Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 08:39

Sjolvir schreef:
fanci_mike schreef:
Vwb stelling 1: als je de ambitie hebt om binnen nu en twee jaar bij de internationale top te rijden, ja, dan maak je meer kans met een sportcrack.
Als je, gewoon ter lering ende vermaak, op een rustige manier wedstrijden wilt rijden maakt het geen bal uit met welk paard je dat doet, elk paard zal plus en min punten hebben. Elk paard dient op correcte wijze gereden te worden, en van elk paard kun je heel veel leren.
Pas als je echt op hogere niveaus gaat komen ga je verschil merken tussen sportgefokte (en dusdanig getrainde) paarden en h-t-k-paarden.
Dit geld in principe in elke tak van sport m.i.

Vergeten we alleen nog het talent van de ruiter, kijk goed paard zal allicht een voorwaarde zijn,
maar is niet de enigste voorwaarde.
Voor hoeveel mensen is internationale top nou echt weggelegd?
Denk aan hoe fanatiek wenst iemand te trainen, hoeveel tijd mag het kosten, hoeveel geld? etc.

In theorie wil ik ook wel internationaal bij de top rijden, alleen ongeacht het paard waar je me opzet denk ik dat dat niet reeel is.
Je ambities moeten reeeel zijn tov je paard, maar ook tov jezelf.
(oke, geef toe, wil echt wel een keer op een makkelijk na te rijden g.p. paard een keer les hebben en ervan genieten :o ben ook niet gek natuurlijk)

Ja ik ga hier inderdaad even voorbij aan het feit of de ruiter dat niveau al dan niet zou kunnen halen. Mijns inziens zou het streven namelijk moeten zijn dat de ruiter zich aanpast aan het paard dat hij rijd, en dus theoretisch van een dusdanig niveau moet zijn dat hij zich kan aanpassen. Kan hij dat (nog) niet, dan zal hij dat eerst moeten leren alvorens het wilde idee van wedstrijden rijden in zijn bol te halen. Dat dit een proces is moge duidelijk zijn. Dus: zowel paard als ruiter dienen continue goede scholing te volgen teneinde de verbetering van de onderlinge verstandhouding en gymnastigering, teneinde beiden de sport op een zo gezond mogelijke manier te bedrijven. En als je dit consequent volhoud, zal het nieveau gestaag stijgen, totdat je hetzij het plafond van de ruiter raakt, hetzij het plafond van het paard.
Met mijn tinker heb ik zijn plafond geraakt, met mijn paint ben ik nog geen plafond tegengekomen en werk ik gestaag aan een steeds hoger nieveau. Beide paarden vergen van mijn kant veel inzet, maar daar krijg ik dan veel voor terug. Dat tinkielief nooit geen reining wedstrijden gaat lopen maakt mij niet uit, hij loopt technisch goed, en dat vind ik veel belangrijker!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:27

papagroom schreef:
Als je ziet wat een mr Spahn uit een Fries haalt......en zo ken ik er meer,is dat dus ook een geschikt ras.

Er zijn heel veel friezen die het heel goed in de dressuur doen. Maar er zijn ook heel wat exemplaren onder de friezen die je niet in de ring moet willen rijden. Daarom stelde ik al dat je een paard moet hebben met 'enige' dressuuraanleg. Dat kan van alles qua ras en type zijn.

Over het algemeen denk ik dat je wel kunt stellen dat de kans dan je een paard met 'enige' dressuuraanleg vindt onder dravers, paarden die echt gefokt zijn op andere gangen dan regulier in de dressuur, en zware tot hele zware koudbloedige paarden klein is.

papagroom schreef:
Er worden momenteel veel paarden op lange benen gefokt.....OK ziet er mooi uit,maar breke beentjes zijn het wel,en als ze die lange benen werkelijk nodig hadden ,sja dan hadden ze ze van nature wel gehad.

Onder de kwpn-ers bevinden zich ook een hoop ongeschikte dressuurexemplaren. Er is eens een onderzoek geweest waarin ze de huidige top GP dressuurpaarden gingen beoordelen volgens het fokdoel dressuur van het KWPN en die paarden weken daar heel vaak van af. Er waren kortbenige, langbenige paarden. Paarden die overbouwd waren, verticale halzen hadden etc. Overeenkomsten waren dat die paarden allemaal een hoge schoft hadden en eerder een recht kruis dan een afhangend kruis en dat ze nooit sabelbenig waren.

Daaruit kun je wellicht al afleiden dat als je een sabelbenig paard hebt met een afhangend kruis en een verzongen rug... Dat dressuur erg lastig gaat worden.

Chaos schreef:
Zolang men maar de juiste begeleiding blijft krijgen zullen paard én ruiter er niet slechter van worden. Gun een ieder z'n lol. Ook als hij met z'n Shet×Belg mee wil doen aan de dressuur.

Ik vraag mij dus af hoeveel lol paard en ruiter kunnen hebben als ze elke wedstrijd onderaan eindigen met net geen verliespunten omdat het paard het gevraagde gewoon niet aankan? Hoeveel lol kan een Belg in zijn training hebben als men continu maar bezig is het dier te trainen om een uitgestrekte draf te laten zien voor een 6, terwijl dat dier daar gewoon de reflexen, spieropbouw en uithoudingsvermogen gewoon niet voor heeft?

Appelmoes_11 schreef:
Ik vind rassen verbieden in de dressuursport echt het domste idee dat er bestaat.

Maar niemand heeft het over rassen verbieden. Verschillende rassen worden nu veel meer dan vroeger gewoon geaccepteerd in de dressuur. 25 jaar geleden hoefde je niet met een Belg in de ring te verschijnen hoor. Dan kwam de jury vragen wat je kwam doen, en iedereen vond dat logisch. De KNHS heeft nooit een beleid gehad dat bepaalde rassen niet toegestaan waren. Nu de paardensport en met name de dressuur giga in populairiteit is toegenomen lijkt het soms wel eens een vergaarbak geworden van alles wat in andere disciplines niet uit de voeten komt.

Mensen zijn vaak van huis uit niet meer met paarden opgegroeid en kiezen een paard dat ze aanspreekt of mooi vinden en willen er dan dressuur (wedstrijden) mee rijden zonder er bij na te denken of dat dier wel geschikt voor dat doel is. Dat kan dan wel eens op teleurstellingen uitlopen. Men heeft dan te weinig zelfreflectie om de zwakke (dressuur) kanten van zichzelf en hun paard in te zien en dan krijgt de jury en Pietje Puk die wel bewust een paard heeft uitgekozen wat geschikt is voor zijn doen de schuld dat ze samenspannen.

