Goed kunnen rijden = opleidingsniveau gerelateerd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa

Re: Goed kunnen rijden = opleidingsniveau gerelateerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:30

Nee, opleidingsniveau is het niveau van de opleiding die je doet of hebt gedaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:32

Simpele zoektocht op google:

http://www.nationaleberoepengids.nl/ber ... ngsniveaus

Wat wordt verstaan onder opleidingsniveau

Het begrip opleidingsniveau is verre van eenduidig. Het probleem zit hem in het feit dat in Nederland bij opleidingsniveau specifiek naar vooropleidingen wordt gekeken. Het gaat dus om afgeronde HAVO, VWO of veel eerder nog om afgeronde MBO/HBO/WO opleidingen enz. Nauwelijks wordt werkervaring of bijv. niveau verkregen uit overige ervaringen meegeteld. Gelukkig is deze trend aan het veranderen. Zo wordt tegenwoordig meer en meer waarde gehecht aan stages, trainingen, traineeships (al ware het alleen al dat dit soort zaken vaak nog een onder een opleiding vallen). Ook opleidingen zelf bieden hun studenten steeds vaker andere zaken aan dan alleen die zaken die te maken hebben met kennisoverdracht.
Je opleidingsniveau is niet altijd meer maatgevend!

In vacatures wordt vaak naar minimaaal MBO, HBO of WO niveau gevraagd. Dat betekende vroeger ook daadwerkelijk een afgeronde opleiding. Had je vroeger je opleiding niet afgemaakt, maar inmiddels wel heel veel werkervaring opgedaan, dan kwam je er niet in bij je werkgever. Een opleiding niet afmaken werd door werkgevers vroeger bijna als een 'delict' aanschouwd. Tegenwoordiger is men hiet steeds flexibiler in.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 19:41

Leuk stuk, maar ook daarin wordt geinterpreteerd. Je hebt i.d.d werkniveau, denkniveau, ervaringsniveau maar ook opleidingsniveau, en ik denk dat het handig als we in een discussie toch de letterlijke betekenis van de diverse woorden aanhouden (dus volgens het woordenboek) om niet langs elkaar heen te gaan praten.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:11

Ik ben van mening dat niet intelligentie maar persoonlijke eigenschappen van de ruiter de grootste rol speelt om of je wel of niet de topsport behaalt.

Ik durf mezelf wel als voorbeeld te gebruiken;
Ik heb een hersenletsel, waardoor het voor mij in de Theorie moeilijk is informatie te verwerken, dan hebben we het dus puur over in de schoolbanken. Ik moet dus 2x zo hard leren om mijn Orun fase 3 te behalen qua theorie, maar toch gehaald.
Dus de theorie zit er bij mij in, maar het duurt gewoon iets langer.
(Heb trouwens ook door dit letsel niet mijn havo afgemaakt)

Maar als we het dan over de praktijk hebben; Ik kan erg goed (Durf ik wel over mezelf te zeggen, is niks arrogants) aanvoelen wat er onder mij gebeurt, waarom het gebeurt en hoe ik dit kan oplossen. Niet omdat ik dit uit een boekje geleerd heb, maar omdat ik gewoon veel rij en de juiste begeleiding krijg.

Dus ik denk dat het er van af hangt hoe graag een ruiter het wilt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 02:47

Beste Aieshja.

Ik twijfel er niet aan dat in de omgang met paarden, je hersenletsel geen probleem is om correct met de paarden om te gaan, en ze een goede basis te geven om te groeien.
Ik twijfel er echter aan dat het hersenletsel geen belemmering is om zelfstandig een bedrijf winstgevend te runnen, en de nodige klanten - paardeneigenaren en investeerders - te werven zodat een zelfsstandig gerund bedrijf, winstgeven gemaakt kan worden en een toekomst tegenmoet kan zien.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:23

Cassidy,

Daar heb ik gelukkig geen problemen bij, gewoon zorgen dat je alles opschrijft en bewaard.
De stallen staan allemaal potvol, dus winstgevend is het bedrijf zeker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:26

En stal vol hebben staan is het probleem niet. Een beetje goed gerunde pensionstal heeft doorgaans geen boxen vrij of als er wat vrij komt, is het meteen weer vol.

