Blind vertrouwen op instructie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthe92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:49

Ik vertrouw m'n instructrice ook door en door, maar vind wel dat je altijd kritisch mag blijven kijken. Het is nooit gek om is een keer van iemand anders les te hebben, om de verschillen te constateren, veel blijven lezen, en vooral dicht bij jezelf blijven en je eigen mening en gevoel niet zomaar uitschakelen omdat je denkt dat je alles van iemand kan aannemen.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:51

Langcara schreef:
Broccoli schreef:
Ik vertrouw mijn instructrice zeer zeker. Denk dat je anders beter een andere instructeur kunt zoeken. Een vertrouwensband moet er wel zijn.

Maar eigen verantwoordelijkheid ook!

Dat leek mij een understatement eerlijk gezegd.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 20:56

Ik ben dol op mijn instructrice maar er is geen enkele instructeur die alles even goed kan. Iedereen heeft wel een blinde vlek. De enige manier om scherp te blijven is om af en toe te proeven van een andere instructeur.
Dus een keer een clinic doen, een keer een proefles, een keer iets specifieks zoals rechtrichten ofzo even opfrissen bij een ander. Daar hoef je je huidige instructrice helemaal niet gelijk voor aan de kant te zetten.

Het is wel goed om even te merken van hé, hier kijkt mijn instructrice eigenlijk nooit naar, of dit doet ze juist veel beter, of deze methode kende ik nog niet etc etc.
De enige manier om te leren is om heel veel leermeesters te hebben :)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:00

Ik ga mee met wat hierboven staat: af en toe eens een frisse blik van een ander (maar goed, is die dan weer te vertrouwen, hihi) is altijd goed.
Als instructrice vind ik het prettig als mijn leerlingen mij vertrouwen, maar tegelijkertijd vraag ik ze zelf ook eventuele knelpunten aan te geven, of aan mijn duidelijk te maken als ze mijn uitleg niet snappen. Dus vertrouwen is fijn, maar dat een leerling hierbij zelf ook blijft nadenken, nog fijner. :)

Om even in te haken op die foto's... Ook ik lees vaak 'ik heb les' of 'dit moest van mijn instructeur'. Standaard vraag ik me hierbij 2 dingen af. Ten eerste: wie is die instructeur, heeft die voldoende ervaring en is die gediplomeerd? En zo ja komt vraag 2: wat vindt je instructeur van wat er op de foto's te zien is? Voor hetzelfde geld worden er opnames geplaatst, waar ook de instructeur niet vrolijk van wordt... Alleen wordt dan net dát stukje in de begeleidende tekst weggelaten. ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:36

In mijn zoektocht naar een instructeur heb ik diverse instructeurs gehad. Het viel me op dat iedereen het weer anders doet (logisch natuurlijk) maar dat ze ook tegenstrijdige adviezen geven.
Inmiddels heb ik iemand gevonden, rijdt zelf op M niveau, heeft ORUN-papieren, is van mijn leeftijd en ik voel me veilig bij haar. Ik heb gemerkt dat ik dit laatste toch ook wel erg belangrijk vind!

Hoewel een andere instructeur rijtechnische problemen misschien wel op een andere manier oplost, heb ik besloten het op haar manier te doen, daar voel ik me het lekkerst bij en komt het dichtst bij mijn eigen ideeen....

Langcara

Re: Blind vertrouwen op instructie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:45

Als je een instructeur hebt, die jou zijn aanpak goed kan uitleggen maar OOK verklaren, en kan uitleggen waarom je paard zo reageert als dat het doet, dan heb je een goeie.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:52

ja, dat denk ik ook. Al is er niet voor ieder gedrag een verklaring te vinden.
Ikzelf zoek bij een probleem altijd de oorzaak eerst bij mezelf, bij het rijtechnische, en kan hier erg onzeker door worden, maar volgens mijn instructrice is dit niet altijd terecht. Soms probeert mijn paard mij gewoon uit of vindt mijn paard zelf dingen moeilijk waadoor ze bepaald gedrag laat zien en hier had ik dus eigenlijk nooit bij stilgestaan....
Ben erg blij met mijn instructrice!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:27

