Combinatie klassiek/engels met AdB methode?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Caroo

Re: Combinatie klassiek/engels met AdB methode?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:05

Al voordat ze er ook maar iets van weet sluit ze zich er helemaal voor af?
Wat de boer niet kent eet ie niet :)
Sta open voor nieuwe idngen ze zijn lang neit allemaal slecht. Ookal zie je dat deze klassiekrijdende ruiters soms de handen hoger hebben, zweep in de lucht :P er zit een reden achter waarom ze dit doen. En als je weet hoe het lichaam van een paard werkt zal het het ook niet meer dan logisch vinden waarom er zo op paarden gereden wordt; om ze recht te maken. Dat blijft de basis van dressuur

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 12:09

moosym schreef:
Absoluut mee eens een paard moet je niet stilzetten lekker op rijden maar wedstrijden ?
Ik vind dat je dat niet moet willen op deze leeftijd met een paard wat dat niet gewent is
maar dat is mijn mening

Je moet paarden per individu bekijken. Er zijn paarden die dit niet aan zouden kunnen, mentaal en/of fysiek en je hebt paarden die dat wel kunnen. De een is oud met 19, de ander pas met 25. Dat geldt voor mensen ook.

Jij kent dat paard niet. Dit kun je niet beoordelen.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 17:25

Langcara schreef:
moosym schreef:
Absoluut mee eens een paard moet je niet stilzetten lekker op rijden maar wedstrijden ?
Ik vind dat je dat niet moet willen op deze leeftijd met een paard wat dat niet gewent is
maar dat is mijn mening

Je moet paarden per individu bekijken. Er zijn paarden die dit niet aan zouden kunnen, mentaal en/of fysiek en je hebt paarden die dat wel kunnen. De een is oud met 19, de ander pas met 25. Dat geldt voor mensen ook.

Jij kent dat paard niet. Dit kun je niet beoordelen.

Wij kennen het paard wel :D + Miss_ caroo

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 23:26

Volgens mij gaat dit probleem niet meer om de manier van rijden....

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 07:53

driebergen schreef:

Deels wel

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:39

Jammer dat de TS zelf niet meer reageerd!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 08:59

Abacab schreef:
Ik vind dat je een dier van 19 jaar geen nieuwe rijmethode moet gaan aanleren, dat vind ik niet fair naar het paard. Ik zou zo'n paard rijden op een manier die lijkt op zoals hij de afgelopen 16 jaar is gereden.

Als je denkt dat AdB een nieuwe rijmethode is, dan heb je nog niet veel van paardrijden begrepen. AdB methode is bedoeld om mensen met geen of weinig ruitergevoel te laten voelen hoe je een paard recht richt en goed in balans laat lopen. De "grote" hulpen worden na verloop van tijd steeds kleiner en dan zie je het verschil niet meer tussen AdB en klassiek/engels rijden. Een paard rechtgericht en goed in balans te laten lopen is niks mis mee, of ze nu 4 jaar of 19 zijn. Ik heb zelf geen AdB instructeur, maar heb wel in het verleden een aantal lessen gevolgd. AdB heeft een poosje zelf bij ons les gegeven. Zijn rijmethode is heel duidelijk/begrijpelijk en logisch en verschilt in de basis niet van de klassieke manier van rijden. Door de hulpen uit te vergroten en te voelen wat daarbij gebeurt, krijgt de ruiter een goed rijkunstig gevoel. Misschien zou TS het zelf ook eens een poosje moeten doen (als ze het geld ervoor over heeft). Lessen moet je toch.

Verder begrijp ik best dat TS er moeite mee heeft dat er een ruiter bij komt. Er blijft immers minder "tijd" voor haar over om te rijden. Het is niet zozeer de AdB methode maar meer het feit dat er meer ruiters het paard berijden en dat zul je altijd merken aan een paard. Maar besef, wie betaalt bepaalt. Als ze niet wil dat er een andere ruiter bij komt zal ze financieel over de brug moeten komen.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:21

Josien62 schreef:
driebergen schreef:

Deels wel

nee, het gaat erom dat TS het niet leuk vind dat er een andere bijrijdster bij komt :Y)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:22

@Babootje ik denk dat het hier niet thuis hoort om over de AdB methode te gaan praten maar ik wil toch even reageren op je post.

Wat ik over een aantal dagen heb gezien bij diverse combinaties onder leiding van AdB himself is dat hij de ruiters met zijn gladde praatjes laat geloven dat het paard weer goed over de benen gaat en dat ruiter en paard daarmee op de goede weg zijn. AdB leert niet om paarden recht te richten, hij praat dingen recht die krom zijn, en dat laatste, daar is hij bijzonder bedreven in.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:03

Abacab schreef:
@Babootje ik denk dat het hier niet thuis hoort om over de AdB methode te gaan praten maar ik wil toch even reageren op je post.

Wat ik over een aantal dagen heb gezien bij diverse combinaties onder leiding van AdB himself is dat hij de ruiters met zijn gladde praatjes laat geloven dat het paard weer goed over de benen gaat en dat ruiter en paard daarmee op de goede weg zijn. AdB leert niet om paarden recht te richten, hij praat dingen recht die krom zijn, en dat laatste, daar is hij bijzonder bedreven in.

