Kadankovitch schreef:soms omdat geen geschikt persoon hebben kunnen vinden.
Dat laatste is toch interessant om bij stil te staan. Mijn opvatting is dat slecht advies erger is dan geen advies. .
Daar ben ik het nu eens 200% mee eens. Ik word echt niet blij van menig lesgever en zie lang niet per definitie vooruitgang tijdens lessen. Het veelvuldig in de krul rijden is gemeengoed en een van de dingen die mij het meest irriteren als ik de gemiddelde les bekijk
Ik ben zelf op zoek naar een instructeur die aansluit bij mijn eigen visie (nee, ik hoef geen wedstrijden te winnen. Ik wil alleen beter leren 'voelen', zitten e.d.). Ik heb volgens mij alweer bijna een jaar geleden de eerste advertentie gezet en sindsdien regelmatig herhaalt en kan geen kip vinden.
Naar een les gaan wordt ook moeilijk. Ik heb geen trailer en de mensen die m.i les geven die aansluit bij mijn visie zit ik al snel een paar honderd km verderop. Geen optie dus. Zelfs niet om te lessen met de paarden van een lesgever (de dichtsbijzijnde die ik weet en bij wie ik echt les zou willen hebben, woont 400 km verderop)
Ik vertik het echter om les te nemen bij de grietjes die zich melden en die wedstrijdgericht trainen. Simpelweg omdat ik het niet eens prettig vind als ik hen zie rijden. Klopt dat ze op ieder paard durven te zitten en concours rijden en zelfs jonge paarden inrijden, maar hun manier van rijden staat mijlenver af van datgene wat ik wil. Ik zie dan ook geen voordeel in het lessen bij die mensen (of nabij gelegen maneges) tov zelf zo kritisch mogelijk bezig en dan maar alles is supertraag tempo (eerst maar eens feeling in de stap ontwikkelen
)
Ik heb overigens vroeger altijd les gehad, zo'n 25 jaar, vaak wekelijks. Maar dat is weer erg lang geleden (20 jr?) en ik zou veel dingen nu niet meer op die wijze willen doen.