uitspappen 5 minuten goed of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KelEnLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:10

ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen zweet en ademhaling, als indicators om een paard uit te stappen. Zweet kan een heleboel redenen hebben, inclusief stress, maar kan ook wijzen op teveel warmte door b.v. relatief dikke vacht t.o.v. de temperatuur in de rijbak/buiten. Of je een paard dus echt moet DROOGstappen, hangt er voor mij ook vanaf waar je het paard daarna gaat neerzetten (binnen/buiten) en of het warm zomerweer is, of guur en koud winterweer. In de zomer is afsponsen en daarna lekker rollen ook prima.

Voor mij is het belangrijkste dat mijn paard op adem is gestapt. Dit doe ik om het lichaam de kans te geven het eventueel opgebouwde melkzuur te verbruiken door rustige arbeid in aerobe verbranding. In hoeverre dit nodig is hangt af van hoe intensief je training is geweest voor dat specifieke paard. Maar de ademhaling is i.m.o. wel een betrouwbare indicator van de intensiteit van de training, en dus of er wel of geen melkzuur opgebouwd kan zijn. Met andere woorden; heeft je paard na het rijden geen versnelde ademhaling, dan werkt het 'systeem' dus op aerobe verbranding, en daarbij wordt geen melkzuur gevormd. Dus is in feite (lang) uitstappen niet nodig. Als de ademhaling van het paard wel duidelijk is versneld, is/was het dus intensief voor het paard, en kan het dus zo zijn dat het lichaam op anaerobe verbranding heeft gelopen en daarbij dus melkzuur heeft geproduceerd. Dan is het verstandig om te stappen totdat het paard op adem is. Op die manier kan het paard het opgebouwde melkzuur weer verbruiken en blijft het niet in de spieren zitten.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:18

Ik heb er geen vaste tijd voor: ik stap uit tot ze op adem is. En als het redelijk weer is(droog/niet te koud of harde wind) ga ik een rondje langs de weg. Die loopt door een natuurgebied dus kan gelijk het nuttige met het aangename combineren: uitstappen op het harde en tegelijkertijd een mooie omgeving om met zn beiden ontspannen rond te koekeloeren :D Dit rondje is zo'n 20 min. Dan is ze allang op adem, maar is gewoon een lekker ontspannen rondje en zij vind dat ook veel leuker dan uitstappen in de bak.
Uitstappen in de bak is gewoon erg saai maar ja als het weer slecht is waardoor ze te snel zou afkoelen dan moet het toch.
Van de winter stapte ik langer uit en dan met een zweetdeken om dr spieren niet te snel afgekoelt te krijgen: ze had nogal laat een deken toegewezen gekregen(tsja niet mijn eigen paard helaas) en toen had ze dus een gigantische wintervacht. Ze leek wel een pony zo teddy was ze :D En omdat ik toch nog geen wedstrijden rijd is ze verder ook niet geschoren geweest.
Voor aankomende winter gelukkig een eigen deken nu dus geen teddy hopelijk komende winter :j

edit: al zag ze er wel erg schattig uit hoor met die teddyvacht
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 18-06-12 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Quebelle

Re: uitspappen 5 minuten goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 20:19

Voorwaarts/neerwaarts uitdraven gedurende een rondje of 2 op beide hand,
Uitstappen aan de lange teugel,afhankelijk van het weer buiten op het harde :)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 00:23

Ik stap uit totdat ze droog is. Aangezien ze het idee heeft dat ze in Siberië woont en ik scheren onzin vind, duurt dat af en toe een tijdje. -O-

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:24

Ik stap geen bepaalde tijd uit. Gewoon wanneer mijn gevoel zegt dat het goed is. Droog wordt hij niet van het uitstappen, zeker niet in de binnebak. Als ik hem droog moet stappen ben ik nog wel een uurtje bezig. Gewoon als hij weer rustig ademt. :)

carolovejebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 21:16

MININUL 10 min instappen en 10min uitstappen
en dan zien naar gelang hoe hard ze gezweet hebbe

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:12

ligt er vaak aan hoe zwaar ik getraind heb, meestal stap ik hem nog uit door het dorp en is hij als ik terug kom weer op adem en droog.daarbij is het stappen op het harde gelijk weer goed voor de blessure die die heeft gehad,.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:52

