Met of zonder sporen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Chic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 10:09

Over het algemeen rij ik mijn paard met sporen, al rij ik in de zomermaanden regelmatig zonder.
En als hij super lekker loopt, doe ik ze af. Ik wil er weer naar toe werken om ze weer af te doen.
Ik vind sporen totaal niet paard onvriendelijk, mits de ruiter ze netjes gebruiken kan.
Ze zijn er natuurlijk niet om je paard flink te plagen. Ik gebruik ze om mijn hulpen te verduidelijken !
Toch hoor ik nog regelmatig dat mensen dit helemaal verkeerd vinden. Maar in mijn omgeving, is het iniedergeval zo, dat ik er geen negatieve dingen van zie !

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 12:20

lamoriniere schreef:
ZONDER !!! komaan ... en de zweep is ook gewoon fout !

als je met je zit je paard niet vooruit krijg, dan moet je les gaan volgen ! en als je paard (meest mak en tam kuddedier ooit!) dan nog altijd weigert om je leiderschap te volgen, dan moet je je afvragen of je de juiste sport gekozen heb...

mijn mening
don't like it ? won't change it ! no need to argue about it :)

Mee eens. Een paard dat niet aan het been is, en dat je al langere tijd hebt, is de fout van de ruiter. Een fout in techniek los je NOOIT op met gebruik van materiaal. Als het paard nog maar pas bij jou is, dan neem je maar wel de tijd die nodig is om het paard te leren aan het been te zijn. Zeg nu maar niet dat dat onmogelijk is. Ik heb zelf een paard gehad dat totaal niet aan het been was. Met een constante beendruk aanhoudend te gebruiken is het gelukt om hem enorm licht aan het been te krijgen. Ik heb nooit een zweepje of spoor gebruikt. Het heeft wel enkele keren veel tijd en volharding gekost, maar dat was echt maar enkele keren en meestal maar 10 minuten. Nu is dat paard zo licht dat je het niet zou geloven. Op een zeer lichte verplaatsing van mijn gewicht kan ik hem laten versnellen of vertragen. En dat terwijl het helemaal geen gevoelig paard is. Heb er al veel gevoeligere gezien, en daarmee gaat het gewoon sneller, niet per definitie beter.

lamoriniere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:13

jensvl schreef:
Een fout in techniek los je NOOIT op met gebruik van materiaal.

_/-\o_

dank u !

gewoon meer werken lieve mensen ! ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:19

Chic_# schreef:
Over het algemeen rij ik mijn paard met sporen, al rij ik in de zomermaanden regelmatig zonder.
En als hij super lekker loopt, doe ik ze af. Ik wil er weer naar toe werken om ze weer af te doen.
Ik vind sporen totaal niet paard onvriendelijk, mits de ruiter ze netjes gebruiken kan.
Ze zijn er natuurlijk niet om je paard flink te plagen. Ik gebruik ze om mijn hulpen te verduidelijken !
Toch hoor ik nog regelmatig dat mensen dit helemaal verkeerd vinden. Maar in mijn omgeving, is het iniedergeval zo, dat ik er geen negatieve dingen van zie !

Netjes :j zeker als je ze afdoet wanneer je merkt dat het niet nodig is vandaag :D

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 06:42

.
Laatst bijgewerkt door Fortitude op 11-12-23 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeepsop

Re: Met of zonder sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 07:15

ik rij zonder sporen en zonder zweep.

het enige wat ik doe is ik gebruik de zweep als "dreig middel" omdat het paard waar ik 2x per week op rij bij de manege al genoeg reageert als ik de zweep alleen al vast hou. :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 07:23

Ik rij zonder sporen en zonder zweep. Ik heb slechts een keer met sporen gereden en dat is alweer 35 jaar geleden met een pony die noch op been, noch op zweep reageerde en waarvan de eigenaar vroeg of ik de plek op de rug van die pony eventjes van zijn dochter wilde overnemen.
De sporen hielpen wel. Na een korte boksessie, ging het beestje lopen en deed het prima. Helaas stond eigenaar en dochter erop om het ook met sporen te proberen, ondanks mijn afraden. Resultaat: Pony de kletter op en een landing tussen de struiken voor de dochter. Tja.
Toch zou ik het nu niet meer zo oplossen.

