Stemhulpen in de dressuur, wat vinden jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: Stemhulpen in de dressuur, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 13:25

Van mij zouden ze het in de lage klasses (B en L1 bijv, de echte jonge paardenklasses) best mogen toestaan. Ik denk dat de ruiters met een goedgetimede braaf of goed zo een paard heel veel vertrouwen voor latere proeven mee kunnen geven. Zelf probeer ik mijn mond te houden maar ik ben zo gewend in de training honderduit te kletsen tegen de paarden dat er wel eens iets uitfloept. Ik vind het ook jammer dat je je paard officieel tijdens de proef niet mag belonen, lijkt me juist heel paardvriendelijk om tussendoor even een kriebel te geven als een paard voor zijn doen iets excellent heeft uitgevoerd! Zelf heb ik een lang vergrijsd verleden ooit nog -2 gehad omdat ik tijdens het 'in vrije stap de rijbaan verlaten' een keer braaf zei tegen mijn paard met als opmerking erbij 'proef is pas voorbij na A'. Vond ik zo ontzettend muggezifterig. :=

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:12

vind het echt niet goed als er steeds stemhulp word gegeven a bij een proef
vind dan dat je die proef noglang niet kan doen met je paard!
wel heb ik vaak als ik in de galop zit op de manege in de les
zo van : ga door en door en door maar wil daar echt vanaf
iemand tips?
gr hackny

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:32

hackny schreef:
iemand tips?
gr hackny

Dus jij vind als ik mijn pony met mijn stem beloon dat ik nog lang geen proef kan doen met mijn pony?
Of als ik mijn pony even laat weten dat ik er nog ben kan ik nog lang geen proef rijden?

Wat voor een tips zoek je? (wat is je probleem?)

anketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 10:19

ik gebruik altijd stemhulpen ik vind het gemakkelijk! =) en hij reageerd er goed op.

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 14:59

Persoonlijk vind ik stemhulpen wel heel nuttig, het zijn vriendelijke hulpen en de meeste paarden reageren er goed op. Ook belonen doe ik vaak met stem. Ik vind dat stemhulpen als ondersteuning tijdens wedstrijden eigenlijk ook toegestaan zouden moeten zijn.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:03

hackny schreef:
iemand tips?
gr hackny

apart?? dan wil dus zeggen dat een GP ruiter geen piaffe kan, want die wordt vaak aangeleerd op een klikkertje

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:08

Ekeif96 schreef:
hackny schreef:
iemand tips?
gr hackny

Dus jij vind als ik mijn pony met mijn stem beloon dat ik nog lang geen proef kan doen met mijn pony?
Of als ik mijn pony even laat weten dat ik er nog ben kan ik nog lang geen proef rijden?

Wat voor een tips zoek je? (wat is je probleem?)

dat beddoel ik niet
blonen vind ik tof in de proef!
nou dat van dorr en door wil ik nogweleens door de bak schreeuwen

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:11

volgensmij bedoel je meer, dat als je aangaloppeerd op je stem, dat je dat niet goed vind of niet?

ik heb een tip voor je om het niet meer te roeppen: gewoon je mond dicht houden :)* maar als je paard gewoon aan je been is hoef je dat niet te roepen

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:33

Ik geef veel stem hulpen tijdens het trainen, heb één keer braaf gezecht tijdens de proef het heeft mij punten gekost, deed het ook net voor de jury, reed een angstig paard en die ging terwijl hij het spannend vond probleemloos langs een flapperend plesting reklamen bord, zou het zo weer doen.
Ik zeg zeker wel eens braaf tijdens de proef, maar zachtjes en buiten het gehoor van de jurys

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:54

nicky_rilana schreef:
volgensmij bedoel je meer, dat als je aangaloppeerd op je stem, dat je dat niet goed vind of niet?

ik heb een tip voor je om het niet meer te roeppen: gewoon je mond dicht houden :)* maar als je paard gewoon aan je been is hoef je dat niet te roepen

ja maar mond houden vind ik dus moelijk

Silkebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:37

Opeens moest ik eraan aan denken dat tijdens een studie rechtsgeleerdheid de woorden 'binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid' hartstikke vaak voorkomen. Dus als het belangrijkste argument tegen stemhulpen binnen de wedstrijd ring is, dat het als storend ervaren kan worden als het te luid wordt, lijkt het me fijn als de regel veranderd wordt naar 'Stemhulpen zijn toegestaan mits het volume binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid blijft'. Als het voldoet bij strafrecht lijkt het me ook wel kunnen bij een wedstrijd regelementje? Want hoeveel excessen zijn er nu, ik zie weinig ruiters buiten de wedstrijd om het hele uur door 'Drrrrrrrrrrrrrrrraf, hoooooooooooooooo staaaaaaap, drrrrrrraaaaaaaaaaaaf, toe maar gaaaaaaaaaaalop' roepen. Bijna iedereen is uit zichzelf meestal bescheiden genoeg dat zachtjes te doen.

