Hartverscheurend: if we could see the damage inside

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kohtje

Re: Hartverscheurend: if we could see the damage inside

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:19

Ik kijk liever naar de paarden hoe ze nu worden gereden dan hoe ze vroeger met ruggen als planken en hoofden in de lucht werden gereden. Steeds meer landen maken de over stap naar deze manier van rijden.
Wat denk je dat ze bewust hele dure paarden stuk rijden?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:23

kohtje schreef:
Ik kijk liever naar de paarden hoe ze nu worden gereden dan hoe ze vroeger met ruggen als planken en hoofden in de lucht werden gereden. Steeds meer landen maken de over stap naar deze manier van rijden.
Wat denk je dat ze bewust hele dure paarden stuk rijden?

De paarden van nu kun je onmogelijk met de "kwaliteit" van vroeger vergelijken.
Het brengt geld in het laatje, zoals we zien bij onze dressuurkoningin. Dát is het doel!
Met 15-18 jaar zijn ze uitgerangeerd. Dat is jong.
Onder het mom van "er staan weer nieuwe paarden te wachten" zal niemand kunnen achterhalen of ze versleten zijn en autopsie zal er niet worden verricht als ze uit de tijd zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:30

murphy102 schreef:
Onder het mom van "er staan weer nieuwe paarden te wachten" zal niemand kunnen achterhalen of ze versleten zijn en autopsie zal er niet worden verricht als ze uit de tijd zijn.

Een dag heeft maar zoveel uur. Wat als er idd nieuwe paarden wachten? Of zie jij het feit dat er sneller naar de nieuwe - en misschien wel betere - fokproducten gegrepen wordt meteen als teken dat de oude garde versleten is?

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:32

TS starter hier: Ik merk dat ik behoorlijk wat mensen tegen de haren in heb gestreken met mijn bericht. Dit was absoluut niet mijn bedoeling. Achteraf gezien had ik het een beetje aan kunnen zien komen omdat ik sommige dingen inderdaad wat vluchtig en ongenuanceerd neer heb gezet. Ik wek met mijn TS bericht inderdaad het idee op dat LDR per definitie slecht schadelijk en pijnlijk is. Ik had mijn bericht anders en milder kunnen formuleren en hier en daar opties open kunnen laten. De reden dat ik het zo constaterend en oordelend neer heb gezet: ik schrok gewoon heel erg van de beelden en informatie en in deze 'emotionele vlaag' heb ik hals over de kop het bericht geschreven. Nu lees ik dat er blijkbaar manieren zijn om LDR te gebruiken waarbij het nuttig is en verder niet schadelijk of pijnlijk voor het paard. Hier heb ik een beetje mijn twijfels over, maar toch zie ik graag informatie gemoed waarin dat wordt uitgelegd of onderbouwd door mensen die er verstand van hebben of deze methode zelf gebruiken.

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:34

murphy102 schreef:
Kivas, dat ben ik het niet met je eens. Deze filmpjes zijn noodzakelijk om mensen bewust te blijven maken, want het wordt vaak als "normaal" beschouwd en dat is het zeker niet.
Inderdaad moet je bij jezelf beginnen, heb je gelijk in. Maar mensen in een bepaalde positie zijn tevens een voorbeeld. Hier dan toch het verkéérde voorbeeld.

Klopt idd wat je zegt. De mensen die als voorbeeld fungeren moeten hieruit idd leer trekken, dit is niet "normaal" en alles behalve vriendelijk en fair tegenover je paard..

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:34

murphy102 schreef:
kohtje schreef:
Die beelden zijn al zo oud, uit de tijd dat de meeste er nog niets van wisten. Voor mij is lrd fijner dan alleen maar rondje rijden voor de loodlijn. Er is ondertussen toch wel meer bekend wat van invloed het heeft. Zie toch echt paarden losser door het lijf lopen door deze methode. Dat wil niet zeggen dat het voor iedereen geschikt is.

