Gewone dressuur vs. Klassieke dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:45

jerich0 schreef:
Electra63 schreef:
Jericho,
Of juryleden nu oud of jong zijn, als in alle andere landen men nog wel geheel op de klassieke manier rijdt, dan zullen ook die internationale juryleden de "Nederlandse manier" afstraffen.

mensen hier hebben toch de lastige gewoonte een tekst niet goed te lezen.Zoals ik al zei, als geld ermee gepaard gaat, dan zal men plooien, internationaal of niet. zo simpel is het.
Er wordt in alle landen anders gereden en niet enkel klassiek, en deze kunnen ook als jurylid gekozen worden indien zij het examen hebben afgelegd.
een Isabelle Werth rijdt verre van klassiek, maar hangt met volle gewicht aan de teugeltjes...
Meneer de partner van Gal hangt ook gezellig aan de teugeltjes, genoeg foto's daarvan te vinden. zelfs enkele waarbij een blauwe tong zichtbaar is tijdens een wedstrijd. nuja, zal wel net die schapenziekte zijn zeker???

Als men jouw teksten niet goed leest, ligt dit misschien aan de manier waarop deze teksten geschreven zijn? Eerlijk gezegd, vind ik, jouw teksten moeilijk te lezen en te begrijpen, sorry.

Wat betreft met geld gepaard gaan ( bedoel je nu omkoping) dan zouden de russen of olielanden wel hoog genoteerd op de internationale rankings staan, immers daar is meer geld dan hier om in een sport gestoken te worden. :D

jerich0

Re: Gewone dressuur vs. Klassieke dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:48

mijn teksten zijn zo volledig mogelijk en daarom lang. als ze moeilijk te lezen zijn, dan moet u ze nogmaals lezen en even laten inzinken wat ik bedoel, vanwaar ik het zie... er zit altijd een redenering achter.
en zoals ook eerder gezegd, met geld bedoel ik het inkomen, de broodwinning. als men kan kiezen tussen koppig zijn en in armoede leven, of plooien en goed leven, dan denk ik dat de keuze, spijtig genoeg, voor de meesten rap gemaakt is

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 14:54

jerich0 schreef:
mijn teksten zijn zo volledig mogelijk en daarom lang. als ze moeilijk te lezen zijn, dan moet u ze nogmaals lezen en even laten inzinken wat ik bedoel, vanwaar ik het zie... er zit altijd een redenering achter.
en zoals ook eerder gezegd, met geld bedoel ik het inkomen, de broodwinning. als men kan kiezen tussen koppig zijn en in armoede leven, of plooien en goed leven, dan denk ik dat de keuze, spijtig genoeg, voor de meesten rap gemaakt is

Maar waarom sluit het één het ander uit?

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:14

als men als jurylid teveel gaat afwijken van de andere, en slechte punten gaat geven aan bvb adelinde, dan gaat dit jurylid niet meer gevraagd worden om te jureren, dus geen inkomsten meer...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:20

Electra63 schreef:
Kort samengevat: in de landen België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Oostenrijk wordt nog volgens DE juiste manier gereden: klassiek. Alleen in Nederland worden de paarden in de krul getrokken met kracht en spanning. Maar hoe verklaar je dan alle internationale successen van de Nederlandse ruiters van de afgelopen 10 jaar? De jury is immers ook internationaal en Nederland is maar een klein landje met niet veel invloed en geschiedenis wat betreft de dressuur?

Nee hoor dat is niet waar en sorry als ik die indruk heb gewekt. Op verschillende plaatsen in Frankrijk en andere landen wordt ook modern (en niet fijn vind ik dat) gereden. Maar op de specifieke plek waar ik het over heb wilt men dat niet zien en omdat onder de Nederlanders bijna geen ruiters meer zijn die klassiek rijden worden die ruiters van te vore even "de wacht aangezegd", van denk erom maar ....".

Jericho heeft op het tweede deel van je vraag al antwoord gegeven en ik deel zijn opvatting.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:25

jerich0 schreef:
als men als jurylid teveel gaat afwijken van de andere, en slechte punten gaat geven aan bvb adelinde, dan gaat dit jurylid niet meer gevraagd worden om te jureren, dus geen inkomsten meer...

