Bitloos ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PuurxNatuur

Re: Bitloos ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:44

Ik vind het ook een fabeltje dat mensen zeggen dat ze zonder bit geen rem hebben, als je met bit remt, moet je ook niet kei hard aan de teugels gaan trekken, maar gewoon op je zit, en zonder bit precies hetzelfde. Ik rijd zelf ook bitloos met mijn lease pony en vind al die vrijheid heerlijk, ik zou willen dat iedereen bitloos zou rijden, en dat alle bitjes verdwenen!

Ohja en over die vraag van is het erg als iemand anders er met bit op rijd:
Dat heb ik ook maar het maakt echt niks uit!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 15:50

Ik bouw soms mijn sidepull zo om dat ik er ook een bitje bij heb, 2 teugeltjes en dan rijd ik op het bit, en voor de moeilijke oefeningen op de sidepull, om het mijn paard makkelijker te maken, ze verandert niets als ik tussendoor overpak.

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 14:34

Elk paard reageert er anders op, dus dat je minder controle hebt is misschien bij sommige paarden maar mijn verzorgshetlander loopt veeeel beter zonder bit dan met bit. En je mijn ruitertje krijgt er meteen tot stilstand zonder hard te trekken

Jipperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 16:48

Sonja schreef:
Aangezien het niet je eigen paard is, zou ik het met de eigenaar bepreken ipv met bokt.
Een bit, maar ook een bitloze optoming, is precies even scherp als de hand van de ruiter.

Klopt helemaal. :)
Bitloos is een leuke afwisseling en als het werkt/mag zeker mee door gaan! *\o/*

melissa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 19:22

ja inderdaad, gewoon proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 00:26

EmmieEmm schreef:
Elk paard reageert er anders op, dus dat je minder controle hebt is misschien bij sommige paarden maar mijn verzorgshetlander loopt veeeel beter zonder bit dan met bit. En je mijn ruitertje krijgt er meteen tot stilstand zonder hard te trekken

Kun je nagaan hoe scherp het inwerkt.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 08:08

Yamcha schreef:
EmmieEmm schreef:

Ja , aan de ene kant wel inderdaad. Maar met bit hoeven de meesten ook niet te trekken.

En ik rijd nu ook bitloos omdat ze met bit vaak het bit tussen de tanden wil nemen,mag van mij dus ik doe er zeker geen neusriem en sperriem aan. Want ik ben van mening dat ze hun mond best open mogen doen , want dat doen ze echt wel om een goede reden!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:05

Yamcha schreef:
EmmieEmm schreef:

Waarom zou een paard niet gewoon stoppen als dat aan hem gevraagd wordt?
Waarom moet je daarvoor scherp inwerken? :+

Het zou ook zo kunnen zijn dat het paard nu meer 'bij de les' is, omdat de stoorzender (het bit) weg is.

Heb je al eens op je eigen neus gedrukt? Doet dat pijn???

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 11:16

De neus van een paard zit niet helemaal hetzelfde in elkaar als onze neus, Dani, dus dat is geen vergelijking. Bij een paard lopen diverse zenuwen vrij kort onder het oppervlak over het hoofd en daar maken diverse bitloze optomingen ook gebruik van.
Verder vind ik je een tikje tendentieus met je "stoorzender", een bit is niet per definitie een stoorzender, net zoals een bitloze optoming niet per definitie vriendeiljker is dan een bit.
Feit is wel dat veel paarden gemakkelijker remmen op de neus dan op het bit, maar ook andersom komt vaak genoeg voor. En natuurlijk hoor je dat op zit te doen, maar wees eerlijk, hoeveel ruiters doen dat nou echt? En hoeveel paarden steken vrolijk een middelvinger op naar die zithulp als het ze zo uitkomt?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 19:49

Ik vind dat geen feit hoor. Echt niet dat alle paarden beter remmen met druk op de neus. :n

