kenners die op een zwaarder niveau rijden,loodlijn,rond diep

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Re: kenners die op een zwaarder niveau rijden,loodlijn,rond diep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:30

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:32

Daar heb ik al in gereageerd zoals je kunt zien. Ben nog aan het wachten op een reactie. Die uitleg zegt me namelijk ook niet zo veel. Tot en met de rug en dan houdt de werking op zoals ik lees. En zoals ik al zei train ik een heel paardenlichaam.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:35

Alsof als je LDR traint je de helft vergeet :z .

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:37

xmarliez schreef:
Suzanne_J, ik kan je best vertellen waarom LDR zo slecht is in mijn ogen. Maar als ik dat doe dan beledig is mensen, scheer ik mensen over een kam en sta ik niet open voor andere dingen. Dus in dit geval houd ik wijs mijn mond en wil eerder weten wat mensen wél goed vinden aan deze methode aangezien ik alleen nog maar kennis heb mogen maken met de nadelen er van. Er zijn zo veel aanhangers van de LDR methode dus ik vraag me af, komt dat door de methode of door de publiciteit (dat de 'top' zo rijdt).

Ik heb zelf nog nooit via de LDR manier getraind (ik heb dan ook geen paard die dat zou kunnen) en dus kan ik niet zeggen of het slecht is of niet. Ik ben er meningsloos over, aangezien ik er niks vanaf kán weten.
Máár ik kan mij wel indenken waarom LDR goed zou kunnen zijn voor een paard. De oefeningen die in de grandprix worden gevraagd, vragen het uiterste van een paard (het paard moet de oefening niet zomaar uitvoeren, maar dit met een goede aanleuning, veel schwung, lossigheid, etc.)
Om dit te kunnen moet een paard gewoon onzettend los, 'lenig' zijn. Een turner doet ook extreme rekoefeningen in onze ogen (ik vind persoonlijk split en al die toestanden niet gezond en vooral erg pijnlijk eruit zien :+ ) maar zij hebben dat wel nodig om de oefeningen beter en makkelijker te kunnen uitvoeren. Ik zie LDR dus ook gewoon als een extreme rekoefening.
Maar dat is gewoon mijn manier van nadenken, daar hoeft helemaal niks van waar te zijn, aangezien ik, zoals gezegd, 0 verstand heb van LDR :)

chrissy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:37

setteke schreef:

Dan heb jij de post van Ailill toch niet begrepen, want die heeft het alleen maar over de voorkant en de middenhand. De achterhand wordt niet benoemd.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:40

Och ik zie achterbenen als onderdeel van de achterhand, dus het zal wel meevallen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:45

Ik begrijp alleen niet helemaal het verband tussen die hackney's in zuidafrika en die foto's van de dressuurruiters; die zielige hackney's worden niet getraind, maar mishandeld terwijl ze op stal staan, dus niet bewegen, ze worden in een hele andere discipline uitgebracht... Appels en ... bananen vergelijking wat mij betreft. Verder een interessante discussie met voor en tevens naar beide kanten.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 00:15

setteke schreef:
Volgens mij is dat al talloze malen uitgelegd en Ailill doet een goede poging vind ik in dit topic; [RT-D] Totilas and all other horses

chrissy123 schreef:
setteke schreef:

Dan heb jij de post van Ailill toch niet begrepen, want die heeft het alleen maar over de voorkant en de middenhand. De achterhand wordt niet benoemd.

