Manier van nageeflijk rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Re: Manier van nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:11

Ik reageer eigenlijk op de start van dit topic. ;) Natuurlijk ben ik ook voorstander van het echte nageeflijke rijden. Helaas vind ik in mijn omgeving verdacht veel instructeurs, die de neusriem strakker zetten en zeggen:"Doe maar even links-rechts..." En dan taai ik weer af. Dus ik vrees dat er op een ander niveau werk van gemaakt moet worden. Ik rijd om deze reden ook geen concoursen meer. Ik weiger mijn paard voor het plaatje in de krul te trekken en tja, mijn paard dóet dat ook niet voor je.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 00:27

Esstherm schreef:
Beste bokkers,
Ik zie heel veel mensen die door middel van druk op de teugels en in de mond nageeflijkheid afdwingen. Dit is echt tegenstrijdig met wat ik heb geleerd, namelijk dat je een paard met trekken niet nageeflijk krijgt, dat je dan vaak een paard krijgt die de rug wegdrukt en dus ook niet draagt. Ik rij nu ook een paard waarbij dit vroeger ook op deze manier is afgedwongen, en omdat ik dus met amper druk tot helemaal geen druk op de teugels rijd, liep hij eerst ook met zijn hoofd in de lucht. Maar nu na anderhalve maand loopt hij super, hij gebruikt zijn rug, loopt nageeflijk en dat zonder druk op de teugels. Wij gebruiken namelijk alleen onze benen, het enige wat we met de teugels doen is teugel tegen de hals als begrenzing als je een wending maakt. En mijn vraag is nu, zijn er mensen die ook op deze manier rijden?

Dat mensen dmv druk op de teugels "nageven" proberen af te dwingen zie ik ook overal.
Het was ook de manier waarop ik altijd gereden had en les kreeg. Ook de manier waarop ik zag dat mijn dochter les kreeg.
In een ander topic heb ik uitgelegd waarom ik deze manier niet meer toepas en gebruik.

Waarom zou het nodig zijn om een paard dmv (pijn)druk na te laten geven, als het iets is wat op een presenteerblaadje aangeboden wordt door het paard?
Dat dit de "klassieke" manier van denken is, die nooit tot nadenken heeft gestemd, kan er bij mij eigenlijk niet goed in.

Hoofd in de lucht is bij mij eigenlijk nooit voorgekomen, wel dat in het begin overal even naar gekeken wordt maar zodra de concentratie bij mij is en niet meer bij de omgeving, verdwijnt ook het "kijk-gedrag" en is hun aandacht ook echt bij mij.

Als een ruiter echt geen druk in zijn handen legt, zal een paard ook geen reden hebben om zich in kaak/nek vast te zetten.

En doordat het paard geconcentreerd op mij als ruiter aan het werk is (want de oefeningen etc hoort er verder wel gewoon allemaal bij) zal het paard ook nageeflijk in de rest van zijn lichaam zijn c.q. worden

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 03:09

saskiakefie schreef:
Ja hoor dan is het prima :j
Ik heb even in je profiel gekeken en als hij loopt zoals op de eerste foto, dat is mooi.
Een paard krijgt een sterkere achterhand als hij meer gaat dragen en dat krijg je voor elkaar door overgangen, zijgangen. Met balken kun je hem tevens bewuster maken van z'n benen en de zetting van de voeten. Maar je zult hiervoor wel les moeten nemen.

het is niet het paard in mn profiel, dat is mn vorige vz paard :)

Okeej bedankt ! Les heb ik, maar ben nog niet zo ver. :p

boefliz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:01

Ik rij netjes , maar ik ben geen doorzetter XD
Op mijn verzorgshet lukt het in halt, stap en draf! Maar op me haflinger alleen in halt!
Dus nog ff veder werken ;)
Maar op de haflinger rij ik netter dan op de shet!! Geef ik eerlijk toe!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 09:33

Mijn paard bied nagevelijkheid en meestal aan het eind van het rijden ook wat opgerichtheid aan als ik verzamelende oefeningen vraag en werk aan losheid en balans (zonder bit, met bit maakt niet uit). Als mijn paard dan lekker in zijn velletje zit, kan ik het inderdaad ook zonder druk of weerstand krijgen. Nadeel is dat je net ziet dat dat op wedsrijden dus niet lukt omdat er teveel spanning is. Maar dit is wel een manier die niemand mij geleerd heeft, als er iemand is die zo les geeft, dan hoor ik dat heel graag.
Ik hoef tegenwoordig mijn heup nog maar te draaien of we gaan de volte op, mijn binnenbeen nog maar aan te leggen of er is sb. Dat gevoel doe ik het voor.

