Denken jullie na over de les die je gehad hebt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:03

Pluizebolpum schreef:
NadineBlabla schreef:
maar dat dan blijkt dat je je druk maakt om dingen waar je een maand daarvoor nog niet eens aan durfde te denken.
He das wel heel herkenbaar.... zucht.... je denkt vaak in je hoofd dat een terugval op een onderdeeltje je helemaal terugplaatst.
Een focus leggen op de dingen die wel lekker gaan gaat me n.l. niet altijd goed af.
Is wel het leuke van groepsles, want je ziet wel van elkaar dat je "lekker hebt gereden" en wij zeggen dat ook tegen elkaar.

NadineBlabla

Re: Denken jullie na over de les die je gehad hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:26

huh? dat heb ik toch niet geschreven? :+

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:04

NadineBlabla schreef:
huh? dat heb ik toch niet geschreven? :+
lol , nee: Pluizebolpum
niet goed de quotes ingetikt... > sorry < :o

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:17

haha maakt niet uit hoor, ik dacht gewoon even ''huh? :o? ''
:')

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:31

ik schrijf alles op, da's handig als je later nog eens een probleem hebt dat je herkent van vroeger. Ik ga ook rijden met mijn zus en dan lezen we dat van elkaar :) altijd leuk om te weten hoe een ander er tegen aankijkt. Gevaarlijk vind ik wel dat je de slecht dingen tegen jezelf gaat overdrijven en dat je dan de volgende keer alleen daar nog aan denkt... Maar het voordeel is wel dat je alle pietluttige leuke details ook opschrijft :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:37

Tango1979 schreef:
Ik hou een dressuurdagboek bij. De belangrijke punten van mijn les noteer ik altijd. Ook laat ik elke maand (soms vaker) mijn les op video opnemen. Ik kijk de lessen dan ook regelmatig na. Echt grappig om te zien waar je bijv. twee jaar geleden mee 'worstelde'.

Doe ik ook al jaren. :j Werkt erg handig. Inderdaad erg grappig om dingen van jaren terug te lezen. :=

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 16:30

Natuurlijk denk ik na over wat er in de les is gebeurd. Hier krijg je vaak verbeterpunten die je kan gaan oefenen als je niet in de les rijdt. Speciale dingen schrijf ik op in een boekje (bijv. hakken uitdrukken, dat is een struikelblokje van me), zodra ik in het boekje kijk herinner ik me daar weer aan en ben er weer goed op aan het letten.

schwieters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:37

Ik denk er meestal nog wel over na. Heel soms filmt mijn moeder de les. Heel leerzaam om terug te kijken. :)
Mijn ouders helpen soms ook even herrineren wat bepaalde punten zijn waar ik op moet letten.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:39

Ik denk er zeker over na. Ik maak op de computer verslagen van de les, waarin ik punts gewijs opschrijf waaraan ik moet werken. Ik ben van mening door je les te reflecteren word je je bewuster van waar je aan moet werken en blijft dit ook duidelijker in je hoofd hangen. :j

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:41

Ik denk er ook altijd overna. En probeer dingen die ik in de les leer ook andere keren dat ik rijd uit en blijf er altijd zoveel mogelijk op letten. Natuurlijk vergeet ik ook wel eens iets maar word daar altijd weer goed op gewezen. Ik vind dat je door er over na te denken meer bewuster word van hoe je rijd. Vaak ga ik ook als ik filmpjes/fotos van de les heb ga ik daar naar kijken en denk ik na over de opmerkingen en zie ik het zelf meestal goed terug op de beelden, terwijl ik het onder het rijden zelf soms niet eens zelf door heb :Y)
En door beelden terug te kijken en dan beseffen wat ik nou eigenlijk fout deed vind ik heel leerzaam. :))

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:51

Ben ik de enige die er echt gewoon níet over nadenkt buiten de lessen om?
Gebeurt gewoon niet, verder ook geen rede voor. Komt misschien ook omdat ik over het algemeen niet zo extreem veel aanwijzingen krijg en het vooral op gevoel doe. Ik kan er echt alleen goed over nadenken als ik op het paard zit want dan kan ik het meteen toepassen.

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:57

Dat laaste snap ik sammyvriend! Het blijft soms lastig om over dingen na te denken terwijl je ze niet gelijk kunt toepassen.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:58

Ik denk er na de les wel over na en neem de dingen mee in het rijden buiten de lessen om.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:00

Ja! Bovendien is eigenlijk de enige reden dat ik paardrijd ontspanning, maar dan wel in de breedste zin van het woord. Ik geniet enorm van het rijden, van het voelen, maar voor mij hoef ik niet persee nog dingen te leren. Zolang ik het paard niet in de weg zit natuurlijk.

Al is het wel zo dat ik af en toe door paardrijden bepaalde inzichten krijg die ik ergens anders kan toepassen, dáár denk ik dan wel over na. Maar dat gaat eigenlijk nooit om wat de instructrice te vertellen heeft (al voegt die veel toe natuurlijk, lijkt nu net alsof ze daar voor piet banketstaaf staat, is dus niet zo).

