Met rijden goed gedrag belonen of juist negeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:30

sanne83 schreef:
@TS: ik denk dat het niet zo zwart-wit is.

Ik denk dat de meeste paarden de "beloning' die ze krijgen, helemaal niet als beloning zien :D . Dat verschil merk je als je echt beloning als strategie gaat toepassen dmv bijv. clickertraining, dan merk je pas hoe snel een paard leert door beloning en dan weet je ook dat je gewone "goedzo" eigenlijk nauwelijks als beloning werd opgemerkt.

Vaak gaat de "beloning" (de goedzo ;) ) samen met het loslaten van druk en is dus eigenlijk dat de beloning. Een klopje op de hals gaat samen met de teugels loslaten. Veel mensen denken dat hun paard reageert op de "goedzo" maar over het algemeen reageert hij op jouw (vaak onbewuste) loslaten van de druk.

Omdat je met paarden altijd gebruik maakt van lichaamstaal en/of druk, zal je altijd moeten werken met het principe van negatieve bekrachtiging, waar de druk loslaten de beloning is. Als je een stembeloning wil toepassen, zorg dan dat die ook daadwerkelijk iets extra's betekent, anders kan je het net zo goed niet doen.

Het paard dmv praten door iets engs heen leiden, heeft over het algemeen meer nut om de ruiter rustig te houden dan het paard :D

Klopt geen bal van wat je nu weer allemaal schrijft!
Een paard weet wel degelijk wanneer hij beloont of gestraft wordt dmv stemgebruik,toonhoogte,klank samen met de woorden, anders ken jij je paard niet goed!!

Die clicker onzin heeft iemand die gewoon correct weet om te gaan met zijn paard of hond helemaal niet nodig,is meer voor mensen om aan te leren hoe ze een dier kunnen trainen omdat ze zelf het inzicht of kennis niet meegekregen hebben.

Amable

Re: Met rijden goed gedrag belonen of juist negeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:44

Dat klopt helemaal hoor, een veulen kent nog geen mensentaal en heeft dus geen idee van wat intonatie inhoud, dat leert 'ie in de loop van zijn leven. En die "clicker onzin" is juist heel handig, ook voor mensen die wel inzicht en kennis hebben. Het maakt voor je paard namelijk nog veel duidelijker wanneer iets goed is en het maakt de training voor een paard een stuk leuker dan alleen maar het werken met druk en druk los laten en af en toe een braaf en goedzo. Wellicht je eerst eens ergens in verdiepen voor je roept dat het niets is...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:03

Nee tuurlijk weet een veulen geen mensentaal,maar is geboren met een clicker om zijn nek,pffff!

Die cllickers zijn om dieren "kunstjes"te leren en niet om op te voeden,te corrigeren of te belonen, is voor mensen die graag met hun paardje "spelen" ipv rijden.

Mijn paard weet wel aan mijn mimiek af te lezen wat ik bedoel in combinatie met stem,net als dat ik haar lichaamstaal wel versta en ja ze praat ook tegen me maar dan op haar paarden manier,er zit echter ook geluid in je paard wanneer je oplet en daar maken ze je ook dingen duidelijk mee.

Wanneer ik aan het rijden ben en tussendoor een keer beloon op stem of klop of strijk op hals is voldoende en na het rijden is ze dolgelukkig met haar muesli en appel en lekker knuffelen ze weet echt wel aan mijn manier van omgang met haar dat ik heel erg blij met haar ben en zij maakt op haar manier weer duidelijk dat het wederzijds is!!

Ik wil me niet eens in die irritante clickerdingen verdiepen,heb er ooit een stalgenoot mee bezig gezien en sorry maar ik vond het wel komisch,erg onhandig en niet mijn ding,paard snapte er ook echt geen hol van maar de snoepjes die die kreeg vond hij wel lekker natuurlijk en daar deed ie het voor,niet voor de clicker hoor!

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:15

Rustig aan paddenpad.

