Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:08

Mindfields schreef:
Sizzle, Dat is uitdagen/spelen, maar vanuit het paard zelf niet klieren, zo denken ze gewoon niet.

Uitdagen en klieren is voor mij exact hetzelfde.

En niets uitproberen is dodelijk voor een diersoort. Uitproberen is een belangrijke basis van voortbestaan (op eten drinken en sex na dan). Probeert een dier niets uit in een moeilijke situatie dan zal hij zeker sterven.
Zelfs muizen proberen dingen uit, ik acht een paard slimmer dan een muis.
Hoe wil je anders trainen mbv initiatief (je krijgt wat je beloond).

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:09

Ze kunnen NU toch hun bui niet hebben? Bij mensen kan dat ook liggen aan hormonen/niet fit zijn/moe.

Mindfields

Re: Klieren, vervelend zijn.. Bestaat het echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:10

Moe is iets anders dan sjaggerijnig. Moe is gewoon moe. Niet bozig of kwaad.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:13

maar als paarden niet klieren, of vervelen of wat dan ook (en dat dus singnalen van pijn, angst, onzekerheid ect voorstellen) hoe komt het dan dat als ik aan het rijden ben, en hij blijft maar op links "vervelen" ik hem een goede tik/schreew geef hij als een zonnetje loopt? naar mijn idee kunnen paarden wel degelijk klieren hoor...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:13

Niemand heeft het woord chagrijnig, bozig of kwaad in de mond (het toetsenbord) genomen geloof ik.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:14

Omdat hij dan banger is voor nog een klap dan dat hij ongemakkelijk is door spierpijn.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:14

Authentic schreef:
Niemand heeft het woord chagrijnig, bozig of kwaad in de mond (het toetsenbord) genomen geloof ik.

Daar ging het net wel om, of een paard sjaggo kon zijn zomaar, omdat hij zijn dag niet heeft. En dat denk ik niet. Want zo denken paarden niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:15

Mindfields schreef:
Moe is iets anders dan sjaggerijnig. Moe is gewoon moe. Niet bozig of kwaad.

Als je moe bent, ben je minder tolerant. Is ook zo bij dieren.
Mensen zijn ook niet bewust sjaggo, dat is bijna altijd frustratie of vermoeidheid.
Frustreer een paard en hij zal een keer gaan bijten.
Overvraag hem als hij moe is en hij zal een bok geven op je been.
Zo simpel werkt ook mijn brein.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:17

Juist, dus geeft de ruiter de aanleiding. Het ging er net om of een paard zomaar zn dag niet kon hebben, en ik zeg dus al de hele tijd dat er dan een aanleiding voor moet zijn geweest. En die aanleiding vormen wij doorgaans.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:19

Net als bij ons, waar het ook een reactie is op een omstandigheid. Tenzij jij bewust je dag niet hebt :=
Mij overkomt het in iedergeval, daar hoef ik niet van te voren over na te denken.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 00:19

Goeiemorgen wat gaan we hard :')
Ik ga slapen, lees morgen wel weer bij! Interessant zo'n leerzame discussie :j

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:19

Z'n dag niet hebben kan komen door hormonen/moe zijn/niet fit zijn. Dat is toch geen menselijke aanleiding? Dit kan ook zijn op de poetsplaats zijn, niks met overvragen te maken.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:20

Goed lezen :). Dan is er dus een aanleiding, hij is moe, niet fit of last van de hormonen. Niet zomaar sjaggo/zn dag niet. dat bedoel ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:27

Mindfields, heb jij als mend dan bewust je dag niet, zomaar zonder aanleiding besluit je ineens dat jeje dag niet hebt?
We moeten de paarden niet vermenselijken, maar je moet de primitieve reacties van de mens ook niet overwaarderen.
De meeste van onze gedragingen zijn puur dierlijk. Enkel het ver vooruit denken en plannen lijkt menselijk te zijn. Ik ben het er 100% mee eens dat rottig gedrag omder het zadel in nagegenoeg alle gevallen aan de ruiter ligt, maar je moet het paard ook niet als zo dom als een slaafse baksteen bestempelen. Uitproberen van de situatie is een normaal onderdeel van dierengedrag. Of je het bevestigt of negeert is aan de ruiter.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:29

