu één jaar zeer intensief mee bezig, dus Sabine V als jij het zelf kunt dan diep respect voor je.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 17-06-12 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:35

Zonder goede instructeur lijkt het mij in ieder geval niet haalbaar neen :+ Maar verder heb ik toch wel een theoretisch idee van de eerste stappen die ik ga maken, of die ook in de praktijk werken zal moeten blijken. Maar zoals eerder gezegd doe je niks mis met enkel voorwaarts rijden en niks aan die voorkant doen. Het is juist als mensen daar beginnen te prullen zonder dat ze weten wat of hoe dat er veel verkeerd loopt en paarden slecht gereden worden. Ik heb zelf ook geen dressuurambities, ik wil functioneel kunnen rijden zeg maar. Dus een paard wat ontspannen loopt en z'n rug & achterhand goed gebruikt om mij te kunnen dragen, maar zonder echt dressuurmatige doelen (alhoewel .. je weet het niet :+ op de grond heb ik die dan eigenlijk weer wel, dus waarom dan misschien niet onder het zadel ... ooit eens .. haha ).

Ach, ik blijf het veel te ingewikkeld vinden al dat rijden en andere dingen .. Doe je 1 ding dan is het volgens die niet goed en volgens iemand anders wel, doe je wat anders dan is het weer voor iemand anders niet goed .. Ik doe gewoon wat ik denk te moeten doen en zolang mijn paard graag met mij meewerkt zal ik het wel niet zo slecht doen (aangezien ik ook wel andere momenten heb meegemaakt met hem :+ ). Maar nogmaals: ik heb eigenlijk geen ambitie ... Misschien is dat nog wel het handigst :Y)

Edit; merk dat het eigenlijk niet meer heel echt ontopic is ..

Die van mij zakte dus wel vanzelf als ik enkel met de achterkant bezig was, maar ik ben eigenlijk wel eens benieuwd hoe dat is met een jong paard, want daar heb ik geen ervaring mee ... Heb alleen ervaring met een ouder paardje dat zichzelf aangeleerd heeft om in een bepaalde houding te lopen (want dan werd hij verder niet lastiggevallen) dus dat is ook weer een heel ander iets dan doorgaans ... En de andere die ik heb heeft heel z'n leven op de manège gelopen, daar ga ik echt niet meer beginnen mee uit te testen (al wil ik ook wel dat die functioneel kan bereden worden, dus ik rij wel serieus en niet zomaar zeg maar.. ).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-06-12 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:35

Heb je het tegen mij? Ik bedoelde namelijk dat, als je nog niet weet hoe je iets moet doen, je beter af kan wachten en door kan gaan met voorwaarts rijden, tot je het gevoel wel krijgt. Anders maak je je paard in de war en het is juist zo belangrijk dat je je paard iets duidelijk 'uitlegt'. En les krijgt van iemand die het je duidelijk uit kan leggen. En dat dat dus een goede tip is van [***] ;)

edit: nee je had het niet tegen mij B-) B-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 17:48

Zetten paarden die enkel voorwaarts gereden worden automatisch hun achterhand goed eronder?

8-)

(ik doe verder niet moeilijk hoor :') )

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 17:56

VivaLaVida schreef:
Ja dat kan. Als je je paard western rijdt en correct 'in frame' laat lopen zou je paard verzameld lopen zonder teugelcontact.

Ja, dat weet ik van het western. Dat heeft meegespeeld in mijn vraagstelling, omdat in de western goed achterhandgebruik ook nagestreefd wordt (logisch)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 18:00

[***] schreef:
Dat je beter kan starten met de motor aan te drijven en van voor niet gaan prullen maar hier gewoon licht contact houden. E+

Ik weet niet of je mijn filmpje hebt bekeken? Daar zie je dus inderdaad ook dat begin van 'motor aandrijven' en licht contact houden, waarbij het paard vooral moet ontspannen. Lijkt me op zich niet slecht.

Hoewel in de western dus hetzelfde wordt nagestreefd, maar dan dus zonder contact.

Alleen lijkt het mij zonder inwerking des te moeilijker om de achterhand goed eronder te krijgen. Ik kan mij nl ook voorstellen dat het paard gestrekt loopt en op de voorhand kukelt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 18:03

[***] schreef:
Zetten paarden die enkel voorwaarts gereden worden automatisch hun achterhand goed eronder?

8-)

(ik doe verder niet moeilijk hoor :') )

Je hebt dezelfde vraag die ook door mijn hoofd spookt door al die meningen in de topics ... ;)

pien_2010... er gaat natuurlijk niets boven een goede instructrice die erbij staat als je rijdt en aanwijzingen geeft. Maar dan denk ik nog dat een goede instructrice in de klassieke dressuur weer andere aanwijzingen geeft/een andere visie heeft, dan een goede instructrice bij de western, die toch ook tot doel heeft een goed gebruik van de achterhand te creeeren.
Dus wellicht zijn er meerdere wegen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:07

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:07

De uitgangspositie voor een paard is altijd een paard dat in de hand is gesteld:
dat dus nageeft in nek- en kaakgewricht, als gevolg daarvan de hals ahw laat vallen en de teugel "uit de hand kauwt".
Daarop volgend geeft diréct de hand na (deze ontspant zónder los te gooien). Precies wat Aerdenhout ook zegt: dit wordt váák vergeten!
Daarop volgend zal het paard de rug ontspannen, loslaten!! Voorwaarde!
Dit in de handstellen kun je al voor elkaar krijgen (met goede instructie) vanuit halthouden. Er vanuit gaande dat de ruiter een redelijk goede zit heeft en geleerd heeft zich bewust aan te spannen en te ontspannen. Ik heb het nog niet eens over een onafhankelijke zit.
Zoniet, dan voorlopig nog niet aan beginnen, want dan gaan we de fout in.