Hierbij beschuldig je dus eigenlijk een jury van gebrek aan integriteit. Anders gezegd, die juryleden met een klassieke achtergrond/voorkeur hebben dus geen ballen, zoals jij het stelt.
Ik vind trouwens dat je veel te veel credits geeft aan de Nederlandse dressuur. Wij zijn tot 10 jaar geleden nooit toonaangevend en leidend geweest, dus waar en waarom is dan die omslag geweest bij het gehele jurykorps? Dat men "ineens" hoge punten ging geven aan Anky terwijl het niet voldeed aan de klassieke dressuur (volgens jullie). En niet de schuld geven aan Sjef Jansen, die is nooit populair en rijk genoeg geweest om een gehele internationale jurykorps te beïnvloeden. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:27

pien_2010 schreef:
Electra63 schreef:
Kort samengevat: in de landen België, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Oostenrijk wordt nog volgens DE juiste manier gereden: klassiek. Alleen in Nederland worden de paarden in de krul getrokken met kracht en spanning. Maar hoe verklaar je dan alle internationale successen van de Nederlandse ruiters van de afgelopen 10 jaar? De jury is immers ook internationaal en Nederland is maar een klein landje met niet veel invloed en geschiedenis wat betreft de dressuur?

Nee hoor dat is niet waar en sorry als ik die indruk heb gewekt. Op verschillende plaatsen in Frankrijk en andere landen wordt ook modern (en niet fijn vind ik dat) gereden. Maar op de specifieke plek waar ik het over heb wilt men dat niet zien en omdat onder de Nederlanders bijna geen ruiters meer zijn die klassiek rijden worden die ruiters van te vore even "de wacht aangezegd", van denk erom maar ....".

Jericho heeft op het tweede deel van je vraag al antwoord gegeven en ik deel zijn opvatting.

Als ik het zo op Bokt lees, zijn er nog genoeg klassiek-geschoolde ruiters in Nederland hoor. :D

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:35

jerich0 schreef:

Ik snap er net als Electra helemaal niets van. Die juryleden geven dus aan die bovengenoemde mensen uit bijvoorbeeld Duitsland die goed rijden wel slechte punten maar aan Nederlanders niet vanwege hun broodwinning? Dit is wel een hele grappige redenatie aangezien er in Duitsland minstens tien keer zoveel wedstrijden op topniveau zijn als in Nederland. Willen die juryleden voor hun broodwinning dan niet worden uitgenodigd op internationale wedstrijden in Duitsland? In Nederland valt volgens mij geen droog brood te verdienen als Grand Prix jurylid. De top is maar smal. Terwijl in Duitsland op bijna elke straathoek wel iemand zit die de piaffe beheerst. :)*
En hoe weten die juryleden op het moment dat ze de punten geven of ze afwijken of niet? De punten van de andere juryleden kunnen ze helemaal niet zien.

Ook van die gewone dressuur en klassiek snap ik helemaal niks meer. Volgens mij is de gewone dressuur van TS hetzelfde als Duits klassiek van een andere deelnemer hier. Erg verwarrend allemaal, ik hoop maar dat onze paarden het nog snappen. Ik heb nu trouwens een buitenlands paard, ik begin me nu toch zorgen te maken of hij me wel kan begrijpen als ik gewoon mezelf ben. :+

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 19:54

Electra63 schreef:
jerich0 schreef:

Hierbij beschuldig je dus eigenlijk een jury van gebrek aan integriteit. Anders gezegd, die juryleden met een klassieke achtergrond/voorkeur hebben dus geen ballen, zoals jij het stelt.
Ik vind trouwens dat je veel te veel credits geeft aan de Nederlandse dressuur. Wij zijn tot 10 jaar geleden nooit toonaangevend en leidend geweest, dus waar en waarom is dan die omslag geweest bij het gehele jurykorps? Dat men "ineens" hoge punten ging geven aan Anky terwijl het niet voldeed aan de klassieke dressuur (volgens jullie). En niet de schuld geven aan Sjef Jansen, die is nooit populair en rijk genoeg geweest om een gehele internationale jurykorps te beïnvloeden. :D

Jaren geleden is de Kür op muziek er bij gekomen om de dressuursport interessanter te maken voor het publiek, daaruit maak ik op dat het voor de dressuurtop belangrijk is dat de sport een breed publiek aanspreekt.
Daarna begon spektakel steeds belangrijker te worden.
Anky gaf zelf ook in een interview toe onderdelen minder correct volgens de reglementen uit te voeren als dat hogere punten opleverde, dus spektakel begon boven de correcte uitvoering te komen.
Bij combinaties waar het brede publiek op de banken staat geven de juryleden hoge punten.
Dus.. het publiek brengt direct en indirect (sponsors ed) het geld in het laatje, ruiters gaan daar in mee om in de prijzen te rijden en juryleden belonen dat wat het grote publiek wil zien.. cirkeltje rond toch? :D