Er is tenminste 1 dressuurruiter uit de toptien die clickertraining met succes toepast bij zijn trainingen. Als je stalgenoten hun mond nou eens willen houden als ze rijden zodat jouw paard ophoudt vervelend te doen dan kun jij misschien ook een wereldtopper worden en dan zul je zien dat vanaf dat moment iedereen zeer geïnteresseerd zal zijn in jouw africhtingsmethodiek. 8-)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:15

Ligt dat dan aan de methode of aan de persoon? Ik zie vaak mensen hun paard dressuurmatig volledig in de vernieling rijden, ligt dat dan aan de dressuur of aan die persoon? Kom bij maar eens kijken, dan zie je hoe duidelijk en helder clickertraining voor een paard is als je het correct toe past.

Daarnaast, nee, paarden worden niet met een clicker om hun nek geboren, gelukkig niet want ik bedien hem graag zelf. Ik suggereer ook nergens dat een paard zomaar snapt hoe een clicker werkt, dat moet je hem leren. Maar jij suggereert wel dat een paard zomaar snapt wat jij met braaf bedoelt en dat hij dat niet hoeft te leren en dat spreek ik tegen. Dat moet je een paard namelijk wel degelijk leren en dat doe je door inderdaad bijvoorbeeld iedere keer druk los te laten op het moment dat het goede antwoord gegeven is. Doen we met veulentjes al, touwtje aan het halster, druk op het halstertje en druk achter het kontje en als hij 1 stap zet valt de druk weg en roepen we met z'n allen "goed zo!!!! Knappe meid/jongen hoor! " En daardoor leren ze als veulentje al dat als mensen zo doen dat dat goed bedoelt is.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:19

Hermelientje schreef:
Rustig aan paddenpad.

Er is tenminste 1 dressuurruiter uit de toptien die clickertraining met succes toepast bij zijn trainingen. Als je stalgenoten hun mond nou eens willen houden als ze rijden zodat jouw paard ophoudt vervelend te doen dan kun jij misschien ook een wereldtopper worden en dan zul je zien dat vanaf dat moment iedereen zeer geïnteresseerd zal zijn in jouw africhtingsmethodiek. 8-)

Beetje dimmen jij Hermelien.

Een beetje ruiter hoeft niet continu een verbale uiting te geven paard begrijpt lichaamstaal heel goed en gefeliciteerd met die ene dressuurruiter en zijn clicker,zal wel duidelijk zijn voor de paarden waneer er tien man bezig is in een bak met clickers haha arme paarden worden hartstikke gek!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:31

Amable schreef:
Ligt dat dan aan de methode of aan de persoon? Ik zie vaak mensen hun paard dressuurmatig volledig in de vernieling rijden, ligt dat dan aan de dressuur of aan die persoon? Kom bij maar eens kijken, dan zie je hoe duidelijk en helder clickertraining voor een paard is als je het correct toe past.

Daarnaast, nee, paarden worden niet met een clicker om hun nek geboren, gelukkig niet want ik bedien hem graag zelf. Ik suggereer ook nergens dat een paard zomaar snapt hoe een clicker werkt, dat moet je hem leren. Maar jij suggereert wel dat een paard zomaar snapt wat jij met braaf bedoelt en dat hij dat niet hoeft te leren en dat spreek ik tegen. Dat moet je een paard namelijk wel degelijk leren en dat doe je door inderdaad bijvoorbeeld iedere keer druk los te laten op het moment dat het goede antwoord gegeven is. Doen we met veulentjes al, touwtje aan het halster, druk op het halstertje en druk achter het kontje en als hij 1 stap zet valt de druk weg en roepen we met z'n allen "goed zo!!!! Knappe meid/jongen hoor! " En daardoor leren ze als veulentje al dat als mensen zo doen dat dat goed bedoelt is.

Net als dat er paarden dressuurmatig de venieling in gereden wordt,ligt dat aan de persoon of aan de methode? ;)
Jij mag ook komen kijken hoe ik een paard train zonder clicker want ik heb juist graag zo min mogelijk in mijn handen zodat ik die voor andere dingen kan gebruiken indien nodig en vooral bij jonge dieren.