Maar ik ben mij ook bewust dat niet elk paard hetzelfde is. Kan me voorstellen dat er best paarden zijn die wat meer overtuiging nodig hebben in het begin. Meer wegen gaan naar rome.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 09-04-12 09:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 09:37

@idefix4 Vanwaar 'een roep in de woestijn?' Ik vraag hier alleen maar of er mensen zijn die er hetzelfde over denken als ik, en hoe anderen kijken naar de manier van nageeflijk rijden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:40

quadripes schreef:
Nageven is het ontspannen van kaak, nek en rug van het paard als de ruiter de hand sluit.

Het heeft niets met een hoofdpositie (hoog of laag) of wat dan ook te maken.

Nageven op zich heeft niets met de achterhand te maken.

Nageven op het sluiten van de hand?
Hoelang moet dit "sluiten" dan duren?
Wat voel je in je handen als die gesloten zijn?

Of heeft het "nageven" van het paard nu net een relatie met het OPENEN van de hand?

Het heeft inderdaad weinig tot niets met de hoofdpositie te maken.

In mijn optiek heeft de achterhand van het paard er nu net alles mee te maken.
Een paard wat impuls en activiteit laat zien, heeft zijn kaak/nek eigenlijk nooit vast.
Hooguit in die gevallen waarin de ruiter teveel vasthoudt, maar dan is er eigenlijk ook nooit impuls en activiteit te bespeuren bij het paard.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:45

En hoe lossen jullie het op op het moment dat een paard de rug weg wil drukken en tegen de hand in komt? Dus op een spannende lokatie bijvoorbeeld? Sluit je dan je hand wel of laat je dat maar gewoon gebeuren met alle gevolgen van dien?

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 11:53

Zo doe ik het altijd: Actief maken van achter, en vooral veel verzamelen. Wel spanning op de teugels houden, want anders rij je hem alleen maar harder en in de meeste gevallen 'valt' het paard dan uit elkaar en rent dan alleen maar over zijn eigen tempo heen. Maar vooral opvangen met de benen, teugels niet compleet los maar licht contact. En verder heb ik niet veel ervaring met mijn eigen paard met een weggedrukte rug.. Ik hoef alleen mijn benen aan te spannen en hij draagt, en dat is waar ik graag naar toe wou werken.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:00

Maar dat komt dan toch nog neer op rijden met (lichte) druk? Spanning op je teugel is ook druk.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:06

Vind het meer afhankelijk van de combinatie dan van de methode. Als een methode goed werkt voor je, wie zijn wij dan op internet om anders te beweren.
Voor mij werkt druk op de teugels in spannende situaties averechts. Dan begrens ik liever de schouders (mijn paard draait zoch om als er iets engs is in het bos), en dan gewoon doorrijden.
Elk paard is anders, er bestaat geen 'dit is de manier' methode. Je gevoel volgen is belangrijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:07

maikeltje schreef:
En hoe lossen jullie het op op het moment dat een paard de rug weg wil drukken en tegen de hand in komt? Dus op een spannende lokatie bijvoorbeeld? Sluit je dan je hand wel of laat je dat maar gewoon gebeuren met alle gevolgen van dien?

Rustig en diep gaan ademen, als dat niet werkt, heel diep gaan zuchten. Werkt heel goed om je paard zich te laten ontspannen. Zo vertellen paarden elkaar onderling ook dat er niks aan de hand is.

Reactie van je paard is vrijwel altijd de rug loslaten en de hand weer op gaan zoeken :j

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 12:10

Ik zeg ook niet dat ik de teugels los gooi, ik heb het over het nageeflijk krijgen dmv de teugels. En dat ik me daar over verbaas, dat er mensen zijn die constante druk op de teugels hebben om hun paard maar 'nageeflijk' te krijgen terwijl als je een paard alleen op de teugels rijd je vaak een paard krijgt met weggedrukte rug, geen actieve achterhand, kortom een paard dat helemaal niet draagt en dus ook niet écht nageeflijk is. Maar zelfs al zou ik de teugels los laten, mijn paard heeft 'geleerd' en gemerkt dat laag= fijn= ontspanning en heeft steeds minder de druk om naar boven te gaan. Ik vind dus dat je een paard echt wel nageeflijk/aan de teugel kan rijden alleen dmv je benen. Maar ik zie steeds vaker dat mensen alleen de teugels gebruiken (denk aan zagen, kneepjes etc)

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 12:11

Yamcha schreef:
maikeltje schreef:

Rustig en diep gaan ademen, als dat niet werkt, heel diep gaan zuchten. Werkt heel goed om je paard zich te laten ontspannen. Zo vertellen paarden elkaar onderling ook dat er niks aan de hand is.