Ik heb het toch niet over mensen? En zei ik ergens dat een paard dom en slaafs is?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:32

Leg mij dan eens uit wat het verschil zou moeten zijn van je dag niet hebben bij een mens en een dier.
Is in beide niet de omstandigheid daar de oorzaak van?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:35

Ja maar daar ging dit niet om, we hadden het over paarden. Niet over mensen. Dus waarom dat er bijgehaald wordt is me een raadsel :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:37

Mindfields schreef:
Juist, dus geeft de ruiter de aanleiding. Het ging er net om of een paard zomaar zn dag niet kon hebben, en ik zeg dus al de hele tijd dat er dan een aanleiding voor moet zijn geweest. En die aanleiding vormen wij doorgaans.

Hier ben ik het mee eens, ik heb mijn paarden nog nooit uit zichzelf chagerijnig in de wei zien staan, pas als ik ze ergens in "stoor" kan er soms wel eens 1 geirriteerd reageren. (Of ik dat accepteer is weer wat anders)
Mijn kuddeleider is tegenover mij altijd erg onderdanig, die "stoor" ik dus ook nooit. De aan hem ondergeschikte fjord die eigenlijk dominanter is dan mijn kuddeleider maar het niet van hem kan winnen vindt dus wel dat ik hem "stoor".

Ik heb nog nooit gemerkt dat één van mijn paarden zijn dag niet had. Volgens mij bestaat dat bij paarden niet, bij mijne althans niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:42

Als ik niet gestoord wordt ben ik ook niet zo maar sjaggo.
Waarom mag het bij een paard zo niet heten terwijl de werking precies hetzelfde is?
Iets irriteerd het dier (zeg prikvliegjes) dier raakt er sjaggerijnig van en is dus niet fijn om mee te werken.
Waarom mag je dan niet zeggen dat hij zijn dag niet heeft?

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:44

MisticRider schreef:
maar als paarden niet klieren, of vervelen of wat dan ook (en dat dus singnalen van pijn, angst, onzekerheid ect voorstellen) hoe komt het dan dat als ik aan het rijden ben, en hij blijft maar op links "vervelen" ik hem een goede tik/schreew geef hij als een zonnetje loopt? naar mijn idee kunnen paarden wel degelijk klieren hoor...

Hij was achter het been en kreeg de mogelijkheid om opzij te springen. Na die klap was hij eindelijk voorwaarts :D

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 00:57

Paarden kunnen elkaar ook storen, als mijn merrie lekker staat de dommelen en haar maatje opeens begint te klieren door bij haar in de benen te happen omdat ze een saaie doos is die geen zin heeft in rondjes rennen. /3

060606

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 01:08

Sizzle schreef:
Mindfields, heb jij als mend dan bewust je dag niet, zomaar zonder aanleiding besluit je ineens dat jeje dag niet hebt?
We moeten de paarden niet vermenselijken, maar je moet de primitieve reacties van de mens ook niet overwaarderen.
De meeste van onze gedragingen zijn puur dierlijk. Enkel het ver vooruit denken en plannen lijkt menselijk te zijn. Ik ben het er 100% mee eens dat rottig gedrag omder het zadel in nagegenoeg alle gevallen aan de ruiter ligt, maar je moet het paard ook niet als zo dom als een slaafse baksteen bestempelen. Uitproberen van de situatie is een normaal onderdeel van dierengedrag. Of je het bevestigt of negeert is aan de ruiter.

Mee eens.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:46

Paarden zijn geen mensen. Dat vergelijk gaat totaal niet op.
Paarden kennen geen verfijnde emoties zoals wij ze kennen. Bij paarden zitten er geen ingewikkelde redenen achter een reactie. Paarden reageren op dát moment of uit gewoonte.