De vraag is: hoe hoog rij je zelf, en hoeveel paarden heb je staan die je voor anderen mag rijden en op wedstrijden uit mag brengen?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:33

Staat los van elkaar, vind ik.
Goed kunnen rijden = goed gevoel hebben.
Dit gevoel uit zich niet in intelligentie, maar je moet goed gevoel wel goed kunnen interpreteren dus mensen met een zeer bijzondere lage intelligentie zullen dat moelijker kunnen als "normale" mensen.
Daarbij komt ook nog wel om de hoek kijken dat als jongelui zo geobsedeerd zijn door paarden, paarden en nog eens paarden en een leuk stukje kunnen rijden, niet geinteresseerd zijn in een studie of daar de tijd niet voor hebben of nemen, dat ze qua opleiding geen hoog niveau hebben behaald, ondanks dat ze het wel kunnen.
Maar aan de andere kant zijn er genoeg goede ruiters/amazones met een goede opleiding, dus het kan wel.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 11:36

Knakker, maar ik doelde eigenlijk meer op het kúnnen qua niveau, niet het uiteindelijk behaalde niveau.
Er zijn inderdaad zat mensen die beginnen op havo/vwo en uiteindelijk door niet de dicipline oid te hebben eindigen op vmbo.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:33

Wat je nu zegt is dat een bedrijf goed kunnen runnen los staat van intelligentie/opleiding etc. Maar voor het zelf rijden van eigen en andere paarden heb je meer capaciteiten nodig?
Ik ben er van overtuigd dat dat niet zo is. Voor het runnen van een bedrijf zijn genoemde intelligentie en vaardigheden wel degelijk van belang, een bedrijf winstgevend laten draaien, en naar tevredenheid van de klanten, daar moet je heel wat voor in huis hebben.

Cassidy schreef:
En stal vol hebben staan is het probleem niet. Een beetje goed gerunde pensionstal heeft doorgaans geen boxen vrij of als er wat vrij komt, is het meteen weer vol.

De vraag is: hoe hoog rij je zelf, en hoeveel paarden heb je staan die je voor anderen mag rijden en op wedstrijden uit mag brengen?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:05

Wees niet ongerust,

Hier word alles goed geregeld, iedereen is tevreden anders stonden we ook niet vol.

Als je weet wat je zwakheden zijn moet je daaraan werken en leren er mee om te gaan, dan is er erg goed mee te leven.

Dus Cassidy, als je bewust bent van je zwakheden en je hier mee leert te leven dan is er niks aan de hand, dan kan je goed functioneren. Maar goed, dat heeft weer te maken met karakter, of je hiervoor open staat en de drive hebt om door te zetten.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:07

Oja, om je vraag te beantwoorden;
Momenteel rij ik er maar 4 op concours, eentje is nu voor de eerste keren mee geweest, 2 in het M en 1 gaat binnekort ze eerste wedstrijd in het M lopen.
Ook beleer ik en heb ik ZZ gesprongen.
Vanwege mijn opleiding heb ik er momenteel maar 4.

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:13

@ cassidy.
Ik snap dat hele punt van die theorie van jou niet. uiteindelijk kun je in je boek wel leren dat een paard bij elkaar gereden hoort te worden, uiteindelijk heeft die ruiter die er op zit en voelt dat als hij dat doet het paard beter loopt toch een groot voordeel.
Je kan alles wel leren en redeneren maar daar heb je niks aan als je niet precies weet wanneer je de theorie in de praktijk moet brengen.
zelfde voorbeeld: je kan weten dat, en hoe een paard aan elkaar gereden moet worden maar daar heb je niks aan als je het moment waarop dit moet gebeuren niet herkent.
ik geloof best dat het met een hogere opleiding makkelijker is alles te managen, sponsors te zoeken, jureren en misschien zelf wel lesgeven. Maar puur en alleen naar het rijden gekeken , waar ik gezien de titel vanuit ga, denk ik niet dat opleidingsniveau een onderscheidende factor is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:29

mysa schreef:
Wat je nu zegt is dat een bedrijf goed kunnen runnen los staat van intelligentie/opleiding etc. Maar voor het zelf rijden van eigen en andere paarden heb je meer capaciteiten nodig?
Ik ben er van overtuigd dat dat niet zo is. Voor het runnen van een bedrijf zijn genoemde intelligentie en vaardigheden wel degelijk van belang, een bedrijf winstgevend laten draaien, en naar tevredenheid van de klanten, daar moet je heel wat voor in huis hebben.

