gemakkelijke weg of sukkelen tot het bittere eind?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:50

Ashkerlon schreef:
Nogmaals... topic staat bij Discussies, niet bij Praktijkproblemen.
Ik HEB geen problemen bij mijn paard.

Sorry hoor, maar je reacties doen anders over komen. Dat is zelfs in je begintopic duidelijk zoals sanne83 al duidelijk aangeeft.
De keuze die je geeft is ook een basisfout, want "aanprutsen" is nooit de bedoeling.
Je maakt nog steeds veel basisfouten (vooral in je denkwijze en dan kun je ze dus in de praktijk nog niet verbeteren.)
Het werkt namelijk wel zo dat de juiste hulpen zorgen voor het juiste resultaat, zoals een knopje indrukken bij een robot.
Alleen bij paardenrijden moet je ondertussen reageren op de signalen van het paard, waardoor de hulpen niet altijd precies hetzelfde zijn voor dezelfde oefening én is nogmaals de timing zeer belangrijk.

tita

Re: gemakkelijke weg of sukkelen tot het bittere eind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 10:54

het maakt niet uit wat voor bit je erin hangt en ik kan dan ook nog helaas spreken van ervaring.

Als een paard niet wil of niet kan dan zal het echt niet anders gaan lopen door een ander bit.
Het kan wel anders lopen door ander manier van rijden.

Een nieuw bit wat harder/scherper is, is wat je zegt nieuw maar ook bij dat nieuwe bit gaat het paard opzoek om te negeren en te vluchten.

Ander manier van rijden...en dan hopen dat het wel jullie manier is.
En ligt echt niet altijd aan de ruiter sommige paarden zijn echt moeilijk of willen niet alleen is het dan wel de kunde van de ruiter die er voor zorgt dat ie gaat lopen/breken/ of staken

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 13:05

superwoman schreef:
Ashkerlon schreef:
Nogmaals... topic staat bij Discussies, niet bij Praktijkproblemen.
Ik HEB geen problemen bij mijn paard.

Sorry hoor, maar je reacties doen anders over komen. Dat is zelfs in je begintopic duidelijk zoals sanne83 al duidelijk aangeeft.
De keuze die je geeft is ook een basisfout, want "aanprutsen" is nooit de bedoeling.
Je maakt nog steeds veel basisfouten (vooral in je denkwijze en dan kun je ze dus in de praktijk nog niet verbeteren.)
Het werkt namelijk wel zo dat de juiste hulpen zorgen voor het juiste resultaat, zoals een knopje indrukken bij een robot.
Alleen bij paardenrijden moet je ondertussen reageren op de signalen van het paard, waardoor de hulpen niet altijd precies hetzelfde zijn voor dezelfde oefening én is nogmaals de timing zeer belangrijk.

Ben ik nu gewoon blond of weet ik niet wat ik neerschrijf? 1e woord van de 2e alinea in mijn beginpost is het woord "Stel"... wat dus duid op een "Stelling"... geen realiteit. Een Stelling om een discussie uit te lokken, bij het forumonderdeel "Discussies". Ja toch? Inderdaad, gebaseerd op wat ik met mijn eigen paard meemaak en de keuzes waar ik voor sta of gestaan heb. NERGENS in geen enkel antwoord dat ik geef in dit topic, staat er verwoord dat ik mijn paard niet onder controle heb. NERGENS in dit topic, staat dat ik voor gewoon pistewerk naar de Pelham grijp. Er staat enkel dat de Pelham mij meer controle verschaft, maar dat ik toch op het lichte bit verder werk omdat ik vind dat ik het met het lichte bit ook gewoon moet kunnen. En ja, er is bij mij nog ruimte voor verbetering, zoals er bij iedereen ruimte voor verbetering is, en niet alles gaat meteen zoals ik het zou willen. Maar om nu te spreken over een slecht afgericht paard + onkundige ruiter + verkeerde instructie gaat mij toch STUKKEN te ver!

Je mag gerust gaan quoten waar je denkt dat ik het tegendeel beweerd heb, maar ik vrees dat je toch heel goed gaat moeten zoeken en vooral LEZEN wat er staat!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 00:38

Die quotes zijn precies moeilijk te vinden... was trouwens een uitnodiging naar al wie reageerd, niet enkel gericht naar superwoman.

