subtiele hulpen? dressuur/western/...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:37

liljebo schreef:
Hestenje, ik ben ook maar een mens hoor.. maar ik ben in dat opzicht met alle dieren rustig (train ook erg veel met honden en zelfs kat en kip :+) Mijn ervaring is dat je met frustraties niet erg ver komt. Maar misschien scheelt het dat ik niets hoef te bereiken.

Dat is inmiddels ook mijn ervaring :) Overigens train ik mijn kat ook :P En mijn paard natuurlijk, en hij mij. Van hem kan ik 't hebben :+ En hij bewijst de andere paarden die op mijn pad komen er een geweldige dienst mee.

liljebo

Re: subtiele hulpen? dressuur/western/...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 14:48

Haha, heb jij ook zo'n opvoeder? Die heb ik hier ook. :+ Ik word fijntjes (en zeer duidelijk) op mijn vingers getikt als ik niet netjes ben in mijn vraagstelling/het geven van hulpen.

Maar dat vind ik juist het leuke als je vragen blijft stellen, open blijft staan en af en toe eens buiten je eigen comfortzone treed... je leert er zoveel van.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 14:55

't Is inderdaad geen type dat prettig reageert op druk of op oneerlijk gedoe. Heel veel paarden laten veel te veel over zich heen lopen... en mijne ook hoor, als je niet uitkijkt. Te veel zelfs waardoor hij er nu niet goed meer mee kan omgaan.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:03

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:07

storrum schreef:
Nou ik wil wel met waslijnen rijden en dan net zoveel controle hebben als in onderstaand filmpje. Dat moet toch een fantastisch gevoel zijn!

http://www.youtube.com/watch?v=u8cr5hYj ... plpp_video

Ik kan er niet echt blij van worden, lijkt totaal geen levenslust meer in het beestje te zitten...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:21

Jeetje... ik ben geen westernruiter en ik heb geen idee wat de bedoeling precies is in zo'n trailparcours (afgezien van dat je door de hindernissen/puzzels heen moet natuurlijk) maar ik vind het paardje er ook een beetje geestesdood uitzien. Als er iemand is die kennis heeft van dit soort wedstrijden ben ik heel benieuwd wat diegene van het paard in het filmpje vindt.

Overigens vind ik wel dat die ruiter met contact rijdt. Neck reining is ook contact, toch? Alleen dan niet in de mond.

Enne, controle een geweldig gevoel? Is een paard een gevaarlijk beest dan dat je moet controleren zodat hij je niet aanvalt? Ik wil mijn paard helemaal niet controleren. Ik wil hem leiden.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-03-12 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:31

liljebo schreef:
Western heeft een ander uitgangspunt mbt houding, maar uiteindelijk is het niet de bedoeling om ons hier alleen op dressuur te richten, maar puur op hulpgeving en al dan niet subtiele toepassing
http://www.youtube.com/watch?v=Vsou0PWZRMo

Dit is geen western en heeft er eigenlijk ook niets mee te maken :n

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:32

@hestejente: ik ben absoluut geen westernruiter, dat voorop.
Ik ken er wel een paar, en weet van hun dat ze, voor de getoonde discipline, met hekken en balken, erg trainen op "slow jog", langzaamaan dus. Ik denk daarom niet dat het paard in het filmpje 'geen levenslust' heeft. Hij/zij doet wat er getrained is. De oortjes staan ook lekker attent.
Verder vind ik er zelf wel degelijk contact in de mond is; die scharen aan het bit zijn lang. Hij hoeft zijn teugel maar heel iets van positie te wisselen voor (geringe) drukverandering in de mond (lange hefboom, weinig kracht nodig).

edit: typertjes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:38

Joolien schreef:
Hier op 1.26 minuut word ik ook niet heel blij van 'waslijnen'.. Ik zie hier niks subtiels in terug...
http://www.youtube.com/watch?v=i83w_6mG81Y

Maar alleen (of voornamelijk, je kunt 't niet in de hele proef goed zien) in draf. Dan kan ze haar handen niet stilhouden. Omdat ze de beweging van dit paard niet kan volgen of omdat ze geen onafhankelijke zit heeft. In draf zie je haar steeds de teugels langer laten, ik denk dat ze zo wil voorkomen dat ze het paard in z'n mond zit met die zwabberhanden van d'r.

Is dit wat je bedoelde Urielle? Ik vind 't een amazone in gevecht met haar lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:41

hestejente schreef:
Joolien schreef:
Hier op 1.26 minuut word ik ook niet heel blij van 'waslijnen'.. Ik zie hier niks subtiels in terug...
http://www.youtube.com/watch?v=i83w_6mG81Y

Maar alleen (of voornamelijk, je kunt 't niet in de hele proef goed zien) in draf. Dan kan ze haar handen niet stilhouden. Omdat ze de beweging van dit paard niet kan volgen of omdat ze geen onafhankelijke zit heeft. In draf zie je haar steeds de teugels langer laten, ik denk dat ze zo wil voorkomen dat ze het paard in z'n mond zit met die zwabberhanden van d'r.