Appelmoes_11 schreef:
Ik stap uit totdat ze droog is. Aangezien ze het idee heeft dat ze in Siberië woont en ik scheren onzin vind, duurt dat af en toe een tijdje. -O-

Scheren onzin als je paard blijkbaar toch wel hard zweet? Dat is volgens mij juist het idee van scheren, dat je nog gewoon lekker kan rijden zonder dat je paard gelijk helemaal doorweekt is van het zweet :D

Jackie1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:34

ik denk dat je gewoon moet kijken of je paard op adem is en het paard moet zowieso niet meer doorweekt zijn.
In de winter stap ik meestal iets langer uit want dan is het buiten ook al koud. Gelukkig is dezweetdeken uitgevonden om de spiertjes wat langer warm te houden.

Scheren vindt ik heel nuttig want dan zijn de paarden veel sneller op adem en met rijden zijn ze veel fitter dan met zo'n dikke vacht! Ik merk dat de paarden die geschoren zijn het fijner vinden.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 17:01

jeetje pag. drie alweer top hoor!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 21:37

Jackie1996 schreef:
Scheren vindt ik heel nuttig want dan zijn de paarden veel sneller op adem en met rijden zijn ze veel fitter dan met zo'n dikke vacht! Ik merk dat de paarden die geschoren zijn het fijner vinden.

Precies, wie gaat er nu sporten met een dikke winterjas aan :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 08:42

Kan me wel vinden in wat Arent aangeeft, zo doen wij het ook. We zijn dit gaan doen omdat het goed voelt, een paard wat een goede conditie heeft hoeft geen uren uit te stappen om op adem te komen. Ik begin de cooling down in de galop, door hem lekker uit te schuiven. Dan nog een tijdje vw-nw drafwerk en 1 of 2 rondjes stappen aan de lange teugel. Dat is voor ons voldoende. In de Bit staat nu een artikel van een Engelse dressuurruiter, die rijdt op wetenschappelijke basis. Hij doet ook niet aan uitstappen, en rijdt maximaal een halfuur. Dat is optimaal voor spierontwikkeling en het uithoudingsvermogen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:00

Hee, wat leuk. Dan rijdt ik ook al jaren op wetenschappelijke basis!

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:16

xingee1 schreef:
5 min is te kort. je moet de spieren goed laten afkoelen, meestal zo'n 10 min en is je paard vaak ook weer op adem en zijn de spieren goed afgekoeld.

10 minuten om je paard op adem te laten komen?! Dat is niet goed hoor, bij een gemiddeld tot zwaar ritje met een getraind paard.
Mijn paard is na een goede les na 1 minuut op adem, ik stap dan denk ik zo'n 5 minuten uit. En heeft hij echt wel gewerkt.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:30

Ik stap ook uit tot mijn paard op adem is en dan is het klaar: zo'n 5-10 minuten.
Waarom stap ik uit? Ik weet dat je paarden en mensen niet moet vergelijken maar als ik les geef (Spinning(R)) hoort daar een gedegen cool-down bij, ook als het tempo niet zo hoog lag. Waarom? Om het bloed de kans te geven de afvalstoffen uit je benen (lees spieren) te verwerken en te kunnen transporteren naar de nieren.
Ik wacht echt niet tot mijn paard droog is want dan kan ik er, zoals al eerder is gezegd, 4 uur op blijven zitten.

Het wel of niet zweten staat hier allemaal los van. Het ene paard zweet nu eenmaal veel meer dan het andere (mijne is een zweterd haha), dat is bij ons mensen-dieren ook.

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 09:31

mijn merrie zweet vaak onder haar manen nog voordat we beginnen, hier trek ik mij dus niet veel van aan. ik train meestal niet langer dan een half uur, en laat haar zichzelf nooit kleddernat lopen. wil ik langer rijden, zorg ik er dus voor dat ze tussendoor wat vaker stapt. op die manier heb ik nooit een paard wat zeiknat van het zweet is. ik zorg dat ik de training aan het eind weer afbouw, dus ook in gallop en draf. soms ga ik een kwartier buiten uitstappen (ook omdat het lekker is dat je even om je heen kunt kijken, iets anders dan de bakrand) soms stap ik 3 min. in de bak en is het voldoende. ik kijk elke keer op het moment zelf wat er nodig is aan verzorging. ben er zeker van dat je paard op adem is en nog soepel. even loslaten zodat ze kan rollen vind ze zelf veeeel fijner dan 10 min. door de bak sloffen!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:38

