Buitenrit ...en dan val je.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:47

Ayasha schreef:
Maakt het me niet uit hoe hij veilig thuis komt, áls hij maar veilig thuis komt. Veilig zijnde: zonder ongevallen te veroorzaken of zichzelf en anderen te verwonden.

Maar gezien je dat niet kan weten of sturen als je zelf in een struik ligt met een gebroken been.. doe voor mij maar paard wat de wacht blijft houden.
Geen van mijn twee paarden zijn door een vreemde weg te leiden zonder risico, dus ik zou eigenlijk een zadeldekje moeten hebben met daarop in het groot 'paard bij ongeval niet aanraken aub, bel ...' :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:48

Bandida schreef:
Ayasha schreef:
Maakt het me niet uit hoe hij veilig thuis komt, áls hij maar veilig thuis komt. Veilig zijnde: zonder ongevallen te veroorzaken of zichzelf en anderen te verwonden.

Maar gezien je dat niet kan weten of sturen als je zelf in een struik ligt met een gebroken been.. doe voor mij maar paard wat de wacht blijft houden.
Geen van mijn twee paarden zijn door een vreemde weg te leiden zonder risico, dus ik zou eigenlijk een zadeldekje moeten hebben met daarop in het groot 'paard bij ongeval niet aanraken aub, bel ...' :D

Tuurlijk, als ik kan kiezen wil ik hem ook bij me hebben staan. Dat lijkt me zo logisch dat het het vermelden niet waard is. Denk niet dat iemand gaat zeggen "ik hoop dat die k*tknol naar stal raast met alle bijhorende risico's en mij te voet terug laat komen".

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:48

Huertecilla schreef:
Wat is voor de veiligheid in de openbare ruimte gewenst?

Gewenst is dat je niet van je paard af valt, en als je er wel af valt en je alleen bent, dat je paard bij je blijft staan en dat ie het liefst ook plotseling de mensentaal spreekt en begrijpt hoe een mobieltje werkt, en dat ie die met zijn hoefjes uit je jaszak graait om zelf 112 te bellen met de mededeling dat het lichtje van de baas uit is gegaan. Een tomtom zou in dat geval ook erg prettig zijn, zodat het paard de precieze locatie kan aangeven. Nog gewenster is het, om nooit alleen met je paard op stap te gaan. Altijd met z'n 2-en. Zodat het paard niet hoeft te bellen.

Mag een paard bij de gevallen ruiter vandaan naar huis bolderen of moet het bij die ruiter blijven?
Ik vind het woordgebruik in deze context vreemd, onbegrijpelijk en zelfs lachwekkend. Mag jouw paard wegrennen van jou? Nou eens even zien: nee, hij mag dat niet. En dat zeg ik ook wel eens tegen hem, zo van: niet wegrennen als mijn lichtje uit gaat. Heb je dat begrepen? Waarom het dier vriendelijk ja knikt en me een high five geeft (of meer een high one, want immers geen vingerjtes te tellen aan zijn hoef). Overigens is mijn paard sinds ik deze deal heb gemaakt verstoten uit de groep, omdat hij zijn paardeneigenschappen verloren had. De leider van de kudde hem immers bijgebracht te vluchten.

Moet een paard zó opgevoed zijn dat vreemden het kunnen pakken en meenemen in een dergelijke situatie?

Jazeker. Dit valt met suikerklontjes aan te leren. Laat je gewoon enkele keren per dag vallen, en duw dan gauw een suikerklontje in zijn strot. Moet je niet zo hard vallen dat het licht uit gaat, want dan lukt het niet.

Míjn mening is:
- dat een paard betrouwbaar veilig bij de ruiter moet blijven en niet als een ongeleid projectiel naar huis mag bolderen
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal
Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van of je paard goed in zijn oren heeft geknoopt dat ie moet blijven staan en niet mag wegrennen.
- dat de ruiter contactgegevens bij zich dient te dragen (kan in de mobiel) opdat het paard opgehaald wordt.
Ah, nu hebben we het over iets praktisch: ja wel verstandig om altijdje eigen contactgegevens bij je te dragen. Dan kan de ruiter gebeld worden terwijl ie op de grond ligt :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:49

Firedancer schreef:
Een paard is nou eenmaal een vluchtdier en dat instinct is er niet zomaar uit te trainen.

