Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:52

Abacab schreef:
Slecht les is oko te wijten aan de gemakszucht van de ruiters die graag overladen worden met complimenten

Hier even op inhaken: dat ligt ook ontzettend aan de persoonlijkheid van de ruiter. Ik heb dat zelf ook heel erg nodig om naast de actiepunten te horen wat ik goed doe. Ik ben faalangstig, ben er heel erg van overtuigd dat ik niet kan rijden en bij een nieuwe instructeur zal ik de eerste les(sen) compleet verkrampen uit angst het fout te doen. Een instructeur die me het gevoel geeft 'wat doe jij op dat paard klungel?' zorgt dat ik alleen maar verkrampt passief mee ga liften en geen pas meer actief ga rijden. Terwijl zo'n instructeur juist weer hartstikke goed past bij iemand die erg van zichzelf overtuigd is en/of wat 'lui' is aangelegd en het goed doet bij een schop onder de derriere :P .
Mijn instructeur geeft me naast nieuwe leerpunten ook het zelfvertrouwen om te rijden, te leren en uit te proberen. Terwijl ik ook al heb gereden bij het type ouderwetse militaire bullebak en toen durfde ik echt niks meer, heb drie kwartier alleen passief gezeten op een paard wat alleen maar zonder rem onstuurbaar rondgaloppeerde :') en toen had ie nog gelijk ook dat ik een totale klungel was :))

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:02

Het is ook maar net waar je begint met rijden. Ik neem even als voorbeeld: meisje 8 jr, ouders nooit een paard van dicht bijgezien.
Meisje wil graag paardrijden, dus paps en mams gaan naar de dichtstbijzijnde manege, want dat is wel makkelijk. Ze gaan er van uit, omdat er alleen maar gediplomeerd personeel rond loopt dat het een goed bedrijf is. Het meisje rijdt daar een aantal jaren en heeft een basis, want wat de juf zegt dat is zo. Of dit nu waar is of niet ze neemt het voor waar aan. Wellicht komt dit meisje er ooit achter dat wat ze ooit heeft geleerd, alles is behalve waar, eerlijk en correct naar het paard is. Maar voor het zelfde geld leert ze dit nooit, want er komt een eigen pony en die staat ook lekker op die manege. Loopt lekker mee en helpt veel in de weekenden op de manege. Ze rijdt lekker haar wedstrijden, waarschijnlijk alleen op eigen terrein, en scoort leuk.
Ken genoeg van dit soort voorbeelden die zelfs nog orun halen en op die bewuste manege dan les gaan geven. Nou dan is het cirkeltje weer rond. En krijg je steeds meer instructeurs die het niet begrepen hebben. Dus meer ruiters die niet correct rijden.

Ik zeg niet dat je vrij brief hebt als je op zo soort bedrijf leert paardrijden, nadenken, om je heen kijken en lezen hoort bij de sport. Maar het is wel een feit dat dit gebeurd.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:30

Urielle schreef:
Abacab schreef:
Slecht les is oko te wijten aan de gemakszucht van de ruiters die graag overladen worden met complimenten

Hier even op inhaken: dat ligt ook ontzettend aan de persoonlijkheid van de ruiter. Ik heb dat zelf ook heel erg nodig om naast de actiepunten te horen wat ik goed doe. Ik ben faalangstig, ben er heel erg van overtuigd dat ik niet kan rijden en bij een nieuwe instructeur zal ik de eerste les(sen) compleet verkrampen uit angst het fout te doen. Een instructeur die me het gevoel geeft 'wat doe jij op dat paard klungel?' zorgt dat ik alleen maar verkrampt passief mee ga liften en geen pas meer actief ga rijden. Terwijl zo'n instructeur juist weer hartstikke goed past bij iemand die erg van zichzelf overtuigd is en/of wat 'lui' is aangelegd en het goed doet bij een schop onder de derriere :P .
Mijn instructeur geeft me naast nieuwe leerpunten ook het zelfvertrouwen om te rijden, te leren en uit te proberen. Terwijl ik ook al heb gereden bij het type ouderwetse militaire bullebak en toen durfde ik echt niks meer, heb drie kwartier alleen passief gezeten op een paard wat alleen maar zonder rem onstuurbaar rondgaloppeerde :') en toen had ie nog gelijk ook dat ik een totale klungel was :))