Idd volgens mij is een paard wat goed op conditie is echt wel binnen 1 tot 2 rondjes stappen door de bak weer op adem. Zo niet is er iets niet goed en ben je te ver gegaan in je training.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 11:47

Arent schreef:
ik werk mijn paard liefst nooit in het zweet... en stap helemaal niet meer uit.

daar zit wel wat achter. ook voor mensen is een cooling down vaak helemaal niet nodig (afhankelijk van de bezigheid) maar voor een paard is het vaak puur een dumpen op de voorhand en rondsukkelen dat niets opleverd.

direct na een geslaagd leermoment afstappen is heel motiverend voor het paard.

een hijgend en zwetend paard is zelfs voor flinke galoparbeid (of piaffe, passage overgangen, pirouettes, etc.) niet per se nodig. Mijn paard rijd ik 1 a 2 keer per dag een 20-35 minuten maar als ik ineens besluit 2,5 uur door het bos bergop te galloperen in de warmte zweet ie nog nieteens: is dus best fit.

warmrijden is een iets ander verhaal, maar ook daar doen we vaak heel willekeurige dingen om onduidelijke redenen.

moet een spier warm zijn om blessures te voorkomen? moet een hartslag verhoogd worden? kun je conditie bouwen met een bescheiden hartslagverhoging?

is een zwetend paard aan het sporten of heeft ie stress?

uitstappen is een dogma dat ook dankbaar wordt aangenomen door manegedocenten om even koffie te drinken of te keuvelen. (je hoort minima van tot 20 minuten warmrijden en 15 minuten colling down, dan ben je dus alleen al daarmee 35 minuten bezig, terwijl je paard zich meestal niet meer dan 20 minuten kan concentreren.) wie rijdt er daadwerkelijk zulke topsport dat ie dat nodig heeft? hebben topsporters dat zelfs nodig?

Er zijn nog genoeg paarden die 23 uur op een kleine ruimte staan, dan is de situatie heel anders dan een paard wat altijd buiten loopt.
En er zijn veel paarden die totaal niet op conditie zijn, te dik, op leeftijd en op allelei andere fronten niet topfit.
Dus daar zit wel een verschil in.
Het is zelfs bij topfitte paarden in de endurance toch gebruikelijk je paard even bij te laten komen, ik vind het dus wel normaal, een cooling down.
Alleen hangt dit wel van verschillende factoren af hoe lang dat is. (ook de weersomstandigheden bijv.)

ivda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:37

Hangt er vooral vanaf wat je gedaan hebt.
1 uur heel intensief rijden, dan stap ik wel iets langer uit.
Als ik 1 uurtje heel rustig, stapmomenten en niet intensief rij, vind ik 5 minuutjes wel goed.

_Chic_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:58

dat ligt er natuurlijk aan, als je paard nog erg warm is en/of nog 'snel' ademt, moet je nog wat langer stappen
tot hij weer op zijn normale ademtempo zit en hij droger is. ;)

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:04

5 Minuten is wel erg kort vind ik. Stap zelf ongeveer 10 minuten uit tot ze een beetje droog is. ( Soms korter soms langer ) Daarna als ze nog wat bezweet is spoel ik haar af of maak haar droog en zet ik dr nog even in de stapmolen bij ons op stal..

JustDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:17

Ligt er net aan hoe hard hij gezweet heeft, of hij warm is etc.
Ik zelf doe normaal rond de 10min, want werk mn paard nooit heel erg in het zweet.
& dat is genoeg denk ik.

PaulaC98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:51

Ik stap meestal ook niet langer als 10 minuten, het ligt er ook aan hoe snel je pony buiten adem/ bezweet is

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:23

2x daags krijgt het paard 10 minuten te werken, daarvan stappen we misschien 1 minuut uit en 1 minuut in. Het is geen zware arbeid en perfect voor een 4 jarige dacht ik.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:47

Arent, je schrijft interessante stukken hierover, vooral lichamelijk. Ik ben zelf ook van mening dat je ook naar het geestelijke moet kijken. Uitstappen is namelijk imo ook iets waarbij paard én ruiter geestelijk kunnen ontspannen dus daarom zou ik ook rond de 10 minuten of langer uitstappen. Hoe denk jij daar over?