Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:22

ik zelf zou het niet doen, zo'n jong paard/pony kopen omdat ik zelf gewoon weet dat ik geen paard kan beleren ook al is het misschien goedkoper of niet ;) .

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:26

purraboy schreef:
Ik snap het wel. Als ik ooit een paard zou kopen.
Wil ik echt GEEN paard van 10+. Liever 20 jaar plezier met een groen paard. Dan maar 10 jaar plezier en een rustig paard.
Ik vind het zelf een heel groot verschil. Maar iedereen zijn eigen mening hé. ;)

Dus jij schrijft een paard mogelijk al af alleen maar vanwege de leeftijd? Mooi is dat. Als je het paard tegenkomt waar je een perfecte klik mee heb dat al 15 is, ga je die toch niet laten staan?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 15:29

@eenitraM : Dat vind ik nu een griezelige uitspraak:
Mijn ervaring is met jonge paarden; als ze het niet willen snappen, aankunnen e.d. komt er verzet.
Een paard wil altijd alles snappen, het is geen kwestie van willen of niet willen aankunnen of niet aankunnen, een (jong) paard beleren is een kwestie van de juiste vraag o phet juiste moment op de juiste manier stellen, en het paard de kans geven om het juiste antwoord te geven....over hun kunnen of kennen heen rijden en dan een stapje terug is iig niet de correcte manier in mijn opinie, als je kundig genoeg bent, overvraag je ze uberhaupt gewoon niet!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 15:31

Riannetjehh schreef:
ik zelf zou het niet doen, zo'n jong paard/pony kopen omdat ik zelf gewoon weet dat ik geen paard kan beleren ook al is het misschien goedkoper of niet ;) .

Heel oprecht verstandig en eerlijk voor jezelf en je paard, chapeau! er zijn genoeg goede volwassen paarden voor een normaal bedrag te koop, sommige eigenaren vinden bij verkoop het goede thuis ECHT belangrijk en zien hun 10 jarige M2 paard dat braaf is op buitenrit liever naar een zachtaardige fijne onervaren ruiter gaan dan naar iemand die de top wil halen koste wat het kost.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:32

Ik vind het juist (h)eerlijk om het zelf te doen, weet ik tenminste precies wat ermee gebeurd is :)

Als ik een nieuw paard zou moeten kopen, zou ik ook zeker weer gaan voor een groen paard :j
(mag dan zelfs echt volledig groen, dat het zelfs niet zadelmak is)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 26-03-12 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:33

freeride schreef:
Mijn ervaring is met jonge paarden; als ze het niet willen snappen, aankunnen e.d. komt er verzet.
Een paard wil altijd alles snappen, het is geen kwestie van willen of niet willen aankunnen of niet aankunnen, een (jong) paard beleren is een kwestie van de juiste vraag o phet juiste moment op de juiste manier stellen, en het paard de kans geven om het juiste antwoord te geven....over hun kunnen of kennen heen rijden en dan een stapje terug is iig niet de correcte manier in mijn opinie, als je kundig genoeg bent, overvraag je ze uberhaupt gewoon niet!

Een paard wil niet altijd alles snappen! Wijsheid komt met de jaren, en dat geldt ook voor paarden. Jij kunt mij niet wijsmaken dat jij zonder problemen de SB correct kan rijden op een groen dier. 

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:34

Maar iedereen moet het ooit leren toch? Een oud paard is toch weer heel anders dan een jong dier, dus als je nooit een jong dier tegenkomt waar je aan de slag mee mag krijg je ook de kans niet om het te leren. Dus wanneer vind je dan iemand ervaren genoeg om het met een jong dier te proberen?

Een jong dier staat overigens niet voor 100% meer en langer plezier dan een ouder paard. Een jong paard kan ook al vroeg arbeidsongeschikt worden en een ouder paard kan goed fit oud worden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:53

eenitraM schreef:
Een paard wil niet altijd alles snappen! Wijsheid komt met de jaren, en dat geldt ook voor paarden. Jij kunt mij niet wijsmaken dat jij zonder problemen de SB correct kan rijden op een groen dier. 

