Paddenpad schreef:Nee dat beweer jij zelf,jij zegt dat wanneer je een paard op stem beloond dan vanzelf de druk van de teugels gaat,dat wil dus zeggen dat je met druk moet rijden anders kan de druk er ook niet af...toch.
Dat is een uitleg hoe druk en druk loslaten gecombineerd wordt met stem, dat betekent niet dat ik mijn paard continu in de krul trek. Vind dat een beetje een erg voorbarige conclusie.
Paddenpad schreef:Ik rij mijn paard niet op druk maar blokkeer een tegendruk die gegeven wordt door het paard zelf en paard beslist dan zelf of het geen druk wilt of wel,ook het hangen op de hand wat ook druk is wil ik niet en laat ik het hoofd/de hals vallen zodat er ook geen onderdruk ontstaat.
Zo wordt het bij het paard duidelijk dat ik wel contact wil (dus aanleuning) maar geen druk.
In mijn opinie is dat wel druk, geen trekken, wel druk. Zelfde manier waarop ik zelf werk.
Paddenpad schreef:Voetjes geven bij een veulen: dmv een borstel,die kriebelt en reactie veulen is dan wegtrekken beentje en dan pak ik het beentje even seconde met de hand en weer neer,dit bouw ik uit spelenderwijs en pas wanneer ze in de gaten heeft dat het niet eng is en ik het been/voetje langere
tijd vast kan houden dus tot ik beslis dat ze het weer neer kan zetten is ze braaf,daarna komt pas het commando voetje op omdat ze dan pas snapt wat de bedoeling is en dan pas geef ik er een verbale herkenning aan.
Ook weer druk, druk is geen trekken en duwen, druk is ergens even vasthouden. Je kan niet zonder, dat blijkt wel want het is 1 van de weinige manieren om je paard iets duidelijk te maken.
Paddenpad schreef:Een paard wat aan moeders meeloopt hoef je niet meer te leren om met de mens mee te lopen,dat doen ze dan gewoon,dier ziet jouw ook iedere dag en ziet wat je met moeders doet en hoe je het samen met moeders doet en ziet je als vertrouwens persoon dus heeft geen angst en loopt gewoon met je mee.
Klinkt mooi, tot veulen ineens wel een andere kant op wil en toch tegen het touw aan loopt...
Paddenpad schreef:Mijn paarden zet ik nooit vast,maar leer ze staan op de plaats.
Heb een keer een paard goed achterover zien gaan die zich lostrok en aantal keren hoe ze eronderuit gaan op een natte spuitplaats en dat wil je niet,dus dan gaan de kettingen voor aan elkaar of twee halstertouwen aan elkaar op borsthoogte en paard staat los erachter.
Dus ik sta mijn paard ook altijd te wassen en te poetsen met halstertouw over de hals ipv aan een knoop door een ring.
Alleen in de trailer staat ze vast maar dat is geen probleem met een balk erachter gaan ze vaak niet hangen en kan er geen druk op de kettingen komen.
Dat is natuurlijk ook een oplossing van je probleem, ik leer ze liever omgaan met dingen dan dat ik alle moeilijke dingen voorkom. Als je een paard uitlegt dat als hij vast staat hij niet weg kan heb je ook geen hangend paard.
Paddenpad schreef:Zo heb je ook mensen die met hun hond lopen te clickeren,moeten ze zelf weten natuurlijk wanneer ze dat leuk vinden en het voor hun werkt,maar mijn hond weet precies wat ik bedoel zonder clicker en aan hem kan ik ook heel goed aflezen hoe hij zich voelt of wanneer meneer mij iets duidelijk wilt maken.
Dus mijn vraag is wat is de meerwaarde van een clicker eigenlijk en wat doe je wanneer je je clicker per ongeluk thuis hebt laten liggen en er is geen andere clicker in de buurt?

En je hebt mensen die dolfijnen clickeren, leeuwen, zeehonden, duiven, kippen en noem maar op. Clickertraining is een methode die bij vrijwel alle dieren gebruikt wordt, ook in de hondenwereld komt het steeds meer in opmars. Alleen de paardenwereld blijft vreselijk conservatief en wil er niet aan.
De meerwaarde van een clicker? Je kan het juiste gedrag exact markeren en doordat je beloont krijg je een paard dat met plezier met je aan het werk gaat. De meeste mensen doen hun paard een plezier door te stoppen met trainen en terug in de wei te zetten, een geclickerd paard doe je een plezier door te beginnen met trainen omdat trainen leuk is, hij kan er iets mee verdienen, krijgt meer communicatie mogelijkheden en meer zelfvertrouwen en eigen waarde. Voor een uitgebreide uitleg verwijs ik graag naar mijn site. Ik begin met een handclicker omdat dit voor mens en dier duidelijker is, uiteindelijk stap ik zelf over naar een tongklik en die laat ik echt nooit op mijn nachtkastje liggen.
Edit > Precies Mika!