marjootje schreef:Dinopino schreef:Wat ik geleerd heb is dat wanneer een gewicht over een grotere of langere afstand op iets drukt dus zwaarder is. In dit geval de lengte van de benen en de stijgbeugels. Dus al zouden beide ruiters doorzitten, het gewicht van de lange ruiter op de stijgbeugels toch groter is dan die van de kleinere ruiter.
Hier ben ik het absoluut mee eens, en wij hebben dit onlangs in de praktijk gezien.
Wij hebben een pony die door mijn dochter en een bijrijdster werd gereden.
De bijrijdster had een constant gewicht, en een lengte van 1,60
Mijn dochter groeide en groeide maar door, waardoor ze nu op een lengte zit van 1,82, daarbij heeft ze hetzelfde gewicht als de bijrijdster (ze is pas 13).
Je kun heel duidelijk aan de pony zien dat ze met mijn dochter dus lange lengte meer moeie had dan met de bijrijdster, terwijl ze hetzelfde wegen.
(om nog even duidelijk te zijn, inmiddels rijden beide dames niet meer op de pony, en hebben we een nieuwe bijrijdster gevonden)
Dat is een balansprobleem omdat de ruiter lang is, niet zozeer een gewichtsprobleem..
Als je te lang bent heb je het probleem dat je met je voeten tegen de voorbenen aan gaat komen en dat je bovenlijf dus te lang is voor het evenwicht, niet zozeer dat je gewicht zwaarder zou zijn. (Als je langer bent wordt de werking van de zwaartekracht misschien heel minimaal sterker omdat je hoofd verder van de aardkern staat dan bij een kort persoon, maar dat effect is echt nauwelijks als een meetelbare verandering in gewicht te rekenen..)
Aan de andere kant, mensen hebben dan ook meestal het besef om niet op paarden te gaan zitten waar ze te lang voor zijn. Ook is het niet taboe om te vinden dat iemand te lang voor een paard is.. Te zwaar is daarentegen niet zo makkelijk te concluderen/zeggen.