Aan de teugel door stelling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:51

Mijn oudere merrie werkt dit principe wel bij, ik heb het idee dat ze daar soepel van word in de spieren.
Ik heb geleerd dat je een paard niet nagevelijk kan maken zonder souplesse in het buigen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:53

Heb het betreffende topic niet gezien. Maar halve stal rijd op hand vasthouden en "laat los" roepen :') Het is ook een wonder als er zonder elastieken of slof gereden wordt. Leeftijd paarden 4jr tot min. 16 jr, geen verschil. Lekker rond en diep en op de wedstrijd goed tillen, want dan komt het voorbeentje hoger. En dan boos zijn als je in het Z geen punt rijd en op iedere oefening "te diep" staat omschreven :')

Dus vandaar dat ik het antwoord wel wist op Yamcha's vraag

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:07

Grappig wel dat iedereen het hier helder heeft en snapt, maar wanneer je op een willekeurige wedstrijd of stal komt is er altijd wel een (nouja, meerdere) ruiters die hun binnenhand gebruiken als hark om het tuintje wat schoft en schoot heet te kunnen harken :n altijd maar die zagende binnenhand, brr.
Ik kon (en kan) nogsteeds afstappen wanneer mijn vader het ziet haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:08

Amaryllis schreef:
Grappig wel dat iedereen het hier helder heeft en snapt, maar wanneer je op een willekeurige wedstrijd of stal komt is er altijd wel een (nouja, meerdere) ruiters die hun binnenhand gebruiken als hark om het tuintje wat schoft en schoot heet te kunnen harken :n altijd maar die zagende binnenhand, brr.

Tja bij ons op stal zie je dat ook veel hoor, het grote gros leert gewoon die binnenhand verkeerd te gebruiken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:28

Amaryllis schreef:

Ik heb genoeg film en topics om je te laten zien dat ik mijn binnenhand nooit naar me toe haal :=

Nee maar, denk dat als veel wedstrijdruiters daadwerkelijk aan het lezen en nadenken slaan het kwartje echt wel zal vallen. Maar veel zijn gewoon te arrogant/willen niet anders leren/hun instructrice heeft altijd gelijk, daar betalen ze immers voor.

Bokt vinden ze "penny" staat veel rotzooi en meningen op, geen antwoorden waar ze daadwerkelijk iets aan hebben als ze specifiek zoeken (stel je voor dat ze moeten lezen) Bokkers weten het altijd beter dan zij.

Vanmiddag nl. dit antwoord gehad van zulke ruiters toen ik begon over Bokt ;)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 02:39

S_en_Z schreef:
Nee maar, denk dat als veel wedstrijdruiters daadwerkelijk aan het lezen en nadenken slaan het kwartje echt wel zal vallen.

Steekt hand op, ik kreeg vol begeleiding en weet je wat mij is geleerd?

Binnenhand doe je alles mee, die moet je eraan hebben daar heb je druk op. Buitenhand laat je los..

Tot ik steeds bewuster werd, ik sta altijd open voor nieuwe dingen andere inzichten en zo doende ook dus dat ik uiteindelijk ben gaan leren dat dat niet de manier is. Het werkt op den duur wel, maar je werkt niet samen, traint niet.

Door veel te lezen, open staan, naar andere instructie durven te stappen ben ik anders gaan rijden. Ik ben constant bezig met leren en zoeken, me zelf en daarmee ook de paarden die ik rijd te ontwikkelen. Ik denk dat mij dat dus wel heel veel al heeft geholpen.

Ik zie het zoveel om me heen hoor en dan vooral niet willen veranderen of open staan voor andere, voor jou nieuwe dingen. Zo jammer, moeten we dan echt allemaal het wiel opnieuw uitvinden? Denk ik dan bij mezelf...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 08:26

Joolien schreef:
Maar dan snap ik jou niet helemaal waarom je stelling vraagt met zit? Ik blijf netjes rechtop zitten, het paard zoekt zelf contact op de buitenteugel die ik constant aanhoud, binnenbeen leg ik aan en binnenteugel naar binnen, daar is niks schreeuwen aan, ik doe alles vanuit ontspanning en rust, ik wil dat een paard altijd actief blijft van achter dus vandaar dat ik in dit geval mijn binnenbeen gebruik. Want ondanks dat hij niet hoeft te buigen, moet hij wel het binnen achterbeen dieper onder zetten.

Als jij op 'buiten' zit, dat wil dus zeggen dat je het meeste gewicht op je buitenste zitbeenknobbel hebt is het onmogelijk voor je paard om de juiste stelling en buiging te ontwikkelen. Daarom speelt je zit zeker een rol bij niet alleen de stelling maar bij het hele rijden. Zit, been en hand zijn onlosmakend met elkaar verboden. Stelling wordt verkregen door je binnenbeen en de binnenhand onderhoud/verbeterd deze.