Precies. Als iemand mij de hele tijd alleeen maar op mijn fouten drukt, krijg ik het gevoel dat ik nog geen B proef kan rijden. Maar als iemand tegen me zegt; Heel goed! alleen om het nóg beter te doen moet je blablabla. ik weet zelf ook wel wanneer iets totaal fout gaat

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:37

Ik heb op de maneges waar ik heb gereden veel verschillende instructeurs gehad. Verschillend in stijl en verschillend in nivo. Van sommige zou ik zó nog les willen, vond ze super. Van anderen... moet er niet aan denken! Heb bijvoorbeeld een instructeur gehad die bij het instappen (!) naast me kwam lopen, de teugels over nam en paard in de krul trok. Toen het paard door die druk vervolgens stilstond zei de instructeur tegen mij: geef hem eens een tik met de zweep. Heb ik geweigerd omdat het niet goed voelde. Maar als beginnende manege ruiter weet je niet altijd wat wel of niet goed is.
Inmiddels heb ik een eigen paard en voldoende ervaring en inzicht om te weten wat ik wel of niet wil met mijn paard. Ik kies mijn instructeurs dan ook zorgvuldig uit. Ik heb ook veel bij manege proeven naast de jury gezeten. Recent nog bij een proef, f9 meen ik, hoorde ik de jury zeggen: : tja ik snap wel dat ze probeert zijn hoofd (van het paard) naar beneden te houden, maar ik zou liever wat meer activiteit vanuit de achterhand zien. Maar ja, het is wel een leuk paard, ik geef haar toch een 7".
Tsja, ik denk dan als je dit soort rijgedrag - wat mi in de basis fout is - beloond met punten, dan krijg je mensen die denken dat ze kunnen rijden terwijl dat niet echt zo is.

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:41

Benfan schreef:
Ja, zo slecht is het inderdaad gesteld. De ruiters worden steeds slechter en de oorzaak ligt altijd bij het paard. Waar je eerder leerde een zachter bit te pakken bij verzet pakken ze nu een scherpere. Nu krijgen de paarden op hun kop en niet de ruiters, en knopen we er veels te snel hulpteugels aan. En word getrokken en geplukt, geschopt en gescholden, paarden mogen zichzelf niet meer zijn en worden allemaal stuk voor stuk lichamelijk en geestelijk compleet verkut door de huidige 'paardenliefhebbers". Als klap op de vuurpijl scoren slechte combinatie's goed bij wedstrijden en worden ruiters beloont voor hun wandaden met paarden. Je ziet ze steeds meer - In de krul getrokken - met slof los gereden - neusriem zo strak dat er groeven ontstaan in het hoofd - schelden -schreeuwen - sporen -zweep erover - scherpere bitten en zelfs complete martelwerktuigen erin proppen want we moeten wel goed scoren.

Ik wou eerder altijd wedstrijden rijden, nu nog... maar denk niet dat ik dat soort dingen kan aanzien en mijn bek houden eerlijk gezegt. Zou ook niet op een pensioen stal willen staan omdat ik gewoon weg zo ontzettend WOEST word van dat soort dingen dat ik meer bezig ben met mezelf stil houden en rustig. Zou er alleen maar gestrest wegkomen bij dat soort plekken.

En al die slechte ruiters, die geven dan les aan nog slechtere ruiters.. HEERLIJK! 'the circle of live" noemen we dat maar.