Schrik = reflex.
Vlucht = gedrag.

Aan gedrag gaat een beslissing vooraf.
In geval van vlucht is dat het resultaat van een risicoafweging mbt vecht/vlucht/niets.

Die afweging kan je bïnvloeden. Het gedrag trainen/dresseren.
Dit is een fundamentele basisvoorwaarde bij de dressuur van een rijpaard; binnen of buiten.
Zo lang dit nog niet betrouwbaar veilig is, blijf je binnen een omheining. Dáár is die ooit voor bedacht :)*

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:49

lifaya schreef:
wat is buitenrijden een gevaarlijke sport in je eentje trouwens :') als je er zo over nadenkt. Ik maak me niet eens zozeer zorgen om dat ik er af donder maar wel wat een op hol geslagen paard allemaal kan gaan doen zonder ruiter :+

Ik ook.. ik wil dat gewoon niet meemaken, brrr.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:51

Huertecilla schreef:
Firedancer schreef:
Een paard is nou eenmaal een vluchtdier en dat instinct is er niet zomaar uit te trainen.

Schrik = reflex.
Vlucht = gedrag.

Aan gedrag gaat een beslissing vooraf.
In geval van vlucht is dat het resultaat van een risicoafweging mbt vecht/vlucht/niets.

Die afweging kan je bïnvloeden. Het gedrag trainen/dresseren.
Dit is een fundamentele basisvoorwaarde bij de dressuur van een rijpaard; binnen of buiten.
Zo lang dit nog niet betrouwbaar veilig is, blijf je binnen een omheining. Dáár is die ooit voor bedacht :)*

Hate to say I told you so _O-

Ruga

Ayasha schreef:
Tuurlijk, als ik kan kiezen wil ik hem ook bij me hebben staan. Dat lijkt me zo logisch dat het het vermelden niet waard is. Denk niet dat iemand gaat zeggen "ik hoop dat die k*tknol naar stal raast met alle bijhorende risico's en mij te voet terug laat komen".

Ja, ik bedoelde eigenlijk, ik train me wel een ongeluk tot ik er met redelijke zekerheid van kan uit gaan dat hij liever in de buurt blijft in plaats van in het ijle weg te lopen.

Rennie89

Bandida schreef:
lifaya schreef:
wat is buitenrijden een gevaarlijke sport in je eentje trouwens :') als je er zo over nadenkt. Ik maak me niet eens zozeer zorgen om dat ik er af donder maar wel wat een op hol geslagen paard allemaal kan gaan doen zonder ruiter :+

Ik ook.. ik wil dat gewoon niet meemaken, brrr.

Dat is ook de reden waarom wij nooit alleen buitenritten doen. Mocht er iets gebeuren, heb je altijd iemand bij je :) neem ook altijd mijn mobiel mee, die heb ik om een keycoard om mijn nek hangen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:52

Bandida schreef:
dus ik zou eigenlijk een zadeldekje moeten hebben met daarop in het groot 'paard bij ongeval niet aanraken aub, bel ...' :D

:D

Ayasha
Blogger

Re: Buitenrit ...en dan val je.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:54

HC 1 vraag: Je bent eigenlijk niet geïnteresseerd in de meningen en wil gewoon je eigen epistels kunnen neer schrijven. Waarom maak je dan niet gewoon een topic met jouw epistel en zet je erbij van "en als je het er niet mee eens bent, mond houden en door klikken"?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:55

Ik ben op de zandverstuiving hier in de buurt een keer van m'n paard gevallen.
Eigen schuld, ik lette niet op en was met andere dingen bezig dan met m'n paard :o
Het eerste wat ik zag, toen ik op de grond lag, was de neus van m'n paard.
Die stond heel verbaasd naar me te kijken, van wat doe je daar nu? :')
Daar was ik heel blij mee, dat ze niet weggerend was.
En ook wel een veilig idee, mocht het ooit weer voorkomen, hoop ik dat ze ook weer blijft staan.

