Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:EmmieEmm schreef:Elk paard reageert er anders op, dus dat je minder controle hebt is misschien bij sommige paarden maar mijn verzorgshetlander loopt veeeel beter zonder bit dan met bit. En je mijn ruitertje krijgt er meteen tot stilstand zonder hard te trekken
Kun je nagaan hoe scherp het inwerkt.
Yamcha schreef:EmmieEmm schreef:Elk paard reageert er anders op, dus dat je minder controle hebt is misschien bij sommige paarden maar mijn verzorgshetlander loopt veeeel beter zonder bit dan met bit. En je mijn ruitertje krijgt er meteen tot stilstand zonder hard te trekken
Kun je nagaan hoe scherp het inwerkt.

Showem schreef:En waarom doet ze het bitloos in de bak wel goed dan?

Showem schreef:Dan zou je indd beter met bit buitenrijden, moeten ook geen ongelukken komen he
Het overenthousiastme ken ik
Ook in de bak wil ze dan wel eens onder me vandaan rennen.
Ik rijd trouwens niet alleen maar bitloos maar ook gewoon met bit
, hij vindt het verschrikkelijk als ik er aan kom, alleen de teugel vastpakken = mond open.. Vandaar dat ik ook bitloos rijd, en buiten heb ik hem in en kom ik er niet aan. En luistert hij omdat ie doodsbenauwd is dat ik hem er wel bij pak
Tanden zijn trouwens in orde, hij accepteerd gewoon het bit niet 
Springen doe ik ook gewoon bitloos. Showem schreef:Niet elk paard is 'geschikt' voor bitloos rijden, er zijn paarden die dan gelijk een loopje met je nemen. Als je een goede band met je paard hebt en je paard goed op zit te rijden is zal dit al gauw minder gebeuren.
Ook moet jij je paard volledig vertrouwen en je paard jou ook.
Over dat er geen rem op zit zonder bit vind ik niet atijd kloppen, met bit zit er soms ook geen rem meer op immers.
Van bitloos rijden kan jij zelf ook veel leren omdat je daarmee veel op je zit moet rijden en dus niet teveel hulpen met je teugels geeft wat sommige mensen soms teveel doen. (ik zelf trouwens ook)
Showem schreef:Ik vind het ook een kwestie van leren, maar dat bedoelde ik ook niet helemaal. Ik bedoel dat als paarden die druk op de neus niet accepteren en je hebt dus via de teugels eigenlijks niet heel veel te zeggen gaan ze wel eens een loopje met je nemen omdat ze je niet snappen oid.