Die slechte ruiters zie je meer op stallen waar geen wedstrijdruiters zijn dan op stallen waar die wel zijn. Vooral het gros aan recreanten die door onkunde en te weinig kennis het traject van de rechtrichtgoeroes en andere soorten sektevormige clubjes vallen is zo groot dat je de tranen in de ogen springen.

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:41

Bizzybijtje schreef:
Dat is omdat er veel instructie is die les hebben leren geven volgens het wedstrijdrijden.
Dus; wedstrijdgericht. De basis wordt een beetje achterwege gelaten en het beeld is het belangrijkste.
Als je paard maar een mooie schouderbinnenwaarts laat zien, of het nou goed is of niet, maakt niet uit. Ze trainen het paard voor oefeningen, in plaats van dat ze oefeningen gebruiken om het paard te trainen. Oftewel; paard voor dressuur ipv dressuur voor het paard.

Een mooie schouderbinnenwaarts is een goede schouderbinnenwaarts, anders was deze niet mooi namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:49

Fwest23 schreef:
Benfan schreef:
Ja, zo slecht is het inderdaad gesteld. De ruiters worden steeds slechter en de oorzaak ligt altijd bij het paard. Waar je eerder leerde een zachter bit te pakken bij verzet pakken ze nu een scherpere. Nu krijgen de paarden op hun kop en niet de ruiters, en knopen we er veels te snel hulpteugels aan. En word getrokken en geplukt, geschopt en gescholden, paarden mogen zichzelf niet meer zijn en worden allemaal stuk voor stuk lichamelijk en geestelijk compleet verkut door de huidige 'paardenliefhebbers". Als klap op de vuurpijl scoren slechte combinatie's goed bij wedstrijden en worden ruiters beloont voor hun wandaden met paarden. Je ziet ze steeds meer - In de krul getrokken - met slof los gereden - neusriem zo strak dat er groeven ontstaan in het hoofd - schelden -schreeuwen - sporen -zweep erover - scherpere bitten en zelfs complete martelwerktuigen erin proppen want we moeten wel goed scoren.

Ik wou eerder altijd wedstrijden rijden, nu nog... maar denk niet dat ik dat soort dingen kan aanzien en mijn bek houden eerlijk gezegt. Zou ook niet op een pensioen stal willen staan omdat ik gewoon weg zo ontzettend WOEST word van dat soort dingen dat ik meer bezig ben met mezelf stil houden en rustig. Zou er alleen maar gestrest wegkomen bij dat soort plekken.

En al die slechte ruiters, die geven dan les aan nog slechtere ruiters.. HEERLIJK! 'the circle of live" noemen we dat maar.

Die slechte ruiters zie je meer op stallen waar geen wedstrijdruiters zijn dan op stallen waar die wel zijn. Vooral het gros aan recreanten die door onkunde en te weinig kennis het traject van de rechtrichtgoeroes en andere soorten sektevormige clubjes vallen is zo groot dat je de tranen in de ogen springen.

Ben ik niet met je eens. Juist het wedstrijdniveau vind ik momenteel bedroevend slecht. Inclusief de jury's.

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:50

pniekepnak schreef:
Mijn instructrice is er zo eentje van 10 euro voor een half uurtje... Traint totaal niet wedstrijdgericht, en weet je waarom niet? Omdat mijn paard daar nog niet aan toe is. Zij kijkt naar mijn paard, ze kijkt naar mij, en past daar haar lessen op aan.
Dankzij dat 'systeem' is mijn onmogelijke stresskip nu een ontspannen paard aan het worden, waardoor we ook eindelijk vanuit de ontspanning kunnen rijden en dus verder komen.
Ik heb zat instructeurs aan het werk gezien die stukken meer vragen, maar dit niet voor elkaar kregen bij mijn paard. :)

Dat is heel raar dat jouw instructrice dat niet doet. Want wedstrijden zijn opgebouwd vanaf de B op basis van het skala. Het enige wat je op wedstrijden doet is jou nivo toetsen met het gevraagde nivo echter met een competitief aspect erbij.

