Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
hackny schreef:vind het echt niet goed als er steeds stemhulp word gegeven a bij een proef
vind dan dat je die proef noglang niet kan doen met je paard!
wel heb ik vaak als ik in de galop zit op de manege in de les
zo van : ga door en door en door maar wil daar echt vanaf
iemand tips?
gr hackny
hackny schreef:vind het echt niet goed als er steeds stemhulp word gegeven a bij een proef
iemand tips?
gr hackny
Ekeif96 schreef:hackny schreef:vind het echt niet goed als er steeds stemhulp word gegeven a bij een proef
iemand tips?
gr hackny
Dus jij vind als ik mijn pony met mijn stem beloon dat ik nog lang geen proef kan doen met mijn pony?
Of als ik mijn pony even laat weten dat ik er nog ben kan ik nog lang geen proef rijden?
Wat voor een tips zoek je? (wat is je probleem?)
nicky_rilana schreef:volgensmij bedoel je meer, dat als je aangaloppeerd op je stem, dat je dat niet goed vind of niet?
ik heb een tip voor je om het niet meer te roeppen: gewoon je mond dicht houdenmaar als je paard gewoon aan je been is hoef je dat niet te roepen
Silkebo schreef:Opeens moest ik eraan aan denken dat tijdens een studie rechtsgeleerdheid de woorden 'binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid' hartstikke vaak voorkomen. Dus als het belangrijkste argument tegen stemhulpen binnen de wedstrijd ring is, dat het als storend ervaren kan worden als het te luid wordt, lijkt het me fijn als de regel veranderd wordt naar 'Stemhulpen zijn toegestaan mits het volume binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid blijft'. Als het voldoet bij strafrecht lijkt het me ook wel kunnen bij een wedstrijd regelementje? Want hoeveel excessen zijn er nu, ik zie weinig ruiters buiten de wedstrijd om het hele uur door 'Drrrrrrrrrrrrrrrraf, hoooooooooooooooo staaaaaaap, drrrrrrraaaaaaaaaaaaf, toe maar gaaaaaaaaaaalop' roepen. Bijna iedereen is uit zichzelf meestal bescheiden genoeg dat zachtjes te doen.
(en als het argument is dat stemhulpen niet echt tellen, als in wanneer je drraff zegt ipv de kuiten wat aanduwt, dan wil je er toch op wijzen dat het moeilijker is je paard vooruit of juist rustiger te krijgen met je stem dan hem een flinke prikker te geven of dat mondje eens goed aanpakt. Er wordt zo ruw gereden vaak, aangezien de ruiter gewoon nog niet goed genoeg is de benen in draf stil te houden en zo elke pas een spoortje geeft bijvoorbeeld, dat het me helemaal niet zo'n slechte lijkt veel ruiters juist weer wat vriendelijkere hulpen te laten aanleren)
janouk schreef:Als menner gebruiken wij altijd stemhulpen. Been- en zithulpen werken niet zo goed op de koets![]()
En die gebruik ik ook bij het rijden onder het zadel. Het maakt toch ook niet uit wat je een paard aanleert, als je maar consequent bent en duidelijk. Of je haar nu aanleert te verzamelen op een zithulp of op een stemhulp, als de reactie van het paard de goede is, is het goed.
"Aktief" is het commando voor uitstrekken, "Langzaam" voor verzamelen.
"Wenden" en dan gaat ze prachtig in de keertwending, ik geef alleen links/rechts aan met mijn leidselhulpen.
Net als in de galop; buiging en stelling doe je met zweep- en leidselhulp en de actie komt vanuit de stem.
Bij het mennen dressuur zijn geregeld 6 ringen naast elkaar, met roepende voorlezers en commando gevende koetsiers. Het gaat prima hoor.
VivaLaVida schreef:irritant voor andere ruiters? Met western heb je nergens last van vind ik hoor...
als een andere ruiter een "kusje" (geluid) doet gaat mijn paard echt niet in de Lope.
Of als een andere ruiter "backup" zegt, dat mijn paard dan ook achteruit gaat. haha zou wat zijn!