Ik vertrouw mijn instructice 100%, maar dat komt vooral omdat zij ook echt goed kan rijden, en weet hoe het moet. Ze rijd haar jonge paarden zelf in & brengt ze dan uit, maar gunt ze wel alle tijd. Mijn mama lest zelf ook bij haar en ze kennen elkaar al 20jaar, vandaar dat het allemaal tegen een vriendenprijs is. En jezuschristus, alles wat ik geleerd heb met mijn paard, heb ik van haar. Ik ga door deze lessen een paard op de juiste manier rijden en ik leer hier ook goed rijden.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:55

Change3x schreef:
. En jezuschristus, alles wat ik geleerd heb met mijn paard, heb ik van haar.
Nooit geweten dat ie ook nog paardles gaf.. ;)
Maw: je taalgebruik kan voor sommige onder ons erg kwetsend zijn, ondanks je goed bedoelingen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:07

Princeps schreef:
blijven lezen, lezen, lezen, en ook op je eigen gevoel durven vertrouwen..
;) helemaal top jou reactie.
Je bent een van de weinige die in dit draadje het woord "gevoel" tussen jou en je paard durft te noemen.
Instructie staat niet los van de interactie met je paard, het waarom doet ie iets....
We zitten niet te lessen op een 30 tons truck.... *D maar op een levend dier dat ons doorlopend dingen duidelijk probeert te maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:11

In beginsel vertrouw ik zeker op mijn instructeur hoor, ik vraag wel vaak om uitleg en verklaringen, maar meer omdat ik anders zelf onzeker word als nog niet alles gaat zoals ik wil. Ik kan bijv. van de tegenstrijdige meningen en ideeen die op Bokt verkondigt worden enorm onzeker worden en onzekerheid = passiviteit of frustratie en dat is echt een doodlopende weg.
En gevoel is ook lang niet altijd een graadmeter, een paard kan gruwelijk fijn aanvoelen als je alleen maar lekker passief in je comfortzone (en die van je paard) blijft rondhobbelen, en toch is dat niet waar je naartoe wilt. Ook past je gevoel zich aan naar de gewoonte die je hebt, je kan hartstikke scheef zijn en het kan recht voelen, als je gewend bent je paard voortdurend te ondersteunen is het lastig om dat af te leren en frustrerend dat je paard terug valt in tempo of gaat lopen dwalen als jij die ondersteuning weg laat. Een paard wat van achter meer moet gaan doen en nog niet sterk genoeg is of nog niet gewend is om te gaan dragen en lichter te worden in je hand kan in beginsel erg zwaar in je hand worden en toch maak je een goed begin door hem achter aan het werk te zetten. Enfin, paar voorbeelden ;)
Dus als ik niet op mijn instructeur vertrouw, op wie zou ik dan moeten vertrouwen?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:06

Peetstap schreef:
Princeps schreef:
blijven lezen, lezen, lezen, en ook op je eigen gevoel durven vertrouwen..
;) helemaal top jou reactie.
Je bent een van de weinige die in dit draadje het woord "gevoel" tussen jou en je paard durft te noemen.
Instructie staat niet los van de interactie met je paard, het waarom doet ie iets....
We zitten niet te lessen op een 30 tons truck.... *D maar op een levend dier dat ons doorlopend dingen duidelijk probeert te maken.

Gevoel......
Voelen = je bewust worden of zijn van.
Een goed instructeur wijst je ook continu op je gevoel, of iets slecht voelt of goed voelt. Die attendeert je erop dat je moet voelen. Dat is wat ik geleerd heb.
Voelen dat het paard hard wordt in de rug, voelen dat het tempo verandert zonder dat je dat vraagt, voelen dat het paard verstrakt, voelen dat het paard loslaat, voelen dat het paard werkelijk van achteren naar voren loopt, of juist voelen dat hij in drie stukken loopt. Dat voelt allemaal heel verschillend. Maar veel ruiters hebben daar in het begin geen besef van. Daar moeten ze op gewezen worden.

