Adelinde en Parcival

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne1987

Re: Adelinde en Parcival

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:08

Had het nav het topic erger verwacht moet ik zeggen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 09:18

Joanne1987 schreef:

Welke bedoel je? Die over de kür van vandaag? Op de één of andere manier is iedereen
alleen maar blij :\

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:23

Iemand die mijn mening deelt :j , ik heb respect voor die meid waar ze vandaan gekomen is, maar ook ik vind het niet fijn om naar te kijken. Veel te strak op de kaak, vaak mond open en Adelinde lijkt heel erg haar best te moeten doen om het allemaal bij elkaar getrokken te krijgen. Totilas vond ik daarintegen weer vaak te kort in de hals en minder fijn op het achterbeen. Wat voor mij een wereldcombinatie is is Carl Hester met Uthopia, zo zie ik ze graag! :j

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 09:44

nicky_rilana schreef:
rindin schreef:
als parival piaffeert komt hij achter echt kei hoog van de grond, en dat is iets wat ze graag zien.

Erg apart, aangezien dit verre van een correcte piaffe is

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 13:07

Toch is het iets wat ze niet afstraffen in de piaffe. Ik zag Toy Story ook echt helemaal niet zitten in de piaffe en ook bijvoorbeeld Sisther de Jeu blijft zo horizontaal als iets. Toch scoort het. Heeft volgens mij te maken met het feit dat ze op de plaats staan en actief hun benen opbeuren. Tja......

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:03

Ik zag een paar beeld flitsen bij het nieuws, eerst alleen Adelinde die duidelijk strak in haar hele bovenlichaam was, toen een open mond met de nek duidelijk niet als hoogste punt en daarna een stuiterende piaffe waarbij het commentaar dus was; een bijna foutloos gereden proef met zeer sterke piaffe en passage onderdelen..

Nou wil ik eerst even zeggen, dat ik het echt heel knap vind dat zij met dit toch niet hele makkelijke paard zo ver is gekomen en ik het opzich leuk vind dat een NL combinatie zo goed scoort.
Maar mijn stijl is het niet!
Zelf denk ik wel dat je hier net zo makkelijk weer een LDR vs Klassiek topic van kan maken, want duidelijk is dat paarden die van voor zo rond worden gereden het klassieke stukje van "over de rug gaan" toch in meer of mindere mate missen.
Daardoor wel zwaaiende benen en een soort stille "aanleuning" en gehoorzaam uitvoeren van de oefeningen, maar stuiterende achterhanden, de hals te vaak niet op lengte en dat stukje echte lossigheid in het hele geheel missen.

Zoals meerdere hier al schreven, Carl Hester vind ik ook geweldig om naar te kijken, wat een harmonie en geweldig hoe hij paarden zeer snel aan kan voelen zodat hij ze echt kan laten dansen! (ooit was hij als gastruiter bij de PAVO cup en wat was dat geweldig om te zien)
Ook Helen Langehanenberg vind ik een zeer fijne amazone, daar zie je echt het stukje patners zijn en niet een ander de wil opleggen.

Jammer is dat het in de regelementen toch echt anders is beschreven en dat ruiters zich daar niet 100% aan hoeven te houden om zo hoog te scoren.
Waar nu dat probleem zit?
Ik kan mij niet voorstellen dat er op dat niveau juryleden zitten die dat echt niet zien (wat op basis wedstrijden vaak wel het geval is) dus blijkbaar speelt er een ander belang..
Het belang is volgens mij altijd geld, hebben dus een aantal grote namen in de dressuurwereld het (teveel) voor het zeggen?
Of is dit wat het (meestal minder geschoolde) publiek wil zien?
De grote evenementen draaien toch op de kijkers die via sponoren en toegangsbewijzen het geld opbrengen en de kür op muziek is destijds al in het leven geroepen om een groter publiek aan te spreken, dus zal er van hogerhand angst zijn om het begrip van het grootste deel van het publiek te verliezen.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 15:06

Ik ben vrijdag naar IB geweest samen met mijn moeder. We waren het er beide over eens dat er veelste veel spanning op zat. Vond hem ook niet lekker door de kaak/het lijf. Nee wild enthousiast werd ik er in ieder geval niet van..
De ''hangende'' houding van Adelinde was mij ookal eerder opgevallen.

Begrijp me niet verkeerd hoor heb diep respect voor die meid (doe het dr niet na), maar vond de scores niet terecht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:19

SparklingApp schreef:
Ik zag een paar beeld flitsen bij het nieuws, eerst alleen Adelinde die duidelijk strak in haar hele bovenlichaam was, toen een open mond met de nek duidelijk niet als hoogste punt en daarna een stuiterende piaffe waarbij het commentaar dus was; een bijna foutloos gereden proef met zeer sterke piaffe en passage onderdelen..

