Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Het is ook een wonder als er zonder elastieken of slof gereden wordt. Leeftijd paarden 4jr tot min. 16 jr, geen verschil. Lekker rond en diep en op de wedstrijd goed tillen, want dan komt het voorbeentje hoger. En dan boos zijn als je in het Z geen punt rijd en op iedere oefening "te diep" staat omschreven 
altijd maar die zagende binnenhand, brr. Amaryllis schreef:Grappig wel dat iedereen het hier helder heeft en snapt, maar wanneer je op een willekeurige wedstrijd of stal komt is er altijd wel een (nouja, meerdere) ruiters die hun binnenhand gebruiken als hark om het tuintje wat schoft en schoot heet te kunnen harkenaltijd maar die zagende binnenhand, brr.
Ik kon (en kan) nogsteeds afstappen wanneer mijn vader het ziet haha.
Amaryllis schreef:Grappig wel dat iedereen het hier helder heeft en snapt, maar wanneer je op een willekeurige wedstrijd of stal komt is er altijd wel een (nouja, meerdere) ruiters die hun binnenhand gebruiken als hark om het tuintje wat schoft en schoot heet te kunnen harkenaltijd maar die zagende binnenhand, brr.
Ik kon (en kan) nogsteeds afstappen wanneer mijn vader het ziet haha.

S_en_Z schreef:Nee maar, denk dat als veel wedstrijdruiters daadwerkelijk aan het lezen en nadenken slaan het kwartje echt wel zal vallen.
Joolien schreef:Maar dan snap ik jou niet helemaal waarom je stelling vraagt met zit? Ik blijf netjes rechtop zitten, het paard zoekt zelf contact op de buitenteugel die ik constant aanhoud, binnenbeen leg ik aan en binnenteugel naar binnen, daar is niks schreeuwen aan, ik doe alles vanuit ontspanning en rust, ik wil dat een paard altijd actief blijft van achter dus vandaar dat ik in dit geval mijn binnenbeen gebruik. Want ondanks dat hij niet hoeft te buigen, moet hij wel het binnen achterbeen dieper onder zetten.
Joolien schreef:Ik vind het wel mee vallen hoe veel hulpen het heeft, het is eigenlijk 1 gezamenlijke hulp imo, zoals een ophouding. Hier heb ik een mooi plaatje gemaakt over buiging. Plaatje 1 is goed, plaatje twee laat een ongewenste knik zien maar iets wat je zoooo vaak tegen komt.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-HFKGXKV3.jpg
(blauw is hand, rood is zit, oranaje been en groen de teugel. Zwart uiteraard het paard.)
Yamcha schreef:Vraag: ik lees soms dat paarden aan de teugel worden gereden door stelling te vragen, en dan met de binnenhand nogal in te werken.
Wie kan mij uitleggen hoe dat werkt? En waarom knikt een paard dan in?
Imo is het niet correct, klopt dat, ik heb altijd geleerd dat een strenge binnenhand het binnenachterbeen blokkeert.
Yamcha schreef:Joanne1987 schreef:waarschijnlijk door flink wat ruk en pluk werk en een hand die vast gezet wordt...
Dus gewoon het wijken voor druk dan zeg maar, gewoon goed rukken aan de teugel, en het paard wordt geeft uiteindelijk wel toe.......
Nogmaals pieps, ik ken het verschil tussen stelling en buiging, en dit gaat echt om stelling, dus alleen de hals.
En ja, instructie zei: stelling vragen (in dit verband was het woord vragen niet correct trouwens)! Ja, alleen de hals, en dan gaat deze aan de teugel.
en ik wil dus weten waarom het paard inknikt, dus niet nageeflijk, maar in de krul.
Heb het even vet gemaakt, om even duidelijk te maken wát mijn vraag precies is.
Appelflap, zo leer ik het ook, binnenhand opzij en naar voren meegeven, buitenteugel eraan houden, been erbij. Dan zoekt die van mij ook de hand op (overigens zoekt ze nu ook aanleuning zonder dat ik dat doe). Maar dat weet ik dus wel, en dat snap ik ook.
Maar mijn eerdere vraag gaat over een stukje biomechanica wat ik niet begrijp, en ik wil weten waarom en hoe het werkt. Dát het werkt (paard knikt idd in) heb ik al gezien.

Kadankovitch schreef:Yamcha, door toeval heb ik een dvd van Philippe Karl kunnen bekijken. Deze africhter werkt ook met een sterke buiging, nietmeer dan 27,5 graad, om een paard te laten nageven.