En lezen.... sorry, daar leer ik niets van. Paardrijden is inderdaad namelijk voelen, ervaren, en iemand die jou daar op wijst zodat je het kunt begrijpen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:10

Ga in discussie als jou gevoel iets heel anders zegt dan wat je instructie ziet!!!
Of vraag of zij of hij even op je paard stapt om te voelen!
Heel jammer dat heel veel instructeurs dat niet doen, dat kan een wereld van verschil maken n.l!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:11

Het is belangrijk om zelf na te blijven denken als je aan het rijden bent,ik weet uit ervaring van beide kanten..het zelf les geven en les krijgen,dat niet alles lijkt wat het is.Oftewel soms zien dingen er anders uit dan het voelt,en dat kan nu net een klein maar o'zo belangrijk verschil zijn in de oplossing ervan.

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 22:31

Ik vertrouw mijn instructrice blindelings, ze heeft veel ervaring en weet bij elk paard wel een passende methode te vinden.
+ ze staat open voor mijn gedachten tijdens het rijden. Als ik ergens niet zeker van ben dan gaat ze daar heel de les ook geconcenteerd op letten.
Achteraf krijg ik te horen wat ze er van vond als het écht niet kan dan stoort me gerust een keer tijdens het rijden door.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 10:42

aerdenhout1 schreef:
Ga in discussie als jou gevoel iets heel anders zegt dan wat je instructie ziet!!!
Of vraag of zij of hij even op je paard stapt om te voelen!
Heel jammer dat heel veel instructeurs dat niet doen, dat kan een wereld van verschil maken n.l!!

Yep, wisselwerking, dingen terugkoppelen. Je loopt tegen problemen aan in het rijden en die zijn niet altijd duidelijk zichtbaar. Soms heeft de aanpak van de instructeur niet de juiste uitwerking en dan moet je dat zeggen en laten zien zodat hij begrijpt wat je bedoelt.

En in bit staat een heel interessant artikel over een hongaarse trainer die springruiters les geeft, o.a. het franse equipe. Hij vraagt continu om terugkoppelen, zoals "hoe voelt dit?", "hoe voelt dat?". Hij wil hiermee te weten komen hoe het paard reageert op de ruiter en waar nog aan gewerkt moet worden.

Ook kan een discussie inzicht ontlokken. Het toont aan bij een ruiter dat hij sommige dingen misschien niet helemaal begrijpt en dan snapt de instructeur op een gegeven moment waar de moeilijkheid zit en kan hij dat proberen te verklaren. Of de instructeur gaat beter begrijpen hoe het paard reageert en waar de ruiter tegen aan loopt.
Paardrijden is heel erg voelen, en om dan dingen dusdanig onder woorden te brengen zodat de ander dat begrijpt, of dat nu instructeur of ruiter is, dat valt gewoon niet mee.

Heel veel ruiters kunnen nu wel dom doen wat de instructeur zegt, maar ze moeten ook BEGRIJPEN waarom de instructeur die aanwijzingen geeft, en waar hij naartoe wil.

Ik heb het liefst een instructeur die zelf kan rijden, en die wel beter moet rijden dan ik zelf.
Ik heb wel eens in de les gehad dat ik vast liep en dan ging de instructeur erop, gewoon om te voelen wat er in het paard gebeurde. Want dingen die je voelt, zijn niet altijd zichtbaar aan de buitenkant.
Daarna kon hij dan voelen hoe hij het probleem het beste kon aanpakken, want niet elke aanpak werkt voor elk paard. En zo'n instructeur is handig genoeg om dat snel uit te vinden.
Hij kon mijn merrie dan laten lopen als een tierelier en dan dacht ik "wauw, is dat MIJN paard??? Wat een gaaf beest zeg!". Daarna kon ik het paard narijden en hij legde mij uit waarom het paard zo reageerde en wat ik moest doen en laten. En dat leidde tot goed resultaat.

