Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:56

marjootje schreef:
Dinopino schreef:
Wat ik geleerd heb is dat wanneer een gewicht over een grotere of langere afstand op iets drukt dus zwaarder is. In dit geval de lengte van de benen en de stijgbeugels. Dus al zouden beide ruiters doorzitten, het gewicht van de lange ruiter op de stijgbeugels toch groter is dan die van de kleinere ruiter.

Hier ben ik het absoluut mee eens, en wij hebben dit onlangs in de praktijk gezien.
Wij hebben een pony die door mijn dochter en een bijrijdster werd gereden.
De bijrijdster had een constant gewicht, en een lengte van 1,60
Mijn dochter groeide en groeide maar door, waardoor ze nu op een lengte zit van 1,82, daarbij heeft ze hetzelfde gewicht als de bijrijdster (ze is pas 13).
Je kun heel duidelijk aan de pony zien dat ze met mijn dochter dus lange lengte meer moeie had dan met de bijrijdster, terwijl ze hetzelfde wegen.
(om nog even duidelijk te zijn, inmiddels rijden beide dames niet meer op de pony, en hebben we een nieuwe bijrijdster gevonden)

Dat is een balansprobleem omdat de ruiter lang is, niet zozeer een gewichtsprobleem..
Als je te lang bent heb je het probleem dat je met je voeten tegen de voorbenen aan gaat komen en dat je bovenlijf dus te lang is voor het evenwicht, niet zozeer dat je gewicht zwaarder zou zijn. (Als je langer bent wordt de werking van de zwaartekracht misschien heel minimaal sterker omdat je hoofd verder van de aardkern staat dan bij een kort persoon, maar dat effect is echt nauwelijks als een meetelbare verandering in gewicht te rekenen..)
Aan de andere kant, mensen hebben dan ook meestal het besef om niet op paarden te gaan zitten waar ze te lang voor zijn. Ook is het niet taboe om te vinden dat iemand te lang voor een paard is.. Te zwaar is daarentegen niet zo makkelijk te concluderen/zeggen.

Collie2008

Re: Dikkere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:12

Denk dat er heus wel iets over te zeggen is, alleen overgewicht is een taboe en we mogen er vooral niet over praten, laat staan oordelen (en dat is nog steeds iets heel anders dan veroordelen)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:34

Citaat:
Hier ben ik het absoluut mee eens, en wij hebben dit onlangs in de praktijk gezien.
Wij hebben een pony die door mijn dochter en een bijrijdster werd gereden.
De bijrijdster had een constant gewicht, en een lengte van 1,60
Mijn dochter groeide en groeide maar door, waardoor ze nu op een lengte zit van 1,82, daarbij heeft ze hetzelfde gewicht als de bijrijdster (ze is pas 13).
Je kun heel duidelijk aan de pony zien dat ze met mijn dochter dus lange lengte meer moeie had dan met de bijrijdster, terwijl ze hetzelfde wegen.
(om nog even duidelijk te zijn, inmiddels rijden beide dames niet meer op de pony, en hebben we een nieuwe bijrijdster gevonden)

Dat is een balansprobleem omdat de ruiter lang is, niet zozeer een gewichtsprobleem..
Als je te lang bent heb je het probleem dat je met je voeten tegen de voorbenen aan gaat komen en dat je bovenlijf dus te lang is voor het evenwicht, niet zozeer dat je gewicht zwaarder zou zijn. (Als je langer bent wordt de werking van de zwaartekracht misschien heel minimaal sterker omdat je hoofd verder van de aardkern staat dan bij een kort persoon, maar dat effect is echt nauwelijks als een meetelbare verandering in gewicht te rekenen..)
Aan de andere kant, mensen hebben dan ook meestal het besef om niet op paarden te gaan zitten waar ze te lang voor zijn. Ook is het niet taboe om te vinden dat iemand te lang voor een paard is.. Te zwaar is daarentegen niet zo makkelijk te concluderen/zeggen.[/quote]

Dan kun je dus de conclusie trekken dat het postuur ook zeker van belang is voor wat een paard of pony kan dragen.
De lengte van mijn dochter is nooit een probleem geweest voor de pony, tot dat zij in de pubertijd kwam, en in gewicht toenam.
Die combi was te veel voor de pony