We hadden het over rijden, en dat je beter rijdt als je een hoog opleidingsniveau hebt. Ruiters die hoog rijden, hebben gevoel en talent. Ruiters die hoog rijden, beginnen later toch vaak een eigen stal. En op dat moment is een hoog opleidingsniveau idd van voordeel, al kun je bij het runnen van een stal kennis inhuren, boekhouders bijv.

Op het moment dat je een eigen stal begint, hoef je nog geen talent en gevoel te hebben om te rijden.

En er is in mijn ogen een groot verschil of jij een stal echt van 0 af moet opbouwen (inclusief de aanschaf/aankoop van de accomodatie, want dat kost een vermogen en zoveel verdien je doorgaans niet in de paarden) of dat eea al in bezit is van familie en je daarop voort kunt borduren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:45

diddletje schreef:
@ cassidy.
Ik snap dat hele punt van die theorie van jou niet. uiteindelijk kun je in je boek wel leren dat een paard bij elkaar gereden hoort te worden, uiteindelijk heeft die ruiter die er op zit en voelt dat als hij dat doet het paard beter loopt toch een groot voordeel.
Je kan alles wel leren en redeneren maar daar heb je niks aan als je niet precies weet wanneer je de theorie in de praktijk moet brengen.
zelfde voorbeeld: je kan weten dat, en hoe een paard aan elkaar gereden moet worden maar daar heb je niks aan als je het moment waarop dit moet gebeuren niet herkent.
ik geloof best dat het met een hogere opleiding makkelijker is alles te managen, sponsors te zoeken, jureren en misschien zelf wel lesgeven. Maar puur en alleen naar het rijden gekeken , waar ik gezien de titel vanuit ga, denk ik niet dat opleidingsniveau een onderscheidende factor is.

Kijk even naar onderstaand filmpje, en luister even wat er op het eind gezegd wordt.

http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU

Een ruiter moet leren hoe een paard denkt, en waarom hij reageert zoals hij reageert en daarop leren in te spelen. Dat is theoretische kennis die je MOET hebben om goed met paarden om te kunnen gaan en in dat koppie te komen. Je moet hem zover krijgen dat hij dingen graag voor je doet, vrijwillig. Dat hij meedenkt en wil werken. Je moet leren om goed naar paarden te kijken, en heel snel kunnen schakelen (of in staat zijn om dat te leren), omdat een paard ook heel snel kan schakelen en je daar gewoon in mee moet.
Ik heb nooit gezegd dat je het alleen met theoretische kennis kunt doen, of alles uit boeken kunt leren. Uiteindelijk zul je het idd in de praktijk moeten toepassen. Maar weten waarom je dingen doet, en wat het effect is op een paard als je die dingen doet, helpt je bij het rijden.

Voorbeeld: lichtrijden in de draf. Je kunt als informatie aan iemand meegeven dat hij moet gaan staan als de buitenschouder naar voren komt. Punt. Meer hoeft hij niet te weten toch? Maar het was voor mezelf een openbaring toen iemand riep dat als je op het goede been lichtrijdt, omdat de draf een diagonale gang is , het binnenachterbeen in de bocht onder de massa komen kan en het paard het gewicht van hemzelf en de ruiter dan beter kan dragen. Zo zijn er ook mensen die bewust op het verkeerde been licht gaan rijden om een paard sterker in de achterhand te maken. Ik wil snappen wat dingen met een paard doen. Voelen is belangrijk, maar weten haast nog belangrijker.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 13:48

over het algemeen is het imo wel zo dat kinderen uit gezinnen uit een hogere maatschappelijke klasse vaker hoger opgeleid zijn dan kinderen uit lagere sociale klassen.
Omdat er in die eerste gezinnen meer geld is hebben zij eerder de mogelijkheid om eigen paarden te houden en een goede trainer te nemen. Zij zijn niet afhankelijk van manegepaarden 1 uurtje in de week met trainers die ook niet altijd even goed zijn.
Verder is het imo wel zo dat je aanleg moet hebben maar de omstandigheden maken of je dit talent tot ontwikkelingen kunt brengen of niet...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 15:11