Ailill is zelf nog druk bezig om haar/zijn eigen post te begrijpen dus wacht nog even met aanhalen

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 07:48

setteke schreef:

Ik zeg dat niet maar ik lees niets over het gebruik van de achterhand bij een LDR training. Kun jij dan misschien de eerste (en enige) zijn die mij wel duidelijk kan maken wat de taak van de achterhand is bij LDR rijden?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 08:08

Krijg het idee dat vooral 1 persoon deze discussie aan het vergallen is dat is jammer ik zou zeggen laten we haar links laten liggen dan wordt het misschien nog wat op dit forum. De methoden LDR let wel op een fatsoenlijke manier uitgevoerd ( zodat ik niet weer zeer rare foto's op mijn dak krijg ) zie elders in dit forum, is voor mij en mijn paard redding geweest. Ik kreeg mijn paard een zeer lange tijd niet zuiver aan het lopen, dier bleef een onregelmatige pas maken na heel wat fysio te hebben gevolgd verschillende keuringen te hebben gedaan ( merrie is nb prok gekeurd ), dierenartsen te hebben geraadpleegd, alternatieve geneeswijzen te hebben toegepast was ik eigenlijk een beetje ten einde raad. Reed ik nu zo slecht, had ik geen goed passend zadel, was er onvrede bij mijn paard nergens kon de vinger worden opgelegd en ik ben toch zeker niet over een nacht ijs gegaan. Toen ben ik via via bij de hofstede terechtgekomen na behandeling van de rug krijg je een traject begeleid rijden waar de LDR methoden wordt toegepast, beetje bij beetje wordt je deze techniek duidelijk gemaakt en op vriendelijke wijze ook naar het paard toe eigen gemaakt en nu enkele maanden verder loopt mijn paard voor het eerst zuiver, tactmatig en krijgt swung in de beweging.Daarbij heeft het paard geestelijk veel meer concentratie bij het werk en vind ze enorm veel rust. De korte pasjes die ze maakte zijn verleden tijd ik voel echt weer deining in de rug stapt mooi ruim over draaft in balans en begint te dalen en dus te ontspannen in de galop. Zeer positief ik ben dan ook zeer enthousiast. De achterhand wordt zeker niet vergeten bij LDR als je paard beter over de rug gaat lopen ontwikkeld de achterhand zeker positief mee. Ik heb in een aantal sessies een compleet ander paard gekregen, rijden is op het moment echt een feest. Paard toont zoveel tevredenheid en kan veel oefeningen veel makkelijker uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 08:44

Nou ik ben van mening dat er 1 persoon is die zeer kritisch durft te zijn en zeker deze discussie niet aan het vergallen is. Of willen de voorstanders van LDR alleen maar lezen dat deze methode geweldig is?? Dan ben je volgens mij snel uit gediscussiëerd.
Ben zelf zeker geen voorstander van LDR. Is biomechanisch gezien niet goed voor een paard.
Het feit dat een Grand Prix paard uiteindelijk wél op de loodlijn uitkomt is volgens mij omdat het dier eindelijk uit de oncomfortabele LDR stand mag!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:35

Hetgeen nog altijd niet afdoende bewezen is!
Maar ik begrijp Biscaya. Onfatsoenlijk veronderstelling alsof iemand een voorstander van dierenbeulerij zou zijn, lijkt mij ook beter te negeren. Met zo iemand is geen dialoog te voeren, immers die persoon heeft de ander al veroordeeld door zijn/haar suggestie. Het gaat in deze niet om de discussie, maar hoe die gevoerd wordt.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:42

xmarliez schreef:
setteke schreef:

Ik zeg dat niet maar ik lees niets over het gebruik van de achterhand bij een LDR training. Kun jij dan misschien de eerste (en enige) zijn die mij wel duidelijk kan maken wat de taak van de achterhand is bij LDR rijden?

Xmarliez, ik heb zojuist op het topic "Totilas and all other horses" een poging gedaan om deze vraag te beantwoorden.
Of de aanhangers dit willen horen is misschien een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 26-02-12 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 11:44

[***] schreef:
Nou ik ben van mening dat er 1 persoon is die zeer kritisch durft te zijn en zeker deze discussie niet aan het vergallen is. Of willen de voorstanders van LDR alleen maar lezen dat deze methode geweldig is?? Dan ben je volgens mij snel uit gediscussiëerd.
Ben zelf zeker geen voorstander van LDR. Is biomechanisch gezien niet goed voor een paard.
Het feit dat een Grand Prix paard uiteindelijk wél op de loodlijn uitkomt is volgens mij omdat het dier eindelijk uit de oncomfortabele LDR stand mag!