Grappig, als het paard het niet kan uitvoeren omdat hij het nog niet geleerd heeft betekend dat het paard het niet wil snappen? Paard snapt het gewoon echt niet, heeft niet met niet willen te maken :+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 15:55

eenitraM schreef:
freeride schreef:

Nee, niet in 1x nee, zoiets bouw je op, doro hem te leren wat je wilt, ze willen altijd alles snappen, omdat ze de druk graag kwijt zijn, dus als je druk uitoefent voor de beginselen van SB, en hij antwoordt enigzins in de juiste richting doe je de druk eraf, kortom zo leert ie dat dat goed is, hij wil echt wel snappen...

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 15:57

Ik denk ook dat het te maken heeft met de durf die je op zo'n jonge leeftijd hebt. Ik rijd vanaf mijn 7e jaar paard. Puur toevallig reed ik altijd op het allerliefste paard van stal. Ik was gek op hem, samen konden we alles! Daar heb ik echt mijn durf vandaan gehaald, springen dressuur buitenritjes. Iedere vakantie huurde ik hem en gingen we er helemaal voor. Tot er een pony van 2 1/2 op stal kwam. Ik was destijds 13 jaar. De boer vroeg aan mij of ik voor die pony wilde zorgen. Ja gaaf natuurlijk, je "eigen" pony! Die pony heb ik dus zelf beleerd. Een draak van een beest, maar heel erg lief in de omgang. In het begin natuurlijk veel les gehad en een paar wedstrijdjes gedaan onderling. Werden we allebei niet vrolijk van, dus daarmee gestopt en lekker ritjes gemaakt. Crossen over de dijk en dagjes strand en bos. Naarmate ik ouder werd merkte ik dat ik zelf voorzichtiger werd, en rustiger aan ging doen. Ik beschouw mijn pony nu echt als een hittepetitje, terwijl hij nog steeds dezelfde is. Maar ik ben nu echt minder actief met hem, dan zoals ik dat vroeger was. Maar nog steeds gek op hem! Vorig jaar is hij met mij meeverhuisd naar Noorwegen, hier heb ik 2 paardjes erbij gekocht. 1 dølaruintje van 7 jaar, topbeestje! En mijn droompaard, een Shirehengst van 2 1/2 jaar. Ik ga het dus nu nog een keertje doen, met de ervaringen die ik heb opgedaan. Fouten waar ik van heb geleerd. Natuurlijk ben ik nu wijzer als toen ik 13 was, maar qua durf is het veel minder. Toch voel ik me zeker en vooral rustig genoeg om deze lieve hengst op te leiden tot een topShire!

Als ik nu terugdenk aan de tijd van mijn eerste pony zie ik toch wel veel gevaren die ik toen niet zag.
Maar alles is goedgekomen uiteindelijk, en heb er een toppony aan overgehouden :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:03

tja ik heb op 1 verzorgpaard na nooit pony's of paarden gereden die ouder dan 6-7 jaar waren. Je moet ook de kans hebben natuurlijk. Maar uiteraard benik ook van mening dat je beter met een reeds bevestigd paard kan beginnen.

Echter denk ik dat de meeste jongeren een te grote droom hebben en de ouders over het algemeen te weinig kennis om de juiste keuze te maken: bv als een jonkie met veel capaciteit en volledig zelf naar je hand te zetten of een bevestigd ouder paard met middelmatige capaciteit dezelfde prijs hebben, dan kiezen ze waarschijnlijk het jonkie. In het begin gaat het waarschijnlijk goed, veel begeleiding etc, maar dan verliest de ruiter wat z'n interesse (puberen), dus als eens een les minder en het paard zelf komt ook in z'n "puber"fase. Gevolg het gaat wat minder en de motivatie valt weg.
Ik zeg neit dat het altijd zo gaat, maar ik denk wel dat dit in veel gevallen zo is/kan lopen...

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:05

Je moet toch een keer gaan beginnen aan een jong paard, als je ervaring wilt op doen.
Wat ik wel vind is dat je er wel serieus voor moet gaan en je
genoeg ervaring en goede rijkunsten moet hebben om een jong paard te gaan rijden.
Trouwens een jong paard is niet altijd een onbeleerd, groen paard.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:05

fransje23 schreef:
eenitraM schreef:

Grappig, als het paard het niet kan uitvoeren omdat hij het nog niet geleerd heeft betekend dat het paard het niet wil snappen? Paard snapt het gewoon echt niet, heeft niet met niet willen te maken :+

Mijn jonge paard wou het gewoon niet snappen. En dit heeft niets met mijn zg onkunde te maken. Dit had een hele andere historie.