Zoals mensen ook vaak een hondenras uitkiezen die niet bij hen past omdat ze alleen maar afgaan op de uiterlijke kenmerken. Dan vinden ze een Rottweiler een prachtige hond, maar beseffen dan niet dan zo'n beest een duidelijke baas nodig heeft en geen onzeker afwachtend typje.

insun schreef:
Ik zou Meneer Spahn en Judith Pietersen (die trouwens niet de minste Friezen rijden)wel eens op een IJslander in de dressuurring willen zien....Net zoals Edward Gal, Anky en noem maar op denk ik niet dat ze dan nog negens of tienen zouden rijden.
En dan vraag ik me ook nog eens af of ze ooit het rijtechnische niveau wat ze nu hebben ooit zouden hebben bereikt als ze enkel en alleen IJslanders of bv. dravers gereden hadden.

Gelukkig zijn die ruiters wijs, want ik denk niet dan een Ijslander goed af is bij Anky met haar GP ambities. Dat is geen match-made-in heaven... Ik denk ook niet dat de gemiddelde Ijslanderruiter uit de voeren zou kunnen met een Salinero... Dat geeft ongelukken.

jameyskatje schreef:
ik vraag me juist af of de 'dressuurmutsen'(om het even een naam te geven) die wel gewend zijn aan dure coaching, een gefokt dressuurpaard en dure tuigage... Of die personen weg kunnen rijden op de paarden van 'jan modaal'.

Waarom ben je ineens een 'dressuurmuts' als je je verstand gebruikt en een paard uitkiest wat in aanleg en karakter past bij je (dressuur) doel? Het is toch alleen maar te prijzen als mensen op die manier hun verstand gebruiken?

jameyskatje schreef:
Maar probeer maar eens met een meer 'simpeler' paard een dressuurproefje te rijden. Ik heb juist respect voor ruiters die op ieder paard netjes kunnen rijden en die rijtechnische problemen kunnen oplossen, voor alle paarden kunnen dressuuroefeningen nuttig zijn, het heeft veel baat als ze soepel en sterk in het lijf zijn.

Denk jij dat het op een getalenteerd dressuurpaard het altijd makkelijk gaat? Ook die lopen niet uit zichzelf hoor. En houden er vaak een kwalijknemender sensibeler karakter op na. dat vereist heel veel gevoel.

jameyskatje schreef:
Helaas zijn er veel ruiters die daar hun neus voor lijken op te halen en alleen maar op een goed aangereden sportpaard stappen. (misschien zijn ze eigenlijk bang om door de mand te vallen als ruiter).

Heeft niets te maken met een neus ophalen. Als je goed dressuur wilt rijden heb je gewoon goed les, harnachement etc nodig. Daar kun je niet zonder.Een goed paard vreet net zo veel als een slechte. Die kosten zijn hetzelfde, of je nu met een getalenteerd paard of een niet-getalenteerd paard rijdt. Dan is de enige variabele het paard zelf. Als ik bv zie wat sommige Tinkers kosten, dan kun je voor datzelfde geld ook best een warmbloed/rijpaard/KWPN-er kopen met enige dressuuraanleg. Het is maar welke (bewuste) keuzes je maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 10:47

Ik wil even ingaan op de opmerking dat je met een minder geschikt paard beter zult moeten rijden om het er toch uit te krijgen. Ik geloof niet zo dat dat waar is. Ik denk niet dat dat afhangt van bouw, maar veel meer van karakter en sensibel zijn. En hoe meer bloed, hoe sensibeler vaak (de barokke paarden kunnen er ook wat van, wat dat betreft, de wereld aan talent, maar damn, wat moeilijk om te rijden). En dus moeilijker om te rijden.

MIjn paard eist van mij dat ik het goed doe, span ik mijn binnenbovenbeen aan, gaat zij de bocht niet om. Zitten op de verkeerde kant? Over de buitenschouder weglopen, en niet lengen waar wel zou moeten. Ieder foutje krijg ik van haar terug. Juist omdat zij zo sensibel is, is zij moeilijk te rijden, vergevingsgezind is zij echt wel, maar ze is nooit zo, dat ze denkt dat ik wel ongeveer dat en dat zou bedoelen, en ze het dan even doet voor mij. Ik moet het gewoon goed doen. Zij wordt zelfs onregelmatig als je teveel van voren doet en te weinig van achter, ze komt echt de hoek van de bak niet door als je niet bewust ook een wending inzet........ dus nee, de stelling dat een paard dat meer talent heeft, of meer sportpaardgebouwd is, ook makkelijker te rijden is....... nee, ga ik niet in mee.

Ik heb op pony's gereden die vele malen makkelijker waren dan zij, en veel minder geschikt voor de sport. Juist met deze kom ik mezelf tegen, met die pony's nooit.

Terug ontopic.
Ik denk dat wedstrijden er zouden moeten zijn idd om graad van africhting te bepalen, en de houding en zit van de ruiter, effect en subtiliteit van de hulpen. Blijft het natuurlijk een feit dat je het ene type veel verder af kunt richten in de dressuur dan het andere type. Maar denk dat je niet moet klagen als je met een Haflinger start, en het dier sloft braaf het proefje door, maar laat geen verruiming zien, geen horizontaal evenwicht, geen verzameling, niks...... het gaat niet om de figuurtjes, gaat om de kwaliteit van je wending, plaats je ook echt die voorhand voor de achterhand, spoort je paard, wordt het binnenachterbeen wel echt onder de massa geplaatst. Verruiming moet ook echt verruiming zijn, en niet door de bak gaan scheuren, geen versnelling, ritme moet gelijk blijven. Als je paard zichzelf draagt, echt de achterhand onderbrengt, de rug loslaat, nageeflijk is in kaak en nek, en je hebt er een goede, stabiele aanleuning mee, dan moet dat in de proef ook terugkomen, dan is hoofd/halshouding niet een statisch iets, maar varieert die.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 14:21

Ik denk inderdaad ook dat het niet zo gemakkelijk moet gaan. In een ander topic werd eens aangehaald dat als de oefening of het figuur goed uitgevoerd wordt maar het paard gaat niet in de juiste takt, dan kom je uit op een 6 om dat een ding wel goed uitgevoerd is. Dat is natuurlijk niet de bedoeling als je het mij vraagt.
Het speelt allemaal mee, gaat het paard in de juiste takt, gaat het paard in de juiste houding, is er sprake van aanleuning en schwung in de gangen draf en galop, hoe worden de oefeningen uitgevoerd. Dat speelt allemaal mee met het geven van punten. Van deze 5 punten (natuurlijk zijn er nog veel meer punten om op te letten) moeten ze alle 5 correct zijn. Is dat niet zo dan hoor je een onvoldoende te krijgen want dan voldoet de combinatie niet aan de basis voorwaarden. Er kan niet een ding missen, het een is met het ander verbonden, mist er een ding zit er altijd weer een fout ergens anders. Een paard kan geen schwung vertonen als de takt niet juist is, zonder losgelatenheid geen aanleuning etc. Dit is allemaal met elkaar verbonden. En ook in de verdere klasses, een paard kan niet rechtgericht zijn als het niet durchlassig is en zonder verzameling geen oprichting.
Er moet wat dat betreft strenger gejureerd worden. 6en daar kan een ruiter niets mee, dat is spelen op safe. Een jury moet een goed oog hebben voor fouten maar ook voor goede dingen. Dit er duidelijk bijzetten en duidelijke punten geven.
Dan zul je namelijk zien dat het niet aan het paard ligt waar je mee in de ring verschijnt maar aan de africhting van het paard. Ook prachtige warmbloeden maken (overduidelijke) taktfouten als de ruiter daar niets aan doet en in de meeste gevallen het alleen maar erger maakt. Takt heeft een paard namelijk al, het is alleen aan de ruiter om dat er uit te rijden. Ook bij warmbloeden kan de aanleuning totaal niet deugen. Ook warmbloeden kunnen oefeningen niet goed uitvoeren als de training niet correct is.