De foto's die Xmarliez geplaatst heeft spreken boekdelen: zijn die 2 ruiters niet 2 van onze "toppertjes"?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:21

Sorry murphy ik begrijp je reactie op mijn quote niet helemaal? Waarom heb je mij gequote en wat wil je met je reactie zeggen?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:33

Oh, een reactie op je eerste zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 12:49

Ah, ik snap hem! Thanks.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 19:12

[***],
Kritisch kijken is zeker goed, nooit zomaar iets toepassen als een kip zonder kop. Ik kan alleen maar mijn positieve ervaringen melden ( het is natuurlijk ook weer zo dat je niet continu LDR rijdt, het is voor mij een basisbeginsel waar ik op kan terugvallen ) Ik kan alleen maar melden dat mijn paard er enorm van aan het opknappen is. Wat zijn voor jou voor jou de negatieven kanten aan de LDR methode? Hoe zijn je ervaringen? En wat bedoel je met biomechanisch? Is hier onderzoek naar gedaan?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 06:38

Paardrijden is geen louter technische aangelegenheid. Het gevoel dat een paard je geeft als hij zich helemaal loslaat, en als hij zijn rug optimaal gebruikt, raak je nooit meer kwijt. Je wil steeds weer terug naar dat gevoel. De herinnering aan het ideale ruitergevoel wordt het doel van je training. In het duitse scala van africhting gebruikt met het woord Durchlässig voor deze toestand van het paard te vergelijken met het nederlandse woord voor openstellen. Een paard stelt zich open voor de ruiter in zijn hele lichaam en geest. Het is een gevoelstoestand. Het paard voelt zich veilig bij zijn ruiter. Om dat te bereiken worden paarden getraind in een ronde en diepe halshouding. De manier waarop je rond en diep traint is erg belangrijk, je doel moet zijn dat het paard als het ware uit vrije ( eigen ) wil zijn hoofd laat vallen. Het paard moet langzaam wennen aan de nieuwe houding en geeft vervolgens de ruiter het gevoel dat hij het als prettig ervaart. Hij voelt zich veilig in die houding. De diepere halshouding wordt afgewisseld met een hogere halshouding,kort wordt afgewisseld met lang. Zo krijgt trainen ook de functie van gymnastiek en actieve massage. De wetenschap heeft onderzoek gedaan dat erop wijst dat rond en diep trainen een positief effect heeft mits het goed wordt toegepast ( dit geldt uiteraard voor elke trainingsmethode ). Ruiters en trainers die er verantwoord mee omgaan weten uit ervaring dat ze er ontspannen, losse en gehoorzame paarden mee krijgen. Paarden getraind op deze manier lopen beter over de rug, ze kunnen zich makkelijker oprichten en je kunt ze bovenin beter los door het lichaam rijden. Ze worden mooier, beter bespierd en vriendelijker en betrouwbaarder in de omgang. Dat er uiteraard ook nadelen aan diep rijden kleven als de methode niet goed wordt toegepast moge duidelijk zijn, voorbeelden ten overvloed. Dit stukje info even voor alle mensen die op een positieve manier bezig willen zijn met de LDR methode.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:18

biscaya schreef:
[***],
Kritisch kijken is zeker goed, nooit zomaar iets toepassen als een kip zonder kop. Ik kan alleen maar mijn positieve ervaringen melden ( het is natuurlijk ook weer zo dat je niet continu LDR rijdt, het is voor mij een basisbeginsel waar ik op kan terugvallen ) Ik kan alleen maar melden dat mijn paard er enorm van aan het opknappen is. Wat zijn voor jou voor jou de negatieven kanten aan de LDR methode? Hoe zijn je ervaringen? En wat bedoel je met biomechanisch? Is hier onderzoek naar gedaan?