Nou wil ik eerst even zeggen, dat ik het echt heel knap vind dat zij met dit toch niet hele makkelijke paard zo ver is gekomen en ik het opzich leuk vind dat een NL combinatie zo goed scoort.
Maar mijn stijl is het niet!
Zelf denk ik wel dat je hier net zo makkelijk weer een LDR vs Klassiek topic van kan maken, want duidelijk is dat paarden die van voor zo rond worden gereden het klassieke stukje van "over de rug gaan" toch in meer of mindere mate missen.
Daardoor wel zwaaiende benen en een soort stille "aanleuning" en gehoorzaam uitvoeren van de oefeningen, maar stuiterende achterhanden, de hals te vaak niet op lengte en dat stukje echte lossigheid in het hele geheel missen.

Zoals meerdere hier al schreven, Carl Hester vind ik ook geweldig om naar te kijken, wat een harmonie en geweldig hoe hij paarden zeer snel aan kan voelen zodat hij ze echt kan laten dansen! (ooit was hij als gastruiter bij de PAVO cup en wat was dat geweldig om te zien)
Ook Helen Langehanenberg vind ik een zeer fijne amazone, daar zie je echt het stukje patners zijn en niet een ander de wil opleggen.

Jammer is dat het in de regelementen toch echt anders is beschreven en dat ruiters zich daar niet 100% aan hoeven te houden om zo hoog te scoren.
Waar nu dat probleem zit?
Ik kan mij niet voorstellen dat er op dat niveau juryleden zitten die dat echt niet zien (wat op basis wedstrijden vaak wel het geval is) dus blijkbaar speelt er een ander belang..
Het belang is volgens mij altijd geld, hebben dus een aantal grote namen in de dressuurwereld het (teveel) voor het zeggen?
Of is dit wat het (meestal minder geschoolde) publiek wil zien?
De grote evenementen draaien toch op de kijkers die via sponoren en toegangsbewijzen het geld opbrengen en de kür op muziek is destijds al in het leven geroepen om een groter publiek aan te spreken, dus zal er van hogerhand angst zijn om het begrip van het grootste deel van het publiek te verliezen.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens. De leerling van Carl Hester kan er ook wat van in positieve zin.

Het lastige is zoals ook al eerder opgemerkt dat het voor mijn eigen gevoel en dat van vele anderen niet hoort om kritiek te hebben op een combinatie als je zelf op dat niveau niet kunt rijden, zoals ik. Dat voelt wat gegeneerd. Neemt niet weg dat ik juist verwacht dat je op het hoogste niveau juist het Skala terug ziet zoals beschreven en niet van die strakke paarden of opgewonden paarden die stuiterend door de baan gaat. Adelinde is dus voor mij niet inspirerend of heeft een voorbeeldfunctie zoals vele andere dat ook niet zijn voor mij tegenwoordig.
Waar ik me persoonlijk een beetje zorgen om maak als het om de toekomst en de jeugd gaat is hoe deze NL in de top kunnen gaan verdedigen met hoge punten als ze de werkelijke (klassieke) dressuurbasis missen. Maar dat is of topic.
Wel is het voor mij als echte sport fan en nationalistisch teleurstellend dat ik in mijn eigen (paarden) sport altijd enthousiast wordt over Helen L, Carl H, zijn leerlinge (naam even kwijt) en niet zoals ik graag zou willen over onze "eigen" amazones of ruiters. Dan gaat paard welzijn blijkbaar toch boven nationalistisch gevoel terwijl ik dat bv met voetballen minder heb. slecht gespeeld en gewonnen dan ben ik blij. Met paarden sport dus niet.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:24

mensen mensen mensen.. waar zijn we mee bezig? Spring zelf even op je paard en laat zien dat je het beter kan dan,, ik ben zeker wel overtuigd van Adelinde en ParZival!!,, en ze worden niet voor jan steen eerste ejj!.. Leer eerst hoe je zijn naam schrijft voor je gaat lopen oordelen.. bah!

lovefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:26

blubdevis schreef:
mensen mensen mensen.. waar zijn we mee bezig? Spring zelf even op je paard en laat zien dat je het beter kan dan,, ik ben zeker wel overtuigd van Adelinde en ParZival!!,, en ze worden niet voor jan steen eerste ejj!.. Leer eerst hoe je zijn naam schrijft voor je gaat lopen oordelen.. bah!