Kortom, het gaat niet om het paard maar om de training die het paard krijgt. De basis is niet voor niets de basis, dit alles helpt het paard namelijk beter te worden in het lichaam en geest. Daarom dat het zo belangrijk is te weten wat je doet, oefeningen zijn er voor het paard en niet omdat ze in de proef getoond moeten worden.
De uitvoering van oefeningen kan verschillen per paard maar correct wil niet zeggen dat het voor het plaatje correct is. Correct wil zeggen dat het iets voor het paard doet, dat het paard daardoor beter wordt. En naarmate het paard beter wordt in het lichaam zal het voor het plaatje er ook steeds beter uit gaan zien. Dat is alleen niet hoofdzaak nummer 1.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:03

Sombra schreef:
Daarom dat het zo belangrijk is te weten wat je doet, oefeningen zijn er voor het paard en niet omdat ze in de proef getoond moeten worden.

Daar ben ik het mee eens, maar er er wordt mij te vaak aangehaald dat de dressuur er is voor het paard om het zo maar geoorloofd te laten lijken om met ieder paard/ras aan dressuur en dressuurwedstrijden te doen.

Mijn idee van een dressuurwedstrijd is altijd: een examen van je graad van africhting in competitieverband. Maar met wat voor africhting zijn we bezig? Met de africhting tot dressuurpaard..... Want hoeveel ruiters zijn er nog die actief op wedstrijden alle disciplines beoefenen? Springen? Dressuur en Cross? Slechts een handje vol. Dus dressuur met een paard is OOK een doel op zich. En daar vindt ik helemaal niets mis mee, integendeel. Zolang je maar wel een paard kiest wat aanleg heeft voor je doel. In dit geval dus dressuurrijden.

(ik laat overigens mijn paard regelmatig springen omdat hij daar dan weer beter van gaat lopen in de dressuur :D Of maak een buitenrit om zijn hoofd fris te houden tijdens het dressuurwerk. En ik denk dat dit bij de meeste mensen die actief aan dressuur en dressuurwedstrijden doen zo is. Dressuur is hoofddoel, rest is bijzaak)

Als je je paard dressuurmatig een beetje gehoorzamer en soepeler wilt maken omdat je er een ander doel mee hebt (bijvoorbeeld lange buitenritten) dan hoef je niet perse naar een wedstrijd. Dan is het niet belangrijk of jouw paard ook zijn takt en sprong kan behouden in een oefening als een pirouetje.

Je hoef niet de volledige basis van dressuur (tmZ2 niveau) volledig onder de knie te hebben als je een beetje aan dressuur doet als basis voor een ander doel/discipline. De ambitie verantwoorden om met een Belg (ik noem maar even een voorbeeld) Z-dressuur te rijden op wedstrijden met als verklaring 'de dressuur is er voor mijn paard', gaat er bij mij niet in. En zichzelf dan ook nog eens heel nobel vinden bij het stellen van dit doel... En zwelgen in de positie van de underdog (bij slechte resultaten dan de jury verwijten dat deze rassen dirscimineert)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:27

jasmijn78 schreef:
colette_007 schreef:
Moeten we perse alle ruiters op hoger niveau hebben? Kan iemand niet ook gewoon een goede ruiter zijn als hij paarden fijn kan zadelmak maken of juist ervaring op wedstrijd t/m m te geven?
Ik ken best wel wat hele goede ruiters die zelden z of hoger rijden maar gewoon enorm goed
Kunnen opleiden... Zo ken ik ook best wel wat ruiters die al vaker z hebben gereden doorrijden tot peesblessure en dan de volgende pakken....

de vraag uit het vorige topic was: waar is de rijkunst gebleven. Iemand die de rijkunst ECHT onder de knie heeft kan het allemaal. EN op leiden EN corrigeren EN een kwalitatief wat minder paard verbeteren EN alles uit een kwalitatief goed paard halen.

Iemand die de rijkunst echt onder de knie heeft herken je pas als die rijdt voor een 9 of een 10, als die het ideaalbeeld het dichts benaderd. Een nadeel van de acceptatie van niet-dressuurgefokte rassen in de dressuur kan zijn dan de ruiters, hoe goed ze wel niet mogen zijn, dus op zo'n 'niet-geschikt dressuur paard' op wedstrijd niet kunnen tonen waartoe ze rijkunstig in staat zijn omdat het paard het fysiek niet kan.

Als je dus heel sec gaat kijken draagt de acceptatie van niet geschikte dressuur-rassen dus niet echt bij aan het niveau van rijkunst op wedstrijden. Dat zou dus een van de mogelijke verklaringen, naast vele anderen, kunnen zijn op de vraag waar de rijkunst is gebleven. Ik ben niet voor het uitsluiten van bepaalde rassen op wedstrijden hoor. Want het blijft een lastige discussie. Er zijn altijd uitzonderingen die de regel bevestigen en er is een heel groot grijs gebied.

