Een goede galop bevordert de draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Re: Een goede galop bevordert de draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 11:59

@Kareldeg:
In mijn ervaring is stap alleen slecht als het slecht wordt uitgevoerd, maar dat wil toch niet zeggen dat iedereen het slecht uitvoert. Bovendien geldt dat voor elke oefening.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:08

Moll schreef:
de draf verbeter je in stap en of in de draf correctie wanneer het fout word door te stoppen en opnieuw aan te vragen, wanneer de fout te groot is, en begeleiden in de gang waar het noodzakelijk is.

Moeilijk te lezen bovenstaande zin maar ik lees volgens mij dat jij beweerd dat de draf beter wordt door staptraining?
Daar ben ik het niet mee eens. De stap is de moeilijkste gang. In de stap is er veel hoofd/halsbeweging en dat is nu juist erg moeilijk om precies goed mee te gaan met je hand zonder tegen te werken. In de draf is het hoofd van je paard stil dus is de draf minder moeilijk dan de stap.
Fouten of problemen los je voorwaarts op. Dus wanneer je draaft en je loopt tegen problemen aan dan los je dat volgens mij niet op door te gaan stappen maar door voorwaarts te rijden en met tempocontrole in de draf.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:11

kareldeg schreef:
De stap is een gang die je vooral bij jonge paarden het makkelijkste kapot maakt. Daar train je dus het minst in.

In galop kan je prima een paard laten buigen en sluiten. Vooral paarden die kwalitatief een betere galop hebben boven een draf, dat soort paarden maak je het juist makkelijker om het werk in galop te doen. Alles wat je in draf kan, kan je ook in galop.

Je kiest per paard gewoon de gang welke het dier het makkelijkst vindt.

Ik lees nu dat jij precies hetzelfde zegt als wat ik zojuist schreef.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 21:51

als je de beweging in stap niet kan volgen, ben je nog niet toe aan het opleiden van een paard.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:36

Moll schreef:
als je de beweging in stap niet kan volgen, ben je nog niet toe aan het opleiden van een paard.

Ook als je de beweging in stap goed kunt volgen, is de stap voor een jong paard vrij moeilijk om met gewicht op zijn rug in balans te blijven. En daarom doe je dat in het begin van de opleiding zo min mogelijk en draaf en galoppeer je veel meer.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:46

onderbouw deze mening is, wat , wanneer waarom.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:48

Moll schreef:
onderbouw deze mening is, wat , wanneer waarom.

De onderbouwing staat erbij.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:54

dat is mij iets te kort daar kan ik niks mee

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:57

Moll schreef:
dat is mij iets te kort daar kan ik niks mee

Hoeft ook niet :D Ik kan niets met jouw antwoorden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 22:59

zeer onderbouwend antwoord

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 23:56

Nou...ik ben van mening dat de stap juist veel kan verbeteren. Leren paardrijden begin je sowieso in stap: je leert de bewegingen van het paard te voelen en mee te gaan in deze bewegingen. Bepaalde dingen leer je ook vanuit de stap aan zoals zijgangen. Dit is voor zowel ruiter als paard de makkelijkste weg. Ik zou dit zelf dus nooit als eerste in draf gaan aanleren.

Verbeter me als ik het fout heb, maar is de draf niet de meest 'onnatuurlijke' oftewel de minst ontwikkelde gang van een paard? Een paard stapt grotendeels en zal bij schrik altijd galoperen. Draf komt er zelden bij kijken. Maar ik kan het fout hebben?

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 00:05

suikerp schreef:
Nou...ik ben van mening dat de stap juist veel kan verbeteren. Leren paardrijden begin je sowieso in stap: je leert de bewegingen van het paard te voelen en mee te gaan in deze bewegingen. Bepaalde dingen leer je ook vanuit de stap aan zoals zijgangen. Dit is voor zowel ruiter als paard de makkelijkste weg. Ik zou dit zelf dus nooit als eerste in draf gaan aanleren.

Verbeter me als ik het fout heb, maar is de draf niet de meest 'onnatuurlijke' oftewel de minst ontwikkelde gang van een paard? Een paard stapt grotendeels en zal bij schrik altijd galoperen. Draf komt er zelden bij kijken. Maar ik kan het fout hebben?