Bij stelling te vragen hoef je, je hand niet naar binnen te doen. Het is eigenlijk veel beter het niet te doen, hierdoor krijg je dus wat ik zei, paarden krijgen zo sneller de neiging deze hand te ontzien en achter de teugel te kruipen. Bij het rijden is het heel belangrijk je handen stil te houden (in de zin van je hand staat stil maar beweegt altijd) ook met stelling, wat overigens iets is wat we altijd rijden, niet alleen op de volte maar ook op de rechte lijn. Als je, je binnenhand namelijk altijd iets hoger hebt dan je buitenhand (wat de normale positie is voor je handen en uiteraard hoeft die binnenhand geen 10/20 cm boven de manenkam uit te steken het is een kwestie van enkele centimeters) en je binnenteugel iets korter is als je buitenteugel (ook heel normaal anders heeft je paard geen idee wat hij doen moet) en het paard met je zit en benen op de juiste manier begeleid zul je zien dat het paard al stelt. Daarnaast is het heel belangrijk dat het paard duchsgenick gesteld is, dat wil zeggen dat het paard zachtjes kauwt op het bit (na geeft), los is in de kaken en dat er sprake is van aanleuning. In eerste instantie is dat vaak niet en dan zul je merken dat je paard af en toe nog uit deze stelling komt en dat er af en toe stugge stukken tussen zitten. Dat is heel normaal. Je rijdt een paard namelijk niet alleen in een stelling maar ook zo veel mogelijk schouder voor om het paard ook op een simpele rechte lijn te gymnastiseren.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 08:38

Joolien schreef:
Ik vind het wel mee vallen hoe veel hulpen het heeft, het is eigenlijk 1 gezamenlijke hulp imo, zoals een ophouding. Hier heb ik een mooi plaatje gemaakt over buiging. Plaatje 1 is goed, plaatje twee laat een ongewenste knik zien maar iets wat je zoooo vaak tegen komt.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-HFKGXKV3.jpg

(blauw is hand, rood is zit, oranaje been en groen de teugel. Zwart uiteraard het paard.)

Wat je hierbij denk ik vergeet is dat een paard is stelling rijden niet betekend dat er sprake is van buiging zoals op de volte. Op de rechte lijn stelling wil niets meer zeggen dat het hoofd en de hals een fractie naar binnen verplaatsen. Pas als je schouder voor rijdt is er sprake van buiging.
Dus plaatje 2 is inprincipe zo slecht nog niet. Daarbij is het paard tenminste recht in het lichaam behalve in de hals. Bij plaatje 1 (lijkt het voor mij) dat het paard vwnw loopt, lage, lange halshouding en zo op de rechte lijn lang in een buiging stapt. Dat is dus eigenlijk een schoudervoor maar dan niet correct uitgevoerd.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:06

Je ziet het iid heel veel mensen die hun paard in de krul rijden door veel te "spelen" met hun stelling. Ik noem het bewust krul want het heeft imo niets te maken met een paard nagevelijk rijden.
Als een paard nageeft, dus ontspant in nek en kaak gewricht, dan kan je je stelling gebruiken om hem te gymnastiseren, niet anders om.
Hoe rij ik stelling en buiging, er werd al gesproken over correct op een paard zitten, daar ben ik het mee eens. Maar wanneer zit je correct boven op een paard. Je zorgt dat jou stuitje recht boven de ruggenwervel van je paard zit. Veel paarden gooien ons naar buiten. Kijk maar eens goed als je achter iemand rijdt, dan zie je het zadel scheef op de rug liggen. Zit je als ruiter recht in je zadel dan zit je dus scheef op zijn rug.
Door je er bewust van te worden dat je recht boven de rug moet blijven en dus soms scheef in je zadel kan je je paard al helpen zijn gewicht beter over zijn linker en rechter benen te verdelen.
Ga eens na als je scheef naar buiten zit, en je wilt een volte rijden, dan zit je dus met je gewicht meer op de buiten, dan is het logisch dat je paard over de buitenschouder wegvalt. Als je zelf gaat lopen alsof je iemand op je rug hebt, snap je hopelijk wat ik bedoel. Veel ruiters werken het naar buiten zitten ook nog lekker in de hand. Want je moet veel binnenbeen geven, want dan plaats je het binnenachterbeen beter. Daar ben ik het dus niet zomaar mee eens. In tegendeel bij veel ruiters. Want wat zie je gebeuren, ruiter trekt binnenbeen op om veel been te geven, maar wat gebeurd er dan met zijn gewicht, juist knikt in in de binnen heup en dus nog meer gewicht naar de buitenkant.
Door je binnenbeen lang te maken en te houden, kom je al beter recht boven de rug. Als je dan door met je buitenboven been je paard naar binnen duwt dan plaatst hij zijn buiten schouder voor het binnenachterbeen. Je rijdt dus dan al schouder voor je wendingen in. Dan heb je dus al en lichte lengte buiging zonder daar veel moeite voor te hoeven doen. Activiteit in het achterbeen wil ik gelijk, dus niet alleen maar het binnenbeen. Als ik dan het paard kan vragen zijn buitenschouder voor het binnenachterbeen te zetten heb ik al meer gedragenheid op het binnenachterbeen. En kan dan ook zonder moeite omstellen naar de andere kant.
Stelling vragen doe ik door handen gewoon op de plaats te houden, of binnenhand naar voren. Afhankelijk van de nagevelijkheid, aanleuning, graad van africhting en ga zo maar even door. Als ik mijn binnen hand iets naar voeren plaats dan is er dus minder druk op de die kant van de kaak. Als je dan met je ringvinger een trilling maakt, voelt je paard die en kan je hem uitnodigen om stelling aan te nemen. Juist door minder druk op de kaken te hebben kan je veel meer met trillingen werken van uit je ringvinger. Helaas doen veel ruiters dit te groot en te grof. Waardoor er geen sprake meer kan zijn van ontspanning in nek en kaak.
Geen paard is recht, net als wij mensen. En waar ik me altijd over blijf verbazen is uitspraken van ik richt hem even recht. Rechtrichten is een langdurig proces en toch zal je paard zijn voorkeurs kant blijven houden, je kan er wel voor zorgen dat zijn bespiering gelijker wordt en handiger in het uitvoeren van de verschillende oefeningen naar links en rechts.
Even als voorbeeld: ik kan me zelf leren om net zo netjes met links als rechts te schrijven, maar het zal me altijd meer concentratie kosten om met links dit te doen, en als ik even snel iets moet schrijven doe ik dat toch met rechts.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:08

