Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Princeps schreef:blijven lezen, lezen, lezen, en ook op je eigen gevoel durven vertrouwen..
Peetstap schreef:Princeps schreef:blijven lezen, lezen, lezen, en ook op je eigen gevoel durven vertrouwen..helemaal top jou reactie.
Je bent een van de weinige die in dit draadje het woord "gevoel" tussen jou en je paard durft te noemen.
Instructie staat niet los van de interactie met je paard, het waarom doet ie iets....
We zitten niet te lessen op een 30 tons truck....maar op een levend dier dat ons doorlopend dingen duidelijk probeert te maken.
aerdenhout1 schreef:Ga in discussie als jou gevoel iets heel anders zegt dan wat je instructie ziet!!!
Of vraag of zij of hij even op je paard stapt om te voelen!
Heel jammer dat heel veel instructeurs dat niet doen, dat kan een wereld van verschil maken n.l!!
Langcara schreef:Sluit me helemaal aan bij je verwoording hierboven over link instructeur <> gevoel.Een goed instructeur wijst je ook continu op je gevoel, of iets slecht voelt of goed voelt. Die attendeert je erop dat je moet voelen. Dat is wat ik geleerd heb.
Voelen dat het paard hard wordt in de rug, voelen dat het tempo verandert zonder dat je dat vraagt, voelen dat het paard verstrakt, voelen dat het paard loslaat, voelen dat het paard werkelijk van achteren naar voren loopt, of juist voelen dat hij in drie stukken loopt. Dat voelt allemaal heel verschillend. Maar veel ruiters hebben daar in het begin geen besef van. Daar moeten ze op gewezen worden.
En lezen.... sorry, daar leer ik niets van. Paardrijden is inderdaad namelijk voelen, ervaren, en iemand die jou daar op wijst zodat je het kunt begrijpen.