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:07

Zou je zo vriendelijk willen zijn om goed te lezen? >;)
Citaat:
Feit is wel dat veel paarden gemakkelijker remmen op de neus dan op het bit

"Veel" is niet hetzelfde als "alle", dus het feit blijft gewoon staan :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 07:19

Wat is veel? Ik ken er namelijk veel die dat niet doen. :o
Sowieso is het geen feit maar jou mening. Anders had je je feit wel kunnen onderbouwen met wetenschappen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:50

De meeste paarden hebben keurig geleerd om aan een halster mee te lopen en te reageren op druk van het halster. Leren ze meestal vrij snel als je ze als veulentje een lesje meelopen aan halster hebben geleerd. Het kost meer moeite om ze het meelopen te leren op druk van het touw/halster dan het remmen. (En ja, ik ga nu gewoon uit van de praktijk die veel voorkomt en niet van hoe het in de ideale wereld zou kunnen gaan)
En inderdaad ik ken ook genoeg (lees: teveel) paarden die niet (goed) remmen op druk op de neus, die remmen meestal ook niet erg goed op een bit en hebben nog een paar meer omgangsvormen waar wat van te zeggen valt. ;(

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:04

Niet elk paard is 'geschikt' voor bitloos rijden, er zijn paarden die dan gelijk een loopje met je nemen. Als je een goede band met je paard hebt en je paard goed op zit te rijden is zal dit al gauw minder gebeuren.
Ook moet jij je paard volledig vertrouwen en je paard jou ook.
Over dat er geen rem op zit zonder bit vind ik niet atijd kloppen, met bit zit er soms ook geen rem meer op immers.
Van bitloos rijden kan jij zelf ook veel leren omdat je daarmee veel op je zit moet rijden en dus niet teveel hulpen met je teugels geeft wat sommige mensen soms teveel doen. (ik zelf trouwens ook)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:07

Ik rijd mijn pony gewoon bitloos in de bak, buiten rijd ik over het algemeen bitloos. Maar heb er een bitje in voor de zekerheid. Wanneer ik geheel bitloos naar buiten ga, en een handgalopje doe is er de kans dat hij niet meer wil stoppen. De eerste x dat dit gebeurde was op het strand, had geen bit in, dus een groot probleem.. Hij was toen ook niet meer te sturen. En de tweede keer gewoon hier buiten, was aan het draven hij schrikt, gaat galoperen, en gewoon niet meer terug te krijgen. Heb me toen laten vallen, anders moest ie in volle galop over een bruggetje van nog geen meter.. En dat doet ie gewoon. Rijd gewoon met een halsterhoofdstel, bit is buiten dus in met extra teugel, maar geen inwerking, alleen als het moet.

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:11

En waarom doet ze het bitloos in de bak wel goed dan?

Siskiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:16

@TS: Heb je niet toevallig vrienden of stal/weide genootjes die een bitloos hoofdstel hebben? Of een instructrice ofzo? Als je een bitloos hoofdstel van hun kunt lenen kun je misschien ook een beetje uitproberen wat het best bij jou en je paard past. :)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:18

Showem schreef:
En waarom doet ze het bitloos in de bak wel goed dan?

Ik neem aan dat je het tegen mij hebt? Hij vindt het heerlijk bitloos, maar buiten wordt hij overenthousiast. En in de galop helemaal, op zo'n moment heeft hij er gewoon lak aan, en dendert hij richting huis weer terug. Als ik alleen ga stappen/draven is er niks aan de hand, maar als hij schrikt en daardoor in galop schiet(wat in de bak ook welleens gebeurt) dan gaat ie buiten, dit doet hij in de bak niet. En dit is juist als ik met andere paarden ben, hij loopt dan van de groep vandaan, intresseert hem niks dan. Alleen naar buiten is het nog nooit gebeurt. Ik weet niet wat het is, en hang er gewoon een bitje in voor de zekerheid. Heb het bit gelukkig niet nodig, maar het is blijkbaar voor hem al voldoende om bij me te blijven dan.