Deels mee eens, maar mbt rijdt voor een 9 of 10 niet mee eens.... Tenminste in de huidige dressuur. Ik zie vaak genoeg een ruiter op een al-opgeleid-paard en die rijdt dan inderdaad een 9. Ik denk als je een jong paard door alle klasse schoolt, en je bent een goede ruiter/opleider je niet perse 9ens hoeft te rijden. Aan de andere kant, hoeveel bekende ruiters (in de dressuurtop) kunnen ook een paard van 3jaar dat niks kent opleiden? Ik ken er niet veel....
Mbt koudbloeden in de dressuur... Als je dat zou verbieden (niet-dressuur gefokte) mag ik met mijn springpaard dus ook geen dressuur rijden ;)?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 18:55

fanci_mike schreef:
Ja ik ga hier inderdaad even voorbij aan het feit of de ruiter dat niveau al dan niet zou kunnen halen. Mijns inziens zou het streven namelijk moeten zijn dat de ruiter zich aanpast aan het paard dat hij rijd, en dus theoretisch van een dusdanig niveau moet zijn dat hij zich kan aanpassen. Kan hij dat (nog) niet, dan zal hij dat eerst moeten leren alvorens het wilde idee van wedstrijden rijden in zijn bol te halen. Dat dit een proces is moge duidelijk zijn. Dus: zowel paard als ruiter dienen continue goede scholing te volgen teneinde de verbetering van de onderlinge verstandhouding en gymnastigering, teneinde beiden de sport op een zo gezond mogelijke manier te bedrijven. En als je dit consequent volhoud, zal het nieveau gestaag stijgen, totdat je hetzij het plafond van de ruiter raakt, hetzij het plafond van het paard.
Met mijn tinker heb ik zijn plafond geraakt, met mijn paint ben ik nog geen plafond tegengekomen en werk ik gestaag aan een steeds hoger nieveau. Beide paarden vergen van mijn kant veel inzet, maar daar krijg ik dan veel voor terug. Dat tinkielief nooit geen reining wedstrijden gaat lopen maakt mij niet uit, hij loopt technisch goed, en dat vind ik veel belangrijker!

Ruiter die zich aan moet kunnen passen aan het paard, 'tuurlijk, vind ik ook.
Helaas zijn niet veel ruiters daar niet toe in staat zijn, helaas....
Bij jou is het dan dat diegene dat moet leren alvorens wedstrijden te willen gaan rijden, echter ik zou dat willen doortrekken, thuis is het ook ten bate van het paard dat een ruiter hiertoe in staat is. Niet alleen op die ene wedstrijd in de maand.

De post van Jasmijn verbouwen met quotes wordt wat lastig, dus doe ik het anders.
Ben het eens met haar, dat er ook zat ongeschikte KWPN exemplaren rondlopen voor de dressuur, ook daar heb je de iets minder bedeelden.
Wat geen probleem hoeft te zijn, afh. van wat de ruiter van ze verwacht.

Wat betreft de keuzes van een paard, sommigen zullen dat ondoordacht doen.

Mijn rassen? passen verder super bij me (had ik nooit gedacht dat ik ooit met een fjord blij zou zijn en een knabstrupper. Wou een sport paard of AV (heb aantal jaren AV hengstje gereden), denk dat het leven in alle opzichten bestaat uit compromissen, hier dus compromis tussen bruikbaarheid van
het paard, de leefomstandigheden van dat paard en de mogelijkheden van de ruiter en het aanpassings vermogen van de ruiter.
Denk dat ik daarin wel geslaagd ben.

De discussie of het moeilijker of makkelijker is een simpel dan wel een getalenteerd paard te rijden?
Geen idee, denk dat in beiden een uitdaging ligt, maar wel een andere, die weer afh. is van het karakter.
Waarbij je bij beide typen paard een dier kan treffen dat je super ligt, of juist totaal niet.
Is weer afh. van het aanpassings vermogen van de ruiter.

Mijn zwartje is wel een uitdaging heel anders dan mijn fjord.
Mijn fjord riep altijd als ze iets niet snapte: "Ik snap het niet, maar probeer het wel voor je!" (ook al kreeg je dan de meest vreemde dingen om je oren)
En mits je alles netjes vraagt, doet ze alles voor je (wel netjes vragen, anders verrekt ze ook werkelijk alles).
Huidige zwartje, roept doorgaans: "Ik snap het niet, dus gooi ik de handoek in de ring!"
Bovendien maakt hij het me ook lastig met zijn ingebouwde corrigerende vermogen, ik fractie te lang vasthouden? Dan heb ik daar al 3 x een
antwoord op en doorgaans niet dat wat ik in gedachten had.
Zag ergens dat Yamcha ook dat probleem wel eens heeft met haaar barokke paard. 8-)

En wat betreft kosten, ja, soms heb je niet dressuur paard voor een boel geld, had voor mijn knabstrupper hele kudde fjorden kunnen kopen,
of een knap dressuur paard. Mijn keus is geweest om dat niet te doen.

Sombra schreef:
Een paard dat goed gebouwd is, daar leer je het gevoel veel beter en veel sneller op. Op dat soort paarden kan de ruiter zijn of haar talent veel beter vinden en verder ontwikkelen.
Maar dat neemt niet weg dat een ruiter dat niet kan op een paard die minder goed gebouwd is. Daar kan de ruiter ook ontzettend veel van leren maar zal het nooit het gevoel krijgen wat het wel kan krijgen als het op een goed gebouwd paard zal zitten.

Het zal niet hetzelfde gevoel zijn inderdaad, maar van beiden kunnen de meeste ruiters heel veel leren.
Waarbij je als ruiter dan nog sneller leert op een correct gereden paard dat goed aan de hulpen staat dan als je het moet leren op eentje die het nog niet kan,
of eentje die nog niet zo makkelijk is (waarmee ik verreden bedoel).
En dat dan onafhankelijk van het talent van het paard.

Sombra schreef:
Dat wil nog steeds niet zeggen dat je met een minder goed gebouwd paard niet ver kunt komen. De oefeningen die men rijdt die rijdt men omdat het paard daardoor verbeterd. Je kunt door middel van oefeningen van een minder goed gebouwd en dus een minder goed gaand paard een paard maken die in een beter houding gaat en soepel door het lichaam beweegt.
Door de training veranderen de spieren en vooral paarden die overbouwd zijn, zijn vaak erg lang in de spieren en het lichaam zit vaak vast op veel plekken. Als je deze paarden dus goed traint zullen de spieren korter worden waardoor het hele lichaam beter in proportie komt en het paard in de wei en in de training een beter houding van zichzelf zal aannemen. Daarnaast beweegt het paard beter en gelijkmatig door het lichaam en dit kun je alleen maar verbeteren, als je weer een stap verder komt in de training

Dat is toch het doel van de dressuur, het paard verbeteren, door oefeningen te rijden. Zodat ook een minder goed gaand paard beter getraind wordt en door die training deel van zijn mindere punten kan compenseren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 19:04