Vanuit deze positie kun je gaan beginnen te werken.
Een paard dat zijn rug wegdrukt valt niet voorwaarts te rijden zijn of recht te richten.

Zónder teugelcontact zal de opgewekte energie aan de voorkant "verlaten", dwz dat het paard op de voorhand zal blijven gaan en zelfs kan gaan rennen.
We willen uiteindelijk dat de opgewekte energie gaat circuleren door het paard:
Van achteren naar voren en dmv de halve ophouding terug naar het achterbeen (hetgeen later in de opleiding v.h. paard zal resulteren tot verzameling).

Mensen die alleen met hoofd-halshouding bezig zijn, zo van: "die kop moet naar beneden" doen aan symptoombestrijding.
Als de rug niet ontspannen is, zal het paard deze wegdrukken: het gevolg is: hoofd omhoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:09

een vriendin van mij rijdt klassiek(?) dressuur en die krijgt veel dezelfde oefeningen als ik. Hip control e.d. Echt veel overeenkomsten in de basis!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 18:13

VivaLaVida schreef:
een vriendin van mij rijdt klassiek(?) dressuur en die krijgt veel dezelfde oefeningen als ik. Hip control e.d. Echt veel overeenkomsten in de basis!

Ja, dat geloof ik ook... maar volgens klassieke rijkunst is daar dus wel contact voor nodig (murphy legt dat mooi uit), maar vanuit de western zien ze toch graag alleen contact bij een nieuwe vraag en wordt het contact niet onderhouden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:16

murphy102 schreef:
Zónder teugelcontact zal de opgewekte energie aan de voorkant "verlaten", dwz dat het paard op de voorhand zal blijven gaan en zelfs kan gaan rennen.
.

Wat vind jij van het in frame lopen dan? (bijv in pleasure)
Dat frame leer je een paard aan en die mag niet op de voorhand vallen (ookal word er niet zo 'op' gesprongen als in dressuur) en al helemaaaal niet rennen.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:24

murphy102 schreef:
Van achteren naar voren en dmv de halve ophouding terug naar het achterbeen (hetgeen later in de opleiding v.h. paard zal resulteren tot

Maar is een teugelhulp de enige hulp die dit voor elkaar kan krijgen? En kan dat dan alleen met bit, of ook bitloos? En een touw om de nek?

Persoonlijk ben ik overigens geen fan van het principe energie opwekken en opvangen met de hand, dat vind ik hetzelfde als gasgeven met de handrem erop. Met als gevolg een bouncer ipv echte verzameling.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:27

VivaLaVida schreef:
murphy102 schreef:
.

Wat vind jij van het in frame lopen dan? (bijv in pleasure)
Dat frame leer je een paard aan en die mag niet op de voorhand vallen (ookal word er niet zo 'op' gesprongen als in dressuur) en al helemaaaal niet rennen.

Ik ben onvoldoende bekend met western. Wij stellen in de klassieke dressuur een paard in de hand, waardoor je een frame verkrijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:28

murphy102 schreef:
Ik ben onvoldoende bekend met western. Wij stellen in de klassieke dressuur een paard in de hand, waardoor je een frame verkrijgt.

http://www.youtube.com/watch?v=WVZfC-uGMOo

Misschien leuk om te kijken dan :)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:34

Killyenn schreef:
murphy102 schreef:
Van achteren naar voren en dmv de halve ophouding terug naar het achterbeen (hetgeen later in de opleiding v.h. paard zal resulteren tot

Maar is een teugelhulp de enige hulp die dit voor elkaar kan krijgen? En kan dat dan alleen met bit, of ook bitloos? En een touw om de nek?

Persoonlijk ben ik overigens geen fan van het principe energie opwekken en opvangen met de hand, dat vind ik hetzelfde als gasgeven met de handrem erop. Met als gevolg een bouncer ipv echte verzameling.

Nee hoor, gas en rem gebruiken ze in de Sto&Go (één hulp) in de Moderne Rijderij. Daar houd ik niet van.
In de klassieke dressuur werken wij samen met de hulpen.
Wel eens van een weerstandbiedende hand gehoord?
Dit heeft niets met trekken of wat dan ook te maken. De hand sluit zich, blijft even staan tot 't paard nageeft, waarna de hand van de ruiter nageeft. De hand is hierbij voor géén moment een rem (een rem is trekken).
Als het paard nageeft, zal het zich ontspannen "in een frame".