Yamcha schreef:
Vraag: ik lees soms dat paarden aan de teugel worden gereden door stelling te vragen, en dan met de binnenhand nogal in te werken.

Wie kan mij uitleggen hoe dat werkt? En waarom knikt een paard dan in?

Imo is het niet correct, klopt dat, ik heb altijd geleerd dat een strenge binnenhand het binnenachterbeen blokkeert.

Aarrgghh!
Volgens mij heb je het hier over 'flexen'. Een nepmiddel, heeft met rijkunde of 'dressuur' niets te maken.
Lees er de definitie over 'aan de teugel' nog eens op na, zou ik zeggen. Dan zie je dat 'aan de teugel' NIET zozeer gaat over wat er aan de voorkant gebeurt.
'Gewoon' leren rijden is zinniger dan werken met trucjes. Dat levert jezelf meer op, en al je paarden in de toekomst ook.

Ik maak me snel uit de voeten, uit dit topic!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 17:27

Yamcha schreef:
Joanne1987 schreef:
waarschijnlijk door flink wat ruk en pluk werk en een hand die vast gezet wordt...

Dus gewoon het wijken voor druk dan zeg maar, gewoon goed rukken aan de teugel, en het paard wordt geeft uiteindelijk wel toe.......

Nogmaals pieps, ik ken het verschil tussen stelling en buiging, en dit gaat echt om stelling, dus alleen de hals.
En ja, instructie zei: stelling vragen (in dit verband was het woord vragen niet correct trouwens)! Ja, alleen de hals, en dan gaat deze aan de teugel.

en ik wil dus weten waarom het paard inknikt, dus niet nageeflijk, maar in de krul.

Heb het even vet gemaakt, om even duidelijk te maken wát mijn vraag precies is.

Appelflap, zo leer ik het ook, binnenhand opzij en naar voren meegeven, buitenteugel eraan houden, been erbij. Dan zoekt die van mij ook de hand op (overigens zoekt ze nu ook aanleuning zonder dat ik dat doe). Maar dat weet ik dus wel, en dat snap ik ook.

Maar mijn eerdere vraag gaat over een stukje biomechanica wat ik niet begrijp, en ik wil weten waarom en hoe het werkt. Dát het werkt (paard knikt idd in) heb ik al gezien.

Waarom dit vaak zo word geleerd is niet zo moeilijk te verklaren ( let wel het is NATUURLIJK niet juist, maar is heel soms wel even een manier!)
Als een paard niet nageeft als hij recht uit loopt zal hij dat eerder doen als hij moet wenden ( dus stelling aan moet nemen om niet te veel om te donderen )
Met stelling word het ook meteen een heel stuk moeilijker om met je hoofd bij god op tafel te blijven lopen!
Dus zak je als paard in elk geval wel een stuk, dat is de bedoeling van de stelling zoals hij vaak word geleerd op manege's!
Dat het niet de juiste manier is zal duidelijk zijn denk ik, maar het word inderdaad in de groeps lessen veel gebruikt.