Een ruiter komt zichzelf vanzelf tegen. Een paard is een weerspiegeling van de ruiter. Als het niet werkt, is het in de meeste gevallen de schuld van de ruiter. (In mijn geval was het medisch.. Uitzonderingen daargelaten)

Iedereen kan een jong dier rijden, maar of het veilig (en verstandig is :+ )?

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:20

ik denk dat er vaak gewoon niet goed over na gedacht word, gebrek aan kennis en t oogt zo makkelijk dus dat kan ik wel...

Tja helaas is het zo, echter ik ken dr ook die door een recreatie(buiten) ruiter gereden is etc die het prima doen. Oke een dressuurproefje word nog even oefenen maar hier ligt ook hun ambitie niet. Hun willen gewoon lekker relaxed naar buiten.

Wat ik merk op de stal waar ik nu sta is dat echt 90% niet fatsoendelijk naar buiten kan en in de bak ook nog heel wat aan de basis verbetert kunnen krijgen. Dan bedoel ik niet zozeer dressuur oefeningen maar het netjes halt houden, niet als een idioot door de bak galoperen etc. Ik weet niet of het toeval is dat ik nu een stal heb waar dit veel is of dat t komt door onkunde ruiter en dus ook de opvoeding. Vind het alleen jammer om te zien dat het er zoveel zijn.
Ik vind echter niet dat je perse een anky moet zijn om een jong paard aan te schaffen, ook niet dat je eerste eigen paard niet jong en groen mag zijn, hoe oud je zelf ook bent. Wel dat je ervaring hebt rond en op paarden (mits je alles zelf gaat doen) En je hulp vraagt als je die nodig hebt en niet te eigenwijs bent om dit te vragen.
Verder ligt het natuurlijk ook erg en wat je zelf wilt doen met het dier, maar de echte basis moet iemand er toch minimaal mooi inkrijgen.
Laatst bijgewerkt door AlexandraM op 26-03-12 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:21

Ik snap eigenlijk niet waarom er zoveel om gemopperd wordt. Er zijn echt 16 jarige die stukken beter rijden dan sommige 30-ers. Mogen die 30-ers dan wel een paard inrijden van jullie maar een 16 jarige niet?
Mijn eigen plan heb ik ook al een beetje uitgestippeld. Ik heb nu een 8 jarige ruin waarmee ik M2 start, en waar ik echt nog alles uit ga halen, en dan ga ik voor een jonger beesje. Niet omdat deze langer meegaat of omdat het minder geld kost, maar omdat het is wat ik wil doen en het een hele grote uitdaging is om het beesje fijn op te leiden met écht goede begleiding (heeft al verschillende goede resultaten opgeleverd). Toen wij op zoek waren naar een paard heb ik echt heel erg veel bekeken en gereden, en het is écht écht heel moeilijk om een wat ouder paard te vinden wat fijn is. Ook jongere paarden waren soms echt niet fijn, het opleiden is dus niet goed gegaan. En dit werd gewoon door volwassenen gedaan dus zo zie je dat ook volwassenen niet persé een paard in kunnen rijden.
Ik snap heel goed dat het natuurlijk geen succes is als je van de pony's afkomt en een paard van 3 of 4 koopt terwijl je L1 niveau rijdt. Maar voor diegene die al wel verder zijn en echt goede begleiding hebben is een jong dier echt geen ramp. :)

deruijter

Re: Onervaren ruiters met jonge paarden,Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:31

Anais, ben het met je eens. Maar helaas zijn er veel jonge ruiters die denken
dat ze het wel aankunnen. Maar dus snel genoeg al stoppen omdat ze de wilskracht,
motivatie, lef en talent er niet voor hebben, en ze liever hun tijd besteden aan vrienden,
uitgaan etc. en daardoor worden de talentvolle ruiters die nog niet zoveel ervaring hebben
in het negatieve licht gezet. Terwijl deze het wel kunnen!

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:35

Ik ben er zelf 1 van.

Nouja, misschien geen onervaren ruiter, maar wél onervaren op het gebied van eigen paarden, de verantwoordelijkheid etc.
Mijn stalbaas heeft mijn paardje voor me uitgezocht, op basis van wat hij vond dat ik nodig had, nu heeft hij daar erg veel verstand van. Een 5.5 jarig beestje, had wel B gelopen maar niet echt veel. Hij zei dat het wel goed zou komen, helaas moest ik na drie kwart jaar na een ruzie een andere stal zoeken, en daar kwamen de problemen, dus inderdaad, ik vind, dat het mét goede begeleiding wel moet kunnen..