Ik doe geen dressuur, probeer hooguit wat trailoefeningen te doen, maar heb een lange weg te gaan. Ik gebruik geen sporen en zweep om de paarden hier meer voorwaarts te krijgen, maar beloon iedere goede poging om meteen op het aanleggen van het been te reageren :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 08:41

lamoriniere schreef:
en als je paard (meest mak en tam kuddedier ooit!) dan nog altijd weigert om je leiderschap te volgen, dan moet je je afvragen of je de juiste sport gekozen heb...

Dus als mijn paard een keertje in verzet gaat omdat ie liever lui dan moe is moet ik maar een andere sport kiezen :')
(rij overigens nog niet met sporen)
Vraag me af of je ooit wel eens op een echt koppig paard hebt gereden, of een hengst ofzo :D

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:47

Nee ben er zeker van dat hij dat niet bedoeld maar als je daarvoor al hulpmiddelen nodig hebt om dat op te lossen dan is er in ieder geval iets mis.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:56

(zie ook zijn woord "altijd")

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 12:01

Rij mijn paard afwisselend met en zonder spoor. Wel met zweep. Ze is niet echt fijn meer aan het been (ben er 2 jaar tussenuit geweest). Soms zit ik zo te schoppen en bij te tikken met m'n zweeep, dat het niet leuk meer is. Van de week weer eens sporen omgedaan, met groot wiel, en kon m'n been super stil houden, ze was lekker voorwaarts. Tja, dan rij ik dan liever even met spoor. Maar ga het wel weer afwisselen

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:05

Ik rijd met sporen omdat mijn paard overbouwd is, ze kan dus heel moeilijk de achterhand eronder krijgen, en daar heeft Nosha nooit zin in ;p Dus rijd ik haar daar doorheen met mijn sporen. Mijn sporen zijn maar heel klein. Maar toch groot genoeg ;)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:41

Mijn paard is niet altijd even voorwaarts, maar ik vind het echt onzin om in B te rijden met sporen, daarbij kan hij enorm vervelend reageren als je per ongeluk op het verkeerde moment prikt.
Zonder sporen dus.
Op hoger niveau en goed gebruikt heb ik er geen problemen mee, maar op het moment heb ik ze niet nodig.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 13:52

Comme onn... Sommige reacties zijn wel heel overdreven...

lamoriniere schreef:
ZONDER !!! komaan ... en de zweep is ook gewoon fout !

als je met je zit je paard niet vooruit krijg, dan moet je les gaan volgen ! en als je paard (meest mak en tam kuddedier ooit!) dan nog altijd weigert om je leiderschap te volgen, dan moet je je afvragen of je de juiste sport gekozen heb...

mijn mening
don't like it ? won't change it ! no need to argue about it :)

Ik accepteer dat het je mening is, maar je verteld het alsof je de mening van een ander wil veranderen...
Ik vind dat je gwn een zweep kunt gebruiken als dat nodig is... Sporen ook, als je een beetje kunt rijden dan, of naja als je weet hoe je ze moet gebruiken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 14:08

lamoriniere schreef:
jensvl schreef:
Een fout in techniek los je NOOIT op met gebruik van materiaal.

_/-\o_

dank u !

gewoon meer werken lieve mensen ! ;)

Volgens mij is het het doel in de dressuur juist zo min mogelijk te werken, niet meer :D
Je paard moet het voor je doen, op de kleinste en onzichtbaarste hulpen die je kan geven.

Ik rij met spoor, het kortste gladde wieltje. Dit type spoor is op mijn paard het prettigst, wanneer hij nl het idee heeft dat een spoor 'prikt' al raak je hem enkel aan, dan maakt hij zich hard, komt ertegen en heb je een averechts effect. Dit type 'rolt' bij gebruik, geeft soms net dat kleine stukje waarbij ik hem precies duidelijk kan maken wat hij moet buigen. Een kuit is toch een te groot oppervlakte in deze gevallen. Op dat gebied is hij vrij sensibel en zal van de 'onduidelijkheid' gebruik maken.
Gebruik ik hem met rijden? Niet vaak, soms in de travers of keertwendingen een verduidelijking wat ik precies opzij wil hebben of waar ik precies wil dat hij buigt. Wanneer ik dat met mijn kuit zou doen moet ik de hulp vaak herhalen of harder herhalen, dus een aanraking met de spoor is in dat punt dan het prettigst voor beide. Dus zo verkeerd is dat dan niet.
Zweepje rij ik bijna nooit mee, heel soms met wat extra verzamelen, maar dat is heel sporadisch.
Ik rij ook vaak genoeg zonder spoor, en ik merk dan met werk willendheid en het voor mijn been zijn geen verschil, alleen dus wel in de oefeningen waar specifieke buiging bij komt kijken :+

