Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
purraboy schreef:Ik snap het wel. Als ik ooit een paard zou kopen.
Wil ik echt GEEN paard van 10+. Liever 20 jaar plezier met een groen paard. Dan maar 10 jaar plezier en een rustig paard.
Ik vind het zelf een heel groot verschil. Maar iedereen zijn eigen mening hé.
Riannetjehh schreef:ik zelf zou het niet doen, zo'n jong paard/pony kopen omdat ik zelf gewoon weet dat ik geen paard kan beleren ook al is het misschien goedkoper of niet.
freeride schreef:@eenitraM : Dat vind ik nu een griezelige uitspraak:
Mijn ervaring is met jonge paarden; als ze het niet willen snappen, aankunnen e.d. komt er verzet.
Een paard wil altijd alles snappen, het is geen kwestie van willen of niet willen aankunnen of niet aankunnen, een (jong) paard beleren is een kwestie van de juiste vraag o phet juiste moment op de juiste manier stellen, en het paard de kans geven om het juiste antwoord te geven....over hun kunnen of kennen heen rijden en dan een stapje terug is iig niet de correcte manier in mijn opinie, als je kundig genoeg bent, overvraag je ze uberhaupt gewoon niet!
eenitraM schreef:Een paard wil niet altijd alles snappen! Wijsheid komt met de jaren, en dat geldt ook voor paarden. Jij kunt mij niet wijsmaken dat jij zonder problemen de SB correct kan rijden op een groen dier.
eenitraM schreef:freeride schreef:@eenitraM : Dat vind ik nu een griezelige uitspraak:
Mijn ervaring is met jonge paarden; als ze het niet willen snappen, aankunnen e.d. komt er verzet.
Een paard wil altijd alles snappen, het is geen kwestie van willen of niet willen aankunnen of niet aankunnen, een (jong) paard beleren is een kwestie van de juiste vraag o phet juiste moment op de juiste manier stellen, en het paard de kans geven om het juiste antwoord te geven....over hun kunnen of kennen heen rijden en dan een stapje terug is iig niet de correcte manier in mijn opinie, als je kundig genoeg bent, overvraag je ze uberhaupt gewoon niet!
Een paard wil niet altijd alles snappen! Wijsheid komt met de jaren, en dat geldt ook voor paarden. Jij kunt mij niet wijsmaken dat jij zonder problemen de SB correct kan rijden op een groen dier.
fransje23 schreef:eenitraM schreef:Een paard wil niet altijd alles snappen! Wijsheid komt met de jaren, en dat geldt ook voor paarden. Jij kunt mij niet wijsmaken dat jij zonder problemen de SB correct kan rijden op een groen dier.
Grappig, als het paard het niet kan uitvoeren omdat hij het nog niet geleerd heeft betekend dat het paard het niet wil snappen? Paard snapt het gewoon echt niet, heeft niet met niet willen te maken
NinaCharlie schreef:Ik ben er zelf 1 van.
Nouja, misschien geen onervaren ruiter, maar wél onervaren op het gebied van eigen paarden, de verantwoordelijkheid etc.
Mijn stalbaas heeft mijn paardje voor me uitgezocht, op basis van wat hij vond dat ik nodig had, nu heeft hij daar erg veel verstand van. Een 5.5 jarig beestje, had wel B gelopen maar niet echt veel. Hij zei dat het wel goed zou komen, helaas moest ik na drie kwart jaar na een ruzie een andere stal zoeken, en daar kwamen de problemen, dus inderdaad, ik vind, dat het mét goede begeleiding wel moet kunnen..
deruijter schreef:Anais, ben het met je eens. Maar helaas zijn er veel jonge ruiters die denken
dat ze het wel aankunnen. Maar dus snel genoeg al stoppen omdat ze de wilskracht,
motivatie, lef en talent er niet voor hebben, en ze liever hun tijd besteden aan vrienden,
uitgaan etc. en daardoor worden de talentvolle ruiters die nog niet zoveel ervaring hebben
in het negatieve licht gezet. Terwijl deze het wel kunnen!
anais96 schreef:NinaCharlie schreef:Ik ben er zelf 1 van.
Nouja, misschien geen onervaren ruiter, maar wél onervaren op het gebied van eigen paarden, de verantwoordelijkheid etc.
Mijn stalbaas heeft mijn paardje voor me uitgezocht, op basis van wat hij vond dat ik nodig had, nu heeft hij daar erg veel verstand van. Een 5.5 jarig beestje, had wel B gelopen maar niet echt veel. Hij zei dat het wel goed zou komen, helaas moest ik na drie kwart jaar na een ruzie een andere stal zoeken, en daar kwamen de problemen, dus inderdaad, ik vind, dat het mét goede begeleiding wel moet kunnen..
Als ik zou s in je profiel kijk gaat het hardstikke goed!
sympie schreef:loversyl schreef:Maar wat bedoelen jullie precies met onervaren ruiters?
Want ik vind mezelf niet ervaren maar ik heb wel een jaar een opleiding paardensport gedaan en 3 jaar eigen paard en nu een jaar mijn jongere dan zeg maar.
ik bedoel daarbij mensen die het gevoel missen om een jong paard op te leren, het optijd kunnen doorlaten, het op zijn eigen benen leren lopen, het niet in de weg zitten,...
hoe lang je rijdt heeft daar niet mee te zien, je kan al je ganse leven paardrijden maar het ' gevoel' niet hebben
fransje23 schreef:friesiszwart schreef:buiten het feit dat een jonger paard vaak voordeliger in aanschaf is worden oudere paarden vaak afgekeurd waardoor iemand ie op zoek gaat dan automatisch bij de jongere paarden gaat kijken naar een leuk paard. Toen ik mijn eerste paard kocht zocht ik ook een paard richting de 10 jaar maar nadat verschillende paarden afgekeurd waren heb ik uiteindelijk een driejarige gekocht.
Is dat niet eigenlijk best wel schokkend?
Mijn paard was 12 toen ik haar kocht en kwam prima door de keuringÓverigens was die van mij op die leeftijd alleen zadelmak dus te vergelijken met een jong paard.
anais96 schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom er zoveel om gemopperd wordt. Er zijn echt 16 jarige die stukken beter rijden dan sommige 30-ers. Mogen die 30-ers dan wel een paard inrijden van jullie maar een 16 jarige niet?
anais96 schreef:Toen wij op zoek waren naar een paard heb ik echt heel erg veel bekeken en gereden, en het is écht écht heel moeilijk om een wat ouder paard te vinden wat fijn is. Ook jongere paarden waren soms echt niet fijn, het opleiden is dus niet goed gegaan. En dit werd gewoon door volwassenen gedaan dus zo zie je dat ook volwassenen niet persé een paard in kunnen rijden.
eenitraM schreef:freeride schreef:@eenitraM : Dat vind ik nu een griezelige uitspraak:
Een paard wil niet altijd alles snappen! Wijsheid komt met de jaren, en dat geldt ook voor paarden. Jij kunt mij niet wijsmaken dat jij zonder problemen de SB correct kan rijden op een groen dier.