Laat ik de discussie nog wat verbreden... wat als het verschil in rijden niet te vinden is in het bit maar in een hulpteugel? Of het nu martingaal, stootteugel of slof is.
Je krijgt een paard aangeboden om bij te rijden. Paard wordt al jaren met martingaal of slof gereden omdat paardlief graag naar de sterren kijkt. De eigenaar is geen barslechte ruiter maar is toch niet rijtechnisch sterk genoeg om het zonder martingaal of slof op te lossen. Dus hoppa, hulpteugel er bij.
Nu is het jouw beurt. Jij mag paardje rijden. Laat je de hulpteugel aan het paard hangen? Of laat je hem af, wetende dat je hier een zware dobber aan gaat hebben? Voor de eigenaar maakt het niets uit, als paard maar deftig loopt. En niet zichzelf stuk loopt met weggedrukte plankrug en manen in je neus.
Voor het gemak gaan we er van uit dat het paard klinisch in orde is en het zadel past.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:09

Ashkerlon schreef:
Die quotes zijn precies moeilijk te vinden... was trouwens een uitnodiging naar al wie reageerd, niet enkel gericht naar superwoman.

Laat ik de discussie nog wat verbreden... wat als het verschil in rijden niet te vinden is in het bit maar in een hulpteugel? Of het nu martingaal, stootteugel of slof is.
Je krijgt een paard aangeboden om bij te rijden. Paard wordt al jaren met martingaal of slof gereden omdat paardlief graag naar de sterren kijkt. De eigenaar is geen barslechte ruiter maar is toch niet rijtechnisch sterk genoeg om het zonder martingaal of slof op te lossen. Dus hoppa, hulpteugel er bij.
Nu is het jouw beurt. Jij mag paardje rijden. Laat je de hulpteugel aan het paard hangen? Of laat je hem af, wetende dat je hier een zware dobber aan gaat hebben? Voor de eigenaar maakt het niets uit, als paard maar deftig loopt. En niet zichzelf stuk loopt met weggedrukte plankrug en manen in je neus.
Voor het gemak gaan we er van uit dat het paard klinisch in orde is en het zadel past.

Lastig... Heel eerlijk gezegd kijk ik dan wel hoe die hals erop staat en als ik kans loop dat ie me de tanden uit de smoel slaat blijft de slof eraan. In alle andere gevallen haal ik hem eraf en trek ik het liefst een spoor aan of neem een zweep mee om vooral flink voorwaarts te kunnen rijden. Eerst aan het been; de rest komt dan vanzelf en meestal nog wel aardig snel ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 01:17

Op het moment dat ik een paard zou gaan bijrijden, en alle moeite en energie voor niets zou zijn die ik er in stop om het probleem op te lossen, zou de hulpteugel er mooi aanblijven.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 03:37

Ashkerlon schreef:
Meer de instelling van "waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?" Waarom zou je de hoeken van de piste uitrijden als je ze ook kan afsnijden? Das toch korter? Waarom zou je nagefelijk lopen als je zoveel meer kan zien met je hoofd gewoon recht? Vraag haar om te veruimen en te verkorten en ze doet het. stap-draf-galop doet ze meteen als je het vraagt. Echter met het scherpe bit net allemaal ietsje vlotter en gemakkelijker.

Lees eens wat je zegt over het paard en dan het dik gedrukte hoe jij erover denkt... Jullie passen goed bij elkaar :+

Ik zou kiezen voor het zachte bit. Waarom moet het allemaal makkelijk gaan? Als je geen moeite wilt doen om te bereiken dat een paard voor je wilt werken, is een hobbelpaard een betere optie denk ik dan...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 05:35

Ashkerlon schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie mening en denk dat dit best een interessante discussie kan worden.

Stel, je hebt een paard. Je gaat er van uit dat de vriendelijkste en de zachtste trainingsmethodes ook de beste zijn (correct, consequent, met voldoende resultaat). Dus je hangt er een licht, zacht bitje in, dat er om bekend staat van vriendelijk te zijn. Het gevolg is dat het paard als het ware er voor "kiest" om het bit te negeren. Vlug afgeleid, je hulpen negeren, vlugger eens een bok geven omdat ze haar eigen ding wil doen en niet wil werken. Je moet er dus heel wat meer aan werken om je paard goed aan het lopen te krijgen en aan het lopen te houden. Wat dus ook wil zeggen dat je nu en dan wat harder moet inkomen. Eens wat harder been geven, meer druk op de teugel dan je zou willen,...

