Urielle schreef:Ik vraag me wel af in welke mate stress nog invloed heeft op de scores. Ik laat bijv. de paarden wel eens vrijspringen. De hengst is daarin heel laconiek, die spring ik ook wel eens onder het zadel en daar kan ik redelijk veel mee doen voor hij moe aanvoelt. Ik denk wel dat het op zich een inspanning is omdat er spieren op een andere manier worden aangesproken dan in het dressuurwerk?
Maar mijn ruin raakt mentaal volkomen van de kook, die is na twee sprongetjes over 20 cm wat dus fysiek echt niks voorstelt drijfnat met de vlokken wit schuim van zijn lijf spattend en ik denk dat de hartslagmeter ook als een idioot zou uitslaan. Idem met een simpel stapritje buiten, al snurkend en passagerend en alles wat thuis en op wedstrijd het bekijken niet waard is, is buiten doodeng. Je voelt zijn hart door het zadel heen bonken van de stress. Weet jij daar iets van hoe dat de hartslagmeter beinvloedt Lielle?
Ik weet wel zeker dat dit de hartslag beïnvloed. Zelf train ik altijd met een hartslag meter en daar kun je heel duidelijk stres of inspanning merken. Hartslag kan tijdens stress of onrust rustig stijden richting 190. Even ter vergelijking een renpaard heeft tijdens het galopperen ongeveer een hartslag van 230-250 en als je de max. hartslag van je paard niet weet wordt aangeraden om van 230 uit te gaan.
Marcella_e schreef:even een vraag vanuit nieuwsgierigheid. Ik heb nog nooit met een hartslagmeter gereden, hoe bevestig je deze bij een paard?
Ik ga nu even uit van de polar omdat ik die zelf gebruik.
Je hebt een tussenstuk en vandaaruit gaan 2 platte elektrodes, 1 voor links onder de singel en 1 voor rechts onder de kussens van het zadel. Het tussenstukje en de elektrode voor onder de singel hebben een bandje om ze vast te zetten en de elktroden moeten goed natgemaakt worden want anders doen ze het niet.
http://www.goedhard.nl/N_frame.html?htt ... _home.html