Is dit wat je bedoelde Urielle? Ik vind 't een amazone in gevecht met haar lichaam.

Dat nog niet eens, ik zie haar meerdere malen (maar vooral goed duidelijk op 1.26 min) een behoorlijk grove ophouding maken. Het lijkt zelfs of ze hem met de zweep wilt aantikken, maar die heeft ze dan niet in haar hand :P

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 15:49

Ik zie wat je bedoelt. Jammer dat we 't van zo dichtbij zien, ik zou het voetenwerk van het paard wel eens willen zien waar ze dat doet.

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:08

The_Stig schreef:
storrum schreef:
Nou ik wil wel met waslijnen rijden en dan net zoveel controle hebben als in onderstaand filmpje. Dat moet toch een fantastisch gevoel zijn!

http://www.youtube.com/watch?v=u8cr5hYj ... plpp_video

Ik kan er niet echt blij van worden, lijkt totaal geen levenslust meer in het beestje te zitten...

Jog en lope kunnen er voor een leek al snel geestesdood uit, zeker bij een Quarter met lage hoofd-halshouding. Waarheid is dat dit ook voor een paard ontzettend relaxt is, sja je zou er bijna bij in slaap vallen.

Ik zie een paard met oortjes dr op die ontzettend meedenkt, meekijkt en meedoet
Als mijn paard zover komt ben ik helemaal gelukkig

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:28

hestejente schreef:
Jeetje... ik ben geen westernruiter en ik heb geen idee wat de bedoeling precies is in zo'n trailparcours (afgezien van dat je door de hindernissen/puzzels heen moet natuurlijk) maar ik vind het paardje er ook een beetje geestesdood uitzien. Als er iemand is die kennis heeft van dit soort wedstrijden ben ik heel benieuwd wat diegene van het paard in het filmpje vindt.

Overigens vind ik wel dat die ruiter met contact rijdt. Neck reining is ook contact, toch? Alleen dan niet in de mond.

Enne, controle een geweldig gevoel? Is een paard een gevaarlijk beest dan dat je moet controleren zodat hij je niet aanvalt? Ik wil mijn paard helemaal niet controleren. Ik wil hem leiden.

Met controle bedoel ik meer het engelse "to control" = besturen.

Quarters/paints hebben nu eenmaal een andere houding, cq in de westernsport is een andere houding gewenst dan in de dressuursport. Maar om dat nu geestesdood te noemen.... het is gewoon een ander type paard.
En levenslustig moet ie maar zijn in zijn eigen tijd, dit is (world)show en dan heb je nu eenmaal liever een paard dat luistert dan ééntje die zijn eigen ding wil doen.
In onderstaand filmpje (dressuur versus western) bijvoorbeeld staat de quarter bij het halthouden in het begin relaxed stil, terwijl het andere paard bij het halthouden geen moment stil kan staan....
Let ook eens op de staart van het dressuurpaard…. of kwispelt ie van blijdschap ;) . In de westernsport willen we dat liever niet zien in ieder geval. Dat duidt op protest. Of is dàt levenslust.... :)

http://www.youtube.com/watch?v=7ycY1S-B ... re=related

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:40

En hoort hij ook zo traag te stappen? Het lijkt wel een slaapwandelaar.

Overigens ben ik geen dressuurprikker dus als je mij citeert moet je maar beter niet over het figuurtjes rijden in een zandbak beginnen ;)

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 16:43

hestejente schreef:
En hoort hij ook zo traag te stappen? Het lijkt wel een slaapwandelaar.

Overigens ben ik geen dressuurprikker dus als je mij citeert moet je maar beter niet over het figuurtjes rijden in een zandbak beginnen ;)

jep dat hoort, alles relaxt en kalm
mijn man vraagt zich nog wel eens af of die paarden vantevoren wat te snuiven hebben gekregen _O-

O ja, om nog even echt ontopic te becommentarieren, ik schrik ook steeds meer van de grove hulpen en hulpmiddelen die gebruikt worden tegenwoordig, of dat nou bij dressuur, springen of western is. Bij dressuur was dat in mijn jongere jaren ook al zo, dat vond ik 3 keer niks en ben western gaan rijden. Helaas zie je het bij western ook steeds meer ;(

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:26

doe mij maar dit dan, als we dan toch gaan praten over hoe we onze waslijnen het liefste zien :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 07:04

hollywood86 schreef:
liljebo schreef:
Western heeft een ander uitgangspunt mbt houding, maar uiteindelijk is het niet de bedoeling om ons hier alleen op dressuur te richten, maar puur op hulpgeving en al dan niet subtiele toepassing
http://www.youtube.com/watch?v=Vsou0PWZRMo