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:20

Dinopino schreef:
Wat ik geleerd heb is dat wanneer een gewicht over een grotere of langere afstand op iets drukt dus zwaarder is. In dit geval de lengte van de benen en de stijgbeugels. Dus al zouden beide ruiters doorzitten, het gewicht van de lange ruiter op de stijgbeugels toch groter is dan die van de kleinere ruiter. Het meegaan van de beweging t.o.v. de snelheid heeft ook invloed op het gewicht. Begrijp niet hoe dimple bedoeld dat het gewicht door een slankere ruiter beter verdeeld wordt. Wanneer beide hun bekken goed los hebben en deze goed gebruiken zal dit meer invloed hebben dan een lange slanke ruiter die zich in het bekken vastzet.

Ik begrijp je idee goed hoor.
Maar heeft het hoger vetpercentage van de kleinere persoon uit mijn voorbeeld dan volgens jou geen nadelig effect op het paard?
De langere persoon is strakker gebouwd en heeft dus controle over het hele lichaam, de kortere persoon is veel minder strak gebouwd, en dus minder controle over het gehele gewicht:
Ter illustratie vul een ballon met een slappere substantie,als je daar een duw tegen geeft, beweegt deze na.
Vul nu de ballon met een stevigere massa, en geef er een duw tegen, er zal niet of nauwelijks waarneembaar nabewogen worden.
( ik vind het ongepast ter illustrie plaatjes of filmpjes van lichte en zwaardere ruiters te plaatsen).

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:28

@hierboven: Het effect van de zwaartekracht (gewicht over een langere afstand) is niet echt indrukwekkend groot als je het toepast op de lengte van ruiters.. die paar cm gaan het verschil niet zo danig maken dat het echt uitmaakt.

marjootje schreef:
Dan kun je dus de conclusie trekken dat het postuur ook zeker van belang is voor wat een paard of pony kan dragen.
De lengte van mijn dochter is nooit een probleem geweest voor de pony, tot dat zij in de pubertijd kwam, en in gewicht toenam.
Die combi was te veel voor de pony

Maar hiervoor was je dochter nog hetzelfde gewicht als de minder lange bijrijder en had de pony geen probleem met de bijrijder.. ?

Bijrijder: Is niet lang en weegt a.
Dochter: Is wel lang en weegt a.
Conclusie, het gewicht maakt hier niet uit, de lengte wel. De lengte maakt niet uit omdat je gewicht dan opeens zwaarder is, wel omdat het de balans van de pony meer kan verstoren als je er gewoon te lang voor bent. Heeft dus in de basis niks met het gewicht te maken in dit geval.

En natuurlijk moet je niet met 1.80 op de meeste pony's gaan zitten, maar dát is ook iets wat er bij de meeste mensen nog wel ingaat.. over 1.60 en 90 kg daarentegen mag niks gezegd worden want iets over iemands gewicht zeggen is gemeen/taboe/niet jouw zaak.

Dus ja, lengte maakt uit, maar niet omdat gewicht dan erger is.. wel omdat het andere problemen met zich meebrengt. (Net als dat een paard rijden door het met brute kracht in een krul te trekken problemen veroorzaakt en niks met gewicht te maken hoeft te hebben.)
Het zijn alleen twee losstaande dingen die allebei problemen op kunnen leveren voor een paard..

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 02:47

Er zijn veel dingen die schade toebrengen aan het paard, maar dit topic gaat over gewicht. Als je overgewicht hebt door medicijnen, dan is dat erg naar voor je, maar je paard heeft daar geen boodschap aan. Volgens mij vergeten mensen dat vaak bij heel veel dingen: je kunt tig redenen hebben om iets wel of niet te doen, maar daar heeft je paard niks aan. Een gewichtsgrens moet per paard vastgesteld worden. Natuurlijk spelen er meer dingen mee: de houding en zit van de ruiter, de intensiviteit en frequentie van het rijden en de bouw en spiermassa van het paard zelf. Het belangrijkste is denk ik wel dat je je paard goed controleert, je eigen gewicht een beetje in de gaten houdt en ervoor zorgt dat je een zadel hebt dat jou én je paard past! Ik denk niet dat iemand het hiermee oneens is... :P