Maar ik geloof zo langzamerhand dat dit niet meer mijn cup-of-tea is hier.
Desalniettemin, veel discussieplezier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 18:52

Nah... jammer zeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:03

Heb hier en daar weer wat gelezen (mag eigenlijk nu helemaal niet bokken :P dus ik ga nog alles volledig doorlezen als ik er rustig voor kan gaan zitten, inclusief filmpjes kijken ;) ).

murphy102 schreef:
Van achteren naar voren en dmv de halve ophouding terug naar het achterbeen (hetgeen later in de opleiding v.h. paard zal resulteren tot verzameling).

Dit is precíes hetzelfde als mijn instructrice toen zei. Waardoor we dus tot het besluit kwamen dat je wel altijd contact moet hebben als je (in het beginstadium) wat wil bereiken. Het gewoon voorwaarts rijden met losse teugel is niet slecht, maar je bereikt er ook niks (weinig) mee. Energie die er achter ingestoken wordt moet vanvoor 'opgevangen' worden zodat het rond kan blijven gaan in het paard en niet alles er op de voorhand weer uitvalt (want dan blijf je drijven volgens mij :+ ).

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:09

murphy102 schreef:
Killyenn schreef:

Nee hoor, gas en rem gebruiken ze in de Sto&Go (één hulp) in de Moderne Rijderij. Daar houd ik niet van.
In de klassieke dressuur werken wij samen met de hulpen.
Wel eens van een weerstandbiedende hand gehoord?
Dit heeft niets met trekken of wat dan ook te maken. De hand sluit zich, blijft even staan tot 't paard nageeft, waarna de hand van de ruiter nageeft. De hand is hierbij voor géén moment een rem (een rem is trekken).
Als het paard nageeft, zal het zich ontspannen "in een frame".

Maar ik geloof zo langzamerhand dat dit niet meer mijn cup-of-tea is hier.
Desalniettemin, veel discussieplezier.

Ik ben bekend met de klassieke dressuur daar ik zelf ook (grotendeels) klassiek rij. Had je tekst in deze verkeerd geïnterpreteerd. Blijft echter mijn vraag staan, vind je dat de teugelhulp in deze cirkel te vervangen is door een bitloze teugelhulp, of een touw om de nek (dus de plek van druk verplaatsen naar borst), en in het verlengde daarvan, of het te vervangen is door een zithulp. En zo niet, welke fysieke aspecten moeten we erbij betrekken om te onderbuwen dat enkel het bit (al dan niet een bitloos hoofdstel) de enige juiste hulp in het rijtje is?

Vanwaar trek je je terug uit de discussie? Ik mis geloof ik wat er niet mee jouw cup-of-tea aan zou zijn :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:15

murphy102 schreef:
De uitgangspositie voor een paard is altijd een paard dat in de hand is gesteld:
dat dus nageeft in nek- en kaakgewricht, als gevolg daarvan de hals ahw laat vallen en de teugel "uit de hand kauwt".
Daarop volgend geeft diréct de hand na (deze ontspant zónder los te gooien). Precies wat Aerdenhout ook zegt: dit wordt váák vergeten!
Daarop volgend zal het paard de rug ontspannen, loslaten!! Voorwaarde!
Dit in de handstellen kun je al voor elkaar krijgen (met goede instructie) vanuit halthouden. Er vanuit gaande dat de ruiter een redelijk goede zit heeft en geleerd heeft zich bewust aan te spannen en te ontspannen. Ik heb het nog niet eens over een onafhankelijke zit.
Zoniet, dan voorlopig nog niet aan beginnen, want dan gaan we de fout in.

Vanuit deze positie kun je gaan beginnen te werken.
Een paard dat zijn rug wegdrukt valt niet voorwaarts te rijden zijn of recht te richten.

Mensen die alleen met hoofd-halshouding bezig zijn, zo van: "die kop moet naar beneden" doen aan symptoombestrijding.
Als de rug niet ontspannen is, zal het paard deze wegdrukken: het gevolg is: hoofd omhoog.

Dit is een mening, niet 'de uitgangspositie'. Ik ken het juist andersom, een paard moet eerst rechtgericht zijn en gaat dan automatisch aanleuning zoeken. Het gekke is dat je dat in je laatste zin onderschrijft. Eerst ontspanning en recht en dan zakt het hoofd. Waarom zou je dan eerst "in de hand stellen" en adhv daarvan nageven?
Opgewekte energie kanaliseer je in mijn boek met je zit, niet met je teugels. Dat "energie tegenhouden aan de voorkant" kan prima op andere manieren, m.n. met je zit, heeft zelfs de voorkeur. Kijk maar naar western.
Grappig he, en manier zoals ik die ken noemt zich ook klassieke dressuur. Dus je kan wel roepen "bij ons in de klassieke dressuur" maar voor mijn idee is wat jij propageert juist heel erg dressuur zoals ze dat de laatste 20 jaar rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 19:20

VivaLaVida schreef:

Wat is Hip control e.d?
Ik ben niet bekend met western rijden wel met Duits klassieke instructie.