Daarnaast heb je ook een zwaarder bit. Dit bit heeft niet je voorkeur, want er is helemaal niets zachts en vriendelijks aan en je weet dat je er het paard behoorlijk pijn mee kan doen als je dit zou willen. Echter, als dit bit gebruikt wordt, heb je een oplettend paard, uitstekend aan de hulpen, nagefelijk, dat goed door zijn/haar lijf loopt en dus op de juiste manier spieren en uithouding kan opbouwen. En jij als ruiter hebt er amper werk aan. Je paard is op je pinken te rijden en je hoeft dus eigenlijk amper de harde werking van het bit te benutten.

Welk bit zou jij als ruiter kiezen?
Het harde bit en dus de gemakkelijke weg, of het zachte bitje waar je regelmatig tegen je frustraties aanloopt omdat je weet wat je paard kan, maar het er (nog?) niet uit krijgt op het lichte bit? Wel merk je verbetering op bij het zachte bit, en echt rampzalig is het nu ook niet te noemen. Het kost je gewoon een hele hoop meer moeite.

Zou je puur het zachte of het harde bit nemen? Zou je afwisselen? En waarom?

De eerste zin is al goed, je gaat er van uit....... maar er rammelt gewoon het een en ander aan de trainingsmethode.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 06:03

wat een moraalridders hier weer.....

alles moet op trensje kunnen.....

sommige paarden lopen nou 1maal fijner op een ander bit, wel of niet veroorzaakt door hun africhting.

sommige paarden worden door hun ruiters slimmer gemaakt dan goed voor ze is..

en vaak loop je daar tegen aan als paard van ruiter wisselt...

dat soort dingen zijn niet zo simpel op te lossen als men denkt....

paard heeft helaas geen reset knop .....

ik vind weer wel dat als jezelf paard beleerd/doorrijdt en er komen problemen dat je dat aan jezelf mag wijten....maar paarden die al door voorgaande ruiters verkeerd zijn afgericht, zijn niet altijd op een dubb gebr trensje weer bij te scholen.....

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 06:24

sigrid1182 schreef:
wat een moraalridders hier weer.....

alles moet op trensje kunnen.....

sommige paarden lopen nou 1maal fijner op een ander bit, wel of niet veroorzaakt door hun africhting.

sommige paarden worden door hun ruiters slimmer gemaakt dan goed voor ze is..

en vaak loop je daar tegen aan als paard van ruiter wisselt...

dat soort dingen zijn niet zo simpel op te lossen als men denkt....

paard heeft helaas geen reset knop .....

ik vind weer wel dat als jezelf paard beleerd/doorrijdt en er komen problemen dat je dat aan jezelf mag wijten....maar paarden die al door voorgaande ruiters verkeerd zijn afgericht, zijn niet altijd op een dubb gebr trensje weer bij te scholen.....

TS noemt als voorbeeld, dat het makkelijker is met een zwaarder bit, niet dat het onmogelijk is het paard te rijden met een licht bitje :)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 07:06

en jij denkt dat die laatste optie voot t paard leuker is??/

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:49

Sigrid, omscholen is inderdaad veel moeilijker dan beleren. Ik ben er van overtuigd dat het kan, maar het kost wel veel tijd. Ik denk dat het daar de meeste ruiters aan ontbreekt.

modirlief

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:04

logisch dat het paard beter loopt met het andere bit. je houd ze nu eenmaal niet voor de gek! ik zou ook beter m,n best doen als ik weet dat ze me event. mischien pijn zou kunnen doen! mischien kun je een les nemen met het andere vriendelijker bit in.
het lijkt me fijner om een paard te hebben die het leuk vind om met je te werken dan een paard met angst.
groet,

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 16:55

Ashkerlon schreef:

Een paard kijkt alleen naar de sterren vanuit een gebrek aan ontspanning of een gebrek aan vertrouwen in de hand. Een hulpteugel kan dit niet oplossen.
Ik heb geen enkele behoefte om op zo'n paard te rijden, als de eigenaar niet van plan is iets te veranderen in zijn acties en denkbeelden. Dat zie ik echt als tijdverspilling :n .
Mocht ik daar in een lessituatie zijn en de eigenaar wil wel bijleren dan zou ik ze in eerste instantie bitloos laten rijden. Tot de eigenaar zover is in zijn zit en manier van hulpen geven dat hij niet meer veroorzaakt dat het paard tegen de hand is en hij het paard kan laten ontspannen. Pas dan is het weer tijd om er een bit in te hangen.
Natuurlijk zou ik dan eventueel wel op het paard klimmen om het paard te helpen de hulpen beter te begrijpen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:04

modirlief schreef:
logisch dat het paard beter loopt met het andere bit. je houd ze nu eenmaal niet voor de gek! ik zou ook beter m,n best doen als ik weet dat ze me event. mischien pijn zou kunnen doen! mischien kun je een les nemen met het andere vriendelijker bit in.
het lijkt me fijner om een paard te hebben die het leuk vind om met je te werken dan een paard met angst.
groet,

nou ik weet niet hoor...

maar volgens mij is dat dus het verhaal bij elke africhting.... :o

je vraagt iets, doet ie t niet dan zit er een negatieve consequentie aan...

als je been geeft en hij reageert niet krijgt ie tik met zweep...
Laatst bijgewerkt door amen op 20-05-12 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 18:06

Daphne__ schreef:
Ashkerlon schreef:
Meer de instelling van "waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?" Waarom zou je de hoeken van de piste uitrijden als je ze ook kan afsnijden? Das toch korter? Waarom zou je nagefelijk lopen als je zoveel meer kan zien met je hoofd gewoon recht? Vraag haar om te veruimen en te verkorten en ze doet het. stap-draf-galop doet ze meteen als je het vraagt. Echter met het scherpe bit net allemaal ietsje vlotter en gemakkelijker.

Lees eens wat je zegt over het paard en dan het dik gedrukte hoe jij erover denkt... Jullie passen goed bij elkaar :+

Oh, wist ik al hoor :D Geef ik zeker toe :')

Ik zou kiezen voor het zachte bit. Waarom moet het allemaal makkelijk gaan? Als je geen moeite wilt doen om te bereiken dat een paard voor je wilt werken, is een hobbelpaard een betere optie denk ik dan...

Vandaar dat ik ook pistewerk blijf doen op het lichte bit :j
Als ze een goeie dag heeft, zoals gisteren, is het dan inderdaad ook gewoon fijn rijden. Ben na een half uurtje gestopt omdat ze zo braaf was en ik het niet wilde verknallen door te blijven doorgaan. Maar toch merk ik dat ik meer figuren moet rijden om haar los, soepel en laag te houden op een licht bit. Met pelham kan ik haar ook los houden op wandeling. Op de lichte trens zit je toch vaker op een plank-rug-pony die vooral heel de omgeving in de gaten wil houden.
Aangezien ik toch meestal buitenritten doe van een paar uur neem ik de pelham. Wil geen paard met rugproblemen :n en voor mij is het ook comfortabeler zitten.

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:38

Als je met een zwaarder bit fijn kunt rijden, en met een ander bit ruk-en plukwerk nodig hebt zou ik voor de eerste gaan. Die werkt als ie stil ligt minder sterk in dan een 'lichter' bit waar aan geprutst wordt

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:40

Intressant topic!

Ik zou denk ik het vriendelijkere bit houden, puur omdat ik het het liever met hard werken bereik.
Ik ben degene die perse wilt paardrijden en ik mag daar dan ook wel de moeite voor doen.
Ik zou het tegenover mijn paard niet heel eerlijk vinden om aandacht 'af te dwingen'.

Emily__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:42

paardengekst schreef:
Als je met een zwaarder bit fijn kunt rijden, en met een ander bit ruk-en plukwerk nodig hebt zou ik voor de eerste gaan. Die werkt als ie stil ligt minder sterk in dan een 'lichter' bit waar aan geprutst wordt

Maarja jij hebt ook een goed punt.