Er worden in dit topic veel goede argumenten gegeven, erg leerzaam. In het vorige topic was het allemaal een beetje onhandig geformuleerd... vandaar dat ik deze even ga volgen. ;)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:42

Zwerte, jij geeft aan dat 100 de grens is om niet meer op je paard te stappen. Niet banketstaaf bedoeld, maar is dat ook niet een beetje in je eigen straatje gedacht?

ik woog 1,5 jaar terug ook nog 104. ik had toen ook de grens op 100 gestapt. en inderdaad, toen ik merkte dat ik 104 woog ben ik gaan lijnen. Half jaar later woog ik 77. Ik heb toen als grens gesteld 80 kilo, hoger er niet op. Ik ben daar nu ook heel streng in. Ben de afgelopen maand onwijs aangekomen en zag tot mijn schrik dat ik nu 82 weeg. Woensdag ga ik weer naar de consulente en moeten er weer 7 kilo af. Maar ik werk dus wel dat ik nu 80 hanteer en toen ik zwaarder was 100.

Bij mij was het dus ook wel dat je je grens verlegd naarmate je zwaarder wordt!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 11:15

barbara28 schreef:
Zwerte, jij geeft aan dat 100 de grens is om niet meer op je paard te stappen. Niet banketstaaf bedoeld, maar is dat ook niet een beetje in je eigen straatje gedacht?

ik woog 1,5 jaar terug ook nog 104. ik had toen ook de grens op 100 gestapt. en inderdaad, toen ik merkte dat ik 104 woog ben ik gaan lijnen. Half jaar later woog ik 77. Ik heb toen als grens gesteld 80 kilo, hoger er niet op. Ik ben daar nu ook heel streng in. Ben de afgelopen maand onwijs aangekomen en zag tot mijn schrik dat ik nu 82 weeg. Woensdag ga ik weer naar de consulente en moeten er weer 7 kilo af. Maar ik werk dus wel dat ik nu 80 hanteer en toen ik zwaarder was 100.

Bij mij was het dus ook wel dat je je grens verlegd naarmate je zwaarder wordt!

Voor mij is 100 de grens om echt niet meer op een paard te stappen maar dat betekend niet dat ik met 99 kilo fanatiek ga rijden. Ik vind dat nog steeds erg zwaar voor een paard maar sta mezelf dan wel toe om incidenteel op een geschikt paard een klein recreatief ritje te maken. Mijn 6 jarige stap ik pas op als hij beter getraind is (vanaf de grond dus) en ik max 90 weeg. En dan is het nog kijken hoe hij erop reageery.
Mijn punt is dus dat ik voor mezelf 100 als absolute max heb gesteld maar verder bekijk ik altijd mijn eigen conditie (met 80 ben ik echt slank dus minder gaat het niet worden) en het paard.

Een paar jaar terug stapte ik met 85 kilo op een stevig paard maar kon duidelijk merken dat paardlief hier moeite mee had. Dan stap ik dus ook gewoon weer af, ongeacht wat eigenaar en omstanders daarvan vinden. Ik hoor erg vaak dat het nog prima kan maar zelf vind ik van niet.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 20:42

[/quote]Maar hiervoor was je dochter nog hetzelfde gewicht als de minder lange bijrijder en had de pony geen probleem met de bijrijder.. ?[/quote]

Nee, mijn dochter is altijd veel lichter geweest dan de bijrijder, maar wel veel langer.
Mijn dochter is bijna 14 dus nu in de pubertijd, daardoor is het haar gewicht nu evenveel als de bijrijder.
bijrijder is 1,60 en 58 kilo......mijn dochter 1,83 en 58 kilo.
De pony had met de bijrijder geen problemen, maar met mijn dochter wel.
Ik weet dat dit met haar lengte te maken heeft, maar je kunt dus hierdoor wel zien dat de lengte van een ruiter ook zeker mee weegt als je gaat kijken of iemand te zwaar is voor een bepaald type paard/pony
Je kunt niet heel zwart/wit alleen naar het gewicht gaan kijken.
We hebben het hier dan niet over overgewicht, maar of iemand te zwaar is voor een bepaald type paard/pony.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 22:32

