Zonder hoofdstel op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:48

MaritAriel schreef:
Britt_Mara schreef:
niet ieder paard stopt door te trekken in de mond ;) neem nou eens een heel gevoelig paard, die daar niet tegen kan, nou die stopt dan ook niet 1 2 3 meer

Dat bedoel ik. Desde meer je in die mond hangt, des de harder die gaat, des de gevaarlijker het word.

inderdaad! :)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-12 17:48

Britt_Mara schreef:
Marjoow schreef:

En hoe denk je dan over bellen in de auto? JIJ pakt de telefoon op, dus het is JOUW verantwoording?

ja, wie is daar anders verantwoordelijk voor? het oude vrouwtje in de auto achter je??

En wat nu als dat oude vrouwtje dood is door dat jij plots remde?
JIJ neemt een risico, wat ANDEREN in gevaar brengt.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:49

Marjoow schreef:
Maartje1990 schreef:
en zulke dingen kunnen niet gebeuren mét hoofdstel? Natuurlijk wel! Je werkt met dieren dus ongelukken kunnen áltijd gebeuren, mits je paard getraind is vind ik het net zo veilig met als zonder bit.

@ marjoow: als je paard aan de kletter slaat maakt 't niet meer uit wat je in je handen hebt. Of eigenlijk, bit verergert dit alleen maar immers bit --> trekken = pijn = nog harder rennen.

De kans is gewoon kleiner.
Je formule klopt niet. Want paarden die in paniek zijn, kunnen juist afgeleid worden door een pijnprikkel waardoor je hem gemakkelijker onder controle houd.

Ik vraag me toch af, nu ik dit lees, wat jullie uberhaupt doen als je paard aan de kletter gaat...

Ben het met Marjoow eens. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, en Maartje1990, jouw paardje is duidelijk 1 van die weinige uitzonderingen, maar als ik aan 1 teugel mijn paard om haal, dan stopt zij toch echt wel. Ze zal het niet leuk vinden, en gelukkig heb ik het nog maar 2 keer hoeven doen in de 2 jaar en 2 maanden dat ze bij me is, maar als het moet dan moet het. Zij mag ook niet zomaar aan de kletter gaan en een gevaar voor zichzelf, mij en anderen vormen. Ik snap echt wel dat ik mijn paard dat niet uit kan leggen in 'mensen taal', maar als ik sommige mensen hoor van 'Ik wil mijn paardje geen pijn doen, hoor, vind ik zoooooo sielug!' (heb ik jou niet horen zeggen, hoor, maar ik zie het wel vaak terugkomen als hoofdreden...), dan denk ik: Oh? En hoe dacht je dat het er in een kudde aan toegaat?! Als een paard niet doet wat er door de leider van hem/haar verwacht wordt, wordt er gebeten, getrapt... etc. Dat is niet zielig. Dat is normaal.

Als jij de leider bent, dient je paard te luisteren. Zo niet, zijn er consequenties. Basta.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:49

Britt_Mara: Het is inderdaad de verantwoording van de bestuurder, maar ik denk dat marjoow meer doelt op de deontologische verantwoording.
Zou jij er mee kunnen leven dat er iemand dood is gegaan door jouw schuld?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:50

Marjoow schreef:
Omdat LANG niet iedereen zijn paard zo netjes op zijn zit heeft als jij hebt :=
En omdat een dier/mens vaak daar heen gaat waar zijn neus naartoe wijst ;)

Met andere woorden, er zijn dus gevallen waarbij het op neckrope rijden net zoveel risico met zich mee brengt als met hoofdstel rijden. En dan even terug te gaan op dat topic waardoor dit discussie punt is ontstaan: wie zegt dat dat meisje niet één van die mensen is die met neckrope, door een goed getraint paard, veilig over de weg kan rijden?

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:51

chanel1985 schreef:
Britt_Mara: Het is inderdaad de verantwoording van de bestuurder, maar ik denk dat marjoow meer doelt op de deontologische verantwoording.

dat snap ik ook wel hoor, maar ik zie het dus zo.
ik zou daar niet mee kunnen leven, maar de oorzaak ben jij dan.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:52

Dan zou er in ieder geval in koeienletters moeten bijstaan dat dit niet met ieder paard kan,dat er veel training aan vooraf is gegaan, want ik zie het al gebeuren dat bepaalde mensen dit na gaan doen met niet zo'n goede gevolgen.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 07-04-12 17:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Borisje

Mijn mening:
Ik wordt heel moe van mensen die beweren dat je met neckrope geen controle hebt over een paard.
Weleens vrijheidsdressuur foto's gezien? NH foto's? Etc?
Daar is met neckrope rijden niet meer dan normaal, zo ook voor de paarden.