Mijn ervaringen zijn slecht. Ik heb enige tijd onder begeleiding van een goede instructrice/jurylid (nationaal niveau t/m lichte tour) enige tijd LDR gereden. Mijn paard ging op een bepaald moment een soort hink-stap-sprong vertonen. Voor mij een teken van spanning in de rug. Ook werd mijn paard (een sensibele, maar zeer lieve merrie), erg boos tijdens het LDR rijden en het staartzwiepen was ongekend. Nu ik er weer mee gestopt ben heb ik iig weer een blijer paard en het huppelen is weg.

Biomechanisch gezien, bedoel ik mee dat het niet goed is om hyperflexie toe te passen. Spieren kun je idd trainen in het langer en korter worden, maar er komt zo'n ontzettende kracht op de wervels te staan, dat, dat niet gezond is. Met name de lendewervels hebben het zwaar te verduren tijdens zware LDR trainingen. Dit resulteert in een achterhand die omhoog komt, en een vreemd soort hoog optrekken van de achterbenen.

Dan komt natuurlijk meteen de vraag; waarom scoren de topruiters die LDR rijden dan zo goed en zo hoog??? Ja, dat is in mijn optiek een kwestie van wat het publiek wil zien. SPEKTAKEL! Hoog opzwaaiende voorbenen, die bijna langs de oren van het paard vliegen, maar achterbenen die bijna constant achter de loodlijn (ja, ook bij achterbenen spreekt men van een loodlijn) blijven. Het zou zo moeten zijn dat de achterbenen van een paard net zover naar voren grijpen als dat ze naar achteren gaan vanaf de loodlijn. Net als de slinger van een klok.

Maar dat wil nog niet zeggen dat als het publiek het mooi vind, het dan ook echt goed is. Er kijken wekelijks honderdduizenden mensen naar programma's als "Ik hou van Holland", enzo maar dat wil niet zeggen dat het ook een goed gemaakt programma is.

Dan komen we op de "onderzoeken", iets waar ik veel LDR ruiters over hoor. Er is laatst op de Equi Science Day een onderzoek gepubliceert waarin werd aangetoond dat LDR getrainde paarden geen extra stresshormoon (cortisol) aanmaken dan paarden die niet LDR getraind worden. Dus alle LDR ruiters zeggen; "zie je wel, LDR is goed, paarden vinden het fijn, krijgen geen stress", maar er is ook een onderzoek geweest waaruit blijkt dat de werkpaarden in landen als India, die zwaar ondervoed zijn, met veel wonden, hun veel te zware werk moeten doen, ook GEEN extra cortisol aanmaken (dus ook geen stress hebben). Dus moeten we onze paarden dan maar gaan verwaarlozen en ze veel een zwaar pijnlijk werk laten doen??? Zulke onderzoeken zeggen mij eerlijk gezegd niet zoveel. Maar goed, ik veroordeel niemand, denk alleen dat men zijn gezonde verstand dient te gebruiken als het om paarden gaat. Dit is de zoveelste discussie aangaande LDR. Ik laat het hierbij. Ik train geen LDR (meer), mijn paard wordt er niet happy van en ik dan automatisch ook niet.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 09:58

[***] schreef:
Maar goed, ik veroordeel niemand, denk alleen dat men zijn gezonde verstand dient te gebruiken als het om paarden gaat. Dit is de zoveelste discussie aangaande LDR. Ik laat het hierbij. Ik train geen LDR (meer), mijn paard wordt er niet happy van en ik dan automatisch ook niet.

