promoveren wedstrijd ruiters te snel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Re: promoveren wedstrijd ruiters te snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 11:39

Als je nog niet klaar bent voor een niveau hoger en je gaat toch, dan loop je hoe dan ook een keer vast. Dus er vindt een soort natuurlijke selectie plaats.

Zelf ben ik als een speer de M1 door geknald (3,5 maanden) en ook met dubbele wp's in 1 proef. Mijn paard had al Z gelopen en we waren al bezig met de oefeningen uit de M2. De eerste keer werden we direct eerste met 193, maar de keren daarna viel het allemaal vies tegen. Ik wil hiermee zeg dat ook al heb je wel goede scores, het nooit een garantie geeft!!

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-12 12:41

dat je toch eenmaal 2 wp in een proef gereden hebt zegt toch dat de basis voor het niveau goed is. Dat je daarna minder scoorde kan altijd, gebeurd iedereen wel is maar je hebt wel de bevestiging van een jury dat je basis voor het niveau aanwezig is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 13:58

Ik denk dat ze de jury beter moeten scholen. Denk dat het met de WP niet zoveel verschil maakt maar ik denk dat het niveau gewoon opgeschroefd moet worden en dat er op bepaalde punten gewoon harder afgestraft moet worden. Dan krijgen sommige ook minder winstpunten. Laatst was ik bij een wedstrijd en ze waren bezig met de Z proeven. Eigenlijk helemaal niet iets waar je trots op moet zijn als ik sommige ruiters zag. Stang en trens die van links naar rechts getrokken worden, paarden die niet goed genoeg aan het been staan. Dat is wat mij betreft basis werk en zouden ze daar veel strengen op jureren zouden die mensen ook niet in het Z gekomen zijn. Want Z zou toch wel eigenlijk een hele prestatie moeten zijn maar zoals het nu verloopt eigenlijk niet eens een reden om trots te zijn dat je zover gekomen bent en dat is zonde voor de mensen die er wel terecht rijden.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:21

Ik heb een jaar B gereden onderling, ik kan officieel niet starten. Ik rijd met leasepony van de manege :) Mijn instructrice vertelde dat heel veel mensen die onderling rijden blijven haken in de B en zelf niet een overstap maakten. Ik had wel als er wedstrijd was,in de B, mooie punten gereden vind ik zoals 200, 203, 199. Mijn instructrice vond dat de L1 wel kon. Samen met mijn lesgroepje ,op 1 na.. , hebben we de overstap naar de L1 gemaakt. Het ging goed! Het was een wedstrijd tegen een andere manege. Er deden 5 mee. Ons lesgroepje was 1e,2e en 3e. Ik was 3e en had 191 punten. Geweldig toch?
Ik ga weer een volgende stap maken als het wijken echt goed gaat. En mijn instructrice vind dat het kan :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:34

Goos_hoeve schreef:
dat je toch eenmaal 2 wp in een proef gereden hebt zegt toch dat de basis voor het niveau goed is. Dat je daarna minder scoorde kan altijd, gebeurd iedereen wel is maar je hebt wel de bevestiging van een jury dat je basis voor het niveau aanwezig is.

Die van 2 wp in 1 proef zegt ook niet alles, ken er die met neus ver achter de loodlijn met 2 wp een M2 proef uitkomen.
Dan is er toch iets mis met de basis of ik heb het niet gesnapt.

Overigens ben ik overgegaan naar het M1 en heb terecht! nog geen platte punt. (groet meestal af voor het einde)
Heb wel in de L2 dubbele punten gereden.
Start niet zoveel en mis vreselijk mijn zweep, als hij in de routine zit van wedstrijden loopt hij wel door,
maar ik start niet zo veel, dus moet nu eigenlijk vaker gaan starten om weer in de routine te komen.
(beetje autistisch paard zeg maar, in het bos, kan hij dat ook)
Tevens is het mijn eigen schuld, wil er tijdens de proeven te veel aan prutsen om het netter te laten zijn,
moet eens leren eraf te blijven dan loopt hij beter door.

Overigens had ik met sommige eisen die ik hier lees, nooit met mijn fjord in het Z terecht gekomen.
Want we reden wel eens dubbele punten, maar niet altijd. En in het Z1 hebben we die nooit gereden,
wel bijna. Zou ik dan niet over mogen naar het Z2?