Allereerst zijn dit beelden die we élke dag op zeer vele stallen zien. Net nog bij Anky zelf in de bak op TV.
Er is zéker al veel over bekend, nl. dat het veel meer kwaad doet als men denkt, maar ja, hier in Nederland willen wij dat niet horen.
Het is onzin dat je paard er losser van wordt; dat wordt gecompenseerd door blokkades elders in het lijf. Je hoort niet voor niets de presentator op TV of evenement zeggen "Kijk eens wat een prachtig voorbeen". Het achterbeen "doet" het immers niet...!
Waarom zouden we deze manier willen om los te maken als we prachtige oefeningen hebben om ons paard te gymnastiseren? Want waarom zouden we dan nog langer oefeningen moeten gebruiken als schouderbinnen- en buitenwaarts, travers en renvers, appuyeren, pirouettes, de changementen enz., maar ook het "simpele" voorwaarts-neerwaarts ...???

Als een methode niet voor iedereen geschikt is, dan is de methode ONGESCHIKT ...!

EENS!
Nu de geschikte manier nog (weer?) de normale manier laten worden... Want wat je ziet is wat je normaal gaat vinden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:39

laura1986 schreef:
murphy102 schreef:

Als een methode niet voor iedereen geschikt is, dan is de methode ONGESCHIKT ...!

EENS!
Nu de geschikte manier nog (weer?) de normale manier laten worden... Want wat je ziet is wat je normaal gaat vinden...

Oneens. Want wat Anky ook zegt: dit is het vergevorderde werk, waar niet iedereen aan toe is en sommigen nooit gaan komen. Paard niet en ruiter niet. Problemen ontstaan als je dingen toe gaat passen waar je zelf of het paard niet aan toe bent, of niet geschikt voor bent, en nooit gaat komen.

Dat een enkeling dingen kan die niet voor een ander weg zijn gelegd, betekend niet dat de hele methode maar veroordeeld moet worden?
Sport is in ontwikkeling. Wetenschap is in ontwikkeling. De gezondheidszorg is in ontwikkeling. Dat bepaalde behandelmethodes niet voor iedereen zijn weggelegd, maakt dat de behandelmethode ongeschikt?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-01-12 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Stamina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:44

Cassidy schreef:
Oneens. Want wat Anky ook zegt: dit is het vergevorderde werk, waar niet iedereen aan toe is en sommigen nooit gaan komen. Paard niet en ruiter niet. Problemen ontstaan als je dingen toe gaat passen waar je zelf of het paard niet aan toe bent, of niet geschikt voor bent, en nooit gaat komen.

Dat een enkeling dingen kan die niet voor een ander weg zijn gelegd, betekend niet dat de hele methode maar veroordeeld moet worden?

Lees mijn laatste bericht net boven deze van Kivas.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:45

Het gaat er om dat rollkur/LDR een ongeschikte methode is voor paarden. Iig om ze allemaal gezond op te leiden.

Anky zegt ook dat je voor dressuur een speciaal paard moet kopen met voldoende talent en dat ze er liever beweging af moet rijden dan eraan (wat dat zou nietkunnen?).

Dus vergevorderd in de zin van wat?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:47

Dat heb ik gelezen. Ik reageer om de algemene opmerking dat een methode die niet voor iedereen geschikt is, per definitie ongeschikt is. Je verliest daarbij het individu uit het oog, zowel ruiter als paard, die allemaal een andere aanpak nodig hebben.
Was paarden trainen maar zo makkelijk dat je een vast stramien te volgen had en er allemaal hetzelfde uit kwam rollen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:50

laura1986 schreef:
Het gaat er om dat rollkur/LDR een ongeschikte methode is voor paarden. Iig om ze allemaal gezond op te leiden.

Anky zegt ook dat je voor dressuur een speciaal paard moet kopen met voldoende talent en dat ze er liever beweging af moet rijden dan eraan (wat dat zou nietkunnen?).

Dus vergevorderd in de zin van wat?