Je kan trouwens een paard rijden met aanleuning maar zonder druk,misschien ook eens in verdiepen.

En veulens naar en van de wei halen en brengen doe ik niet op jouw manier maar heb ik ook mijn eigen methode voor,namelijk veulen met halster en touw aan een longeersingel de bij moeder aangebracht is,zodat je geen springerig veulen voor je hebt waar moeders onrustig van wordt of die achterblijft,zo leert ze door bij moeders te blijven mee te lopen,pas later na een aantal weken kun je ze dan gewoon samen met moeder aan het halster meenemen,dus dan heb ik gewoon en de moeder aan een halstertouw en het veulen aan een ander halstertouw in één hand.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:39

Ehm, beweer jij nu dat ik mijn paard met veel druk rij? Ik weet niet waar je dat vandaan haalt...
Je hoeft bij clickertraining niet altijd gebruik te maken van een mechanische clicker, een woord of ander geluid wat je met je mond maakt kan ook prima volstaan, heb je je handen gewoon vrij. Enneh, ik hoef niet te komen kijken hoe jij het zonder clicker doet want ik heb geen mega vooroordeel over hoe je zonder clicker trainen kan, dat weet ik allang. Ik ben er alleen van overtuigd dat clickertraining daar een hele fijne toevoeging bij is. Als iemand dat niet vindt omdat hij het zelf correct uitgeprobeerd heeft dan is dat prima. Ik aggeer enkel tegen de mega vooroordelen over belonen en clickeren.

Dat is idd ook een methode om je veulen te leren mee lopen, en hoe doe je dat met voetjes geven, leren vast staan, leren mee lopen zonder moeder, enzovoort? Ik neem nu 1 voorbeeld, maar geloof me, uiteindelijk komt er een moment dat je toch druk gebruikt en druk weer los laat en daarbij met je stem beloond.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:41

Wij belonen juist erg veel, omdat mijn berijdpony onzeker is. :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:57

Toch vreemd dat de veulens van mijn merries gewoon mee lopen met moeders.
Niks geen dwang, hooguit een beetje bijsturen als ze te nieuwschierig worden en de andere kant oplopen.
Een veulen is van de merrie en daar houd ik het op.

En al dat opgefokte gedoe van gelijk halstertje, gelijk voetjes geven, nee dat doen we hier niet.

Smid bij een veulen, nooit gedaan.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:01

Da´s een keuze, voor mij is jong geleerd, oud gedaan. Juist in de comfortable periode dat hij nog lekker bij moeke staat, want er komt een periode dat hij alleen de wereld in moet en dan is het handig als hij niet dan nog al die dingen leren moet, als hij toch al stress van het alleen zijn heeft...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:02

Edward Gal hoor je bij clinics ook allemaal geluidjes maken, met tempowisselingen bijvoorbeeld. Anky vind de achterwaarts hulpen onlogisch dus doet dat met haar stem. Achja het is maar net wat je 'afspreekt' met je paard. Ik geef bijvoorbeeld altijd heel weinig hulp voor de galop. Rij alleen mijn eigen paard en merkte paar jaar terug met Orun cursus dat ik bij de sommige andere paarden even naar de galop knop moest zoeken en mijn paard bij de ruiters van die paarden weer onbedoeld in galop ging en in galop soms onbedoeld een wissel sprong. Opzich moet een paard natuurlijk door iedereen makkelijk na te rijden en te hanteren zijn (en dat is hij ook wel), maar aan de andere kant als je alleen op je paard rijd en het niet de bedoeling is hem ooit te verkopen, maakt het toch ook allemaal niet zoveel uit? Zolang het maar voor jou en je paard werkt (en voor eventuele pensionhouders/ stalpersoneel etc.).
Onzekere paarden belonen zie ik trouwens dan wel weer wat minder zitten, dan bevestig je alleen maar dat er iets is. Onzekere paarden hebben imo een ruiter/begeleider nodig die gewoon doorgaat alsof er niks aan de hand is. Die van mij kan ook onzeker zijn en als hij ergens niet langs wil en na een paar keer been niet vooruit gaat krijgt hij rustig een tik achter mijn been. Vroeger vond ik dat ook zielig, maar sinds ik anders met zulke situaties omgaan heb ik ze veel sneller opgelost. Bang en onzeker zijn betekent niet dat paarden niet meer hoeven te luisteren. Zijn ze veel te groot en sterk voor :D.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:07