Anoniem

Re: Aan de teugel door stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 10:57

Dank je wel voor je antwoord :)

Weer een andere invalshoek, wel een boeiende :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 14:45

Yamcha, door toeval heb ik een dvd van Philippe Karl kunnen bekijken. Deze africhter werkt ook met een sterke buiging, nietmeer dan 27,5 graad, om een paard te laten nageven. Ernest van Loon deed dat ook, heb ik juist in mijn aantekeningen gelezen. Bij beiden wordt vooral de neus naar de zijkant gehaald, zonder terugwerkende inwerking. Wat mij bij Karl opviel, (de aantekeningen over van Loon zijn 28 j. oud en ik heb er niets extra bij vermeld, dus ik weet het bij hem niet meer zeker), is dat hij de binnenhand hoog houdt. Zo heb ik het zelf ook vaker gedaan.
Of het goed of fout is, lijkt mij niet het punt, maar of bruikbaar is voor U. In mijn dagelijkse praktijk merk ik dat mijn paard al reageert op een paar milimeter omhoog bewegen van de binnenhand bij stelling, om het dier iets zachter te krijgen in de mond. Dit is voor de toeschouwer nauwelijks waarneembaar. In het begin wordt het wel eens duidelijker gedaan.
De heer Karl laat het heel duidelijk zien op de dvd dat de discussie toont tussen Philippe Karl en Christoph Hess. Hij stelt daarbij ook dat het niet nodig is een paard te laten stretchen door middel van het hoofd tussen de benen te trekken, op zijn manier rekt en strekt het paard iedere keer de buitenkant van de buiging. Ik geef hier slechts zijn mening weer. Ik heb er nog niet zo'n preciese mening over gevormd.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:07

Kadankovitch schreef:
Yamcha, door toeval heb ik een dvd van Philippe Karl kunnen bekijken. Deze africhter werkt ook met een sterke buiging, nietmeer dan 27,5 graad, om een paard te laten nageven.

Ja, ik weet het, ik word niet goed van dit topic, en trok me terug.
Maar als je eenmaal hebt gepost blijft Bokt je met emails bestoken..

Ik erger me helemaal te pletter aan al die *fantastische* mensen die zo trots op hun site vertellen dat ze werken volgens de methode van die, én die, én die, én die, én die, én .. [vul maar grote namen in, naar willekeur: holistisch, alexandrer techniek, parelli, steinbrecht, oliveira, centered riding .. whatever.. *zucht*]
Het zijn mensen die helemaal NIETS toevoegen.
Ze zijn niet eens in staat keuzes te maken. :D

Ja, ook ik heb de DVD's van Philippe Karl. Omdat ik me breed orienteer.
Ik vind ze afschuwelijk om naar te kijken. Wat een getreiter van paarden. Je ziet een keurige man, die in keurig pak heel netjes rechtop op een paard zit. Maar dat gemiep met die teugeltjes, zo totaal tégen het wezen van een paard ingaand. Arme paarden.
Hij ontneemt het wezenlijke aan de paarden: BEWEGEN.
Als ik kijk naar de video's van die bijzonder Philippe Karl word ik onpasselijk.

27,5 graad? Oeps! Dan is 27,4 net niet genoeg, en 27,6 fout?
Paardrijden IS niet mechanisch!

Vaak wordt veel te veel stelling gevraagd. Hoe vaak zie ik niet een schouderbinnenwaarts die alleen maar een belachelijk ingeknikte stelling is, en geen SCHOUDERbinnen ..
Een paard hoort een spoor te volgen. Neus-voorhand-achterhand.
Naar gelang de graad van de africhting. In de B niet meer dan een grote volte van 20 meter diameter (straal 10 meter), in de Z bij een appuyement een lengtebuiging die overeenkomt met een volte van 6 meter straal (12 meter diameter).

Yamcha, je bent op zoek naar een nieuwe manier van rijden voor jezelf.
Kies vooral voor je eigen gevoel! *\o/*
Dressuur is simpel, als je de franje eraf weet te halen. Zoek de weg, en laat je niet afleiden door mensen die niets meer te bieden hebben dan het noemen van 'grote namen'.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:57

Ik kan niet anders dan het helemaal eens zijn met bovenstaand bericht!
Het is geen machine en elk paard verdiend zijn eigen aanpak, dat is dus het paardrijden en maakt het zo spannend.
Dat het vaak mis gaat is voor het paard natuurlijk een stuk minder.
DE voorbeelden die worden gegeven door de " grote" ruiters worden meestal totaal verkeerd nagedaan!
Denk alleen al eens aan de slofteugel, de rollkuur, en de verschillende methode's van longeren waarbij een paard soms zo strak word bijgezet dat hij breekt.
Ja maar... die en die... doet dat ook zo!
Vergeten word dan de kennis van deze mensen en hoogst waarschijnlijk de africhtings graad van de paarden waar dat mee word gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:13

Kan me erg in jullie vinden, en die zoektocht is net wat het zo leuk maakt :D

ik leer, en ik leer vooral dat er heel veel is wat ik níet weet :D en dat zoeken is idd precies wat het leuk maakt en spannend :j

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 13:21

En er werd weer een op de pianist geschoten.