@Cassidy, Iemand die veel talent en rijkunstig gevoel heeft, heeft de theoretische kennis gewoon niet perse nodig voor het rijden op zich. Die kan voelen wat, wanneer en waarom een bepaalde hulp nodig is en wat een paard denkt en voelt, puur instinctief.
Iemand die net wat minder talent en gevoel heeft, heeft die theoretische kennis wel nodig om een paard beter te begrijpen, omdat hij dat gevoel net mist.

Om les te geven is deze theorie juist wel weer nodig. Veel goede ruiters rijden puur op gevoel, maar kunnen dat niet verwoorden aan pupillen. Dus als instructeur en ondernemer zijnde heb je natuurlijk wel een slimme kop nodig, maar puur als ruiter alleen niet, dan is talent en gevoel belangrijker.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:12

Interessant.
Ik weet het eigenlijk niet zo goed opzich kan ik me er wel in vinden, andere kant ook weer niet. Dat hoger opgeleiden beter zijn in de theorie dat geloof ik wel. Maar dat je weet wat de theorie is wil niet zeggen dat je het ook kan uitvoeren en de theorie informatie die je hebt omzetten in de praktijk op de juiste manier.
Je moet ook wel het vermogen hebben om de theorie op de juiste manier om te zetten in de praktijk anders sta je nog nergens. Ik denk meer dat het een combinatie is van een aantal dingen. Je kunt er je voordeel mee doen als je een hoog opleidingsniveau hebt maar dat moet dan wel in combinatie zijn met andere dingen, inzicht, gevoel en ervaring.
Zelfde als dat iemand die zeer goed rijdt en heel wat gepresteerd heeft niet direct wil zeggen dat het een goede instructeur is.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 16:44

Ik denk dat goed rijden niet zozeer opleidingsniveau gerelateerd is.

Want als je maar genoeg start, kom je wel een keer in het z. Alleen niet binnen een paar jaar, maar in 10 jaar. Dus dan zegt rijden op z niveau niets.

Daarnaast zijn er veel mensen die op z niveau rijden die slecht rijden.

Ik denk dat rijden met gevoel alles te maken heeft met goed rijden.
Gevoel heb je van nature, of als je het niet hebt kun je het ontwikkelen door het veel te doen. Maar met gevoel rijden, dát is kunnen rijden.

MaSiMa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 17:48

Een vriendin van mij doet vmbo K & ik doe vwo, en we zitten in de zelfde les, en rijden op zelfde niveau..
Onzin dus..
x

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:19

schoentje schreef:
@Cassidy, Iemand die veel talent en rijkunstig gevoel heeft, heeft de theoretische kennis gewoon niet perse nodig voor het rijden op zich. Die kan voelen wat, wanneer en waarom een bepaalde hulp nodig is en wat een paard denkt en voelt, puur instinctief.

Maar dan vraag ik me af, wat is instinct?
Het volgense heb ik even van Wiki gepïkt:
Citaat:
In de sociale psychologie, de sociobiologie en de gedragsbiologie bestaat er reeds lange tijd discussie of er bij de mens nog wel zoiets bestaat als een instinct. De hypothese dat de mens instincten heeft kan in principe getest worden, door mensen bloot te stellen aan niet eerder opgedane ervaringen om de leercomponent van het gedrag uit te sluiten. Als er sprake is van instincten zullen de resulterende gedragingen soortspecifiek en uniform moeten zijn.
Op het sensomotorische vlak gaat het stimulus-responspatroon bij de mens niet op, aangezien de mens op één stimulus gedragsmatig meerduidig (variabel) kan reageren (S1 ⇒ R1-R2-R3 enzovoort). Omgekeerd, een bepaalde respons (R1) kan binnen dezelfde leden van de soort, in dit geval de mens, verschillende stimuli oproepen (R1 ⇒ S1-S2-S3,...). Technisch uitgedrukt: er is een één-meerduidige relatie tussen S-R, en, er is ook een meer-eenduidige relatie tussen S-R.