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:36

Ik heb geen idee hoe de jury opleiding in elkaar zit enz. maar misschien daar naar kijken maar het blijft een jury sport en we zijn allemaal mensen meningen verschillen.

Ik ben er ook nog steeds van overtuigd als sommige paarden de ring al in komen dat ze hun winstpunt al binnen hebben. Komt er een meisje of vrouw met een paard wat niet spectaculair loopt gewoon een standaard niet bijzonder paard maar wel nette proef neerzet dat ze het toch stuk moeilijker heeft.

Verder het is vandaag ook al gezegd ga je gelijk over zonder dat het MOET je komt jezelf wel tegen.
Soms mag je over maar je doet het nog niet omdat bv de M1 nog niet genoeg bevestigd is.
Goed blijven trainen thuis en start voor de ervaring gewoon nog paar keer bv in de L2.
Je hoeft niet gelijk over....
Of blijf thuis totdat het goed gaat en je tevreden bent en dan wat wedstrijden rijden en met de commentaren aan de slag.

HeleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:41

Met de hakken over de sloot of niet, het is en blijft een wp.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-12 19:41

linnie050 schreef:
Ik ben er ook nog steeds van overtuigd als sommige paarden de ring al in komen dat ze hun winstpunt al binnen hebben. Komt er een meisje of vrouw met een paard wat niet spectaculair loopt gewoon een standaard niet bijzonder paard maar wel nette proef neerzet dat ze het toch stuk moeilijker heeft.

Dit ben ik zeker niet met je eens. Die jurys heb je erbij dat zeker. Maar het is geen pavo cup. Dus de gangen zeggen echt niet alles. Wel is het zo dat het paard met de mooie gangen onder de lijn veel punten kan scoren. Maar iemand met een normaal fijn bewegend paard die een fijne proef rijd, kan net zo goed bovenaan staan. En dat spectaculair bewegende paard kan heel ook 160 punten rijden als ie niet goed gereden is. De gangen kunnen zowel in je voordeel als je nadeel werken hoor.

Wat betreft de jury opleiding. Ik denk dat die prima in elkaar zit, maar de selectie zou in sommige gevallen nog wat zwaarder mogen. Eenmaal door de selectie heen is de kans van slagen namelijk erg hoog.

JARS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 08:46

Je komt het inderdaad wel vaak tegen, ruiters die vaak geen wp halen, en hun winstpunten moeten verdienen met punten die niet hoger komen als 180.
Voor mezelf heb ik ook, net als Goos_hoeve, de richtlijn dat wanneer ik 2 wp's per proef haal ik overga.
Maar goed, dat kan ook zijn omdat ik gewoon een beetje perfectionistisch ben en hier en daar wel eens last heb van faalangst.. :o

Ruiters lopen inderdaad vanzelf vast, als ze er gewoon nog niet aan toe zijn om over te gaan. Maar omdat er ruiters zijn die dus wél overgaan terwijl het nog niet goed genoeg is voor de volgende klasse, keldert het niveau wel. Daarintegen is het wel zo, dat als er dan tussen al die combinaties een combinatie verschijnt die wel echt klaar is voor de klasse waar diegene in start, die natuurlijk er ook wel bovenuit stijgt qua punten. Althans, dat mag ik hopen. :')

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:41

Ik ga over als ik vind dat mijn paard er klaar voor is, bij de ene is dat sneller dan bij de andere.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:45

Zelf ben ik altijd gelijk een niveau hoger gegaan als ik mijn wp had. Het verschilde vaak, maar toch ook vaak 1 wp per proef. Toen ik in het M1 kwam reed ik deze klasse in een weekend door en be gelijk naar het M² gegaan. Nou dit was de grootste fout die ik gemaakt heb.

paardengekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:51

Dat is wel heel snel justahorse :=

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 07:56

HeleenM schreef:
Met de hakken over de sloot of niet, het is en blijft een wp.

iid en als je een proef rijdt kun je bij de ene 179 pt hebben en dezelfde proef rijden bij ander en dan 186 pt hebben.
Je kunt het systeem nou niet veranderen zolang het een jury-sport is.

Ergens in 1996-1997 reed ik NK-kampioenschap ik was al reserve van provincie reed 3 proeven en moest in de middag overkampen daar hadden we maar het liefst aantal jury-leden tussen 2 jury's was een verschil van ruim 25 punten in mijn proef..zoiets kan dus niet.