Maar goed, in het besef dat er verschillende wegen naar Rome leiden, verwacht ik dat U er allen zult aankomen. En in afwachting van uw komt drink tegenover de bronnen van Trevi mijn middag apperatiefje.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:07

Maar mevr. Bertie, U maakt zich zo kwaad alleen omdat er iemand iets schrijft wat niet in uw lijn van gedachten ligt. Ik ben in ht geheel niet een aanhanger van die kunstenmakers die menen te moeten opvallen door het verlenen van lachwekkende ridertitels, of ze nu Deens of Sardijns zijn.
Ik heb van 26 juni 1979 (11uur begon mijn eerste les met Medina) tot aan het laatste monent dat meneer van Loon les kon geven (inderdaad de laatste les (aan mij met Baike) die hij gaf, maar dat wist hij toen zelf ook niet) bij Ernest van Loon gelest en getraind.
Ik vind het dan ook wat vreemd dat U ( immers mijn tekst wordt door U uit het verband aangehaald) mij verwijt: “ Ik erger me helemaal te pletter aan al die *fantastische* mensen die zo trots op hun site vertellen dat ze werken volgens de methode van die, én die, én die, én die, én die, én .. [vul maar grote namen in, naar willekeur: holistisch, alexandrer techniek, parelli, steinbrecht, oliveira, centered riding .. whatever.. *zucht*]
Ze zijn niet eens in staat keuzes te maken. ” MIJN VRAAG AAN U: Welke keuze heb ik niet gemaakt?????
Ik ben meer dan twintig jaren een trouwe leerling van Ernest van Loon gebleven. DE man die U bewonderd, las ik in uw profiel. Vindt U uw opmerking terecht in deze contekst?
OH ja, dan de kleding, HEEL belangrijk, want de duivel, hum..sorry Philippe Karl zit rechtop en is netjes gekleed. Zeer relevant!!!! Wat stoort U dan aan Philippe Karl? Dat hij nooit onverzorgd op een paard stapt? Een man met veel aanzien bij zijn vroegere werkgever het Cadre Noir. Het lijkt erop dat iemand die uw mening niet deelt, natuurlijk nooit rechtop op een paard kan zitten, laat staan dat hij/zij netjes gekleed gaat. Dat is een heel belangrijk punt om op te letten.
MAAR
Ook Ernest van Loon, net zoals ondergetekende, kon men nooit anders aantreffen als netjes gekleed, hemd en cravatte, koltrui bij extreme koude, en colbert en gepoeste bruine rijlaarsen. Om hem op een hoop te gooien met de scharlatans die hier helemaal bovenaan worden genoemd, is wat erg kort door de bocht.
Want de laatste twee behoren daar natuurlijk ook bij. Meneer van Loon en ik waren immers altijd zeer netjes gekleed.
EN WAT NOG VEEL ERGER IS!!! Ik moet U,hoe zwaar het mij ook valt, erop wijzen dat de heer van Loon (de man die U bewondert, maar waarvan U toegeeft, hem nooit in levende leven te hebben ontmoet) ook vaker de zijdelingse buiging toepaste om ontspanning in kaak-en-nek-gewricht te verkrijgen, noodzakelijk om een paard aan de teugel te rijden. Is hij nu ook een van die mensen die zo minachtend benaderd?? De man waarvan Henk van Bergen op zijn uitvaart zei:" Dat de laatste van de Grote africhters nu ook is verdwenen." "Maarja, wie is Henk van Bergen en wat weet hij daar nou van.": zult U zeggen. Ja en dan wordt het spannend. Meerdere paarden naar de Z2 gebracht, ja dat is heel wat. Een overweldigende prestatie . Dat geeft je nagenoeg alle kennis om over andere methode te oordelen. U hebt helemaal gelijk om met uw enorme staat van dienst elke afwijkende methode genadeloos de grond in te boren op de effectieve wijze die U hierboven hebt gedemonstreerd. Maar uit pure bezorgdheid dat uw onpasselijkheid zou kunnen leiden tot een maagzweer, zou ik U willen aanraden een paar Rennie's te nemen mocht U weer overvallen worden door dat gevoel.