Swaab stelt ook dat instict ontstaat door opgedane ervaringen die worden opgeslagen in het brein. Dat betekend dus dat het brein wel zo ingericht moet zijn dat het de opgeslagen informatie direct op kan halen indien dat nodig is, daar zijn veel afwegingen voor nodig. Mensen met een brein met veel verbindingen kunnen deze informatie sneller oproepen en scoren doorgaans ook hoger in intelligentie. Moreel gedrag zoals dat terug te vinden is in veel religies en levendsovertuigingen is wel instinctief en over het grote geheel iniverseel voor de soort.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:43

schoentje schreef:
Iemand die net wat minder talent en gevoel heeft, heeft die theoretische kennis wel nodig om een paard beter te begrijpen, omdat hij dat gevoel net mist.

Om les te geven is deze theorie juist wel weer nodig. Veel goede ruiters rijden puur op gevoel, maar kunnen dat niet verwoorden aan pupillen. Dus als instructeur en ondernemer zijnde heb je natuurlijk wel een slimme kop nodig, maar puur als ruiter alleen niet, dan is talent en gevoel belangrijker.

Inderdaad. Ik ben zo iemand die veel informatie van buitenaf nodig heeft. Dan is het wel zo handig als je informatie makkelijk opneemt.

Ik heb het zelfs zo erg dat ik het niet prettig vind om les te krijgen. Veel te praktisch allemaal :). Ik moet eerst iets theoretisch tot in de puntjes beheersen en dan kan ik het in de praktijk proberen. Anders kan ik er niets mee. Ik lees, luister en kijk dus heel wat af.

Overigens kan 'opleidingsniveau' volgens mij het beste vervangen worden door 'cognitieve vaardigheden'. Dat staat dan mooi tegenover 'intuïtieve vaardigheden'.

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 18:46

toch zit er wel een beetje een kern van waarheid in.

ik had een meisje in mijn les, zat op een lager niveau dan ik, ik op vwo (toen nog).
maar elke les moest zij nog vragen welk been je wat naar achteren moest doen in galop
en we kregen wel eens bij het uitstappen wat 'les' over waar alles zat in een paard.
maar elke week was zij het die het niet wist..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:12

Ik ben er ècht van overtuigend dat het afhankelijk is per persoon, per motivatie, doel en rijkunstig gevoel..

Je kan bijvoorbeeld wel zo intelligent zijn, maar als het je allemaal niet ècht boeit en je het in de praktijk ook niet voelt, dan heb je nog niks aan de intelligentie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 19:51

Om te begrijpen wat je doet, wat jouw hulpen doen met een paard, is intelligentie toch wel handig...... je kunt uit je hoofd leren wat de hulpen zijn, maar als je begrijpt waarom, als je begrijpt hoe, dan is dat wel degelijk een pre.
Als je snapt wat nageeflijkheid is, waarom een paard nageeft, ben je een stuk verder dan iemand die weet dat nageeflijkheid belangrijk is maar geen benul heeft waarom.
En wat er dan gebeurt is dat mensen maar wat doen, en dat is ook wat ik vaak terugzie, maar wat ze doen weten ze niet. 90% van de bokkers herkent geen weggedrukte rug of een valse knik, laat staan dat ze weten hoe het voelt. Aan gevoel zonder begrip heb je namelijk geen reet, je moet wel weten wat je zou moeten voelen.
Omdat het gros van de Nederlandse ruiters van mening is dat je niet kunt leren rijden uit een boek, is de kennis niet tot nauwelijks aanwezig, en rijden velen hun paard heel gevoelvol de vernieling in, omdat een valse knik ook best lekker voelt, heb je niks in je handen enzo, en als je het echt goed foet, trek je de rug achter de schoft nog wat omhoog, en dan zit je lekkerder, maar het is nog steeds van voor naar achter, want een gekanteld bekken herkennen ze nier, buikspieren die aangespannen zijn ook niet, geen idee wat er gebeurt, maar het voelt goed, dus moet het volgens hen wel goed zijn......
Dat verandert pas als ze leren wat het verschil is tussen wijken voor druk en nageeflijkheid, en om dat te begrijpen, is intelligentie onmisbaar.