Zolang een menig jury IMO niet durft te punten moeten we het systeem zo maar laten als mensen te snel promeveren komt men zichzelf tegen in hoger klasse.
En iedereen bereikt voor hem/haar zijn top alleen de ene in de L en de ander in de ZZL en iedereen kan op geven moment niet meer meekomen.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:04

leuk topic!

ik zit zelf met het dilemma,
ik ben in drie maand door de L1 heen gekomen, laatste punten waren dikke wp, 198 192 192 191 187 180 met een uitschieter door zenuwen en stress en zeer slechte baan 166

mijn paard weet de proef helemaal uit haar hoofd en maken daardoor fouten doordat zij al wil aanpringen voor c ipv na want ze weet dat het komt en halthouden achterwaarts een keer in de les geoefend en nu doet ze het steeds in de proef met als resultaat een trots paard want ze deed het toch keurig? en een 3 :+

wil eigenlijk wel over, wijken haal ik vaak een 7 voor achterwaarts zit er in alleen mag ze af en toe wat te diep gaan met haar hh houding voornamelijk in een wending en volte's,
het enige wat me tegen houd is de mening van de buitenwereld,
Ik vind het niet erg om eerst een tijd geen wp te rijden en vind het eigenlijk ook wel een beetje geld verspilling om langer door te rijden in een klasse kost me op z'nn minst 50,00 per wedtrijd,
wat is jullie mening hier over?

als ik nu steeds net 180 punten had gereden had ik er trouwens niet over gepiekerd om al over te gaan, :n

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:04

paardengekst schreef:
Dat is wel heel snel justahorse :=

Ja dat ging ook heel snel. (zaterdag en zondag gestart)
Er werd mij altijd verteld als je 10 punten boven de winst haalt dan kan je over naar een hoger niveau. Alleen bij de klasse M² werkte dat niet zo....

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:15

Dubbele winst in een proef "moeten" rijden vind ik een rare gedachtengang. Er zijn genoeg combinaties (ongeacht ras) die er hard voor werken, goed les hebben en het serieus nemen, maar die gewoon niet de capaciteiten hebben om zo hoog te scoren.

Ze hebben de basis voor elkaar, oefeningen worden correct gereden, maar het ziet er wat braaf en tam uit, gewoon omdat het paard iets mist (karakter, mindere gangen of een bouw waardoor sommige dingen moeilijker gaan) of de ruiter is niet in staat het optimale eruit te halen.

Maar ze kunnen dan toch gewoon (met correcte basis en rijstijl) promoveren en tevreden zijn met de 182 punten die ze rijden?
We hebben het hier toch niet over de hoogste sportlaag, maar over mensen die voor hun hobby en plezier rijden. Ik start bijvoorbeeld vooral wedstrijden, omdat ik het leuk vind om een trainingsdoel te hebben. Niet om in de voorhoede mee te komen, want dat gaat ons niet lukken.

De samenhang tussen hakken over de sloot en niet correct rijden klopt niet. Ik zie genoeg spetterende paarden lopen, waarbij ik niet vrolijk wordt van de manier waarop ze gereden worden. Maar die wel hoog eindigen en dan vraag ik me af of de jury dan niet heeft gezien dat er geen ontspanning/nageeflijkheid was of dat er continue twee sporen in de buik zaten.

Wie rijd er dan beter? Die ruiter met een brave ontspannen proef, maar helaas geen sporthoogvlieger die tevreden is met 180 punten of die ruiter die op een topper zit, maar waarbij de rijstijl te wensen over laat en er geen ontspanning is?

Allemaal zwart/wit voorbeelden, gelukkig zitten de grootste gros er ergens tussenin. Maar wel om duidelijk te maken dat het er meer is dan een goed sportpaard hebben, goed rijden en dubbele winst te halen.

Ik ben het er wel mee eens dat je niet over moet gaan als de oefeningen nog niet goed beheerst worden. Eerst zorgen dat je thuis de oefeningen voor elkaar hebt en dan in die klasse starten, ook wel zo eerlijk naar je paard.

En jury's mogen van mij spanning tijdens de proef of een grove rijstijl harder afstraffen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:18

Ik startte (laatste start was 2000 en zal dit jaar wederom gaan starten) altijd omdat ik het een leuk dagje weg vond.