Dat is een beetje het effect van: wil je als paard liever een rommelige beginner die niet lekker zit en aan teugels hangt, of een duidelijke ruiter met een fijne zit, maar wie zijn hulpen altijd net wat te groot geeft, en waarvoor je hard moet werken..

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:33

Ik denk dat het met de pelham beter gaat omdat deze de onmacht die jij hebt over je paard compenseert op een mechanische manier. Want zo te horen neemt ze met het zachte bit gewoon een loopje met je. Ik zou eens je eigen rijden onder de loep nemen ipv je tuig te veranderen. Deze opmerking staat volledig los van de twee soorten bitten, daarover oordeel ik niet.

Sommige paarden hebben nu net even dat beetje meer overtuiging en druk nodig om lekker aan het werk te gaan. Daar waar je met je zachte bit net te lief bent gaat het met de pelham beter omdat deze bij het oppakken van de onderste teugel direct een sterker effect heeft. Je paard weet dit, weet dat als ze kliert ze gecorrigeerd word en loopt dus fijn. Hetzelfde als die manegepony's die donders goed weten wanneer het ruitertje een zweep in de hand heeft en dan opeens voorwaarts zijn, ook al word deze niet of zelden gebruikt.

Kortom ik zou in dit geval echt naar jezelf kijken. Naar je houding, je zit (is deze afhankelijk of onafhankelijk) de manier waarop je je hulpen geeft. Welke rol jij speelt in de aanleuning. Etc etc. Dingen waar tijdens goede (!) les naar gekeken wordt en oplossingen gezocht worden. Het lijkt me niet dat het ten opzichte van het paard een moeilijke weg gaat worden, eerder ten opzichte van jou rijden. In jou geval heeft de pelham weinig toevoegende waarde omdat het probleem ergens anders ligt. Hopelijk kan je je een beetje in mijn post vinden. Succes!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 12:42

Ik kan je zeker in je post vinden... meer zelf, ik geeft je gelijk! Maaaar:
Wat moet je in tussentijd? Tot die goeie lessen (die ik neem) het juiste effect bereikt hebben? Ik ben geen Anky, ben me daar heel erg goed van bewust. Ga ook nooit een Anky worden en al zeker niet met die karakterknol die ik nu heb. Ik geef grif toe dat ze qua karakter ook gewoon een maatje te groot is voor me. Voor een ander een reden om dan maar een ander paard te kopen wat de ruiter beter ligt. Maar dat zal nooit mijn keuze zijn ik heb andere oplossingen gezocht en gevonden. Ze heeft al minstens 5 verschillende eigenaars gehad, dat lijkt me ondertussen wel genoeg.
Paard heeft plezier tijdens een wandeling en ik ook. Moet ik dan thuisblijven en mijn paard haar pleziertje afpakken omdat er tijdens dat pleziertje naar een sterker bit gegrepen wordt? Een bit dat gewoon aan een lange teugel in de mond hangt? Beiden kunnen ontspannen, omgeving wordt niet in gevaar gebracht, nergens pijn of ongemak. Maar inderdaad, er hangt een bit in dat het potentieel heeft om heel wat pijn te veroorzaken.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:25

Ashkerlon schreef:
Ik kan je zeker in je post vinden... meer zelf, ik geeft je gelijk! Maaaar:
Wat moet je in tussentijd? Tot die goeie lessen (die ik neem) het juiste effect bereikt hebben? Ik ben geen Anky, ben me daar heel erg goed van bewust. Ga ook nooit een Anky worden en al zeker niet met die karakterknol die ik nu heb. Ik geef grif toe dat ze qua karakter ook gewoon een maatje te groot is voor me. Voor een ander een reden om dan maar een ander paard te kopen wat de ruiter beter ligt. Maar dat zal nooit mijn keuze zijn ik heb andere oplossingen gezocht en gevonden. Ze heeft al minstens 5 verschillende eigenaars gehad, dat lijkt me ondertussen wel genoeg.
Paard heeft plezier tijdens een wandeling en ik ook. Moet ik dan thuisblijven en mijn paard haar pleziertje afpakken omdat er tijdens dat pleziertje naar een sterker bit gegrepen wordt? Een bit dat gewoon aan een lange teugel in de mond hangt? Beiden kunnen ontspannen, omgeving wordt niet in gevaar gebracht, nergens pijn of ongemak. Maar inderdaad, er hangt een bit in dat het potentieel heeft om heel wat pijn te veroorzaken.