Even voor de duidelijkheid
B= beginners
L= licht gevorderd
M= midden gevorderd
Z= zwaar gevorderd
Dit alles is echter nog wel gewoon basisnivo.

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:51

Joolien schreef:
Ben ik niet met je eens. Juist het wedstrijdniveau vind ik momenteel bedroevend slecht. Inclusief de jury's.

Op wedstrijdnivo is het best dramatisch gesteld met uitzonderingen daargelaten. Echter is de groep recreanten die de AdB methode of weet ik wat voor andere sekte nog veel bedroevender om naar te kijken en deze mensen blijven zonder beter weten maar thuis op hun paard inhakken. Op wedstrijd is er tenminste nog een jury die er wat van kan zeggen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:53

Fwest23 schreef:

Dat weet ik nog zo net niet hoor... Ik zie juist bij de wedstrijdruiter erg droevige dingen. Gingen die maar eens kijken of hun paard rechtgericht en nageeflijk is.. Hoeveel paarden lopen er niet, voor het oog, keurig in een houdinkje en zetten zich verder totaal vast?

Ik zie liever iemand die 2 keer per week met een lange teugel een bosrit maakt dan een "wedstrijdruiter"die 6 keer per week op een verkeerde manier dressuur aan het rijden is.

Ik heb ook op zo een manege "leren rijden".. Kan het mijn ouders verder niet kwalijk nemen die wisten ook niet beter maar als ik het over mocht doen had ik gekozen voor een betere basis. Nu ben ik alsnog bezig met leren wat ik toen niet geleerd heb.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:54

Fwest23 schreef:
Joolien schreef:

Op wedstrijdnivo is het best dramatisch gesteld met uitzonderingen daargelaten. Echter is de groep recreanten die de AdB methode of weet ik wat voor andere sekte nog veel bedroevender om naar te kijken en deze mensen blijven zonder beter weten maar thuis op hun paard inhakken. Op wedstrijd is er tenminste nog een jury die er wat van kan zeggen.

ik heb echt z'n hekel aan die manier
sorry maar dit moest ik even kwijt

fransje23

Fwest23 schreef:
Op wedstrijd is er tenminste nog een jury die er wat van kan zeggen.

Dat meen je serieus? :)

Fwest23

Japeloup schreef:
Ik verbaas me er al jaren over. Maar niet alleen op bokt.
Kijk eens naar de gemiddelde manege. Als je dan hoort wat daar soms wordt geroepen. En niet alleen bij de manege lessen, maar ook de mensen met eigen paarden.
En idd vele hebben een paard voor de sport, maar vergeten dat de dressuur de basis is voor alles en er is voor het paard.
Nadenken en de tijd nemen is iets wat weinig mensen nog doen.

Natuurlijk zijn er gelukkig ook ruiters en instructeurs die wel netjes lesgeven, en wil niet zeggen dat elke manege verkeerde instructie geeft.

Ik herhaal mijzelf nog maar een keer, want op de een of andere manier denken mensen heel raar over de sport en over wedstrijden rijden. Wedstrijden zijn opgebouwd vanaf de B op basis van het skala. Het enige wat je op wedstrijden doet is je nivo toetsen met het gevraagde nivo echter met een competitief aspect erbij.

Even voor de duidelijkheid
B= beginners
L= licht gevorderd
M= midden gevorderd
Z= zwaar gevorderd
Dit alles is echter nog wel gewoon basisnivo. Dus hoezo alleen maar een paard voor de sport.

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:57

fransje23 schreef:
Fwest23 schreef:
Op wedstrijd is er tenminste nog een jury die er wat van kan zeggen.