Reactie van je paard is vrijwel altijd de rug loslaten en de hand weer op gaan zoeken :j

Inderdaad, en zwaar gaan zitten, diep zuchten.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:14

Yamcha schreef:
maikeltje schreef:

Thuis wel ja. Maar op een vreemde lokatie hebben ze wat meer nodig soms.

Plus dat ze moeten weten dat ze niet zomaar door je hand heen mogen breken. En dan moet je toch echt even consequent zijn en je paard vertellen dat ie beneden moet blijven met zijn toeter door je hand op tijd even te sluiten en erachteraan te rijden met je been en zit.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:17

Caira schreef:
ik ook hoor Saskiakefie ;) , dit was een moment opname, maar deze laat wel zien dat je de teugels absoluut niet nodig hebt voor nagevelijkheid.

Als je enig begrip zou hebben van de rijtechniek dan zou je Quadripes begrijpen.
Als wij niet onze hand zouden sluiten (oftewel: weerstand bieden, begrenzen) stroomt de energie die je achter hebt opgewekt dan niet via de voorkant er weer uit?
Dat denk ik dus wel!
De energie die je achter opwekt willen we ÍN ons paard houden om uiteindelijk (veel) later een circulatie van energie in het paardenlichaam te krijgen: Dürchlassigkeit (tegen die tijd ben je wel een heel eind verder in de opleiding).
Als je de verwarming aanzet op 25 graden zet je toch ook niet alle ramen en deuren open?!
Waaróm willen we die energie ín ons paard houden?
Om zodoende het gewicht (3/5e deel van zijn lichaamsgewicht plus ruitergewicht) naar de achterhand te krijgen.
Waaróm willen we het gewicht naar de achterhand krijgen?
Omdat het paard daar zijn motor heeft zitten en daar zitten 5 gewrichten die als gevolg van hun "vering" veel gemakkelijker in staat zijn om dat gewicht van paard én ruiter te kunnen dragen!
Waaróm is dat zo belangrijk?
Omdat die vering niet in het handwortelgewricht (voorknie) zit, waardoor je vervroegde slijtage en dus blessures kunt verwachten bij het paard als deze op de voorhand blijft gaan.
Het is dus noodzaak dat het paard zijn gewicht naar achteren gaat verplaatsen als er een ruiter op zijn rug zit!

Hóe houd je die energie dan binnen die je achter opwekt?
Precies, door de hand te sluiten en dat heeft NÍETS te maken met trekken of zagen van links naar rechts.
Een hand sluiten doe je als volgt: denk dat je een vochtige spons in je handen hebt waar je een paar druppels water uit wilt knijpen, daarna houd je die spons weer zó vast dat deze niet uit je hand valt= dit is het openen van de hand.

Een paard wat nageeft en dus ontspant in nek- en kaakgewricht zal zijn rug loslaten, ontspannen.
Op dat moment is je paard in de hand gesteld, is aan de hulpen, het paard laat de rug los en de hulpen zullen doorkomen.
Dit is je uitgangspunt van waaruit je je paard kunt gaan loswerken en te gaan werken aan een nageeflijk paard!
Het paard is nageeflijk wanneer het agv. de losmakende oefeningen van nek tot staartwortel ontspannen is. Dit is -wat Quadripes ook zegt- het verschil tussen nageven en (totale) nageeflijkheid.

Wat ik hier voorbij zie komen, zaken als "ik rijd klassiek met losse teugels". Nee hoor, dat heeft níets met klassiek te maken!
Binnen de klassieke dressuur werken wij aan de hand van de samenwerkende hulpen t.w. HAND, ZIT EN BEEN. Samenwerkend, niet tegenwerkend ..!
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 09-04-12 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 12:29

Tuurlijk, hand opsluiten heeft daar ook niks mee te maken. Maar nu heb je het over actief van achter maken, maar ik bedoel meer dat er mensen zijn die negeeflijkheid (in dat geval alleen hoofd naar beneden) afdwingen door aan de teugels te trekken, die het constant hebben over 'kneepjes' hand openen en weer sluiten en opnieuw etc. maar dat is alleen om het hoofd naar beneden te krijgen, dat heeft niks te maken met nageeflijkheid. Pas wanneer je echt wil dat het paard je draagt, rug los, achterhand er goed bij zul je wel wat moeten opsluiten van voren om die opgewekte energie niet verloren te laten gaan. Maar als dat eenmaal goed is, dan zie ik het nut niet om constant met die teugels bezig te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:34