Amable schreef:
Ehm, beweer jij nu dat ik mijn paard met veel druk rij? Ik weet niet waar je dat vandaan haalt...
Je hoeft bij clickertraining niet altijd gebruik te maken van een mechanische clicker, een woord of ander geluid wat je met je mond maakt kan ook prima volstaan, heb je je handen gewoon vrij. Enneh, ik hoef niet te komen kijken hoe jij het zonder clicker doet want ik heb geen mega vooroordeel over hoe je zonder clicker trainen kan, dat weet ik allang. Ik ben er alleen van overtuigd dat clickertraining daar een hele fijne toevoeging bij is. Als iemand dat niet vindt omdat hij het zelf correct uitgeprobeerd heeft dan is dat prima. Ik aggeer enkel tegen de mega vooroordelen over belonen en clickeren.

Dat is idd ook een methode om je veulen te leren mee lopen, en hoe doe je dat met voetjes geven, leren vast staan, leren mee lopen zonder moeder, enzovoort? Ik neem nu 1 voorbeeld, maar geloof me, uiteindelijk komt er een moment dat je toch druk gebruikt en druk weer los laat en daarbij met je stem beloond.

Nee dat beweer jij zelf,jij zegt dat wanneer je een paard op stem beloond dan vanzelf de druk van de teugels gaat,dat wil dus zeggen dat je met druk moet rijden anders kan de druk er ook niet af...toch.

Ik rij mijn paard niet op druk maar blokkeer een tegendruk die gegeven wordt door het paard zelf en paard beslist dan zelf of het geen druk wilt of wel,ook het hangen op de hand wat ook druk is wil ik niet en laat ik het hoofd/de hals vallen zodat er ook geen onderdruk ontstaat.
Zo wordt het bij het paard duidelijk dat ik wel contact wil (dus aanleuning) maar geen druk.

Voetjes geven bij een veulen: dmv een borstel,die kriebelt en reactie veulen is dan wegtrekken beentje en dan pak ik het beentje even seconde met de hand en weer neer,dit bouw ik uit spelenderwijs en pas wanneer ze in de gaten heeft dat het niet eng is en ik het been/voetje langere
tijd vast kan houden dus tot ik beslis dat ze het weer neer kan zetten is ze braaf,daarna komt pas het commando voetje op omdat ze dan pas snapt wat de bedoeling is en dan pas geef ik er een verbale herkenning aan.

Een paard wat aan moeders meeloopt hoef je niet meer te leren om met de mens mee te lopen,dat doen ze dan gewoon,dier ziet jouw ook iedere dag en ziet wat je met moeders doet en hoe je het samen met moeders doet en ziet je als vertrouwens persoon dus heeft geen angst en loopt gewoon met je mee.

Mijn paarden zet ik nooit vast,maar leer ze staan op de plaats.
Heb een keer een paard goed achterover zien gaan die zich lostrok en aantal keren hoe ze eronderuit gaan op een natte spuitplaats en dat wil je niet,dus dan gaan de kettingen voor aan elkaar of twee halstertouwen aan elkaar op borsthoogte en paard staat los erachter.
Dus ik sta mijn paard ook altijd te wassen en te poetsen met halstertouw over de hals ipv aan een knoop door een ring.

Alleen in de trailer staat ze vast maar dat is geen probleem met een balk erachter gaan ze vaak niet hangen en kan er geen druk op de kettingen komen.