en dat zoeken is idd precies wat het leuk maakt en spannend

divanolover1 schreef:Ik krijg zins kort
les van Tinkertom
Die hier ook ok bokt zit
Mijn paardje loopt nogal met ze hoofd over ze rechter schouder ben met de les die stelling aan het leren en het buigen
en dat gaat prima
De lessen zijn fijn en leerbaar
Hij houd zijn rechter en linker kaak en zo vast waar door hij naar de BUITEN kant gaat lopen
door die super fijnen lessen van Tinkertom.
Dat is super irritant dat ie naar BUITEN loopt
En dan doe ik mijn Binnen hand naar binnen en me buiten hand op ze plek en dan lichten knuipjes in me binnen teugel
zodat ik die stelling gaat leren
En met de les gaat dat super goed
en met oefenen ook wel maar niet zo goed als met de les
Hier kan je volgens mijn goed zien
Kadankovitch schreef:Maar mevr. Bertie, U maakt zich zo kwaad alleen omdat er iemand iets schrijft wat niet in uw lijn van gedachten ligt. Ik ben in ht geheel niet een aanhanger van die kunstenmakers die menen te moeten opvallen door het verlenen van lachwekkende ridertitels, of ze nu Deens of Sardijns zijn.
Ik heb van 26 juni 1979 (11uur begon mijn eerste les met Medina) tot aan het laatste monent dat meneer van Loon les kon geven (inderdaad de laatste les (aan mij met Baike) die hij gaf, maar dat wist hij toen zelf ook niet) bij Ernest van Loon gelest en getraind.
Ik vind het dan ook wat vreemd dat U ( immers mijn tekst wordt door U uit het verband aangehaald) mij verwijt: “ Ik erger me helemaal te pletter aan al die *fantastische* mensen die zo trots op hun site vertellen dat ze werken volgens de methode van die, én die, én die, én die, én die, én .. [vul maar grote namen in, naar willekeur: holistisch, alexandrer techniek, parelli, steinbrecht, oliveira, centered riding .. whatever.. *zucht*]
Het zijn mensen die helemaal NIETS toevoegen.
Ze zijn niet eens in staat keuzes te maken. ” MIJN VRAAG AAN U: Welke keuze heb ik niet gemaakt?????
Ik ben meer dan twintig jaren een trouwe leerling van Ernest van Loon gebleven. DE man die U bewonderd, las ik in uw profiel. Vindt U uw opmerking terecht in deze contekst?
OH ja, dan de kleding, HEEL belangrijk, want de duivel, hum..sorry Philippe Karl zit rechtop en is netjes gekleed. Zeer relevant!!!! Wat stoort U dan aan Philippe Karl? Dat hij nooit onverzorgd op een paard stapt? Een man met veel aanzien bij zijn vroegere werkgever het Cadre Noir. Het lijkt erop dat iemand die uw mening niet deelt, natuurlijk nooit rechtop op een paard kan zitten, laat staan dat hij/zij netjes gekleed gaat. Dat is een heel belangrijk punt om op te letten.
MAAR
Ook Ernest van Loon, net zoals ondergetekende, kon men nooit anders aantreffen als netjes gekleed, hemd en cravatte, koltrui bij extreme koude, en colbert en gepoeste bruine rijlaarsen. Om hem op een hoop te gooien met de scharlatans die hier helemaal bovenaan worden genoemd, is wat erg kort door de bocht.
Want de laatste twee behoren daar natuurlijk ook bij. Meneer van Loon en ik waren immers altijd zeer netjes gekleed.
EN WAT NOG VEEL ERGER IS!!! Ik moet U,hoe zwaar het mij ook valt, erop wijzen dat de heer van Loon (de man die U bewondert, maar waarvan U toegeeft, hem nooit in levende leven te hebben ontmoet) ook vaker de zijdelingse buiging toepaste om ontspanning in kaak-en-nek-gewricht te verkrijgen, noodzakelijk om een paard aan de teugel te rijden. Is hij nu ook een van die mensen die zo minachtend benaderd?? De man waarvan Henk van Bergen op zijn uitvaart zei:" Dat de laatste van de Grote africhters nu ook is verdwenen." "Maarja, wie is Henk van Bergen en wat weet hij daar nou van.": zult U zeggen. Ja en dan wordt het spannend. Meerdere paarden naar de Z2 gebracht, ja dat is heel wat. Een overweldigende prestatie . Dat geeft je nagenoeg alle kennis om over andere methode te oordelen. U hebt helemaal gelijk om met uw enorme staat van dienst elke afwijkende methode genadeloos de grond in te boren op de effectieve wijze die U hierboven hebt gedemonstreerd. Maar uit pure bezorgdheid dat uw onpasselijkheid zou kunnen leiden tot een maagzweer, zou ik U willen aanraden een paar Rennie's te nemen mocht U weer overvallen worden door dat gevoel.
Ik heb natuurlijk een gruwelijk doodzonde begaan door een aantal graden van zijdelingse buiging aan te geven. Men zou ook in een discussieforum iets welwillend kunnen uitleggen. Namelijk er staat "NIET MEER DAN 27.5 graden" . Men zou tenminste kunnen begrijpen, dat Karl geen grotere buiging dan aangegeven wenst. Maar neen U, Bertie, in al uw hippisch wijsheid (Z2, was het), meent te moeten schrijven:" 27,5 graad? Oeps! Dan is 27,4 net niet genoeg, en 27,6 fout?
Paardrijden IS niet mechanisch!"
NEE mevr. U leest niet goed. Nergens is het woord mechanisch gebruikt, ook is nergens gesteld dat het absoluut dat aantal graden moet zijn. Er staat "niet meer dan" , daarmee wordt in normaal Nederlands bedoeld dat het wel minder mag zijn, maar niet meer. En als U er niet zo'n, door en door, negatieve houding tegenover zou innemen, dan had U Karl tenminste tegoede gehouden dat die buiging niet extreem is. Maar dat zult U ook wel ontkennen. Maar U zult mij zeer dankbaar zijn, want ik heb U tenminste het kruid gegeven waarmee U uw briljante hippische visie af te vuren op ...... tja op wie eigenlijk.
Ik heb Yamcha alleen wat informatie willen geven. Zover ik deze dame ken, is zij niet de persoon om klakkeloos iets aan te nemen. Dus als ik al een duivelse boodschap heb overgebracht die haar onvermijdelijk zou storten in de diepste afgronden van de rijkunstige hel, dan ben ik er van overtuigd dat ze mijn sluwe list, mijn duivels plan, allang door had.