Dikke pluim voor dit topic. Het vorige topic was eerder een welles-nietes topic aan het worden. Deze is goed op weg! :-). Het heeft mij namelijk ook aan het denken gezet.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 00:06

marjootje schreef:

Maar hiervoor was je dochter nog hetzelfde gewicht als de minder lange bijrijder en had de pony geen probleem met de bijrijder.. ?[/quote]

Nee, mijn dochter is altijd veel lichter geweest dan de bijrijder, maar wel veel langer.
Mijn dochter is bijna 14 dus nu in de pubertijd, daardoor is het haar gewicht nu evenveel als de bijrijder.
bijrijder is 1,60 en 58 kilo......mijn dochter 1,83 en 58 kilo.
De pony had met de bijrijder geen problemen, maar met mijn dochter wel.
Ik weet dat dit met haar lengte te maken heeft, maar je kunt dus hierdoor wel zien dat de lengte van een ruiter ook zeker mee weegt als je gaat kijken of iemand te zwaar is voor een bepaald type paard/pony
Je kunt niet heel zwart/wit alleen naar het gewicht gaan kijken.
We hebben het hier dan niet over overgewicht, maar of iemand te zwaar is voor een bepaald type paard/pony.[/quote]

Natuurlijk, net zo goed als dat je rekening moet houden met:
- Hoe goed de ruiter kan rijden (goed ruggebruik paard of in de krul getrokken en rug weggedrukt)
- Welke tak van sport de ruiter doet (springen/ stapritjes over het strand)
- Heeft het paard een sterke of een zwakke rug voor zijn ras?
etc..

Ik snap zegmaar niet waarom lengte volgens jou zo'n speciale functie heeft dat die samen met gewicht het belangrijkst is? Want al die andere factoren daar moet je ook naar kijken als je niet alleen naar gewicht kijkt.. (Is ook niet bedoeld als een aanval op jou persoonlijk btw, maar ben gewoon nieuwsgierig naar jou reden achter die gedachte.. :) (En af en toe ben ik gewoon niet zo handig in wat ik neertyp, dat dan ook wel weer :+ ))

En nogmaals, mensen zullen er wel wat van zeggen als je te lang bent, te zwaar blijft een taboe.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 10:21

Ik snap zegmaar niet waarom lengte volgens jou zo'n speciale functie heeft dat die samen met gewicht het belangrijkst is? Want al die andere factoren daar moet je ook naar kijken als je niet alleen naar gewicht kijkt.. (Is ook niet bedoeld als een aanval op jou persoonlijk btw, maar ben gewoon nieuwsgierig naar jou reden achter die gedachte.. :) (En af en toe ben ik gewoon niet zo handig in wat ik neertyp, dat dan ook wel weer :+ ))

En nogmaals, mensen zullen er wel wat van zeggen als je te lang bent, te zwaar blijft een taboe.[/quote]

Ik zeg nergens dat de lengte met het gewicht het belangrijkste is.
@dinopino schreef een stukje over de lengte van de ruiter, dat dit van invloed was.
Daar heb ik alleen bevestigend op gereageerd omdat wij dit toevallig onlangs heel duidelijk hebben gezien gebeuren bij onze pony.
Daarmee wilde ik alleen maar bevestigen dat ook lengte 1 van de vele factoren is waar je rekening mee moet houden bij de belasting van een paard/pony.

Het vorige topic was inderdaad heel zwart/wit, en niet altijd even tactisch.
Nu word er fatsoenlijk gediscuseerd, en er worden goede argumenten aangedragen.
Daarom zou dit topic ook niet "dikkere mensen te paard" maar "zwaardere mensen te paard" moeten heten.
Want er dus zo veel meer factoren waarom de belasting te zwaar zou zijn voor een pony/paard.