Zo heb je ook mensen die met hun hond lopen te clickeren,moeten ze zelf weten natuurlijk wanneer ze dat leuk vinden en het voor hun werkt,maar mijn hond weet precies wat ik bedoel zonder clicker en aan hem kan ik ook heel goed aflezen hoe hij zich voelt of wanneer meneer mij iets duidelijk wilt maken.

Dus mijn vraag is wat is de meerwaarde van een clicker eigenlijk en wat doe je wanneer je je clicker per ongeluk thuis hebt laten liggen en er is geen andere clicker in de buurt? :+

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:09

Ik beloon een onzeker paard ook veel, maar wel op het moment dat hij iets goed doet. Neem aan dat je dat wel doet, Fleurtje? Tuurlijk, op het moment dat hij iets spannend beloon je niet, dat is onlogisch want dan bevestig je dat het spannend is, maar het moment dat hij het gevraagde doet, ondanks de spanning, dan beloon je neem ik aan wel? En dat je daar druk gebruikt vind ik niet meer dan logisch, je wilt hem duidelijk maken dat jij er toch echt langs af wilt.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:11

Amable schreef:
Da´s een keuze, voor mij is jong geleerd, oud gedaan. Juist in de comfortable periode dat hij nog lekker bij moeke staat, want er komt een periode dat hij alleen de wereld in moet en dan is het handig als hij niet dan nog al die dingen leren moet, als hij toch al stress van het alleen zijn heeft...

Ben ik het helemaal mee eens,en ook wel fijn voor de hoefsmid en dierenarts dat die mensen niet ineens twee benen in hun nek hebben hangen of voor het hoofd geschopt worden door een "naarling".

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-12 20:17

Maar je hebt wel de kans, dat een paard alleen doet wat ie moet doen, als hij heeft geleerd dat hij anders 'gecorrigeerd' wordt. Hij doet dus precies wat hij heeft geleerd, niks meer en niks minder.

En ik denk, dat als je een paard beloont voor goede prestraties, hij er een schepje bovenop zal doen.
Dat hij extra z'n best voor je wil doen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:22

Paddenpad schreef:
Nee dat beweer jij zelf,jij zegt dat wanneer je een paard op stem beloond dan vanzelf de druk van de teugels gaat,dat wil dus zeggen dat je met druk moet rijden anders kan de druk er ook niet af...toch.

Dat is een uitleg hoe druk en druk loslaten gecombineerd wordt met stem, dat betekent niet dat ik mijn paard continu in de krul trek. Vind dat een beetje een erg voorbarige conclusie.

Paddenpad schreef:
Ik rij mijn paard niet op druk maar blokkeer een tegendruk die gegeven wordt door het paard zelf en paard beslist dan zelf of het geen druk wilt of wel,ook het hangen op de hand wat ook druk is wil ik niet en laat ik het hoofd/de hals vallen zodat er ook geen onderdruk ontstaat.
Zo wordt het bij het paard duidelijk dat ik wel contact wil (dus aanleuning) maar geen druk.

In mijn opinie is dat wel druk, geen trekken, wel druk. Zelfde manier waarop ik zelf werk.

Paddenpad schreef:
Voetjes geven bij een veulen: dmv een borstel,die kriebelt en reactie veulen is dan wegtrekken beentje en dan pak ik het beentje even seconde met de hand en weer neer,dit bouw ik uit spelenderwijs en pas wanneer ze in de gaten heeft dat het niet eng is en ik het been/voetje langere
tijd vast kan houden dus tot ik beslis dat ze het weer neer kan zetten is ze braaf,daarna komt pas het commando voetje op omdat ze dan pas snapt wat de bedoeling is en dan pas geef ik er een verbale herkenning aan.

Ook weer druk, druk is geen trekken en duwen, druk is ergens even vasthouden. Je kan niet zonder, dat blijkt wel want het is 1 van de weinige manieren om je paard iets duidelijk te maken.

Paddenpad schreef:
Een paard wat aan moeders meeloopt hoef je niet meer te leren om met de mens mee te lopen,dat doen ze dan gewoon,dier ziet jouw ook iedere dag en ziet wat je met moeders doet en hoe je het samen met moeders doet en ziet je als vertrouwens persoon dus heeft geen angst en loopt gewoon met je mee.

