Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kohtje schreef:Ik kijk liever naar de paarden hoe ze nu worden gereden dan hoe ze vroeger met ruggen als planken en hoofden in de lucht werden gereden. Steeds meer landen maken de over stap naar deze manier van rijden.
Wat denk je dat ze bewust hele dure paarden stuk rijden?

murphy102 schreef:Onder het mom van "er staan weer nieuwe paarden te wachten" zal niemand kunnen achterhalen of ze versleten zijn en autopsie zal er niet worden verricht als ze uit de tijd zijn.
murphy102 schreef:Kivas, dat ben ik het niet met je eens. Deze filmpjes zijn noodzakelijk om mensen bewust te blijven maken, want het wordt vaak als "normaal" beschouwd en dat is het zeker niet.
Inderdaad moet je bij jezelf beginnen, heb je gelijk in. Maar mensen in een bepaalde positie zijn tevens een voorbeeld. Hier dan toch het verkéérde voorbeeld.
murphy102 schreef:kohtje schreef:Die beelden zijn al zo oud, uit de tijd dat de meeste er nog niets van wisten. Voor mij is lrd fijner dan alleen maar rondje rijden voor de loodlijn. Er is ondertussen toch wel meer bekend wat van invloed het heeft. Zie toch echt paarden losser door het lijf lopen door deze methode. Dat wil niet zeggen dat het voor iedereen geschikt is.
Allereerst zijn dit beelden die we élke dag op zeer vele stallen zien. Net nog bij Anky zelf in de bak op TV.
Er is zéker al veel over bekend, nl. dat het veel meer kwaad doet als men denkt, maar ja, hier in Nederland willen wij dat niet horen.
Het is onzin dat je paard er losser van wordt; dat wordt gecompenseerd door blokkades elders in het lijf. Je hoort niet voor niets de presentator op TV of evenement zeggen "Kijk eens wat een prachtig voorbeen". Het achterbeen "doet" het immers niet...!
Waarom zouden we deze manier willen om los te maken als we prachtige oefeningen hebben om ons paard te gymnastiseren? Want waarom zouden we dan nog langer oefeningen moeten gebruiken als schouderbinnen- en buitenwaarts, travers en renvers, appuyeren, pirouettes, de changementen enz., maar ook het "simpele" voorwaarts-neerwaarts ...???
Als een methode niet voor iedereen geschikt is, dan is de methode ONGESCHIKT ...!

laura1986 schreef:murphy102 schreef:
Als een methode niet voor iedereen geschikt is, dan is de methode ONGESCHIKT ...!
EENS!
Nu de geschikte manier nog (weer?) de normale manier laten worden... Want wat je ziet is wat je normaal gaat vinden...
Cassidy schreef:Oneens. Want wat Anky ook zegt: dit is het vergevorderde werk, waar niet iedereen aan toe is en sommigen nooit gaan komen. Paard niet en ruiter niet. Problemen ontstaan als je dingen toe gaat passen waar je zelf of het paard niet aan toe bent, of niet geschikt voor bent, en nooit gaat komen.
Dat een enkeling dingen kan die niet voor een ander weg zijn gelegd, betekend niet dat de hele methode maar veroordeeld moet worden?

laura1986 schreef:Het gaat er om dat rollkur/LDR een ongeschikte methode is voor paarden. Iig om ze allemaal gezond op te leiden.
Anky zegt ook dat je voor dressuur een speciaal paard moet kopen met voldoende talent en dat ze er liever beweging af moet rijden dan eraan (wat dat zou nietkunnen?).
Dus vergevorderd in de zin van wat?
Cassidy schreef:Dat heb ik gelezen. Ik reageer om de algemene opmerking dat een methode die niet voor iedereen geschikt is, per definitie ongeschikt is. Je verliest daarbij het individu uit het oog, zowel ruiter als paard, die allemaal een andere aanpak nodig hebben.
Was paarden trainen maar zo makkelijk dat je een vast stramien te volgen had en er allemaal hetzelfde uit kwam rollen...

freeride schreef:Sorry, maar wat de paardenbeul van Twente deed, werkte voor hem ook, maar is dus per definitie geen slechte methode? waarom zoeken, mensen nog altijd naar goede punten binnen slechte zaken?
Pattyy_ schreef:Hier een uitleg over LDR welke imo wel netjes wordt uitgevoerd MET commentaar
deel 1
http://www.youtube.com/watch?v=oOD_fhxG4go
deel 2
http://www.youtube.com/watch?v=0px0Xkqepq4
deel 3
http://www.youtube.com/watch?v=_sPeNvKEl4Y
Verto schreef:Hehe, voor degene die zich aangesproken voelt door mijn opmerking, kijk op een mooie zonnige dag eens kritisch naar jezelf, als ruiter zijnde. Ga je zelf ook soms niet te ver door in het "aan de teugel lopen". Kijk eens kritisch naar jouw foto's, gemaakt op verschillende momenten. Kijk naar andere ruiters. Wat zou jij willen verbeteren? Een paard hoort in ieder geval niet (ver) achter de loodlijn te lopen. Misschien heeft het wel een reden dat je je nu aangesproken voelt.