En het klopt inderdaad dat mensen wel durfen te zeggen als een persoon te lang is, maar iemand die te dik is mag niet.
En dan kom je weer terug op het feit dat die te lange persoon waarschijnlijk ook te zwaar is, maar daar kan hij/zij niets aan doen, dus kun je er wat van zeggen.
En die te "dikke" persoon is waarschijnlijk ook te zwaar, maar die kan in de meeste gevallen zelf wat aan zijn/haar gewicht doen, dus daar mag je iemand niet op aanspreken want lijnen is al moeilijk genoeg.

En ik ben zelf ook iemand met overgewicht die niet op haar eigen welsh pony kan rijden, twijfelt of ze wel op haar tinker kan rijden, (iedereen zegt dat het makkelijk kan) en zeker weet dat ze straks op haar belg kan gaan rijden (als die 3 word)
En nee lijnen is niet makkelijk, maar soms wel noodzakelijk om te zorgen dat je paardje ook gezond blijft en nog lang mee kan gaan.
En ik ben ook van mening dat als je echt zwaar overgewicht hebt, je niet op een paard moet stappen, ongeacht wat de reden is van je overgewicht.
Ook al is het medisch en kun je er niets aan doen, dan is paardrijden voor jou gewoon niet de geschikte sport.
En kun je er zelf wel wat aan doen, wees dan eens eerlijk tegen jezelf en doe er wat aan, wat is sterker dat eten of die hele leuke hobby!!!!!!!!
En met zwaar overgewicht bedoel ik echt boven de 100 kilo.
Want voor mensen die 90/100 kilo wegen zijn ook best geschikte paarden.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:32

Daarom zou dit topic ook niet "dikkere mensen te paard" maar "zwaardere mensen te paard" moeten heten.
Want er dus zo veel meer factoren waarom de belasting te zwaar zou zijn voor een pony/paard.

Even mijn mening over de tekst waarbij de naam van dit topic begint met "Dikkere mensen".

Dit is een voortzetting van het vorige topic zoals de TS dat in eerste instantie bedoelde. De reden hiervan was dat zij geschokt was dat zij steeds meer te dikke mensen paard zag rijden, en niet zonder ongegrond, het is ook zo. Door duidelijkere omschrijvingen om dit thema fatsoenlijker en gerichter ter discussie te brengen, is de begintekst van dit topic zo geformuleerd dat dit uitnodigd juist tot die discussie zoals vele dit wilde.

Ik ben welliswaar de topicstarter, maar er zijn andere mensen hier die het topic in goede banen leiden zoals ik dit reeds eerder vermelde in een bericht.
Mochten er wensen zijn de beginpost, of aan de tekst iets te veranderen, maak dit kenbaar en ik denk dat onze Mod dit wel aanpast. In ieder geval begint dit topic die toegevoegde waarde te krijgen die het verdient en hoop op een spannende en vooral leerrijke discussie waarbij elk mens in zijn waarde wordt gelaten. :j

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:11

john57 schreef:

Even mijn mening over de tekst waarbij de naam van dit topic begint met "Dikkere mensen".

Dit is een voortzetting van het vorige topic zoals de TS dat in eerste instantie bedoelde. De reden hiervan was dat zij geschokt was dat zij steeds meer te dikke mensen paard zag rijden, en niet zonder ongegrond, het is ook zo. Door duidelijkere omschrijvingen om dit thema fatsoenlijker en gerichter ter discussie te brengen, is de begintekst van dit topic zo geformuleerd dat dit uitnodigd juist tot die discussie zoals vele dit wilde.

Ik ben welliswaar de topicstarter, maar er zijn andere mensen hier die het topic in goede banen leiden zoals ik dit reeds eerder vermelde in een bericht.
Mochten er wensen zijn de beginpost, of aan de tekst iets te veranderen, maak dit kenbaar en ik denk dat onze Mod dit wel aanpast. In ieder geval begint dit topic die toegevoegde waarde te krijgen die het verdient en hoop op een spannende en vooral leerrijke discussie waarbij elk mens in zijn waarde wordt gelaten. :j