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:37

NinaCharlie schreef:
Ik ben er zelf 1 van.

Nouja, misschien geen onervaren ruiter, maar wél onervaren op het gebied van eigen paarden, de verantwoordelijkheid etc.
Mijn stalbaas heeft mijn paardje voor me uitgezocht, op basis van wat hij vond dat ik nodig had, nu heeft hij daar erg veel verstand van. Een 5.5 jarig beestje, had wel B gelopen maar niet echt veel. Hij zei dat het wel goed zou komen, helaas moest ik na drie kwart jaar na een ruzie een andere stal zoeken, en daar kwamen de problemen, dus inderdaad, ik vind, dat het mét goede begeleiding wel moet kunnen..

Als ik zou s in je profiel kijk gaat het hardstikke goed!

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:40

deruijter schreef:
Anais, ben het met je eens. Maar helaas zijn er veel jonge ruiters die denken
dat ze het wel aankunnen. Maar dus snel genoeg al stoppen omdat ze de wilskracht,
motivatie, lef en talent er niet voor hebben, en ze liever hun tijd besteden aan vrienden,
uitgaan etc. en daardoor worden de talentvolle ruiters die nog niet zoveel ervaring hebben
in het negatieve licht gezet. Terwijl deze het wel kunnen!

Ja dat klopt, je moet echt het gevoel hebben dat je het aankunt dat merk je idd aan je motivatie en lef, maar sommige zijn gewoon koppig en kunnen het niet maar roepen gewoon dat ze het wel kunnen. |o

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:41

anais96 schreef:
NinaCharlie schreef:
Ik ben er zelf 1 van.

Als ik zou s in je profiel kijk gaat het hardstikke goed!

Eigenlijk helemaal niet dus hihi.
Hij is verschrikkelijk druk en eigenwijs. In het begin was ik zelf té eigenwijs om dat toe te geven, maar nu heb ik hem 1.5 jaar en dan zeg je niet gemakkelijk van, ik koop een andere. Als alle blessureleed (aan zijn rug en gebit) over is, ga ik het gewoon weer oppakken mét goede begeleiding. Ik heb geleerd van mijn fouten dus wil die rechtzetten :)

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:42

Mijn merrie was ook pas een aantal maanden onder het zadel toen ik haar kocht (ze was wel al negen) en ik had nog nooit eerder een eigen paard gehad, wel meerdere bijrijdpaarden. Nou, ik had me geen leuker eerste eigen paard kunnen wensen, heb erg veel van haar geleerd qua rijden (ze spiegelt enorm).

Wanneer is iemand onervaren?

Ik zal mijzelf zeker geen heel ervaren of handige ruiter noemen :) Ik rijd al meer dan twaalf jaar, heb diverse bijrijdpaarden gehad en vorig jaar een eigen paard gekocht. Al jaren ben ik meerdere keren per week op de rug van een paard te vinden en ik heb veel lessen gevolgd. Toch ben ik zeker niet heel handig of erg ervaren, ik heb nog héél veel te leren :) Wel denk ik dat je met de juiste begeleiding veel kunt bereiken. De laatste maanden had ik elke week een á twee keer privéles (een uur) en daardoor gingen we wel hard vooruit :) Natuurlijk wel met 'ups and downs', maar dat hoort in mijn ogen ook een beetje bij het paardrijden :D

Voor elke ruiter moet het ooit de eerste keer zijn (geweest) om een paard zadelmak te maken of verder door te rijden. Goede begeleiding is hierbij echter wel essentieel en ik denk dat veel ruiters daar de fout in gaan.

Een jong paard mag dan in aanschaf goedkoper zijn, qua begeleiding ben je dan toch het nodige kwijt. Natuurlijk is het na aanschaf van een 'ouder' paard ook verstandig om met regelmaat te lessen, maar zo'n jong paard vraagt toch om frequentere begeleiding, zeker wanneer het de eerste keer is dat je met zo'n jong dier aan de slag gaat, kun je beter niet zelfstandig nieuwe stappen gaan zetten. Je kunt er gewoon veel meer aan verpesten. Ik denk dat de grootste problemen ontstaan, wanneer op die noodzakelijk hulp en begeleiding wordt bezuinigd. Mensen zijn eigenwijs en overschatten hun kennis en kunde en denken het allemaal wel zelfstandig te kunnen (beleren, doorrijden) en als dat dan vies tegenvalt, ligt het aan het paard.