Maar dan heb je van die ouwe mannen die ook les geven en die zelf amper ooit gereden hebben. Die helemaal niet weten hoe een paard aan kan voelen. Hoe kunnen die nou goed lesgeven?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 09:02

Langcara schreef:
Een goed instructeur wijst je ook continu op je gevoel, of iets slecht voelt of goed voelt. Die attendeert je erop dat je moet voelen. Dat is wat ik geleerd heb.
Voelen dat het paard hard wordt in de rug, voelen dat het tempo verandert zonder dat je dat vraagt, voelen dat het paard verstrakt, voelen dat het paard loslaat, voelen dat het paard werkelijk van achteren naar voren loopt, of juist voelen dat hij in drie stukken loopt. Dat voelt allemaal heel verschillend. Maar veel ruiters hebben daar in het begin geen besef van. Daar moeten ze op gewezen worden.

En lezen.... sorry, daar leer ik niets van. Paardrijden is inderdaad namelijk voelen, ervaren, en iemand die jou daar op wijst zodat je het kunt begrijpen.
Sluit me helemaal aan bij je verwoording hierboven over link instructeur <> gevoel.
Alleen het item "lezen.... sorry," :oo dat kun je toch niet menen ?
Als je wat wilt weten hoe een paard in elkaar zit, waar z'n spieren zitten die gebruikt worden als je erop zit, hoe z'n beenzetting is in de gangen, wat zijn lichaamstaal is, etc, ladingen leesvoer...en dat alleen nog maar mbt rijden zelf...,
Dan heb jij toch ook al een aardige dikke pil doorgelezen alles met elkaar gescharreld van internet, tijdschriften , fora e.d ? :D
Geen geschreven woord nog over omgang, grondwerk, verzorging, ziekte's , eten, transport, wedstrijdvoorschriften.. :list: :list: :list: :list: >> gek wordt je van dat lezen over die paarden, kunnen ze zelf geen lezen leren ?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 12:57

Wat betreft rijden kan ik met lezen niets leren. Ik lees wel veel over paarden, hoe ik hun het beste kan voeren, hoe ik kan maken dat ze zich het prettigst voelen. Hun gedragingen, hun welzijn, etc. Ik lees over bevindingen van onderzoeken, hanarchement, etc. Ben geaboneerd op een paar paardenbladen waar ik info uit haal.

Maar rijden en het bewegen van een paard, dat moet ik kunnen voelen en kunnen visualiseren. Daarnaast ben ik een praktijkmens. Lezen werkt voor mij niet. En dan moet er iemand langs de kant staan om te kijken hoe ik het doe. Want als iets je nog vreemd is, moet iemand je erop wijzen wat je verkeerd doet, de dingen die je je niet of onvoldoende bewust bent en waarmee je de fout in gaat.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 21:17

De instructrice die ik nu heb, bevalt me super en vertrouw ik ook op. :j
Maar het heeft wel even geduurt voordat ik de juiste vond en die me echt kon verder helpen :)

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:48

Een instructeur is ook maar een mens en kan ook de verkeerde stappen zetten om een doel te bereiken lijkt me?
Ik vertrouw ze wel maar blijf wel zelf nadenken of ik het er mee eens ben ja of nee en of ik er iets mee kan. :j

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 11:58

Ik vertrouw op mijn instructrice (tevens eigenaresse van mijn leasepaard). Maar ze legt er altijd duidelijk uit waarom iets zo is, en als ik het er niet mee eens ben, dan luistert ze ook naar me en legt zij uit waarom het juist wél zo is. Paard loopt nu ook echt stukken beter. Ik merk na elke les weer verschil. Ik vertrouw haar, maar ik ben wel zo iemand die overal duidelijk uitleg bij wil en zelf ook met oplossingen probeert te komen. :)