Sombra schreef:
Ik denk inderdaad ook dat het niet zo gemakkelijk moet gaan. In een ander topic werd eens aangehaald dat als de oefening of het figuur goed uitgevoerd wordt maar het paard gaat niet in de juiste takt, dan kom je uit op een 6 om dat een ding wel goed uitgevoerd is. Dat is natuurlijk niet de bedoeling als je het mij vraagt.
Het speelt allemaal mee, gaat het paard in de juiste takt, gaat het paard in de juiste houding, is er sprake van aanleuning en schwung in de gangen draf en galop, hoe worden de oefeningen uitgevoerd. Dat speelt allemaal mee met het geven van punten. Van deze 5 punten (natuurlijk zijn er nog veel meer punten om op te letten) moeten ze alle 5 correct zijn. Is dat niet zo dan hoor je een onvoldoende te krijgen want dan voldoet de combinatie niet aan de basis voorwaarden. Er kan niet een ding missen, het een is met het ander verbonden, mist er een ding zit er altijd weer een fout ergens anders. Een paard kan geen schwung vertonen als de takt niet juist is, zonder losgelatenheid geen aanleuning etc. Dit is allemaal met elkaar verbonden. En ook in de verdere klasses, een paard kan niet rechtgericht zijn als het niet durchlassig is en zonder verzameling geen oprichting.
Er moet wat dat betreft strenger gejureerd worden. 6en daar kan een ruiter niets mee, dat is spelen op safe. Een jury moet een goed oog hebben voor fouten maar ook voor goede dingen. Dit er duidelijk bijzetten en duidelijke punten geven.
Dan zul je namelijk zien dat het niet aan het paard ligt waar je mee in de ring verschijnt maar aan de africhting van het paard. Ook prachtige warmbloeden maken (overduidelijke) taktfouten als de ruiter daar niets aan doet en in de meeste gevallen het alleen maar erger maakt. Takt heeft een paard namelijk al, het is alleen aan de ruiter om dat er uit te rijden. Ook bij warmbloeden kan de aanleuning totaal niet deugen. Ook warmbloeden kunnen oefeningen niet goed uitvoeren als de training niet correct is.

Kortom, het gaat niet om het paard maar om de training die het paard krijgt. De basis is niet voor niets de basis, dit alles helpt het paard namelijk beter te worden in het lichaam en geest. Daarom dat het zo belangrijk is te weten wat je doet, oefeningen zijn er voor het paard en niet omdat ze in de proef getoond moeten worden.
De uitvoering van oefeningen kan verschillen per paard maar correct wil niet zeggen dat het voor het plaatje correct is. Correct wil zeggen dat het iets voor het paard doet, dat het paard daardoor beter wordt. En naarmate het paard beter wordt in het lichaam zal het voor het plaatje er ook steeds beter uit gaan zien. Dat is alleen niet hoofdzaak nummer 1.

Ik had daar volgens mij ook gereageerd, maar je kan een 5 hebben voor een gang, zonder tact fouten, gewoon omdat het paard minimalistisch net over de
bakbodem beweegt. (ja, schuldig!! met mijn fjord, aan dat minimalisme)
Wat ik daar zei was dat als mijn fjordsel dan een pracht appyement reed ik toch een 8 te pakken had, hoe tegenstrijdig dat ook klinkt.
Zo kan ik ze nu niet meer rijden hoor.
(had gelukkig meestal wel een 6 voor draf algemeen)
Heb helaas geen filmpjes uit haar wedstrijd verleden, in mijn onderschift topic ITP, van nu,
maar ahum, dat is paard dat nog maar net weer in opbouw
(lees: groeide dicht van het vele gras en het was of meer werken of mandje op d'r neus) is na dikke 3 jaar,
dus niet te vergelijken met hoe ze ooit liep (nu nog geen verzameling, nog scheef,
ik vind de aanleuning en houding nog niet oke, ze is wat te enthousiast en onze fijnafstemming en souplesse is nog lang niet terug,
als dat al ooit terug komt. Maar ze vind het voorlopig nog enig om zich voor je uit te sloven, dus lekker van genieten heb ik maar bedacht. )

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:40

@Sjolvir, Je hoeft je niet te verdedigen hoor. Het is knap dat je naar een lange tijd weer aan de slag gaat en dat ook laat zien.

jasmijn78 schreef:
Sombra schreef:
Daarom dat het zo belangrijk is te weten wat je doet, oefeningen zijn er voor het paard en niet omdat ze in de proef getoond moeten worden.

Daar ben ik het mee eens, maar er er wordt mij te vaak aangehaald dat de dressuur er is voor het paard om het zo maar geoorloofd te laten lijken om met ieder paard/ras aan dressuur en dressuurwedstrijden te doen.

Mijn idee van een dressuurwedstrijd is altijd: een examen van je graad van africhting in competitieverband. Maar met wat voor africhting zijn we bezig? Met de africhting tot dressuurpaard..... Want hoeveel ruiters zijn er nog die actief op wedstrijden alle disciplines beoefenen? Springen? Dressuur en Cross? Slechts een handje vol. Dus dressuur met een paard is OOK een doel op zich. En daar vindt ik helemaal niets mis mee, integendeel. Zolang je maar wel een paard kiest wat aanleg heeft voor je doel. In dit geval dus dressuurrijden.

(ik laat overigens mijn paard regelmatig springen omdat hij daar dan weer beter van gaat lopen in de dressuur :D Of maak een buitenrit om zijn hoofd fris te houden tijdens het dressuurwerk. En ik denk dat dit bij de meeste mensen die actief aan dressuur en dressuurwedstrijden doen zo is. Dressuur is hoofddoel, rest is bijzaak)

Als je je paard dressuurmatig een beetje gehoorzamer en soepeler wilt maken omdat je er een ander doel mee hebt (bijvoorbeeld lange buitenritten) dan hoef je niet perse naar een wedstrijd. Dan is het niet belangrijk of jouw paard ook zijn takt en sprong kan behouden in een oefening als een pirouetje.

Je hoef niet de volledige basis van dressuur (tmZ2 niveau) volledig onder de knie te hebben als je een beetje aan dressuur doet als basis voor een ander doel/discipline. De ambitie verantwoorden om met een Belg (ik noem maar even een voorbeeld) Z-dressuur te rijden op wedstrijden met als verklaring 'de dressuur is er voor mijn paard', gaat er bij mij niet in. En zichzelf dan ook nog eens heel nobel vinden bij het stellen van dit doel... En zwelgen in de positie van de underdog (bij slechte resultaten dan de jury verwijten dat deze rassen dirscimineert)

Mensen die graag alleen in het bos willen rijden hoeven hun paard niet eens te trainen. Een paard gaat er niet kapot van als je er mee in de bossen rijdt. Dan kun je wat mij betreft beter niet trainen dan half trainen.
Half trainen bestaat namelijk niet. Hoe had je dat in gedachten? Ik wil graag buiten rijden maar mijn paard is scheef dus laat ik het wijken en dan is het soepeler? Dan voelt het minder scheef? Zo werkt dat niet.
Een paard gehoorzamer, soepeler, rechter en beter maken dat is de basis en dat is een heel proces. Dat doet je niet binnen 2 weken. Daarom dat je niet half kunt trainen. Als je dit alles wel wil maar je hebt je paard om mee in de bossen te rijden dan kun je daar beter de focus op leggen. Ga jij lekker in de bossen rijden dan gaat je paard niet stuk.