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:13

Ik ga zeker niet vertellen dat een spoor en de zweep niet gebruikt mogen worden. Maar niet om je fouten in de technieken op te lossen. Enkel voor de verfijning. Als je paard niet naar je wil luisteren zonder dan ben je er niet aan toe ze te gebruiken. En dat is iets dat veel mensen niet weten. Als je paard weigert dan los je dat niet op met zo'n hulpmiddelen. Enkel voor verfijning dienen ze.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:47

Zonder al ligt er wel een hele verzameling op stal, maar voor basis werk heb je het echt niet nodig. Verbaas me ook altijd dat mensen in de B met sporen rijden mijn inziens moet een paard dan al licht reageren op je been als je dat nu al moet gaan verfijnen krijg je het volgens mij alleen maar moeilijker in hogere niveau.
Ieder voor zich maar als ik hier op bokt die topic's zie wordt er toch veel geprikt met die dingen evenals op wedstrijd. Iedereen lijkt wel te weten waar ze voor dienen en dat is verfijning maar een juiste uitvoering zie je maar weinig eigenlijk en dat is jammer.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 13:30

Rijd momenteel "zonder" dus zweep/spoor-loos, maar heb er wel degelijk mee gereden in de jonge "blaag"-jaren van mijn Bonte Jaopie.
Zweepjes vind ik trouwens sowieso gigantische ondingen, ik heb er altijd ruzie mee, buiten teugels hem je dan ook nog zo'n handvat in je knuist, links, o nee, rechts, naar beneden, o nee schuin houden, en mijn paard werd er ook nijdig van (wellicht doordat ik er ZELF tureluurs van werd... heb zo'n ding meerdere malen zwaar geirriteerd langs de kant van de bak weggesmeten), wat hij uitte door een zwiep met zijn staart.
Met een spoor-tik deed hij nooit geergerd (staart), dus wat dat betreft rijd ik, ALS er dan iets moet, liever met met een spoor dan met zo'n onhandig zweepje.

Ter verdediging van het zweepje-op-zich, moet ik wel zeggen, dat het in mijn geval wel behulpzaam is geweest, maar dan meer als extra drukje/aanwijsstokje, bijv op de schouder vh paard als druk-stokje aangelegd. Heb het wel bij wijken/keertwendingen toegepast, dat werkte in het begin erg goed, kreeg ook geen nijdige reactie.
Een lange dressuurzweep viel ook wel goed aan te wenden als "druk"middel achter je been, maar niet als je er een tik of mep mee uitdeelde.

Mijn paard is bij beleringsstal overigens wel met behulp van zweep en sporen ingereden. Is weggelaten nadat hij eenmaal goed voorwaarts was, hij was dan ook niet erg lastig met inrijden, is voorwaarts zat gebleken en gebleven.

Zodra/als je je paard kunt rijden zonder zweep en sporen, heb je gewoon ook veel meer lol, kom je ook niet in de verleiding om deze middelen te pas en onpas als gemaksmiddel aan te wenden, maar moet je het toch echt van je zit en kuit hebben, iets wat toch een streven zou moeten zijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:44

jensvl schreef:
Ik ga zeker niet vertellen dat een spoor en de zweep niet gebruikt mogen worden. Maar niet om je fouten in de technieken op te lossen. Enkel voor de verfijning. Als je paard niet naar je wil luisteren zonder dan ben je er niet aan toe ze te gebruiken. En dat is iets dat veel mensen niet weten. Als je paard weigert dan los je dat niet op met zo'n hulpmiddelen. Enkel voor verfijning dienen ze.

Mwah ik moet eerlijk bekennen dat die van mij, toen ik hem net had, ook een keer een flinke tik met de zweep op zijn kop heeft gehad, niks verfijning op dt moment :+ toen meneer in het bos opeens op twee benen verder ging lopen, we bijna achterover gingen en m'n beugel uit de veiligheidspal klikte. Combinatie van een hyper-de-piep-hoera-we-gaan-naar-het-strand-wipkip paard en een stoplicht die erg lang op rood stond. Heb het daarna nooit meer hoeven doen, meneer staat keurig op 4 benen te wachten tot het licht op groen gaat.
*ik ben een ware dierenbeul* :Y)

Diva_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:16

Zonder :j, waarom zou je als je paardje al goed luistert?