Ik heb natuurlijk een gruwelijk doodzonde begaan door een aantal graden van zijdelingse buiging aan te geven. Men zou ook in een discussieforum iets welwillend kunnen uitleggen. Namelijk er staat "NIET MEER DAN 27.5 graden" . Men zou tenminste kunnen begrijpen, dat Karl geen grotere buiging dan aangegeven wenst. Maar neen U, Bertie, in al uw hippisch wijsheid (Z2, was het), meent te moeten schrijven:" 27,5 graad? Oeps! Dan is 27,4 net niet genoeg, en 27,6 fout?
Paardrijden IS niet mechanisch!"

NEE mevr. U leest niet goed. Nergens is het woord mechanisch gebruikt, ook is nergens gesteld dat het absoluut dat aantal graden moet zijn. Er staat "niet meer dan" , daarmee wordt in normaal Nederlands bedoeld dat het wel minder mag zijn, maar niet meer. En als U er niet zo'n, door en door, negatieve houding tegenover zou innemen, dan had U Karl tenminste tegoede gehouden dat die buiging niet extreem is. Maar dat zult U ook wel ontkennen. Maar U zult mij zeer dankbaar zijn, want ik heb U tenminste het kruid gegeven waarmee U uw briljante hippische visie af te vuren op ...... tja op wie eigenlijk.

Ik heb Yamcha alleen wat informatie willen geven. Zover ik deze dame ken, is zij niet de persoon om klakkeloos iets aan te nemen. Dus als ik al een duivelse boodschap heb overgebracht die haar onvermijdelijk zou storten in de diepste afgronden van de rijkunstige hel, dan ben ik er van overtuigd dat ze mijn sluwe list, mijn duivels plan, allang door had.

mirandje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:26

Het aan de teugel lopen komt immers niet van de voorhand vandaan.
maar door de achterhand sterker te maken en ervoor te zorgen dat beide achterbenen naar het zwaarte punt onder treden, gaat het paard zijn buikspieren meer aanspannen waardoor de rug omhoog komt, en de hals van het paard gaat zakken.
Zelf vind ik dit een betere manier van het nageeflijk rijden, omdat het paard zo de ruiter ook beter gaat dragen.
het paard gaat ook op deze manier meer ontspannen, omdat het niet on nodig wordt belast in de mond.
en een ontspannen paard laat zijn hoofd dan automatisch zakken als deze de ruimte en de vrijheid krijgt om te ontspannen.

groetjes miranda

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:36

ik moet soms ook met stelling rijden, niet om m'n paard "aan de teugel te trekken", want ze loopt meestal wel nageefelijk, rond de loodlijn en zoekt mijn hand. Maar we doen dit om te voorkomen dat ze zich gaat vastzetten in de kaak en voor het oog "nageefelijk" loopt, maar in werkelijk vol op mijn handen gaat steunen ('t is een renpaard dus alleen voldoende voorwaarts rijden houdt haar niet van je handen af)
Regelmatig enkele passen stelling vragen is een manier om te voorkomen dat ze op mijn hanen gaat steunen zonder dat ik heel streng moet worden in mijn handen.

divanolover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:49

Ik krijg zins kort
les van Tinkertom
Die hier ook ok bokt zit
Mijn paardje loopt nogal met ze hoofd over ze rechter schouder ben met de les die stelling aan het leren en het buigen
en dat gaat prima
De lessen zijn fijn en leerbaar
Hij houd zijn rechter en linker kaak en zo vast waar door hij naar de BUITEN kant gaat lopen
door die super fijnen lessen van Tinkertom.
Dat is super irritant dat ie naar BUITEN loopt
En dan doe ik mijn Binnen hand naar binnen en me buiten hand op ze plek en dan lichten knuipjes in me binnen teugel
zodat ik die stelling gaat leren
En met de les gaat dat super goed
en met oefenen ook wel maar niet zo goed als met de les
Afbeelding
Hier kan je volgens mijn goed zien

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:41

divanolover1 schreef:
Ik krijg zins kort
les van Tinkertom
Die hier ook ok bokt zit
Mijn paardje loopt nogal met ze hoofd over ze rechter schouder ben met de les die stelling aan het leren en het buigen
en dat gaat prima
De lessen zijn fijn en leerbaar
Hij houd zijn rechter en linker kaak en zo vast waar door hij naar de BUITEN kant gaat lopen
door die super fijnen lessen van Tinkertom.
Dat is super irritant dat ie naar BUITEN loopt
En dan doe ik mijn Binnen hand naar binnen en me buiten hand op ze plek en dan lichten knuipjes in me binnen teugel
zodat ik die stelling gaat leren
En met de les gaat dat super goed
en met oefenen ook wel maar niet zo goed als met de les
Afbeelding
Hier kan je volgens mijn goed zien