Ik durf te beweren dat 90 % van de paarden die op neckrope wordt gereden beter reageert op de neckrope (ja, óók op buitenrit op de openbare weg) dan andere paarden op een hoofdstel met bit.

Mensen zouden iets eerst zelf eens moeten proberen, en dan niet zomaar leuk in de bak, maar met een paard wat op neckrope getraind is.

Natuurlijk ben ik het er volkomen mee eens dat je dit niet moet proberen als 12-jarige Penny met een pony die alleen een bit gewend is. Dat gaat natuurlijk wel fout.

En, ik hoor iedereen zeggen, wát als er iets gebeurd?
Nou, die kans is net zo groot als dat je gewoon met hoofdstel rijd hoor. :=

StefenYnia

chanel1985 schreef:

Dat is dus ook wat ik bedoelde, maar ze begrijpt schijnbaar niet dat ook al neem je 'verantwoordelijkheid', dat je niet vrijwaard van de gevolgen van je 'verantwoordelijkheid'.

kim345

Ik zou toch niet met neckrope buiten gaan rijden. Wat je in de bak doet thuis moet je zelf weten maar buiten zijn meer mensen.
En met een hoofdstel heb je toch echt meer te vertellen dan met een neckrope.
Als je merkt dat je paard ervandoor wil gaan kun je hem snel omtrekken met je teugels voordat hij teveel snelheid heeft. Dit gaat je met een neckrope echt niet lukkken....
En als je paard echt gaat weet ik zeker dat je meer invloed hebt + sturen dan met riem om zijn nek...

Als je dan toch zo nodig op neckrope wilt rijden kun je idd een hoofstel aandoen. Als je hem niet gebruikt prima maar mocht je paard toch schrikken heb je toch iets...

Christiene

zonder tuig vind ik het ook niet verstandig voor 98 % van de mensen die dat doen.. er zullen heus wel een paar bij zitten die wel goed getraind zijn.. maar dan nog..

zonder zadel vind ik voor sommigen al niet verstandig.. maar zonder hoofdstel op de openbare weg vind ik helemaal niet slim zelfde argumenten als de ts.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:53

StefenYnia schreef:
chanel1985 schreef:

Dat is dus ook wat ik bedoelde, maar ze begrijpt schijnbaar niet dat ook al neem je 'verantwoordelijkheid', dat je niet vrijwaard van de gevolgen van je 'verantwoordelijkheid'.

sorry hoor, ik ben niet zo dom als jij denkt maar dat snap ik wel ;)
iedereen heeft hier zijn mening hoor

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:54

Borisje schreef:
Mijn mening:
Ik wordt heel moe van mensen die beweren dat je met neckrope geen controle hebt over een paard.

Ik durf te beweren dat 90 % van de paarden die op neckrope wordt gereden beter reageert op de neckrope (ja, óók op buitenrit op de openbare weg) dan andere paarden op een hoofdstel met bit.

Mensen zouden iets eerst zelf eens moeten proberen, en dan niet zomaar leuk in de bak, maar met een paard wat op neckrope getraind is.

Natuurlijk ben ik het er volkomen mee eens dat je dit niet moet proberen als 12-jarige Penny met een pony die alleen een bit gewend is. Dat gaat natuurlijk wel fout.

_/-\o_

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:54

chanel1985 schreef:
Dan zou er in ieder geval in koeienletters moeten bijstaan dat dit niet met ieder paard kan, want ik zie het al gebeuren dat bepaalde mensen dit na gaan doen met niet zo'n goede gevolgen.

Ik snap niet precies wat je bedoeld, maar als je bedoeld dat er dan met koeieletters zou moeten staan dat niet ieder paard op neckrope naar buiten kan, kan je dat ook wel doen bij mensen die mét hoofdstel naar buiten gaan. Er zijn zoveel onervaren ruiters die met een veel te sterke pony de weg op gaan en al snel totaal geen controle meer hebben en constant de weg over schieten op goed geluk dat er geen auto aan komt.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:55

Laraax schreef:
Borisje schreef:
Mijn mening:

_/-\o_

Jellebie

Laraax schreef:
Borisje schreef:
Mijn mening:

_/-\o_

:j *\o/*

Lara

Als je trouwen altijd moet denken aan de "wat als" kan je beter niks meer doen, want de kans dat iets misgaat is er altijd ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:56

Het is toch gewoon een kwestie van mechanica. Als je een paard opzij moet trekken omdat ie blind op hol is, dan kun je nou eenmaal beter aan het uiteinde omtrekken, dan aan de basis van de nek.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:57

Je kan toch niet ontkennen dat rijden met een neckrope wat meer oefening vraagt dan rijden met hoofdstel?
In mijn ogen wel, ben mischien daarin te verantwoordelijk maar zo ben ik nu eenmaal.

