Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SparklingApp schreef:Ik zag een paar beeld flitsen bij het nieuws, eerst alleen Adelinde die duidelijk strak in haar hele bovenlichaam was, toen een open mond met de nek duidelijk niet als hoogste punt en daarna een stuiterende piaffe waarbij het commentaar dus was; een bijna foutloos gereden proef met zeer sterke piaffe en passage onderdelen..
Nou wil ik eerst even zeggen, dat ik het echt heel knap vind dat zij met dit toch niet hele makkelijke paard zo ver is gekomen en ik het opzich leuk vind dat een NL combinatie zo goed scoort.
Maar mijn stijl is het niet!
Zelf denk ik wel dat je hier net zo makkelijk weer een LDR vs Klassiek topic van kan maken, want duidelijk is dat paarden die van voor zo rond worden gereden het klassieke stukje van "over de rug gaan" toch in meer of mindere mate missen.
Daardoor wel zwaaiende benen en een soort stille "aanleuning" en gehoorzaam uitvoeren van de oefeningen, maar stuiterende achterhanden, de hals te vaak niet op lengte en dat stukje echte lossigheid in het hele geheel missen.
Zoals meerdere hier al schreven, Carl Hester vind ik ook geweldig om naar te kijken, wat een harmonie en geweldig hoe hij paarden zeer snel aan kan voelen zodat hij ze echt kan laten dansen! (ooit was hij als gastruiter bij de PAVO cup en wat was dat geweldig om te zien)
Ook Helen Langehanenberg vind ik een zeer fijne amazone, daar zie je echt het stukje patners zijn en niet een ander de wil opleggen.
Jammer is dat het in de regelementen toch echt anders is beschreven en dat ruiters zich daar niet 100% aan hoeven te houden om zo hoog te scoren.
Waar nu dat probleem zit?
Ik kan mij niet voorstellen dat er op dat niveau juryleden zitten die dat echt niet zien (wat op basis wedstrijden vaak wel het geval is) dus blijkbaar speelt er een ander belang..
Het belang is volgens mij altijd geld, hebben dus een aantal grote namen in de dressuurwereld het (teveel) voor het zeggen?
Of is dit wat het (meestal minder geschoolde) publiek wil zien?
De grote evenementen draaien toch op de kijkers die via sponoren en toegangsbewijzen het geld opbrengen en de kür op muziek is destijds al in het leven geroepen om een groter publiek aan te spreken, dus zal er van hogerhand angst zijn om het begrip van het grootste deel van het publiek te verliezen.
blubdevis schreef:mensen mensen mensen.. waar zijn we mee bezig? Spring zelf even op je paard en laat zien dat je het beter kan dan,, ik ben zeker wel overtuigd van Adelinde en ParZival!!,, en ze worden niet voor jan steen eerste ejj!.. Leer eerst hoe je zijn naam schrijft voor je gaat lopen oordelen.. bah!
rindin schreef:Joanne1987 schreef:Had het nav het topic erger verwacht moet ik zeggen
Welke bedoel je? Die over de kür van vandaag? Op de één of andere manier is iedereen
alleen maar blij
blubdevis schreef:mensen mensen mensen.. waar zijn we mee bezig? Spring zelf even op je paard en laat zien dat je het beter kan dan,, ik ben zeker wel overtuigd van Adelinde en ParZival!!,, en ze worden niet voor jan steen eerste ejj!.. Leer eerst hoe je zijn naam schrijft voor je gaat lopen oordelen.. bah!
Alet74 schreef:Je kunt best respect voor iemand hebben en toch vinden dat het niet jouw manier is waarop iemand haar of zijn paard rijdt. Ik vind dat dat hier heel netjes gaat. En ik vind ook dat je als ruiter op een lager niveau best iets van iemand op dit hoge niveau mag vinden, je kunt tenslotte wel zien hoe het oogt en daar je mening over ventileren. Niets mis mee!
Doma_clasica schreef:Adelinde is op dit moment wel degelijk de beste. Dat zegt genoeg denk ik over het nivo van de rest. Niet om vrolijk van te worden.
En diegene die wel fijn aan het rijden zijn laten in de zware onderdelen nog te veel punten liggen.
s6801881 schreef:Doma_clasica schreef:Adelinde is op dit moment wel degelijk de beste. Dat zegt genoeg denk ik over het nivo van de rest. Niet om vrolijk van te worden.
En diegene die wel fijn aan het rijden zijn laten in de zware onderdelen nog te veel punten liggen.
Het zegt denk ik nog meer iets over hoe de jury kijkt naar een combinatie, dan hoe "slecht" de rest isEr zijn voldoende combinaties die met voldoende ontspanning/harmonie etc. door de ring gaan, maar ook minder technische/artistieke proeven neerzet.