Nou volgens mij wordt hier juist met veel respect over haar gepraat? ik vind het ook heel knap dat zulke goede scores rijdt maar ook ik vindt dat parzival heel strak in de aanleuning liep gister, en dit is me al vaker opgevallen, maar dan vind ik het nog steeds heel knap dat ze zulke goede scores rijdt en doe het haar zeker niet na.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 16:31

Je kunt best respect voor iemand hebben en toch vinden dat het niet jouw manier is waarop iemand haar of zijn paard rijdt. Ik vind dat dat hier heel netjes gaat. En ik vind ook dat je als ruiter op een lager niveau best iets van iemand op dit hoge niveau mag vinden, je kunt tenslotte wel zien hoe het oogt en daar je mening over ventileren. Niets mis mee! :)

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 17:52

rindin schreef:
Joanne1987 schreef:

Welke bedoel je? Die over de kür van vandaag? Op de één of andere manier is iedereen
alleen maar blij :\

die kur bedoelde ik ja... maar ik vind hem wel strak hoor! ik had het op een of andere manier alleen nóg een tikje erger verwacht, hoewel dit natuurlijk niet goed is...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 18:15

blubdevis schreef:

Hahahaha oh kom op zeg :')

Er wordt hier serieus over gediscussieerd/gepraat, niks zwart makerij, simpelweg meningen en feiten. En het is gewoon sneu dat je zo valt over een spelfout van iemand, niet zo muggenziften..

Enneh, volgens mij is het juist wel goed dat mensen kritisch naar de paardensport blijven kijken! Zou zonde zijn als iedereen alles maar klakkeloos opvolgt..

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 19:28

Annienke schreef:
rindin schreef:
als parival piaffeert komt hij achter echt kei hoog van de grond, en dat is iets wat ze graag zien.

Erg apart, aangezien dit verre van een correcte piaffe is

Verkeerde quote, ik heb dit namelijk niet gezegd!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-12 19:33

Alet74 schreef:
Je kunt best respect voor iemand hebben en toch vinden dat het niet jouw manier is waarop iemand haar of zijn paard rijdt. Ik vind dat dat hier heel netjes gaat. En ik vind ook dat je als ruiter op een lager niveau best iets van iemand op dit hoge niveau mag vinden, je kunt tenslotte wel zien hoe het oogt en daar je mening over ventileren. Niets mis mee! :)

Inderdaad, je hoeft niet per se het zelfde niveau te hebben om te weten waar je over praat. De Nederlandse top heeft een voorbeeldfunctie en daar mogen we best heel kritisch op zijn. Dit topic is vooral niet bedoeld om mensen zwart te maken. Ik (en ik ben blijkbaar niet de enige) vraag me gewoon oprecht af waarom deze combi zulke hoge punten scoort..

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:42

Adelinde is op dit moment wel degelijk de beste. Dat zegt genoeg denk ik over het nivo van de rest. Niet om vrolijk van te worden.
En diegene die wel fijn aan het rijden zijn laten in de zware onderdelen nog te veel punten liggen.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 19:45

Doma_clasica schreef:
Adelinde is op dit moment wel degelijk de beste. Dat zegt genoeg denk ik over het nivo van de rest. Niet om vrolijk van te worden.
En diegene die wel fijn aan het rijden zijn laten in de zware onderdelen nog te veel punten liggen.

Het zegt denk ik nog meer iets over hoe de jury kijkt naar een combinatie, dan hoe "slecht" de rest is :n Er zijn voldoende combinaties die met voldoende ontspanning/harmonie etc. door de ring gaan, maar ook minder technische/artistieke proeven neerzet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:09

s6801881 schreef:
Doma_clasica schreef:

Het zegt denk ik nog meer iets over hoe de jury kijkt naar een combinatie, dan hoe "slecht" de rest is :n Er zijn voldoende combinaties die met voldoende ontspanning/harmonie etc. door de ring gaan, maar ook minder technische/artistieke proeven neerzet.

Dat he.. Dat is het probleem.. Het is niet artistiek genoeg? Wat zegt dat nou.. Schijnbaar wilt iedereen (sorry dat ik nu lekker over 1 kam scheer :D ) alleen maar bambambam zien, het moet knallen, de benen vliegen je om de oren, achterbenen worden bij de piaffe tot de oren omhoog getrokken, maar er gebeurd werkelijk helemaal NIKS..

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:11

Ik vind dat Adelinde moet durven die stang los te laten, volgens mij houdt ze hem dan minder onder controle... maar het geeft dan wel een veel fijner beeld.