Klinkt mooi, tot veulen ineens wel een andere kant op wil en toch tegen het touw aan loopt...

Paddenpad schreef:
Mijn paarden zet ik nooit vast,maar leer ze staan op de plaats.
Heb een keer een paard goed achterover zien gaan die zich lostrok en aantal keren hoe ze eronderuit gaan op een natte spuitplaats en dat wil je niet,dus dan gaan de kettingen voor aan elkaar of twee halstertouwen aan elkaar op borsthoogte en paard staat los erachter.
Dus ik sta mijn paard ook altijd te wassen en te poetsen met halstertouw over de hals ipv aan een knoop door een ring.

Alleen in de trailer staat ze vast maar dat is geen probleem met een balk erachter gaan ze vaak niet hangen en kan er geen druk op de kettingen komen.

Dat is natuurlijk ook een oplossing van je probleem, ik leer ze liever omgaan met dingen dan dat ik alle moeilijke dingen voorkom. Als je een paard uitlegt dat als hij vast staat hij niet weg kan heb je ook geen hangend paard.

Paddenpad schreef:
Zo heb je ook mensen die met hun hond lopen te clickeren,moeten ze zelf weten natuurlijk wanneer ze dat leuk vinden en het voor hun werkt,maar mijn hond weet precies wat ik bedoel zonder clicker en aan hem kan ik ook heel goed aflezen hoe hij zich voelt of wanneer meneer mij iets duidelijk wilt maken.

Dus mijn vraag is wat is de meerwaarde van een clicker eigenlijk en wat doe je wanneer je je clicker per ongeluk thuis hebt laten liggen en er is geen andere clicker in de buurt? :+

En je hebt mensen die dolfijnen clickeren, leeuwen, zeehonden, duiven, kippen en noem maar op. Clickertraining is een methode die bij vrijwel alle dieren gebruikt wordt, ook in de hondenwereld komt het steeds meer in opmars. Alleen de paardenwereld blijft vreselijk conservatief en wil er niet aan.

De meerwaarde van een clicker? Je kan het juiste gedrag exact markeren en doordat je beloont krijg je een paard dat met plezier met je aan het werk gaat. De meeste mensen doen hun paard een plezier door te stoppen met trainen en terug in de wei te zetten, een geclickerd paard doe je een plezier door te beginnen met trainen omdat trainen leuk is, hij kan er iets mee verdienen, krijgt meer communicatie mogelijkheden en meer zelfvertrouwen en eigen waarde. Voor een uitgebreide uitleg verwijs ik graag naar mijn site. Ik begin met een handclicker omdat dit voor mens en dier duidelijker is, uiteindelijk stap ik zelf over naar een tongklik en die laat ik echt nooit op mijn nachtkastje liggen.

Edit > Precies Mika!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:23

Als iedereen er nu achterkomt dat wanneer een paard iets goed doet het dan pas normaal is.

En dat al die mensen nu eens ophouden met het geklak van de tong als ze een paard zien.
En dat al die mensen eens ophouden met het braaf roepen.
En dat al die mensen eens ophouden met de schouder klopjes en kletsen.

Zou voor mij in ieder geval een stuk rustiger zijn.

Stel je voor, je komt een kamer binnen voor de verjaardags visite.
Je begint te klikken, je begint te roepen van braaf, braaf, braaf
Daarna ga je een rondje klopjes en kletsen geven.

Een paard snuffelt aan het andere paard, wij gaan handjes geven en of zoenen, 1 ,2 of 3 keer, afhankelijk van de bekendheid.
Het paard zegt, jouw mag ik niet en geeft een bok naar je.
Wij houden de schijn op en doen vriendelijk, maar na afloop van de verjaardags visite gaan we roddelen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:25

@ Ariebren: Mooi gezegd!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:27

Laura_x_ schreef:

Toen mijn paard nog jong was en onzeker en soms bang van dingen heb ik haar het commando "ga maar kijken"geleerd.
bijvoorbeeld een houtenbankje in het bos,dan bleef ik zelf rustig maar gaf wel de hulp voorwaarts naar het voorwerp toe en
ondertussen het stemcommando "ga maar kijken"en liet ik ze eraan ruiken,snuffelen en aanraken, daarna belonen en weer verder op pad.

