[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:09

MacMoon idd wel een hittepetitje zo te zien, echt een merrie!
Eerste foto is natuurlijk ontzettend gespannen en tegen de hand, rug compleet weggedrukt, onderhals eruit gedrukt, staart zwiept, je paard was nijdig dus dat kun je niet eerlijk beoordelen.
Tweede foto stuwend en op de voorhand, hoge croupe maar ik denk dat ze misschien van zichzelf ook iets overbouwd is wat nog extra vertekent? Ze neemt je buitenteugel niet genoeg aan of jij geeft buiten teveel weg en houdt binnen er teveel aan. Dat vind ik van de foto moeilijk te beoordelen. Ikzit ook te twijfelen wat jij aan het doen was daar, de foto zou een momentopname van wijken kunnen zijn zelfs, maar daar is je beenhulp niet naar, dus ik gok op een grote wending waarbij jij teveel op de buitenkant zit. Ik ben erg benieuwd naar je verduidelijking!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:20

nicky_rilana schreef:
koeke schreef:
Helemaal mee eens! Ik kan combinaties goed beoordelen, maar niet van een plaatje. Petje af voor mensen die dat wel kunnen ;). Ik heb best getwijfeld om in het 'Aan de teugel' topic mee te praten, maar kies er bewust voor dat niet te doen.

maar zou je het dan niet willen proberen, met mijn pony is niks aan de hand geweest ( niet kreupel of zo iets) en is daar 6/7 jaar oud
Wat aardig dat je aandringt, maar nee. Mijn quote klopte niet helemaal. Voorgeschiedenis geef ik niet zoveel om.

Mij gaat het er meer om dat beoordelen van een foto voor mij niet te doen is. Dat is zo'n mini-momentopname, daar durf ik niks van te zeggen op een forum. Een splitsecond later heb je soms al een heel ander beeld. En kleine details merk je op een foto misschien wel op en in het echt niet. Dus hoewel ik soms popel om wel mijn mening te geven doe ik het niet (ook al omdat ik daar te weinig tijd voor heb).

Met 20 jaar jureerervaring kan en durf ik overigens best combinaties te beoordelen. Maar dan wel in het echt :D

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:21

Urielle schreef:
MacMoon idd wel een hittepetitje zo te zien, echt een merrie!
Eerste foto is natuurlijk ontzettend gespannen en tegen de hand, rug compleet weggedrukt, onderhals eruit gedrukt, staart zwiept, je paard was nijdig dus dat kun je niet eerlijk beoordelen.
Tweede foto stuwend en op de voorhand, hoge croupe maar ik denk dat ze misschien van zichzelf ook iets overbouwd is wat nog extra vertekent? Ze neemt je buitenteugel niet genoeg aan of jij geeft buiten teveel weg en houdt binnen er teveel aan. Dat vind ik van de foto moeilijk te beoordelen. Ikzit ook te twijfelen wat jij aan het doen was daar, de foto zou een momentopname van wijken kunnen zijn zelfs, maar daar is je beenhulp niet naar, dus ik gok op een grote wending waarbij jij teveel op de buitenkant zit. Ik ben erg benieuwd naar je verduidelijking!

Het is zeker een echte merrie, en ook al is ze 19, zo gedraagt ze zich niet! een hoop energie!
Ze is springgefokt en houd ook erg van springen en hard crossen. dressuur doet ze niet aan!
ben hard aan het oefenen en ze gaat het steeds wat leuker vinden.

het klopt dat ze wat overbouwd is, een erg holle rug en al 7 veulens gehad! lichaam staat er dus ook niet naar.
helaas weet ik niet meer wat ik toen precies aan het doen was, ik had les en het was een tijdje geleden! bedankt voor je commentaar!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:24

nicky_rilana schreef:

Pony is licht stuwend naar mijn idee. Geen ruggebruik.
De 'oprichting' komt niet vanuit de schoft.
Bekken moet meer kantelen en ook de buikspieren moet de pony meer gaan gebruiken.
2de foto kan ik niet zo veel mee. Beetje moeite met de hoek.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:27

MACMOON schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3VOSPWUG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PMVAU4T6.jpg

durf zelf niet te reageren, te weinig kennis! maar ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen.
19 jarige merrie, erg moeilijk met dressuur en vind het ook niet leuk!
gaat het wel steeds beter oppakken! :j

Ik heb ook te weinig kennis maar hoop juist op deze manier meer te leren.
Dus ook jij kan reageren!