Gewoon dagje met paps en mams en pony op stap, ging overigens nooit snel over zodra ik genoeg punten had zoekte ik DE wedstrijden uit waar andere ruiters kwamen of typische concours met de betere ruiters zo heb ik in verleden tegen aantal topruiters gestart (madeleine witte de vrees/ anne van olst) dan heb je weer een ander uitdaging in je klasse.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:26

In mijn ogen hangt het geheel van de rijstyle van de ruiter af, iemand die snel snel wil ten koste van een paard mag van mij winstpunt vrij blijven, een combi met minder talent die er wel aan werkt en plezier hebben in de proeven, hoeft van mij niet hoog te eindigen maar mag best promoveren.Het is dan misschien allemaal even te gewoontjes om eerste te worden, maar als zij de oefeningen, welliswaar niet meer dan dat, dan is dat toch prima. De oefeningen zijn om je niveau te meten, daarvoor hoef je geen eerste te worden en als je promoveert en het is te hoog gegrepen, dan blijf je vanzelf wel hangen.
Beter dan dat iemand die net een beetje onder wedstrijd niveau rijdt en dan vervolgens de hele kast gaat leegtrekken opzoek naar iets waarmee die het kan verdoezelen.

Ikzelf ben ook erg makkelijk en doe maar wat. Soms zit het mee en soms zit het tegen, maar zou het wel een uitdaging vinden als ik een groepje hoger mocht, dan zie ik daar weer een uitdaging in om te gaan trainen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:32

lailapri schreef:
In mijn ogen hangt het geheel van de rijstyle van de ruiter af, iemand die snel snel wil ten koste van een paard mag van mij winstpunt vrij blijven, een combi met minder talent die er wel aan werkt en plezier hebben in de proeven, hoeft van mij niet hoog te eindigen maar mag best promoveren.Het is dan misschien allemaal even te gewoontjes om eerste te worden, maar als zij de oefeningen, welliswaar niet meer dan dat, dan is dat toch prima. De oefeningen zijn om je niveau te meten, daarvoor hoef je geen eerste te worden en als je promoveert en het is te hoog gegrepen, dan blijf je vanzelf wel hangen.

Daar sluit ik me bij aan, jij zegt het wat korter samengevat dan zoals ik het ook bedoelde :D

Zou toch wat zijn als je alleen mag genieten van je sport, als je bovenin kunt meekomen -O-
Laat plezier, correct rijden en eerlijkheid naar je paard voorop staan :j

JARS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 08:57

De een is er inderdaad sneller klaar voor dat de ander.
Denk dat je dat als ruiter zelf wel het beste kan inschatten als je realistisch naar je rijden kijkt.
In principe is het natuurlijk zo dat een klasse omhoog, een klasse moeilijker is. Maar persoonlijk vind ik mijn paard veeeel fijner te rijden als ik doorzit, dus ik wilde als een malle naar de L2 omdat ik dat zelf makkelijk vind. En qua oefeningen vind ik de L2 echt niet veel moeilijker dan de L1. Maar dat geld natuurlijk niet voor iedereen. ;)

celine14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:04

Ik heb niet het hele topic doorgelezen dus misschien zeg ik dingen dubbel maar daar heb ik simpelweg gewoon even de tijd en zin niet voor :P

Ik ga over naar de volgende klasse als ik het gevoel heb dat ik die klasse waard ben. is dat bij 10 wp dan bij 10 is dat bij 20 dan bij 20 wp.
Ik vind zelf dat tegenwoordig ook niet even goed gejureerd word, je hebt er hele goede tussen zitten, maar ook waarvan ik denk blijf lekker thuis!
En dat gaat dan niet om de punten die ik rij, maar meer dat je mensen met een in elkaar getrokken paard (waarbij de basis voor een hogere klasse dus ook nog totaal niet aanwezig is) hoger eindigen, dan een paard wat misschien wat minder beweging heeft maar wel fijn los door zn lijf in contact van achter naar voren gereden wordt met een ruiter erop die niet hinderd en gewoon netjes boven het paard zit.
Dat laatste lijkt me veel belangrijker, maar dit wordt steeds vaker naar mijn idee niet als het betere gezien.
Hiermee wil ik dus zeggen dat punten ook niet alles zijn en voor mij dus niet hetgeen waarop ik bekijk of ik een klasse hoger ga starten, maar juist mijn eigen gevoel. Rijd ik hoge punten dan is dat mooi meegenomen maar rijd ik net een winstpunt en ben ik zelf tevreden is het ook goed.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:18

Citaat:
Maar persoonlijk vind ik mijn paard veeeel fijner te rijden als ik doorzit, dus ik wilde als een malle naar de L2 omdat ik dat zelf makkelijk vind.

tja in feite bevestig je dat de basis niet goed is, en toch promoveren

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:37

Nou kom ik er toch nog wel even tussen.