Dit is geen western en heeft er eigenlijk ook niets mee te maken :n

Oh het is goed mogelijk dat westerntraining andere uitgangspunten heeft. Ik ga wel regelmatig naar wedstrijden kijken, maar rijd zelf geen western. Het ging mij hier eigenlijk vooral om hoofdhouding en hulpen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 07:09

essiedepessie, op zich allemaal knap hoor. Maar wat ik wel altijd zie, zijn de open gesperde monden bij de sliding stop. Lijkt me dat je dat zou willen voorkomen? (al zal een paard zonder neusriem gewoon veel meer laten zien dan een paard met)

Overigens... mbt de rust van quarters, maar ook de westerngetrainde paarden... Ik bezoek regelmatig evenementen en concours in veel verschillende disciplines, maar het valt mij bij het inrijdterrein en rondom het gebeuren altijd op dat je bij de westernwedstrijden gewoon zeer relaxte paarden ziet en mensen die op hun gemak dwars of achterstevoren op hun paard met elkaar zitten te klessebessen, terwijl trikes en tractors rondrijden e.d. Dat zie ik op andere evenementen niet. Daar zie je toch meer drukte bij de paarden. (ok, behalve bij de evenementen/wedstrijden met werkpaarden)

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:12

op zich allemaal knap? haha.. dit is de wereldtop :)

ja, ze doen soms hun mond open bij het op pakken naar de stop, maar ze hebben hier ook de kans voor ;) als je het dichtsnoert met een neusriem kunnen ze met geen mogelijkheid onder welke druk dan ook uit.

Opengesperd vind ik overigens nogal een overdrijving.

En ja er zullen gerust mensen zijn op shows in NL waar het wat erger bij is, maar die paarden zijn dan ook minder broke. En daarbij zijn die mensen minder ervaren in het showen, en dus levert dat wat meer spanning en dus een wat minder mooi ritje op.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 07:16

haha, ja sorry, drukte mij wat stom uit. Dat ze idd de kans krijgen om de mond open te doen, klopt. Dat noemde ik dus ook. En opensperren... nou ja, ik zie dat dus wel vaker in de wedstrijden. Bij het bovenste filmpje zie ik het pas later. In het begin enkele s.s. zonder open mond. Is dat niet een streven of wordt daar niet naar gekeken?

Ik bedoelde de verschillen tussen evenementen western versus mennen/dressuur/springen e.d. Die relaxheid in de westerngetrainde paarden zie ik hier toch ook gewoon hoor.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:20

Ja, je wil graag dat je paard stopt volgens het boekje, maar als jij een show rijdt en je voelt dat hij door je stop heen gaat lopen, dan pak je hem wat meer op, want anders heb je een zero score als je niet uitkijkt.

Shawn reed met deze proef (eerste filmpje) een 231, wat echt een monsterscore is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 07:37

Ah oke. Ik dacht dat dat de druk van de wedstrijd daar een rol mee kon spelen. Ik vond vooral die eerste proef ook inderdaad erg mooi om te zien en hij was volgens mij zowat de eerste die ik in ieder geval een deel van de SS met gesloten mond zag maken. Dat zegt toch wel eea over zijn samenwerking.

Iemand noemde trouwens ook het feit dat men in de western graag een rustige staart ziet. Dat valt mij nu dus ook op, nu ik er specifiek op let. Lijkt me een goed streven. Maar volgens mij zien ze dat in de dressuur ook liever (je ziet het alleen minder in de praktijk ?)

Misschien moet ik ook maar eens westernles gaan nemen :))

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 07:39

tja.. over die rustige staart... Laat ik het zo zeggen, dat ontstaat niet altijd door goed teamwork ...

maar vaak ook wel.. :)

de mijne gaat er echter denk ik niet zo een worden, dat zwiepen heeft ze van haar pa mee gekregen...

Annienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:12

Dit filmpje is al eens eerder ergens gepost geloof ik

Ik rijd al zo'n 15 jaar western (niet echt reining btw) vanwege de rust en samenwerking maar hier wordt ik toch echt niet blij van :n
Het is dat ik weet dat het anders kan en meestal ook anders gaat want op deze manier wil ik mijn paard niet 'subtiel' trainen

Over al de waslijnen en wel of geen verbinding hebben, ook met waslijnen heb je verbinding. Je hebt immers de teugels vast en die teugels zitten aan een bit in je paard zijn mond. Die mond is gevoelig genoeg dat deze kleine veranderingen in waslijn(teugel)voering op kan merken. Helaas zijn de meeste paardenmonden en ruiterhanden volledig afgestompt