We hadden het over de stap in relatie tot een jong paard. Mensen die leren paardrijden doen dit meestal op een manege paard en die zijn wat gewend.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 00:09

ah oke, maar ik ben de TS en mijn paard is niet jong. Dus een jong paard komt in mijn ogen even niet aan de orde :)

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:57

Voor Moll.
Heel langszaam fietsen is moeilijker dan wat meer voorwaarts fietsen
Als je trailer achter de auto slingert geeft je gas i.p.v.remmen. ;)
Enz.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:01

kom nou eens met iets concreets, inplaats met er omheen te praten

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:03

Moll schreef:
kom nou eens met iets concreets, inplaats met er omheen te praten

Moll, Uit jouw antwoorden blijkt maar weer eens dat je geen 'juiste' opleiding hebt genoten.
Veel geblaat en weinig wol!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:19

nou als dat zo is en jij heb die wel, vertel me dan eens hoe het allemaal zit volgen jou opleiding, daar is het immers een discussie topic voor.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 13:47

Moll schreef:
nou als dat zo is en jij heb die wel, vertel me dan eens hoe het allemaal zit volgen jou opleiding, daar is het immers een discussie topic voor.

Ik blaat op Bokt niet zo hoog van de toren zoals jij . Ik hoef niet zo nodig op een forum mijzelf te bewijzen en groot te doen. Maar ik kan slecht tegen mensen die een ander op een verkeerd pad brengen dus reageer ik op mensen zoals jij.

Verder wil ik je best dingen uitleggen hoor. Ik maak wel een uurtje vrij voor een lesklant erbij.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:04

@Doma_clasica, daar Moll duidelijk in uw ogen geen goede opleiding heeft gevolgd en mensen volgens u op het verkeerde pad brengt, mag ik u dan vragen welke opleiding u hebt gevolgd?

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:22

U krijgt een PB.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:25

waarvoor dank, maar ga nu naar mijn paard, dus het antwoord zal niet onmiddelijk zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 14:37

Doma_clasica schreef:
Moll schreef:

Ik blaat op Bokt niet zo hoog van de toren zoals jij . Ik hoef niet zo nodig op een forum mijzelf te bewijzen en groot te doen. Maar ik kan slecht tegen mensen die een ander op een verkeerd pad brengen dus reageer ik op mensen zoals jij.

Verder wil ik je best dingen uitleggen hoor. Ik maak wel een uurtje vrij voor een lesklant erbij.

Je heb recht op een mening, of deze terecht is buiten beschouwing gelaten, dat je het niet eens ben met dat geen wat ik zeg vind en of heb geleerd, Moët ook kunnen, echter het niet willen of kunnen onderbouwen van dat geen wat je zelf loop te blaten, is erg simpel, ik sta open voor discussie, jij daar integen blijkbaar niet erg jammer......

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 15:57

Moll schreef:
Je heb recht op een mening, of deze terecht is buiten beschouwing gelaten, dat je het niet eens ben met dat geen wat ik zeg vind en of heb geleerd, Moët ook kunnen, echter het niet willen of kunnen onderbouwen van dat geen wat je zelf loop te blaten, is erg simpel, ik sta open voor discussie, jij daar integen blijkbaar niet erg jammer......

Mijn onderbouwing staat te lezen in dit topic. Ik ga niet in herhaling vallen.
En dat ik op je reageer is omdat jij iemand die iets corrects schreef in dit topic op een niet te misverstane wijze afkapte en het tegendeel(verkeerde volgens mij) beweerde. Dus dat wilde ik recht gezet hebben. Ik heb verder niet de tijd en geen zin om met jou in discussie te gaan. Ik vind dat hetgeen jij verkondigt nml. ver van de waarheid afligt. Daar ga ik mijn kostbare energie niet insteken.

suikerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-12 17:54

Wat maakt het uit vanuit welke opleiding je hebt leren paardrijden? er zijn zoveel takken van deze sport. Klassiek, engels, western, weet ik veel wat nog meer allemaal.

Alles wordt op een andere manier geleerd, en voor het ene paard werkt dit prima, voor het andere niet. Belangrijk is om naar het paard en de ruiter zelf te kijken ipv alleen datgene uit de boekjes toe te passen. Ik probeer het via de meest gangbare manier allemaal, ik rij Engels, maar als het makkelijker voor mij of mn paard is, om iets aan te leren via een omweg, dan doe ik dat. Zolang het resultaat er maar naar is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 08:56

"Although the canter needs to be practiced especially, and sometimes extensively, one should not believe that the canter is produced by the canter. It is only the preceding exercises, especially the lateral movements and the collected short trot, that render the horse supple for the canter. And wherever a lack of flexibility and balance make the canter difficult, we return to these exercises as often as necessary. We will also supple him thoroughly in the flexing exercises every time before we attempt the canter."
(Ernst Friedrich Seidler, 1837)