Mensen willen vaak een, wat jij zegt gehoorzaam en soepel paard maar hoe doe je dit? Zoals ik al zei, door een keer in de week in de bak te rijden en dan wat te wijken en in stap, draf en galop op de volte te werken? Is jouw paard dan losser?
Je moet, zoals je zelf al zegt weten wat jij met je paard wil. Wil jij zelf graag dressuren en staat de gezondheid van je paard op nummer een dan ga je daar mee aan de slag. Dan zorg je dat de Dressuur er voor je paard is.
Wil je niet dressuren dan doe je dat niet, dan blijft je paard nog steeds gezond (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk, er zijn genoeg mensen die de meeste bizarre dingen met hun paard doen) en doe jij wat jij leuk vindt. Een paard past zich daar vrij goed op aan, in de bossen rijden dat zal voor een normaal paard echt geen straf zijn.
Dus ook al wil jij als ruiter graag de kant van de Dressuur op dan kun jij nog best een Tinker, Fjord of Haflinger kopen. Als dit jouw type paard is. En als jij graag wedstrijden wil rijden is dat ook prima. Wedstrijden zijn namelijk niets anders, zoals je zelf al zegt een examen van je graad van africhting in competitieverband. Dus als jij je paard thuis zo correct mogelijk traint, ongeacht het ras dan zal dat op de wedstrijden ook duidelijk zijn. Want ook een slome,suffe, overbouwde Haflinger (even heel vervelend gezegd) kan een goed gaant paard worden door de juiste training.

Kortom, Dressuur is er voor het paard en als jouw interesse ook bij de Dressuur ligt dan kun je pas 100% Dressuur leren rijden. Begin niet aan Dressuren als het bijzaak voor je is. Dan zul je het namelijk nooit goed kunnen doen. Je moet iedere keer weer bezig zijn met je paard te verbeteren door middel van de oefeningen. Dit kan niet een keer in de maand zijn, dit moet vaker, oefenen, oefenen, oefenen. Daardoor wordt je paard beter.
Dan doe jij als ruiter zijnde wat je graag wilt doen en dat doe je dan op de manier die voor jouw paard het beste is. Als jij een Belg hebt en jouw interesses liggen bij de Dressuur en jij wil graag dat dit paard sterker en soepeler wordt dan is daar niets mis mee.
Je moet alleen weten wat je doet. Ik denk niet dat een Belg graag LDR gereden zou worden, die hebben daar de bouw ook niet voor dus daarom dat je deze paarden dat ook niet snel zult zien doen (en dat is maar goed ook :D ). Maar een Belg is net als ieder ander paard (alleen wat groter en breder) en kan ook in de juiste houding gaan. Dit paard kan ook losgewerkt worden, dit paard heeft ook oefeningen zoals wijken, travers, renvers, traversale en schouderbinnenwaarts (etc etc) nodig om sterker te worden. Al zullen dit soort paarden ook nooit verder komen dan de basis. Dit soort paarden zijn totaal niet gebouwd voor verzameling dus een Piaffe, Passage of Galoppirouette zal er niet snel inzitten, of beter gezegd nooit inzitten.
Het zal er lang niet zo elegant uit zien als bij een Lippizaner maar dat doet er niet toe. Deze oefeningen doen bij een Belg precies hetzelfde als bij een Lippizaner, namelijk het lichaam verbeteren (en daardoor ook mentaal), sterker en soepeler maken.

Sjolvir

Re: Alle rassen geaccepteerd houden ontwikkeling ruiter tegen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 22:51

Sombra, wat ik wel vind is toch dat ook een bostuffer zich tot op een zekere hoogte in de dressuur moet verdiepen.
Gewoon om ervoor te zorgen dat het paard niet zijn hele leven zo ongeveer in travers door het bos loopt.
(en ja, die bostuffers ken ik) Daar dat het paard zeker niet ten goede zal komen.
Daarbij zeg ik niet dat ze in een bak moeten gaan trainen, in het bos kan je ook netjes je paard recht richten.
Maar bos paard vind het ook fijn als er een ruiter opzit die onafhankelijk kan zitten, niet in het mondje trekt etc.

Beken meteen in het begin met mijn zwarte het juist buiten makkelijker te hebben gevonden met rijden.
1. Niet elke 60 meter een bocht.
2. geen steun van een bakrand/hekje (mits je midden op het pad rijdt).
3. Paard vaak meer drang naar voren, kan je gebruik van maken.
Maar goed voor je dat doet, moet je wel beetje aan de weg getimmerd hebben met verkeersmak maken,
anders vlieg je met de eerste de beste giga trekker met gierkar, of hooi wagen de sloot in.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 02:36

Volgens mij zijn jij en ik het redelijk eens Sjol, alleen verwoord jij het iets beter ;-)
Ieder paard heeft recht op correcte dressuur, ook al worden er geen wedstrijden mee gereden.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:17

Volgens mij zeg ik nergens dat niet ieder paard recht heeft op correcte training. Volgens mij is dat juist het geen wat ik de hele tijd aanhaal.
Maar het heeft gewoon geen zin om je paard half te trainen. Je kunt een paard niet tot L nivo opleiden en zeggen, zo nu is mijn paard los dus kan ik alleen buitenritten maken. Een paard vervalt dan bij de eerste stap buiten weer in het oude patroon, omdat de spieren nog niet juist ontwikkeld zijn en de natuurlijke houdig van het paard niet is verbeterd.

Wil je met een recht paard naar buiten dan zul je gewoon Dressuurmatig heel veel aan de slag moeten. Een paard wordt niet zomaar recht. Dan ben je al een behoorlijk eind op weg voordat je paard recht is. En om dat alleen voor elkaar te krijgen om in de bossen te crossen terwijl je ambitie of je gevoel niet bij de Dressuur ligt dat lijkt me een beetje ver gezocht.

Een paard kun je niet trainen in het bos in vergelijking met de bak. De bak is een duidelijk plaats voor het paard waar het zijn concentratie kan behouden omdat het paard weet dat er getraind wordt. Daarnaast kunnen er in de bak, door de ondergrond en de afmetingen, oefeningen gereden worden die in het bos nooit zo geperfectioneerd kunnen worden. Dus ook vanaf het begin af aan niet juist uitgevoerd kunnen worden (en dan bedoel ik weer met juist, niet juist voor het plaatje maar wel juist voor het paard).