@ maikeltje: Ja jij laat de spanning in je lijf los, dmv die zucht, en dat is voor je paard een teken om dat ook te doen :) en soms moet je idd even iets duidelijker zijn, maar dat mag niet meer zijn dan een kneepje. Hou het klein, grote hulpen geven spanning en dat wil je niet, dat werkt averechts. Dus kneepje en los, en weer uitzuchten.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:45

Esstherm, opsluiten vind ik persoonlijk niet zo'n fijn woord, want dat is wat je heel veel ziet om je heen: vooruit schoppen en voor de handrem er op, je sluit het paard op, deze kan geen kant op, bolt zijn rug op zónder aanspannen van enige buikspier dan ook en je krijgt zo'n raar spektakel-drafje, wat velen geweldig vinden, helaas.
Met kneepjes heb ik niet zo veel, dan doe je maar wat.
Ik geloof alleen in van achteren naar voren werken: het één is het gevolg van het ander:
Als er niet eerst voorwaarts gereden wordt, heeft het geen zin om een hand te sluiten, want wat wil je daar dan mee bereiken. Dat doen dus die mensen die er een krul in willen hebben, maar niet begrijpen wat ze doen.
Het GEVOLG van het sluiten van de hand is een paard dat nageeft in nek- en kaakgewricht, het GEVOLG daarvan is weer dat de rug zich kan ontspannen.
Het GEVOLG daarvan weer is dat de energie van achteren uit "getransporteerd" kan worden via een ONTSPANNEN rug, want is de rug níet ontspannen, dan zal die opgewekte energie voor een "OPENSTAANDE BRUG" staan, oftewel een vaste, harde, strakke rug ... en dan kun je dus niet verder ...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:00

Yamcha schreef:
@ maikeltje: Ja jij laat de spanning in je lijf los, dmv die zucht, en dat is voor je paard een teken om dat ook te doen :) en soms moet je idd even iets duidelijker zijn, maar dat mag niet meer zijn dan een kneepje. Hou het klein, grote hulpen geven spanning en dat wil je niet, dat werkt averechts. Dus kneepje en los, en weer uitzuchten.

Ik rij met zit en been naar mijn hand toe, als ik wil verruimen rij ik wat meer van de hand af maar ik hou ten alle tijden het contact met de mond. Dus kneepje en los doe ik niet. Dan ben je toch ook alles kwijt? Wat murphy ook zegt eigenlijk, dat is de verwarming hoog zetten met de ramen open.

Esry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 13:01

opvangen is een beter woord, ik snap wat je bedoelt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:11

Op die manier kun je spanning ook omzetten in werk. Tenminste, zo werkt dat wel met mijn paard.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:25

maikeltje schreef:
Op die manier kun je spanning ook omzetten in werk. Tenminste, zo werkt dat wel met mijn paard.

Als het altijd maar volgt door ontspanning.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:36

Esstherm schreef:
opvangen is een beter woord, ik snap wat je bedoelt.

Opvangen mag, maar niet voor iedereen is opvangen duidelijk.
De juiste woordkeuze is niet altijd gemakkelijk, maar wel heel belangrijk.
Hand sluiten, weerstand bieden, begrenzen en dat doe je tót je voelt dat je paard TOEGEEFT, alsof het paard wil zeggen: "Yes Mem (madame)", "ik sta tot uw dienst".
Dát is het moment dat je hand zich opent, niet losgooien, maar ZACHT worden.
Druk vind ik ook een heel verkeerd woord en werken op basis van een pijnprikkel vind ik ronduit fout.
Niet iedereen verstaat hetzelfde onder de verschillende uitdrukkingen en dat maakt het vaak lastig.
We willen uiteindelijk een veerkrachtige, elastische teugelverbinding waardoor we in staat gesteld worden om met het paard te communiceren, aanleuning dus. Zonder dat kunnen we niet met een paard communiceren.
Alles wat we doen komt uiteindelijk in de gevoelvolle hand terug. Daar ligt het zenuwcentrum kun je zeggen.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 09-04-12 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:39

maikeltje schreef:
Yamcha schreef:

Ik rij met zit en been naar mijn hand toe, als ik wil verruimen rij ik wat meer van de hand af maar ik hou ten alle tijden het contact met de mond. Dus kneepje en los doe ik niet. Dan ben je toch ook alles kwijt? Wat murphy ook zegt eigenlijk, dat is de verwarming hoog zetten met de ramen open.

Als een paard goed aan de hulpen staat van zit/been gaat de energie er echt niet aan de voorkant uit.

Maikeltje, als jij wilt verruimen, rijdt je wat meer van de hand af.
Wat doe jij dan als je een overgang terug wilt, of bij tempowisselingen of zelfs wilt verzamelen?