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:02

sammyvriend schreef:
Ja! Bovendien is eigenlijk de enige reden dat ik paardrijd ontspanning, maar dan wel in de breedste zin van het woord. Ik geniet enorm van het rijden, van het voelen, maar voor mij hoef ik niet persee nog dingen te leren. Zolang ik het paard niet in de weg zit natuurlijk.

Al is het wel zo dat ik af en toe door paardrijden bepaalde inzichten krijg die ik ergens anders kan toepassen, dáár denk ik dan wel over na. Maar dat gaat eigenlijk nooit om wat de instructrice te vertellen heeft (al voegt die veel toe natuurlijk, lijkt nu net alsof ze daar voor piet banketstaaf staat, is dus niet zo).

Ik heb nog heel veel te leren, misschien daardoor het verschil :Y)

Hmm, bij dat laatste kan ik me eigenlijks niets voorstellen, heb je voorbeelden?

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:07

Tuurlijk kan ik ook nog belachelijk veel leren, sterker nog, ik heb al bijna 10 jaar les (met tussenpauzes en dan weer ineens drie keer per week) maar voel me nog steeds beginner en in bepaalde opzichten ben ik dat denk ik ook nog.

Dat laatste is wat moeilijker te beschrijven. Bijv dat ik me heel lang zo gevoeld heb dat ik geen invloed heb op iets of iemand maar dat het paard me letterlijk het tegendeel bewees en dat ik daar een paar maanden geleden dus pas écht goed achter kwam (ik draai mijn bovenlichaam naar rechts en zonder enig geweld gaat het paardje naar rechts. Dat voelde toen echt als een wonder terwijl dat heel vaak gebeurt. Ik vind het nog steeds wel een wonder).

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:11

Ik snap je punt, dat heb ik trouwens ook wel eens gehad. Dan gaat er al een hele tijd iets fout maar kan ik niet bedenken wat ik nou eigenlijk fout doe, en dan ineens heb je het! Geweldig gevoel!
Dat kwam trouwens ook doordat ik onder het rijden terug dacht aan wat ik had opgeschreven in mn boekje over het gedrag en de verandering inhet rijden.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:17

Ik hou een logboek bij, ook van het longeren. Erg handig achteraf om te kijken wat al beter gaat. Filmpjes maken schept nog meer duidelijkheid.

Soms kom ik ook dingen tegen op internet, of hoor iets van anderen en dan vraag ik dat ook na.
Over wat anderen zeggen of hoe je iets moet doen, hou er weinig rekening mee, ik les bij degene die in mijn visie past.

sammyvriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:17

Niet zozeer (sorry als ik het topic nu volspam met mijn afdwaling, hihi) dat ik dan ineens begrijp wat ik moet doen (al is dat ook een machtig mooi gevoel inderdaad) maar meer dat ik tijdens het rijden ineens geraakt wordt door het feit dat ik door het paard iets doorheb waar ik in het dagelijkse/sociale leven misschien wel moeite mee heb.

Of ook soms dat ik ineens zó gelukkig op mijn paard zit dat ik er soms tranen van in mijn ogen heb _O- Ontroerd door het paard of zo. Iets wat heel dicht bij mezelf ligt. En dat is dan een gevoel wat jullie misschien wel, misschien niet begrijpen. Kan het verder niet uitleggen.

(of word ik nu te zweverig? Niet mijn bedoeling := )

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:20

Nee je word niet te zweverig hoor :Y)
Dat je dan gelijk denkt aan iets waar je in het dagelijksleven moeite mee hebt heb ik nog nooit gehad :oo
Hoop het wel eens te krijgen eigenlijk, lijkt me erg ... uhm jaa weet geen passend woord.

Ik word ook altijd helemaal blij van de paardenn <3

Naima_72

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:49

ik denk vaak terug aan de keer dat ik ben gevallen D:

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 23:12

Ik ben eigenlijk altijd wel met mijn paard(en) bezig en denk continu na over hoe ik e.e.a. kan verbeteren. Met wat ik leer in mijn lessen krijg ik ook op als huiswerk en daar gaan we een week later weer mee verder. Elke les komen we weer (nieuwe) knel- of verbeterpunten tegen of leren er iets bij. Daar ben ik de rest van de week dan ook wel zoet mee, ook als ik niet op mijn paard zit. Ik denk er heel veel over na, visualiseer het zelf.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 18:59

ja daar denk ik zeker over na .
maar niet positief .
ik heb veel frustratie bij mijn paard opgewekt (verzet) , en nu kan ik helemaal opnieuw beginnen .
en ja mijn privelessen zijn gefilmd en ben niet trots als ik ernaar terugkijk .
helaas mogen we bij ons op stal niet je eigen instructeur uitkiezen .
dus ik heb nu op dit moment ook geen les .

hoop dat dit wel komt en ik ook binnenkort als mijn paardje weer goed is , lekker kan gaan lessen :)