Catherina92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:30

Ik rijd twee KWPN paarden voor een springstal, waarvan ik 1 momenteel uitbreng in de wedstrijden, en de andere aan het voorbereiden ben.
Ze zijn tijdens de dressuur allebei fijn aan het been, en geven bij de lichste hulp al reactie.
Echter heb je voor de sprong soms een extra hulp nodig, omdat je wilt dat ze een galopsprong meer maken, of vaart maken om de goede snelheid te bereiken. Hier gebruik ik dan een spoortje voor, zodat ze wat extra reageren, wat op dat moment ook nodig is. Als ik mijn been eraan legt, versnelt mijn paard in normaal tempo. Met spoor trekken ze erg snel op. Ik rijd nu altijd met spoor, maar gebruik ze alleen voor de sprong. Als je een normale zit hebt, maakt het niets uit of je sporen om hebt ja of nee. De vraag is hoevaak en hoe je ze gebruikt.
Voor het jongste paard gebruik ik trouwens tijdens de dressuur ook wel eens een spoor, als ze tegen draads is en m'n been negeert. Dan spoor ik aan, om daarna het weer met mn been op te lossen. Dus hierboven wordt wel gezegd dat je geen sporen moet gebruiken als je been wordt negeert, maar ik ben daar niet mee eens. Je moet niet alleen maar een spoor gebruiken omdat hij niet op je been reageert. Maar je kan het ook eenmaal een spoor gebruiken, en dan afbouwen naar je been.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 18:07

c_alsemgeest schreef:
jensvl schreef:

Mwah ik moet eerlijk bekennen dat die van mij, toen ik hem net had, ook een keer een flinke tik met de zweep op zijn kop heeft gehad, niks verfijning op dt moment :+ toen meneer in het bos opeens op twee benen verder ging lopen, we bijna achterover gingen en m'n beugel uit de veiligheidspal klikte. Combinatie van een hyper-de-piep-hoera-we-gaan-naar-het-strand-wipkip paard en een stoplicht die erg lang op rood stond. Heb het daarna nooit meer hoeven doen, meneer staat keurig op 4 benen te wachten tot het licht op groen gaat.
*ik ben een ware dierenbeul* :Y)

Ik ben blij dat het bij jou goed is gegaan. Maar bij het verkeerde paard had dit op een ramp kunnen uitlopen. En had hetzelfde paard een andere reden gehad was dat ook slechter afgelopen. Het gaat mij er vooral om hoe je naar hulpmiddelen kijkt. Als je hulpmiddelen op zo'n manier als jij beschrijft gebruikt, leer je nooit je technieken te verfijnen en daar is het paard de dupe van. Bovendien zal het paard je minder vertrouwen dan als je het met de juiste technieken oplost. Nu ga ik je niet vertellen dat je fout hebt gereageerd. Want hoewel ik altijd zo zacht mogelijk probeer te werken met paarden vind ik dit een gevaarlijke situatie en het paard moet weten dat dat niet kan. Ook zijn reden was goed genoeg om het op te lossen met heel ferm te zijn. Maar eigenlijk is het fout dat je zo aankijkt tegen zweep en sporen.

vosje123m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 18:20

ik rijd niet met sporen,ook nog niet nodig gehad. maar ik vind het geen slecht hulpmiddel. tenminste, als je er goed mee omgaat:)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:52

ik reed eerder altijd met sporen, niet hele scherpe maar genoeg om ermee mijn hulp te verfijnen. de laatste tijd merkte ik dat hij tegen mijn been(sporen) in kwam, door te bokken of flink in verzet te komen. Nu rijd ik zonder sporen en met een zweepje als extra ondersteuning mocht dit nodig zijn, en ik merk dat dit veel beter werk, hij is weer actief aan het been, reageert beter op mijn hulp en zweepje heb ik eigenlijk niet echt nodig.
ik blijf nu voorlopig zonder rijden,
en het is denk ik afhankelijk van situatie wanneer ik ze weer om doe, en of ik ze uberhaupt nog om doe.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:50

Als je niet van zin bent om heel precieze bewegingen te maken zou ik ze niet meer om doen. Maar dat is natuurlijk mijn mening.