papagroom schreef:Als je ziet wat een mr Spahn uit een Fries haalt......en zo ken ik er meer,is dat dus ook een geschikt ras.
Er zijn heel veel friezen die het heel goed in de dressuur doen. Maar er zijn ook heel wat exemplaren onder de friezen die je niet in de ring moet willen rijden. Daarom stelde ik al dat je een paard moet hebben met 'enige' dressuuraanleg. Dat kan van alles qua ras en type zijn.
Over het algemeen denk ik dat je wel kunt stellen dat de kans dan je een paard met 'enige' dressuuraanleg vindt onder dravers, paarden die echt gefokt zijn op andere gangen dan regulier in de dressuur, en zware tot hele zware koudbloedige paarden klein is.
papagroom schreef:Er worden momenteel veel paarden op lange benen gefokt.....OK ziet er mooi uit,maar breke beentjes zijn het wel,en als ze die lange benen werkelijk nodig hadden ,sja dan hadden ze ze van nature wel gehad.
Onder de kwpn-ers bevinden zich ook een hoop ongeschikte dressuurexemplaren. Er is eens een onderzoek geweest waarin ze de huidige top GP dressuurpaarden gingen beoordelen volgens het fokdoel dressuur van het KWPN en die paarden weken daar heel vaak van af. Er waren kortbenige, langbenige paarden. Paarden die overbouwd waren, verticale halzen hadden etc. Overeenkomsten waren dat die paarden allemaal een hoge schoft hadden en eerder een recht kruis dan een afhangend kruis en dat ze nooit sabelbenig waren.
Daaruit kun je wellicht al afleiden dat als je een sabelbenig paard hebt met een afhangend kruis en een verzongen rug... Dat dressuur erg lastig gaat worden.
Chaos schreef:Zolang men maar de juiste begeleiding blijft krijgen zullen paard én ruiter er niet slechter van worden. Gun een ieder z'n lol. Ook als hij met z'n Shet×Belg mee wil doen aan de dressuur.
Ik vraag mij dus af hoeveel lol paard en ruiter kunnen hebben als ze elke wedstrijd onderaan eindigen met net geen verliespunten omdat het paard het gevraagde gewoon niet aankan? Hoeveel lol kan een Belg in zijn training hebben als men continu maar bezig is het dier te trainen om een uitgestrekte draf te laten zien voor een 6, terwijl dat dier daar gewoon de reflexen, spieropbouw en uithoudingsvermogen gewoon niet voor heeft?
Appelmoes_11 schreef:Ik vind rassen verbieden in de dressuursport echt het domste idee dat er bestaat.
Maar niemand heeft het over rassen verbieden. Verschillende rassen worden nu veel meer dan vroeger gewoon geaccepteerd in de dressuur. 25 jaar geleden hoefde je niet met een Belg in de ring te verschijnen hoor. Dan kwam de jury vragen wat je kwam doen, en iedereen vond dat logisch. De KNHS heeft nooit een beleid gehad dat bepaalde rassen niet toegestaan waren. Nu de paardensport en met name de dressuur giga in populairiteit is toegenomen lijkt het soms wel eens een vergaarbak geworden van alles wat in andere disciplines niet uit de voeten komt.
Mensen zijn vaak van huis uit niet meer met paarden opgegroeid en kiezen een paard dat ze aanspreekt of mooi vinden en willen er dan dressuur (wedstrijden) mee rijden zonder er bij na te denken of dat dier wel geschikt voor dat doel is. Dat kan dan wel eens op teleurstellingen uitlopen. Men heeft dan te weinig zelfreflectie om de zwakke (dressuur) kanten van zichzelf en hun paard in te zien en dan krijgt de jury en Pietje Puk die wel bewust een paard heeft uitgekozen wat geschikt is voor zijn doen de schuld dat ze samenspannen.
Zoals mensen ook vaak een hondenras uitkiezen die niet bij hen past omdat ze alleen maar afgaan op de uiterlijke kenmerken. Dan vinden ze een Rottweiler een prachtige hond, maar beseffen dan niet dan zo'n beest een duidelijke baas nodig heeft en geen onzeker afwachtend typje.
insun schreef:Ik zou Meneer Spahn en Judith Pietersen (die trouwens niet de minste Friezen rijden)wel eens op een IJslander in de dressuurring willen zien....Net zoals Edward Gal, Anky en noem maar op denk ik niet dat ze dan nog negens of tienen zouden rijden.
En dan vraag ik me ook nog eens af of ze ooit het rijtechnische niveau wat ze nu hebben ooit zouden hebben bereikt als ze enkel en alleen IJslanders of bv. dravers gereden hadden.
Gelukkig zijn die ruiters wijs, want ik denk niet dan een Ijslander goed af is bij Anky met haar GP ambities. Dat is geen match-made-in heaven... Ik denk ook niet dat de gemiddelde Ijslanderruiter uit de voeren zou kunnen met een Salinero... Dat geeft ongelukken.
jameyskatje schreef:ik vraag me juist af of de 'dressuurmutsen'(om het even een naam te geven) die wel gewend zijn aan dure coaching, een gefokt dressuurpaard en dure tuigage... Of die personen weg kunnen rijden op de paarden van 'jan modaal'.
Waarom ben je ineens een 'dressuurmuts' als je je verstand gebruikt en een paard uitkiest wat in aanleg en karakter past bij je (dressuur) doel? Het is toch alleen maar te prijzen als mensen op die manier hun verstand gebruiken?
jameyskatje schreef:Maar probeer maar eens met een meer 'simpeler' paard een dressuurproefje te rijden. Ik heb juist respect voor ruiters die op ieder paard netjes kunnen rijden en die rijtechnische problemen kunnen oplossen, voor alle paarden kunnen dressuuroefeningen nuttig zijn, het heeft veel baat als ze soepel en sterk in het lijf zijn.
Denk jij dat het op een getalenteerd dressuurpaard het altijd makkelijk gaat? Ook die lopen niet uit zichzelf hoor. En houden er vaak een kwalijknemender sensibeler karakter op na. dat vereist heel veel gevoel.
jameyskatje schreef:Helaas zijn er veel ruiters die daar hun neus voor lijken op te halen en alleen maar op een goed aangereden sportpaard stappen. (misschien zijn ze eigenlijk bang om door de mand te vallen als ruiter).
Heeft niets te maken met een neus ophalen. Als je goed dressuur wilt rijden heb je gewoon goed les, harnachement etc nodig. Daar kun je niet zonder.Een goed paard vreet net zo veel als een slechte. Die kosten zijn hetzelfde, of je nu met een getalenteerd paard of een niet-getalenteerd paard rijdt. Dan is de enige variabele het paard zelf. Als ik bv zie wat sommige Tinkers kosten, dan kun je voor datzelfde geld ook best een warmbloed/rijpaard/KWPN-er kopen met enige dressuuraanleg. Het is maar welke (bewuste) keuzes je maakt.