Wel ben ik er van overtuigd dat ze met emotie kunnen reageren op hun omgeving en vanuit gewoonte.
Ik heb een Houdini wat betreft uitproberen onder het zadel. Omdat hij het simpelweg gewoon moeilijk vindt en ik niet altijd consequent ben als ruiter.
Hij is een clown op het moment dat ik met een zweepje de bak in kom. Want daan gaan we vrijheidsdressuur doen en dat is leuk!! :):)
Op dat moment is hij een enorme pleaser en razend enthousiast. Hij krijgt volledig mijn aandacht, hoeft lichamelijk niet hard te werken, heeft een geestelijke uitdaging en als het goed gaat krijgt hij snoepjes. Is dus leuk.
Gaan we buiten wandelen heb ik een druk paard. Hij vindt het spannend, ziet alles en is snel overprikkeld. Hij zoekt hier constant contact met mij, puur om steun te zoeken. Maar hij vindt het wel machtig interessant. Hij zal wel regelmatig naar het gras trekken.
Waarom? Ik ben een aantal keer niet consequent geweest. Dus waarom probeer je dan als paard niet of je dat alsnog voor elkaar kan krijgen?
Dus niet: typisch haflinger, klieren, vervelend.
Maar puur een reactie op mijn gedrag.

En ja, hij heeft wel eens geen zin in het rijden. Niet vanwege de geen zin, maar omdat hij waarschijnlijk spierpijn heeft, ik veel gevraagd heb van hem, we al 4 dagen in de bak rijden en hij daardoor lichamelijk moe is of welke reden dan ook.

Zitaswoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:27

Authentic schreef:
Paarden kunnen elkaar ook storen, als mijn merrie lekker staat de dommelen en haar maatje opeens begint te klieren door bij haar in de benen te happen omdat ze een saaie doos is die geen zin heeft in rondjes rennen. /3

Dat is een spelletje dat paarden vaak spelen, zeker de jongere paarden, en weer gaat het in dit spel over het uitzoeken wie leider is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:49

Zipporah schreef:
Sizzle schreef:

Mee eens.

Ik weet niet eens of 'dag niet hebben' altijd echt een kwestie is van dat paard zijn dag niet heeft, of dat het een kwestie is van verkeerd interpreteren van hormonaal gestuurd gedrag van het paard.

Een hengstige merrie reageert anders dan gewoonlijk op een beenhulp, sommige merries gaan zover dat ze gewoon gaan stilstaan of piesen in reactie op been aanleggen dan.

Dat kan klieren lijken, maar eigenlijk is de reactie hormonaal gestuurd en gaat zelfs buiten de bewuste keuzes van het paard om. Het is alleen vervelend voor ons.
En hoe weten wij precies hoe het gesteld is met de hormoonhuishouding van ons paard? In tegenstelling tot paarden komen wij daar weinig over aan de weet door eens goed aan pies en poep te snuiven. :D

Andere kwestie: paarden 'klieren' niet bewust, maar gaan zover als de ruiter ze laat gaan.

Ik heb dit voorbeeld op bokt al vaker gegeven: een paard gaat op buitenrit. Maar vindt een bepaalde doorgang bijzonder eng.
Het paard wordt aangedreven, desnoods met zweep, en komt dus in beweging om van de hinderlijke druk af te komen.
Maar omdat het paard niet voorwaarts durft, besluit het te proberen onder de beendruk uit te komen door achterwaarts te gaan.
De ruiter begint nog woester aan te drijven, paard besluit nog harder achteruit te lopen....

en komt bij een sloot.

Wat doet de ruiter? Die ziet het gevaar van in de sloot vallen, en stopt met drijven.

Op dat moment leert het paard: als ik achteruit ga (richting een sloot) stopt de druk.

Wellicht dat het paard niet meteen de link met de sloot legt, maar eerst alleen maar denkt, achteruit=wegvallen druk.
Die sloot komt het in Nederland natuurlijk al vrij snel tegen.

De ruiter krijgt het advies om gewoon door te zetten als het paard achteruit gaat, want dan zal het wel een keer stoppen met achterwaarts willen.
Maar keer op keer durft de ruiter niet door te zetten als ie bij de sloot komt.

Uiteindelijk lijkt het paard dan heel gemeen, want hij zet zijn kont direct richting de sloot als hij niet verder wil (durft.)

Maar hij heeft een perfect leerproces doorgemaakt waarbij richting de sloot kruien keer op keer werd beloond.