Abacab schreef:Slecht les is oko te wijten aan de gemakszucht van de ruiters die graag overladen worden met complimenten
Hier even op inhaken: dat ligt ook ontzettend aan de persoonlijkheid van de ruiter. Ik heb dat zelf ook heel erg nodig om naast de actiepunten te horen wat ik goed doe. Ik ben faalangstig, ben er heel erg van overtuigd dat ik niet kan rijden en bij een nieuwe instructeur zal ik de eerste les(sen) compleet verkrampen uit angst het fout te doen. Een instructeur die me het gevoel geeft 'wat doe jij op dat paard klungel?' zorgt dat ik alleen maar verkrampt passief mee ga liften en geen pas meer actief ga rijden. Terwijl zo'n instructeur juist weer hartstikke goed past bij iemand die erg van zichzelf overtuigd is en/of wat 'lui' is aangelegd en het goed doet bij een schop onder de derriere
. Mijn instructeur geeft me naast nieuwe leerpunten ook het zelfvertrouwen om te rijden, te leren en uit te proberen. Terwijl ik ook al heb gereden bij het type ouderwetse militaire bullebak en toen durfde ik echt niks meer, heb drie kwartier alleen passief gezeten op een paard wat alleen maar zonder rem onstuurbaar rondgaloppeerde
en toen had ie nog gelijk ook dat ik een totale klungel was

Achter de loodlijn, geen verbinding, totaal stuurloos en veel te veel terug. Maar dan wel de nek erop en lopen zwaaien met die benen. Geen enkel figuur normaal kunnen rijden, vierkantjes ipv voltes en schouderbinnenwaarts in passage/piaffe
Instructrice en ik waren verbaast...