(en als het argument is dat stemhulpen niet echt tellen, als in wanneer je drraff zegt ipv de kuiten wat aanduwt, dan wil je er toch op wijzen dat het moeilijker is je paard vooruit of juist rustiger te krijgen met je stem dan hem een flinke prikker te geven of dat mondje eens goed aanpakt. Er wordt zo ruw gereden vaak, aangezien de ruiter gewoon nog niet goed genoeg is de benen in draf stil te houden en zo elke pas een spoortje geeft bijvoorbeeld, dat het me helemaal niet zo'n slechte lijkt veel ruiters juist weer wat vriendelijkere hulpen te laten aanleren)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:47

Ik heb al zo vaak mijn stem gebruikt in een proef.
Zachtjes!! braaf als doorloopt bij wat spannends of ergens waar hij extra zijn best deed.
Nooit commentaar op gehad.
Zelfs wel eens een aai in de hals gegeven bij een jong paard bij iets spannends waar hij door ging.
Nee die stemhulp moet geen vervanging zijn van je totale been hulp. Een aai midden in een onderdeel ook niet. Maar een jury straft vriendelijk rijden echt niet af. maar je moet niet bij elke pas braaf zeggen of heel luid.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 18:00

Silkebo schreef:
Opeens moest ik eraan aan denken dat tijdens een studie rechtsgeleerdheid de woorden 'binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid' hartstikke vaak voorkomen. Dus als het belangrijkste argument tegen stemhulpen binnen de wedstrijd ring is, dat het als storend ervaren kan worden als het te luid wordt, lijkt het me fijn als de regel veranderd wordt naar 'Stemhulpen zijn toegestaan mits het volume binnen de grenzen van redelijkheid en billijkheid blijft'. Als het voldoet bij strafrecht lijkt het me ook wel kunnen bij een wedstrijd regelementje? Want hoeveel excessen zijn er nu, ik zie weinig ruiters buiten de wedstrijd om het hele uur door 'Drrrrrrrrrrrrrrrraf, hoooooooooooooooo staaaaaaap, drrrrrrraaaaaaaaaaaaf, toe maar gaaaaaaaaaaalop' roepen. Bijna iedereen is uit zichzelf meestal bescheiden genoeg dat zachtjes te doen.

(en als het argument is dat stemhulpen niet echt tellen, als in wanneer je drraff zegt ipv de kuiten wat aanduwt, dan wil je er toch op wijzen dat het moeilijker is je paard vooruit of juist rustiger te krijgen met je stem dan hem een flinke prikker te geven of dat mondje eens goed aanpakt. Er wordt zo ruw gereden vaak, aangezien de ruiter gewoon nog niet goed genoeg is de benen in draf stil te houden en zo elke pas een spoortje geeft bijvoorbeeld, dat het me helemaal niet zo'n slechte lijkt veel ruiters juist weer wat vriendelijkere hulpen te laten aanleren)

Daar word ik, als jurist, wel enthousiast van!

@iedereen die zegt; ik heb er nog nooit een lager cijfer voor gehad: das heel fijn, maar neemt niet weg dat het officieel gewoon niet mag. Zouden jullie vinden dat dit veranderd dient te worden in het reglement bijvoorbeeld zoals het gequote gedeelte hierboven?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 18:16

Nee laat maar zoals het is. Nu zullen de meeste het zachtjes houden omdat het niet mag.
Wordt het toegestaan krijgen we de discussie wanneer is het tussen de grens. Dat is voor elk een andere interpretatie.
Nu neem je het risico om aftrek heb je die niet is het mooi meegenomen. Krijg je wel aftrek valt er niets te zeuren. Wel zo gemakkelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:06

Ik vind stemhulpen heel belangrijk. Moet zeggen dat ik deze vooral gebruik wanneer ik wil belonen. Dus van mij hoeft het niet toegestaan te worden in de sport omdat er natuurlijk ergens een grens getrokken moet worden en we straks van allemaal scheldende mensen te paard kunnen genieten;)

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 20:55

Als je mer veel mensen in een bak rijdt zijn stemhulpen heel onhandig. Een paard dat ik ken dat gaat bijvoorbeeld gelijk galloperen als je met je tong klakt. Als iemand uit de groep dat doet dan is dat zó onhandig. En het ziet er niet echt proffecioneel uit. Toch vind ik dat stemhulpen wél moeten kunnen...

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 20:31

ben zelf een fanatieke wedstrijd dressuur amazone dus weet wat er om me heen gebeurt met 10 dressuurbanen op een rij

kijk er zit verschil tussen stemhulp en stemhulp;
stemhulp 1: die gebruik ik en leer ik zelf mijn jonge onbeleerde paarden aan en gebruik ik tot ze in de dressuurring mogen en kunnen verschijnen en daar gebruik ik ze ook

stemhulp 2: dit is de zeer onervaren, bange, onzekere, stressvolle ruiter die zijn paard en/of zichzelf niet in de hand heeft, deze ruiter is zeer vervelend aanwezig voor alle ander ruiters die stemhulp 1 gebruiken

ook zit ik vaak met mijn vriendin (die jury is) te schrijven en stemhulp 1 keurt zij nooit en te nimmer af alleen stemhulp 2 wordt wel even genoteerd op het couponnetje