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:05

Op dit moment staat het publiek op de banken voor bijvoorbeeld Charlotte Dujardin, mogen wij dan nu de conclusie trekken dat zij de volgende ruiter is die de top gaat bereiken om daar dan volledig afgebrand te worden door de forumruiter om het cirkeltje helemaal rond te maken. :D

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:14

Mijn instructeur zei een aantal jaren geleden al dat dit fenomeen al heel lang als een soort golfbeweging de kop opsteekt, ik hoop dat na een periode met een hoop ophef het idd weer weg trekt en het publiek geen gekunselde extremen meer wil zien, maar genieten van de ongedwongen lichtheid en de éénheid die sommige combinaties laten zien.
Wat zou dat heerlijk zijn; geen ophef meer over losrijmethodes en gewoon met alle paardensport liefhebbers genieten van én met de paarden.
En ja.. er blijven altijd mensen die wel van kunstjes houden.. die zien ook graag paarden in een circus, die zullen dan wel vallen over de rijkunsten van bijvoorbeeld een Charlotte Dujardin. ;)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:24

SparklingApp schreef:
Jaren geleden is de Kür op muziek er bij gekomen om de dressuursport interessanter te maken voor het publiek, daaruit maak ik op dat het voor de dressuurtop belangrijk is dat de sport een breed publiek aanspreekt.
Daarna begon spektakel steeds belangrijker te worden.
Anky gaf zelf ook in een interview toe onderdelen minder correct volgens de reglementen uit te voeren als dat hogere punten opleverde, dus spektakel begon boven de correcte uitvoering te komen.
Bij combinaties waar het brede publiek op de banken staat geven de juryleden hoge punten.
Dus.. het publiek brengt direct en indirect (sponsors ed) het geld in het laatje, ruiters gaan daar in mee om in de prijzen te rijden en juryleden belonen dat wat het grote publiek wil zien.. cirkeltje rond toch? :D

App you Sparkle! _/-\o_

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:42

SparklingApp schreef:
Mijn instructeur zei een aantal jaren geleden al dat dit fenomeen al heel lang als een soort golfbeweging de kop opsteekt, ik hoop dat na een periode met een hoop ophef het idd weer weg trekt en het publiek geen gekunselde extremen meer wil zien, maar genieten van de ongedwongen lichtheid en de éénheid die sommige combinaties laten zien.
Wat zou dat heerlijk zijn; geen ophef meer over losrijmethodes en gewoon met alle paardensport liefhebbers genieten van én met de paarden.
En ja.. er blijven altijd mensen die wel van kunstjes houden.. die zien ook graag paarden in een circus, die zullen dan wel vallen over de rijkunsten van bijvoorbeeld een Charlotte Dujardin. ;)

Als het een golfbeweging is was het er vroeger ook al en dan hebben we dus ook nog klassieke en moderne circus- of spektakeldressuur, dat opent weer hele nieuwe discussiemogelijkheden op Bokt. :D :D :D
Zet nu echt de popcorn maar klaar!

Hier een leuk voorbeeldje van Hogerecircusschooldressuur:
http://www.youtube.com/watch?v=sBU2yFNA_Vo

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:46

Als u het verschil niet ziet in de foto's, dan wil u het niet zien. Verpruts uw paardjes verder en kijkt u verder op naar onkunde. Alleen krijgen zijn elke zoveel jaar een nieuw paard en u niet.
Niet alle hogeschool dingen zijn klassiek. De academische doen dit ook. Alleen zijn dit puur truucjes, niet meer en niet min

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:48

Ik vind het eerste paard beter lopen.
Hij krijgt meer ruimte om te lopen van de ruiter.
Hij kan z'n achterbenen er beter onderzetten.
De 3e foto zijn de voorbenen spectaculair, maar de achterbenen kunnen niet meekomen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 04-06-12 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:57

Nochtans zijn de eerste 2 dezelfde maar de ene is er idd meer spanning door wedstrijdverband. Als u dan beide vergelijkt met de 3 e waarbij men de handen niet een rechtop heeft, de schouder geen vrijheid krijgt en dus niet opwaarts gaat en de volledige chterhand uit elkaar valt. Dat is een combinatie ( H.P. minderhoud) die aan de top vele puntjes scharrelt. Alleen zou ik echt geen show in dit verwaarloosd beeld

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:01

Ja, ik bedoelde ook die laatste foto, niet de 2e.
Die eerste 2 foto's zien er allebei goed uit.
Tenminste, in mijn ogen, ik ben geen deskundige.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:04

mika11 schreef:
Ik vind het eerste paard beter lopen.
Hij krijgt meer ruimte om te lopen van de ruiter.
Hij kan z'n achterbenen er beter onderzetten.
De 3e foto zijn de voorbenen spectaculair, maar de achterbenen kunnen niet meekomen.

