Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lamoriniere schreef:ZONDER !!! komaan ... en de zweep is ook gewoon fout !
als je met je zit je paard niet vooruit krijg, dan moet je les gaan volgen ! en als je paard (meest mak en tam kuddedier ooit!) dan nog altijd weigert om je leiderschap te volgen, dan moet je je afvragen of je de juiste sport gekozen heb...
mijn mening
don't like it ? won't change it ! no need to argue about it
Chic_# schreef:Over het algemeen rij ik mijn paard met sporen, al rij ik in de zomermaanden regelmatig zonder.
En als hij super lekker loopt, doe ik ze af. Ik wil er weer naar toe werken om ze weer af te doen.
Ik vind sporen totaal niet paard onvriendelijk, mits de ruiter ze netjes gebruiken kan.
Ze zijn er natuurlijk niet om je paard flink te plagen. Ik gebruik ze om mijn hulpen te verduidelijken !
Toch hoor ik nog regelmatig dat mensen dit helemaal verkeerd vinden. Maar in mijn omgeving, is het iniedergeval zo, dat ik er geen negatieve dingen van zie !
zeker als je ze afdoet wanneer je merkt dat het niet nodig is vandaag
lamoriniere schreef:en als je paard (meest mak en tam kuddedier ooit!) dan nog altijd weigert om je leiderschap te volgen, dan moet je je afvragen of je de juiste sport gekozen heb...

lamoriniere schreef:ZONDER !!! komaan ... en de zweep is ook gewoon fout !
als je met je zit je paard niet vooruit krijg, dan moet je les gaan volgen ! en als je paard (meest mak en tam kuddedier ooit!) dan nog altijd weigert om je leiderschap te volgen, dan moet je je afvragen of je de juiste sport gekozen heb...
mijn mening
don't like it ? won't change it ! no need to argue about it
lamoriniere schreef:jensvl schreef:Een fout in techniek los je NOOIT op met gebruik van materiaal.
![]()
dank u !
gewoon meer werken lieve mensen !

jensvl schreef:Ik ga zeker niet vertellen dat een spoor en de zweep niet gebruikt mogen worden. Maar niet om je fouten in de technieken op te lossen. Enkel voor de verfijning. Als je paard niet naar je wil luisteren zonder dan ben je er niet aan toe ze te gebruiken. En dat is iets dat veel mensen niet weten. Als je paard weigert dan los je dat niet op met zo'n hulpmiddelen. Enkel voor verfijning dienen ze.
toen meneer in het bos opeens op twee benen verder ging lopen, we bijna achterover gingen en m'n beugel uit de veiligheidspal klikte. Combinatie van een hyper-de-piep-hoera-we-gaan-naar-het-strand-wipkip paard en een stoplicht die erg lang op rood stond. Heb het daarna nooit meer hoeven doen, meneer staat keurig op 4 benen te wachten tot het licht op groen gaat.
, waarom zou je als je paardje al goed luistert? c_alsemgeest schreef:jensvl schreef:Ik ga zeker niet vertellen dat een spoor en de zweep niet gebruikt mogen worden. Maar niet om je fouten in de technieken op te lossen. Enkel voor de verfijning. Als je paard niet naar je wil luisteren zonder dan ben je er niet aan toe ze te gebruiken. En dat is iets dat veel mensen niet weten. Als je paard weigert dan los je dat niet op met zo'n hulpmiddelen. Enkel voor verfijning dienen ze.
Mwah ik moet eerlijk bekennen dat die van mij, toen ik hem net had, ook een keer een flinke tik met de zweep op zijn kop heeft gehad, niks verfijning op dt momenttoen meneer in het bos opeens op twee benen verder ging lopen, we bijna achterover gingen en m'n beugel uit de veiligheidspal klikte. Combinatie van een hyper-de-piep-hoera-we-gaan-naar-het-strand-wipkip paard en een stoplicht die erg lang op rood stond. Heb het daarna nooit meer hoeven doen, meneer staat keurig op 4 benen te wachten tot het licht op groen gaat.
*ik ben een ware dierenbeul*