In het geval dat een paard rustig naar huis zou draven, zou iemand zo'n paard zo kunnen pakken.
Ik zou er blij mee zijn, dat wie dan ook, haar zou pakken.
Maar als een paard in volle galop gaat, moet je wel heel knap zijn, om zo'n paard te kunnen stoppen.
Sowieso een naam en adreslabeltje aan het zadel, is wel handig.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 13-04-12 12:02, in het totaal 3 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:55

Ayasha schreef:
Hate to say I told you so _O-

Hate to wríte; |( dat ´vluchtdier´ zo´n wijdverbreide misvatting in de ruiterij is.

Dat het zelfs leidt tot het stellen van het naar huis bolderen als voldongen feit.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:55

Wat handig zo een label wel slim zeg nooit over nagedacht.
Ben er ook nog nooit afgevallen met een buitenrit maar kan inderdaad altijd gebeuren en geen idee waar het paard heen gaat.
Ik denk me me verzorpgaard galoppeerd nog een stukje maar daarna gaat die dikzak gras eten.
Ik heb wel altijd e mobiel bij me maar dan zal het nummer van de eigenaresse aan het zadel gelabeld worden denk ik.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:56

gummie schreef:
Huertecilla schreef:

Gewenst is dat je niet van je paard af valt, en als je er wel af valt en je alleen bent, dat je paard bij je blijft staan en dat ie het liefst ook plotseling de mensentaal spreekt en begrijpt hoe een mobieltje werkt, en dat ie die met zijn hoefjes uit je jaszak graait om zelf 112 te bellen met de mededeling dat het lichtje van de baas uit is gegaan. Een tomtom zou in dat geval ook erg prettig zijn, zodat het paard de precieze locatie kan aangeven. Nog gewenster is het, om nooit alleen met je paard op stap te gaan. Altijd met z'n 2-en. Zodat het paard niet hoeft te bellen.

Mag een paard bij de gevallen ruiter vandaan naar huis bolderen of moet het bij die ruiter blijven?
Ik vind het woordgebruik in deze context vreemd, onbegrijpelijk en zelfs lachwekkend. Mag jouw paard wegrennen van jou? Nou eens even zien: nee, hij mag dat niet. En dat zeg ik ook wel eens tegen hem, zo van: niet wegrennen als mijn lichtje uit gaat. Heb je dat begrepen? Waarom het dier vriendelijk ja knikt en me een high five geeft (of meer een high one, want immers geen vingerjtes te tellen aan zijn hoef). Overigens is mijn paard sinds ik deze deal heb gemaakt verstoten uit de groep, omdat hij zijn paardeneigenschappen verloren had. De leider van de kudde hem immers bijgebracht te vluchten.

Moet een paard zó opgevoed zijn dat vreemden het kunnen pakken en meenemen in een dergelijke situatie?

Jazeker. Dit valt met suikerklontjes aan te leren. Laat je gewoon enkele keren per dag vallen, en duw dan gauw een suikerklontje in zijn strot. Moet je niet zo hard vallen dat het licht uit gaat, want dan lukt het niet.

Míjn mening is:
- dat een paard betrouwbaar veilig bij de ruiter moet blijven en niet als een ongeleid projectiel naar huis mag bolderen
- dat een paard NIET door elke vreemde gepakt en weggeleidt moet kunnen worden ivm onkundige tot gevaarlijke situatie aanleiding gevende goedbedoelende ´helpers´ en diefstal
Het antwoord op deze vraag is afhankelijk van of je paard goed in zijn oren heeft geknoopt dat ie moet blijven staan en niet mag wegrennen.
- dat de ruiter contactgegevens bij zich dient te dragen (kan in de mobiel) opdat het paard opgehaald wordt.
Ah, nu hebben we het over iets praktisch: ja wel verstandig om altijdje eigen contactgegevens bij je te dragen. Dan kan de ruiter gebeld worden terwijl ie op de grond ligt :)

:') :') :=

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:57

Ayasha schreef:
Voor mij heel simpel. áls ik val en mijn paard zóu weg lopen. Maakt het me niet uit hoe hij veilig thuis komt, áls hij maar veilig thuis komt. Veilig zijnde: zonder ongevallen te veroorzaken of zichzelf en anderen te verwonden. Ik heb verder altijd mijn mobiel bij me dus da's geen probleem.
Dit.
En als HC dat niet begrijpt, komt het ws doordat hij het Nederlands aan het verleren is daar in dat Verre Spanje.