Onafhankelijk zitten hoort een ruiter sowieso te doen. Voor mij zijn dit gewoon basisvoorwaarden. Als je graag naar buiten wilt maar je raakt van elke schijnbeweging uit balans of bij elke hobbel lig je er naast, dat is niet leuk voor jezelf en niet leuk voor je paard. Dan kun je gewoon naar een oplossing zoeken, o.a. zitlessen op een ander paard.
Een paard die travermatig door het bos gaat daar is niet mis mee zolang er ook niet veel wordt gevraagd en de ruiter niet te zwaar is voor het paard. Het moet natuurlijk wel juist afgestemd zijn, je gaat niet iemand van 100 kilo op een Arabische Volbloed zetten. Die mensen kunnen dan beter opzoek gaan naar een groot, sterk paard, denk aan koudbloed.
De ruiter lift gewoon mee op buitenrit en moet er dus voor zorgen, wat jij al zegt dat het paard wel verkeersmak is en niet van ieder gek ding de lucht in gaat.
Door juist veel in het bos te rijden, veel over boomstammen, onverharde, lastige wegen, bergje op, bergje af etc worden die paarden voldoende getraind.
Er is niets mis mee om het paard daarnaast nog een training te geven maar dan moet het niet half zijn dus dan is het ook niet trainen naast het buitenrijden maar buitenrijden naast het trainen. Dan staat trainen, het mentaal en fysiek verbeteren van je paard op nummer 1 omdat.
En door het buitenrijden train je, je paard ook mentaal en fysiek alleen op een hele andere manier (die dus niet slecht is als je het alleen daar bij houdt).

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:29

Zijn warmbloeden de perfecte dressuurpaarden? :p

Trainen tijdens een buitenrit kan prima, ook daar is concentratie te verkrijgen... Je moet het echter wel Doen. Een bak is heus wel nuttig, maar de onmogelijkheid om op een wei te training moet ik wel bestrijden.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:35

Ik heb het niet over een wei. Als je die afzet naar de afmetingen van een bak is dat hetzelfde. Maar in het bos of strand, daar gaat echt trainen gewoon niet lukken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:48

Sport rij je op karakter, zowel van jezelf als van het paard. Ik ben er van overtuigd dat als beide een goeie instelling hebben en de ruiter daarbij kritisch naar zichzelf en zijn paard is (d.m.v. instructie) ieder paard de basissport met goed gevolg kan doorlopen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:56

In de paardensport moet alles maar mogelijk zijn op instelling en motivatie. Is allemaal heel nobel natuurlijk, maar ik hoor niemand zeggen dat 'ie op instelling en motivatie de Tour de France gaat winnen op z'n stadsfiets.

Als je niet het juiste materiaal hebt, heb je gewoon beperkingen. Zijn je ambities niet zo hoog, dan hoef je ook geen topmateriaal te hebben. Maar heb je wel de ambitie om de Alpe D'Huez te beklimmen, waarom zou je dat dan op een ouwe fiets gaan proberen?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:00

Anoeska schreef:
In de paardensport moet alles maar mogelijk zijn op instelling en motivatie. Is allemaal heel nobel natuurlijk, maar ik hoor niemand zeggen dat 'ie op instelling en motivatie de Tour de France gaat winnen op z'n stadsfiets.

Als je niet het juiste materiaal hebt, heb je gewoon beperkingen. Zijn je ambities niet zo hoog, dan hoef je ook geen topmateriaal te hebben. Maar heb je wel de ambitie om de Alpe D'Huez te beklimmen, waarom zou je dat dan op een ouwe fiets gaan proberen?

Daarom heb ik het ook over de BASISsport

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:03

Anoeska schreef:

:j

Mee eens. Je moet heel goed weten waar de grenzen liggen van zowel jou als je paard en daar niet overheen gaan. Dat geldt denk ik gewoon voor elk paardenras.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 11:05

Princesj schreef:
Anoeska schreef:

Daarom heb ik het ook over de BASISsport

Z2 is ook nog basis, maar wie heeft er nu nog lol in als je je paard/pony gaat forceren om wissels te springen terwijl het er eigenlijk gewoon niet in zit? :) En dan zijn de wissels nog maar één onderdeel...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 12:37

Sombra schreef:
Ik heb het niet over een wei. Als je die afzet naar de afmetingen van een bak is dat hetzelfde. Maar in het bos of strand, daar gaat echt trainen gewoon niet lukken.

Wat een onzin! Als je je paard dressuurmatig goed hebt afgericht zou je juist ook op andere plaatsen zijn concentratie bij jou moeten kunnen houden. (alhoewel dat met sommige type paarden niet altijd zonder gevaar voor eigen leven is... Het zou moeten kunnen, maar hoe goed je ook traint, soms is het gewoon niet veilig) Ik vind het strand bij laag tij de perfecte plek om series wissels te oefenen. Je kunt eindeloos schakelen, zigzaggen etc. Door het water stappen en draven is ook een hele goede training voor dressuur/sportpaarden. Je kunt ook een een keer goed voluit voorwaarts rijden, knappen ze ook vaak van op.

Als je serieus met dressuurtraining en africhting van je paard bezig bent, dan ben je dat overal. In de bak, op wedstrijd, in het bos en op het strand. De intensiteit waarmee je traint kan dan alleen anders zijn. De afwisseling in omgeving en variatie in intensiteit is ook een onderdeel van een goed training.

Ik ben het er dus wel mee eens dat je een 'bospaard', niet dressuurmatig hoef te trainen. Maar dan moet je er ook verder niet aan zitten (gewoon op zijn eigen manier laten lopen) en hem niet in de weg zitten (zorgen dat je als ruiter dus wel een onafhankelijke zit hebt) Als je gewoon recht-toe-recht-aan rijdt gaan geen enkel paard daar van slijten.

Anoeska schreef:

Ik begrijp dat ook niet... Met je paard vorm je toch een combinatie? Dus is de kwaliteit/aanleg van het paard zeker voor de helft zo belangrijk. De grens van een combinatie is afhankelijk van de minste van de twee. Daarom stelde ik al dat als je je als ruiter goed wilt ontwikkelen, je ook een goed paard nodig hebt. Anders stopt je ontwikkeling bij de grenzen van het kunnen van je paard. Je kunt er niet iets aan/op rijden wat er van nature echt niet in zit. Dan worden het kunstjes, en dan is het geen dressuur meer.

Sjef Jansen zei ooit wel eens (met enig sarcasme) dat je zelfs een koe kunt laten piafferen. :D Of dat is wat je wil zien in de dresuur, zou je je moeten afvragen....

Andersom: iemand die echt totaal NIET kan rijden, komt ook niet weg op een heel goed paard. Zat toppaarden vertrekken voor heel veel geld naar rijke ruiters en daarna hoor je er nooit meer wat van. Succes is voor een deel te koop in de sport, het blijft een dure hobby. Met goed materiaal, les, paarden etc zul je sneller vorderingen maken. Maar als het er ECHT op aan komt moet je als ruiter ook echt wat in huis hebben. Helaas hebben sommige mensen alles :D :o EN geld, EN talent, EN goede paarden EN de juiste instelling. Om wel eens jaloers van te worden :o :)

Gulpje schreef:
Z2 is ook nog basis, maar wie heeft er nu nog lol in als je je paard/pony gaat forceren om wissels te springen terwijl het er eigenlijk gewoon niet in zit? En dan zijn de wissels nog maar één onderdeel...