Ik denk dat dit probleem altijd wel zo zal blijven, maar dat de ruiter/amazone wel moet weten wat hem/haar staat te wachten op het niveau dat die gene rijd.

Ik zelf heb ook de ervaring. Ik had eindelijk mijn winstpunten in de B bij elkaar gesprokkeld en ben toen gelijk overgegaan naar het L1. De eerste keer dat ik mee deed had ik 159 punten in het L1. Wat ging dat bagger. Maar de basis zat er gewoon nog niet correct in. Ik had die tijd een verkeerde instructrice en we moesten al van allerlei oefeningen doen zonder dat de basis er correct in zat.

De instructeur moet jou goed begeleiden op het niveau en laten zien wat je te wachten staat. Die gene moet eerlijk zijn tegenover jou en je paard en kunnen zien of alles er correct in zit, en wat word gevraagd.

Ook is en blijft paardrijden gewoon een jury sport en dat word het ook gewoon steeds meer. Nu ook bij springen. Ieder oog kijkt er anders met zijn/ haar mening tegen iets aan.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 09:54

Persoonlijk ben ik het eens met Grit en lailipri. Ik zie de link ook niet tussen punten sprokkelen en niet correct rijden. Daarnaast zie ik ook geen probleem in punten sprokkelen. Je streven dient te zijn (wedstrijdruiter of niet) om een paard correct te rijden met een gefundeerde basis. Wedstrijdruiters hebben daarbij nog de moeilijkheid of uitdaging van de wedstrijd zelf en de spanning die dit mogelijk met zich mee brengt.

De intentie van de KNHS is dat je alles met gemiddeld een 6 af rond, je een winstpunt rijdt. 180 punten is dus voldoende. Een kind wat overgaat met zessen op het rapport zeg je toch ook niet tegen ‘blijf jij nog maar een jaar zitten’? Heeft dat kind dan ook gesprokkeld? Of heeft dat kind zijn of haar best gedaan om het niveau met alle omstandigheden van dien dat jaar te halen en mag dat beloond worden door prima over te gaan, mee in de middelmoot? Wellicht kom je jezelf dan tegen in een hogere klasse, wellicht groei je mee met de klasse, en in uiterste gevallen gaat het ineens stukken beter dan in de lagere klasses (zoals het vb van Vientje).

Twee winstpunten per proef zegt mij niets, net zoals een sterk deelnemersveld. Ik start regelmatig in klasses met maar 3 tot 8 deelnemers. Ik zoek ze niet specifiek uit, maar er is gewoon niet meer. Het is jury afhankelijk, instructeur afhankelijk en regio afhankelijk.

Maar volgens mij is er maar één echte belangrijke factor en dat is ten alle tijden de ruiter zelf!
Zolang je zelf het streven hebt om de basis correct te rijden, een nette vriendelijke ruiter wil worden, die correct de hulpen geeft en houding en zit serieus neemt en daarbij de juiste mensen om je heen zoekt. Dan ben je een goede ruiter (in wording) en dat vormt voor mij het uitgangspunt om wel of niet over te gaan. Jezelf klaar vinden voor de volgende klasse en dat proberen te beoordelen met objectiviteit.

JARS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 15:57

tita schreef:
Citaat:
Maar persoonlijk vind ik mijn paard veeeel fijner te rijden als ik doorzit, dus ik wilde als een malle naar de L2 omdat ik dat zelf makkelijk vind.

tja in feite bevestig je dat de basis niet goed is, en toch promoveren

Met de balans van zowel mij als mijn paard is niks mis hoor, dat kan ik zelf toch het beste beoordelen. Doorzitten heeft gewoon mijn voorkeur en ik vind het fijner.