gummie schreef:
Huertecilla schreef:

Míjn mening is:
:') _O-
_/-\o_
Omdat ik niet kan kiezen welke van deze smileys het meest toepasselijk is, kies ik om ze allemaal neer te zetten, in no particular order.
Laatst bijgewerkt door Agossie op 13-04-12 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:58

Bah, nooit relaxed om van je paardje af te donderen buiten.
Het is me één keer overkomen, gelukkig was ik toen niet alleen aan het rijden, en bleef hij bij me.
Een andere keer dat een vriendinnetje van mij er af viel buiten ( en ik op een paar honderd meter afstand het zag gebeuren) ging mijn paard kei hard door het bos rennen... en niet naar huis ( hij kende het bos toen nog niet zo goed, dom paardje) toen was ik echt extreem geschrokken.
Gelukkig kwam ik twee andere ruiters tegen die in volle galop er achteraan gingen, en vrolijk met hem kwamen teruggestapt. was zoooo blij!!
Het valt dus niet te zeggen of een paard bij je blijft of niet. Soms kan een paard gewoon heel erg in paniek zijn.
Tuurlijk zou ik ook het liefst willen dat hij altijd bij me blijft staan.. maar helaas heeft een paard een eigen willetje vooral als ze in paniek zijn.

Het lijkt nu net alsof ik buitenrij met een enorm wilde hengst, haha maar dat is niet het geval, rij gewoon vaak buiten en dan gebeuren dat soort dingen.
maar dit topic herinnert me er wel aan om inderdaad even een labeltje aan mijn zadel te maken ( was ik eigenlijk al van plan)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:59

Tot nu toe als ik eraf ben gevallen, waren ze stil gaan staan paat meter verder op, ben ik wel blij mee.
Maar met mn huidige paard weet ik niet wat ze zal doen. Vooral omdat ze het nog erg spannend vind buiten. 2 x met wandelen is ze geschrokken en er vandoor gegaan. 1x is ze trug naar stal gerent en de andere keer kon ik haar weer pakken.
Maar ik vind het dus veilig als je haar aanleren om bij je te blijven
En ze moet wel gepakt kunnen worden door vreemde mensen, voordat het uit de hand kan lopen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 11:59

Ayasha schreef:
Tuurlijk, als ik kan kiezen wil ik hem ook bij me hebben staan. Dat lijkt me zo logisch dat het het vermelden niet waard is.

Je weet zelf prima dat de meerderheid van de paarden naar huis boldert.
Het is dus blijkbaar niet zó logisch dat de meerderheid van de ruiters het zo dresseert.
Dit terwijl het wél de zwaartswegende verantwoordelijkheid ís.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 13-04-12 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 11:59

Huertecilla schreef:
Lees mijn mening svp als een combinatie van voorwaardes.

Jij ligt met je lichtje uit op de grond.
Paard staat veilig naast je.
Thuisfront wordt geïnformeerd dat jij naar het ziekenhuis gaat en dat jouw paard opgehaald dient te worden.

Dat is mij overkomen een jaar of 3 geleden, alleen.......er was geen thuisfront aanwezig.
Ik kon dus ook niet naar het ziekenhuis, maar ben er m.b.v. een passant weer op geklommen en het paard heeft ons keurig naar stal terug gebracht. Paard afgezadeld, in de wei en toen m'n eigen wonden laten verzorgen.(gebroken duim, aangezichtsletsel).
Paard was overigens zo slim om te gaan hinniken, maar weer niet zo slim om een toevallig passerende chirurg bij mij te laten, hij duwde hem steeds weg.

Vanmorgen ging paard op z'n plaat in het bos (geen idee waarom), ik kon boven blijven met wat moeite, maar wederom was het beest uiterst voorkomend. Zodra hij weer stond, achterom kijken en zachtjes hinniken. Voordeel van een "doogetraind" Parelli paard, denk ik 8-)

Ik heb overigens wel al jaren zo'n adreskokertje voor aan een katten/hondenhalsbandje aan mijn zadel hangen met het adres van het paard en een tel.nr. van een boer die een sleutel van het hek heeft, die ze kunnen bellen als ik echt niet meer in staat ben om aanwijzingen te geven :P

Ik verbaas me dat jullie zulke gevaarlijke paarden hebben dat een vreemde ze niet kan hanteren. Een kind van 3 kan met mijn (zware trek)paard aan de wandel, het kind is volkomen veilig, wordt niet geplet en wordt zelfs behoed voor stom een weg oversteken o.i.d.