Anky kiest voor een bepaald type paard. Dat is haar goed recht, en haar keuze. Ze doet aan signaalrijden, dat is haar goed recht, en haar keuze. Ze past de LDR toe, dat is haar goed recht en haar keuze. Ze komt er ver mee, en dat is alleen maar mooi voor haar.
Het probleem ontstaat als er mensen klakkeloos gaan kopieren of dingen toepassen zonder te snappen of te voelen, zonder het paard ervoor te hebben. "Don't try this at home" zou eronder moeten staan....

Je vindt de methode ongeschikt om paarden op te leiden? Jawel, helemaal mee eens. Dit is verfijnen, geen basis erin brengen....Stuur, rem en gaspedaal behoren erop te zijn gemonteerd voordat je hieraan begint. Jij laat een beginner in de turnsport ook niet meteen een driedubbele flikflak doen?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 30-01-12 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:52

Cassidy schreef:
Dat heb ik gelezen. Ik reageer om de algemene opmerking dat een methode die niet voor iedereen geschikt is, per definitie ongeschikt is. Je verliest daarbij het individu uit het oog, zowel ruiter als paard, die allemaal een andere aanpak nodig hebben.
Was paarden trainen maar zo makkelijk dat je een vast stramien te volgen had en er allemaal hetzelfde uit kwam rollen...

Jij weet het een stuk simpeler te omschrijven dan ik, maar dat is het precies. Alleen de echte top heeft de luxe om paarden uit te zoeken die in hun werkwijze passen (en daarom lopen die paarden ook allemaal hetzelfde) maar wij moeten het doen met wat we hebben. En ik probeer dat voor mezelf met de paarden en de mogelijkheden die ik heb, zo goed mogelijk te doen. En mijn doel daarbij is om de paarden netjes en correct op te leiden. Dat daar de meningen over verschillen, prima. Maar ik zou het zo fijn vinden als mensen ergens pas echt een mening over vormen, als ze het gevoeld hebben...

Laat ik het zo zeggen, als iemand nou een onafhankelijk onderzoek zou doen (naar de effecten van LDR), dan zou ik de uitkomsten daarvan absoluut serieus nemen en er ook rekening mee houden in de training (van dat ene paard van de velen die ik gereden heb dat daadwerkelijk in die richting gereden wordt dan). Dan zou ik echt mijn mening aan kunnen passen. Maar zolang ik 17,18,19 jarigen in de topsport zie lopen, fit en fris zie zijn en vervolgens ook nog heel oud worden als ze eenmaal met pensioen zijn...Dan ben ik geneigd mijn eigen waarnemingen te geloven, niet een filmpje dat overduidelijk een punt wil maken.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:52

[quote="Cassidy"

[/quote]

EENS!
Nu de geschikte manier nog (weer?) de normale manier laten worden... Want wat je ziet is wat je normaal gaat vinden...[/quote]

Vergevorderd klinkt meer als een vergevorderd stadium van paardenvernielerij, wie nu nog durft te ontkennen dat LDR en RK ongezond en dieronvriendelijk is, moet echt zelf eens met S&T in de mond,kin op de borst sporten, maar echt sporten, kijken wie er niet flauwvalt van het zuurstoftekort, maar paarden die dood neervallen doordat er te lang te weinig zuurstof in de hersenen kwam, daar zeggen we toch gewoon van dat ie zomaar een hartaanval kreeg.

Dat een enkeling dingen kan die niet voor een ander weg zijn gelegd, betekend niet dat de hele methode maar veroordeeld moet worden?[/quote]

Sorry, maar wat de paardenbeul van Twente deed, werkte voor hem ook, maar is dus per definitie geen slechte methode? waarom zoeken, mensen nog altijd naar goede punten binnen slechte zaken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:55

freeride schreef:
Sorry, maar wat de paardenbeul van Twente deed, werkte voor hem ook, maar is dus per definitie geen slechte methode? waarom zoeken, mensen nog altijd naar goede punten binnen slechte zaken?

Prachtige vergelijking weer! Een trainingsmethode vergelijken met dierenmishandeling. Heerlijk, die stickerplakkerij en dat hokjesdenken. You made my day!

Vido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:01

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:02

Zijn er ook foto's en onderzoeken gedaan naar paarden die recreatief worden gereden? Je moet altijd een controle groep en een blanco groep hebben om iets te kunnen onderzoeken.