Precies... en wat dacht je van 60m uitgestrekte draf of galop? Daar moet een paard toch ook echt wel enig atletisch vermogen voor hebben om dat voor een 6-je te kunnen laten zien. Of een volte 8m verzamelde galop... Kun je ook niet ieder dier aandoen. Zeker niet op een outdoorwedstrijd op het gras na een flinke regenbui.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:33

jasmijn78 schreef:
Sombra schreef:

Wat een onzin! Als je je paard dressuurmatig goed hebt afgericht zou je juist ook op andere plaatsen zijn concentratie bij jou moeten kunnen houden. (alhoewel dat met sommige type paarden niet altijd zonder gevaar voor eigen leven is... Het zou moeten kunnen, maar hoe goed je ook traint, soms is het gewoon niet veilig) Ik vind het strand bij laag tij de perfecte plek om series wissels te oefenen. Je kunt eindeloos schakelen, zigzaggen etc. Door het water stappen en draven is ook een hele goede training voor dressuur/sportpaarden. Je kunt ook een een keer goed voluit voorwaarts rijden, knappen ze ook vaak van op.

Als je serieus met dressuurtraining en africhting van je paard bezig bent, dan ben je dat overal. In de bak, op wedstrijd, in het bos en op het strand. De intensiteit waarmee je traint kan dan alleen anders zijn. De afwisseling in omgeving en variatie in intensiteit is ook een onderdeel van een goed training.

Je hebt de rest niet gelezen. Ik heb het niet over een goed afgericht paard. Maar iemand had het over trainen (van naar mijn idee een paard die nog aan het begin van de opleiding staat of 'zomaar tussendoor' getraind zou worden) en dan is het in mijn ogen onmogelijk deze paarden ergens anders (goed!) te trainen dan in een bak of een naar de afmetingen van een bak afgezet weiland.
Een goed afgericht paard kun je overal trainen. Want deze paarden zijn goed aan de hulpen, hebben het vermogen om de oefeningen uit te voeren en begrijpen als de juiste hulpen gegeven worden welke oefeningen er gevraagd worden. En ook op een ander terrein kun je dit dan perfectioneren. Maar het paard opleiden doe je in een bak en niet in een bos.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 13:59

De motivatie zal er bij ieder paard zijn die op de juiste manier gereden wordt. Omdat het paard beter wordt van training en daardoor beter in zijn vel zit en mentaal ook verbeterd. Paarden worden positiever, werkwilliger en braver door goed trainen. En als je niet over de max heen gaat (om een voorbeeld te geven: een Belg willen laten piafferen) dan zal het paard gemotiveerd zijn. Al valt mijn voorbeeld dan wel buiten de lijnen van Basis Dressuur.
Wat ik al zei, tot Z nivo kan ieder paard aan omdat tot dat nivo paarden losgewerkt worden en er kracht getraind wordt en daardoor ook al een stuk verzameling mee gepakt kan worden. Ieder paard kan verzamelen maar niet ieder paard zal dat even goed kunnen. Je kunt het trainen maar zoals ik eerder aangegeven heb is er voor ieder paard en ruiter een plafond. Dus zal een Belg niet snel een Piaffe kunnen uitvoeren. Maar een traversale in draf zou het wel uit kunnen voeren. En zelfs zou bij die paarden er een galopwissel inzitten.
Alleen doe je bij een Belg misschien 3 keer zo lang over, om volledig aan de basisvoorwaarden te voldoen en ben je daar met een Lippizaner veel makkelijker en sneller doorheen. En dat komt omdat het ene paard veel werkwilliger en goed gebouwder van nature is dan de ander. Maar dat wil niet zeggen dat een Belg niet werkwillig kan worden, het zal alleen wat langer duren omdat het van nature (wat Dressuur betreft) niet heel erg aanwezig is.

Z nivo is niet als de Tour de France voor ons, dat is wellicht te vergelijke met Hoge School maar ook Hoge School paarden zijn geen 'gewone' paarden meer maar topatleten.
Een paard tot en met Z nivo is een paard in goede conditie, te vergelijken met een normale sporter die bijna dagelijks intensief sport zonder daar prijzen mee te behalen maar alleen omdat hij of zij daardoor beter in zijn vel zit en zich daar fijn bij voelt.
Wij maken van onze paarden door ze goed te trainen ook sporters. Die de dagelijkse work out nodig hebben om fit te blijven.

Daarom kun je ook niet soms Dressuur rijden om je paard beter te maken en te houden. Je moet dat consequent doen. Als jij graag een fitter lichaam wil dan kun je ook niet 1 keer in de maand naar de sportschool gaan en de rest van de weken/dagen lekker lui op de bank gaan liggen en verder de gewone dagelijkse beweging hebben. Daar wordt je ook niet slechter van (mits je geen abnormale etensgewoontes hebt) maar ook niet beter. Dan blijft je lichaam zoals het is. Daarom hoef je een boscrosspaard niet te trainen als je enige doelstelling is om lekker in de bossen te rijden. Het paard ondervindt daar geen schade aan (het is dan wel logisch dat je als ruiter je paard zo min mogelijk in de weg zit).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:42

Ik heb voor mijn werk een tijd het geluk gehad met hele getalenteerde jonge dieren te mogen rijden. Daarmee voelde ik dan toch hoe het ook kon zijn, zoveel beweging, zoveel souplesse, zoveel lossigheid van nature al! In de spiegel zag ik dan ineens ook een ruiter die kon rijden ipv de middelmatige klungel die ik eigenlijk ben. :+ Dat gevoel nam ik dan mee naar mijn eigen (hele simpele) paard, probeerde die ook zo aan het lopen te krijgen en daardoor ging ik in die tijd zoveel beter rijden. Dus ik denk idd dat uitsluitend een kwalitatief minder paard rijden, ervoor zorgt dat je je minder (snel?) zult ontwikkelen, gewoon omdat je het gevoel nog niet hebt gehad waar het naartoe moet gaan. Ik vond het heel leerzaam en zou zo'n tijd met een echt goed paard best weer kunnen gebruiken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:45

Op de een of andere manier vond ik dit filmpje, wat ik in een ander topic tegen kwam, hier erg goed passen.
Dit is een Welsh Cob :)

Denk dat een filmpje als dit wel een goed beeld weer geeft van de discussie over dat er een hoop kan met elk ras, maar dat de vraag is hoe gelukkig die daar dan van wordt.
Vind het erg gaaf om te zien hoe hoog hij komt, maar verder -O-

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 17:48

Wat wil je met dat filmpje zeggen? Ik begrijp het niet helemaal...