Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dit rondje is zo'n 20 min. Dan is ze allang op adem, maar is gewoon een lekker ontspannen rondje en zij vind dat ook veel leuker dan uitstappen in de bak.
En omdat ik toch nog geen wedstrijden rijd is ze verder ook niet geschoren geweest.
Appelmoes_11 schreef:Ik stap uit totdat ze droog is. Aangezien ze het idee heeft dat ze in Siberië woont en ik scheren onzin vind, duurt dat af en toe een tijdje.
xingee1 schreef:5 min is te kort. je moet de spieren goed laten afkoelen, meestal zo'n 10 min en is je paard vaak ook weer op adem en zijn de spieren goed afgekoeld.
Arent schreef:ik werk mijn paard liefst nooit in het zweet... en stap helemaal niet meer uit.
daar zit wel wat achter. ook voor mensen is een cooling down vaak helemaal niet nodig (afhankelijk van de bezigheid) maar voor een paard is het vaak puur een dumpen op de voorhand en rondsukkelen dat niets opleverd.
direct na een geslaagd leermoment afstappen is heel motiverend voor het paard.
een hijgend en zwetend paard is zelfs voor flinke galoparbeid (of piaffe, passage overgangen, pirouettes, etc.) niet per se nodig. Mijn paard rijd ik 1 a 2 keer per dag een 20-35 minuten maar als ik ineens besluit 2,5 uur door het bos bergop te galloperen in de warmte zweet ie nog nieteens: is dus best fit.
warmrijden is een iets ander verhaal, maar ook daar doen we vaak heel willekeurige dingen om onduidelijke redenen.
moet een spier warm zijn om blessures te voorkomen? moet een hartslag verhoogd worden? kun je conditie bouwen met een bescheiden hartslagverhoging?
is een zwetend paard aan het sporten of heeft ie stress?
uitstappen is een dogma dat ook dankbaar wordt aangenomen door manegedocenten om even koffie te drinken of te keuvelen. (je hoort minima van tot 20 minuten warmrijden en 15 minuten colling down, dan ben je dus alleen al daarmee 35 minuten bezig, terwijl je paard zich meestal niet meer dan 20 minuten kan concentreren.) wie rijdt er daadwerkelijk zulke topsport dat ie dat nodig heeft? hebben topsporters dat zelfs nodig?