Geen zorgen imo hoef je geen Anky te zijn om dat voor elkaar te krijgen hoor. Verbetering laat zoch meestal sneller dan verwacht zien. Je hoeft niet opeens een super dressuurhouding te krijgen, zolang hij maar praktisch is en met het paard meewerkt en niet tegenwerkt. Les kan je ook leren met zacht harnachement door consequentie je mannetje te staan bij een karakterpaard. Ik heb het overigens niet over buitenrijden maar over het rijden in de bak. Buiten veranderen veel paarden dus dat is sowiezo een ander verhaal. Daar ging mijn post ook niet echt over. Maar in de bak heb je juist de gelegenheid in een relatief veilige omgeving te werken, daar zou ik van profiteren. Vind het toppie van je dat je vol wil houden, ook zeker doen! Ook paarden met karakter kun je leren dat ze met je werken ipv tegen je. Ik ken het omdat ik eerst niet eens kon rijden zonder 5 keer per half uur te worden gelanceerd. En nu loopt hij zo ongelooflijk fijn.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 18:10

In de piste loopt de mijne ook fijn :) en op een zacht bit :j de pelham wordt hier niet gebruikt voor pistewerk :n tenzij er iets spannends te gebeuren staat. Stel dat ik een groepsles zou nemen bij een manege enkele kilometers verderop, dan gebruik ik de pelham. Zo niet, dan gaat vroeg of laat tijdens die les de knop om bij het paard en ben ik haar kwijt, dan gaat ze met haar hoofd in de lucht, ogen op steeltjes en racetempo de bak door en niets dat nog door dringt. Gaat de knop om, en heb ik de pelham in, dan hoef ik slechts 1 keer kort in te werken op de stang en de knop gaat weer uit en ik kan rustig verder rijden op de trensteugel.

Mijn verwijzing naar Anky is meer om duidelijk te maken dat ik fouten maak tijdens het rijden. En ook fouten ga blijven maken. Het gaat me niet om een dressuurhouding op zich.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:51

Tjongejonge, wat een brave, principiele mensen in dit topic.
Wat mij betreft geen probleem om het wat zwaarder inwerkende bit te gebruiken als je maar goed nadenkt over het wanneer en waarom daarvan. Weet wat je gebruikt en waarom je dat doet, dan zie ik het probleem niet.
Wel eens bij stilgestaan dat het voor een paard ook prettig kan zijn om te weten dat er niet gediscussieerd hoeft te worden? }>

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:49

Ashkerlon schreef:
In de piste loopt de mijne ook fijn :) en op een zacht bit :j de pelham wordt hier niet gebruikt voor pistewerk :n tenzij er iets spannends te gebeuren staat. Stel dat ik een groepsles zou nemen bij een manege enkele kilometers verderop, dan gebruik ik de pelham. Zo niet, dan gaat vroeg of laat tijdens die les de knop om bij het paard en ben ik haar kwijt, dan gaat ze met haar hoofd in de lucht, ogen op steeltjes en racetempo de bak door en niets dat nog door dringt. Gaat de knop om, en heb ik de pelham in, dan hoef ik slechts 1 keer kort in te werken op de stang en de knop gaat weer uit en ik kan rustig verder rijden op de trensteugel.

Mijn verwijzing naar Anky is meer om duidelijk te maken dat ik fouten maak tijdens het rijden. En ook fouten ga blijven maken. Het gaat me niet om een dressuurhouding op zich.

Ok dan heb ik het vanaf de eerste post fout begrepen, ik dacht dat het ging over bakwerk. Ik heb die van mij ook een tijdje op een pelham buiten gereden. Omdat hij heel erg slecht te remmen bleek, en hij heeft een flinke nek die hij wist te gebruiken. Na een tijdje wist hij zich gewoon te gedragen, ik had toen al zo'n 5 buitenritten de stang niet meer gebruikt en heb het zonder gewaagt. Maar ik vond het vrij fijn werken, omdat je idd kunt inwerken wanneer nodig en de mond verder met rust laat met de stang. Wie weet gaat dit bij jou ook lukken. Succes!