Hierdoor werd ze ontspannen ook mede doordat ik zelf ontspannen bleef en haar liet zien dat er niks aan de hand is.
Willen ze links of rechts proberen uit te breken om niet naar het voorwerp toe te hoeven dan gewoon blijven zitten niks doen ook geen been geven maar niet toestaan dat ze er langs afgaan,dus de enige keuze geven je mag voorwaarts een andere optie is er niet.

Blijven ze staan of willen achterwaarts dan been,of een tik met de zweep achter je kuit,zodat ze leren dat de enige optie voorwaarts is en vooral zelf gewoon rustig blijven,niet belonen want dan bevestig je de onzekerheid juist.

Als ze nu iets vreemds vind dan hoef ik alleen maar te zeggen "ga maar kijken"en ze gaat nog kijken ook haha en dan is het goed en gaan we weer verder.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:41

Nee amable ben het niet met je eens,iets blokkeren is wat anders dan er druk op zetten.
Ik blokkeer juist een druk die door het paard gezet wordt en niet andersom.

Zelfde als vasthouden van het been is het blokkeren van het trekken wat ze dan willen doen.

Dat een veulen een keer tegen een touw aanloopt is niet erg,het touw blokkeert dan het onbesuisde van het veulen en zegt in weze tot hier en niet verder.

En let wel die tongklik die jij gebruikt, er is niks irritanters dan een mede bakgebruiker die constant zit te klikken,wekt bij mij echt agressie op,word het sporadies een keer gedaan geen moeite mee maar ik zeg altijd zet die kracht van je klik maar in je kuiten dan heb je geen klik nodig.

Ook het overbodig uitbundig verbaal belonen op je paard om de pas is echt niet nodig,paard wordt er ook niet vrolijker van,zie eerder dat die paarden met die methodes juist eerder afgestompt raken.

Op wedstrijd wordt je er trouwens voor afgestraft en op buitenrit maakt het me niet uit al zit men het wilhelmus te zingen voor zijn paard.

Nee communiceren met je paard of hond dmv een clicker vind ik geen communicatie,en wat als je dier op de clicker van je buurvrouw gaat reageren of het paard hoort al die clickers door elkaar,denk niet dat ze daar vrolijker van worden en meer plezier in het werk krijgen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:45

Paddenpad schreef:
Laura_x_ schreef:

Toen mijn paard nog jong was en onzeker en soms bang van dingen heb ik haar het commando "ga maar kijken"geleerd.
bijvoorbeeld een houtenbankje in het bos,dan bleef ik zelf rustig maar gaf wel de hulp voorwaarts naar het voorwerp toe en
ondertussen het stemcommando "ga maar kijken"en liet ik ze eraan ruiken,snuffelen en aanraken, daarna belonen en weer verder op pad.

Hierdoor werd ze ontspannen ook mede doordat ik zelf ontspannen bleef en haar liet zien dat er niks aan de hand is.
Willen ze links of rechts proberen uit te breken om niet naar het voorwerp toe te hoeven dan gewoon blijven zitten niks doen ook geen been geven maar niet toestaan dat ze er langs afgaan,dus de enige keuze geven je mag voorwaarts een andere optie is er niet.

Blijven ze staan of willen achterwaarts dan been,of een tik met de zweep achter je kuit,zodat ze leren dat de enige optie voorwaarts is en vooral zelf gewoon rustig blijven,niet belonen want dan bevestig je de onzekerheid juist.

Als ze nu iets vreemds vind dan hoef ik alleen maar te zeggen "ga maar kijken"en ze gaat nog kijken ook haha en dan is het goed en gaan we weer verder.