XROXANNE18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 20:34

Persoonlijk vind ik haar een on-symphatieke?! mevrouw. Maar wie ben ik om dit te zeggen! Ik vind het een combinatie die bij elkaar past, maar geen voorbeeld van een 'losgewerkt paard'. Haar houding is ook erg strak! Vind het wel mooi hoe ze zich heeft opgewerkt in de Grand Prix. Parzival zelf heeft altijd de mond open, op elke foto.. Het is een echte 'Jazz', maar vind dit geen excuus om met fouten, toch zoveel procent te scoren.. Als ik zie en hoor hoeveel HP en EG ervoor moeten werken, gun ik hun liever wat procent extra!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:33

Pfoe, XROXANNE18, mag het ook wat genuanceerder? We zijn hier respectvol aan het discusieren ;)

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 21:46

Adelinde vond ik ooit een geweldige amazone. Dat was toen ze net "op kwam", goed afgeleverd door Johan Hamminga. Een amazone met een fantastische onafhankelijke zit die ooít haar paard zo fijn reed.
Helaas is daar maar bitterweinig van over.
Toch wel frapant dat het gros van de mensen hier dat ook zo ziet.

Er wordt gekeken naar uitvoeringsfouten, of het paard het "technische" gedeelte oftewel de kunstjes foutloos laat zien. Men spreekt zelfs over een "foutloze" proef neerzetten?! Maar men kijkt niet naar africhtingsfouten, óf -in Adelinde's geval- wat er nog van die ooit correcte africhting nog over is.
Maar dat er van alles aan ontbreekt schijnt de jury niet belangrijk te vinden.
Het is al vaker, gelukkig, langs gekomen: het Scala.
Dit "controle"-systeem zou nog altijd dé maatstaf moeten zijn, aangezien de F.E.I. dat nl. voorschrijft.
Helaas is daar echter niets van terug te zien in de beoordeling.
Het is al vaak gezegd hier, gelukkig gaan steeds meer mensen zíen dat dat niet klopt.
Waaróm ziet men liever een Carl Hester, Charlotte Dujardin of een Helen Langehanenberg??
Omdat men bij díe combinaties wél de lichtheid en de ongedwongenheid ziet, voortkomend uit de losgelatenheid van het paard, een lichamelijke én mentale ontspanning, een tevredenheid bij het paard!!
Dát vormt de harmonie tussen een combinatie.

En juist dát ontbreekt bij Adelinde, maar ook bij de andere (Nederlandse) combinaties.
En inderdaad (iemand zei het al) dat heeft álles maar dan ook álles te maken met de trainingsmethode!!
Zelf trainen onze Nederlandse ruiters en amazone's hun biceps en hun triceps in de sportschool en dat is terug te zien in de ring. Afhankelijk van het type en de bouw van het paard valt dat bij de éne of de andere (Nederlandse) combinatie meer of minder op, maar állen rijden hetzelfde!!

Onlangs schreef Ghislaine Fouarge -iemand die ik overigens altijd heel hoog hád staan- in de Paardenkrant hoe het beoordeeld zou móeten worden, inderdaad volgens de richtlijnen van het Scala!
Waarom dóet hij dat dan niet??
Hij zei zelf ook "een hoge croupe in de Piaffe,waardoor er géén gewicht opgenomen kan worden achter,kán géén hoog cijfer krijgen, want een dergelijk paard gaat op de vóórhand" ...?!
En wat doet Adelinde? Inderdaad: hobbelen met een hoge croupe!
Dánkzij de kwaliteiten van dit paard en óndanks de ruiter tilt dit paard zijn voeten behoorlijk op, waardoor het spektakel geeft. Maar dit is fout, zegt Fouarge zélf!
Waarom geeft hij dan zulke hoge punten?
Hij doet níet wat hij zegt dat hij zou moeten doen!
Parzival heeft van nature een heel sterk ondertredend achterbeen.
Zien jullie het terug in de ring?
Als je de teugels door zou knippen, zou Adelinde er achterover af vallen.

Een "fouloze" proef, ja ja ..., maar zonder ontspanning, zonder goed ruggebruik, zonder aanleuning, zonder een corrécte takt, zonder daling van de achterhand. Geen wonder dat de nek niet het hoogste punt kan zijn!

Wat een circus ...!

Seasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:00

Ik vond het ook geen fijn beeld. Ze lijkt de laatste tijd achteruit te gaan. Het EK in Windsor 3 jaar terug ging heel goed. Ik heb heel veel respect voor haar, maar zoals ze nu rijdt, heeft ze een fan minder.

Het paard Eremo van de Italiaanse meisje, die laat zien hoe een paard moet piafferen en passageren! :wow: Het paard is misschien hier en daar gespannen, maar dat heb ik vele malen liever dan getrek en gesleur.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:16

Murphy _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 22:17

ZusJacobs schreef:
Murphy _/-\o_

+1