Maar zou je dan de naam van het topic juist wel aangepast willen zien naar "zwaardere mensen" IPV "dikkere mensen" of juist niet?
Als dat zou gebeuren krijg je ineens een heel ander soort discussie, want dan komen er veel meer onderwerpen aan bod waarom iemand te zwaar zou zijn (en die kant gaat het topic nu ook op)
Wil je het topic echt houden op te "dikke mensen" dan kun je bijna niet voorkomen dat mensen zich aangesproken gaan voelen, want dan spreek je echt een specifieke doelgroep aan.
Dat onderwerp ligt voor veel mensen heel gevoelig, en je krijgt weer de mensen die zich aangesproken voelen en zich gaan verdedigen.
Zo beland je weer in een wel/niet zwart/wit discussie.............(denk ik)

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 16:46

marjootje schreef:
john57 schreef:

Maar zou je dan de naam van het topic juist wel aangepast willen zien naar "zwaardere mensen" IPV "dikkere mensen" of juist niet?
Als dat zou gebeuren krijg je ineens een heel ander soort discussie, want dan komen er veel meer onderwerpen aan bod waarom iemand te zwaar zou zijn (en die kant gaat het topic nu ook op)
Wil je het topic echt houden op te "dikke mensen" dan kun je bijna niet voorkomen dat mensen zich aangesproken gaan voelen, want dan spreek je echt een specifieke doelgroep aan.
Dat onderwerp ligt voor veel mensen heel gevoelig, en je krijgt weer de mensen die zich aangesproken voelen en zich gaan verdedigen.
Zo beland je weer in een wel/niet zwart/wit discussie.............(denk ik)

Het vorige topic zoals het gestart was door de TS, was duidelijk bedoelt haar zorgen kenbaar te maken dat veel paarden door te zware ruiters of amazone,s bereden werden. Dat de TS de omschrijving van haar beginpost erg onhandig had geformuleerd was duidelijk gezien de reacties die het teweeg bracht. Maar zij heeft bereikt, dat veel mensen aan het nadenken zijn geslagen, wat je dan ook ziet in de verdeeldheid van de reacties. Dat deze disccussie zo dood zou lopen was al snel duidelijk. Juist dit topic zou ook moeten aanspreken, dikkere mensen overtuigen met argumenten dat te zwaar gewicht schadelijk is voor het paard. Alleen netter geformuleerd, met bewijzen zoals wij opgezocht hebben in wetenschappelijke onderzoeken, de tendensen die ontstaan want laten we de weg niet kwijtraken en anders gaan formuleren. Hoe kun je anders mensen ervan overtuigen dat ze verkeerd bezig zijn als gewoon de feiten te noemen zoals ze zijn. We hebben afgesproken het niet uit te diepen hoe het komt waarom iemand te dik is en dit thema te bekritiseren maar wel bespreekbaar te maken wat overgewicht betekend voor het paard.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:35

Dikkere mensen heeft onnodige een negatieve klank. Het gaat toch om het gewicht en de verdeling en de eventuele schade voor het paard. En wat nog toelaatbaar is, en niet over dikke personen. Ben het dus met john eens dat de titel veranderen mag.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 17:58

Dinopino schreef:
Dikkere mensen heeft onnodige een negatieve klank. Het gaat toch om het gewicht en de verdeling en de eventuele schade voor het paard. En wat nog toelaatbaar is, en niet over dikke personen. Ben het dus met john eens dat de titel veranderen mag.

Juist :D ik zal de moderators vragen deze te veranderen ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 18:43

imo ligt de grens (bij een gemiddeld paard) op 100kg, dan ben je echt te zwaar of je nu kan rijden of niet.
als je ook nog minder goed kunt rijden en dus niet goed meekomt met het paard, kan je daar nog eens 20kg van af trekken want imo is een lichter iemand die niet kan rijden zwaarder dan een zwaarder iemand die wel kan rijden.

volgens mij maakt het niet veel uit of je bijv 1.60m en 85kg weegt of 1.90m en 85 weegt, met 160m heb je meer vet waar je minder controle over hebt en bij 1.90m heb je je lengte tegen wat je in balans moet houden, dus is imo om het even.