Ik ga overigens altijd alleen met mijn paard weg, stomweg omdat ik een eigen stal heb en alleen ben (paard staat niet alleen, heeft goed gezelschap maar daar kan niet op gereden worden)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 12:02

Morrie schreef:
Huertecilla schreef:
Lees mijn mening svp als een combinatie van voorwaardes.

Jij ligt met je lichtje uit op de grond.
Paard staat veilig naast je.
Thuisfront wordt geïnformeerd dat jij naar het ziekenhuis gaat en dat jouw paard opgehaald dient te worden.

Dat is mij overkomen een jaar of 3 geleden, alleen.......er was geen thuisfront aanwezig.
Ik kon dus ook niet naar het ziekenhuis, maar ben er m.b.v. een passant weer op geklommen en het paard heeft ons keurig naar stal terug gebracht. Paard afgezadeld, in de wei en toen m'n eigen wonden laten verzorgen.(gebroken duim, aangezichtsletsel).
Paard was overigens zo slim om te gaan hinniken, maar weer niet zo slim om een toevallig passerende chirurg bij mij te laten, hij duwde hem steeds weg.

Vanmorgen ging paard op z'n plaat in het bos (geen idee waarom), ik kon boven blijven met wat moeite, maar wederom was het beest uiterst voorkomend. Zodra hij weer stond, achterom kijken en zachtjes hinniken. Voordeel van een "doogetraind" Parelli paard, denk ik 8-)

Ik heb overigens wel al jaren zo'n adreskokertje voor aan een katten/hondenhalsbandje aan mijn zadel hangen met het adres van het paard en een tel.nr. van een boer die een sleutel van het hek heeft, die ze kunnen bellen als ik echt niet meer in staat ben om aanwijzingen te geven :P

Ik verbaas me dat jullie zulke gevaarlijke paarden hebben dat een vreemde ze niet kan hanteren. Een kind van 3 kan met mijn (zware trek)paard aan de wandel, het kind is volkomen veilig, wordt niet geplet en wordt zelfs behoed voor stom een weg oversteken o.i.d.

Ik ga overigens altijd alleen met mijn paard weg, stomweg omdat ik een eigen stal heb en alleen ben (paard staat niet alleen, heeft goed gezelschap maar daar kan niet op gereden worden)

Mooi verhaal.
Bedankt voor het delen.
Dat is genieten zeg, zo´n zorgzaam paard +:)+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:03

DeniseES schreef:
_O- zie je ze al gaan :') net als honden achter zo'n haas aan

Dames toch :') Ik bedoelde dat ze een eind verderop vaak wel weer stilstaat om te eten :') en dán kan ik naar haar toelopen en haar pakken. Ik heb geen springveren in mijn benen :')