Ik ben niet voor LDR, en vind het niet goed. Maar rekken en strekken is niet fout, maar als net dan een foto wordt gemaakt...
Wat dacht je van de vele leken met verkeerde zadels, slechte bitten en sporen en allerhanden hulpmiddelen..
Oren horen de hoogste punt te zijn, maar genoeg topics daarover.

Ik zal al ook wel een dierenbeul zijn, mijn hond is versleten door het vele spelen en wandelen....

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:04

Verto schreef:
Hehe, voor degene die zich aangesproken voelt door mijn opmerking, kijk op een mooie zonnige dag eens kritisch naar jezelf, als ruiter zijnde. Ga je zelf ook soms niet te ver door in het "aan de teugel lopen". Kijk eens kritisch naar jouw foto's, gemaakt op verschillende momenten. Kijk naar andere ruiters. Wat zou jij willen verbeteren? Een paard hoort in ieder geval niet (ver) achter de loodlijn te lopen. Misschien heeft het wel een reden dat je je nu aangesproken voelt.

Ik weet niet of je ook op mij doelt, maar ik hoef niet kritisch naar mij zelf te kijken hoor. Ik train mijn paarden inderdaad via het LDR systeem en schaam mij er niet voor hoor. Dat jij vind dat een paard niet achter de loodlijn hoort is jouw mening en dat is prima. Ik merk dat mijn paarden door deze manier van trainen vele malen losser door hun lijf worden en super lekker in hun vel zitten.

Daarnaast wil ik er wel even bij vermelden dat wij niet klakkeloos ieder paard met hun kop op de borst trekken ( zoals het in jullie ogen gaat ). Maar wij kiezen de paarden bij deze trainingsmethode. En inderdaad, daarmee zeg ik dat lang niet ieder paard geschikt is om op deze manier getraind te worden, en ik ben het er zeker mee eens dat sommige paarden ( en dan vooral door een onervaren en onkundige ruiter ) hierdoor stuk gereden worden. Maar ik ben mij heeeel erg bewust van wat ik doe, en ik zoek de paarden uit die bij mijn trainingsmethode passen.

En verder ga ik mij er niet meer mee bemoeien omdat dit dan de zoveelste eindeloze discussie gaat worden.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:04

eenitraM schreef:
Overtrokken :=

Wow, woordgrapje. Ook heel toepasselijk :')

Hahaha, eens.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:06

@Cassidy: Jij noemt het ene dierenmishandeling en het andere een trainingsmethode, ik noem beide dierenmishandeling.
Ik ben er in hart en nieren van overtuigd dat RK en LDR enkel "gebroken" paarden opleverd, letterlijk en figuurlijk, een paard heeft ogen gekregen voor iets, dat is om te kijken waar ie naartoe gaat, niet om de wereld ondersteboven te moeten zien!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:09

freeride schreef:
@Cassidy: Jij noemt het ene dierenmishandeling en het andere een trainingsmethode, ik noem beide dierenmishandeling.
Ik ben er in hart en nieren van overtuigd dat RK en LDR enkel "gebroken" paarden opleverd, letterlijk en figuurlijk, een paard heeft ogen gekregen voor iets, dat is om te kijken waar ie naartoe gaat, niet om de wereld ondersteboven te moeten zien!

En als jij denkt dat het paard alleen maar in die houding gereden wordt, zou ik je willen adviseren om toch de filmpjes die hier in dit topic van de Anky clinic zijn geplaatst, even te bekijken. Tenminste, als je het aandurft, want het is mishandeling van de bovenste plank :+

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:12

Aukelizzy schreef:
Verto schreef:
Hehe, voor degene die zich aangesproken voelt door mijn opmerking, kijk op een mooie zonnige dag eens kritisch naar jezelf, als ruiter zijnde. Ga je zelf ook soms niet te ver door in het "aan de teugel lopen". Kijk eens kritisch naar jouw foto's, gemaakt op verschillende momenten. Kijk naar andere ruiters. Wat zou jij willen verbeteren? Een paard hoort in ieder geval niet (ver) achter de loodlijn te lopen. Misschien heeft het wel een reden dat je je nu aangesproken voelt.