Als iemand die totaal nog nooit met een neckrope gereden heeft, direct de weg op gaat, gaat het denk ik rapper fout dan iemand die met een hoofdstel de weg op gaat die geen ervaring heeft. (als je snapt wat ik bedoel)

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:57

chanel1985 schreef:
Waarom heb ik dan al verschillende keren gezien dat ze rap een tok bij het ongeluk leggen, voor de hulpverleners aankomen zodat ze kunnen bewijzen dat ze toch een " tok" droegen?
Wat is een tok? Ik ken het alleen als zo'n ballenbeschermer maar kan me niet voorstellen dat dat wat uitmaakt voor de verzekering (ballenverzekering :') ). Betekent het in het Vlaams misschien iets anders? :o?

Amaris schreef:
Je bent inderdaad altijd verzekerd. Je bent ook verzekerd als je een bromfietsongeluk krijgt en je droeg geen helm en je bent ook verzekerd als de brandweer je 7 meter verderop van het asfalt kan plukken omdat je door de voorruit bent geknalt omdat je geen gordel droeg.
Dit vroeg ik me idd af. Maar hoe zit het met dronken automobilisten die een ongeluk veroorzaken? (niet dat ik dat vergelijkbaar vind met zonder hoofdstel rijden, maar ik ben gewoon benieuwd naar de juridische kant van het verhaal)
Jij hebt het denk ik over je eigen ziektekosten, en hoe zou het zitten met je WA verzekering voor schade aan anderen?

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:58

Amaris schreef:
Het is toch gewoon een kwestie van mechanica. Als je een paard opzij moet trekken omdat ie blind op hol is, dan kun je nou eenmaal beter aan het uiteinde omtrekken, dan aan de basis van de nek.

_/-\o_
Klopt helemaal!

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:59

Ik wil het niet eens hebben over het feit dat er met een neckrope wordt gereden aan de kant van de weg ( ook al vind ik het ook vrij onverantwoordelijk).

Belangrijk punt voor mij is de voorbeeld functie die je in dit geval hebt door het filmpje op bokt te zetten. Er zitten hier ontzettend veel jonge meiden die zonder begeleiding een paar verzorgpony's hebben en dit er ontzettend stoer uit vinden zien. Ik zie ze al hun pony's pakken, een halstertouw om de nek gooien en zo de weg op...

Borisje

Hehe :+ Er zijn nog mensen met me eens gelukkig.

Amaris, hoe groot is de kans dat een paard wat zo getraind is op hol slaat?
Die kans is net zo groot als dat je een paard met hoofdstel ook niet meer onder controle houd.

Paarden die zo gereden worden, zijn meestal bomproofer dan de paarden die gewoon gereden worden.

Chanel1985: Tuurlijk, dat zeg ik ook, neckrope vergt veel oefening, maar het wil niet zeggen dat je minder
controle hebt, wat iedereen hier beweerd. Dat laatste geef ik je ook volkomen gelijk in.

Jellebie

chanel1985 schreef:
Je kan toch niet ontkennen dat rijden met een neckrope wat meer oefening vraagt dan rijden met hoofdstel?
In mijn ogen wel, ben mischien daarin te verantwoordelijk maar zo ben ik nu eenmaal.

Als iemand die totaal nog nooit met een neckrope gereden heeft, direct de weg op gaat, gaat het denk ik rapper fout dan iemand die met een hoofdstel de weg op gaat die geen ervaring heeft.

Klopt, maar als we het hier gaan hebben over mensen die nog nooit met neckrope hebben gereden en dan de weg op gaan, hebben we het over het uiterste geval. Als we dat dan ook met hoofdstel gaan doen, bijvoorbeeld iemand die amper ervaring heeft en op een sterke pony naar buiten gaat (dus ook het uiterste geval) kunnen we hier beter meteen maar alles gaan verbieden.

StefenYnia

Britt_Mara schreef:
StefenYnia schreef:

sorry hoor, ik ben niet zo dom als jij denkt maar dat snap ik wel ;)
iedereen heeft hier zijn mening hoor

Ach kind, je snapt het helemaal niet. Ik bestempel je niet als dom. Ik weet ook wel dat in de hersenen van adolescenten onder de 22 de hersenen nog niet helemaal ontwikkeld zijn, en dat dingen als empathie gewoonweg nog niet begrepen worden.

Maar ik probeer je iets uit te leggen, dat je dat niet begrijpt heeft niets met dom zijn te maken, maar het blijkt gewoonweg dat jij nog niet in een positie bent dat je dat begrijpt. Daarom ga ik deze discussie ook verder niet meer met jou aan. Kom over een jaartje of 7 nog maar eens terug. :-)