Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Esstherm schreef:Beste bokkers,
Ik zie heel veel mensen die door middel van druk op de teugels en in de mond nageeflijkheid afdwingen. Dit is echt tegenstrijdig met wat ik heb geleerd, namelijk dat je een paard met trekken niet nageeflijk krijgt, dat je dan vaak een paard krijgt die de rug wegdrukt en dus ook niet draagt. Ik rij nu ook een paard waarbij dit vroeger ook op deze manier is afgedwongen, en omdat ik dus met amper druk tot helemaal geen druk op de teugels rijd, liep hij eerst ook met zijn hoofd in de lucht. Maar nu na anderhalve maand loopt hij super, hij gebruikt zijn rug, loopt nageeflijk en dat zonder druk op de teugels. Wij gebruiken namelijk alleen onze benen, het enige wat we met de teugels doen is teugel tegen de hals als begrenzing als je een wending maakt. En mijn vraag is nu, zijn er mensen die ook op deze manier rijden?
saskiakefie schreef:Ja hoor dan is het prima![]()
Ik heb even in je profiel gekeken en als hij loopt zoals op de eerste foto, dat is mooi.
Een paard krijgt een sterkere achterhand als hij meer gaat dragen en dat krijg je voor elkaar door overgangen, zijgangen. Met balken kun je hem tevens bewuster maken van z'n benen en de zetting van de voeten. Maar je zult hiervoor wel les moeten nemen.
quadripes schreef:Nageven is het ontspannen van kaak, nek en rug van het paard als de ruiter de hand sluit.
Het heeft niets met een hoofdpositie (hoog of laag) of wat dan ook te maken.
Nageven op zich heeft niets met de achterhand te maken.
maikeltje schreef:En hoe lossen jullie het op op het moment dat een paard de rug weg wil drukken en tegen de hand in komt? Dus op een spannende lokatie bijvoorbeeld? Sluit je dan je hand wel of laat je dat maar gewoon gebeuren met alle gevolgen van dien?
Yamcha schreef:maikeltje schreef:En hoe lossen jullie het op op het moment dat een paard de rug weg wil drukken en tegen de hand in komt? Dus op een spannende lokatie bijvoorbeeld? Sluit je dan je hand wel of laat je dat maar gewoon gebeuren met alle gevolgen van dien?
Rustig en diep gaan ademen, als dat niet werkt, heel diep gaan zuchten. Werkt heel goed om je paard zich te laten ontspannen. Zo vertellen paarden elkaar onderling ook dat er niks aan de hand is.
Reactie van je paard is vrijwel altijd de rug loslaten en de hand weer op gaan zoeken
Yamcha schreef:maikeltje schreef:En hoe lossen jullie het op op het moment dat een paard de rug weg wil drukken en tegen de hand in komt? Dus op een spannende lokatie bijvoorbeeld? Sluit je dan je hand wel of laat je dat maar gewoon gebeuren met alle gevolgen van dien?
Rustig en diep gaan ademen, als dat niet werkt, heel diep gaan zuchten. Werkt heel goed om je paard zich te laten ontspannen. Zo vertellen paarden elkaar onderling ook dat er niks aan de hand is.
Reactie van je paard is vrijwel altijd de rug loslaten en de hand weer op gaan zoeken
Caira schreef:ik ook hoor Saskiakefie, dit was een moment opname, maar deze laat wel zien dat je de teugels absoluut niet nodig hebt voor nagevelijkheid.
Yamcha schreef:@ maikeltje: Ja jij laat de spanning in je lijf los, dmv die zucht, en dat is voor je paard een teken om dat ook te doenen soms moet je idd even iets duidelijker zijn, maar dat mag niet meer zijn dan een kneepje. Hou het klein, grote hulpen geven spanning en dat wil je niet, dat werkt averechts. Dus kneepje en los, en weer uitzuchten.
Esstherm schreef:opvangen is een beter woord, ik snap wat je bedoelt.
maikeltje schreef:Yamcha schreef:@ maikeltje: Ja jij laat de spanning in je lijf los, dmv die zucht, en dat is voor je paard een teken om dat ook te doenen soms moet je idd even iets duidelijker zijn, maar dat mag niet meer zijn dan een kneepje. Hou het klein, grote hulpen geven spanning en dat wil je niet, dat werkt averechts. Dus kneepje en los, en weer uitzuchten.
Ik rij met zit en been naar mijn hand toe, als ik wil verruimen rij ik wat meer van de hand af maar ik hou ten alle tijden het contact met de mond. Dus kneepje en los doe ik niet. Dan ben je toch ook alles kwijt? Wat murphy ook zegt eigenlijk, dat is de verwarming hoog zetten met de ramen open.