Ik zou alleen voor een jong paard durven gaan als ik kan rekenen op heel veel begeleiding en het budget zou hebben om zo nodig dingen uit te besteden :)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:54

sympie schreef:
loversyl schreef:
Maar wat bedoelen jullie precies met onervaren ruiters?
Want ik vind mezelf niet ervaren maar ik heb wel een jaar een opleiding paardensport gedaan en 3 jaar eigen paard en nu een jaar mijn jongere dan zeg maar.

ik bedoel daarbij mensen die het gevoel missen om een jong paard op te leren, het optijd kunnen doorlaten, het op zijn eigen benen leren lopen, het niet in de weg zitten,...
hoe lang je rijdt heeft daar niet mee te zien, je kan al je ganse leven paardrijden maar het ' gevoel' niet hebben

Ik zou liever zeggen, mensen die een onafhankelijke zit hebben, goed in balans zijn, nergens klemmen of vastzetten (zoals in de bekken). En vaak heb je dat na 10 jaar rijden op de manege nóg niet bereikt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 16:56

fransje23 schreef:
friesiszwart schreef:
buiten het feit dat een jonger paard vaak voordeliger in aanschaf is worden oudere paarden vaak afgekeurd waardoor iemand ie op zoek gaat dan automatisch bij de jongere paarden gaat kijken naar een leuk paard. Toen ik mijn eerste paard kocht zocht ik ook een paard richting de 10 jaar maar nadat verschillende paarden afgekeurd waren heb ik uiteindelijk een driejarige gekocht.

Is dat niet eigenlijk best wel schokkend?

Mijn paard was 12 toen ik haar kocht en kwam prima door de keuring :j Óverigens was die van mij op die leeftijd alleen zadelmak dus te vergelijken met een jong paard.

Ik vind het ergens best schokkend dat veel paarden van 12 jaar afgekeurd worden. Want daar kunnen paarden bij zitten die helemaal niets mankeren en die nooit kreupel zijn geweest. En die worden dan dus onterecht afgekeurd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:10

anais96 schreef:
Ik snap eigenlijk niet waarom er zoveel om gemopperd wordt. Er zijn echt 16 jarige die stukken beter rijden dan sommige 30-ers. Mogen die 30-ers dan wel een paard inrijden van jullie maar een 16 jarige niet?

Ik denk ook dat ervaring en kunde niet zo heel veel met leeftijd te maken hebben. Ook het aantal jaren wat je rijd zegt niet zoveel. Het gaat buiten kennis in praktijk en wat theorie ook om gevoel voor paarden. Dat laatste heb je of heb je niet.

anais96 schreef:
Toen wij op zoek waren naar een paard heb ik echt heel erg veel bekeken en gereden, en het is écht écht heel moeilijk om een wat ouder paard te vinden wat fijn is. Ook jongere paarden waren soms echt niet fijn, het opleiden is dus niet goed gegaan. En dit werd gewoon door volwassenen gedaan dus zo zie je dat ook volwassenen niet persé een paard in kunnen rijden.

Ik denk dat het topic daar juist over gaat. Paarden worden door onvervaren mensen "ingereden" en missen daardoor een juiste basis.
Je ontneemt een paard ook veel kansen, niet alleen op sportief gebied, door het geen juiste basisopleiding te geven. Natuurlijk gaat dat niet bewust, maar bezin eer gij begint.
Een goede basis is belangrijk voor de rest van het leven van het paard maar ook om hem gezond te houden. Een paard die niet correct kan lopen onder het zadel loopt sneller blessures op.
Daar komt bij dat aanleren makkelijker is dan afleren..

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 17:11

eenitraM schreef:
freeride schreef:

Van alle jonge paarden die ik tot nu toe zadelmak heb gemaakt kon ik met ongeveer 80 % van de paarden binnen 4 a 6 weken een nette SB kan rijden als ik wou. Nog niet zo gedragen als als in het M wordt gevraad, maar toch. Kwestie van je paard duidelijkheid geven.

Verder heeft rijden helemaal niks met leeftijd te maken. Toen ik 14 was reed ik al bij een sportstal als enige op de jonge paarden, ook van klanten. Zadelmak maken, doorrijden enz. Wel met wat begeleiding natuulijk, maar zadelmak maken kan je niet in je 1tje. De persoon op de grond is minstens zo belangrijk in het begin.