Hm .. zeg je nou dat je NIET blij bent met een stelling naar buiten, die je krijgt DANKZIJ de superlessen van je instructeur? %)

mirandje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:56

Wat goe op de foto's te zien is, is dat het paard dus last heeft van zijn natuurlijke scheefheid.
Daarom zou het goed zijn om dus veel voltes te rijden.
Je zal ook merken dat als je je paard op de volte zet, het paard de ene kant op met zijn hoofd naar binnen loopt.
En de andere kant op het hoofd naar buiten draait.
Dat komt omdat een paard net als wij links of rechts handig zijn, en dus scheef.
Het paard heeft dus aan de ene kant meer moeite om te stretchen dan aan de andere kant.
Wat zich uit in het vast zetten van de kaak, naar buiten kijken, en de ene kant minder goed kunnen buigen dan de andere kant.

Om dit op te lossen moet het paard dus correct lengtebuiging leren maken.
Dat doe je dus door op de volte te zetten je binnen zitbeenknobbel in het zadel te drukken je binnenbeen lang te maken en alleen je binnen teugel van de hals te halen, en buiten teugel tegen de hals.
Als je kneepjes geeft kun je het probleem van het vast zetten van de kaak verergeren.
Doordat de paardemond zeer gevoelig is, belast je het paard vaak te snel in de mond, natuurlijk doe je dit niet expres.
Maar zonder erg wordt er al snel veel druk gegeven waardoor het paard meer bezig is met zijn mond, en dus foutive stelling aan neemt, dan met het concentreren op de rest van de hulpen.

Dus door met je zit stelling te vragen, kan het paard zich dus beter concentreren, waardoor de oefening beter lukt.
Tuurlijk mag je je paard begeleiden met de teugels.
Maar doe dit met een zachte hand zonder kleine ophoudingen te maken.

Verder wat ik op de foto zag, is dat je tijdens het vragen van de stelling je been nouwelijks aan legt en lang maakt.
En probeer recht te zitten.
Door je bekken iets te kantelen en je boven lichaam recht te maken, en je schouders naar achter te rollen krijg je niet alleen een statischere zit, maar ook kun je de hulpen doormiddel van zwaartepunten beter geven aan je paard.
Daarnaast is het belangrijk om je benen zo lang mogelijk te maken, en te sturen met je gewicht door de richting op te kijken waar je naartoe wil.
Steun ook meer op je zitbeen knobbel als je bijvoorbeeld links wil op je linker en rechts dus op de rechter.

Ik denk dat als je dit probeerdt dat het al een stuk beter gaat.
En probeer dus rekening te houden met de natuurlijke scheefheid van het paard, en daarop in te spelen door recht te richten.
Hoop dat je er wat mee kan.
Verder wil ik nog wel even kwijt dat je een heel mooi beestje hebt :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:02

Kadankovitch schreef:
Maar mevr. Bertie, U maakt zich zo kwaad alleen omdat er iemand iets schrijft wat niet in uw lijn van gedachten ligt. Ik ben in ht geheel niet een aanhanger van die kunstenmakers die menen te moeten opvallen door het verlenen van lachwekkende ridertitels, of ze nu Deens of Sardijns zijn.
Ik heb van 26 juni 1979 (11uur begon mijn eerste les met Medina) tot aan het laatste monent dat meneer van Loon les kon geven (inderdaad de laatste les (aan mij met Baike) die hij gaf, maar dat wist hij toen zelf ook niet) bij Ernest van Loon gelest en getraind.
Ik vind het dan ook wat vreemd dat U ( immers mijn tekst wordt door U uit het verband aangehaald) mij verwijt: “ Ik erger me helemaal te pletter aan al die *fantastische* mensen die zo trots op hun site vertellen dat ze werken volgens de methode van die, én die, én die, én die, én die, én .. [vul maar grote namen in, naar willekeur: holistisch, alexandrer techniek, parelli, steinbrecht, oliveira, centered riding .. whatever.. *zucht*]
Ze zijn niet eens in staat keuzes te maken. ” MIJN VRAAG AAN U: Welke keuze heb ik niet gemaakt?????
Ik ben meer dan twintig jaren een trouwe leerling van Ernest van Loon gebleven. DE man die U bewonderd, las ik in uw profiel. Vindt U uw opmerking terecht in deze contekst?
OH ja, dan de kleding, HEEL belangrijk, want de duivel, hum..sorry Philippe Karl zit rechtop en is netjes gekleed. Zeer relevant!!!! Wat stoort U dan aan Philippe Karl? Dat hij nooit onverzorgd op een paard stapt? Een man met veel aanzien bij zijn vroegere werkgever het Cadre Noir. Het lijkt erop dat iemand die uw mening niet deelt, natuurlijk nooit rechtop op een paard kan zitten, laat staan dat hij/zij netjes gekleed gaat. Dat is een heel belangrijk punt om op te letten.
MAAR
Ook Ernest van Loon, net zoals ondergetekende, kon men nooit anders aantreffen als netjes gekleed, hemd en cravatte, koltrui bij extreme koude, en colbert en gepoeste bruine rijlaarsen. Om hem op een hoop te gooien met de scharlatans die hier helemaal bovenaan worden genoemd, is wat erg kort door de bocht.
Want de laatste twee behoren daar natuurlijk ook bij. Meneer van Loon en ik waren immers altijd zeer netjes gekleed.
EN WAT NOG VEEL ERGER IS!!! Ik moet U,hoe zwaar het mij ook valt, erop wijzen dat de heer van Loon (de man die U bewondert, maar waarvan U toegeeft, hem nooit in levende leven te hebben ontmoet) ook vaker de zijdelingse buiging toepaste om ontspanning in kaak-en-nek-gewricht te verkrijgen, noodzakelijk om een paard aan de teugel te rijden. Is hij nu ook een van die mensen die zo minachtend benaderd?? De man waarvan Henk van Bergen op zijn uitvaart zei:" Dat de laatste van de Grote africhters nu ook is verdwenen." "Maarja, wie is Henk van Bergen en wat weet hij daar nou van.": zult U zeggen. Ja en dan wordt het spannend. Meerdere paarden naar de Z2 gebracht, ja dat is heel wat. Een overweldigende prestatie . Dat geeft je nagenoeg alle kennis om over andere methode te oordelen. U hebt helemaal gelijk om met uw enorme staat van dienst elke afwijkende methode genadeloos de grond in te boren op de effectieve wijze die U hierboven hebt gedemonstreerd. Maar uit pure bezorgdheid dat uw onpasselijkheid zou kunnen leiden tot een maagzweer, zou ik U willen aanraden een paar Rennie's te nemen mocht U weer overvallen worden door dat gevoel.