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 19:51

Ras: Stokmaat: gewicht paard: max. Ruitergewicht: Percentage
Shetlander 100 cm 200 kg 40 kg 20%
IJslander 1 135 cm 350 kg 70 kg 20%
IJslander 2 140 cm 450 kg 90 kg 20%
Haflinger 145 cm 500 kg 80 kg 16%
Warmbloed 1 160 cm 550 kg 71 kg 13%
Warmbloed 2 172 cm 700 kg 80 kg 12%
Koudbloed 1 165 cm 800 kg 96 kg 12%
Koudbloed 2 170 cm 900 kg 104 kg 12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)

Ook al is het ruitergewicht optimaal verdeeld, dan nog kan het weefsel beschadigen wanneer men te lang
op zijn paard zit. Aan te bevelen is dan ook om na twee uur rijden een poosje af te stappen, zodat de
doorbloeding weer goed op gang komt.

Deze tabel gaat over maximaal ruitergewicht, je hoeft dus geen zadels e.d. mee te rekenen.

Dat is de tabel van buitenzinnig. Nou is die ietsje vaag, dus ik heb nog een mooiere:

Even opletten: Deze tabel gaat over de maximale belasting van het type paard, tel dus zo'n 15 kilo (da's je zadel en je kleding) bij je eigen gewicht op voor een goede vergelijking met de bovenste tabel.

Maximale belasting paardentypes

Shetland pony, Welsh B pony 50 kg.
New Forest, grote Arabier 60 kg
IJslander, draver, (Engels en Frans) Volbloed 67 kg
Andalusier, fries, klein KWPN, Quarter 75 kg
Haflinger, Fjord, groot KWPN, Tinker 90 kg
Belg, Shire 115 kg

Bijschrift tabel:
Maximale belasting.

De opleiding Dierfysiotherapie hanteert bovenstaande tabel voor het gewicht van de ruiter ten opzichte van dat van zijn paard. "Alles wat je aan tabellen tegenkomt is een richtlijn. Het hangt van heel wat factoren af of de tabel toepasbaar is". zegt Solange Schrijer. "Gebruik deze tabel als uitgangspunt om te kijken hoe zwaar een ruiter mag zijn voor haar of zijn paard of pony. Kijk verder vooral naar het individuele paard en de bijbehorende ruiter. Een volbloed is fijn en soepel gebouwd, die kan niet veel gewicht dragen. Een haflinger is veel sterker met zijn brede beengewrichten en zijn korte stevige rug, dat is een krachtpatser die wel wat kan hebben. Een Andalusier heeft wel een stevige romp, maar de rug is hol en het beenwerk fijn. Een fries heeft stevig beenwerk, maar ook een holle rug, hetgeen hem minder sterk maakt dan een paard met een normale rug."

Edit: het bleek niet mogelijk de eerste tabel zo te kopiëren van de site, vandaar het blauwe vlak in de quote van oomens...

Verder blijkt meer dan 1 spatie op Bokt niet te werken, en tabs werken ook al niet, heb het dus enigszins leesbaar geprobeerd te maken d.m.v vette letters.

Excuus!
Bericht van Yamcha ik hoop ze vind dit niet erg

john57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 19:53

barbar schreef:
imo ligt de grens (bij een gemiddeld paard) op 100kg, dan ben je echt te zwaar of je nu kan rijden of niet.
als je ook nog minder goed kunt rijden en dus niet goed meekomt met het paard, kan je daar nog eens 20kg van af trekken want imo is een lichter iemand die niet kan rijden zwaarder dan een zwaarder iemand die wel kan rijden.

volgens mij maakt het niet veel uit of je bijv 1.60m en 85kg weegt of 1.90m en 85 weegt, met 160m heb je meer vet waar je minder controle over hebt en bij 1.90m heb je je lengte tegen wat je in balans moet houden, dus is imo om het even.