freeride schreef:@Cassidy: Jij noemt het ene dierenmishandeling en het andere een trainingsmethode, ik noem beide dierenmishandeling.
Ik ben er in hart en nieren van overtuigd dat RK en LDR enkel "gebroken" paarden opleverd, letterlijk en figuurlijk, een paard heeft ogen gekregen voor iets, dat is om te kijken waar ie naartoe gaat, niet om de wereld ondersteboven te moeten zien!
Aukelizzy schreef:Verto schreef:Hehe, voor degene die zich aangesproken voelt door mijn opmerking, kijk op een mooie zonnige dag eens kritisch naar jezelf, als ruiter zijnde. Ga je zelf ook soms niet te ver door in het "aan de teugel lopen". Kijk eens kritisch naar jouw foto's, gemaakt op verschillende momenten. Kijk naar andere ruiters. Wat zou jij willen verbeteren? Een paard hoort in ieder geval niet (ver) achter de loodlijn te lopen. Misschien heeft het wel een reden dat je je nu aangesproken voelt.
Ik weet niet of je ook op mij doelt, maar ik hoef niet kritisch naar mij zelf te kijken hoor. Ik train mijn paarden inderdaad via het LDR systeem en schaam mij er niet voor hoor. Dat jij vind dat een paard niet achter de loodlijn hoort is jouw mening en dat is prima. Ik merk dat mijn paarden door deze manier van trainen vele malen losser door hun lijf worden en super lekker in hun vel zitten.
Daarnaast wil ik er wel even bij vermelden dat wij niet klakkeloos ieder paard met hun kop op de borst trekken ( zoals het in jullie ogen gaat ). Maar wij kiezen de paarden bij deze trainingsmethode. En inderdaad, daarmee zeg ik dat lang niet ieder paard geschikt is om op deze manier getraind te worden, en ik ben het er zeker mee eens dat sommige paarden ( en dan vooral door een onervaren en onkundige ruiter ) hierdoor stuk gereden worden. Maar ik ben mij heeeel erg bewust van wat ik doe, en ik zoek de paarden uit die bij mijn trainingsmethode passen.
En verder ga ik mij er niet meer mee bemoeien omdat dit dan de zoveelste eindeloze discussie gaat worden.
freeride schreef:Aukelizzy schreef:
Ik weet niet of je ook op mij doelt, maar ik hoef niet kritisch naar mij zelf te kijken hoor. Ik train mijn paarden inderdaad via het LDR systeem en schaam mij er niet voor hoor. Dat jij vind dat een paard niet achter de loodlijn hoort is jouw mening en dat is prima. Ik merk dat mijn paarden door deze manier van trainen vele malen losser door hun lijf worden en super lekker in hun vel zitten.
Daarnaast wil ik er wel even bij vermelden dat wij niet klakkeloos ieder paard met hun kop op de borst trekken ( zoals het in jullie ogen gaat ). Maar wij kiezen de paarden bij deze trainingsmethode. En inderdaad, daarmee zeg ik dat lang niet ieder paard geschikt is om op deze manier getraind te worden, en ik ben het er zeker mee eens dat sommige paarden ( en dan vooral door een onervaren en onkundige ruiter ) hierdoor stuk gereden worden. Maar ik ben mij heeeel erg bewust van wat ik doe, en ik zoek de paarden uit die bij mijn trainingsmethode passen.
En verder ga ik mij er niet meer mee bemoeien omdat dit dan de zoveelste eindeloze discussie gaat worden.
Haha, ik zie de advertentie al voor me:
Gezocht sportpaard: Mag niet snel benauwd worden, ook niet als de luchtpijp regelmatig voor langere tijd wordt afgeknepen,terwijl er intensief gereden wordt,liever niet te kleinzerig.Paard mag eventueel blind zijn, hij mag van mij toch niet kijken naar waar hij loopt

freeride schreef:Haha, ik zie de advertentie al voor me:
Gezocht sportpaard: Mag niet snel benauwd worden, ook niet als de luchtpijp regelmatig voor langere tijd wordt afgeknepen,terwijl er intensief gereden wordt,liever niet te kleinzerig.Paard mag eventueel blind zijn, hij mag van mij toch niet kijken naar waar hij loopt
Cassidy schreef:freeride schreef:@Cassidy: Jij noemt het ene dierenmishandeling en het andere een trainingsmethode, ik noem beide dierenmishandeling.
Ik ben er in hart en nieren van overtuigd dat RK en LDR enkel "gebroken" paarden opleverd, letterlijk en figuurlijk, een paard heeft ogen gekregen voor iets, dat is om te kijken waar ie naartoe gaat, niet om de wereld ondersteboven te moeten zien!
En als jij denkt dat het paard alleen maar in die houding gereden wordt, zou ik je willen adviseren om toch de filmpjes die hier in dit topic van de Anky clinic zijn geplaatst, even te bekijken. Tenminste, als je het aandurft, want het is mishandeling van de bovenste plank