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:58

Ik hou van stemhulpen. Vind het ook een waardevolle aanvulling op mijn andere hulpen. Je kunt je paard er mee motiveren of temperen en laten weten dat hij het goed doet. Dan kan het eigenlijk alleen maar positief uitpakken voor het paard. Hij weet nog beter waar hij aan toe is zonder extra gefriemel en gepruts.
In de SGW vind ik het helemaal rete handig. Een 'hooo, niet te gek' en 'kom óp' of 'braaf' kunnen precies het verschil maken op het moment supréme.
Nou wordt er in de cross ook eigenlijk helemaal niet naar gekeken dus ik babbel vrolijk verder en probeer mijn mond zo veel mogelijk dicht te houden tijdens de dressuur proef.
Toch jammer want het geeft mij altijd nog meer het gevoel van het samen doen; zo gezellig keuvelend onderweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 15:04

irritant voor andere ruiters? Met western heb je nergens last van vind ik hoor...
als een andere ruiter een "kusje" (geluid) doet gaat mijn paard echt niet in de Lope.
Of als een andere ruiter "backup" zegt, dat mijn paard dan ook achteruit gaat. haha zou wat zijn!

Paprika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 14:33

dit vind ik een interessant topic. Ik volg mee...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 16:02

Als menner gebruiken wij altijd stemhulpen. Been- en zithulpen werken niet zo goed op de koets :D

En die gebruik ik ook bij het rijden onder het zadel. Het maakt toch ook niet uit wat je een paard aanleert, als je maar consequent bent en duidelijk. Of je haar nu aanleert te verzamelen op een zithulp of op een stemhulp, als de reactie van het paard de goede is, is het goed.

"Aktief" is het commando voor uitstrekken, "Langzaam" voor verzamelen.
"Wenden" en dan gaat ze prachtig in de keertwending, ik geef alleen links/rechts aan met mijn leidselhulpen.
Net als in de galop; buiging en stelling doe je met zweep- en leidselhulp en de actie komt vanuit de stem.

Bij het mennen dressuur zijn geregeld 6 ringen naast elkaar, met roepende voorlezers en commando gevende koetsiers. Het gaat prima hoor.

liefhelietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 22:09

janouk schreef:
Als menner gebruiken wij altijd stemhulpen. Been- en zithulpen werken niet zo goed op de koets :D

En die gebruik ik ook bij het rijden onder het zadel. Het maakt toch ook niet uit wat je een paard aanleert, als je maar consequent bent en duidelijk. Of je haar nu aanleert te verzamelen op een zithulp of op een stemhulp, als de reactie van het paard de goede is, is het goed.

"Aktief" is het commando voor uitstrekken, "Langzaam" voor verzamelen.
"Wenden" en dan gaat ze prachtig in de keertwending, ik geef alleen links/rechts aan met mijn leidselhulpen.
Net als in de galop; buiging en stelling doe je met zweep- en leidselhulp en de actie komt vanuit de stem.

Bij het mennen dressuur zijn geregeld 6 ringen naast elkaar, met roepende voorlezers en commando gevende koetsiers. Het gaat prima hoor.

Precies wat ik bedoel te zeggen :)

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 14:35

VivaLaVida schreef:
irritant voor andere ruiters? Met western heb je nergens last van vind ik hoor...
als een andere ruiter een "kusje" (geluid) doet gaat mijn paard echt niet in de Lope.
Of als een andere ruiter "backup" zegt, dat mijn paard dan ook achteruit gaat. haha zou wat zijn!

ik rijd naast dressuur ook fanatiek western maar die stemhulpen vind ik heel anders dan de dressuur, in de western heb je lang zo veel ''pratende'' ruiters niet, en je moet wel begrijpen dat je stemhulp doet met je been-/zit werk alleen die hoef je met je stem dan lang zo ''fel'' niet in te zetten als zonder stem

zou inderdaad wat zijn als iemand een stemhulp geeft en jou paard reageert daar op, zonder je andere hulpen hihihihi

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:16

Lastig het is natuurlijk zo dat je moet laten zien dat je paard goed is aan je zit/been/teugel hulpen.
Dan zouden stemhulpen weg moeten blijven omdat t niet de bedoeling is dat die invloed hebben op de prestraties en de reactie van je paard.

Maar ook ik ben gewend om tijdens het rijden te kletsen en te belonen en te klikken naar mijn paard. Heb ik nog het geluk dat mn instructeur me er op af straft en in de proef kan ik me nog aardig inhouden.
Maar even een zetje achter kont voor de proef na het melden van zet m op jongen of een keer goedzo als die iets met veel spanning toch goed heeft gedaan tja dat doe ik stiekem wel!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:26

hier nog een menner. Vind de stemhulpen ideaal. Ik gebruik ook links en rechts voor in de marathon. Werkt super. Dan hoef je alleen nog bij te sturen.

Mijn pony's kunnen tijdens het losrijden wel reageren op de klikjes die andere geven maar ze reageren ook als er iemand zijn zweep gebruikt. In de proef heb ik er nog geen last van gehad. En mijn voorlezer leest ook vanaf de zijkant.