Voor het gemak heb ik bovenstaande link even opnieuw hier geplaatst :)

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 21:02

[/quote]Het vorige topic zoals het gestart was door de TS, was duidelijk bedoelt haar zorgen kenbaar te maken dat veel paarden door te
zware ruiters of amazone,s bereden werden. Dat de TS de omschrijving van haar beginpost erg onhandig had geformuleerd was duidelijk gezien de reacties die het teweeg bracht. Maar zij heeft bereikt, dat veel mensen aan het nadenken zijn geslagen, wat je dan ook ziet in de verdeeldheid van de reacties. Dat deze disccussie zo dood zou lopen was al snel duidelijk. Juist dit topic zou ook moeten aanspreken, dikkere mensen overtuigen met argumenten dat te zwaar gewicht schadelijk is voor het paard. Alleen netter geformuleerd, met bewijzen zoals wij opgezocht hebben in wetenschappelijke onderzoeken, de tendensen die ontstaan want laten we de weg niet kwijtraken en anders gaan formuleren. Hoe kun je anders mensen ervan overtuigen dat ze verkeerd bezig zijn als gewoon de feiten te noemen zoals ze zijn. We hebben afgesproken het niet uit te diepen hoe het komt waarom iemand te dik is en dit thema te bekritiseren maar wel bespreekbaar te maken wat overgewicht betekend voor het paard.[/quote]

Dus het blijft gaan over mensen met overgewicht?? dan hoef je de naam van het topic ook niet te laten veranderen, want dan gaat het over mensen met overgewicht, dus mensen die te dik zijn.

Je zou ook naar de groep mensen kunnen kijken die te zwaar zijn voor het type paard wat ze rijden, maar dat betekend niet dat ze overgewicht hoeven te hebben, maar de schade aan het paard is wel hetzelfde.
Dan zou je het topic moeten veranderen in "zwaardere mensen te paard"

Feit blijft wel dat iemand die een gezond gewicht heeft en toch te zwaar is voor zijn of haar paard/pony daar zal iedereen zonder problemen wat van zeggen.
Maar iemand die duidelijk ovegewicht heeft ongeacht de reden, daar moeten we voorzichtig mee zijn, want dat ligt gevoelig.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:43

dat volgens het lijstje een ijslander 20% mag dragen en een warmbloed nog maar 12% vind ik wel een heel groot verschil, ok een ijslander is in verhouding sterker maar dat dan een ijslander van 1.40m een persoon van 90kg mag dragen en dan een warbloed van 1.72 nog maar iemand van 80kg klopt imo echt niet, ik zou het eerder omdraaien en dan nog kan zo'n groot paard echt nog wel meer dragen.
ik heb zelf een grote wat zwaarder gebouwde E-pony die op gezond gewicht zit (eerder iets te dun) die weegt 540kg, dan zou ik al zijn hele leven te zwaar voor hem zijn geweest maar toch heeft hij nooit last van zijn rug gehad en heeft alleen door een gevecht in het land nu een slecht been, ok hij heeft ook lichte kogelatrose, maar mag dat een keer met zijn bijna 19jaar.

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 22:45

Het is natuurlijk geen waterdicht lijstje, maar laat het dan een richtlijn zijn. Tuurlijk zijn er altijd wel extremen en de individuele combi paard ruiter moet nog eens dichter onder de loep worden genomen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 07:03

Wanneer heb je eigenlijk overgewicht?

ik heb namelijk een BMI van 30+ (volgens BMI dus al voorbij overgewicht en dus in klasse 1 obesitas) en maatje 36 :') Dus ik ben dan véél te dik :j

Ga ik echter op mijn MAXIMAAL gezond gewicht zitten, dan heb ik maat 32, op ideaal gezond gewicht val ik terug in kindermaatjes :')

Dus in de vergelijking iemand die lang is en 78 kg weegt of ik met 78 kg en maar 1.60 groot, maar nu wetende dat ik "maar" maatje 36 heb en daardoor dus én "redelijk" slank ben én niet met mijn lengte het paard in de weg zit; veranderd dat dan ook de situatie weer?

Je zult imo individueel naar zowel paard als ruiter moeten kijken!

Dinopino

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 11:07

Niet alleen de grootte van het paard is van belang bij het bepalen van het te dragen gewicht. Dit gewicht moet ook verdeeld worden over de rug van het paard. Een groot paard wil niet altijd zeggen dat hij automatisch ook een groter draagvlak heeft voor een zwaardere ruiter.