Ik weet niet of je ook op mij doelt, maar ik hoef niet kritisch naar mij zelf te kijken hoor. Ik train mijn paarden inderdaad via het LDR systeem en schaam mij er niet voor hoor. Dat jij vind dat een paard niet achter de loodlijn hoort is jouw mening en dat is prima. Ik merk dat mijn paarden door deze manier van trainen vele malen losser door hun lijf worden en super lekker in hun vel zitten.

Daarnaast wil ik er wel even bij vermelden dat wij niet klakkeloos ieder paard met hun kop op de borst trekken ( zoals het in jullie ogen gaat ). Maar wij kiezen de paarden bij deze trainingsmethode. En inderdaad, daarmee zeg ik dat lang niet ieder paard geschikt is om op deze manier getraind te worden, en ik ben het er zeker mee eens dat sommige paarden ( en dan vooral door een onervaren en onkundige ruiter ) hierdoor stuk gereden worden. Maar ik ben mij heeeel erg bewust van wat ik doe, en ik zoek de paarden uit die bij mijn trainingsmethode passen.

En verder ga ik mij er niet meer mee bemoeien omdat dit dan de zoveelste eindeloze discussie gaat worden.

Haha, ik zie de advertentie al voor me:
Gezocht sportpaard: Mag niet snel benauwd worden, ook niet als de luchtpijp regelmatig voor langere tijd wordt afgeknepen,terwijl er intensief gereden wordt,liever niet te kleinzerig.Paard mag eventueel blind zijn, hij mag van mij toch niet kijken naar waar hij loopt :)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:14

freeride schreef:
Aukelizzy schreef:

Gezocht sportpaard: Mag niet snel benauwd worden, ook niet als de luchtpijp regelmatig voor langere tijd wordt afgeknepen,terwijl er intensief gereden wordt,liever niet te kleinzerig.Paard mag eventueel blind zijn, hij mag van mij toch niet kijken naar waar hij loopt :)

Dank je wel Freeride! Ik wou net een advertentie plaatsen. Nu hoef ik zelf het niet meer te typen, ik kan zo kopiëren en plakken. Dank je wel!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:14

freeride schreef:

Heb je die filmpjes al bekeken? Of zit jij zo vast in je eigen gedachtengang dat er geen opening mee is voor nieuwe input? Beperkte horizon noem ik dat. Lijkt wel LDR, niet over de rand van je bord durven kijken :D

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:17

Cassidy schreef:
freeride schreef:

En als jij denkt dat het paard alleen maar in die houding gereden wordt, zou ik je willen adviseren om toch de filmpjes die hier in dit topic van de Anky clinic zijn geplaatst, even te bekijken. Tenminste, als je het aandurft, want het is mishandeling van de bovenste plank :+

Stel je even voor dat jij een vluchtdier bent, en je komt in de ruimte waarin jij iedere dag weer gedrild en gedrild wordt, maar tijdens dat drillen trekt iemand je aan je mond met je kin op de borst, steeds maar een kwartiertje ofzo, en toch moet je doorgaan, harder, hoger optillen die benen, nee, niet kijken waar je loopt, prik een spoor links, ruk, een grijpende hand rechts, hopla de drilmeester hangt even(niet de hele tijd hoor) aan je mond met zijn volel gewicht, en je krijgt het benauwd, gaat trager en PRIK de volgende spoor....probeer heel even voor 1 keer te bedenken hoe dat zal zijn voor jou......echt eens doen als je durft, ogen dicht, stille ruimte....succes.

Aukelizzy

Re: Hartverscheurend: if we could see the damage inside

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:19

Nee je hebt helemaal gelijk freeride, dat is idd zielig. Want wie doet dat nou met een vluchtdier? Ik hoop dat jij dan überhaupt niet meer op een paard gaat zitten, want op de rug van een vluchtdier gaan zitten is gelukkig helemaal niet tegen de natuur in. Kom op zeg.