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:04

Toevallig afgelopen woensdag gehad, tussen alle regenbuien door ging ik even een rondje buiten doen.
Normaal is ze superbraaf en toen echt heel fris.
Dus goed haar benen laten strekken, op de terugweg wou ik een stuk afsnijden ivm blaffende honden op de andere weg.
Rijd er een kar ook mijn kant uit die steeds dichterbij kwam en ook nog eens bleef draven.
Dus die van mij raakt helemaal opgefokt en ik wou haar draaien om te laten kijken.
Maar ipv daarvan ging ze achteruit met der kont een leeg slootje in.
Ze viel, en ik klemde me om haar nek.
Toen ze op wou krabbelen zakte ze door voor omdat ze linksachter niet veel kracht heeft.
Ik kletterde er dus megahard af en paard was los, eerst bleef ze even staan maar daarna ging ze in een rustig galopje naar huis (een kilometer of 2).
Op dat moment was ik dankbaar dat er in de bocht verder geen autos reden en dat ik met martingaal rijd dus de teugels bleven omhoog ipv dat ze er in kon vallen.
Ik kon achterop bij de kar maar ik was behoorlijk pissed, ze stopte een meter achter mij pas met draven en vroegen niet eens hoe het ging maar boden het meer uit fatsoen aan omdat ze die kan op moesten.
Gelukkig waren er ook autos gestopt en ik kon bij een man instappen die me af wou zetten.
Dat heb ik dus gedaan.
Onderweg kwamen we rennende mensen tegen die Davi op wouden vangen maar ze galoppeerde op der gemak door en we kwamen tegelijkertijd aan ongeveer op stal.
Gelukkig was ze dus naar huis gerend en ik kon haar daar zo pakken.
Behalve een hoop schuim op haar lijf en wat stress was er niks gebeurd maar had er niet aan moeten denken....
Bewijst ook maar weer dat sommigen andere ruiters (in dit geval aangespannen) behoorlijk associaal kunnen zijn, ze zagen dat mijn pony opgefokt raakte en stond te dansen en toch bleven draven.
Buiten een gekneusde voet en een lichte hersenschudding die weer verder aangewakkerd is (ik had hem al) heb ik zelf ook niks.
Gelukkig was het ook dicht bij huis, en ik ga gelukkig als ik alleen rijd nooit ver weg.
Ook heb ik altijd een telefoon etc op zak en rijd ik met een label
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 13-04-12 12:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:04

Huertecilla schreef:
Ayasha schreef:
Tuurlijk, als ik kan kiezen wil ik hem ook bij me hebben staan. Dat lijkt me zo logisch dat het het vermelden niet waard is.

Je weet zelf prima dat de meerderheid van de paarden naar huis boldert.
Het is dus blijkbaar niet zó logisch dat de meerderheid van de ruiters het zo dresseert.
Dit terwijl het wél de zwaartswegende verantwoordelijkheid ís.

tuurlijk. Maar ook de ruiters van de paarden die onder het mom van "salut en de kost" naar huis bollen hadden ze liever langs zich gehad hoor.

Gummie jouw reacties zijn altijd goddelijk _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:05

Lottie84 schreef:
Ik hou ALTIJD vast, mijn paarden zouden dus nooit weglopen.

Levens gevaarlijk. Je ribben breken omdat het paard op je gaat staan, tegen een boom aan geslingerd worden om vervolgens knock out te gaan of je elleboog uit te komen trekken. Zo gebeurd. Helaas ook zelf mee gemaakt.

Mijn paard is al die keren trouwens vooral geschrokken van het feit dat ik ineens een ruk in zijn mond gaf en tussen zijn benen terecht kwam. Had ik gelijk los gelaten was mijn paard waarschijnlijk minder geschrokken.

Ik twijfel wat veiliger is door mijn eigen ervaring. Als mijn paard niet was weg gerent, was ik waarschijnlijk niet gevonden. Ik ben redelijk diep in een onbekend bos gevallen, buiten bewust zijn geraakt, mijn elleboog uit de kom getrokken en zelf weer terug gekregen (dus echt niet blijven vast houden!) en mijn ruggewervels gekneusd. Volgens omstanders is mijn paard trouwens niet als een ongeleid projectiel gaan rond rennen, hoewel hij eerst wel behoorlijk schrok. Paard bleek zelf naar mensen toe te zijn gegaan uit eindelijk, welke mij met de auto zijn gaan zoeken.
Contact gegevens én sos gevens hangen sindsdien aan het zadel en staan in mijn telefoon, welke ik dus nooit aan mijn zadel hang.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 12:05

In principe zou een paard bij de ruiter moeten blijven.
Maar als je als ruiter er afvalt door een paniek reactie van het paard zal het paard niet altijd bij je blijven.
Het is en blijft een vluchtdier. Daarom vind ik het ontzettend onverstandig om alleen buiten te gaan. De kans dat een paard weg loopt van een ander paard is kleiner.
Zelf heb ik 1 keer voor gehad dat mijn merrie op straat (met 2 andere paarden erbij) weg schoot en er vandoor ging, 50 meter verder is ze in de graskant blijven staan, rillende als een rietje op mij aan het wachten.
Ik was toen best trots op haar, want ik weet dat als ze panikeert dat ze niet meer nadenkt (loopt gewoon los op een betonnen muur -O- ) ze had gewoon kunnen blijven rennen ook, maar dat deed ze niet.