Daar raak je imo wel de kern van de zaak. Je moet een manier van rijden zien te vinden waar jij en je paard gelukkig van worden. Als jij je goed voelt bij klassieke dressuur en een ander juist weer bij LDR rijden dan is dat prima. Maar je dient wel het welzijn van je paard voorop te stellen. Ik denk dat dat kan met klassieke dressuur maar dat dat ook kan met LDR rijden. Beide methodes kun je op een goede en op een foute manier toepassen. Daarom is het heel belangrijk dat je kritisch blijft kijken naar je instructeur, jezelf en je paard en moet blijven luisteren naar kritiek en niet bang moet zijn om het roer om te gooien.

Ik ben in dat kader nog steeds erg benieuwd naar hoe eea gaat verlopen met MAR en Sjef.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:01

[***],

Hink, stap, sprong lijkt mij inderdaad geen optie. Ik kwam echter van hink, stap, sprong en dat is nu verleden tijd voor mij en voor mijn paard werkt het dus echter wel. Ik heb voor het eerst een zuiver paard die ontspannen loopt. Ik heb het ook helemaal niet over spectaculair lopen ik heb het over gewoon normaal lopen dat is misschien het verschil met anderen die LDR toe passen voor mij is het de oplossing geweest om het paard normaal te laten bewegen. Misschien heb je toch ook een verkeerde instructeur getroffen. Jammer dat je ervaringen negatief zijn. Hopelijk heb je een voor jou passende manier gevonden om te trainen.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 17:14

biscaya schreef:
Paardrijden is geen louter technische aangelegenheid. Het gevoel dat een paard je geeft als hij zich helemaal loslaat, en als hij zijn rug optimaal gebruikt, raak je nooit meer kwijt. Je wil steeds weer terug naar dat gevoel. De herinnering aan het ideale ruitergevoel wordt het doel van je training. In het duitse scala van africhting gebruikt met het woord Durchlässig voor deze toestand van het paard te vergelijken met het nederlandse woord voor openstellen. Een paard stelt zich open voor de ruiter in zijn hele lichaam en geest. Het is een gevoelstoestand. Het paard voelt zich veilig bij zijn ruiter. Om dat te bereiken worden paarden getraind in een ronde en diepe halshouding. De manier waarop je rond en diep traint is erg belangrijk, je doel moet zijn dat het paard als het ware uit vrije ( eigen ) wil zijn hoofd laat vallen. Het paard moet langzaam wennen aan de nieuwe houding en geeft vervolgens de ruiter het gevoel dat hij het als prettig ervaart. Hij voelt zich veilig in die houding.
[/quote]
Aha,dus het prooi/vluchtdier voelt zich veilig in een houding waarin zijn zicht ernstig beperkt is :o?

Citaat:
De diepere halshouding wordt afgewisseld met een hogere halshouding,kort wordt afgewisseld met lang. Zo krijgt trainen ook de functie van gymnastiek en actieve massage. De wetenschap heeft onderzoek gedaan dat erop wijst dat rond en diep trainen een positief effect heeft mits het goed wordt toegepast ( dit geldt uiteraard voor elke trainingsmethode ).
Hey goed! Ik ben erg geinteresserd in dit soort onderzoek,vooral als het wetenschappelijk is,zou jij mij een linkje of iets dergelijks kunnen geven?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 21:50

Sinds wanneer laat een prooi/vluchtdier zich berijden? Juist ja geheel tegen zijn natuur in! Als je er zo over denkt moet je ook niet op een paard gaan zitten.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 22:05

biscaya schreef:
Sinds wanneer laat een prooi/vluchtdier zich berijden? Juist ja geheel tegen zijn natuur in! Als je er zo over denkt moet je ook niet op een paard gaan zitten.

_O- Oh ja en het veld in sturen toch? 8)7 Dit is zo'n übermakkelijk dooddoenertje om argumenten betreffende de aard van het paard teniet te doen.
Kom op vrouw,verzin iets origineels

Misschien kan je nog een tipje van de sluier oplichten ovan de wetenschappelijke onderzoeken waar je op doelt?