Dan denk ik dat jij de materie niet begrepen hebt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:18

Het ligt een beetje aan de oorzaak van de kreupelheid. Ik denk dat veel (overbelastings)kreupelheden wel te verhelpen zijn door op een goede manier te rijden.
Ik geloof ook zeker dat AdB een aantal kreupelheidsproblemen kan oplossen maar er zijn er ook zoveel niet op te lossen. Ik heb er voorbeelden genoeg van gezien van mensen die "AdB" doen bij een AdB instructeur (niet AdB zelf) en dan stug door blijven rijden op een kreupel paard. Die mensen willen dan echt niet geloven dat het paard kreupel is en blijft. "De methode" was hun laatste hoop, zeg maar. Dan heb ik zoiets van: zegt zo'n instructeur dat nou niet? Een beetje off topic :D

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 17:20

Babootje schreef:
Het ligt een beetje aan de oorzaak van de kreupelheid. Ik denk dat veel (overbelastings)kreupelheden wel te verhelpen zijn door op een goede manier te rijden.
Ik geloof ook zeker dat AdB een aantal kreupelheidsproblemen kan oplossen maar er zijn er ook zoveel niet op te lossen. Ik heb er voorbeelden genoeg van gezien van mensen die "AdB" doen bij een AdB instructeur (niet AdB zelf) en dan stug door blijven rijden op een kreupel paard. Die mensen willen dan echt niet geloven dat het paard kreupel is en blijft. "De methode" was hun laatste hoop, zeg maar. Dan heb ik zoiets van: zegt zo'n instructeur dat nou niet? Een beetje off topic :D

Ik geloof ook niet dat elk kreupel paard alleen maar door rechtrichten goed te krijgen is. Vaak is er ook meer aan de hand en dat is dan niet meer op te lossen.

Maar ik geloof wel degelijk dat paarden scheef gereden worden en zo naar de kloten gaan.
Dat verklaart ook dat paarden hko verschijnselen vertonen en kreupel zijn terwijl op de foto's niets daarvan te zien is.

En het verklaart tevens dat paarden volgens de foto stokkreupel zouden moeten zijn terwijl ze in de internationale top lopen. Dat ligt gewoon aan de ruiter. Die rijdt ze goed en dan is er niets aan de hand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:32

Langcara schreef:
Babootje schreef:

Ik geloof ook niet dat elk kreupel paard alleen maar door rechtrichten goed te krijgen is. Vaak is er ook meer aan de hand en dat is dan niet meer op te lossen.

Maar ik geloof wel degelijk dat paarden scheef gereden worden en zo naar de kloten gaan.
Dat verklaart ook dat paarden hko verschijnselen vertonen en kreupel zijn terwijl op de foto's niets daarvan te zien is.

En het verklaart tevens dat paarden volgens de foto stokkreupel zouden moeten zijn terwijl ze in de internationale top lopen. Dat ligt gewoon aan de ruiter. Die rijdt ze goed en dan is er niets aan de hand.

Daar heb je helemaal gelijk in.
En dan heb je ook nog een verschil tussen kreupel en kreupel zeg maar. Is een recreatiepaard zielig omdat ie niet helemaal "zuiver op de graat" loopt? Zo ken ik ook een combinatie, dat als je het paard op de wei zou zetten en er niks meer mee zou doen, hij binnen no time kreupel had gegaan. Maar met de gratie dat ie in beweging bleef en goed in de spieren nog prima kon functioneren. Zij het niet op topniveau dan. Dus ja, alles is maar subjectief. Het is net wat je aan zo'n paard vraagt dan. Maar ik heb echt voorbeelden gezien dat mensen echt stug volhielden dat het goed ging (deden AdB methode) en het paard niet goed was. Dat is dan wel weer een andere kant van t verhaal. Terwijl de rijmethode op zich goed is

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 19:37

AdB is in bepaalde uitspraken ook wel heel erg rigoreus.
Ik ben het niet in alles met hem eens. Hij is ook tegen medische ingrepen bij paarden, maar dat ben ik niet. Als een paard er mee gebaat is, al is het maar omdat hij minder pijn heeft, dan vind ik het goed. Al is het maar om het paard door een bepaald proces heen te helpen.

Verder vind ik ook dat AdB te veel doordramt over het voorwaartse.
Natuurlijk moet een paard voorwaartse drang hebben maar dit mag niet ontaarden in gejaagdheid en vluchtgedrag.
En het is gewoon zo dat bepaalde gebreken gewoon niet meer goed te krijgen zijn. En die gebreken hoeven ook niet altijd ontstaan zijn door overbelasting. Het kan ook trauma zijn, of erfelijk. En dat is gewoon niet altijd te verhelpen. Mensen kunnen ook gebreken hebben die niet te verhelpen zijn waardoor ze niet meer kunnen sporten. Waarom paarden dan niet?

maar zijn methode tot rechtrichten werkt als een tierelier.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 08:51

Helemaal mee eens. Daarom denk ik ook dat TS niet zo moet zeuren. Je kunt het slechter treffen met een medeberijder dan een AdB ruiter. Maar ik vermoed dat dat niet het eigenlijke probleem is. :D