Dat meen je serieus? :)

Ja, want die mensen die zo afschuw hebben van de sport, die rijden thuis zonder enig toezicht of ze wel of niet goed bezig zijn. GP rijden in je eigen achtertuin is niet zo moeilijk.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Slechte kwaliteit instructeurs op Bokt, toeval of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:58

nou 1 tik met de zweep en het paard valt tegen de bakrand aan. heb er zelf niet echt hele goed ervaringen mee

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:59

Fwest23 schreef:
Ja, want die mensen die zo afschuw hebben van de sport, die rijden thuis zonder enig toezicht of ze wel of niet goed bezig zijn. GP rijden in je eigen achtertuin is niet zo moeilijk.

Maar iedere wedstrijdruiter rijd uiteindelijk ook het overgrote deel thuis en dan heb je ook geen idee wat ze doen. Aangezien het niveau op de wedstrijden vaak ook redelijk treurig is zal dat thuis niet veel beter zijn. Meestal zet je op een wedstrijd juist je beste beentje voor.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:00

Ja, Fwest als je de theorie leest ziet het er ook allemaal goed uit. Er is niks mis met het Skala of met de opzet van de proeven. Maar als de meeste ruiters gaan rijden zoals de jury jureert en niet alle jury's kunnen goed zien of ontspanning wel bereikt is.
Ik weet nu al dat ik met mijn paard (bij de meeste jury's) meer punten haal als hij in zijn "ik zet m'n kop erop en sjouw door-bui" is dan als hij echt ontspant omdat het dan gewoon niet zo spectuculair eruit ziet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:02

Dat verbeteren van oude dingen blijft toch altijd Fransje, en dingen zakken ook weer weg als je ze niet bijhoudt.
Als ik alle goede dingen die ik ooit geleerd had gewoon eens up to date en in de automatische piloot had en alle verkeerde dingen van me af kon schudden zou ik nu ongeveer 1000 keer zo goed rijden.
En ik kan niet zeggen dat ik slecht heb _leren_ rijden, ik heb leren rijden op lichtheid en gevoel, maar man o man, ik heb een tijd geen geld gehad om te lessen en wat ga je dan toch allemaal zitten doen na verloop van tijd :?
Overigens zegt het wedstrijdbeeld niet altijd iets over hoe het thuis gaat, zowel spanning van ruiter als paard (en vaak ook nog de inwerking van beide op elkaar) kan het behoorlijk anders maken. Let ook maar eens op het verschil tussen losrijden en proefrijden, hoeveel combinaties je al bij het binnenrijden totaal ziet verstrakken, en dan is het bij het losrijden vaak al niet echt relaxed rijden met al die bakrandridders die je zitten te becommentarieren en beroddelen.. de meeste mensen rijden thuis in alle ontspanning echt heel veel beter dan op wedstrijd.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:04

fransje23 schreef:
Fwest23 schreef:

Maar iedere wedstrijdruiter rijd uiteindelijk ook het overgrote deel thuis en dan heb je ook geen idee wat ze doen. Aangezien het niveau op de wedstrijden vaak ook redelijk treurig is zal dat thuis niet veel beter zijn. Meestal zet je op een wedstrijd juist je beste beentje voor.

ik heb het met eigen ogen gezien, en 1 was er die dachten ze gp klaar te maken, moest nog piaf enzo op. maar kon op wedstrijd amper een M proefje lopen.
ze hebben tegen mij ooit gezegt, je moet thuis ongeveer 1 klassen verder zijn dan de klassen waar in je rijd.

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:07

Evelijn schreef:
Ja, Fwest als je de theorie leest ziet het er ook allemaal goed uit. Er is niks mis met het Skala of met de opzet van de proeven. Maar als de meeste ruiters gaan rijden zoals de jury jureert en niet alle jury's kunnen goed zien of ontspanning wel bereikt is.
Ik weet nu al dat ik met mijn paard (bij de meeste jury's) meer punten haal als hij in zijn "ik zet m'n kop erop en sjouw door-bui" is dan als hij echt ontspant omdat het dan gewoon niet zo spectuculair eruit ziet.

