Esstherm schreef:Beste bokkers,
Ik zie heel veel mensen die door middel van druk op de teugels en in de mond nageeflijkheid afdwingen. Dit is echt tegenstrijdig met wat ik heb geleerd, namelijk dat je een paard met trekken niet nageeflijk krijgt, dat je dan vaak een paard krijgt die de rug wegdrukt en dus ook niet draagt. Ik rij nu ook een paard waarbij dit vroeger ook op deze manier is afgedwongen, en omdat ik dus met amper druk tot helemaal geen druk op de teugels rijd, liep hij eerst ook met zijn hoofd in de lucht. Maar nu na anderhalve maand loopt hij super, hij gebruikt zijn rug, loopt nageeflijk en dat zonder druk op de teugels. Wij gebruiken namelijk alleen onze benen, het enige wat we met de teugels doen is teugel tegen de hals als begrenzing als je een wending maakt. En mijn vraag is nu, zijn er mensen die ook op deze manier rijden?
Dat mensen dmv druk op de teugels "nageven" proberen af te dwingen zie ik ook overal.
Het was ook de manier waarop ik altijd gereden had en les kreeg. Ook de manier waarop ik zag dat mijn dochter les kreeg.
In een ander topic heb ik uitgelegd waarom ik deze manier niet meer toepas en gebruik.
Waarom zou het nodig zijn om een paard dmv (pijn)druk na te laten geven, als het iets is wat op een presenteerblaadje aangeboden wordt door het paard?
Dat dit de "klassieke" manier van denken is, die nooit tot nadenken heeft gestemd, kan er bij mij eigenlijk niet goed in.
Hoofd in de lucht is bij mij eigenlijk nooit voorgekomen, wel dat in het begin overal even naar gekeken wordt maar zodra de concentratie bij mij is en niet meer bij de omgeving, verdwijnt ook het "kijk-gedrag" en is hun aandacht ook echt bij mij.
Als een ruiter echt geen druk in zijn handen legt, zal een paard ook geen reden hebben om zich in kaak/nek vast te zetten.
En doordat het paard geconcentreerd op mij als ruiter aan het werk is (want de oefeningen etc hoort er verder wel gewoon allemaal bij) zal het paard ook nageeflijk in de rest van zijn lichaam zijn c.q. worden