Ik heb natuurlijk een gruwelijk doodzonde begaan door een aantal graden van zijdelingse buiging aan te geven. Men zou ook in een discussieforum iets welwillend kunnen uitleggen. Namelijk er staat "NIET MEER DAN 27.5 graden" . Men zou tenminste kunnen begrijpen, dat Karl geen grotere buiging dan aangegeven wenst. Maar neen U, Bertie, in al uw hippisch wijsheid (Z2, was het), meent te moeten schrijven:" 27,5 graad? Oeps! Dan is 27,4 net niet genoeg, en 27,6 fout?
Paardrijden IS niet mechanisch!"

NEE mevr. U leest niet goed. Nergens is het woord mechanisch gebruikt, ook is nergens gesteld dat het absoluut dat aantal graden moet zijn. Er staat "niet meer dan" , daarmee wordt in normaal Nederlands bedoeld dat het wel minder mag zijn, maar niet meer. En als U er niet zo'n, door en door, negatieve houding tegenover zou innemen, dan had U Karl tenminste tegoede gehouden dat die buiging niet extreem is. Maar dat zult U ook wel ontkennen. Maar U zult mij zeer dankbaar zijn, want ik heb U tenminste het kruid gegeven waarmee U uw briljante hippische visie af te vuren op ...... tja op wie eigenlijk.

Ik heb Yamcha alleen wat informatie willen geven. Zover ik deze dame ken, is zij niet de persoon om klakkeloos iets aan te nemen. Dus als ik al een duivelse boodschap heb overgebracht die haar onvermijdelijk zou storten in de diepste afgronden van de rijkunstige hel, dan ben ik er van overtuigd dat ze mijn sluwe list, mijn duivels plan, allang door had.

Je bent een schatje.
Nu nog beter lezen. :+

mirandje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:17

In jouw bericht kan ik me ook heel goed vinden.
Je hebt altijd van die mensen die kijken wat de grootmeesters zeggen.
Je kunt het in je achterhoofd houden wat hun meningen zijn, of waren, maar het belangrijkste is zelf het paard te bekijken en na te denken over hoe je dit kan verbeteren.
Geen een paard is het zelfde, dus moet je echt per paard kijken wat het aankan en wat niet.
Aan de hand daarvan ga je samen werken aan je zit om je houding elke keer te verbeteren.
En natuurlijk is die nooit perfect.
Perfectie is voor machines, en niet voor paard en ruiter.
Maar je uiterste best doen samen met je paard zo veel mogelijk harmonie en rust te krijgen, is een doel waar we allemaal naar streven.
En ieder doet het op de manier die voor hun het beste lijkt.
Alleen kunnen dergelijke tips van diverze mensen je aan het denken zetten, en zo door je eigen inzicht tot een oplossing komen.
Want je eigen mening en gevoel zijn daarin het belangrijkst.
En je moet doen waar je je goed bij voelt.
:)