En dat is nou dressuur en rijkunst. Je paard onder iedere omstandigheid ontspannen kunnen voorstellen. Dat kost je bloed zweet en tranen en een lange adem omdat goed te leren.
Laatst bijgewerkt door Fwest23 op 08-04-12 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Fwest23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:08

fransje23 schreef:
Fwest23 schreef:

Thuis voor 100 procent voor elkaar als je op wedstrijd 70 procent wil scoren. Dus hoezo beste beentje voor, dat kost je juist spanning die je niet wil hebben.

Je denkt toch niet dat je op wedstrijd je paard ineens wel voor elkaar krijgt als je dat thuis niet lukt???

amber28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:09

ik heb zelf ook een les geefster van €15.- per half uur (loopt uit)
zij zecht eerst voorwaarts neerwaarts als dat er goed in zit en jij zit ook goed dán pas oppakken.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:10

wonder bove wonder was dat met mijn pony wel ooit, vraag me niet hoe het kon maar was echt zo. thuis liep ze altijd gewoon, als ik ging lessen iets beter, en op wedstrijd altijd het best. ik had een pony met een goede wedstrijdmentaliteit.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:11

Ik zie sommige mensen negatieve opmerkingen maken over de ORUN opleiding maar toevallig leer je daar wel de juiste theoretische basis aan. Bij ons op de cursus wordt er naar mijn idee een heel vriendelijke en correcte rijstijl onderwezen volgens de principes van het skala en uitgaande van de activiteit van de achterhand. Als iedereen die de cursus gevolgd heeft en les geeft zich nu die principes ook nog maar herinnerde. En ja, het niveau van les geven is nog niet je dat. Niveau 2 zijn beginnende instructeurs. Maar iedereen moet ergens beginnen met leren toch. Zo lang deze mensen zich bewust zijn van hun beperkingen en minder ervaren ruiters volgens de juiste principes de basis aanleren is er niets aan de hand. Persoonlijk denk ik dat het vaker misgaat als een zeer ervaren ruiter en instructeur een nog onervaren ruiter probeert te snel in het "wedstrijdplaatje" te krijgen. Goed leren paardrijden kost gewoon heel veel tijd.

En ten aanzien van de jury's verbaas ik mij soms ook. (Laatst nog een L2 rubriek bekeken. Zag een groot aantal in elkaar getrokken, onregelmatig gaande, achter de loodlijn lopende etc paarden en een goed gaand paard met een zeer correcte aanleuning dat op basis van een volte te groot etc. achter een aantal van deze combinaties eindigde.) Deze opleiding is nog korter dan de ORUN; misschien moet deze een beetje langer? Of moet de theoretische vooropleiding die voor de ORUN verplicht is ook hier ingevoerd worden. Misschien zouden de juryleden in opleiding een flinke stage bij een aantal Z-jury's moeten lopen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:16

Evelijn schreef:

Klopt, daar verbaas ik me ook erg vaak over. Laatste wedstrijd ook. :j
Die van mij kan ook weleens z'n eigen show ervan maken, hij wordt dan heet en een soort van 'autistisch' anders kan ik het niet noemen :+ Achter de loodlijn, geen verbinding, totaal stuurloos en veel te veel terug. Maar dan wel de nek erop en lopen zwaaien met die benen. Geen enkel figuur normaal kunnen rijden, vierkantjes ipv voltes en schouderbinnenwaarts in passage/piaffe :') en bijna getwijfeld om af te groeten... Instructrice was erbij, beide ook erg gelachen om Uni z'n vage bui maar ook beide erg ontevreden over de uitvoering van de proeven... Nog even zelf in de bak ernaast doorgereden tot meneer uit z'n Totilos-modus was en daarna lekker een stukje buiten gestapt. En dan bij de uitreiking twee keer eerste zijn met 4 winst _O- Instructrice en ik waren verbaast... :+