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:23

Dan zou je indd beter met bit buitenrijden, moeten ook geen ongelukken komen he :=
Het overenthousiastme ken ik :=
Ook in de bak wil ze dan wel eens onder me vandaan rennen.
Ik rijd trouwens niet alleen maar bitloos maar ook gewoon met bit ;)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:25

Showem schreef:
Dan zou je indd beter met bit buitenrijden, moeten ook geen ongelukken komen he :=
Het overenthousiastme ken ik :=
Ook in de bak wil ze dan wel eens onder me vandaan rennen.
Ik rijd trouwens niet alleen maar bitloos maar ook gewoon met bit ;)

Dat doe ik ook :) , hij vindt het verschrikkelijk als ik er aan kom, alleen de teugel vastpakken = mond open.. Vandaar dat ik ook bitloos rijd, en buiten heb ik hem in en kom ik er niet aan. En luistert hij omdat ie doodsbenauwd is dat ik hem er wel bij pak :Y) Tanden zijn trouwens in orde, hij accepteerd gewoon het bit niet ;)

Edit: in de bak rent ie nooit onder me vandaan, als hij schrikt istie na 1 sprongetje alweer onder controle :D Springen doe ik ook gewoon bitloos.

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:37

Haha ja dat had ik door !
Dat tegen het bit in gaan begrijp ik ja.

Maar nog even @ TS: Gewoon eens proberen, en niet na 1x al stoppen (behalve als het niets voor jullie is)
Proberen kan altijd, dan merk je wel of je wilt doorgaan of niet, ook leer je je paard door dingen uitproberen kennen en kun je zelf ook goed uitpuzzelen hoe je paard daar op reageerd en komt het vast helemaal goed met jullie !

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:49

Showem schreef:
Niet elk paard is 'geschikt' voor bitloos rijden, er zijn paarden die dan gelijk een loopje met je nemen. Als je een goede band met je paard hebt en je paard goed op zit te rijden is zal dit al gauw minder gebeuren.
Ook moet jij je paard volledig vertrouwen en je paard jou ook.
Over dat er geen rem op zit zonder bit vind ik niet atijd kloppen, met bit zit er soms ook geen rem meer op immers.
Van bitloos rijden kan jij zelf ook veel leren omdat je daarmee veel op je zit moet rijden en dus niet teveel hulpen met je teugels geeft wat sommige mensen soms teveel doen. (ik zelf trouwens ook)

Er zijn inderdaad paarden die er niet 'geschikt' voor zijn omdat ze de druk op hun neus niet accepteren. Ik zelf vind het een kwestie van leren. De meeste paarden accepteren het bit in de mond ook niet meteen. Als een paard niet geschikt is voor bitloos omdat hij dan een looptje met je neemt is er toch echt iets mis met de combinatie. Dat heeft verder niks met bitloos te maken.

Inprincipe zou er in teugel hulpen niet veel verschil moeten zitten. Maar als je dan toch veel aan de teugels zit, liever op de neus dan in de mond.

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:05

Ik vind het ook een kwestie van leren, maar dat bedoelde ik ook niet helemaal. Ik bedoel dat als paarden die druk op de neus niet accepteren en je hebt dus via de teugels eigenlijks niet heel veel te zeggen gaan ze wel eens een loopje met je nemen omdat ze je niet snappen oid.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:07

Showem schreef:
Ik vind het ook een kwestie van leren, maar dat bedoelde ik ook niet helemaal. Ik bedoel dat als paarden die druk op de neus niet accepteren en je hebt dus via de teugels eigenlijks niet heel veel te zeggen gaan ze wel eens een loopje met je nemen omdat ze je niet snappen oid.

Dan bestaat er altijd zoiets als aanleren zodat je paard je leert snappen. Of eerder zodat jij je paard leert snappen.

Showem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:08

Lees mijn eerste post nog eens door, ik zeg er ook bij dat TS het paard hierdoor leert begrijpen.