Hiervan heb ik nog nooit gehoord, maar het lijkt mij zeker een hele fijne en rustige oplossing! :j

De onzekerheid in de pony zit vooral in het feit dat ze zichzelf wegcijfert, misschien heb ik het wel wat onduidelijk verwoord net. Daarom belonen we haar heel erg overdreven. Je kunt echt aan haar merken dat ze wat meer 'vertrouwen' krijgt als we haar belonen.

Ze schrikt zelden ergens van en als ze dit wel doet, staat ze stil. Ze gaat niet lopen dribbelen, gaat er niet vandoor, het is een super relaxte pony. Verkeer? Vrachtwagens? Bussen? Ze doet er niks op. (oké, grote dubbellucht trekkers zijn nog wel een beetje eng).

Met alleen buitenrijden merk je wel verschil, dan mist ze de steun van haar ijslandervriendje en wordt ze aarzelend (ik zou dan zeggen: onzeker). Ze doet dan nog steeds niks hoor, maar je merkt het wel aan haar.
En omdat ik zelf een buitenrij 'issue' heb (onzekerheid van mijn kant, beetje 'angst') ga ik nog niet alleen met haar naar buiten.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 20:50

ik beloon paard juist wel heel veel, aai door de manen kam klopje op de hals, fijn stemgebruik.

Doet ze iets wat niet zo wenselijk is, heb ik een " boze"stem iets in de tran van NEE..(werkt prima). "hardere"maatregelen zijn ook niet nodig en zijn niet effectief want daar schiet ze alleen maar heel erg in de stress van wat aan averechts effect heeft...

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:01

Goed van je Laura dat je dan niet zelf alleen naar buiten gaat met je pony.
Omdat jouw pony wat onzeker is zoekt ze steun bij haar ijslandervriend en wanneer die wegvalt heeft ze jou als haar steun nodig,kun je haar die niet geven is het beter niet alleen te gaan.

Als jij straks wat meer zelfverzekerder bent op haar dan kun je dat pas aan je pony doorgeven waardoor ze ook zelfverzekert wordt.

Mijn paard was dat eerst ook niet hoor maar omdat ik haar ervan overtuigd heb dat wanneer ik erbij ben en haar ergens heen wil sturen wat ze eigenlijk vreemd vind en daarvan weg wilt vluchten omdat dat nu eenmaal in de aardt van paarden zit,dit niet nodig is en ze erop kan vertrouwen dat ik haar niet in gevaar breng.

Het grappige is juist dat ik haar soms de weg laat kiezen en dan loopt ze vol zelfvertrouwen heerlijk te banjeren met mij erop in het bos,soms sla ik dan ineens een vreemd pad in wat ze dan niet kent of de weg niet weet en dan voel je weer even van "uhhhh vrouwtje neem jij nou maar de leiding weer over want hier ben ik niet zo zeker van"en dan zie je ze echt alles afspeuren met ogen en oren,echt geweldig is dat.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:28

Amable schreef:
Ik beloon een onzeker paard ook veel, maar wel op het moment dat hij iets goed doet. Neem aan dat je dat wel doet, Fleurtje? Tuurlijk, op het moment dat hij iets spannend beloon je niet, dat is onlogisch want dan bevestig je dat het spannend is, maar het moment dat hij het gevraagde doet, ondanks de spanning, dan beloon je neem ik aan wel? En dat je daar druk gebruikt vind ik niet meer dan logisch, je wilt hem duidelijk maken dat jij er toch echt langs af wilt.

Nah ook niet al te overdreven, wel een kriebel of een 'ja zoja' hoor, net als dat ik hem met rijden als ik hem ergens op moet 'corrigeren' beloon als hij het dan wel doet. En meestal heb je met ergens langs krijgen ook dat er wel iets meer druk opstaat dan wanneer je er langs bent dus dan ontspan je ook, ontspannen en niet meer extra vragen zie ik ook als beloning. Het ligt er maar net aan hoe de situatie is, in welke mate ik bewust beloon.