Kritisch bekeken vind ik geen van de drie paarden correct "lopen"

Alle 3 behoorlijk op de voorhand, nr 1 en 3 ook nog eens zonder correct ruggebruik, nr 1 nogal eng in de hals en zo kan ik nog wel even doorgaan.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:07

jerich0 schreef:
de klassieke dressuur is helemaal gebaseerd op het scale der ausbildung.
deze methode werd nooit stopgezet, maar werd overschaduwd door het hedendaagse trek en sleurwerk die een teveel aan punten krijgt op wedstrijden. de klimkes enzo reden en rijden nog steeds volgens de principes van de klassieke dressuur. vroeger zijn wedstrijden ontstaan in perioden wanneer er geen oorlog was om het niveau van deze paarden op peil te houden. men heeft hierin gewoon aftakkingen zoals de duitse school en de franse school.

Nou begin ik het te snappen :D
Dhr Klimke had zijn ahlerich al op 7 jaar op GP-niveau.
Daar moeten we dus naar toe *\o/*

Alleen wel een beetje jammer dat paarden pas met een jaar of 7/8 volgroeid zijn.

En ik vond het nog wel zo sneu voor die 9-jarige paarden die al GP waren -O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:07

Van iedere combinatie zijn goede en minder goede foto's te vinden, het enige wat ik hierover wil opmerken, dat HP tot de top van Nederland behoort, maar niet tot de wereldtop.

Verder vind ik de opmerkingen tegen Hermelientje over onkunde en paard verprutsen, totaal onnodig en denegrerend. Dat je zoiets kan beweren vanachter je PC vind ik knap, maar verpest vooral de discussie, jammer.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:09

Idd, hier is het idd nog iets te weinig. Maar er was ook reden dat die ene nog thuis op training was. Die op wedstrijd ziet er veel beter uit dan de laatste die GP is.
Zou de eerste niet eng in de hals gaan noemen. De spier is een mooie constantelijn met poll hoogste punt. In zwaar contrast met de laatste foto.

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:11

Als uw paard op correcte manier tot dit niveau wordt opgeleid is er geen probleem daar dit nog steeds geen hogeschool is en dit ook in de srs en 2-3 jaar gedaan wordt. Met het verschil dat deze paarden aan de leeftijd van20 jaar nog steeds lopen en meer kunnen ipv op 16 op pensioen wegens te oud en versleten voor de sort.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:12

Electra63 schreef:
Van iedere combinatie zijn goede en minder goede foto's te vinden, het enige wat ik hierover wil opmerken, dat HP tot de top van Nederland behoort, maar niet tot de wereldtop.

Verder vind ik de opmerkingen tegen Hermelientje over onkunde en paard verprutsen, totaal onnodig en denegrerend. Dat je zoiets kan beweren vanachter je PC vind ik knap, maar verpest vooral de discussie, jammer.

Daarom is het ook nogal "hoog van de toren geblazen" van jericho om te stellen dat alleen "klassiek" op de manier zoals hij die ziet "zaligmakend" zou zijn.

Ook bij die "klassieke" combinatie zijn genoeg verbeterpunten te ontdekken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:15

jerich0 schreef:
Als uw paard op correcte manier tot dit niveau wordt opgeleid is er geen probleem daar dit nog steeds geen hogeschool is en dit ook in de srs en 2-3 jaar gedaan wordt. Met het verschil dat deze paarden aan de leeftijd van20 jaar nog steeds lopen en meer kunnen ipv op 16 op pensioen wegens te oud en versleten voor de sort.

Blijkbaar dus nog niet zo goed, als die paarden op 20 jaar lopen en niet meer "gaan"

jerich0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 21:18

:-) idd, daar heeft u gelijk. Maar als u het opmerkt ben ik beter blijven hangen dan u denkt :-)