Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. xmarliez schreef:Suzanne_J, ik kan je best vertellen waarom LDR zo slecht is in mijn ogen. Maar als ik dat doe dan beledig is mensen, scheer ik mensen over een kam en sta ik niet open voor andere dingen. Dus in dit geval houd ik wijs mijn mond en wil eerder weten wat mensen wél goed vinden aan deze methode aangezien ik alleen nog maar kennis heb mogen maken met de nadelen er van. Er zijn zo veel aanhangers van de LDR methode dus ik vraag me af, komt dat door de methode of door de publiciteit (dat de 'top' zo rijdt).
) maar zij hebben dat wel nodig om de oefeningen beter en makkelijker te kunnen uitvoeren. Ik zie LDR dus ook gewoon als een extreme rekoefening.
setteke schreef:Volgens mij is dat al talloze malen uitgelegd en Ailill doet een goede poging vind ik in dit topic; [RT-D] Totilas and all other horses
chrissy123 schreef:setteke schreef:Alsof als je LDR traint je de helft vergeet.
Dan heb jij de post van Ailill toch niet begrepen, want die heeft het alleen maar over de voorkant en de middenhand. De achterhand wordt niet benoemd.
xmarliez schreef:setteke schreef:Alsof als je LDR traint je de helft vergeet.
Ik zeg dat niet maar ik lees niets over het gebruik van de achterhand bij een LDR training. Kun jij dan misschien de eerste (en enige) zijn die mij wel duidelijk kan maken wat de taak van de achterhand is bij LDR rijden?
[***] schreef:Nou ik ben van mening dat er 1 persoon is die zeer kritisch durft te zijn en zeker deze discussie niet aan het vergallen is. Of willen de voorstanders van LDR alleen maar lezen dat deze methode geweldig is?? Dan ben je volgens mij snel uit gediscussiëerd.
Ben zelf zeker geen voorstander van LDR. Is biomechanisch gezien niet goed voor een paard.
Het feit dat een Grand Prix paard uiteindelijk wél op de loodlijn uitkomt is volgens mij omdat het dier eindelijk uit de oncomfortabele LDR stand mag!
biscaya schreef:[***],
Kritisch kijken is zeker goed, nooit zomaar iets toepassen als een kip zonder kop. Ik kan alleen maar mijn positieve ervaringen melden ( het is natuurlijk ook weer zo dat je niet continu LDR rijdt, het is voor mij een basisbeginsel waar ik op kan terugvallen ) Ik kan alleen maar melden dat mijn paard er enorm van aan het opknappen is. Wat zijn voor jou voor jou de negatieven kanten aan de LDR methode? Hoe zijn je ervaringen? En wat bedoel je met biomechanisch? Is hier onderzoek naar gedaan?
[***] schreef:Maar goed, ik veroordeel niemand, denk alleen dat men zijn gezonde verstand dient te gebruiken als het om paarden gaat. Dit is de zoveelste discussie aangaande LDR. Ik laat het hierbij. Ik train geen LDR (meer), mijn paard wordt er niet happy van en ik dan automatisch ook niet.
biscaya schreef:[/quote]Paardrijden is geen louter technische aangelegenheid. Het gevoel dat een paard je geeft als hij zich helemaal loslaat, en als hij zijn rug optimaal gebruikt, raak je nooit meer kwijt. Je wil steeds weer terug naar dat gevoel. De herinnering aan het ideale ruitergevoel wordt het doel van je training. In het duitse scala van africhting gebruikt met het woord Durchlässig voor deze toestand van het paard te vergelijken met het nederlandse woord voor openstellen. Een paard stelt zich open voor de ruiter in zijn hele lichaam en geest. Het is een gevoelstoestand. Het paard voelt zich veilig bij zijn ruiter. Om dat te bereiken worden paarden getraind in een ronde en diepe halshouding. De manier waarop je rond en diep traint is erg belangrijk, je doel moet zijn dat het paard als het ware uit vrije ( eigen ) wil zijn hoofd laat vallen. Het paard moet langzaam wennen aan de nieuwe houding en geeft vervolgens de ruiter het gevoel dat hij het als prettig ervaart. Hij voelt zich veilig in die houding.
Hey goed! Ik ben erg geinteresserd in dit soort onderzoek,vooral als het wetenschappelijk is,zou jij mij een linkje of iets dergelijks kunnen geven?Citaat:De diepere halshouding wordt afgewisseld met een hogere halshouding,kort wordt afgewisseld met lang. Zo krijgt trainen ook de functie van gymnastiek en actieve massage. De wetenschap heeft onderzoek gedaan dat erop wijst dat rond en diep trainen een positief effect heeft mits het goed wordt toegepast ( dit geldt uiteraard voor elke trainingsmethode ).
biscaya schreef:Sinds wanneer laat een prooi/vluchtdier zich berijden? Juist ja geheel tegen zijn natuur in! Als je er zo over denkt moet je ook niet op een paard gaan zitten.
Oh ja en het veld in sturen toch?
Dit is zo'n übermakkelijk dooddoenertje om argumenten betreffende de aard van het paard teniet te doen.