Jou pony drukt erg de rug weg.
Is stuwend.
Gebruikt de buikspieren niet.
En zou meer vanuit de schouder mogen lopen.
Heb het idee dat ze op de eerste foto de schouder nauwelijks naar voren brengt.

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:32

ponyparadijs schreef:
MACMOON schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3VOSPWUG.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PMVAU4T6.jpg

durf zelf niet te reageren, te weinig kennis! maar ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen.
19 jarige merrie, erg moeilijk met dressuur en vind het ook niet leuk!
gaat het wel steeds beter oppakken! :j

Ik heb ook te weinig kennis maar hoop juist op deze manier meer te leren.
Dus ook jij kan reageren!

Jou pony drukt erg de rug weg.
Is stuwend.
Gebruikt de buikspieren niet.
En zou meer vanuit de schouder mogen lopen.
Heb het idee dat ze op de eerste foto de schouder nauwelijks naar voren brengt.

bedankt voor je reactie! ik had al verwacht dat de eerste foto niet positief zou zijn,
daarentegen de tweede foto had ik anders verwacht.
hoe kun je zien dat die stuwend enz is? ben wel benieuwd en wil dit soort dingen al te graag leren!

ponyparadijs

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:35

MacMoon als je de opening leest wordt je alweer veel wijzer.
Daar staat goed uitgeleg wat stuwend en dragend is.
Ben wel benieuwd naar een foto van een dragend paard!

MACMOON

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:41

ponyparadijs schreef:
MacMoon als je de opening leest wordt je alweer veel wijzer.
Daar staat goed uitgeleg wat stuwend en dragend is.
Ben wel benieuwd naar een foto van een dragend paard!

ik bedoelde meer hoe ze dat aan mijn tweede foto kunnen zien,
waaraan concluderen ze dat de merrie daar stuwend is :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:43

Aan het achterbeen gebruik. Dat kan je dan weer leren in de opening.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:44

lees even mee maar ga nog geen commetaar geven of foto's plaatsen, weet het allemaal nog niet zo goed als sommige mensen hier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:49

Even dit: een foto neerplempen en dan anderen commentaar laten geven is veel te makkelijk. Alsjeblieft, reageer daar niet op. Dit topic is ook niet voor tips voor de ruiter, een combinatie kun je idd niet beoordelen van een foto.
Wat wel kan is kijken naar de beweging van het paard en zeggen wat je ziet, en waarom. Kijken naar wat de ruiter doet, is al lastiger, maar mag ook. Maak je er ook niet makkelijk vanaf, met: ik durf niet. Als je echt niet durft, ook geen foto plaatsen, daar is HAW voor en het aan de teugel fototopic.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:56

Yamcha ga jij ook nog wat foto's beoordelen? En eventueel je mening geven over wat andere zeggen?
Zoals je bij Joolien in het begin deed. Waardoor we gaan denken?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:58

Ben het met je eens Yamcha, ik hoop juist dat mensen veel posten. Iedereen ziet weer andere dingen en dan kun je je eigen kijk ook bijschaven en bijleren! Ik hoop dat jij ook nog reacties post, ik vind dit een potentieel heel leerzaam topic.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:00

Ik probeer ook op alle foto's te reageren en hoop dan dat andere ook weer op die reacties reageren als het anders is.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:05

Ik volg hier graag mee,voornamelijk om te leren zien en vooral begrijpen.Daar ben ik nog niet zo goed in namelijk.
Bij deze twee foto's :

Afbeelding

Afbeelding
appaloosa erg op de voorhand,er stond mij iets bij betreft buiging in de gewrichten (??) maar ik vermoed dat deze merrie stuwend loopt.
Geld dus ook eigenlijk voor de haf,valt me nu op dat bovenstaande foto's dezelfde pose zijn behalve de hoofd hals houding.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:09

Toch denk ik dat die appaloosa dragend loopt. Overigens vindt ik die wel mooi in ruggebruik.
Moet volgens mij nog iets beter in de buikspieren worden.
Vindt haar wel weinig schoudervrijheid tonen. lijkt het been niet echt weg te willen zetten.

De haf is stuwender. Met weinig ruggebruik.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:14

ponyparadijs schreef:
sefanja schreef:
Ik vind het altijd knap als mensen een foto kunnen beoordelen, zeker gezien het moment opnames zijn...
Jullie hebben zeker enorm verdiept in gangen en het lichaam....

Ik ben benieuwd wat jullie over deze foto kunnen zeggen:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SESMHU4W.jpg

Paard wat heel stuwend loopt naar mijn idee volledig vast zit in de rug.
Heb ook een beetje het idee dat het zadel te lang is voor haar rug.

Zo zie je maar dat foto's momentopnames zijn... Dit is een Wow zadel speciaal voor haar gemaakt...
Ze wordt regelmatig gemasseerd (1x per 6 weken), als enige waar zij last van zou kunnen hebben haar schouder... Deze heeft een paar keer vast gezeten. Ze loopt dan erg kort en durft niet te geven. In de rug is mijn merrie heel soepel en flexibel.. Daarnaast is mevrouw altijd heel fris op het strand, moeilijk te rijden naar hand ed. Rijtechnisch kan zij nog veel leren, ze heeft moeite met hal strekken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:16

Is ook zo hoor sefanja. Dat ze wakker is op het strand zou wel kunnen verklaren waarom het er vast uitziet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:16

Ik doe ook eens gek... :+ Maar ik denk dat deze foto's leerzaam kunnen zijn met het juiste commentaar erbij.

Afbeelding
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:20

timokyana schreef:
appaloosa erg op de voorhand,er stond mij iets bij betreft buiging in de gewrichten (??) maar ik vermoed dat deze merrie stuwend loopt.
Geld dus ook eigenlijk voor de haf,valt me nu op dat bovenstaande foto's dezelfde pose zijn behalve de hoofd hals houding.

Ik denk beide stuwend.

De haflinger duwt zich imo vanhet achterbeen af en kantelt het bekken niet, rug vrij strak(beetje opgefokt toen de foto werd gemaakt?)
De App buigt wel heel erg in het spronggewricht maar naar mijn mening te weinig naar voren grijpend in de beweging en geen bekkenkanteling, de voorkant lijkt ook niet in verbinding met de rest van het lijf.
Denk ik, ik vind loslopende paarden moeilijk.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:22

Urielle,de spijker op zijn kop,merrie is echt een paard wat in 2 stukken loopt :-)

Bij foto 1 van Urielle, bekken is dus gekanteld als ik het goed heb ?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:25

Ik heb van de app toch meer de neiging dat het een dragend paard is. Oke de bekken is nog niet direct gekanteld. Maar ik vindt die wel veel dragender als bijvoorbeeld het paard wat ik heb geplaatst.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:29

Ik dacht zelf bij foto 1 van mijn paard dat hij wel het bekken kantelt maar het lijf te weinig in opwaartse lijn beweegt (voorkant blijft hij ook laag) om echt een goede gedragen galopsprong te hebben.
Bij foto 2 kantelt hij tevens het bekken maar omdat hij gespannen is breekt die beweging af in de vaste rug (zie ook de halsspier die niet mooi opgebold is als bij foto 1).
Maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Is voor mij erg leerzaam want met rijden heeft ie deze bewegingen ook, het voelt aan de achterkant heel wat (hij voelt vaak aan alsof hij opstijgt onder je) maar toch heb ik altijd het idee dat er iets gebeurt in het lijf waardoor hij stuwt ipv draagt. Dus ik kan rijtechnisch vast ook iets met jullie bevindingen :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:29

ponyparadijs schreef:
Ik heb van de app toch meer de neiging dat het een dragend paard is. Oke de bekken is nog niet direct gekanteld. Maar ik vindt die wel veel dragender als bijvoorbeeld het paard wat ik heb geplaatst.

Vanwege het achterbeen dat zo gebogen wordt?

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:31

Heel erg interessant!

En met stuwen word dan bedoeld dat het paard zichzelf eigenlijk meer naar voren gooit op de voorhand? Dat het niet op de achterhand loopt en zichzelf draagt?

Pff, lastig zeg, wel heel erg leuk om van te leren! Heb een paar foto's geprobeerd.

Het paard op de eerste foto draagt niet, dit omdat het achterbeen niet onder de massa treed en daardoor komt het gewicht op de voorhand.
De tweede foto vind ik heel erg lastig om te beoordelen, het lijkt alsof het achterbeen wel redelijk onder de massa komt maar het paard toch naar voren valt?
Op de foto van Joolien treedt het achterbeen nog niet goed onder de massa en komt het gewicht daardoor op de voorhand.
Op de eerste foto van ponyparadijs treed het achterbeen niet goed onder de massa, maar vind het lastig om te beoordelen.
Op de 2de foto lijkt het alsof ze haar buikspieren meer aanspant en daardoor al meer draagt.